Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:04
Ik zie vaak dat er monitors zijn die USB-C ondersteunen (meestal nog zonder Thunderbolt, maar met DisplayPort 1.2 alternate) en ook die Displayport 1.4 bieden. Die USB-C varianten zijn dan handig voor als je een laptop hebt; de DP1.4-varianten voor als je 10-bit wilt kunnen gebruiken.

Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen deze:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1149021;1241399/

Wat ik mij afvraag: stel dat ik op de LG-monitor een computer aansluit via USB-C, kan ik dan tevens USB erbij gebruiken via de hub die er op zit of werkt dat alleen als ik hem via een echte USB-aansluiting aansluit? In de handleiding kan ik dat niet vinden.

En de Benq: die bevat volgens mij gewoon twee USB 3 hubs waar DisplayPort onafhankelijk van werkt. Alleen de USB-poorten zijn slechts USB-B poorten, dus daar zit geen alternate mode DP in. Als je geen laptop o.i.d. wilt aansluiten, gemakkelijk met USB-C dan heb je dat ook helemaal niet nodig denk ik. Ik vraag me alleen af waarom deze een stuk goedkoper is dan de LG. IS USB-C zo duur om te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:17
Als je een monitor met USB-C aansluit, dan loopt daar een DisplayPort signaal overheen. Het is dus in feite hetzelfde videosignaal, behalve de connector.

DP 1.4 wordt ook ondersteunt over USB-C, maar dat hangt af van de USB-C controller in je computer (en misschien ook de GPU?). Het kan dus ook zijn dat deze DP tot bijvoorbeeld 1.2 ondersteunt.

Het voordeel van USB-C is dat daar ook power en data overheen kan, naast het DP signaal. Sommige monitoren kunnen dus stroom leveren aan de aangesloten laptop. Als er in een USB-C monitor ook een USB hub zit dan kun je aannemen dat deze ook over USB-C werken, en je dus niet een extra losse USB kabel nodig hebt. De Benq sluit je dus aan met twee kabels, en de LG maar met één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Duidelijk, bedankt! Wat ik me nog afvraag: zijn de kanalen in USB-C fysiek gescheiden of niet? Dus gaat er exact hetzelfde signaal overheen als bij de 'normale' aanslutingen? Of gaat er zowel USB (met PD) en DisplayPort overheen in een enkel signaal en haalt de apparatuur dat aan beide kanten dat uit elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Wat ik ook vreemd vind: bij de LG staat in de handleiding het volgende: "When the USB C-C cable is connected between Upstream port of monitor and Host PC, the Downstream port of monitor support USB 2.0
device."

Dus als je hem aansluit via een USB-C poort op je laptop, dan heb je alleen maar USB 2.0-snelheden via de USB-hub? Is dat altijd zo bij USB-C monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 07:37

nelizmastr

Goed wies kapot

TimoDimo schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:25:
Wat ik ook vreemd vind: bij de LG staat in de handleiding het volgende: "When the USB C-C cable is connected between Upstream port of monitor and Host PC, the Downstream port of monitor support USB 2.0
device."

Dus als je hem aansluit via een USB-C poort op je laptop, dan heb je alleen maar USB 2.0-snelheden via de USB-hub? Is dat altijd zo bij USB-C monitoren?
Een video signaal heeft aanzienlijk meer data nodig dan je misschien denkt. Er blijft niet genoeg over voor USB3 (5Gbps) maar kennelijk net genoeg voor USB2 (~0.5Gbps).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
"Net genoeg voor USB2" betekent dat dat het dus allemaal over een signaal gaat waarbij het ge(de)codeerd wordt bij de beide eindpunten? En het dus om bandbreedte gaat?

Of is het een gescheiden signaal, waarbij dus in het geval van video-over-USB-C de extra pinnen nodig voor USB 3.0 worden gebruikt voor DisplayPort (DP)?

Update: oh ik heb het al gevonden, als Wikipedia klopt: USB 1.x- en 2.x-signalen hebben, ook bij USB-C gewoon altijd hun eigen pinnen (twee stuks, excl. stroom), net als bij USB-A 3.x-connectoren. Dus die werken altijd. Maar de 8 pinnen die bestemd zijn voor snelle dataoverdracht kun je inzetten hoe je wenst. Die alternate mode hoeft dan ook geen DP te zijn. Als je vier pinnen niet gebruikt heb je dus genoeg over voor USB 3.
Zie Wikipedia: USB-C

[ Voor 49% gewijzigd door TimoDimo op 26-11-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TimoDimo schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:25:
device."

Op moment wel. Het probleem zit hem in het feit dat een USB-C kabel standaard USB2.0 is en voor USB3.0 een alternate mode channel nodig heeft. Bij gebruik van 4k op 60Hz wordt dat een probleem omdat dit al dusdanig veel bandbreedte nodig heeft dat alle alternate mode channels worden gebruikt. Er is daardoor geen alternate mode channel meer beschikbaar voor USB3.0 dus schakelt de boel terug naar de standaard USB2.0 snelheid.

Dit alles veranderd met een nieuwe DisplayPort versie die minder alternate mode channels nodig heeft voor zoiets als 4k op 60Hz. Dat is echter toekomstmuziek.

Dat USB verhaal los je op door USB en video los te gebruiken. Je sluit dan het scherm met een losse DisplayPort (of HDMI) en een losse USB connectie aan op je computer. Uiteraard moet het beeldscherm dat wel ondersteunen.

Handig om te weten: de meest eenvoudige USB-C kabel is er eentje die geen alternate modes heeft en dus alleen stroom en USB2.0 ondersteund. Dit zie je veel terug bij kabels die worden gebruikt voor een oplader (zoals Apple doet) of om bijv. een smartphone te kunnen laden en syncen. Een actieve USB-C kabel aka een Thunderbolt 3 kabel aansluiten op een niet-Thunderbolt machine zal die Thunderbolt kabel ook reduceren tot de meest eenvoudige USB-C kabel (=power + USB2.0).

[ Voor 15% gewijzigd door ppl op 02-12-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Bedankt voor de extra verheldering, ik snap het allemaal geloof ik. Best een mooi systeem eigenlijk, dat USB-C. Wat je ook inplugt voor kabel, USB2.0 werkt altijd. Toch vind ik het vreemd dat USB 3.x over de USB 2.0 pinnen/connectors niet mogelijk is (net als één alternate channel heeft USB vier pinnen beschikbaar, omdat USB-C op twee manieren erin gestoken kan worden).

Alleen voor thunderbolt is het dus even oppassen omdat daar actieve kabels voor zijn, maar voor de rest kun je dus gewoon altijd een normale USB-C kabel nemen (een waarbij alle pinnen aangesloten zijn).

Dus wat moeten we onthouden: werkt er iets niet, kijk dan of je geen actieve kabel gebruikt of een "USB2.0 USB-C" kabel.
Pagina: 1