Toon posts:

iMac 27 Inch 2010 nog de moeite waard om op te knappen?

Pagina: 1
Acties:

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb van de moeder van een klasgenootje van mijn zoon een iMac 27 Inch van 2010 gekregen. Ze ging deze naar de stort brengen omdat de HDD gecrashed was en de reparateur was ervan overtuigd dat deze niet meer te repareren was.

Dit klonk mij een beetje vreemd in de oren en heb gevraagd of ik de iMac zelf mocht onderzoeken. Dit was geen probleem, want de bestanden op de oude schijf waren gered en de schijf is uit de iMac verwijderd. Inmiddels was er een nieuwe Macbook Air aangeschaft.

Nu heb ik de iMac vanavond opgehaald. Bij het opstarten klonk de bekende gons en de fans draaide. Alleen geen beeld. Geen backlight en ook geen weergave op het scherm zelf.

Ik heb de iMac open gemaakt en zag al snel dat de LCD backlight kabel en de LCD kabel niet waren aangesloten. Dat was alvast een fijne constatering aangezien dat redelijk verklaarde waarom er geen beeld was :)

Vervolgens heb ik er een oude SATA schijf ingehangen uit een oude Dell Optiplex.

Nu is het probleem hierbij dat de temperatuur sensor van de HDD niet aan te sluiten is op de schijf uit de Dell. Apple heeft uiteraard een eigen standaard toegepast. Dit is waarschijnlijk de reden dat de reparateur aangaf dat de iMac niet meer te repareren was, omdat Apple deze originele schijven niet meer levert.

Probleem hierbij is dat als je de temp sensor van de HDD niet aansluit, dat de fans op 100% gaan draaien.

Ik heb de schijf toch aangesloten en de iMac weer dichtgemaakt met alle kabels aangesloten.

Na de test hebben we beeld :) De iMac probeerde zelfs Windows XP op te starten.

Nu wil ik morgen Mac OS X gaan installeren om in ieder geval te testen of de machine verder goed werkt.

Lang verhaal kort, mijn vraag is eigenlijk, is het nog interessant om er een SSD in te zetten en een OWC kabelkit met temp sensor aan te schaffen? Is deze machine nog de moeite waard om in gebruik te gaan nemen. Optisch is de machine echt in hele mooie staat.

Zijn er andere oplossingen om het probleem met de HDD temp sensor op te lossen die werken zonder een kabel aan te schaffen van 45 EUR? Alle input is welkom :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Meest recente OSX die je erop kan draaien is 10.13. Die is nog niet zo heel oud, maar nieuwer gaat er in principe niet op werken. Dus voor een paar jaartjes kan ie nog prima mee.

Je kan met een tooltje (smc fan control) de fans lager zetten. Dan heb je ook geen last meer van 100% fan speed, al is het meer een workaround dan een echte oplossing.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde model (in februari dit jaar via mp gekocht) en die heb ik voorzien van 12GB RAM. Met de 'originele' hardeschijf van 1TB draait hij nog aardig goed.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Gewoon maken en houden als hobby ding.
Super mooie machine

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-03 22:44
Je hebt niet perse die kabel van 45 euro nodig onderstaande werkt net zo goed:

https://www.howtogeek.com...d-control-your-macs-fans/

• BillSpaarbank
  • Niet online
Dank voor de tips. OS X is nu aan het installeren op de trage schijf. Dan kan ik hem in ieder geval even goed doortesten.

Ik heb nog 4GB RAM erbij gezet welke ik van een MacBook over had.

Met de software tips moet het met de fans helemaal goed komen. Bedankt!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:00

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

spone schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:44:
Meest recente OSX die je erop kan draaien is 10.13. Die is nog niet zo heel oud, maar nieuwer gaat er in principe niet op werken. Dus voor een paar jaartjes kan ie nog prima mee.

Je kan met een tooltje (smc fan control) de fans lager zetten. Dan heb je ook geen last meer van 100% fan speed, al is het meer een workaround dan een echte oplossing.
nee hoor. mojave draait ook prima :) heb er namelijk zelf ook een. voor desktop werk nog meer dan genoeg.

edit: wel de dvd drive vervangen voor een ssd.

[Voor 4% gewijzigd door Hubert op 28-11-2018 12:57]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:30
Je kan ook de temperatuur sensor doorverbinden met een kabeltje/paperclip. Daardoor blijven de fans ook rustig :)

iPhone of iPad reparatie nodig? Kijk bij mijn advertenties!

• FlorisVN
  • Laatst online: 17-03 07:52
gratis fan programma om fan snelheid te regelen kan natuurlijk ook..

https://www.crystalidea.com/nl/macs-fan-control

mocht je mojave willen draaien, dan kan dit via de dosdude1 patcher tool.
Maar de GPU dien je wel de upgraden, en dit kan in de 2009-2011 imac modellen.
Wel wat echt tweak werk voor nodig, ik heb dit zelf gedaan in een van onze 2011 27" modellen, een GTX765m daarin, volledig metal compatible nu.

meer info hierover hier te vinden en te lezen :
https://forums.macrumors....ics-card-upgrade.1596614/

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
en met de dosdude1 patch werkt mojave ook ....
Qua disk zou extern een usb of thunderbolt schijf aansluiten, iets meer kosten, maar wel zonder risico bij een interne upgrade ...

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03 14:01
SSD upgrade lijkt mij inderdaad slim, ik zou niet met een HDD gaan werken. Deze machine is nog prima geschikt voor office werk en juist daar is een SSD een wereld van verschil met een HDD. Maar qua hardware moet deze verder nog prima mee kunnen, dus als je iemand kent of zelf bent die nog op zoek is naar een lichte desktop pc zou ik er zeker voor gaan...

• spone
  • Niet online
Hubert schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:57:
[...]
nee hoor. mojave draait ook prima :) heb er namelijk zelf ook een. voor desktop werk nog meer dan genoeg.
Laat ik het anders formuleren: officieel zonder hardware aanpassingen of gepatchte installers ;-) Zoals hierboven door @FlorisVN genoemd is zou wel een GPU upgrade nodig zijn om Metal compatible te zijn.

• syltheboy
  • Niet online
Ik heb een aantal maanden terug toen Mojave net uit was, het op een aparte partitie geïnstalleerd (iMac 2010) om te kijken of dat werkte. De kleuren waren heel raar, doordat de grafische kaart niet compatible was. Toen heb ik de partitie maar verwijderd. Het een na laatste besturingssysteem werkt ook gelukkig nog gewoon prima.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Inmiddels is de iMac voorzien van een SSD en ik heb het geheugen geüpgraded naar 8GB. De machine voelt zeer vlot aan en ik ben er nu een weekje mee aan het werk. Ik gebruik Macs fan control en dit werkt perfect. De Mac is lekker stil en leest de temps van de SSD toch gewoon uit. In MFC aangegeven dat de fan wat harder moet gaan draaien als de temp van de SSD een bepaalde temperatuur bereikt.

Ik heb niet zozeer de behoefte om er meer geld tegenaan te gooien om de GPU te upgraden, puur voor 10.14.

Al met al een prachtige machine voor de kosten van een SSD en wat arbeid. Het geheugen had ik nog liggen van een MacBook uit 2011. Kortom helemaal blij nu.

Ik twijfel nu alleen welke machine ik ga verkopen. Mijn Dell Optiplex icm de Dell U2515H of de iMac. Luxe probleem. :)

Nogmaals dank voor alle input.

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zou de Imac alsnog verkopen. Nu krijg je er misschien wat meer voor terug. Het is en blijft een computer uit 2010. Dat is.. oud.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Met het oog op betrouwbaarheid waarschijnlijk de verstandigste keuze. Maar het scherm is zo lekker groot 😂

• syltheboy
  • Niet online
Die van mij gebruik ik nauwelijks, omdat ik vooral m’n MacBook gebruik die 7 jaar nieuwer is.

Toch valt er prima mee te werken en het scherm is inderdaad erg mooi qua formaat en kwaliteit. Een retina scherm is natuurlijk mooier, maar ik vind dat niet zo’n ramp.

[Voor 25% gewijzigd door syltheboy op 02-12-2018 23:45]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:48:
Met het oog op betrouwbaarheid waarschijnlijk de verstandigste keuze. Maar het scherm is zo lekker groot 😂
Die dingen doen, als ze er netjes uit zien, voldoende RAM hebben én een SSD hebben, nog zo'n €400-€500.

Om de fan van de HDD stil te laten zijn kun je heel simpel een paperclip nemen, inkorten en daarmee een brugje maken in het stekkertje van de temperatuursensor. Je SSD hoeft immers niet meer zo nodig gekoeld te worden?

Net als de ODD-fan. Als je DVD-speler er uit is kan die ventilator ook wel uit. Boven de DVD-speler zit niks en daar onder zit ook niks wat gekoeld moet worden.

De fan voor de CPU-heatsink is wel belangrijk dus die moet gewoon prima werken. Zonder extra software.

Verder zijn en blijven het mooie machines waar je prima zelf het een en ander aan kunt veranderen en repareren.

• FlorisVN
BillSpaarbank schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:31:
Inmiddels is de iMac voorzien van een SSD en ik heb het geheugen geüpgraded naar 8GB. De machine voelt zeer vlot aan en ik ben er nu een weekje mee aan het werk. Ik gebruik Macs fan control en dit werkt perfect. De Mac is lekker stil en leest de temps van de SSD toch gewoon uit. In MFC aangegeven dat de fan wat harder moet gaan draaien als de temp van de SSD een bepaalde temperatuur bereikt.

Ik heb niet zozeer de behoefte om er meer geld tegenaan te gooien om de GPU te upgraden, puur voor 10.14.

Al met al een prachtige machine voor de kosten van een SSD en wat arbeid. Het geheugen had ik nog liggen van een MacBook uit 2011. Kortom helemaal blij nu.

Ik twijfel nu alleen welke machine ik ga verkopen. Mijn Dell Optiplex icm de Dell U2515H of de iMac. Luxe probleem. :)

Nogmaals dank voor alle input.
Ter info, een compatible Dell/Alienware Nvidia GTX765m video kaart, kost gemiddeld 100 Euro.
Dan weet je in iedergeval wat je kan verwachten daar aan kosten.. :9 :'(

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:00

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

spone schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:10:
[...]

Laat ik het anders formuleren: officieel zonder hardware aanpassingen of gepatchte installers ;-) Zoals hierboven door @FlorisVN genoemd is zou wel een GPU upgrade nodig zijn om Metal compatible te zijn.
bij mij zat er vanaf apple een ATI RADEON HD 4850 512MB. draait tot nu toe zonder problemen. maar ik snap je punt ;)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-03 16:52

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

syltheboy schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:15:
Ik heb een aantal maanden terug toen Mojave net uit was, het op een aparte partitie geïnstalleerd (iMac 2010) om te kijken of dat werkte. De kleuren waren heel raar, doordat de grafische kaart niet compatible was. Toen heb ik de partitie maar verwijderd. Het een na laatste besturingssysteem werkt ook gelukkig nog gewoon prima.
Had je ook de dark mode geprobeerd? Dat schijnt nog wel goed te werken zonder Metal.

www.nintendocasemods.com

• FlorisVN
Digital-DNA schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:23:
[...]

Had je ook de dark mode geprobeerd? Dat schijnt nog wel goed te werken zonder Metal.
Dark modus werkt inderdaad op niet ondersteundende GPU's met de legacy video patcher van dosdude1 mojave patcher.
Echter geld dit in zijn geheel niet voor de AMD HD5xxx en HD6xxx series gebruikt in div. iMac's en Macbook Pro's uit 2010-2011.

Dark modus en video werkt bijv. wel op de HD4850 uit de iMac 2009 bijv.
Wel zijn de patches nodig natuurlijk..

[Voor 3% gewijzigd door FlorisVN op 03-12-2018 12:40]

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-03 12:50
sypie schreef op maandag 3 december 2018 @ 06:54:
[...]

Net als de ODD-fan. Als je DVD-speler er uit is kan die ventilator ook wel uit. Boven de DVD-speler zit niks en daar onder zit ook niks wat gekoeld moet worden.

De fan voor de CPU-heatsink is wel belangrijk dus die moet gewoon prima werken. Zonder extra software.

Verder zijn en blijven het mooie machines waar je prima zelf het een en ander aan kunt veranderen en repareren.
Ik deel je mening niet dat de ODD-fan er wel uit kan als je de dvdspeler er uit haalt. Boven de dvd speler bevindt zich een flinke heatsink voor de videokaart van de iMac... Zeker de videokaart is een zwak/kwetsbaar punt in 27" imacs uit die periode en die kunnen wat mij betreft beter alle koeling krijgen die beschikbaar is.
....
Om de fan van de HDD stil te laten zijn kun je heel simpel een paperclip nemen, inkorten en daarmee een brugje maken in het stekkertje van de temperatuursensor. Je SSD hoeft immers niet meer zo nodig gekoeld te worden?
Heb je hier een misschien een linkje van met verdere instructies? Is supermooi als dit werkt, maar lijkt me wel handig om dit dan op de juiste manier te doen. :)

• sypie
  • Niet online
Pavv schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:46:
Ik deel je mening niet dat de ODD-fan er wel uit kan als je de dvdspeler er uit haalt. Boven de dvd speler bevindt zich een flinke heatsink voor de videokaart van de iMac... Zeker de videokaart is een zwak/kwetsbaar punt in 27" imacs uit die periode en die kunnen wat mij betreft beter alle koeling krijgen die beschikbaar is.
Helaas is het zo dat op het moment dat je de ODD niet gebruikt de ventilator geen rondje harder gaat draaien dan z'n basis instellingen. De koeling van de GPU is dan minimaal...
Pavv schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:46:
Heb je hier een misschien een linkje van met verdere instructies? Is supermooi als dit werkt, maar lijkt me wel handig om dit dan op de juiste manier te doen. :)
Nee, komt er gewoon op neer dat je de connector die eerder in de HDD ging gaat kortsluiten en het andere eind lekker op het logic board aangesloten laat blijven. Dus met een stukje paperclip een brugje maken tussen de beide draadjes. Een stukje paperclip past met een klein beetje duwen prima in de connector die aan het kabeltje zit. Deze modificatie kun je altijd terugdraaien zonder de boel te slopen.

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-03 12:50
sypie schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:46:
[...]

Helaas is het zo dat op het moment dat je de ODD niet gebruikt de ventilator geen rondje harder gaat draaien dan z'n basis instellingen. De koeling van de GPU is dan minimaal...

[...]
Nee, komt er gewoon op neer dat je de connector die eerder in de HDD ging gaat kortsluiten en het andere eind lekker op het logic board aangesloten laat blijven. Dus met een stukje paperclip een brugje maken tussen de beide draadjes. Een stukje paperclip past met een klein beetje duwen prima in de connector die aan het kabeltje zit. Deze modificatie kun je altijd terugdraaien zonder de boel te slopen.
Daarom gebruik ik graag Mac Fan Control om daarin de ODD fan opdracht geef te reageren op de temperatuursensor van de GPU-heatsink

Zal toch ook eens een poging wagen met een paperclip ;)

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

FlorisVN schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:14:
[...]

Ter info, een compatible Dell/Alienware Nvidia GTX765m video kaart, kost gemiddeld 100 Euro.
Dan weet je in iedergeval wat je kan verwachten daar aan kosten.. :9 :'(
Ben ik met name benieuwd naar bij een 27" Mid 2011 iMac. Hier helaas ook een Radeon kaart die geen Metal doet :( Nu wordt High Sierra nog wel een hele tijd support maar zou mooi zijn om 'm toch nog een verser OS te kunnen geven. Al mensen die GPUs vervangen hebben om Mojave te kunnen draaien?

Mijn boefje is liev!

• sypie
  • Niet online
Je kunt toch met een hack Mojave draaien? http://dosdude1.com/mojave/

• FlorisVN
JB schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:23:
[...]

Ben ik met name benieuwd naar bij een 27" Mid 2011 iMac. Hier helaas ook een Radeon kaart die geen Metal doet :( Nu wordt High Sierra nog wel een hele tijd support maar zou mooi zijn om 'm toch nog een verser OS te kunnen geven. Al mensen die GPUs vervangen hebben om Mojave te kunnen draaien?
Ik heb onze twee 27" modellen geupgrade naar GTX765m kaartje, met succes.
Metal is ook volledig ondersteund hiermee, en via dosdude1 patcher tool kan je Mojave installeren..
Kaarten met meest succes zijn : Dell/Alienware GTX765m en GTX780m

nu geen last meer van falende AMD kaartjes.. ;)

GPU upgrade is noodzakelijk in 2010-2011 modellen, om Mojave te kunnen draaien..

ik ben ook actief op het topic op MR.
zie link met meer info hier :
https://forums.macrumors....ics-card-upgrade.1596614/

[Voor 8% gewijzigd door FlorisVN op 22-12-2018 13:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee