Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46
In navolging van Tropico 5 op verzoek gestart aan Tropico 6.

Update april 2019:
In tegenstelling tot Tropico5 deze keer geen uitgebreide topic start. De reden daarvoor zit hem eigenlijk in dat het enthousiasme ontbreekt. Tropico 5 vond ik echt een goede strategy game en daar heb ik heel wat guides voor geschreven.

Het plan was bij launch een aantal gameplay guides af te hebben en daar zou kalypso aan mee werken. Dit duurde en duurde maar tot het punt dat ik het wachten zat was en zelf via een pre-order beta toegang heb 'gekocht'. Vervolgens bleek dat de economie zo'n drama is dat er geen beginnen aan was om een guide te schrijven. Ik hoopte dat er nog flink gesleuteld zou worden.

Ondertussen is de game uit en lijken mijn belangrijkste klachten nog in de game te zitten. De economy is echt een bende, de vernieuwing is nihil en de UI is een enorme achteruitgang wat cijfertjes betreft.

Iemand wel enthousiast over deze game? Meld je even als topic starter via dm!

[ Voor 100% gewijzigd door sdk1985 op 08-04-2019 17:17 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:45
Ik snap niet dat er geen topic over dit spel is. Net even gespeeld en vind het erg leuk. Helaas nog enorme beginner en geen ervaring met tropico reeks dus kan geen OP maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-01 21:44
Ik vind het spel nogal oppervlakkig terwijl het concept prima is.
Vooral het managen van dingen is erg onhandig. Productieproces i.r..t consumptie en import/export. Zijn zoveel spellen waarvan dit afgekeken kan worden. Of het managen van hapiness.

Als het managen handiger was geweest, hadden ze meer complexiteit kunnen inbouwen met externe factoren of kan je meer aandacht besteden aan de "side quest" dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:12
Heb er wat streams van bekeken, en het verschil met 5 is echt amper te zien, zowel gameplay als visueel. Vind de games wel leuk, maar dit pik ik op voor een tientje ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ben net begonnen met Tropico, tutorial gedaan en daarna een random map. Maar ik lijk een soort "vast" te zitten onder een "plateau".

Hoe kan ik een weg hier omhoog bouwen?
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/11009-20190407111836_1.jpg

Ik heb 1 klein stukje "schuin" maar daar lukt het niet:
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/39402-20190407111842_1.jpg

Moet ik nog iets unlocken of is dit gewoon een hele slechte map?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geleihoofd
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:16
Mattie112 schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:47:
Ben net begonnen met Tropico, tutorial gedaan en daarna een random map. Maar ik lijk een soort "vast" te zitten onder een "plateau".

Hoe kan ik een weg hier omhoog bouwen?
[Afbeelding]

Ik heb 1 klein stukje "schuin" maar daar lukt het niet:
[Afbeelding]

Moet ik nog iets unlocken of is dit gewoon een hele slechte map?
In de (volgens mij) 2e era krijg je de mogelijkheid om tunnels te bouwen, al heb je daar nog niks aan om via deze kant op 't plateau te komen. Het kleine stukje schuin lijkt inderdaad net te klein om er een weg op te bouwen, de terraform rules zijn erg krap afgesteld in 6. Verder heb je nu al de mogelijkheid om landings en teamster ports te bouwen, daarmee kan je wel een verbinding maken voor Tropicans en teamsters met een ander deel van dit (of ander) eiland, om zo alsnog op het plateau te komen. Nog later in de game unlock je de mogelijkheid om een soort kabelbaan te bouwen, daarmee moet het wel lukken om je town center direct met het plateau te verbinden.

Edit:

Heb 't plaatje even beter bekeken en je zit al in de 2e era. Verder wordt 't zelfs met landings en teamster ports een hele omweg om op 't plateau te komen aangezien er op dit eiland niet veel plekken zijn met een zandstrand. Dit is inderdaad een vrij uitdagende startpositie voor een eerste run. ;)

Edit 2:

Ben erachter dat tunneleinden niet op gelijke hoogte hoeven zitten dus in theorie zou je met tunnels vrij makkelijk een korte route moeten kunnen maken. Tunnelbuis plateau in en tunnelbuis 1 verdieping hoger de berg uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Geleihoofd op 08-04-2019 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
Volgens mij moet je eerst die linker weg even weg doen of inkorten en dan van dat punt een wegje trekken naar boven toe. Ik heb deze map wel nog niet zelf gespeeld precies. Het wegen systeem is zoewiezo echt belachelijk slecht in deze game. Dit en nog enkele andere punten geven de game een beetje een onafgewerkt gevoel voor mij.

Wat ik zelf niet goed snap is de housing happiness. Ik krijg die wel omhoog door "free housing" maar dan gaat m'n cash snel naar negatief, zeker als ik het "bugdet" van de verschillende residence types ook nog eens verhoog om te quality te verhogen. Dan ben ik zeker bankroet :)
Dan maar bunkhouses afbreken en betere housing types plaatsen. Maar dan zit ik weer snel met veel homeless en dat kost nog meer. Dus dat krijg ik precies nooit goed.

Education % verhogen is nog zo iets. Ik bouw een college & highschool, heb ook al een library. Deze worden vol benut. % stijgt niet boven 12%... lijkt wel een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:05
@sdk1985 kun je de topicstart aanvullen met de belangrijkste info over de game? als je er niet veel tijd voor hebt, kunnen mensen ook mede topicstarter gemaakt worden.

Voor inspiratie kun je natuurlijk kijken bij andere topics. Het hoeft niet zo uitgebreid of aangekleed als enkelen, maar wat basic info, korte omschrijving en wat handige links is al genoeg!

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Geronimous schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:50:
@sdk1985 [mbr]kun je de topicstart aanvullen met de belangrijkste info over de game? als je er niet veel tijd voor hebt, kunnen mensen ook mede topicstarter gemaakt worden.

Voor inspiratie kun je natuurlijk kijken bij andere topics. Het hoeft niet zo uitgebreid of aangekleed als enkelen, maar wat basic info, korte omschrijving en wat handige links is al genoeg![/mbr]
Tot heden helaas geen aanvragen voor mede topicstarter gehad. Zal het wel even erin zetten. Los daarvan ook weinig tijd, ik doe wel een oproep in de TS.

Zelf ben ik overigens redelijk afgeknapt op de beta. De final moet ik nog een kans geven, maar een thumbs down zit er wel aan te komen helaas!

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 08-04-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 14:18

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Geleihoofd schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:17:
[...]

In de (volgens mij) 2e era krijg je de mogelijkheid om tunnels te bouwen, al heb je daar nog niks aan om via deze kant op 't plateau te komen. Het kleine stukje schuin lijkt inderdaad net te klein om er een weg op te bouwen, de terraform rules zijn erg krap afgesteld in 6. Verder heb je nu al de mogelijkheid om landings en teamster ports te bouwen, daarmee kan je wel een verbinding maken voor Tropicans en teamsters met een ander deel van dit (of ander) eiland, om zo alsnog op het plateau te komen. Nog later in de game unlock je de mogelijkheid om een soort kabelbaan te bouwen, daarmee moet het wel lukken om je town center direct met het plateau te verbinden.

Edit:

Heb 't plaatje even beter bekeken en je zit al in de 2e era. Verder wordt 't zelfs met landings en teamster ports een hele omweg om op 't plateau te komen aangezien er op dit eiland niet veel plekken zijn met een zandstrand. Dit is inderdaad een vrij uitdagende startpositie voor een eerste run. ;)

Edit 2:

Ben erachter dat tunneleinden niet op gelijke hoogte hoeven zitten dus in theorie zou je met tunnels vrij makkelijk een korte route moeten kunnen maken. Tunnelbuis plateau in en tunnelbuis 1 verdieping hoger de berg uit.
Correct, tunnels kan ik al maar dat werkt niet, zandstrand is er verder dus niet dus dat schiet niet op (en een brug naar eiland 2 kan niet ivm hoogte). Toevallig zelf ook uitgekomen bij tunnels ja (dacht eerst ik ga 'door' die berg links) maar zowaar precies 1 square waar een tunnel past! Naja gelukkig had niet veel zin om een nieuwe te starten haha!

edit:
Maar volgende keer kijk ik wel eerst even goed naar de map voor ik echt ga spelen!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-05 06:04
Ben wel happy met de game eigenlijk. Heb volgens mij Tropico 5 overgeslagen en alleen 4 een beetje gespeeld. Hoe meer ik speel, hoe leuker ik het vind. Het is best uitdagend, ook zeker economisch gezien en het is niet altijd duidelijk wat de beste manier is om geld te verdienen of te besparen. Maar eigenlijk vind ik dit juist wel uitdagend tov games waar je altijd aan je handje wordt genomen.

Al paar keer opnieuw begonnen in sandbox mode omdat ik achter iets kwam wat ik eigenlijk in het begin nodig had om mijn economie goed op te bouwen. Heb nu het idee dat ik aan een goede game bezig ben en haal daar wel veel voldoening uit. Qua graphics en sfeer vind ik het prima. Wegen kunnen inderdaad irritant zijn, maar er is wel omheen te werken tbh.

So far denk ik 10 uur gespeeld en heb er gewoon erg veel plezier in. Is de game 60 euro waard? Nah. Maar toch zeker wel 30 euro. Kan me voorstellen dat het uiteindelijk vrij repetitief wordt, het zal aan de studio zijn om DLCs te maken.

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adgadg
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-11-2024
Inmiddels heb ik 27 uur gespeeld en ik begin de game steeds leuker te vinden.
Moet hier wel bij vermelden dat dit de eerste echt serieuze Tropico poging is, eerdere versies heb ik nauwelijks gespeeld.
Wat mij erg aanspreekt is de enorme diepgang, elk poppetje leid z'n eigen leven, en je moet echt met vanalles rekening houden voor het beste resultaat. Zorg je bijvoorbeeld voor een restaurant en woning vlakbij de werkplek, zullen de werknemers gemiddeld langer aan het werk zijn. Dit is vooral belangrijk voor winstgevende eindproducten.
Aan de andere kant is het best lastig om de tevredenheid op te krikken, als je tijdens je verkiezing iets beloofd moet je dit ook nakomen, en soms is dit bijna onmogelijk. De waarden gaan vrij langzaam omhoog nadat je dingen verbeterd. Neem woonkwaliteit bijvoorbeeld, na overal de elektriciteit upgrade te kopen en alle woningen op maximaal budget te zetten ging het nog steeds nauwelijks omhoog, terwijl m'n kas wel behoorlijk slonk. Misschien had het edict free housing geholpen, maar dit kon ik al helemaal niet betalen.
Een ander irritant dingetje is de eisen van de verschillende politieke groepen, ze willen vaak dat je dingen bouwt waar je al meerdere van hebt. Soms ben je genoodzaakt het gelijk weer af te breken.

Al in al toch beter dan ik had verwacht. Dit spreekt me toch net wat meer aan dan de wat simpelere speelstijl van Anno.

[ Voor 7% gewijzigd door adgadg op 09-04-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 18:35
adgadg schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:57:
Inmiddels heb ik 27 uur gespeeld en ik begin de game steeds leuker te vinden.
Moet hier wel bij vermelden dat dit de eerste echt serieuze Tropico poging is, eerdere versies heb ik nauwelijks gespeeld.
Wat mij erg aanspreekt is de enorme diepgang, elk poppetje leid z'n eigen leven, en je moet echt met vanalles rekening houden voor het beste resultaat. Zorg je bijvoorbeeld voor een restaurant en woning vlakbij de werkplek, zullen de werknemers gemiddeld langer aan het werk zijn. Dit is vooral belangrijk voor winstgevende eindproducten.
Aan de andere kant is het best lastig om de tevredenheid op te krikken, als je tijdens je verkiezing iets beloofd moet je dit ook nakomen, en soms is dit bijna onmogelijk. De waarden gaan vrij langzaam omhoog nadat je dingen verbeterd. Neem woonkwaliteit bijvoorbeeld, na overal de elektriciteit upgrade te kopen en alle woningen op maximaal budget te zetten ging het nog steeds nauwelijks omhoog, terwijl m'n kas wel behoorlijk slonk. Misschien had het edict free housing geholpen, maar dit kon ik al helemaal niet betalen.
Een ander irritant dingetje is de eisen van de verschillende politieke groepen, ze willen vaak dat je dingen bouwt waar je al meerdere van hebt. Soms ben je genoodzaakt het gelijk weer af te breken.

Al in al toch beter dan ik had verwacht. Dit spreekt me toch net wat meer aan dan de wat simpelere speelstijl van Anno.
Eeeh dit is echt precies het tegenover gestelde wat je overal leest in de anno vs tropico topics.. Tropico zou juist veel simpeler zijn dan Anno.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Baelrog schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:04:
[...]

Eeeh dit is echt precies het tegenover gestelde wat je overal leest in de anno vs tropico topics.. Tropico zou juist veel simpeler zijn dan Anno.. 8)7
Heb beide gespeeld, en dat is ook gewoon zo. En daar is niets mis mee. Tropico is leuk om te chillen met ook humor in, Anno is veel meer optimizing en planning en hardcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AntiChrist7 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:23:
[...]

Heb beide gespeeld, en dat is ook gewoon zo. En daar is niets mis mee. Tropico is leuk om te chillen met ook humor in, Anno is veel meer optimizing en planning en hardcore.
ik heb Anno 1404 veel gespeeld en 1800 beta, maar vond 1800 ok maar best veel van hetzelfde principe. Uiteraard wel anders maar basics is gewoon 1404. Tropico reeks ken ik niet dus leek me wel leuk.

Ik hoop alleen wel dat er genoeg uitdaging en diepgang in zit om 20 uur in te steken (om te bepalen of ik het echt leuk vind). Geld vind ik geen probleem, 20 uur wel... is iets kostbaarder.

Denk dat ik het ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adgadg
Baelrog schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:04:
[...]

Daar ben ik het niet echt mee eens. Het is al weer ffe geleden dat ik Anno speelde, maar het kwam erop neer dat als je gebouw x en product y en z beschikbaar stelt, je bevolking een rang omhoog gaat waardoor je weer nieuwe gebouwen kan plaatsen, die je vervolgens de mogelijkheid geven deze bevolkingsgroep tevreden te stellen. Gebouwen zoals kerken hoefde je alleen maar in het midden te zetten zodat de effectradius zoveel mogelijk huizen beslaat.

Bij Tropico moet je bij bijvoorbeeld een kerk ook rekening houden met drukte, er kunnen maar een beperkt aantal mensen tegelijk in de kerk. Je kan een budget instellen waardoor het gebouw een betere of slechtere service geeft, je kan bepalen dat het geld kost waardoor armen niet gebruik kunnen maken van de kerk. Je moet zorgen voor bijvoorbeeld een bus of ander vervoer als de kerk vrij ver weg is. Je hebt gewoon veel meer mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door adgadg op 10-04-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 18:35
adgadg schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:37:
[...]

Daar ben ik het niet echt mee eens. Het is al weer ffe geleden dat ik Anno speelde, maar het kwam erop neer dat als je gebouw x en product y en z beschikbaar stelt, je bevolking een rang omhoog gaat waardoor je weer nieuwe gebouwen kan plaatsen, die je vervolgens de mogelijkheid geven deze bevolkingsgroep tevreden te stellen. Gebouwen zoals kerken hoefde je alleen maar in het midden te zetten zodat de effectradius zoveel mogelijk huizen beslaat.

Bij Tropico moet je bij bijvoorbeeld een kerk ook rekening houden met drukte, er kunnen maar een beperkt aantal mensen tegelijk in de kerk. Je kan een budget instellen waardoor het gebouw een betere of slechtere service geeft, je kan bepalen dat het geld kost waardoor armen niet gebruik kunnen maken van de kerk. Je moet zorgen voor bijvoorbeeld een bus of ander vervoer als de kerk vrij ver weg is. Je hebt gewoon veel meer mogelijkheden.
Dat zal best kloppen, maar de productie lijnen in anno zorgen voor de moeilijkheids graad. En elk level /niveau van je mensen verhoogd de moeilijkheidsgraad significant. In 'tijdperk' / 'niveau' 1 of 2 is het spel zeker niet moeilijk en is tropico vast moeilijker. Maar zodra je bij anno de hoogste levels wilt gaan doen is het een groot verschil hoor.

Ervaring met Tropico 5, anno 1404 en de closed beta van anno 1800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adgadg
Baelrog schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:42:
[...]

Dat zal best kloppen, maar de productie lijnen in anno zorgen voor de moeilijkheids graad. En elk level /niveau van je mensen verhoogd de moeilijkheidsgraad significant. In 'tijdperk' / 'niveau' 1 of 2 is het spel zeker niet moeilijk en is tropico vast moeilijker. Maar zodra je bij anno de hoogste levels wilt gaan doen is het een groot verschil hoor.

Ervaring met Tropico 5, anno 1404 en de closed beta van anno 1800
In mijn ervaring werd het een stuk makkelijker zodra je wist hoeveel boerderijen je nodig had per productiegebouw. Dan werd het soms een beetje eentonig, kwestie van extra inwoners, weer extra productie, beetje eindeloze cirkel.

Tropico is ook niet volmaakt hoor, als je veel geld hebt zorgen banken voor zoveel rente dat je eigenlijk nooit meer in de financiële problemen komt. Sandbox vond ik niet extreem moeilijk, maar er zitten best wel een aantal pittige missies in. Missies met toerisme bijvoorbeeld, dit is een lastige tak om geld mee te verdienen.
Een stad bouwen zoals Anno zit er ook niet echt in, omdat mensen graag bij hun werkplek wonen. Anders zijn ze alleen maar aan het reizen, wat ze sowieso al heel veel doen. En vaak lopend, want een auto is veel te duur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-05 06:04
adgadg schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:58:
[...]

In mijn ervaring werd het een stuk makkelijker zodra je wist hoeveel boerderijen je nodig had per productiegebouw. Dan werd het soms een beetje eentonig, kwestie van extra inwoners, weer extra productie, beetje eindeloze cirkel.

Tropico is ook niet volmaakt hoor, als je veel geld hebt zorgen banken voor zoveel rente dat je eigenlijk nooit meer in de financiële problemen komt. Sandbox vond ik niet extreem moeilijk, maar er zitten best wel een aantal pittige missies in. Missies met toerisme bijvoorbeeld, dit is een lastige tak om geld mee te verdienen.
Een stad bouwen zoals Anno zit er ook niet echt in, omdat mensen graag bij hun werkplek wonen. Anders zijn ze alleen maar aan het reizen, wat ze sowieso al heel veel doen. En vaak lopend, want een auto is veel te duur 8)7
Voor mij is Tropico behoorlijk uitdagend, zelfs in Sandbox. Maar zoals ik al eerder zei heb ik niet superveel ervaring in de game, dus het is nog veel uitzoeken.

Hoop dat ze nog wat updates uitbrengen, bijvoorbeeld voor de manier wegen werken. Vaak lijkt een gebouw goed aan te gaan sluiten aan de bestaande weg, maar krijg ik toch de melding dat het gebouw niet aansluit... het ligt er direct naast... En zou leuk zijn als er nóg meer manieren waren om geld te verdienen.

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adgadg
Xamsix schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:05:
[...]

Voor mij is Tropico behoorlijk uitdagend, zelfs in Sandbox. Maar zoals ik al eerder zei heb ik niet superveel ervaring in de game, dus het is nog veel uitzoeken.

Hoop dat ze nog wat updates uitbrengen, bijvoorbeeld voor de manier wegen werken. Vaak lijkt een gebouw goed aan te gaan sluiten aan de bestaande weg, maar krijg ik toch de melding dat het gebouw niet aansluit... het ligt er direct naast... En zou leuk zijn als er nóg meer manieren waren om geld te verdienen.
Wegen zijn soms inderdaad knap irritant, bij mij niet zozeer dat gebouwen niet aansluiten maar wel dat wegen niet op elkaar willen aansluiten. Maar als je eenmaal een beetje weet hoe het werkt is het wel te doen (veel in blokken bouwen zoals in Anno, en geen meerdere t-kruispunten vlakbij elkaar, een viersprong is beter).

In het moderne tijdperk zijn er volgens mij wel meer manieren om geld te verdienen, zoals kantoren en offshoregebouwen. Maar in dit tijdperk ben ik ook nog niet goed thuis. Voor mij is het ook vooral heel veel industrie maken voor de export. Wat je nog kan proberen is een hoge waardering krijgen bij grote mogelijkheden zoals de axis met behulp van de ambassade, dan kan je veel goedkoper goederen importeren en die gelijk weer verkopen of er een beter eindproduct van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Had het spel laatst een keer opgestart maar loop er niet echt warm van. Heb Tropico 5 helemaal uitgespeeld en dit voelt toch wel erg veel van hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Brilsmurfffje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:35:
Had het spel laatst een keer opgestart maar loop er niet echt warm van. Heb Tropico 5 helemaal uitgespeeld en dit voelt toch wel erg veel van hetzelfde..
Tropico is toch al sinds deel 3 ongeveer hetzelfde?
Steeds kleine dingetjes erbij. Als ze het teveel veranderen dan raakt het zijn uniekheid kwijt.
Ik heb 6 nog niet gespeeld. Maar als ik het zo hoor hebben ze eerst nog wat te patchen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
RocketKoen schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:59:
[...]

Steeds kleine dingetjes erbij. Als ze het teveel veranderen dan raakt het zijn uniekheid kwijt.
Ik heb 6 nog niet gespeeld. Maar als ik het zo hoor hebben ze eerst nog wat te patchen.
Bwa er was nog wel een redelijk verschil tussen 4 en 5 (onder andere door het era systeem), maar idd 3 en 4 zijn bijna reskins, net zoals 5 en 6 dat van elkaar zijn

Lollige game dat wel, maar meer dan een tientje geef ik er niet voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
RocketKoen schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:59:
[...]

In deel 5 kreeg de game 4 era's. Je begint dan als ondergeschikte van 'the crown', el presidente moet je nog verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Anno 1800 gisteren getest maar na een half uur gekapt. Voelt gewoon echt aan alsof ik 1404 2.0 speel. Prima spel maar mist innovatie.

Dit zou voor tropico 6 ook gelden echter heb ik nog nooit een tropico spel gespeeld. Ik vind de humor prachtig en vermaak me goed.

Ik snap eigenlijk ook niet dat anno en tropico vergeleken worden, het zijn compleet ander soort spellen imo.

Zal in de toekomst vast wel een keer 1800 spelen maar nu niet.

Tot gister tropico 6 torrent gespeeld maar gisteren gekocht omdat ik overtuigd ben en de makers wil sponsoren. Leuk!

Update:

Net 3 uur gespeeld, level 1 en 2 op hard. Ik vind het echt een erg gaaf spel. Ook spannend met de verkiezingen enzo. Echt een leuk spel!

[ Voor 22% gewijzigd door TweakerVincent op 14-04-2019 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterreRem
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-03 14:25
Ik ben kei blij met de nieuwe tropico! Heerlijk juist dat de basis hetzelfde is. Waar tropico 5 in mislukte (roads, ruimte) is tropico 6 ruim verbeterd!
De muziek geeft sfeer en de missies zijn leuk en vernieuwend.
Anno 1800 wordt ook gaaf, maar voor een tropico fan is tropico 6 echt wel goed gelukt!
Zelfs voor nieuwkomers zou ik tropico 6 aanraden, zeker een verbetering na deel 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
SterreRem schreef op donderdag 18 april 2019 @ 14:26:
Ik ben kei blij met de nieuwe tropico! Heerlijk juist dat de basis hetzelfde is. Waar tropico 5 in mislukte (roads, ruimte) is tropico 6 ruim verbeterd!
De muziek geeft sfeer en de missies zijn leuk en vernieuwend.
Anno 1800 wordt ook gaaf, maar voor een tropico fan is tropico 6 echt wel goed gelukt!
Zelfs voor nieuwkomers zou ik tropico 6 aanraden, zeker een verbetering na deel 5.
Ik ook :P Ik ben nieuw en probeer alle missies op hard te halen, best pittig. moet al x aantal keer opnieuw beginnen. maar dat is tof! Muziek vind ik ook briljant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wat een heerlijk spel. Probeer alle missies op hard te spelen maar het blijft pittig en spannend. Die k*t verkiezingen bijna verloren maar kon eea omkopen :D Maar de capitalisten gingen zeuren over mijn elect. Continu is er iets, super gaaf! Eerste tropico spel maar wel lastig (maar daar houd ik van:)

Morgen verder, had eigenljik verwacht game over te zijn maar elections gehaald... Nu puinhopen opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind tropico6 ook niet geniaal maar wel een prima spel. Zeker op hard best een goede uitdaging.

Wel is het zo dat tegen de tijd dat ik een scenario win het land vaak vernaggeld is... het wordt telkens moeilijker alle facties blij te houden, en na een tijdje is dat gewoon onmogelijk. Dan moet je audienties bijkopen bij partijen en gewoon hun wensen uitvoeren, waardoor je 10 hang gliding dingen en 25 pubs hebt. Erg jammer.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik had voor een nieuwe sandbox bedacht om wat ruimer te bouwen in de hoop meer te kunnen profiteren van radius bonussen en malussen (met name liberty en fun effecten).
Ging vrij goed: om het paleis alles wat politiek en militair is, dan een stuk met woningen, fun en voorzieningen, en dan industrie.
Tot ik bij de world wars era aankwam. Mensen gingen niet in apartments wonen (ondanks free housing), maar bouwden shacks tussen de industrie. Ik heb daarop parkingdecks gebouwd en free wheels aangezet; geen effect.
Mn economie zakte in elkaar met een schuld van 100k en uiteindelijk werd ik binnengevallen omdat ik geen alliance kon vasthouden.
Iemand een idee waarom dit niet werkte? Ik zou verwachten dat als iedereen gratis autogebruik krijgt, ze wel een stukje reizen tussen woning en werk.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 18:18

kihon

Uplay > palitojr

Long time Tropico fan

Sinds paar weken ook nummertje 6 uiteraard.

Goede veranderingen tov 5, vooral meer industrie en fun/entertainment gebouwen.

Is moeilijker nu om een "echte" dictator te zijn vind ik. (alleen wat ik zeg mag; anders gaan de tropicans de bajes in)

Bus en Metro zijn goede toevoeging en worden goed gebruikt

Nog geen MP gedaan; 5 wel heel veel.

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0dsk0ll
  • Laatst online: 07-02 18:08
Even heropenen, weinig animo voor Tropico 6 zo te zien. Blijkbaar omdat 5 gewoon te goed is.

Aangezien hij nu in de Game Pass zit, iemand enig idee of hij een beetje speelbaar is op console?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:52
R0dsk0ll schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:10:
Even heropenen, weinig animo voor Tropico 6 zo te zien. Blijkbaar omdat 5 gewoon te goed is.

Aangezien hij nu in de Game Pass zit, iemand enig idee of hij een beetje speelbaar is op console?
Ik heb zowel de 5 als de 6 op PS gespeeld en zijn echt wel goed speelbaar op console. 't is misschien iets minder vlot, maar na enige gewenning voelt het wel goed geoptimaliseerd aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
R0dsk0ll schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:10:

Werkt prima op de XSX. Ik durf zelfs wel te stellen dat deel 6 beter werkt dan deel 5. De interface is op de een of andere manier intuïtiever geworden op de xbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

On_E

Housemusic

Werkt prima inderdaad op de XSX, maar ik vind de game matig hoor. Wie verzint dat het een goed idee is om zo vaak dezelfde opdrachten te krijgen van The Crown of de Revolutionaries? Ik heb al 4 taverns of 3 chapels en dus geen behoefte aan nog meer, maar als je weigert ben je vroeg of laat de pineut.

Je kunt die opdrachten volgens mij niet eens in de Sandbox mode uitzetten, lekker dan…

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0dsk0ll
  • Laatst online: 07-02 18:08
Bedankt voor de reacties, heb hem ondertussen geïnstalleerd!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Ondertussen een aantal missies uitgespeeld. Kritiek blijft eigenlijk hetzelfde als tijdens de beta. De rapportage van de relevante informatie is erg slecht. Hierdoor is het als speler erg lastig om strategische keuzes te maken.

Zo kun je overstappen van een olie/kolen centrale naar een nucleaire centrale. Vooraf weet je alleen wat hij kost en hoeveel workers je nodig hebt en hoeveel Mw het oplevert. Vervolgens gaat daar uranium in. Maar of er meer of minder uranium wordt verbruikt bij meer workers (meer output) is volstrekt onduidelijk. Uberhaupt is onduidelijk in welke tempo er uranium wordt verstookt. De bijbehorende uranium mijn is ook een raadsel. Met welk tempo daar wordt geproduceerd is onduidelijk, of je meer/minder budget zinnig is blijft onduidelijk, of je meer mines nodig hebt blijft onduidelijk. Je kan dan uranium importeren voor de zekerheid. Vervolgens kijk je in de ledger en dat blijkt dat de import geen 18.000 maar 31.000 te kosten omdat de game de kosten niet voor je optelt, maar simpelweg de basis prijs en de losse surcharge vermeld. Later krijg je ook nog solar en wind. Bij wind kun je uberhaupt niet eens zien wat de kosten zijn, dat tabblad waar normaal de lifetime en maandelijkse kosten staan is er niet. Alleen in het jaarboek is een referentie te vinden.

(Leek erop dat 10 windmolens a 70 Mw per jaar even duur zijn als de nucleair power plant, +- 5700. De windmolens hebben geen werknemers en geen input kosten en zijn dus veel voordeliger. )

Bij fabrieken speelt een vergelijkbaar probleem. Met als in Tropico 5 kun je in een staalfabriek kolen en ijzer omzetten naar staal. Heb je te weinig kolen of ijzer dan kun je dit inkopen. Echter is het vrijwel onmogelijk om te bepalen of er in dat geval winst wordt gemaakt. De vaste kosten zijn ook verborgen dus bepalen of het zin heeft met 2 vd 8 workers door te draaien is eigenlijk ook onmogelijk. Omdat er geen vaste productie getallen te vinden zijn en de 'previous month' statistieken erg onbetrouwebaar lijken kun je eigenlijk ook niet zien wat de impact van een extra worker dan wel ander budget is op de productie niveau's.

Het politieke spel is voor mij ook veel onduidelijker. Daar waar het in Tropico 5 letterlijk werd vermeld wat en waarom iedereen van je vond is het in Tropico 6 voor mij lastig om identificeren waarom een partij problemen geeft. Blijkbaar zijn er bepaalde gebouwen die een bonus kunnen geven of juiste een penalty. Daar wordt echter nergens anders in de game vermeld. Dus je moet dan op trial and error basis in de lijstjes gaan spitten. Uberhaupt zie ik enorme fluctuaties in approval. Zo ging ik in een jaar van 40% naar 58% en terug naar 45% zonder iets te doen. Grappig genoeg was het vervolgens geen probleem om 3x de verkiezingen te verbieden. Vermoedelijk omdat alle invididuele stats (food, health, fun, enz) goed geregeld waren.

Wel positief zijn de hoeveelheid gebouwen. In de laatste era kreeg ik er een enorme sloot aan gebouwen bij en kon ik bijvoorbeeld de agrarische sector hervormen om zo de job quality en salaris te verbeteren. An sich is het ook wel goed dat edicts vrijwel altijd ook een groot nadeel hebben. Het is echt keuzes maken en afwegen.

Al met al had ik aardig wat moeite om de chocolate factory missie te halen. Puur omdat ik op basis van trial and error aan het rommelen was. Die upgrade naar nucleair power heb ik letterlijk jaren last van gehad qua financiën. Als je het veel speelt wordt de game wellicht leuker.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 10-09-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Kleine poging gedaan:
  • Wind: $5.14 per Mw jaar (bij 100%)
  • Low budget Nucleair: $6.68 ($7.56 met import)
  • Low budget Coal Power: $6.81 ($7.69 met import)
  • Solar: $8.64 per Mw jaar
  • Coal Power: $9.25 per Mw jaar ($10.13 met import)
  • Oil Power: $9.36 per Mw jaar ($10.26 met import)
  • Nucleair power: $9.54 ($10.26 met import)
-Het budget is upkeep+wages
-Bij de trade routes zie je de Route cost per 1K units, die klopt.
-Pas op als de boot komt neemt hij 1000 units mee waar je +50% voor hebt betaald, blijft het liggen dan wordt het weer voor de standaard prijs verkocht, maak je dus flink verlies. Kun je uitschakelen bij goods & prices tabblad.
-Let op als je 200 Mw nodig hebt en je bouwt een nucleair power plant dan betaal je dus voor 600 Mw te veel.
-Let ook op dat low budget job quality 55 geeft bij nucleair en 35 bij de power plant.

spoiler:
Building panel:
Kosten 12000
Job Quality 45
Power output 360 Mw

Van stats panel:
Income last month: -$220
Budget $220
Workers 6
Loon kosten: 6* 20 = $120
Upkeep: 220-120 = $100

Van ledger:
Upkeep 1200 (per jaar, dus dat klopt)

Met andere woorden; de upkeep zit al in het budget verwerkt. Nu nog de vraag wat het dan per Mw kost aangezien er ook kolen (of olie) in gaat.

Januari: 919 kolen
Februari: 859 kolen -60 pm
Maart: 871 kolen -61 pm
April 847 kolen -24 pm
Mei: 823 kolen -24 pm
Juni 799: kolen -24 pm
Juli: 775: kolen -24 pm
Augustus 751: kolen -24p pm
September: 727: kolen -24 pm
Oktober: 703
November: 679

Kolen prijs is 2400 per 1000 units; 2.40 per coal, bij import 3.50

Kosten per jaar:
Wages/Upkeep: 2640
Inputs: 691,20 (bij 2.40)
Totaal: 3331,20
Prijs per Mw: $9.25
Prijs per Mw bij import: $10.13

Wind:
Kosten per jaar 360
Inputs: geen
Opbrengst maximaal 70 Mw (hoogte afhankelijk)
Kosten per Mw jaar: $5.14

Solar:
Kosten per jaar 3888
Inputs: geen
Opbrengst 450 Mw
Kosten per Mw jaar: $8.64

Nucleair
Kosten per jaar: 6480
Inputs:
Opbrengst: 638 Mw

Juni 523
Juli 515 -8
Augustus 507 -8
September 499 -8
Oktober 492 -9
November 484 -8

Uranium kost 12.000 per 1K units; $ 12 per unit, import $18

Kosten:
Wages upkeep 6480
Uranium 1152 (1725)
Totaal 7632 (8205)
Opbrengst 800 Mw
Kosten per Mw jaar: $9.54 ($10.26)

Oil power:
Na opstarten 8 olie per maand voor 360 Mw (per 45 Mw 1 olie)
Upkeep/wages: 2660
Olie: 8*12*7.4 = 710,40 (1035,84)
Kosten per Mw jaar: $9.36 ($10.26)

Coal mine zonder transport:
Jaar1: 806 geproduceerd
Jaar2: niks geproduceerd
Jaar3: 804 geproduceerd

Vermoedelijk gemiddeld 403 per jaar tegen 540 kosten.
Prijs per unit: 1.33
Markt prijs: 2.40
Winst 427.20 per jaar

Coal mine met Free Wheels
568 gemiddeld per jaar (606,530)
Prijs per unit 0.95
Winst 823,20 op 5 workers

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 72% gewijzigd door sdk1985 op 11-09-2021 14:41 ]

• AntiChrist7
zie ik nu verkeerd of heb je het meeste van de game voor een tientje bij humble bundle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 14:18
Lijkt er wel op. 10.27 eur voor Deel 3 gold, 4 collectors bundle, 5 complete edition en 6 met een resem DLC.
Goeie deal, ga deze wel oppikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
rouchken11 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:41:
Lijkt er wel op. 10.27 eur voor Deel 3 gold, 4 collectors bundle, 5 complete edition en 6 met een resem DLC.
Goeie deal, ga deze wel oppikken
Wacht al anderhalve dag tot er keys beschikbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 14:18
ja daar bots ik nu ook wel tegenaan :/
Dat hadden ze niet vermeld op de productpagina :)
Dan maar deel V even spelen zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:09
Ik heb hem net op mijn X-box gezet, als fan van de vorige delen ben ik benieuwd hoe deze me gaat bevallen!

De humor zal wel weer goed zitten :)
Pagina: 1