Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Naar aanleiding van dit topic: Vacatures: hoe streng neem je de functie eisen?, een vraag waar ik al even mee tob. Ik wil geen topickaap doen, dus maar even een nieuwe.

In veel vacatures wordt een minimaal niveau gevraagd, zo was ook het geval voor mijn huidige functie. Ik ben HBO opgeleid en zit nu op een plek waar MBO/HBO voor werd gevraagd. Daar ben ik via een recruiter terecht gekomen. Ik merk echter, dat ik eigenlijk 0 voldoening haal uit mijn werk. Het is saai en repetitief werk, naar mijn idee totaal niet op HBO niveau. Dit heb ik ook aangegeven, maar hier gebeurt niets mee.

Reden voor mij om mijn vizier te openen en rond te kijken. Veel vacatures echter, hebben wederom MBO/HBO als profiel erin staan. En dat maakt mij huiverig, want ik ben bang om, even bot gezegd, weer te solliciteren op de volgende verveelbaan. In hoeverre zijn deze omschrijvingen nou echt serieus te nemen? En in hoeverre kan ik hier zelf nog wat aan doen bij sollicitatie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31
Welk werkveld zit je en wat voor functie heb je nu? Er zijn ook legio vacatures op HBO/HBO+ niveau? Of je solliciteert op een medior functie, indien van toepassing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hangt van de situatie en het bedrijf af. Als het een klein bedrijf is met een heel concrete vacature dan zal men zeker in 1e instantie daar invulling voor zoeken. Sollicitatiegesprekken zijn sowieso tweewegverkeer: jij wiltr ook een idee krijgen van wat je er gaat doen en of het nu en de nabije toekomst bij je past.

Ik weet niet wat voor soort functie je zoekt, maar zou je niet kunnen zoeken naar "echte" HBO-niveau functies? En inderdaad kijken naar de gevraagde ervaring / werkniveau (junior/medior/senior).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:14
Volgens mij kan ik mijn comment uit het andere topic halen... vacature-eisen zijn in deze markt een wensenlijstje...

Ook wij vragen in vacatures standaard om een HBO/WO opleiding. Niet dat alle solicitanten die aangenomen worden dat hebben. Wat het doet, is een deel van de mensen er uitfilteren. Degene die dan zonder het juiste papiertje toch soliciteren nodigen we uit voor een gesprek (mits de de rest van het cv ook aansluit)

Belangrijkste tegenwoordig (bij ons) is de klik en je mindset. Pas je in het team en snap je waar het bij ons omdraait. Die technische skills geloven we wel of kunnen we je leren (binnen bepaalde grensen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:03:
Welk werkveld zit je en wat voor functie heb je nu? Er zijn ook legio vacatures op HBO/HBO+ niveau? Of je solliciteert op een medior functie, indien van toepassing
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
F_J_K schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:05:
Hangt van de situatie en het bedrijf af. Als het een klein bedrijf is met een heel concrete vacature dan zal men zeker in 1e instantie daar invulling voor zoeken. Sollicitatiegesprekken zijn sowieso tweewegverkeer: jij wiltr ook een idee krijgen van wat je er gaat doen en of het nu en de nabije toekomst bij je past.

Ik weet niet wat voor soort functie je zoekt, maar zou je niet kunnen zoeken naar "echte" HBO-niveau functies? En inderdaad kijken naar de gevraagde ervaring / werkniveau (junior/medior/senior).
Probleem is dat ik dus overal zie dat zowel MBO als HBO gevraagd wordt. Echte HBO functies zie ik nauwelijks langs komen. HBO-WO ook maar heel weinig. En dat MBO ben ik huiverig voor geworden... Ik heb nu al een verveeld gevoel, ondanks dat ik mij qua hoeveelheid werk absoluut niet hoef te vervelen, maar het
Marber schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:50:
Volgens mij kan ik mijn comment uit het andere topic halen... vacature-eisen zijn in deze markt een wensenlijstje...

Ook wij vragen in vacatures standaard om een HBO/WO opleiding. Niet dat alle sollicitanten die aangenomen worden dat hebben. Wat het doet, is een deel van de mensen er uitfilteren. Degene die dan zonder het juiste papiertje toch solliciteren nodigen we uit voor een gesprek (mits de de rest van het cv ook aansluit)

Belangrijkste tegenwoordig (bij ons) is de klik en je mindset. Pas je in het team en snap je waar het bij ons omdraait. Die technische skills geloven we wel of kunnen we je leren (binnen bepaalde grensen natuurlijk)
Zo'n soort reactie van jouw kant zat ik al min of meer op te wachten. d:)b Geldt natuurlijk een beetje hetzelfde. Alleen ik zit dus in het omgekeerde schuitje. Ik heb mijn opleiding wel netjes afgemaakt en "ben bang" onder mijn niveau te komen te werken, want naar mijn idee doe ik dat nu ook. Hoe serieus meent men dat MBO nou echt. Ik heb er al een paar laten schieten omdat je het veld in zou gaan en uitvoerend zou worden. Gros zou MBO werk zijn, maar met HBO zou je kunnen doorgroeien en je zou wat randzaken krijgen die HBO-waardig zouden moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vanwaar zo bescheiden? Juist met een WB/Elektro combi zit je goud, mechatronica is wat men overal zoekt ongeveer.

Men maakt de vacature en zoekt voor het beste wat ze kunnen bedenken. In dit vakgebied zijn de meer verstandige werkgevers blij als er iemand langs komt die de potentie en drive heeft om die ideale werknemer qua kennis en kunde kan en wil worden.

• Pizza_Boom
  • Nu online
@GoldenSample Ik weet niet of ik bescheiden ben. Ik zit nu op een functie waar MBO/HBO werd gevraagd en ik vind geen uitdaging in mijn werkzaamheden. Liever gezegd, ik vind het oersaai. Dat heb ik ook aangegeven, maar er gebeurt niets. Als ik dan naar vacatures kijk, dan zie ik dat bij 70 of 80% van de vacatures waarin je om HBO gevraagd wordt, ook kan reageren als MBOer. Dat is vooral wat mij zorgen baart. Of nouja, zorgen is wellicht een groot woord, maar ik vraag mij dan wel weer af of ik mij niet weer ga zitten vervelen. Wellicht ben ik daarin te pessimistisch, maar mijn ervaring is tot nu toe vooral slecht daarmee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In deze markt moet men waarschijnlijk ook wel open staan voor mensen met "slechts MBO".

Mijn inziens: kijk goed naar de vacaturetekst, en als je bent geinteresseerd en door de 1e ronde komt wil je er vragen stellen etc. Nogmaals: Sollicitatiegesprekken zijn tweewegverkeer, jij wilt ook een idee krijgen van wat je er gaat doen en of het nu en de nabije toekomst bij je past. Je moet niet werken bij een partij waar je een brief naar hebt gestuurd en een gesprek mee hebt gehad :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pizza_Boom schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:50:
@GoldenSample Ik weet niet of ik bescheiden ben. Ik zit nu op een functie waar MBO/HBO werd gevraagd en ik vind geen uitdaging in mijn werkzaamheden. Liever gezegd, ik vind het oersaai. Dat heb ik ook aangegeven, maar er gebeurt niets. Als ik dan naar vacatures kijk, dan zie ik dat bij 70 of 80% van de vacatures waarin je om HBO gevraagd wordt, ook kan reageren als MBOer. Dat is vooral wat mij zorgen baart. Of nouja, zorgen is wellicht een groot woord, maar ik vraag mij dan wel weer af of ik mij niet weer ga zitten vervelen. Wellicht ben ik daarin te pessimistisch, maar mijn ervaring is tot nu toe vooral slecht daarmee.
Het solliciteren voor eennstartersfunctie op WO niveau is dus wat je moet doen ;)
Mocht je vragen krijgen zeg je; ik heb al wat ervaring, niet compleet 0 en ben leergierig dus ik denk dat ik het goed genoeg oppak.

Voorbeeld van mijn geval;

In m'n eerste baan had ik een functie eigenlijk iets onder 'niveau' maar in een aanverwante, maar andere discipline waar ik ervaring wilde opdoen (Bachelor Werktuigbouw functie terwijl ik een Master industrial design engineering heb) en via deze detacheringsjob wilde uitvinden welke kant ik uit wilde.

Nu ik dat weet kan ik oprecht zeggen dat ik niet eens meer solliciteer als ik (bijna) alle kwalificaties heb. Ik weet dat engineers schaars zijn dus goeie kans maak ik alsnog, ik leer snel & word liever te veel en te snel in het diepe gegooid dan dat ik vanuit een iets te eenvoudige baan/functie pakket meer en meer taken krijg die me wel uitdagen.

• Pizza_Boom
  • Nu online
F_J_K schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:56:
In deze markt moet men waarschijnlijk ook wel open staan voor mensen met "slechts MBO".

Mijn inziens: kijk goed naar de vacaturetekst, en als je bent geinteresseerd en door de 1e ronde komt wil je er vragen stellen etc. Nogmaals: Sollicitatiegesprekken zijn tweewegverkeer, jij wilt ook een idee krijgen van wat je er gaat doen en of het nu en de nabije toekomst bij je past. Je moet niet werken bij een partij waar je een brief naar hebt gestuurd en een gesprek mee hebt gehad :P
Vooropgesteld, "slechts" MBO is niet hoe ik over mensen met een MBO diploma denk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Inderdaad is een gesprek een tweerichtingsverkeer. Maar het komt op mij raar over meteen te beginnen over mogelijke functieverzwaring terwijl je net komt solliciteren op een functie die open staat voor MBO en HBO. Inderdaad zal er wel een kern van waarheid in je eerste regel zitten. Gebrek aan kandidaten (jammer dat zich dat, tot nu toe, dan weer weinig in andere vormen uit :+ ). De afgelopen tijd heb ik voldoende dingen laten varen, ook na gesprekken, omdat ik het toch niet zag zitten.
GoldenSample schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:38:
[...]

Het solliciteren voor eennstartersfunctie op WO niveau is dus wat je moet doen ;)
Mocht je vragen krijgen zeg je; ik heb al wat ervaring, niet compleet 0 en ben leergierig dus ik denk dat ik het goed genoeg oppak.

Voorbeeld van mijn geval;

In m'n eerste baan had ik een functie eigenlijk iets onder 'niveau' maar in een aanverwante, maar andere discipline waar ik ervaring wilde opdoen (Bachelor Werktuigbouw functie terwijl ik een Master industrial design engineering heb) en via deze detacheringsjob wilde uitvinden welke kant ik uit wilde.

Nu ik dat weet kan ik oprecht zeggen dat ik niet eens meer solliciteer als ik (bijna) alle kwalificaties heb. Ik weet dat engineers schaars zijn dus goeie kans maak ik alsnog, ik leer snel & word liever te veel en te snel in het diepe gegooid dan dat ik vanuit een iets te eenvoudige baan/functie pakket meer en meer taken krijg die me wel uitdagen.
Op zich is dat wel een goed idee. Starter WO/high medior HBO. Zoekopdracht eens wat vergroten.

Ook via de PB kreeg ik nog een goede suggestie, waarvoor dank d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:46
Een slag in de lucht: Kun je niet een deel van de tijd op je huidige werk besteden aan het automatiseren van (een deel van) die repetitieve saaie werkzaamheden die je nu doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 16:31

Baseman77

We move

Pizza_Boom schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:50:
Als ik dan naar vacatures kijk, dan zie ik dat bij 70 of 80% van de vacatures waarin je om HBO gevraagd wordt, ook kan reageren als MBOer.
Dat laatste is heel begrijpelijk.
Zoals @GoldenSample en @F_J_K al aangeven is er een groot tekort aan HBO'ers en WO'ers met werktuigbouwkunde en electronica, de vraag is een stuk groter dan het aanbod. Hierdoor kunnen MBO'ers ook solliciteren, dit is momenteel zo ongeveer de enige manier om vacatures gevuld te krijgen.

Oftewel, kijk inderdaad vooral naar de inhoud van de functie!
En onderzoek vervolgens tijdens een sollicitatie of het bedrijf en de functie voldoen aan de verwachtingen.
Blijven hangen in een functie die je niet bevalt is doodzonde en erg onnodig, je hebt echt meer dan voldoende keuze d:)b
Pagina: 1