Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

algemeen: scherm & calibreren: beste budget combinate ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elsfx
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22-11-2020
Ik werk aan een nieuwe computer voor hobby foto-bewerking. (zie Zelfbouw - stillepc voor occasioneel foto en video bewerking voor de nieuwsgierigen onder ons)

Laatst had ik heel wat werk gehad om een foto naar mijn zin te krijgen en eens afgedrukt in een fotoboek was ik teleurgesteld van de print.
Ik weet dat dit niet 100% aan de niet gecalibreerde monitor ligt, maar toch...

calibratie hardware
Momenteel heb ik een LG Flatron WT2253TQvan reeds enkele jaren oud.
Kan ik hiermee verder als ik een calibratie hardware koop ? en wat dan ? Ik vind op internet wel info over Spyder hardware maar heb eigenlijk geen idee hoe het praktisch in zijn werk gaat ?

Is er software die dan voor jou de instellingen aanpast ? Moet je dat zelf in je scherm-menu settings doen ?

Ik zou het op prijs stellen als iemand zijn praktische kennis me me zou willen delen.

Het kan goed zijn dat ik toe ben aan een nieuw scherm ...

Laat maar horen wat jullie denken.

Alvast bedankt

Alle reacties

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
Je kan opzoeken wat precies de kleurkwaliteit van die monitor is, houd er rekening mee dat er diverse colorspaces (een colorspace is simpel gezegd een verzameling van kleuren) zijn, zo is sRGB een kleinere colorspace dan bepaalde andere colorspaces dus 100% sRGB coverage kan minder waard zijn dan bijvoorbeeld 90% coverage van een meer uitgebreide colorspace. Daarnaast kan je met 10 bits meer kleuren weergeven dan met 8 bits.

Je moet inderdaad calibratie-hardware kopen als je wil dat de kleuren zo accuraat mogelijk (perfect wordt het niet met LCD) worden weergegeven, met enkel software gaat dat niet lukken omdat de software niet weet wat de output van je monitor is (de software kan enkel verschillende opties voorleggen waarbij de gebruiker aangeeft wat hij beter vindt: bijvoorbeeld wanneer hij wel en niet meer overgangen van zwart naar wit ziet). Niet alleen omdat veel monitorleveranciers het niet goed calibreren (volgens mij valt dat bij LG mee maar ASUS en Acer schijnen er een zooitje van te maken) maar ook omdat bij het gebruik van de monitor geleidelijk de kleuren wat veranderen en dan moet je weer opnieuw calibreren. Spyder wordt hier op dit forum wat bekritiseerd door sommige mensen maar ik heb er zelf te weinig kennis over om hier een standpunt over in te nemen.

Het is natuurlijk verder afhankelijk van hoe serieus jij je hobby neemt. Als je net begint met die hobby dan weet ik niet of dat het interessant is om hier veel in te investeren, dan kan je wellicht prima een goede gecalibreerde LG-monitor gebruiken en genoegen nemen met een lichte afwijking. Heeft een beginnende fotograaf al de kennis, het inzicht en de vaardigheid dat het verschil maakt of dat hij iets beter of iets slechter beeld heeft? Ik ben geen fotograaf maar ik betwijfel het. Je moet natuurlijk wel een goede (er zit ook rotzooi tussen) IPS-monitor gebruiken, niet een VA-monitor en zeker geen TN-monitor. Dat is het andere uiterste.

[Voor 60% gewijzigd door CHBF op 25-11-2018 14:15]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:30
Ik had een Spyder 2, altijd naar tevredenheid gebruikt. Nu heb ik een Spyder 5 Elite. Om deze optimaal te kunnen gebruiken, moet je op de monitor de mogelijkheid hebben om helderheid, contrast en kleuren (R,G,B) zelf te kunnen instellen.
De Spyder hang je voor het beeldscherm en een analyse-programma maakt na een aantal testen een kleurprofiel aan. Dat wordt dan in Windows ingesteld.

Soms ben ik bijna gelukkig

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True