Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Als eerst wil ik zeggen dat ik hoop dat ik deze topic goed doe, ben er niet helemaal bij door mijn game pc die al voor de 3e of 4e keer problemen heeft (defecten)

-----------------------------------------------------------------
Belangrijk!
Edit 5 december.

Ik plaats het even hier, dan leest iedereen het gelijk. Nog verder gekeken en moederbord blijkt kapot. Andere voeding: zelfde probleem. Toen letterlijk alles los gekoppeld van moederbord en voeding (alles wat je kan bedenken) behalve voedings connectors en fan controller. Letterlijk echt alles naast die, ook van frontpaneel. Zelfde probleem. En nu zit ie in een bootloop. Maar andere moederbord bestellen, ik ga niet op alternate wachten (met bestellen bedoel ik). Wil nu sowieso een ander merk. Ja ik weet wat mensen zeggen over Gigabyte, maar dat is al mijn 2e. In die andere (msi) had ik geen vertrouwen meer in. Dus sinds september ga ik voor mijn 3e moederbord. Door zelf onderzoek te doen ben ik er achter gekomen dat moederbord defect is. Eerder vandaag ging het geluid van 5.1 speakers ook ineens raar doen, maar die is niet kapot. Getest met tablet en weer goed.

-----------------------------------------------------------------

Het betreft een zelfbouw gamepc:

Ryzen 5 2600
Cooler Master lucht koeler
Gigabyte B450 Aorus M moederbord
16GB DDR4-3000 RAM (2x8GB) (Adata XPG Gammix)
Inno3D GTX 1070
Seasonic Focus Gold 550W Modulair
500GB Samsung m.2 SSD
2TB HDD
Fan controller
Totaal 5 casefans

Het probleem.
Voor dat het probleem was er niks aan de hand. Ik schakelde de pc uit (ging normaal, daarvoor niks aan de hand) en toen ik heb een tijdje later aan deed:

Geen beeld
Toetsenbord en muis lichten niet op (gebeurd normaal al snel tijdens opstarten)
Rood Status LED van CPU brand en ieder paar seconden sprint die heel erg snel naar DRAM en gelijk weer terug.

Het volgende heb ik gedaan:
Clear cmos via pinnetjes
1 ram stick geprobeerd tijdens opstarten (totaal alle 2 geprobeerd)

Dadelijk ga ik nog even het batterijtje van cmos eruit halen en er weer terug in. Heb op internet hetzelfde probleem gevonden (meerdere websites) en bij meerdere hielp clear cmos via pinnetjes of het was niet duidelijk wat het probleem nou was.

Een link naar imgur met een foto en een kort filmpje van die status leds. Hopelijk kunnen jullie het zien.
Game pc https://imgur.com/a/1txidPE

Weten jullie wat het kan zijn?
Of wat ik kan doen?
Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Hopelijk heb ik genoeg info gegeven.
Kan stof de oorzaak zijn? Misschien domme vraag, maar voor de zekerheid vraag ik het toch.
Misschien moederbord kapot?

Edit 01:30, als het goed is wat makkelijker te begrijpen nu.

Opsomming van alles:
Eerst geen beeld, geen verlicht toetsenbord/muis tijdens opstarten
CPU status led brande, sprong om de zoveel second voor 1 seconden naar DRAM (stopte niet)
Clear cmos gedaan met pinnetjes (met jumper) zonder resultaat.
Batterij cmos eruit gehaald, geen resultaat.

Geprutst (gewoon geprobeerd) met de power knop en resetknop frontpaneel.
Uiteindelijk weer beeld, moest uit om pc te verplaatsen er weer zelfde probleem.
Drie keer geprobeerd met reset: eerste 2 keer niks en als ik resetknop indrukt dan brandde cpu status led normaal. Bij 3e keer (langer ingedrukt) weer beeld.
Door reset bios Performance boost aan (Turbo).
Gevolg daarvan: na opstarten 3,8-3,9 GHz in idle met een variërende temperatuur en cpu voltage.
Turbo samen met AMD Cool & Quiet uitgezet. Loopt nu 3,4 zonder turbo.

OCCT gebrobeerd (vergelijkbaar met AIDA64) en tijdens eerste keer met venster verplaatsen liep pc vast en zwarte beeld met alleen muis cursor zichtbaar. Tweede keer ging goed.
Pc voelt onstabiel: muis gaat vaak niet soepel over scherm, maar licht happerend. Heb pc vaak op 3,4 lopen met Turbo/cool & quiet uit zonder problemen.
Zal wel aan HWinfo64 liggen, maar dit zijn voltages volgens software in volgorde van +3.3v, +5 en +12 -->> 1,9v, 3,3v en 3,4v.

AIDA64 geeft op de 12v na (trial) de juiste weer. Alleen die 3,3 en 5v blijven precies het zelfde (ofwel hij monitor niet). Die in HWinfo64 refreshen en blijven niet perfect altijd op precies dezelfe volt staan.

Donderdag 14:48:
Vannacht ram getest met Windows geheugen controle en was in orde. Vanochtend ging pc ook gek genoeg ineens aan zonder gebruik van reset knop. En hij lijkt ook veel stabieler. Heb eerder vandaag iets meer dan een uur Aida64 gedraaid op 3.9ghz zonder problemen. Tot nu toe niks meer aan de hand.

Heb alternate gebeld:
Zolang die stabiel is niks aan de hand. Weer problemen? Dan alles terug.

Edit 00:32.

Daarstraks 3 uur lang Memtest86 gedraaid en geen errors. RAM is dus zover ik weer in orde.

Edit zondag 2 december, hopelijk leest iemand dit nog.
Sinds 13 november heb ik een nieuw gaming toetsenbord, een mechanische: Corsair K70 Rapidfire.
Met dit toetsenbord heb ik 1 keer iets raars gehad in het begin: een error in Windows over input en dacht Directx of zo. Nog nooit gehad. Maar ik dacht dus wel, nieuw toetsenbord en problemen. Wel heel toevallig.

Dus daar is internet handig voor en kreeg dit: http://www.tomshardware.c...75/usb-keyboard-boot.html

Dit heeft een Corsair, wel ander model, en die pc start niet (goed) op en wel met een ander toetsenbord zover ik begrepen heb. Het zou toch niet achteraf zo iets simpels bij geweest kunnen zijn? Net weer problemen, had hele dag aan gestaan en geen beeld maar wel verlicht toetsenbord (hoort normaal niet) en na 7 tot 10 seconden Resetknop + Powerknop doet ie het wel. Trouwens niet elke keer en dat maakt testen met een ander toetsenbord lastiger. Morgen (maandag) ga ik sowieso naar Ridderkerk, naar Alternate toe.

[ Voor 108% gewijzigd door johan501 op 05-12-2018 17:11 ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

laat nog eens een nachtje memtest lopen als je hem aan de gang hebt. Instabiel of defect geheugen geeft rare symptomen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:48
Tjsa, zo heb ik er een maar weg gebracht.

Daar viel het beeld weg, terwijl je in windows zat.

resultaat daarvan is nu..
Ram test ok.
SSD test ok.
MB voor de tweede keer word deze vervangen.
CPU wordt nu vervangen.
Voeding test ok.
VGA test ok.

mijn tip, als je alles gekocht hebt in 1 winkel, vraag naar de prijs wat het kost om het defecte onderdeel te vervangen. ( voor mij was dit 30 euro ). Wat dus een lachtertje is met de uren die er al inzetten.
Van mijzelf zeker 60-80 uur. en nu de winkel ook zeker al weer 20-30 uur, die staan ook voor een raadsel.

Deze pc is nu alweer 6 weken weg ja, maar goed, ik kreeg het niet opgelost of gelokaliseerd.
Mijn 2e pc in 30 jaar waarbij het gebeurd :-(

suc6, dit kan een hele lastige worden, controleer wat je leds je vertellen.

ehhh.. noppes

• johan501
  • Niet online
Thc_Nbl schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:12:
Tjsa, zo heb ik er een maar weg gebracht.

Daar viel het beeld weg, terwijl je in windows zat.

resultaat daarvan is nu..
Ram test ok.
SSD test ok.
MB voor de tweede keer word deze vervangen.
CPU wordt nu vervangen.
Voeding test ok.
VGA test ok.

mijn tip, als je alles gekocht hebt in 1 winkel, vraag naar de prijs wat het kost om het defecte onderdeel te vervangen. ( voor mij was dit 30 euro ). Wat dus een lachtertje is met de uren die er al inzetten.
Van mijzelf zeker 60-80 uur. en nu de winkel ook zeker al weer 20-30 uur, die staan ook voor een raadsel.

Deze pc is nu alweer 6 weken weg ja, maar goed, ik kreeg het niet opgelost of gelokaliseerd.
Mijn 2e pc in 30 jaar waarbij het gebeurd :-(

suc6, dit kan een hele lastige worden, controleer wat je leds je vertellen.
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp niet helemaal waarom je een eigen verhaal verteld aangezien ik daar niks aan heb, denk ik. Of begrijp ik iets verkeerd?

Wilde topic nog aanpassen:
Vannacht ram getest met Windows geheugen controle en was in orde. Vanochtend ging pc ook gek genoeg ineens aan zonder gebruik van reset knop. En hij lijkt ook veel stabieler. Heb eerder vandaag iets meer dan een uur Aida64 gedraaid op 3.9ghz zonder problemen. Tot nu toe niks meer aan de hand.

Heb alternate gebeld:
Zolang die stabiel is niks aan de hand. Weer problemen? Dan alles terug.

Ik zit altijd alleen thuis en zolang ik geen problemen heb ga ik die niet terug sturen. Gebruik pc de hele dag door, elke dag. Sowieso ben ik van plan om beter hardware een keer aan te schaffen: betere (hogere) wattage voeding, een x470 moederbord en betere cpu koeler. Wilde ik sowieso al, maarja budget.

Zo dat is balen! Maar 6 weken?! Zo lang? :O
2e in 30 jaar, valt nog mee. In september had ik al meerdere problemen (o.a. defecten) en nu weer. Althans tot nu toe geen problemen meer. Nogal erg vreemd.

Thanks! Ja van die leds: ik begrijp er niks van, en in handleiding staat er vrijwel niks over. Alleen dat als er branden of zo (1 of allemaal, dat begrijp ik niet) dat het niet goed is.

Ik wacht maar af, voor de zekerheid Windows 10 opnieuw installeren.

• johan501
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:05:
laat nog eens een nachtje memtest lopen als je hem aan de gang hebt. Instabiel of defect geheugen geeft rare symptomen.
Heb ik vannacht gedaan, heb pas net het aangepast. Heb Windows geheugen controle gedraait en alles perfect. Volgens logboeken waren er geen errors en tot nu toe is pc gek genoeg weer stabiel.

Ook heb ik daar straks iets meer dan 1 uur AIDA64 laten draaien op 3.9GHz zonder problemen. Hij voelt ook weer stabiel.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Nee, memtest, niet windows geheugencontrole. Groot verschil :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij vage problemen is inderdaad memtest het eerste wat je draait en 9/10 keer heb je daarmee ook het probleem gevonden is mijn ervaring.

https://www.memtest86.com/

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 29-11-2018 14:56 ]

• johan501
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:51:
Nee, memtest, niet windows geheugencontrole. Groot verschil :)
Ernemmer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:55:
Bij vage problemen is inderdaad memtest het eerste wat je draait en 9/10 keer heb je daarmee ook het probleem gevonden is mijn ervaring.

https://www.memtest86.com/
Ja ik ken memtest, maar waarom bestaat Windows geheugen controle als het niet goed is?

Dan vraag ik me af, wat doer memtest wat de Windows variant niet doet?

Heb gezegd bij Alternate dat ik Windows geheugen controle gebruikt heb zonder problemen en dat was goed. Beetje verwarrend haha.

Maar die zal ik vannacht eens draaien op pc. Eerst nu Windows opnieuw installeren. :)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

johan501 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:11:
[...]

[...]

Ja ik ken memtest, maar waarom bestaat Windows geheugen controle als het niet goed is?

Memtest is een doorlopende geheugenstresstest die onafhankelijk draait van besturingssystemen om dat als factor uit te kunnen sluiten. Windows geheugencontrole is een te korte test om geheugeninstabiliteit te bewijzen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
johan501 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:11:
[...]

[...]

Heb gezegd bij Alternate dat ik Windows geheugen controle gebruikt heb zonder problemen en dat was goed. Beetje verwarrend haha.

Maar die zal ik vannacht eens draaien op pc. Eerst nu Windows opnieuw installeren. :)
De memtest is bootable en test al je geheugen zonder dat er ook maar iets geladen is.
De test in windows wordt gedraaid als er al van alles geladen is.

Geen idee wat precies het verschil verder is, maar toen ik nog in een computerzaak werkte was memtest86 het eerste wat we draaiden bij binnenkomst.

• johan501
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:12:
[...]

Memtest is een doorlopende geheugenstresstest die onafhankelijk draait van besturingssystemen om dat als factor uit te kunnen sluiten. Windows geheugencontrole is een te korte test om geheugeninstabiliteit te bewijzen.
Ernemmer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:14:
[...]

De memtest is bootable en test al je geheugen zonder dat er ook maar iets geladen is.
De test in windows wordt gedraaid als er al van alles geladen is.

Geen idee wat precies het verschil verder is, maar toen ik nog in een computerzaak werkte was memtest86 het eerste wat we draaiden bij binnenkomst.
Ah begrijp het al. Ik wist dan weer niet dat die van Windows alles inlaad en memtest niet. Weer wat geleerd! :)

Bedankt voor de uitleg!
Als alles goed gaat (en ik het niet vergeet) laat ik memtest aankomende nacht draaien en zal ik hier sowieso morgen in m'n topic neer zetten wat het resultaat is :).

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Zou toch eens beginnen met het uitwisselen van de voeding mocht je weer problemen hebben. De Seasonic focus serie staat de laatste tijd bekend/ heeft bekend gestaan met vage klachten. Daarnaast, kan een bios update ook verschil maken. Zo als ik het nu lees, loopt de pc vast tijdens stresstest en start hij af en toe niet goed op en is het probleem sporadisch aanwezig?

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 22:46
Gigabyte X470 CPU & DRAM LED knipperen - Pc start niet

Met een gigabyte X470 moederbord.
Daar lijkt het op een exact dezelfde probleem. CPU ledje daarna springt ie over na RAM ledje en dan direct weer naar CPU.

https://photos.google.com...EWG9XVlNrZkVUWlJydG0tTkV3

Dit was zijn probleem.

Misschien dat dit je vraag beantwoord.

EDIT :

Ook hier lijkt het exact jouw probleem te bevestigen.
http://www.tomshardware.c...-light-dram-flashing.html

Lijkt erop dat moederbord stuk is. Hij kreeg het ook soms gebooted om 1 of andere reden met de reset knopje.

[ Voor 22% gewijzigd door Fordius op 29-11-2018 23:50 ]

• johan501
  • Niet online
McFastFood schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:36:
Zou toch eens beginnen met het uitwisselen van de voeding mocht je weer problemen hebben. De Seasonic focus serie staat de laatste tijd bekend/ heeft bekend gestaan met vage klachten. Daarnaast, kan een bios update ook verschil maken. Zo als ik het nu lees, loopt de pc vast tijdens stresstest en start hij af en toe niet goed op en is het probleem sporadisch aanwezig?
Ah ik snap het. Ja dat heb ik ook gehoord, maar een groep zegt: nee die zijn goed! En de andere zegt: vermijden, vanwege vage klachten. De laatste bios update is al geïnstalleerd.

Ja dat was 1 keer. En de keren er na niet meer. Vandaag toch wel weer een keer gehad dat ie niet opstarten zonder gebruik van resetknop. Sporadisch is toch iets van af en toe? Of random? Zoja, dan is het antwoord ja.

Heb net voor bijna 3 uren lang memtest86 gedraaid en ram is in orde, geen errors.
Fordius schreef op donderdag 29 november 2018 @ 23:48:
Gigabyte X470 CPU & DRAM LED knipperen - Pc start niet

Met een gigabyte X470 moederbord.
Daar lijkt het op een exact dezelfde probleem. CPU ledje daarna springt ie over na RAM ledje en dan direct weer naar CPU.

https://photos.google.com...EWG9XVlNrZkVUWlJydG0tTkV3

Dit was zijn probleem.

Misschien dat dit je vraag beantwoord.

EDIT :

Ook hier lijkt het exact jouw probleem te bevestigen.
http://www.tomshardware.c...-light-dram-flashing.html

Lijkt erop dat moederbord stuk is. Hij kreeg het ook soms gebooted om 1 of andere reden met de reset knopje.
Gebeurd nogal vaak met een Gigabyte geloof ik -.-.
Thanks voor je reactie en ben er ook bang voor dat ie kaduuk is. Het gekke is dat hij voor de rest stabiel is en ram is in orde volgens memtest.

Heb even een vraag:
Is het aan te raden om, als het me lukt, alvast een andere moederbord en voeding aan te schaffen en dit moederbord en eventueel voeding terug te sturen? Ik heb alles pas letterlijk net. Sinds begin oktober en heb al van onderdelen gewisseld: het begon toen met een kapot voeding (begin september) toen videokaart, toen een gebruikte videokaart. Alternate maakte meerdere fouten en ik koos uit eindelijk voor dit moederbord (voeding al ik al eerder gekocht) en huidige GPU. Ben het een beetje zat dat ik alleen maar problemen heb. Ik kan mijn pc gewoon niet missen, en Alternate kennende gaat het een eeuwigheid duren of er gaat weer eens wat verkeerd. Ik vond de maand september niet voor niks een hel en dat zeg ik nooit.

Weet jij misschien een goede voeding en moederbord met deze eisen?
Modulaire voeding, ik wilde voor de zekerheid een wat hogere wattage dan nu. Tenzij dat echt niet nodig is.
Het liefst een x470 moederbord met 4 ram sloten en 7.1 audio.

De prijzen moeten zo laag mogelijk blijven.
Waarom ik dit vraag? Kijk wat er gebeurd. Heb een seasonic voeding waarvan mensen zeggen dat die nog wel eens problemen opleveren en kijk naar dit moederbord. Die is al erg snel verrot. En ik kan echt niet zonder pc en ook niet alweer. En ik bedoel dan ander merk PSU en moederbord.

Maandag ga ik denk sowieso vanuit Poeldijk met mijn vader naar Ridderkerk (Alternate), ik wil ze dit keer persoonlijk spreken. Maar dan alsnog is het denk niet in 1 dag, of heel snel in ieder geval geregeld. Want ja, eerst testen en dan pas eventueel nieuw hardware. Ik heb bijna €1000 uit gegeven voor een pc (naja hardware) met alleen maar problemen, echt niet leuk meer.

[ Voor 5% gewijzigd door johan501 op 30-11-2018 00:34 ]

• Fordius
Neem een Corsair Rm550 watt voeding.
En een B450 is niet per defenitie slechter dan een X470.

Er zijn best goede B450 moederborden die gewoon beter zijn.

ASRock B450M Pro4 is een ook M- ATX zoals die je nu hebt. Maar blijkt wel een goede te zijn en ook goedkoper. Seasonic is niet slecht heeft enkel wat problemen volgens mij met bepaalde videokaarten.

----

Als je online besteld heb heb je 14 dagen bedenk tijd om terug te sturen. Waarschijnlijk kun je dan daar gebruik van maken en het terug sturen en netjes goed inpakken.
En iets anders bestellen anders zit je lange tijd zonde. Of je stuurt het op en wacht tot je refund krijgt. Daar kan ik helaas niet over mee oordelen wat het beste is.

• johan501
  • Niet online
Fordius schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:42:
Neem een Corsair Rm550 watt voeding.
En een B450 is niet per defenitie slechter dan een X470.

Er zijn best goede B450 moederborden die gewoon beter zijn.

ASRock B450M Pro4 is een ook M- ATX zoals die je nu hebt. Maar blijkt wel een goede te zijn en ook goedkoper. Seasonic is niet slecht heeft enkel wat problemen volgens mij met bepaalde videokaarten.

----

Als je online besteld heb heb je 14 dagen bedenk tijd om terug te sturen. Waarschijnlijk kun je dan daar gebruik van maken en het terug sturen en netjes goed inpakken.
En iets anders bestellen anders zit je lange tijd zonde. Of je stuurt het op en wacht tot je refund krijgt. Daar kan ik helaas niet over mee oordelen wat het beste is.
Bedankt voor je reactie, dat waardeer ik echt enorm. Ik ben het gewoon helemaal zat, kort gezegd ik voel me weer behoorlijk erg klote.

Die voeding is nergens meer verkrijgbaar helaas. Weet je toevallig een andere?
En dat moederbord weer wel, maar de enige mogelijk om nu een andere mobo en psu aan te schaffen is Afterpay (alleen Alternate volgens mij -.-) En bol.com met een eigen variant.
En kan ik met alle B450 moederbord overklokken?

Of als je zegt dat ik het zelf kan proberen, wat ik uiteraad wil. Waar zou ik dan op moeten letten om niet weer een verkeerd moederbord te kiezen? Veel Gigabyte Aorus hebben problemen en die ga ik nu vermijden.

Sorry dat ik je misschien tot last ben hiermee. Natuurlijk kan ik het zelf doen, maar dat heb ik elke keer vanaf het begin gedaan met alleen maar problemen als gevolg.

Over die Seasonic voeding, ah dat wist ik dan weet niet. Maar toch voor de zekerheid maar een andere. Is 550watt voor nu genoeg? Wat heb zelf een keer gehad dat de ene groep zeg: meer watt en de andere: 550w is genoeg.

Ah ja dat is waar, ook als ik het moederbord gebruikt heb en voeding (natuurlijk zonder beschadigingen)?

[ Voor 8% gewijzigd door johan501 op 30-11-2018 00:54 ]

• Fordius
550watt is ruim voldoende.
Elke B450 moederbord kan overclocken. Heb je de X variant cpu dan is de overclock ruimte volgens mij niet bijster veel en het evt niet eens waard om te overclocken, maar daar zullen andere tweakers misschien iets meer van weten.

Maar gezien jij de non X versie hebt kun je het wel overclocken.
Anders moet je kijken naar de Msi B450M Mortar of de B450 Tomahawk wat ook opzich goede moederborden zijn. Waar bij X350 en X370 nog al veel verschil zat. Zit dat bij de highend B450 en Low/Mid range X470 volgens mij niet zo heel veel verschil en zijn zelfs sommige B450 moederborden nog beter.

er is hier op de forum wel iets over voedingen wat momenteel heel erg goed zijn.
Anders even daar een kijkje nemen.

Iig 550 is ruim voldoende :D

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Heb je de voeding al een keer vervangen? Ik heb iets vergelijkbaars gehad, waarbij er altijd problemen waren met een koude boot. De pc ging wel aan, maar geen beeld. Na enkele keren de resetknop in te drukken werkte het dan wel weer, uiteindelijk de voeding vervangen en het probleem was verholpen.

[ Voor 41% gewijzigd door NotSoSteady op 30-11-2018 01:10 ]

• johan501
  • Niet online
Fordius schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 00:56:
550watt is ruim voldoende.
Elke B450 moederbord kan overclocken. Heb je de X variant cpu dan is de overclock ruimte volgens mij niet bijster veel en het evt niet eens waard om te overclocken, maar daar zullen andere tweakers misschien iets meer van weten.

Maar gezien jij de non X versie hebt kun je het wel overclocken.
Anders moet je kijken naar de Msi B450M Mortar of de B450 Tomahawk wat ook opzich goede moederborden zijn. Waar bij X350 en X370 nog al veel verschil zat. Zit dat bij de highend B450 en Low/Mid range X470 volgens mij niet zo heel veel verschil en zijn zelfs sommige B450 moederborden nog beter.

er is hier op de forum wel iets over voedingen wat momenteel heel erg goed zijn.
Anders even daar een kijkje nemen.

Iig 550 is ruim voldoende :D
Okay dan weet ik dat van die 550watt.
Ja dat is waar. Okay dan houd ik het bij een B450. Zoal die het maar doet en geen problemen opleverd.

Ah ja okay thanks. Naar die ga ik even kijken. En ik ga ook zelf nog even kijken. Gigabyte (Aorus) vermij ik sowieso. Je hebt Asus, MSI en Asrock als de andere grote merken. Moet ik voor de rest qua specs nog ergens op letten?

Volgens mij zijn BeQuiet voeding wel goed, daar ga ik ook even naar kijken.
Is goed, als ik denk dat ik dat nodig heb kijk ik daar even :).
NotSoSteady schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:00:
Heb je de voeding al een keer vervangen? Ik heb iets vergelijkbaars gehad, waarbij er altijd problemen waren met een koude boot. De pc ging wel aan, maar geen beeld. Na enkele keren de resetknop in te drukken werkte het dan wel weer, uiteindelijk de voeding vervangen en het probleem was verholpen.
Ja, naja soort van. Eind augustus dit jaar alle onderdelen besteld. Eerste week ging PSU kapot (een oudere Seasonic model), week erna de videokaart en daarna wat onderdelen gewisseld voor andere. Moederbord en videokaart. PSU gehouden. Had sowieso problemen maar Alternate kon na 4 dagen niks vinden schijnbaar.

Maar ik ga sowieso een keer voor de zekerheid een andere voeding aanschaffen, ben het allemaal zat. En eigenlijk best raar he. Ik koop een pc voor ongeveer €700 (die bijna 1000 is totaal met andere dingen erbij). En door problemen ben ik uit eindelijk €125 extra kwijt voor nieuwe onderdelen. Misschien achteraf niet echt bijna 1000, maar alsnog heel veel geld.

• NotSoSteady
  • Nu online
johan501 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:06:
[...]

Okay dan weet ik dat van die 550watt.
Ja dat is waar. Okay dan houd ik het bij een B450. Zoal die het maar doet en geen problemen opleverd.

Ah ja okay thanks. Naar die ga ik even kijken. En ik ga ook zelf nog even kijken. Gigabyte (Aorus) vermij ik sowieso. Je hebt Asus, MSI en Asrock als de andere grote merken. Moet ik voor de rest qua specs nog ergens op letten?

Volgens mij zijn BeQuiet voeding wel goed, daar ga ik ook even naar kijken.
Is goed, als ik denk dat ik dat nodig heb kijk ik daar even :).

[...]

Ja, naja soort van. Eind augustus dit jaar alle onderdelen besteld. Eerste week ging PSU kapot (een oudere Seasonic model), week erna de videokaart en daarna wat onderdelen gewisseld voor andere. Moederbord en videokaart. PSU gehouden. Had sowieso problemen maar Alternate kon na 4 dagen niks vinden schijnbaar.

Maar ik ga sowieso een keer voor de zekerheid een andere voeding aanschaffen, ben het allemaal zat. En eigenlijk best raar he. Ik koop een pc voor ongeveer €700 (die bijna 1000 is totaal met andere dingen erbij). En door problemen ben ik uit eindelijk €125 extra kwijt voor nieuwe onderdelen. Misschien achteraf niet echt bijna 1000, maar alsnog heel veel geld.
Tja, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal, helaas. Nieuwe dingen kunnen ook kapotgaan en mijn advies is dan ook om er nooit vanuit te gaan dat een bepaald onderdeel niet kapot is, omdat het net nieuw is. De snelste oplossing is om ergens een voeding te bestellen. Mocht dat niet werken, dan is het waarschijnlijk toch je moederbord. Komen de problemen overigens alleen voor bij een koude boot? Dus wanneer je pc een tijdje volledig uit is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 30-11-2018 01:12 ]

• johan501
  • Niet online
NotSoSteady schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:10:
[...]

Tja, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal, helaas. Nieuwe dingen kunnen ook kapotgaan en mijn advies is dan ook om er nooit vanuit te gaan dat een bepaald onderdeel niet kapot is, omdat het net nieuw is. De snelste oplossing is om ergens een voeding te bestellen. Mocht dat niet werken, dan is het waarschijnlijk toch je moederbord.
Ja dat is waar, maar ik ben dat er niet bepaald geluk meer. Het is al de 3e keer in maar een paar maanden. Ja dat snap ik, das een goeie. Een andere voeding ga ik sowieso bestellen, net als een ander moederbord aangezien ik geen Gigabyte Aorus wilt. Moet alleen even uitzoeken welk moederbord ik ga nemen.

• NotSoSteady
  • Nu online
johan501 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:12:
[...]

Ja dat is waar, maar ik ben dat er niet bepaald geluk meer. Het is al de 3e keer in maar een paar maanden. Ja dat snap ik, das een goeie. Een andere voeding ga ik sowieso bestellen, net als een ander moederbord aangezien ik geen Gigabyte Aorus wilt. Moet alleen even uitzoeken welk moederbord ik ga nemen.
Komen de problemen overigens alleen voor bij een koude boot? Dus wanneer je pc een tijdje volledig uit is geweest.

• johan501
  • Niet online
NotSoSteady schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:13:
[...]

Komen de problemen overigens alleen voor bij een koude boot? Dus wanneer je pc een tijdje volledig uit is geweest.
Ehh ja gisteren sowieso (was de alle eerste keer) en daarna ook als ik de pc uitzetten (omdat ie het niet deed) en weer aan. En eerder vandaag wel sowieso nadat die een tijdje aangestaan had. Moest hem uitdoen om even te verplaatsen. Dus eigenlijk ja en nee.

• NotSoSteady
  • Nu online
johan501 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:14:
[...]

Ehh ja gisteren sowieso (was de alle eerste keer) en daarna ook als ik de pc uitzetten (omdat ie het niet deed) en weer aan. En eerder vandaag wel sowieso nadat die een tijdje aangestaan had. Moest hem uitdoen om even te verplaatsen. Dus eigenlijk ja en nee.
Maar als die eenmaal draait, dan doet die het zonder problemen en kun je hem ook gewoon opnieuw opstarten, zowel via Windows als met de resetknop?

• johan501
  • Niet online
NotSoSteady schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:24:
[...]

Maar als die eenmaal draait, dan doet die het zonder problemen en kun je hem ook gewoon opnieuw opstarten, zowel via Windows als met de resetknop?
Ja nu wel, afgelopen nacht (begin van nacht om 12 uur) niet. Die was die best onstabiel. Had ook bios gewist en daarom stond turbo weer aan (performance boost ofzo?) en zat de cpu te pieken naar de turbo snelheid in idle terwijl dat volgens mij alleen moet met intensief gebruiken. Toen liep pc vast (met zwart beeld en enkel cursor zichtbaar) tijdens benchmark. Toen Windows geheugen controle gedaan toen ik sliep. Vanochtend vroeg pc uit gezet en paar uur laten ging die perfect aan, maar had toch 1x vandaag dat ik de resetknop op frontpaneel moest gebruiken om aan te krijgen en was verder wel stabiel. Met aida64 ook geen problemen. Eerder vandaag meer dan 1 uur die gedraaid zonder problemen.

Ik zit tussen deze 3 voedingen te twijfelen, weet jij of ze allemaal goed zijn?
Corsair CX650M
Corsair RM550X
be quiet! Power Zone 650W

[ Voor 6% gewijzigd door johan501 op 30-11-2018 01:32 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:44
johan501 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 01:29:
Ik zit tussen deze 3 voedingen te twijfelen, weet jij of ze allemaal goed zijn?
Corsair CX650M
Corsair RM550X
be quiet! Power Zone 650W
Jammer dat je niets met het voedingadvies in Advies gaming PC (Videokaart, CPU en CPU koeling) gedaan hebt.
Want daar is de Seasonic bewust niet genoemd.

Zoals gezegd zou het moederbord ook de oorzaak kunnen zijn. Gigabyte heeft helaas geen goede AM4 borden in het lage- en middensegment. In je DAA topic wordt geen enkel Gigabyte bord geadviseerd dus ook daar heb je een eigen draai aangegeven, wat je goed recht is, wat niet lekker heeft uitgepakt.
Ik zou eerder het moederbord verdenken dan de voeding. Met de Focus Plus Gold 550w ben ik nooit problemen tegen gekomen icm een GTX 1070. Dan zou de voeding defect moeten zijn.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:48
johan501 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:47:
Bedankt voor je reactie.
Ik begrijp niet helemaal waarom je een eigen verhaal verteld aangezien ik daar niks aan heb, denk ik. Of begrijp ik iets verkeerd?
Waarom ik dit aangaf in mijn verhaal, en mijn ervaring, was in de hoop dat het je wat meer ideeën zou geven en waar je het beste als eerste naar kon kijken.
Sowieso ben ik van plan om beter hardware een keer aan te schaffen: betere (hogere) wattage voeding, een x470 moederbord en betere cpu koeler. Wilde ik sowieso al, maarja budget.
Heeft totaal geen zin, en zonde van je geld.

Loop ook heel goed je event logs na.
Ik had de melding "Windows has blocked access to your graphics card."
Ik vertel dit dus zodat je kan leren van wat mijn ervaring was met zo'n probleem.
Dit was random dat dit gebeurde. je kon b.v. rustig de hele avond prima gamen.
zonder problemen, de volgende dag, weer gamen.. nope. elke keer die bovenstaande melding.

Wat je nog kan doen. zet je ram op max 2400 ipv 3000
En controleer nog een keer of ze in de correcte bankjes zitten, bij mij was het b.v.
bank 1a 2a ( max 2400 Mhz ram) en bank 2a 2b (max 3000Mhz ram)
dit verschilt per merk/board.

Ik zou ook mainboard / ram combi even goed nalopen, is je ram wel cerfitied by Gigabite b.v.
Test op max 2400/2133 Mhz.

En wat ook kan is een instabiele PCI bus.

Ik probeer je dus de behoeden voor alle tijd die je gaat verliezen...
RMA je pc, regel een fixed prijs voor dat, en laat ze met testjes maar al onderdelen maar vervangen.

Voor mijn pc, nog steeds niet terug, ik vermoed, dat elke component individueel goed is maar dat er toch een incompatibel combinatie is, alleen kon ik deze niet achterhalen, ik had geen extra onderdelen om mee te testen.

Maar ik wens je heel veel succes, het zijn geen makkelijke problemen deze.

ehhh.. noppes

• johan501
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 07:36:
[...]

Jammer dat je niets met het voedingadvies in Advies gaming PC (Videokaart, CPU en CPU koeling) gedaan hebt.

[...]

Want daar is de Seasonic bewust niet genoemd.

Zoals gezegd zou het moederbord ook de oorzaak kunnen zijn. Gigabyte heeft helaas geen goede AM4 borden in het lage- en middensegment. In je DAA topic wordt geen enkel Gigabyte bord geadviseerd dus ook daar heb je een eigen draai aangegeven, wat je goed recht is, wat niet lekker heeft uitgepakt.
Ik zou eerder het moederbord verdenken dan de voeding. Met de Focus Plus Gold 550w ben ik nooit problemen tegen gekomen icm een GTX 1070. Dan zou de voeding defect moeten zijn.
Ehh ja, sorry hoor. Maar sowieso gaf jij ook in de tabeletje een 450watt voeding aan. En het is advies, de keuze ligt aan mij.

Laten we het alsjeblieft niet gaan hebbem over wat ik dan verkeerd heb gedaan. Het is zo en niks aan te veranderen.

Mijn eigen draai?
Ik had de MSI B450M PRO-VDH. In heel september heb ik meerdere problemen gehad. Inderdaad ik begon met een ouder model Seasonic (wist ik achteraf pas), was in eerste week kapot en bestelde snel een nieuwe, 2e videokaart, 3e gebruikte videokaart terug. Nog steeds problemen en ik was het zat en nam ik andere onderdelen. Besef wel alsjeblieft dat ik die maand zoveel stress had dat het hier even gaan vragen geen goed idee was. Ik moest wat kiezen.

Ja achteraf de verkeerde, helaas. Wel van geleerd. Een volgende keer mijd ik sowieso deze merken en ga ik voor minimaal 450watt.

Als de pc eenmaal opgestart is, dan is ie stabiel. Heb gisterenavond nog even Fallout 76 gespeeld en was stabiel.

Begrijp mij niet verkeerd, het waren domme keuzes. Maar niemand is perfect. + Het moederbord had ik in eerst instantie wel goed :p. En wilde minimaal 550watt en sowieso geen 450watt.

Maar ik wil het even niet hebben over wat ik wel of niet had kunnen doen. Ik weet het nu en daar leer ik van.
Thc_Nbl schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:28:
[...]

Waarom ik dit aangaf in mijn verhaal, en mijn ervaring, was in de hoop dat het je wat meer ideeën zou geven en waar je het beste als eerste naar kon kijken.

[...]

Heeft totaal geen zin, en zonde van je geld.

Loop ook heel goed je event logs na.
Ik had de melding "Windows has blocked access to your graphics card."
Ik vertel dit dus zodat je kan leren van wat mijn ervaring was met zo'n probleem.
Dit was random dat dit gebeurde. je kon b.v. rustig de hele avond prima gamen.
zonder problemen, de volgende dag, weer gamen.. nope. elke keer die bovenstaande melding.

Wat je nog kan doen. zet je ram op max 2400 ipv 3000
En controleer nog een keer of ze in de correcte bankjes zitten, bij mij was het b.v.
bank 1a 2a ( max 2400 Mhz ram) en bank 2a 2b (max 3000Mhz ram)
dit verschilt per merk/board.

Ik zou ook mainboard / ram combi even goed nalopen, is je ram wel cerfitied by Gigabite b.v.
Test op max 2400/2133 Mhz.

En wat ook kan is een instabiele PCI bus.

Ik probeer je dus de behoeden voor alle tijd die je gaat verliezen...
RMA je pc, regel een fixed prijs voor dat, en laat ze met testjes maar al onderdelen maar vervangen.

Voor mijn pc, nog steeds niet terug, ik vermoed, dat elke component individueel goed is maar dat er toch een incompatibel combinatie is, alleen kon ik deze niet achterhalen, ik had geen extra onderdelen om mee te testen.

Maar ik wens je heel veel succes, het zijn geen makkelijke problemen deze.
Aunik begrijp het, dingen zoals dat komen vaak niet bij mij binnen in de zin als: jij zegt dat, nu kan ik dit en dat gaan proberen. Snap je?

Wat je zegt over dat het totaal geen zin heb:
Okay, ik hen voor mezelf toch besloten om voor een andere B450 moederbord te gaan met andere voeding. Allebei andere merken, maar wil deze (zodra heb kan) toch gaan vermijden. Zeer waarschijnlijk ga ik aankomende maandag naar Alternate met mijn vader en dan zie ik wel van hoe of wat.

Ahh ja ik snap het. Had ook al gekeken in logboeken voor de zekerheid, maar niks. Ik neem niet aan dat logboeken überhaupt wat kan als zover ik weet de pc niet eens volledig opstart?

De ram staat op 2667mhz en xmp naar 3000mhz is uit. Wauw, hij start ineens normaal op! Het is een wonder haha. De sticks zitten goed, heb dat goed gekeken toen ik de pc begin oktober in elkaar zetten en hij heeft het vanaf die tijd altijd gedaan tot 2 dagen geleden ineens.

Ik zit nou even te twijfelen of het compatible is. Ik weet sowieso dat ik gekeken heb of het wel of niet compatible is. Wat ik mij nu net bedenk, heb het ff gecontroleerd. Dit ram had ik al in die andere pc. Althans, toen ik een ander moederbord en videokaart had (en in het begin defecte voeding). Maar na 4 dagen testen had alternate niks gevonden.

Ik ga het nog even bekijken, thanks! Helder nadenken gaat even niet geweldig door de stress en spanningen weer van deze rare ongeluks pc. xD.

Ah ja begrijp ik, das balen. Als ik extra onderdelen had dan had ik sowieso elke combinatie gedaan. Tijd heb ik genoeg alleen geld niet xD.

Thanks! :) Nee dat heb ik wel gemerkt: zo doet de oc alsof alles perfect is en zo zegt pc: ja mazzel, laat me lekker uit staan alsjeblieft.

Ik heb gekeken en 1 ding valt mij wel op. Althans bij de eerste keer 2 dagen geleden was dat niet, maar heb het wel meerdere keren gehad.

Ik zette pc uit, voeding powerknop achter uit en kabel eruit. Moest ff hdd weer vastkoppelen. Kabel erin, knop aan en huh??! Toetsenbord geeft (alweer) vanzelf ligt terwijl pc uit is. En weer problemen met opstarten. Gek toch?

Nog even gekeken en RAM is compatible. AX4U300038G16-DBG staat in de support lijst van m'n moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door johan501 op 30-11-2018 12:43 ]

Pagina: 1