Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• sjakie02
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16-06 14:23
Wie kan mij vertellen wanneer je recht op dividend hebt bij een niet-beursgenoteerde BV? Ik heb eindeloos gezocht maar kan geen eenduidige regels vinden.

Stel: ik heb aandelen in een bedrijf waar ik werk en verkoop deze op 15 januari 2019. Op 30 maart besluit de bestuurder om dividend uit te keren over het boekjaar 2018 dat gelijk is aan het kalenderjaar. Ik heb dus dat hele jaar de aandelen in bezit gehad. Voor zover ik kan vinden is er voor een niet-beursgenoteerde bv niet zoiets als een ex-dividend datum dus de vraag is, heb ik dan recht op dividend of niet?

Beste antwoord (via sjakie02 op 23-11-2018 11:17)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:57

Croga

The Unreasonable Man

Aangezien de waarde van een aandeel omlaag gaat wanneer dividend uitgekeerd wordt heb je in feite het dividend al uitgekeerd gekregen toen je de aandelen verkocht.

Dividend is ook niet iets wat uitgekeerd wordt over een boekjaar. Het kan zijn dan de resultaten van een boekjaar reden zijn om dividend uit te keren maar de uitkering zelf heeft met de specifieke situatie van een bedrijf op een specifiek moment te maken.

Ofwel: Nee, je hebt geen recht op dividend.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:57

Croga

The Unreasonable Man

Aangezien de waarde van een aandeel omlaag gaat wanneer dividend uitgekeerd wordt heb je in feite het dividend al uitgekeerd gekregen toen je de aandelen verkocht.

Dividend is ook niet iets wat uitgekeerd wordt over een boekjaar. Het kan zijn dan de resultaten van een boekjaar reden zijn om dividend uit te keren maar de uitkering zelf heeft met de specifieke situatie van een bedrijf op een specifiek moment te maken.

Ofwel: Nee, je hebt geen recht op dividend.

• sjakie02
Kijk, duidelijk en logisch antwoord, daar kan ik wat mee. Bedankt.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Aandelen in een BV zijn dan ook niet vrij verhandelbaar, en moet via de notaris, je aandeel staat ook op naam. Het is dan ook een bijzondere situatie die je voorstelt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Croga schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:15:
(...)
Eh... Hoe weet jij hoe de verkoopprijs van de aandelen zijn vastgesteld? Dat lees ik niet terug in TS. Stel voor dat ze nominaal zijn verhandeld... Bij een BV kan de verkoopprijs afwijken van marktwaarde/nettovermogenswaarde. De aandelen zijn namelijk (normaal gesproken) niet vrij te verhandelen. (BV B staat voor 'Besloten').

@TS Ben je voor de verkoop bij een notaris geweest of had je aandelen in een soort 'stichting administratiekantoor'? En hoe is de verkoopprijs van de aandelen vastgesteld?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• sjakie02
Uiteindelijk gaat het om certificaten in een STAK. Maar daarvoor geldt hetzelfde dividendrecht, vandaar mijn vereenvoudiging van de vraag. De verkoopprijs is onderling vastgesteld en de koper gaat ook toetreden to de STAK.
Maar volgens mij heeft dat allemaal vrij weinig met mijn vraag te maken: ik verkoop ze in Januari, heb ik dan recht op dividend als deze in Maart wordt uitgekeerd? Het antwoord van @Croga was verhelderend. De uitkering van dividend heeft niks met een boekjaar te maken. Het heeft met de financiële positie van een bedrijf op een bepaald moment te maken (in dit geval Maart). Dus ik heb daar geen recht meer op.

• Herman
  • Nu online
Ik denk dat je conclusie juist is: Je zult (waarschijnlijk) geen recht hebben op de dividend-uitkering.

Wat je je wel kunt afvragen, is of de (onderling vastgestelde) prijs 'juist' (lees: in je voordeel / marktconfrom) is geweest.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• sjakie02
Ja dat kun je je idd afvragen, en dat doe ik ook. Echter is dit de maximale prijs die ik heb kunnen krijgen. Alternatief was, niet akkoord gaan met de prijs, en de certificaten houden (ik ga uit dienst). Dat lijkt mij geen gezonde situatie voor het bedrijf, dus dat wil ik ook niet. Ter info: ik heb enkele standaardberekeningen gedaan en de prijs die ik krijg zit aan de onderkant van de bandbreedte van prijzen die uit de berekeningen kwamen. Maar uiteindelijk heb ik besloten om het bedrijf te verlaten dus accepteer ik ook wel dat ik niet de hoofdprijs krijg voor mijn aandeel.

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
sjakie02 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:09:
Wie kan mij vertellen wanneer je recht op dividend hebt bij een niet-beursgenoteerde BV? Ik heb eindeloos gezocht maar kan geen eenduidige regels vinden.
Wat staat er in je overeenkomst tot koop/verkrijging van de certificaten (want daar gaat het om begrijp ik?), wat staat er in de statuten van de BV?

Oh en alle BV's zijn niet beursgenoteerd, voor een beursnotatie moet je NV zijn.

• Herman
  • Nu online
PolarBear schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:08:
[...]
(...)

Oh en alle BV's zijn niet beursgenoteerd, voor een beursnotatie moet je NV zijn.
offtopic:
Sinds de komst van de Flex-BV is het (in theorie) wel mogelijk om een BV op te richten zonder beperkingen in overdracht van aandelen. Na 2012 is een beursnotatie van een BV (in theorie) wel mogelijk.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06-2019
PolarBear schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:08:
.., voor een beursnotatie moet je NV zijn.
Is niet helemaal waar, theoretisch zou je een BV tegenwoordig kunnen listen. Nog even los van de overige buitenlandse rechtsvormen die beursgenoteerd zijn.

edit: wat hierboven staat dus 8)7

[Voor 7% gewijzigd door Alfalva op 23-11-2018 17:08]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True