Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badkamer
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-05 20:20
Hoi Tweakers,

Ik heb een tijdje gewerkt als software developer en voel mij nu comfortabel met het opzetten van databases en het designen van web applicaties, met name via python. Nu lijkt het mij een interessant hobbyproject om thuis een server op te zetten en via daar mijn eigen diensten te draaien. Dan ben ik ook meteen minder afhankelijk van bedrijven zoals Google en heb ik al mijn data gewoon thuis staan. Ik heb echter heel weinig ervaring hiermee, dus elke feedback wordt gewaardeerd en neem mijn voorstellen met een korrel zout en verbeter mij als ik niet weet waar ik over praat.

Het lijkt mij tof om de volgende functies zelf te kunnen regelen:
- Eigen online portal waar ik van buitenaf op kan inloggen.
- Media center
- Database/backup voor laptop en mobiel, wellicht met GIT? (GIT heb ik eigenlijk ook te weinig ervaring mee wat hoe het precies werkt.)
- Email server
- Dropbox/google drive achtige cloud opslag.
- Basis voor een smarthome
- Digitale werkomgeving
Welllicht hebben jullie nog goede toevoegingen.

Waar moet ik beginnen en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik maak mij ook zorgen over veiligheid als ik zelf een centrale server heb die aangesloten is op het internet.

Alvast ontzettend bedankt voor alle feedback _/-\o_

Beste antwoord (via Badkamer op 29-11-2018 15:15)

• ewichers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 16:15
Badkamer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:53:
[...]

Ja ik was al bang dat een mailserver veel werk zou zijn. Ik ga denk ik voor een NUC of Microserver, ik heb het idee dat die mij meer flexibiliteit geven. Erg nuttig als ik nog niet precies weet hoe alles gaat uitpakken. Voor nu is het een leerproject wat ik allemaal kan doen met servers en hoe ik dat kan aanpakken. Hopelijk ben ik dan over een paar jaar wat meer ervaren.

Ik ben nu wel benieuwd waar jij jouw diverse servers zoals voor gebruikt. Zijn er nog veel meer leuke toepassingen die ik over het hoofd gezien heb? :9
Zelf heb ik nu een Microserver (kom van een HTPC af) met VMware ESXi.
Voordeel van een Microserver opzichte van een een NUC is HDD bays en lekker goedkoop in aanschaf en energie verbruik, nadeel is dat de CPU echt een eco ding is. Ben er erg tevreden mee maar mis toch af en toe wat meer spierkracht. NUC heeft voordeel dat deze tekoop is met een goede CPU, nadeel weinig uitbreidmogelijkheden.

Zoals ik zei draai ik VMware met daarop een Sophos Firewall (o.a. voor reverse proxy en VPN,etc.), verder heb ik een Linux server draaien voor de controller software van mij Wifi en deze is tevens ook mij Plex server. Binnen kort ga ik hier ook mij Domotica sofware op installeren. Verder heb ik nog een server draaien met daarin OpenMediaVault (NAS), dit zou ik in veel gevallen afraden omdat een NAS beter een losstaande opslag kan zijn maar ik zou kijken hoe dit virtueel ging en ik wou zoveel mogelijk hebben met zo weinig mogelijk stekkers ;)

Als je met virtualisatie en begin wil maken zou ik zeggen installeer VirtualBox eens en begin gewoon lekker met knutsellen :P

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de verbinding naar binnen zou ik OpenVPN verbinding opzetten i.p.v. bijvoorbeeld je directe web of ssh service naar buiten. Dit is sws een stuk veiliger en zorgt dat je alles binnen je interne netwerk overal kan bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat bedoel je precies met digitale werkomgeving?

Verder zou je voor zoiets ook naar een Synology NAS of iets dergelijks kunnen kijken. De meeste functionaliteit die je noemt is daar wel op te draaien. Iets lager hobby gehalte, maar in het instellen en gebruik van de verschillende applicaties (packages) valt nog genoeg te hobby'en natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badkamer
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:57:
Voor de verbinding naar binnen zou ik OpenVPN verbinding opzetten i.p.v. bijvoorbeeld je directe web of ssh service naar buiten. Dit is sws een stuk veiliger en zorgt dat je alles binnen je interne netwerk overal kan bereiken.
Dit klinkt als een goed idee, maar ik weet niet precies wat dit inhoudt voor mijn server. Zou je dit voor mij iets verder kunnen uitleggen of een link sturen waar ik mij iest meer kan inlezen?
Orion84 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:01:
Wat bedoel je precies met digitale werkomgeving?

Verder zou je voor zoiets ook naar een Synology NAS of iets dergelijks kunnen kijken. De meeste functionaliteit die je noemt is daar wel op te draaien. Iets lager hobby gehalte, maar in het instellen en gebruik van de verschillende applicaties (packages) valt nog genoeg te hobby'en natuurlijk.
Met digitale werkomgeving bedoel ik dat ik de server ook wil kunnen gebruiken als een gewone windows desktop omgeving, bijvoorbeeld via "remote desktop connection".

De Synology NAS klinkt wel interessant, al lijkt dat wel iets te veel plug and play. Ik vind het ook juist wel mooi om alle componenten van de hardware los te kopen en in elkaar te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-07 11:53
Je zou kunnen overwegen om hypervisor te gebruiken, bijvoorbeeld het gratis ESXi van vmware. Je kunt dan eenvoudig wat virtuele machines naast elkaar draaien en zo onderscheid maken tussen je "digitale werkomgeving" en je hobby omgeving.

Ik gebruik ook openVPN maar dan eigenlijk alleen om vanuit het buitenland naar nederland te connecten.

Mijn remote desktop is gewoon via internet bereikbaar maar dan wel op een niet-standaard poort en ik gebuik duo voor two-factor authenticatie. Dit is voor 1 desktop gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-07 23:06
Zou een HP Microserver kopen. Of een variant ervan.
Kun je zelf je OS bepalen.
Ding knal je dan in de meterkast.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:34
Wat voor verbinding heb je thuis? Als je een brak ADSL lijntje hebt liggen met een upload van een halve postduif per dag dan schiet je er niks mee op. Tenzij je hem in een datacenter hangt maar dan moet je even kijken wat voor eisen ze daar aan de hardware stellen.

[ Voor 27% gewijzigd door .Maarten op 29-11-2018 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het zorgt er iig voor dat je jouw server op het lokale IP-adres kan benaderen als de VPN tunnel is opgezet. Daarbij is het wel nodig om een OpenVPN profiel (Als je openVPN gebruikt) te maken en te importeren op het device dat je hiervoor gaat gebruiken.

Kijk maar eens naar:
https://github.com/StarshipEngineer/OpenVPN-Setup
https://openvpn.net/

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2018 12:25 ]

• Badkamer
Jaap81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:17:
Je zou kunnen overwegen om hypervisor te gebruiken, bijvoorbeeld het gratis ESXi van vmware. Je kunt dan eenvoudig wat virtuele machines naast elkaar draaien en zo onderscheid maken tussen je "digitale werkomgeving" en je hobby omgeving.

Ik gebruik ook openVPN maar dan eigenlijk alleen om vanuit het buitenland naar nederland te connecten.

Mijn remote desktop is gewoon via internet bereikbaar maar dan wel op een niet-standaard poort en ik gebuik duo voor two-factor authenticatie. Dit is voor 1 desktop gratis.
Hypervisor klinkt wel interessant, daar ga ik mij in verdiepen.

Ik begrijp niet helemaal wat jullie bedoelen met een openVPN verbinding. Ik heb nu op mijn laptop NordVPN, is dat hetzelfde?
WeHoDo schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:21:
Zou een HP Microserver kopen. Of een variant ervan.
Kun je zelf je OS bepalen.
Ding knal je dan in de meterkast.
Wat is het verschil tussen dit en een NAS?
.Maarten schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:22:
Wat voor verbinding heb je thuis? Als je een brak ADSL lijntje hebt liggen met een upload van een halve postduif per dag dan schiet je er niks mee op. Tenzij je hem in een datacenter hangt maar dan moet je even kijken wat voor eisen ze daar aan de hardware stellen.
Ik heb glasvezel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-07 11:53
OpenVPN is een vpn-server die je op je eigen systeem kunt draaien. Vervolgens kan je van buitenaf verbinding maken met je eigen netwerk. Dit kan je gebruiken als extra beveiligingslaag (eerst inloggen via VPN op je eigen netwerk, vervolgens naar je 'interne' RDP server oid.) Als je een VPN verbinding met 'thuis' hebt opgezet kan je via je eigen thuis-verbinding het internet weer op.

Als ik vanaf het buitenland inlog op mijn thuis-netwerk ben ik online via mijn eigen ziggo verbinding. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld achter "the great firewall of China" zit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Badkamer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:12:
[...]

Dit klinkt als een goed idee, maar ik weet niet precies wat dit inhoudt voor mijn server. Zou je dit voor mij iets verder kunnen uitleggen of een link sturen waar ik mij iest meer kan inlezen?
Gezien je uitgebreide wensenlijst in de startpost; ideetje om zelf eens wat info te gaan zoeken? Je wil een mailserver (ook een bergje configuratie), dan zal je ook bepaalde protocollen mogen/moeten praten van jouw ISP. Daarnaast een "digitale werkomgeving"; of dat nou privé of zakelijk is; zorg dat je dus security op orde hebt. En weet / audit als er digitaal ingebroken wordt / is.
Wat is het verschil tussen dit en een NAS?
Een NAS is network attached storage en tegenwoordig met wat extra functies / apps. Een server (wat je ook denkt hoe dat eruit moet zien) moet je zelf inrichten met services.

Het klinkt mij, voorlopig, weer als een beetje "ik heb een supergaaaaaf idee, maar in de basis nog geeeen idee wat wat is op de OSI-layers en de bijbehorende terminologieen per layer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Badkamer
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:24:
Het zorgt er iig voor dat je jouw server op het lokale IP-adres kan benaderen als de VPN tunnel is opgezet. Daarbij is het wel nodig om een OpenVPN profiel (Als je openVPN gebruikt) te maken en te importeren op het device dat je hiervoor gaat gebruiken.

Kijk maar eens naar:
https://github.com/StarshipEngineer/OpenVPN-Setup
https://openvpn.net/
Ah ik denk dat ik het nu begrijp: Een VPN is niks anders dan een Private network maar dan opgezet over het public network/internet dmv encryptie en OpenVPN is een een open source software tool die dit doet. Dus jij bedoelt dat ik OpenVPN moet gebruiken om de verbinding te maken tussen mijn laptop en de server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badkamer
MAX3400 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:31:
[...]

Gezien je uitgebreide wensenlijst in de startpost; ideetje om zelf eens wat info te gaan zoeken? Je wil een mailserver (ook een bergje configuratie), dan zal je ook bepaalde protocollen mogen/moeten praten van jouw ISP. Daarnaast een "digitale werkomgeving"; of dat nou privé of zakelijk is; zorg dat je dus security op orde hebt. En weet / audit als er digitaal ingebroken wordt / is.

[...]

Een NAS is network attached storage en tegenwoordig met wat extra functies / apps. Een server (wat je ook denkt hoe dat eruit moet zien) moet je zelf inrichten met services.

Het klinkt mij, voorlopig, weer als een beetje "ik heb een supergaaaaaf idee, maar in de basis nog geeeen idee wat wat is op de OSI-layers en de bijbehorende terminologieen per layer.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb mijn best gedaan om zelfstandig info te zoeken, maar ik liep enigzins dood. Vandaar dat ik jullie vraag om mij te helpen aangeven waar ik moet zoeken, zodat ik verder kan gaan met het een en ander uitzoeken. Ik heb inderdaad nog geen idee wat wat is op de OSI-layers, ik ben wat dat betreft echt nog een broekie. Daarom probeer ik juist uit te zoeken wat wel en niet kan :)

Dan klinkt het alsof ik meer op zoek ben naar een server en geen NAS. Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Badkamer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:31:
[...]

Ah ik denk dat ik het nu begrijp: Een VPN is niks anders dan een Private network maar dan opgezet over het public network/internet dmv encryptie en OpenVPN is een een open source software tool die dit doet. Dus jij bedoelt dat ik OpenVPN moet gebruiken om de verbinding te maken tussen mijn laptop en de server.
Exact. Daarbij kun je ieder ander apparaat bereiken binnen je LAN netwerk. (Afhankelijk hoe alles is ingesteld ofcourse) Je zou dus remote via de VPN verbinding ook je router/modem kunnen configureren.

Plus er wordt door de VPN server 1 poort opengezet (Uiteraard een random poort kiezen) naar het internet. Hierdoor heb je 1 ingang naar binnen (mijnvpnserver.com:1336) waar je alleen toegang toe hebt met het juiste openvpn profiel met bijhorend wachtwoord.

Laptop bij de Mac > VPN tunnel > Intern netwerk > Server

Mocht je ervoor kiezen om simpelweg te portforwarden dan krijg natuurlijk dat iedereen vanuit het internet je webserver kan bereiken. Lijkt me niet echt ideaal als je kijkt naar cyberaanvallen van alle kanten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:14
Ik snap je idee goed, ik draai zelf per slot van rekening ook een server thuis waar ik alles wat ik nodig heb op host, maar vergis je niet in tijd die je hier mee bezig gaat zijn. Het is niet zo dat systeembeheerders de hele dag zitten te wachten tot ze gebeld wordt dat er iets niet werkt. Er gaat echt wel wat tijd zitten in het netjes opzetten en onderhouden van een eigen server.
Misschien is het een idee om een NUC neer te zetten en daar een en ander op te oefenen voordat je de keuze maakt om een server (de genoemde HP Microserver is in mijn ogen een goede suggestie) neer te zetten.

Voor wat betreft veiligheid is VPN een goede oplossing inderdaad. Een nadeel is dat het geblokkeerd kan worden als je geen gebruik maakt van 'normale' poorten zoals bijvoorbeeld 443. Zit je dan met je data thuis en je laptop in de andere kant van het land. En wat doe je als er een storing is met je server, dan werkt je VPN ook niet, kun je ook niet troubleshooten.

Persoonlijk heb ik Ubuntu Server draaien. SSH voor het beheer ervan staat open, maar enkel vanaf het publieke IP-adres van kantoor en mijn interne netwerk. Als ik ergens anders zit en ik zou via SSH iets moeten doen moet ik eerst een VPN opzetten welke niet met mijn server verbind maar met mijn firewall. Om bovenstaande reden :+

Om een reactie op je functies te geven
Wat verwacht je hier van?
- Media center
Kodi? Plex?
- Database/backup voor laptop en mobiel, wellicht met GIT? (GIT heb ik eigenlijk ook te weinig ervaring mee wat hoe het precies werkt.)
Weet je überhaupt wat je gaat back-uppen?
- Email server
geen suggestie, maar deze functie zou ik proberen als alles al een jaar stabiel draait :+
Syncthing? Nextcloud?
Home-Assistant? Domoticz?
- Digitale werkomgeving
Is die niet hetzelfde als vraag 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Media center klinkt ook altijd leuk enkel de uitvoering hiervan is soms wat lastig.
Bijv bij films/series is Kodi of Plex heel nice. Maar hoe ga je dit uitvoeren? Draait Kodi op de server die vervolgens video/audio output naar je TV? Wordt dit ondersteund? Server naast je TV? xd

Plex Server is heel nice, heb je nog steeds opslag nodig. Waar haal je je content vandaan? Hoe speel je content af, aparte mediaspeler of lokale clients zoals laptops, tablets?

Of heb je het over een media center dat content indexeert en dit makkelijk inzichtelijk maakt via web, uPnP whatever.

Ik heb veel van dit soort ideeen ooit wel eens overwogen maar als het vaag blijft heb je er niets aan. Bedenk of beschrijf eerst eens concreet wat je precies wil. Bijvoorbeeld een mediaserver waardoor ik films kan kijken op apparaten in huis. Digitale werkplek d.m.v. een remote desktop omgeving, een Webdav omgeving waarbij google drive gekoppeld wordt als een lokale drive.

• Badkamer
lolgast schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:52:
Ik snap je idee goed, ik draai zelf per slot van rekening ook een server thuis waar ik alles wat ik nodig heb op host, maar vergis je niet in tijd die je hier mee bezig gaat zijn. Het is niet zo dat systeembeheerders de hele dag zitten te wachten tot ze gebeld wordt dat er iets niet werkt. Er gaat echt wel wat tijd zitten in het netjes opzetten en onderhouden van een eigen server.
Misschien is het een idee om een NUC neer te zetten en daar een en ander op te oefenen voordat je de keuze maakt om een server (de genoemde HP Microserver is in mijn ogen een goede suggestie) neer te zetten.

Voor wat betreft veiligheid is VPN een goede oplossing inderdaad. Een nadeel is dat het geblokkeerd kan worden als je geen gebruik maakt van 'normale' poorten zoals bijvoorbeeld 443. Zit je dan met je data thuis en je laptop in de andere kant van het land. En wat doe je als er een storing is met je server, dan werkt je VPN ook niet, kun je ook niet troubleshooten.

Persoonlijk heb ik Ubuntu Server draaien. SSH voor het beheer ervan staat open, maar enkel vanaf het publieke IP-adres van kantoor en mijn interne netwerk. Als ik ergens anders zit en ik zou via SSH iets moeten doen moet ik eerst een VPN opzetten welke niet met mijn server verbind maar met mijn firewall. Om bovenstaande reden :+

Om een reactie op mijn functies te geven
Eigen online portal waar ik van buitenaf op kan inloggen.
- Media center
Kodi? Plex?

- Email server
geen suggestie, maar deze functie zou ik proberen als alles al een jaar stabiel draait :+
Syncthing? Nextcloud?
- Digitale werkomgeving
[red]Is die niet hetzelfde als vraag 1?
Dit is erg nuttig, bedankt voor de feedback! Een NUC als startpunt vind ik een goed idee, ik denk dat ik daar ga beginnen.

Om een reactie op jouw reactie op mijn functies te geven
Webportal idee, maar nu jullie iets meer feedback hebben gegeven betwijfel ik hoeveel nut di theeft.

- Media center
Kodi? Plex?
Yes!

Twee dingen, media data (bijvoorbeeld vakantiefoto's) en werkbestanden (scripts, office documenten, pdf)

- Email server
Ja voor zover ik mij hierin heb verdiept schijnt dit het lastigste te zijn. Heb jij dit toevallig zelf geprobeerd?

Syncthing? Nextcloud?
Ik zal hier even naar kijken, bedankt.

Bedankt!

- Digitale werkomgeving
Is die niet hetzelfde als vraag 1?
Ja, blijkbaar is de portal nogal overbodig.

• Badkamer
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:03:
Media center klinkt ook altijd leuk enkel de uitvoering hiervan is soms wat lastig.
Bijv bij films/series is Kodi of Plex heel nice. Maar hoe ga je dit uitvoeren? Draait Kodi op de server die vervolgens video/audio output naar je TV? Wordt dit ondersteund? Server naast je TV? xd

Plex Server is heel nice, heb je nog steeds opslag nodig. Waar haal je je content vandaan? Hoe speel je content af, aparte mediaspeler of lokale clients zoals laptops, tablets?

Of heb je het over een media center dat content indexeert en dit makkelijk inzichtelijk maakt via web, uPnP whatever.

Ik heb veel van dit soort ideeen ooit wel eens overwogen maar als het vaag blijft heb je er niets aan. Bedenk of beschrijf eerst eens concreet wat je precies wil. Bijvoorbeeld een mediaserver waardoor ik films kan kijken op apparaten in huis. Digitale werkplek d.m.v. een remote desktop omgeving, een Webdav omgeving waarbij google drive gekoppeld wordt als een lokale drive.
Er lijken zoveel mogelijkheden te zijn, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. De media heb ik al opgeslagen, ik zou het tof vinden als ik films vanaf mijn laptop kan uploaden naar de server en die dan vanaf mijn tv kan kiezen uit de lijst. Op dit moment heb ik een externe harde schijf die ik elke keer ontkoppel en herkoppel, maar dit moet via het netwerk kunnen hoop ik. Verder hetzelfde voor muziek, dat ik met mijn speakers muziek kan spelen uit mijn collectie aan mp3's maar ook direct via bluetooth kan verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Badkamer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:41:
[...]

Er lijken zoveel mogelijkheden te zijn, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. De media heb ik al opgeslagen, ik zou het tof vinden als ik films vanaf mijn laptop kan uploaden naar de server en die dan vanaf mijn tv kan kiezen uit de lijst. Op dit moment heb ik een externe harde schijf die ik elke keer ontkoppel en herkoppel, maar dit moet via het netwerk kunnen hoop ik. Verder hetzelfde voor muziek, dat ik met mijn speakers muziek kan spelen uit mijn collectie aan mp3's maar ook direct via bluetooth kan verbinden.
Voor het afspelen van films via het netwerk is Kodi ideaal. Ik gebruik zelf al jaren een RaspberryPi 2 met OpenElec/Libre om films vanaf mijn NAS in te laden en af te spelen.

De films worden in mijn geval van een SMB share afgespeeld (bekabeld UTP). De Pi speelt dit door naar de TV via HDMI.

Voor muziek zou je hetzelfde idee kunnen gebruiken en eventueel nog via casting (uPnP etc) kunnen doen.
Een voorbeeld van een andere optie voor een music player via de Pi is bijv.
https://pimylifeup.com/raspberry-pi-music-player/

En zo zijn er nog veel meer projecten die je hiermee kan opzetten.

Ps. De Pi zou ook je OpenVPN verbinding kunnen verzorgen.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:36
Ik zou 't ook niet bijzonder aanraden om je back-ups met git te beheren. Uiteraard is het een kei in versiebeheer, maar het verwerken van lokale bestanden naar de git repo op de server moet wel correct uitgevoerd worden, en grote bestanden maken het wel knap traag. Daarnaast is het ook geen database, dus die requirement slaat ook nergens op.

Trouwens ook nagedacht over wat je doet als je "hobbyserver" - die dus eigenlijk je halve digitale leven gaat afhandelen - onbruikbaar wordt? Je huis affikt? Een virus al je backupbestanden beschadigt? Je internetverbinding plat ligt (en dus een periode ontstaat waarin je e-mail totaal niet afgeleverd gaat worden)?

• Badkamer
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:52:
[...]

Voor het afspelen van films via het netwerk is Kodi ideaal. Ik gebruik zelf al jaren een RaspberryPi 2 met OpenElec/Libre om films vanaf mijn NAS in te laden en af te spelen.

De films worden in mijn geval van een SMB share afgespeeld (bekabeld UTP). De Pi speelt dit door naar de TV via HDMI.

Voor muziek zou je hetzelfde idee kunnen gebruiken en eventueel nog via casting (uPnP etc) kunnen doen.

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:52:
[...]

Dat klinkt erg handig. Ik denk dat ik maar eens hiermee begin, dan houd ik de verbinding voor nu ook intern en heb ik al een eerste versie die het een en ander opslaat. Zodra die media server staat en goed werkt ga ik maar eens bezig met een OpenVPN opzetten zodat ik ook syncthing/nextcloud kan opzetten.

Super bedankt voor al je reacties en advies! _/-\o_

• Badkamer
ShitHappens schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:58:
Ik zou 't ook niet bijzonder aanraden om je back-ups met git te beheren. Uiteraard is het een kei in versiebeheer, maar het verwerken van lokale bestanden naar de git repo op de server moet wel correct uitgevoerd worden, en grote bestanden maken het wel knap traag. Daarnaast is het ook geen database, dus die requirement slaat ook nergens op.

Trouwens ook nagedacht over wat je doet als je "hobbyserver" - die dus eigenlijk je halve digitale leven gaat afhandelen - onbruikbaar wordt? Je huis affikt? Een virus al je backupbestanden beschadigt? Je internetverbinding plat ligt (en dus een periode ontstaat waarin je e-mail totaal niet afgeleverd gaat worden)?
Hoe zou jij dan aanraden om back-ups te beheren? Verder heb ik inderdaad nog geen oplossingen voor een virus en dat soort 'rampscenario's'. Heb je advies?

Verwijderd

Badkamer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:03:
[...]

[...]

Dat klinkt erg handig. Ik denk dat ik maar eens hiermee begin, dan houd ik de verbinding voor nu ook intern en heb ik al een eerste versie die het een en ander opslaat. Zodra die media server staat en goed werkt ga ik maar eens bezig met een OpenVPN opzetten zodat ik ook syncthing/nextcloud kan opzetten.

Super bedankt voor al je reacties en advies! _/-\o_
Np, bekijk wel even de mogelijke opties die je hebt.

Ik wil films kijken, stel je hebt de films al dan zou je:
- Ergens in het netwerk opslaan, Kodi laten afspelen (Kodi kan dan draaien op desktop, raspberrypi, smarttv, mediaspelers etc.)
- De mediaspeler met kodi het lokaal laten afspelen via de externe hdd (wel weer elke keer in-uit pluggen)
- Gebruik maken van Plex client i.c.m. Plex server. Heb je wel een dedicated Plex server nodig ergens.

En mocht je dit dan volledig willen automatiseren omdat het kan, kan dan eens naar [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4
Zeker leuk i.c.m. Trakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:14
Badkamer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:05:
[...]

Hoe zou jij dan aanraden om back-ups te beheren? Verder heb ik inderdaad nog geen oplossingen voor een virus en dat soort 'rampscenario's'. Heb je advies?
Ik maak gebruik van Duplicati. Maar dan moet je wel een locatie hebben waar je de data naartoe kunt gooien. Ik heb een Stack account bij Transip waar alles naartoe gezet kan worden. Een USB-disk kan ook, maar dan heb je geen off-site back-up dus die zou ik niet aanraden als eerste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:36
[...]

Er zijn zat draadjes over back-ups hier op Tweakers ter referentie, maar samengevat:
- Zorg dragen dat van back-ups meerdere kopieën bestaan, fysiek van elkaar gescheiden
- Niet enkel de laatste versie van een bestand bewaren, maar ook eerdere versies

Voorbeeldjes:
Laptop wordt onklaar gemaakt door virus en GEEN backup. Alles kwijt.

Backup is simpelweg copy+paste naar een disk op een andere machine ("server"):
Laptop wordt onklaar gemaakt door virus, maar gelukkig is backup nog virusvrij. Backup terugzetten en geen probleem meer.
Laptop wordt onklaar gemaakt door virus, EN virus is ook in de backupbestanden terecht gekomen. Geen oudere versies om op terug te vallen, dus alles kwijt.
Heb je meerdere versies van de back-ups? Dikke kans dat een oudere dan nog intact is, mits het virus zich niet verspreidt.
Huis fikt af, server kwijt, backups kwijt. Laptop kwijt? Alles kwijt.

Voor de backups zou ik dus eigenlijk aanraden NIET alles in huis te houden, maar JUIST (ook) extern. Lees je bijvoorbeeld even in over AWS S3 en diens versioning. Mits goed uitgevoerd, heb je je files nog na een combinatie van een virusuitbraak en een afgefikt huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:52

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Vergeet je hier niet om zelf ook onderzoek te doen? Dat verwachten we wel namelijk. Nu is dat natuurlijk wat lastiger als je om richting vraagt, maar voor dit soort specifieke onderdelen kun je je prima inlezen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewichers
Ik zou er persoonlijk goed over nadenken om überhaubt zelf een mailserver te draaien.
Diensten zoals bijv. Gmail en Outlook bieden je veel aan voor niks, denk aan anti spam en overige diensten die geïntegreerd kunnen worden (calender, contacten met telefoons, etc).
Een eigen mail server kan veel onderhoudt vergen.
Zelf ben ik systeembeheerder met huis diverse servers draaien maar deze zal er niet bij komen....

Gezien je achtergrond denk ik dat een Synology NAS al enorm veel kan bieden wat je zoekt, hier werken enorm veel APP's op die eenvoudig en snel te beheren zijn en goed aansluiten bij je wensen.
Zou je meer willen is een NUC of misschien iets mooier een Microserver een goede keuze zijn.

Mocht je trouwens zelf servers willen graag draaien thuis kun je met VMWare of hyper-V gratis een virtuele omgeving opzetten. Dit is wel wat geavanceerder maar ook erg leuk :9~

[ Voor 11% gewijzigd door ewichers op 29-11-2018 14:31 ]

• Badkamer
lolgast schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:18:
[...]

Ik maak gebruik van Duplicati. Maar dan moet je wel een locatie hebben waar je de data naartoe kunt gooien. Ik heb een Stack account bij Transip waar alles naartoe gezet kan worden. Een USB-disk kan ook, maar dan heb je geen off-site back-up dus die zou ik niet aanraden als eerste optie.
ShitHappens schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:19:
[...]

Er zijn zat draadjes over back-ups hier op Tweakers ter referentie, maar samengevat:
- Zorg dragen dat van back-ups meerdere kopieën bestaan, fysiek van elkaar gescheiden
- Niet enkel de laatste versie van een bestand bewaren, maar ook eerdere versies

Voorbeeldjes:
Laptop wordt onklaar gemaakt door virus en GEEN backup. Alles kwijt.

Backup is simpelweg copy+paste naar een disk op een andere machine ("server"):
Laptop wordt onklaar gemaakt door virus, maar gelukkig is backup nog virusvrij. Backup terugzetten en geen probleem meer.
Laptop wordt onklaar gemaakt door virus, EN virus is ook in de backupbestanden terecht gekomen. Geen oudere versies om op terug te vallen, dus alles kwijt.
Heb je meerdere versies van de back-ups? Dikke kans dat een oudere dan nog intact is, mits het virus zich niet verspreidt.
Huis fikt af, server kwijt, backups kwijt. Laptop kwijt? Alles kwijt.

Voor de backups zou ik dus eigenlijk aanraden NIET alles in huis te houden, maar JUIST (ook) extern. Lees je bijvoorbeeld even in over AWS S3 en diens versioning. Mits goed uitgevoerd, heb je je files nog na een combinatie van een virusuitbraak en een afgefikt huis :)
Dit zijn super goede tips, bedankt! :) :) Ik zal zeker zorgen voor een externe backup, maar dan wel encrypted via zoiets als duplicatie zodat de data alsnog niet voor de externe bruikbaar is.

• Badkamer
Jazzy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:20:
[...]
[mbr]Vergeet je hier niet om zelf ook onderzoek te doen? Dat verwachten we wel namelijk. Nu is dat natuurlijk wat lastiger als je om richting vraagt, maar voor dit soort specifieke onderdelen kun je je prima inlezen.[/mbr]
Je hebt gelijk, mijn oorspronkelijke vraag is nu redelijk beantwoord en ik moet zelf maar weer even op onderzoek. Bedankt voor de hulp iedereen!

• Badkamer
ewichers schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:21:
Ik zou er persoonlijk goed over nadenken om überhaubt zelf een mailserver te draaien.
Diensten zoals bijv. Gmail en Outlook bieden je veel aan voor niks, denk aan anti spam en overige diensten die geïntegreerd kunnen worden (calender, contacten met telefoons, etc).
Een eigen mail server kan veel onderhoudt vergen.
Zelf ben ik systeembeheerder met huis diverse servers draaien maar deze zal er niet bij komen....

Gezien je achtergrond denk ik dat een Synology NAS al enorm veel kan bieden wat je zoekt, hier werken enorm veel APP's op die eenvoudig en snel te beheren zijn en goed aansluiten bij je wensen.
Zou je meer willen is een NUC of misschien iets mooier een Microserver een goede keuze zijn.

Mocht je trouwens zelf servers willen graag draaien thuis kun je met VMWare of hyper-V gratis een virtuele omgeving opzetten. Dit is wel wat geavanceerder maar ook erg leuk :9~
Ja ik was al bang dat een mailserver veel werk zou zijn. Ik ga denk ik voor een NUC of Microserver, ik heb het idee dat die mij meer flexibiliteit geven. Erg nuttig als ik nog niet precies weet hoe alles gaat uitpakken. Voor nu is het een leerproject wat ik allemaal kan doen met servers en hoe ik dat kan aanpakken. Hopelijk ben ik dan over een paar jaar wat meer ervaren.

Ik ben nu wel benieuwd waar jij jouw diverse servers zoals voor gebruikt. Zijn er nog veel meer leuke toepassingen die ik over het hoofd gezien heb? :9

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ewichers
Badkamer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:53:
[...]

Voordeel van een Microserver opzichte van een een NUC is HDD bays en lekker goedkoop in aanschaf en energie verbruik, nadeel is dat de CPU echt een eco ding is. Ben er erg tevreden mee maar mis toch af en toe wat meer spierkracht. NUC heeft voordeel dat deze tekoop is met een goede CPU, nadeel weinig uitbreidmogelijkheden.

Zoals ik zei draai ik VMware met daarop een Sophos Firewall (o.a. voor reverse proxy en VPN,etc.), verder heb ik een Linux server draaien voor de controller software van mij Wifi en deze is tevens ook mij Plex server. Binnen kort ga ik hier ook mij Domotica sofware op installeren. Verder heb ik nog een server draaien met daarin OpenMediaVault (NAS), dit zou ik in veel gevallen afraden omdat een NAS beter een losstaande opslag kan zijn maar ik zou kijken hoe dit virtueel ging en ik wou zoveel mogelijk hebben met zo weinig mogelijk stekkers ;)

Als je met virtualisatie en begin wil maken zou ik zeggen installeer VirtualBox eens en begin gewoon lekker met knutsellen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Ik gebruik een Lenovo E430 als server(tje), goedkoop te krijgen: https://www.ebay.com/bhp/lenovo-e430

Dit met 8GB ram en SSD en een HDD op de DVD plek.
Dan ook nog een NAS waar de backups staan en extra opslag.

Voordeel van een laptop is dat als de stroom eens uitvalt (gebeurd nagenoeg nooit in NL hoor) heb je gelijk een ingebouwde UPS ;)

Ik draai Proxmox op deze laptop voor de verschillende VM's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badkamer
ewichers schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:02:
[...]

Leuk om te lezen! Dit geeft me wel wat context :) Ik ga maar eens beginnen met knutselen dan, bedankt voor je reacties!

• Badkamer
bernardV schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:03:
Ik gebruik een Lenovo E430 als server(tje), goedkoop te krijgen: https://www.ebay.com/bhp/lenovo-e430

Dit met 8GB ram en SSD en een HDD op de DVD plek.
Dan ook nog een NAS waar de backups staan en extra opslag.

Voordeel van een laptop is dat als de stroom eens uitvalt (gebeurd nagenoeg nooit in NL hoor) heb je gelijk een ingebouwde UPS ;)

Ik draai Proxmox op deze laptop voor de verschillende VM's.
Dat is best slim! Daar ga ik zeker nog even naar kijken wanneer ik hardware ga aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewichers
Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik het wel.
Vind dit namelijk altijd een erg leuk onderwerp :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

ewichers schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:02:
[...]

Voordeel van een Microserver opzichte van een een NUC is HDD bays en lekker goedkoop in aanschaf en energie verbruik, nadeel is dat de CPU echt een eco ding is. Ben er erg tevreden mee maar mis toch af en toe wat meer spierkracht.
De Microserver N54L is idd een zwaar eco ding. De Gen8 is eigenlijk de beste Microserver die je kan krijgen. CPU kan je vervangen door een 4C/8T Xeon E3 vanaf de basis Celeron, SAS kaartje erin en gaan met die banaan. Alleen jammer van de max 16GB RAM.

Heb nu zelf de G10. Proc is gesoldeerd maar kan wel 32GB in en de quad core versie gaat best oké als je niet teveel zware dingen gaat draaien :)

I reject your reality and substitute my own

• ewichers
nelizmastr schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:25:
[...]

De Microserver N54L is idd een zwaar eco ding. De Gen8 is eigenlijk de beste Microserver die je kan krijgen. CPU kan je vervangen door een 4C/8T Xeon E3 vanaf de basis Celeron, SAS kaartje erin en gaan met die banaan. Alleen jammer van de max 16GB RAM.

Heb nu zelf de G10. Proc is gesoldeerd maar kan wel 32GB in en de quad core versie gaat best oké als je niet teveel zware dingen gaat draaien :)
Ik heb ook een G10 ;)
Ben het met je een G8 had ik ook misschien wel liever willen hebben met een Xeon erin.
Persoonlijk zou ik het echt doen voor de iLo.

[ Voor 10% gewijzigd door ewichers op 29-11-2018 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

ewichers schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:28:
[...]

Ik heb ook een G10 ;)
Ben het met je een G8 had ik ook misschien wel liever willen hebben met een Xeon erin.
Persoonlijk zou ik het echt doen voor de iLo.
Heb zelf een G8 gehad met een E3-1220. Uiteindelijk de quad core G10 gehaald vanwege het lagere verbruik. Performt ongeveer hetzelfde als die proc maar wel een heel stuk zuiniger. iLO was leuk maar is voor mij geen gemis. Draait toch VMware op waar ik remote bij kan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46
Heb zelf een server gebouwd, maar moet nodig geupgrade worden. Is nu een Atom dual core, maar een trage bak.
Daarnaast geen ondersteuning voor virtualisatie.
Je zou ook nog uiteindelijk kunnen kijken naar het draaien van Docker (virtualisatie met niet volledige OS per docker container). Zelf draai ik WHS 2011, maar die moet zeker vervangen worden ivm veiligheid.

Het hoofd besturingssysteem is denk ik nog de moeilijkste keuze. Linux, Windows of Windows server Essentials of überhaupt de duurdere varianten.

Zelf heb ik nu Domoticz draaien voor huis automatisering, maar dat draait ook gewoon op een Pi.
Plex draait erop, Crashplan voor backup in de cloud, maar dat is een betaalde dienst. Denk dat het meeste wat je zou willen bij mij wel draait op de server. Geen mailserver, maar lijkt me ook totaal overbodig voor een thuissituatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:40
Ik heb thuis al mooi wat jaartjes geleden een bare metal ubuntu servertje gebouwd op een klein supermicro bordje. In gebruik als file-server, unifi controller, simpele webserver (voor de hobby), dns-server, openvpn, minidlna, en juist wel een mailserver, gekoppeld aan eigen domein.

De mailserver is wel wat werk geweest, maar ik zou hem niet willen missen. Eigenlijk was het ook weer niet heel moeilijk, maar de documentatie is nogal eens spartaans of tegenstrijdig. Er draait nu postfix/dovecot met spamassassin/clamav.

Backups gaan 's nachts naar een oudere remote synology, waarop tevens versies worden bijgehouden. Daarnaast geregeld een handmatige backup van alle docs naar mijn eigen PC middels rsync.

De hele setup is hartstikke stabiel en werkt voor mij naar alle tevredenheid. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik vast dingen weer iets anders doen. Misschien geen bare metal meer, maar ach, de zaak draait nog prima en nog steeds snel genoeg. Juist omdat het allemaal redelijk lean is, zonder zware processen, blijft het stug doorlopen.

Elders heb ik een nextcloud-omgeving ingericht. Ik heb er wel eens aan gedacht dat thuis er nog bij te doen, maar het voegt voor mij op dit moment eigenlijk net niet genoeg toe voor thuis.

Zo heeft ieder zijn eigen ideeën, maar het is mij wel heel goed bevallen het helemaal zelf op te bouwen, ipv een kant en klaar product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewichers
valkenier schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:20:
Ik heb thuis al mooi wat jaartjes geleden een bare metal ubuntu servertje gebouwd op een klein supermicro bordje. In gebruik als file-server, unifi controller, simpele webserver (voor de hobby), dns-server, openvpn, minidlna, en juist wel een mailserver, gekoppeld aan eigen domein.

De mailserver is wel wat werk geweest, maar ik zou hem niet willen missen. Eigenlijk was het ook weer niet heel moeilijk, maar de documentatie is nogal eens spartaans of tegenstrijdig. Er draait nu postfix/dovecot met spamassassin/clamav.

Backups gaan 's nachts naar een oudere remote synology, waarop tevens versies worden bijgehouden. Daarnaast geregeld een handmatige backup van alle docs naar mijn eigen PC middels rsync.

De hele setup is hartstikke stabiel en werkt voor mij naar alle tevredenheid. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik vast dingen weer iets anders doen. Misschien geen bare metal meer, maar ach, de zaak draait nog prima en nog steeds snel genoeg. Juist omdat het allemaal redelijk lean is, zonder zware processen, blijft het stug doorlopen.

Elders heb ik een nextcloud-omgeving ingericht. Ik heb er wel eens aan gedacht dat thuis er nog bij te doen, maar het voegt voor mij op dit moment eigenlijk net niet genoeg toe voor thuis.

Zo heeft ieder zijn eigen ideeën, maar het is mij wel heel goed bevallen het helemaal zelf op te bouwen, ipv een kant en klaar product.
Klinkt als een leuk projectje. ;)
Maar als ik je zo lees heb je al de benodige ervaring en Badkamer heeft dit nog niet wat ik lees aan de eerste post. Om deze reden zou ik een mailserver afraden, als er wat ervaring is kan dit altijd een leuk projectje worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:40
Dat is ook zo. Maar veel ervaring heb ik ook juist ook weer opgedaan door dit projectje. Met een mailserver moet je voorzichtig zijn, hoewel Postfix outofthebox bijvoorbeeld al geen open relay is.
Advies voor TS, begin met de eenvoudigere zaken, en. Breidt de complexiteit gewoon langzaam uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badkamer
valkenier schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:27:
Dat is ook zo. Maar veel ervaring heb ik ook juist ook weer opgedaan door dit projectje. Met een mailserver moet je voorzichtig zijn, hoewel Postfix outofthebox bijvoorbeeld al geen open relay is.
Advies voor TS, begin met de eenvoudigere zaken, en. Breidt de complexiteit gewoon langzaam uit.
Leuk dat je dit deelt, fijn dat er toch iemand is die wel zijn eigen mailserver heeft opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 08:18

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik draai sinds pak 'm beet sinds 2003 een eigen server en sinds 2006 een server thuis. Dat laatste eerst op Xen, later op Proxmox (een schil om KVM heen). Ook langere tijd buiten de deur nog een server gehad. (2003 een server, 2007 een VPS.)

Wat je wil kan prima, persoonlijk zou ik voor Proxmox kiezen en daarop meerdere taken virtueel draaien. Workstation en mailserver functionaliteit kunnen wel samen op 1 vm, maar ik raad het niet aan. Zelf geloof ik heel erg in taakscheiding, gaat er 1 taak onderuit, blijft de rest draaien.

Ik heb nu thuis onder andere:
- Mailserver (Postfix)
- Shellserver
- DHCP/DNS
- Monitoring (experimenteel)
- Etc.

Mijn shellserver en mailserver zijn wel gecombineerd, daar draait dan ook weer mijn irc client op.

Op het moment draait dit op een set van 3 machines (2x Proxmox, 1x FreeNAS), volgend jaar wil ik dit terugbrengen naar één: Proxmox. De NAS functionaliteit breng ik dan onder in een vm. De huidige setup kost me te veel stroom en is te onderhoudsintensief.

Zo ongeveer alles is met minimale hardware te virtualiseren, behalve je desktop. Ik zou kijken of je dat wel wil, want je requirements zien er opeens heel anders uit. Wellicht dat je je PC via WoL kunt aanzetten en overnemen als je 'm nodig hebt en de rest op je server kunt onderbrengen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1