HDD zichtbaar in schijfbeheer enkel.

Pagina: 1
Acties:

• kickstart.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05-2021
Hallo,

Hopelijk kan ik hier de juiste advies krijgen.
Ik heb hier een WD black hdd 1tb.
Helaas werd deze niet meer gezien door mijn pc.
Hdd eruit gehaald en via een USB tool kan ik hem nu wel zien in schijfbeheer.
Althans hij zegt dat ik hem moet initialiseren.
Wat nu?
Moet ik dit doen, had begrepen dat dan de bestanden weg zijn?
Wie kan we de juiste stappen aangeven?
Voordat ik de verkeerde handelingen doe

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin eens met de SMART door bijvoorbeeld een screenshot van CrystalDiskInfo te posten. Het is handig om te weten of daar misschien te zien is wat nou het probleem is.

Initialiseren zou ik nu zeker niet doen als er belangrijke data op staat waar je geen backup van hebt.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Vragen:
1. Wat is het doel? Bestanden terugkrijgen? Dan in geen geval initialiseren/formatteren/wissen!

2. Waar heb je die harddisk uit gehaald?
Dat kan namelijk inhouden dat je harddisk ge-encrypt is (bij bv. uit een laptop of uit een externe behuizing).
Daarom is deze vraag vrij belangrijk.
(En bewaar die oude hardware compleet totdat je de bestanden allemaal terughebt!)

3. waarmee lees je uit en hoe heb je de disk aangesloten?
Als een "USB tool" een externe behuizing is met een ingebouwde SATA naar USB converterprint, kan die óók willen encrypten.
Daarom is de beste manier van aansluiten bij iemand in een PC (dus rechtstreeks op een PATA/SATA kabel), óf in een externe SATA-dock. Dan weet je zeker dat er niets wordt "vertaald/encypt".

4. Met welk OS lees je uit? Windows 10?

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 27-11-2018 22:25 ]

• kickstart.
PilatuS schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:24:
Begin eens met de SMART door bijvoorbeeld een screenshot van CrystalDiskInfo te posten. Het is handig om te weten of daar misschien te zien is wat nou het probleem is.

Initialiseren zou ik nu zeker niet doen als er belangrijke data op staat waar je geen backup van hebt.
Zal in de middag even kijken, gisteren via crystaldiskinfo geen smart kunnen maken wat kon de schijf daarin niet vinden, moet ik ook eerlijk zijn dat ik nog niet heel diep heb kunnen kijken naar het programma.

• kickstart.
Renault schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:24:
Vragen:
1. Wat is het doel? Bestanden terugkrijgen? Dan in geen geval initialiseren/formatteren/wissen!

2. Waar heb je die harddisk uit gehaald?
Dat kan namelijk inhouden dat je harddisk ge-encrypt is (bij bv. uit een laptop of uit een externe behuizing).
Daarom is deze vraag vrij belangrijk.
(En bewaar die oude hardware compleet totdat je de bestanden allemaal terughebt!)

3. waarmee lees je uit en hoe heb je de disk aangesloten?
Als een "USB tool" een externe behuizing is met een ingebouwde SATA naar USB converterprint, kan die óók willen encrypten.
Daarom is de beste manier van aansluiten bij iemand in een PC (dus rechtstreeks op een PATA/SATA kabel), óf in een externe SATA-dock. Dan weet je zeker dat er niets wordt "vertaald/encypt".

4. Met welk OS lees je uit? Windows 10?
1: Doel is om foto's terug te krijgen (hobby: fotografie).

2: De hdd komt uit mijn Computer, na diverse pogingen nieuwe OS op tevens een andere schijf te zetten kon ik hem niet meer zien. Tijdens installatie pogingen nooit de schijf aangeraakt of wat mee gedaan, plots zag hij hem niet meer.

3: Ik deed een poging met de USB tool omdat het leek alsof ik hem via sata (als intern zeg maar) niet kon zien, en nu met de usb tool lijkt hij hem wel te zien.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-12 14:36
Als die foto's belangrijk zijn, moet je voorzichtig zijn. Het veiligste wat je voorlopig kan doen is de voeding van de harde schijf weghalen (dus eigenlijk alle kabels uittrekken) tot je een strategie hebt om de data terug te halen. En zoals gezegd: in elk geval niet initialiseren/formatteren/wissen/partitioneren/..., of zelfs geen OS proberen te installeren als je niet zeker bent waar het zich gaat installeren.

Nog wat informatie vergaring:
1. Heb je iets gehoord voor de schijf niet meer zichtbaar was? Ik denk vooral aan tikken, of een schurend geluid.
2. Hoorde je nog iets nadat de harde schijf niet meer zichtbaar was? Draait de harde schijf nog als je de PC aanzet? Of hoor je nog altijd tikken/schurend geluid?
3. Van welk OS kom je, en wel OS heb je proberen te installeren?

• kickstart.
1: de schijf klinkt in mijn oren goed.
2: Tijdens het moment van overlijden hoorde ik niks, na x pogingen (wat later door usb stick kwam) om OS te installeren op een andere schijf kwam ik er achter dat de schijf niet meer gezien werd.
3: Van een coruppte windows 10 (goed werkende schijf) naar een nieuwe windows 10.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-12 14:36
Als de schijf goed klinkt, en het is gebeurd tijdens een OS installatie, dan is de kans groot dat er fysiek inderdaad niets met de schijf aan de hand is, maar dat de partitietabel verwijderd is of iets dergelijks.

Afhankelijk van hoe je kennis is, en welk materiaal je ter beschikking hebt (desktop en een reserve harde schijf bijvoorbeeld), zou je een Linux USB kunnen booten en optioneel eerst een 1-op-1 kopie maken van de schijf (met het dd commando dacht ik; maar daar moet je voorzichtig mee zijn, want met een typfout of verkeerde parameter kan je zo de schijf wissen). Als je een kopie hebt kan je namelijk zonder zorgen proberen de data terug te halen.

Als je geen reserve schijf hebt zou je nog een recovery programma kunnen loslaten om eerst zoveel mogelijk bestanden te redden. Ik heb dat ooit met een linux programma gedaan, en het enige nadeel was dat de directory structuur niet meer volledig intact was. Het is misschien ook mogelijk om de schijf read-only te mounten, dan ben je zeker dat er niet naar geschreven wordt.

Maar er zijn hier waarschijnlijk anderen op het forum die beter onderlegd zijn in deze materie.

• Renault
In de zoekfunctie van Windows 10 type je "computerbeheer" en je start dat op.
In Computerbeheer zit Schijfbeheer, dat start je op.
Als daar je harddisk zichtbaar is, kijk je of nog partities worden herkend. Als dat zo is, is dat al een hele stap verder naar het terugvinden van je fotobestanden.

Lees je eens in dit topic in: Thematopic: Datarecovery

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 01-12-2018 00:56 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12 15:46
None of the above.

Je USB-adapter emuleert een sectorgrootte van 4096 bytes voor compatabiliteitsredenen, terwijl de originele schijf een (logische) sectorgrootte van 512 bytes hanteert.

Hierdoor is de partitietabel ongeldig en vraagt Windows inderdaad of je de schijf wilt 'initialiseren'. Niet doen als je data je lief is.

Makkelijkste oplossing is een vaste SATA-aansluiting zoeken, of een USB-adapter die gewoon 512 bytes hanteert. Alternatief is het herschrijven van de partitietabel zodat hij klopt voor een sectorgrootte van 4096 bytes (alles /8).

• Renault
@Thralas
kickstart. schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:16:
...
Ik heb hier een WD black hdd 1tb.
Helaas werd deze niet meer gezien door mijn pc.
Hdd eruit gehaald ...
Op grond van deze tekst in de openingspost leek mij dat geen voor de hand liggende oorzaak, zoals in ""wie heeft vannacht stiekem mijn clustergrootte op mijn harde schijf veranderd?!".

;)
Pagina: 1