Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:20
Tropico 5 komt er aan, 23 Mei 2014.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Tropico 5 - Gameplay Trailer

Pre oder via steam €40,49. Steam gift via Keysites vanaf €19,95. Let op dat de versie via de Kalypso launcher goedkoper is maar geen steamworks bevat (!).

Wat is Tropico?

Tropico is een city builder met een dicator sausje.

De game speelt zich af op een eiland. Dit eiland bevat inwoners. Elke inwonder is "Agent based"en heeft dus een aantal needs (food, religion,freedom, health, entertainment, enz). Inwoners trouwen en krijgen kinderen. Kinderen worden volwassen en trouwen ook weer. Het gezamelijk inkomen van een "gezin" bepaalt of ze de huur kunnen betalen.

Wat dat betreft is Tropico eigenlijk de game die Simcity (2013) probeerde te zijn.

Eigenlijk valt alles onder de verantwoordelijkheid van "El Presidente". Elk gebouw zal door de speler moeten worden geplaatst en betaald. Vrijwel alle gebouwen vereisen werknemers. Of mensen daadwerkelijk willen werken hangt af van de job quality. Deze job quality wordt bepaalt door een combinatie van het loon en de kwaliteit van het werk. El Presidente bepaalt ook de huurtarieven, de prijzen van een biertje, wanneer er verkiezingen zijn, enz.

Afbeeldingslocatie: http://www.incgamers.com/wp-content/uploads/2014/04/Tropico5_Screens_April_2nd_2014_08.png?e61882
Factions
Iedere inwoner op het eiland heeft zo zijn politieke voorkeur. Hierdoor is elke inwoner te plaatsen binnen een factie.
  • Communists: Goede huisvesting en eerlijk loon.
  • Capitalists : Verschillen in loon, betere huizen voor de elite en fabrieken
  • Environmentalists: Fel tegen mijnbouw en boskappen
  • Religious: Religion "need" moet bij iedereen goed geregeld zijn.
  • Intellectuals: Opleiding en vrijheid (vrije pers).
  • Militarists: Sterk leger met een goed salaris.
  • Nationalists: Tropico first, geen immigranten en een hoger gemiddeld loon dan de rest van de Carribean.
  • Loyalists: Fanatieke aanhangers van El Presidente. Willen graag een Childhood museum.
Het is aan de speler om te vaak tegengestelde belangen te balanceren. Geld is beperkt en het is vaak OF een Kerk bouwen OF een ziekenhuis.
Rebellen
Is er een factie ontevreden dan zullen bewoners zich omvormen tot Rebel en in de jungle verdwijnen. Deze rebellen vallen vervolgens regelmatig aan om zo El presidente (de speler) uit het zadel te krijgen.
Grootmachten:
Traditioneel speelt Tropico zich af tijdens de koude oorlog. Hierbij moeten de relaties met zowel USA als Rusland niet worden verwaarloosd. Beide geven namelijk ontwikkeling hulp. Koelt de relatie te ver af, dan zal er oorlog uitbreken en is de speler af. Tenzij "El Presidente" een legerbasis of zelfs nucleaire installatie heeft weten te bouwen.
Edicts:
El presidente kan een aantal "edicts" uitvoeren. Sommige hiervan zijn redelijk neutraal zoals de talkshow "Hola presidente" maar anderen spelen de facties tegen elkaar uit. Zo zijn de religieuzen voorstander van de "Contraception Ban" maar krijg je dan de Intellectuelen tegen je. Verder moet men denken aan Free housing, Social Security, promotie van toerisme, Martial Law, enz.
Immigranten
Elke x maanden meert er een boot aan waarmee immigranten kunnen arriveren en andere goederen worden geëxporteerd. El Presidenten kan voor een flink bedrag ook opgeleide buitenlanders aantrekken (college duurder dan high school). Daarnaast kan de Immigration Office een beleid voeren. Open doors staat de loyalisten erg tegen.
Economy
Het is aan "El Presidente" om te bepalen of het eiland leeft van Toerisme, houtkap, tabakvelden, autofabrieken, enz. Hierbij is het belangrijk te realiseren dat in fabrieken alleen opgeleide werknemers werken. El Presidente moet de onderdalen dus wel voorzien van een (high)school of zelfs een universiteit. Daarnaast is niet elk beroep geschikt voor mannen en vrouwen. Een "miner" kan alleen een man zijn, een hotelmedewerker alleen een vrouw.

Elke inkomstenbron heeft voor en nadelen. Toerisme levert alleen laaggeschoolde, en vooral vrouwelijke, arbeid op. Fabrieken brengen vervuiling, zijn duur en vereisen hoogopgeleide inwoners. Mijnbouw is vervuilend, kwalitatief laag werk en maakt "environmenstalists" boos. Farming is kwalitatief laag werk.

Wat is er nieuw aan Tropico 5

Waar Tropico 3 en 4 zich volledig tijdens de koude oorlog afspeelt zal Tropico 5 een stuk verder gaan. Het spel begint deze keer rond 1800. Hierbij komen en gaan verschillende grootmachten. Denk aan de "Allies" en "Axis" tijdens de tweede wereld oorlog. Elke grootmacht zal een aantal dingen van de speler eisen.
Multiplayer
Up to 4 players can build up their own cities and economies on any given island map. Players can choose to share resources, supplies and population or declare war on each other
Eras
Start your reign during colonial times, survive the World Wars and the Great Depression, be a dictator during the Cold War, and advance your country to modern times and beyond. From the 19th century to the 21st, each era carries its own challenges and opportunities.
Dynasty
Each member of El Presidente’s extended family is present on the island and may be appointed as a ruler, a manager, an ambassador or a general. Invest in the members of your Dynasty to unlock new traits and turn them into your most valuable assets.
Research and Renovate
Advance your nation by discovering new buildings, technologies and resources. Renovate your old buildings to more efficient modern buildings.
Explore your island
Discover what lies beyond the fog of war. Find valuable resource deposits and explore the ruins of ancient civilizations.
All new art
All artwork has been re-designed from scratch to provide Tropico 5 with a unique visual identity. Choose from over 100 buildings from each of the individual eras.

Vertalen hiervan heeft weinig zin omdat ik ook niet meer van de game weet dan hierboven is vermeld. Als de game uit is kan ik het wel bijwerken.

[ Voor 118% gewijzigd door sdk1985 op 24-05-2014 23:51 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solique
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-03 02:21

solique

Fire is all I need

Vorige delen met plezier gespeeld, ben benieuwd hoe je de vernieuwingen gaat merken in-game.

WoT - Steam - Last.fm - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Lijkt me zelf heerlijk om de multiplayer te spelen. In anno 1404 venice / 2070 is dat in ieder geval erg vermakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik ben idd ook benieuwd naar dit nieuwe deel, een van de weinige nog leuke city builders.
Vraag me een beetje af hoe dat war zou moeten werken in multiplayer, tot nu toe stelde militaire invloed niet veel voor. Wel vind ik deel 4 al veel te simpel i.v.m. deel 3, als je eenmaal de trucjes doorhebt stelt het allemaal niet zoveel meer voor. Ik hoop niet dat ze die lijn nog verder hebben doorgetrokken.

@sdk Kudo's voor het werk wat je in de TS hebt gestoken overigens!, maar er zit wel een behoorlijk aantal spelfouten en kromme zinnen in. Misschien nog een keer doorlezen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
TS is nog niet af, straks verder :P.

Heb overigens een Tropico 5 interview gezien waarop juist werd benadrukt dat alles is omgegooid juist om die truukjes te doorbreken. Ook de verandering van superpowers zou daar bij moeten helpen. Of dat waar is blijkt over een maandje.

edit:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
GC 13: Tropico 5 - Gabriel Dobrev Interview

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 28-04-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Ik hoop dat ze het verkeer in goede banen kunnen leiden. Toch wel een probleem binnen T4. Ook hoop ik op wat meer variatie in tussenmissies. Sommige had je al volbracht voordat je op OK klikte. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 12:14
Deze titel ga ik gewoon blind aanschaffen, heb me erg kunnen vermaken met Tropic 3 en 4. Van mij mogen ze ook het verkeer wel iets uitgebreider maken, het was niet echt mogelijk een functionerende stad te maken. Maarja wie maakt dat nou wat uit als dictator :p

Ik hoop ook dat ze iets aan het leger doen, die was voor mij in Tropico 4 ook redelijk buggy, best betaalde baan op het hele eind, maar ze werden liever iets anders.. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door triesvan op 28-04-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hoop dat de AI is verbetert alhoewel dat natuurlijk erg lastig is met een "agent" systeem. In Tropico 4 werkte ik er omheen door gebruik te maken van de metro, en weinig kruispunten te maken. Huizen+facilities binnen één blok houden werkte goed.

Helaas niet mogen meedoen aan de beta (wel een 10% korting code ontvangen hierdoor). Kan er nog niets over zeggen. Wellicht is er een tweaker die de beta wel heeft gespeeld?

Heb TS even in Word geplakt. Meeste spelfouten zouden er nu uit moeten zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door sdk1985 op 28-04-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpb102718
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-04 11:37
Zojuist ook ge pre-orderd. Tropico is al vanaf deel 1 meesterlijk.
In deel 4 waren de "modern times"een hele mooie verbetering. Maar de gebouwen uit de oude en nieuwe era stonden wat verloren naast elkaar. ik ben erg benieuwd nu de tijdspanne nog veel groter zal worden,
hoe dit opgelost is. Afwachten tot 23 mei vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Je kunt nu in ieder geval gebouwen upgraden. In Modern times kon dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Appartements, die voedselwinkels en de vishavendingen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br3wmaster
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:58
Leuk dat er toch een Topic over is gemaakt. Ik zat er er na te denken om er zelf 1 te maken maar niet meer nodig dus.

Deze game al tijdje in Pre-Order staan. De changes tov deel 3/4 klinken in ieder geval erg goed. Speel Tropico 4 af en toe nog wel maar kan niet wachten op deze game.

Hoop wel dat eea kwa invloed van factions wat verbeterd is. Had soms het idee dat het geen bal uitmaakte of je ze te vriend hield of niet

PSN: Brwmaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Caelorum schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 01:22:
Appartements, die voedselwinkels en de vishavendingen wel.
Serieus ? :X

* heuveltje heeft blijkbaar heel wat voor niks gesloopt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 11:06

BombaAriba

Ondertitel

Ben benieuwd hoe ze de dynasty uitwerken. Iedereen uitmoorden behalve je familie en er een groot familiefeest van maken, zou dat mogelijk zijn?

En ik hoop dat er geen populatielimiet meer is :)

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:46

Basszje

Reisvaap!]

heuveltje schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:55:
[...]
Serieus ? :X

* heuveltje heeft blijkbaar heel wat voor niks gesloopt.
Je kreeg altijd een missie om voor X bedrag die meuk te upgraden.

Ik ben erg benieuwd naar Tropico 5, helaas multiplayer ( bleh ) maar die tijdsdingen zien er wel interessant uit. 3 en 4 ( en de rest eigenlijk ook ) waren zeer goed dus ik denk dat ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens wat voor de volle mep ga bestellen. Ik hoop alleen dat het geheel flink op de schop is gegaan. Het verschil tussen 3 en 4 was imo marginaal, dus hopelijk veel nieuwe zaken en een frisse gameplay :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Leuk juist dat er multiplayer in zit, is niks mis mee zolang er ook een campaign is.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Tot morgen trouwens korting hier : http://steamunpowered.eu/...r-tropico-5-dark-souls-2/

Dan komt het geheel op 27 dollar, goed bedrag.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
BombaAriba schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:08:
Ben benieuwd hoe ze de dynasty uitwerken. Iedereen uitmoorden behalve je familie en er een groot familiefeest van maken, zou dat mogelijk zijn?

En ik hoop dat er geen populatielimiet meer is :)
In tropico 4 kun je.met een mod, tot +- 16.000 (daarna gaat het mis :+ ): http://forum.kalypsomedia.com/showthread.php?tid=12080

Default limit zal echter wel weer lager liggen, zeker gezien het multiplayer aspect. Zou mij eigenlijk niets verbazen als het straks weer +- 800 per speler is (zoals in Tropico 3). Immers 800x4=3200 en dat is een stuk hoger dan de normale limiet van Tropico 4.

[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 05-05-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:11
ik heb m ook in de preorder, totdat ie uit is omerta maar proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Wat extra info
In the colonial era—Tropico 5’s starting point—you’re not the island’s glorious leader, but a governor appointed by the crown. Here you extend your stay in power through shows of loyalty to the motherland, rather than through elections (or election fraud).

That loyalty is feigned. You leave the colonial period by declaring your nation’s independence, which means your real goal is to prepare for that separation from your imperialist masters. The challenge is to balance outward obedience with internal rebellion, reaping the benefits from the tropical commission while laying the groundwork for solo rule. Naturally, your colonial overseers will be unhappy about this act of secession when it comes. Survival depends on the readiness of an island’s military, and the stability of its economy.
Many buildings can be upgraded over time, provided players unlock the relevant technology through the new research system. Improve a farm, and the large fields requiring manual labour are replaced with a more efficient and more compact greenhouse. As always, there’s a downside to the reduced real-estate. High-tech buildings require both electricity and skilled workers, which means the effort to get them running may outweigh the benefits.
While each era has a distinct set of goals and considerations, they combine to form a continuous timeline for your city. By the time you get to the modern era, an island’s history is written into everything from its layout to its architectural variety. A stately colonial mansion might border a block of mid-20th-century concrete tenements, both in the shadow of looming modern skyscrapers. It’s not simply an aesthetic touch, but also a question of efficiency, cost, infrastructure and resources.
http://www.pcgamer.com/20...in-this-reformist-sequel/

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 05-05-2014 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16

Mauz1978

Console War Veteran

Heb m ook aangeschaft. Morgen meteen via Steam downloaden. Heb nog nooit een Tropico gespeeld, maar Sim City viel mij toch wat tegen. laten we hopen dat dit een leuke builder is :)...

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Ik sta ook al klaar in de startblokken :9 . Jammer dat er nog een hele dag werk tussen zit :'(

-edit Weet iemand hoe dat gaat bij Green Man Gaming (GMG) ? Ze neuzelen dat er geen keys zijn ' No keys available for this game. ' . Is dat reden om (nu al :P ) te gaan zeuren of even geduld? Ik hoopte vanavond al een potje te spelen :)

(edit was op vrijdag ) :)

[ Voor 60% gewijzigd door Basszje op 23-05-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04 09:38

Iooryz

iooryz

Ik dacht vannacht om 1.00 uur de download vast aan te zetten, maar Tropico is pas om 19.00 uur beschikbaar op Steam. Je hebt dus nog even de tijd. Hopelijk kan ik vanavond al een potje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solique
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-03 02:21

solique

Fire is all I need

Basszje schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:31:
Ik sta ook al klaar in de startblokken :9 . Jammer dat er nog een hele dag werk tussen zit :'(

-edit Weet iemand hoe dat gaat bij Green Man Gaming (GMG) ? Ze neuzelen dat er geen keys zijn ' No keys available for this game. ' . Is dat reden om (nu al :P ) te gaan zeuren of even geduld? Ik hoopte vanavond al een potje te spelen :)

(edit was op vrijdag ) :)
Ook wel eens andere games bij GMG gepre-ordered. Keys komen wanneer ze beschikbaar gesteld worden vanuit de uitgever. Bij steam pas om 19:00 dus grote kans dat GMG dan ook pas keys mag uitgeven.

[ Voor 13% gewijzigd door solique op 23-05-2014 11:36 ]

WoT - Steam - Last.fm - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
De countdown is van steam verdwenen, jammer dat er nog geen preload optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik kan ook al een 100MB ding installeren via Steam. Ziet eruit als een halve poging tot een preload. Je kan em alvast downloaden (deels, 114MB) en zodra die uit is zal die automatisch updaten zodat je kan spelen.

[ Voor 61% gewijzigd door Caelorum op 23-05-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
5 minuten geleden was er nog geen install, maar inderdaad :). Vandaar dat de countdown zeker weg was:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16

Mauz1978

Console War Veteran

kan m downloaden en spelen! :D

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
Ik krijg steeds een foutmelding :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Zo veel zin om te spelen dat je niet meer helder kunt nadenken?

Hoe kan die game nu slechts 114,3 MB zijn (116MB als je op next klikt) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
sdk1985 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 17:50:
Zo veel zin om te spelen dat je niet meer helder kunt nadenken?

Hoe kan die game nu slechts 114,3 MB zijn (116MB als je op next klikt) :+ .
Ja ik snap dat ik meer moet downloaden, maar de comment boven mij zei dat hij het wel kon spelen :p. Ik dacht misschien download hij de data in de launcher zoals bij Sim City het geval is.

Over die zin om te spelen heb je wel gelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Haha ik drukte stiemen ook al even op play ook al wist ik dat het niet ging lukken :P . Gelukkig heeft Ziggo recentelijk mijn verbinding naar 90Mbit geupgrade dus als Steam zo even mee werkt kan ik van start 8) .

edit:
Anynamewilldo 3 minutes ago
Nope, as I stated in the original post and implied in my thread title it isn't a release window issue, one of my accounts plays it fine, the other does not.

Besides when do preloads ever cause error messages?

[ Voor 80% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Nieuws update van dev:
shadowkaly [developer] 18 minutes ago
once a game is released, the files start seeding to all the different steam servers, may take a little while until every server has all the files. if the problem persists, let us know.
Van users:
Bloom 12 minutes ago
Same issue here, 116 mn. For info, we bought the 2 pack version. The one that bought the pack has the full 2 gig, the one that has received the gift is 116 mb.
Lijkt dus alsof het in de gift hoek zit. Ik heb zelf ook de game "gekocht" via een steam gift.

[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
Het blijkt een probleem te zijn met gift copies, deze krijgen de 116MB download... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Nog een launch probleem opgedoken; Game start alleen op DX11 kaarten op. Heb je een DX10 kaart dan kun je het vergeten. Denk aan een GTX 260 (ook al staat die bij de requirements, lol).

Kalypso is aan het falen :(. Het is nog geen Simcity maar soepeltjes gaat het niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Iooryz schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:12:
Ik dacht vannacht om 1.00 uur de download vast aan te zetten, maar Tropico is pas om 19.00 uur beschikbaar op Steam. Je hebt dus nog even de tijd. Hopelijk kan ik vanavond al een potje spelen.
Dank ik had het al gezien. Beetje lafjes zo'n release datum en dan wachten tot de Amerikano's hun brunch ophebben voordat ze eindelijk eens wat gaan doen.

Had gehoopt vanochtend al te kunnen downloaden een deel. Nu dus -zucht- 4 uur wachten, vanavond maar uit en dan morgen aan de slag geloof ik :P

-edit ah bugs en niet werkende zooi - de goede oude tijd :P . Tropico 5 is sinds lange lange tijd een titel die ik bij release koop. Meestal wacht ik totdat een game met alle DLC in de aanbieding gaat ergens ( ik ben niet zo'n die-hard gamer ) en dan heb je ook nergens last van .

[ Voor 19% gewijzigd door Basszje op 23-05-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
De game is al gereleased ;).

Derde probleem opgedoken: Multiplayer werkt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 06-05 21:51
Ik geloof dat Kalpiso games altijd buggie zijn met release.. maar goed, ik kon het ook niet laten om het toch te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Hij is aan het downloaden, 1.9 GB in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/feVkpKUVi6ZcOVNCg84IKmwL/full.png

10,7 MB/s dus weet vrij snel of het werkt.

update:
Hij werkt, zie http://www.twitch.tv/exchequer/

update 2: Die mandate term onderschat, steeds voor geld gegaan in plaats van +12 maanden. Resultaat eerste missie niet gehaald. Indruk wekkend aangezien ik in Tropico 4 alle missies heb uitgespeeld zonder te restarten, inclusief alle Modern Times missies.

Multiplayer werkt nu ook.

[ Voor 116% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
sdk1985 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 18:15:
Nog een launch probleem opgedoken; Game start alleen op DX11 kaarten op. Heb je een DX10 kaart dan kun je het vergeten. Denk aan een GTX 260 (ook al staat die bij de requirements, lol).

Kalypso is aan het falen :(. Het is nog geen Simcity maar soepeltjes gaat het niet :P.
Ze zullen het wel verandert hebben, maar overal waar ik kijk staat netjes "GeForce 400 / AMD Radeon HD 4000 / Intel HD 4000"...
Die AMD Radeon HD4000 is overigens wel een probleem, want dat is een DX10 series |:( (al wordt op steam gezegd dat die het wel gewoon doen)
Maar die andere zouden het sowieso gewoon moeten kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Eerste missie gehaald. Speelt in ieder geval niet hoe je gewend bent van Tropico 3/4. Ik bouwde vaak een clinic en een church. In tropico 5 kun je de clinic uberhaupt niet bouwen in de eerste era.

Daarnaast ben je veeel meer bezig met het balancen van de revolutionaries en de royalists. Je moet een situatie van 90% royalists ombuigen naar een meerderheid van revolutionaries (die happy zijn) zodat je naar de volgende era kan. In de eerste era doe je dit vooral door te zorgen dat je een legertje hebt :).

Multiplayer server geeft nu helaas weer een timeout. Opzich niet vreemd, daarstraks bleek het één gigantische lobby te zijn met alle Tropico 5 spelers erin. Dat kan niet goed gaan zonder open beta.... |:( .

(Heb eigenlijk zelf de requirements niet gechecked, ben toch altijd boven recommended :+ . Kwam op steam forum tegen dat 260 in de specs zou staan).

[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
Ik had me even verkeken op de reistijd van de soldaten, met als resultaat dat de Engelsen mijn palace met de grond gelijk hebben gemaakt.... :p Het is wel weer het vertrouwde Tropico sfeertje met wat nieuwe toevoegingen. Ik vind het nu mijn geld al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Campaign zit sterk in elkaar. Derde missie kun je het eiland kiezen en ga je verder waar je gebleven was. Loop je de kantjes er vanaf dan heb je in de volgende missie het dus een stuk moeilijker (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan vanaf de eerste missie toch al een eiland kiezen?
triesvan schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:55:
Ik had me even verkeken op de reistijd van de soldaten, met als resultaat dat de Engelsen mijn palace met de grond gelijk hebben gemaakt.... :p Het is wel weer het vertrouwde Tropico sfeertje met wat nieuwe toevoegingen. Ik vind het nu mijn geld al waard.
Ik was ook al blij dat ik mijn twee forten en 4 guard towers aan de zee had gebouwd ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Guard towers slopen wel je liberty. De rest van je stad er dus niet tegenaan proppen zoals ik had gedaan (block van 2x3 towers) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Och is geen probleem. Gewoon Jungle dictator style gaan spelen en gewoon iedereen onderdrukken. Zit je uiteindelijk wel met ongeveer 50% van je populatie als duurbetaalde militair ^^ (maar de rest werkt als slaven dus dat heft elkaar wel gedeeltelijk op :P)

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 24-05-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
Caelorum schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:02:
Och is geen probleem. Gewoon Jungle dictator style gaan spelen en gewoon iedereen onderdrukken. Zit je uiteindelijk wel met ongeveer 50% van je populatie als duurbetaalde militair ^^ (maar de rest werkt als slaven dus dat heft elkaar wel gedeeltelijk op :P)
Dit inderdaad, het halve eiland bestaat uit barracks en meer army zooi, maar dat maakt een dictator toch niets uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Haha :). Ik vroeg me net af hoe het toch mogelijk was dat ik van 200.000 geld naar 40.000 ben gegaan terwijl mijn rating nog steeds slechts 40% bedroeg... Factories stonden ineens ook half leeg..

Wat bleek de nieuwe constitution van gisteren was het probleem. Professional army zorgen dat ik 49 high school soldiers had, in plaats van fabrieksarbeiders... Daarnaast had ik iedereen laten stemmen in plaats van alleen de rijken :+ . Zet hem terug op wealthy only en boem; 67% approval. Het plebs weet gewoon niet wat goed voor ze is :P .

Iets heel anders:
Ik heb voor mining de "rekensom" opgelost. Veel minder overpowered dan in deel 3/4. In het kort... 180 gold x2500 / 1000 = 450. Vervolgens 450- budget (85)=365 profit.

Iemand die mij kan helpen uit te vogelen hoe het effect van handel is terug te vinden op de balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Geen idee hoe het precies terug te vinden is.
Wel weet ik dat je goed moet opletten met de importdeals. Ik ging van +100K naar -70K. 6 schepen die eventjes gold kwamen binnenbrengen ^^ Daarnaast kan je er echt belachelijk veel geld mee verdienen door producten gewoon rond te schuiven. Dus een deal nemen waar je voor 650$ hout inkoopt en verkoopt voor 950$. Je hoeft er niet eens wat mee te doen...
Wat ik op zich wel jammer vind is dat nu daadwerkelijk je gold e.d. op kan gaan. Geen infinite (maar langzame) borehole mines meer. Op zich wel realistischer, maar maakt het dat je in de end-game eigenlijk altijd afhankelijk bent van traden.
En nog 1 ergerpuntje vind ik dat als het hout rondom je houthakkerskamp op is het ding vernietigd wordt. Zie liever een waarschuwing zodat ik het aantal mensen kan terugbrengen naar 1 en zo de forestation zijn gang kan laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik heb het idee dat het agent systeem uit het raam is gegooid. Kan ook niet anders, las ooit in een topic over het verhogen van de playerlimit dat de game x duizend entities tracked@ deel 4. Je ziet mensen dus nu niet meer dagelijks naar de kerk lopen, je ziet ook niet meer of Piet in de kerk is. Het is versimpeld tot 196/200 visitors.

Game is uitdagend genoeg en de multiplayer, als hij goed gaat werken, maakt een hoop goed :).

Verder kan ik ondertussen concluderen dat profit onafhankelijk wordt berekend van wat er daadwerkelijk gebeurd. Het maakt niet uit of die Cotton op de docks ligt of voor de fabriek wordt gebruikt. Enige factor die invloed heeft op de winst is de local consumption van de food crops.

Ben begonnen aan berekening van de farm profits (mines allemaal af nu, incl automated). Publiceer als het af is wel een linkje 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Zou het niet gewoon zo zijn dat de Cotton-prijs wordt doorberekend aan de fabriek? Dan krijg je daar dus hogere onkosten dan in Tropico 4 (wat ook zo is). Dat is wel zo eerlijk, want dan zie je tenminste of je plantation nog een beetje in orde is. Daarnaast kan je dan makkelijker de afweging maken tussen je eigen zooi verbouwen en de zooi importeren (omdat chinezen nog goedkoper zijn :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Heb specifiek getest met tabak importeren of 3 tabacco plantations (overproductie). Winst van de Tabacco factory veranderde niet. Winst verandert ook niet als je teamsters slacken en er 2000 als output ligt.

Bij tropico 4 was er inderdaad een directere koppeling tussen input kosten en export kosten. Daar kreeg je ook geen profit als het nog bij de factory of dock lag.

Berekeningen af, cotton is de beste plantation 8) . Grafiekjes ed volgen nog.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 24-05-2014 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Hebben jullie de Tropico 5 Travel Guide al gezien?
Staat in "Steam\SteamApps\common\Tropico 5\Tropico5_TravelGuide.pdf" ^^
[...]Congratulations, dear reader! You have decided to buy the Tropico Guide from your
hard-earned savings. This is not only a worthwhile investment, but almost a necessity,
for those who do not understand and obey the country’s laws can very easily run
afoul of El Presidente. And we’re certain you will truly wish to avoid something like
that ! Basically, the rules of conduct for your stay in Tropico can be summarized quite
simply: Obey, spend a lot of money and make sure you are always in a good mood!
Oh yes, and you must always obey![...]

[ Voor 70% gewijzigd door Caelorum op 24-05-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Lol nee dat had ik nog niet gezien!

Zo heb even tijd gehad om plantations online te zetten:).

Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico-5-pineapples.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico-5-plantations.jpg
Let op dat een goedgeplaatse farm een effectiveness van 140 heeft en dus meer winst maakt, zie ook:Tropico 5 guide: the most profitable plantations

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 24-05-2014 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Cool, dank :)

Heb nu ook een aantal uren onder de gordel zitten en ik ben kritisch-positief denk ik. Veel werkt niet lekker ( geen prisons, had gehoopt dat politie eens automagisch criminelen zou oppakken, rebels lopen rustig door je stad, upgrades onhandig, hoop geklik, minder / missende overlays ) en andere dingen zijn weer heel anders waardoor het andere gameplay geeft ( die ik wel mag trouwens ) .

Ik hoop iig dat er nog flink gebugfixt wordt want ik ben er wel een paar tegengekomen. Aanvullende dingen die nu missen ( zijn er nou minder gebouwen dan in 4 of is dat alleen mijn gevoel? ) komen vrees ik via DLC's en dat soort ongein.

-edit

De site die je linkt houdt niet van me :'(
You Are Banned.
-edit2 Een review waar ik het aardig mee eens ben : - http://www.shacknews.com/...ng-a-modern-island-nation

[ Voor 14% gewijzigd door Basszje op 25-05-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Dit zijn neem ik aan de base-prices en houden geen rekening met eventuele export deals die je kan maken? Daarnaast kan je het geheel nog wat verder opkrikken voorbij de 140, door zaken als een als zo'n cattle dinges (manure upgrade), president trait, manager perk en er is een farm die ook een upgrade heeft waardoor de rest in de buurt beter gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Update: Colonial era

Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico5-colonial-era-plantations.png
Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico5-colonial-era-mines.png
Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico5-colonial-era-lumbermill.png

Tropico 5 guide: making money in the Colonial era

Let op dat het nu winst per jaar per werknemer is. Een nuttigere maatstaf voor een gezonde economie. Uitleg staat in het artikel. Overweeg nog om een tabelletje met de yearly income erbij te plaatsen voor de fans.

@Caelorum
Oh zie dat ik de alinea over effectiveness ben vergeten :+ . Ik heb inderdaad alles teruggerekend naar 100 effectivenes. Uitleg is geupdate.

@Basszje
Die reviewer heeft het spel niet goed onder de knie. De pers is juist wel te gebruiken om mensen te overtuigen, dat zit bij de constitution (subsidised media). Heb tot heden nog (lang) geen stroomtekort gehad. Eén nuke produceert 2000 power. Met 700-800 inwoners heb ik 50% over. Dat hij 90% approval rating heeft en toch een coupe krijgt zal hem zitten in het feit dat hij alleen de rijken laat stemmen. Als hij de grondwet naar democracy veranderd zal het mij niet verbazen als het instort naar 40-50%.

Al met al is Tropico 5 een stuk lastiger te doorgronden en dat maakt het dan juist wel weer leuk. De game is niet perfect... Er mist te veel informatie. Waarom de mensen mij niet aardig vinden is totaal niet te vinden. Alleen de external factions hebben de bekende groene/rode punten.

[ Voor 157% gewijzigd door sdk1985 op 26-05-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:09

Brons

Fail!

sdk1985 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 23:53:
Lol nee dat had ik nog niet gezien!

Zo heb even tijd gehad om plantations online te zetten:).

[afbeelding]
[afbeelding]
Let op dat een goedgeplaatse farm een effectiveness van 140 heeft en dus meer winst maakt, zie ook:Tropico 5 guide: the most profitable plantations
Heb je de cijfers voor de ranch ook? Ik heb het gevoel dat de ranch die melk en vlees maakt wel heel winstgevend is per werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
sdk1985 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 01:10:
[...] Al met al is Tropico 5 een stuk lastiger te doorgronden en dat maakt het dan juist wel weer leuk. De game is niet perfect... Er mist te veel informatie. Waarom de mensen mij niet aardig vinden is totaal niet te vinden. Alleen de external factions hebben de bekende groene/rode punten.
Dat vind ik wel het grootste probleem momenteel aan Tropico 5. Er mist echt heel veel informatie. Ik hou niet zoveel van micromanagen, maar die grote lijnen heb ik wel nodig om alles in goede banen te lijden. Niet dat het nu onmogelijk is, maar sta nu soms voor situaties waarbij ik denk, ja... met wat goede grafiekjes had ik dit allang zie aankomen en opgelost.
Overigens power kwam ik ook een tijd tekort hoor ^^ Heb uiteindelijk maar 4 van die thermal dingen gebouwd voor naast mijn 2 gas power plants. Je hebt wel een paar van die nuke dingen nodig om sommige fabrieken in de lucht te houden, laat staan dat je je 50 appartementen complexen allemaal van stroom kan voorzien (na alle upgrades).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

sdk1985 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 01:10:
@Basszje
Die reviewer heeft het spel niet goed onder de knie. De pers is juist wel te gebruiken om mensen te overtuigen, dat zit bij de constitution (subsidised media). Heb tot heden nog (lang) geen stroomtekort gehad. Eén nuke produceert 2000 power. Met 700-800 inwoners heb ik 50% over. Dat hij 90% approval rating heeft en toch een coupe krijgt zal hem zitten in het feit dat hij alleen de rijken laat stemmen. Als hij de grondwet naar democracy veranderd zal het mij niet verbazen als het instort naar 40-50%.
Energie was altijd al een probleem / langzame starter bij Trop 4 dus op zich niet al te erg. Ik vind dat de kritiek verder wel hout snijdt. De constitution is een goed idee, maar niet helemaal goed uitgewerkt. Je kan ook geen specifieke facties etc meer bewerken. In mijn laatste spel ( moet even checken hoe of wat ) had ik 70 happiness met een 40% approval en geen idee waar het aan lag. Maar kennelijk houden de facties niet van bepaalde ideologische dingen in de constitution.
Al met al is Tropico 5 een stuk lastiger te doorgronden en dat maakt het dan juist wel weer leuk. De game is niet perfect... Er mist te veel informatie. Waarom de mensen mij niet aardig vinden is totaal niet te vinden. Alleen de external factions hebben de bekende groene/rode punten.
Ja precies. Ik mis vooral in de overlays informatie wat de bezettingsgraad is van mijn huizen bv. Handig die upgrade all button maar als je upgrade van Tenements -> Apartments bv is gelijk je hele bevolking dakloos aangezien het een ander wealth-niveau is :+

Het is een leuk spel maar ik hoop dat ze nog een paar updates doen. Lijkt er wel op als ik de steam discussie volg aangezien er rijen aan mensen allerhande problemen hebben.

Het is nu een leuk spel daar niet van, maar er zitten nog een paar losse draadjes heb ik het gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Basszje schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:24:
[...]
Ja precies. Ik mis vooral in de overlays informatie wat de bezettingsgraad is van mijn huizen bv. Handig die upgrade all button maar als je upgrade van Tenements -> Apartments bv is gelijk je hele bevolking dakloos aangezien het een ander wealth-niveau is :+ [...]
Als je de budgetten verlaagd gaat de vereiste wealth ook een beetje naar beneden :)
Het is een leuk spel maar ik hoop dat ze nog een paar updates doen. Lijkt er wel op als ik de steam discussie volg aangezien er rijen aan mensen allerhande problemen hebben.

Het is nu een leuk spel daar niet van, maar er zitten nog een paar losse draadjes heb ik het gevoel :)
Wat ik wel heel positief vind is dat de developers vrij actief zijn in de steam community. Ik heb ze al meerdere malen iets zien posten e.d. Ik hoop dan ook dat 1 van hun de gameplay designer is en al het commentaar rustig doorleest en tot zich neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Caelorum schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:27:
[...]
Als je de budgetten verlaagd gaat de vereiste wealth ook een beetje naar beneden :)
Ik weet het en het is een goed voorbeeld waar het precies nog aan schort. Volledig tegen het gevoel in, ik dacht dat het budget was voor onderhoud eerst. Dus andere gebouwen is budget 'uitgeven' en hier betekent het 'huur' (ofzo) :N
Wat ik wel heel positief vind is dat de developers vrij actief zijn in de steam community. Ik heb ze al meerdere malen iets zien posten e.d. Ik hoop dan ook dat 1 van hun de gameplay designer is en al het commentaar rustig doorleest en tot zich neemt.
Ik zag het inderdaad. Dat is altijd een goed teken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Vind het wel behoorlijk jammer dat ze de behoorlijk logische menus van Tropico 4 zo hebben omgegooid. Instellen van loon was heel wat logischer, en vond de hele almanac ook wat duidelijker.

Maar, het is wel een waardige opvolger, al blijf ik Tropico 4 ook wel zeker spelen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
VasZaitsev schreef op zondag 25 mei 2014 @ 12:33:
Vind het wel behoorlijk jammer dat ze de behoorlijk logische menus van Tropico 4 zo hebben omgegooid. Instellen van loon was heel wat logischer, en vond de hele almanac ook wat duidelijker.

Maar, het is wel een waardige opvolger, al blijf ik Tropico 4 ook wel zeker spelen.
Ze hebben gelukkig ook alle bugs eruit gelaten ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Die nieuwe almanac gaat twee kanten op. Negatief is dus de ontbrekende informatie (waar is bijvoorbeeld de lijst met alle export prices?) Positief is dat vrijwel alle informatie nu direct een grafiek heeft en minder verstopt zit in lists. Zo zie je direct hoeveel inwoners Homeless zijn en wat de trend hierin is. Dat ging in Tropico 4 toch lastiger.

Ranch nog maar eens even naar kijken :+ . Meeste tijd besteed aan de industries. Die heb ik nu beken voor World War en Cold War era.

Patch notes

Tropico 5 Update 1.01 Changelog (23-05-2014)
- Several performance and visual optimizations
- Added visual effect for failed and expired tasks
- Fixed rare loading screen freezes
- Fixed traffic logic bugs (cars no longer get stuck)
- Improved multiplayer stability
- Fixed several multiplayer exploits
- Alt+mouse scroll now changes zoom level while placing a building
- Oil Refinery no longer collapses when nearby deposits are depleted
- Disasters no longer change camera scroll speed
- Tornadoes no longer destroy buildings that are far away
- Fixed rebuilding destroyed buildings after disasters
- Campaign progress correctly matches the dynasty used and no longer prompts for dynasty saves
- Added autosave between campaign missions
- Plantations and ranches no longer transform to construction sites when crops or livestock type is changed
- Improved trade ships movement logic
- Trade ships and freighters now use different color schemes
- Revoke effect of the Martial Law edict on elections is now corrected
- Fixed some achievements not working/unlocking properly
- Improved surface suitable for construction on randomly generated islands
- Improved hardware compatibility with Intel HD graphics cards
- Fixed several localization issues. Those responsible have been punished by Miss Pineapple
toon volledige bericht
Ik had trouwens per ongeluk de mines overschreven met industries :+ . Hier is het overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico5-colonial-era-all-buildings.png

[ Voor 64% gewijzigd door sdk1985 op 25-05-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

sdk1985 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:34:
Die nieuwe almanac gaat twee kanten op. Negatief is dus de ontbrekende informatie (waar is bijvoorbeeld de lijst met alle export prices?) Positief is dat vrijwel alle informatie nu direct een grafiek heeft en minder verstopt zit in lists. Zo zie je direct hoeveel inwoners Homeless zijn en wat de trend hierin is. Dat ging in Tropico 4 toch lastiger.
Volgens mij als je stug doorklikt onder balance en export kan je alle exports zien. En anders is er een handig tabje 'resources'. De almanak is veel beter dan in 4, al was het alleen maar omdat de game niet op pauze gaat ( en ik nogal een statistiek-neuroot ben ), dus het lukt me actually af en toe een level te spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 19:03
Weet iemand hoe die era's nu juist werken ?
Ik ben een sandbox game gestart, in het eerste era. Ondertussen zit ik al jaren vast in het Wold Wars era, maar is het al het jaar 1973.
Is het automatisch vanaf een bepaald jaar dat je naar het volgende era gaat ? Of moet ik zelf iets doen ?
Ik ben het een beetje zat om met een beperkte set gebouwen verder te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Exports ja, maar niet de units prices. Zo weet ik nu niet wat een car waard is. Nou ja zou kunnen gaan delen :P.

Heb even naar de ranches gekeken, die zijn inderdaad erg goed. Wel een groot nadeel; ze verpesten het land vrij snel. Binnen een jaar dalen ze van 140 naar 110 effectiveness.

@cedrique
Alle techs halen en dan komt er een rode quest. Is niet op jaar basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
sdk1985 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 22:14:

@cedrique
Alle techs halen en dan komt er een rode quest. Is niet op jaar basis.
Ik heb idd al alle techs ontwikkeld.
Wat bedoel je met een rode quest ? Bvb een voorstel voor communistische revolutie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gewoon, zo'n rood rondje bij je paleis, met een uitroepteken. Om uit de world wars te komen moet je verdragen met de Allies en Axis sluiten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz

Iooryz

iooryz

Ik heb me er het afgelopen weekend wel goed mee vermaakt uiteindelijk. Het idee dat je een hele familie aan dictators hebt geeft het spel wel wat meer diepte, al weet ik nog niet of ik de toevoeging van managers een goed idee vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 11:52
Spel bevalt me goed alleen van de kleine dingetjes die je mist als:

Kunnen navigeren met wasd... vind ik persoonlijk toch praktischer maar goed daarop staat of valt een spel natuurlijk niet.
Wat ik ook wel jammer vind is dat je niet "ziet" welke constitution actief is.
En de multiplayer leek niet te werken is dat al actief?

Maar goed ik ga niet teveel zeuren, Tropico 4 heb ik ook talloze uren inzitten zal met deel 5 ook gebeuren ;)

Trouwens een valkuil waar in intrapte: alliance sluiten met de allies en werd direct ingevallen door de axis met het gevolg mijn hele eiland in puin lag...

[ Voor 15% gewijzigd door Ikke_Niels op 26-05-2014 12:11 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ikke_Niels schreef op maandag 26 mei 2014 @ 12:10:
Spel bevalt me goed alleen van de kleine dingetjes die je mist als:

Kunnen navigeren met wasd... vind ik persoonlijk toch praktischer maar goed daarop staat of valt een spel natuurlijk niet.
Wat ik ook wel jammer vind is dat je niet "ziet" welke constitution actief is.
En de multiplayer leek niet te werken is dat al actief?

Maar goed ik ga niet teveel zeuren, Tropico 4 heb ik ook talloze uren inzitten zal met deel 5 ook gebeuren ;)

Trouwens een valkuil waar in intrapte: alliance sluiten met de allies en werd direct ingevallen door de axis met het gevolg mijn hele eiland in puin lag...
Het is sowieso handig om een fatsoenlijk leger te hebben. Je moet regelmatig kiezen tussen een hoop geld/goederen betalen, of aangevallen worden.

Als je leger sterk genoeg is dan kun je "gratis" aangevallen worden. Units herbouwen kost niks (alleen wat inwoners).
Je kan het spel wel spelen zonder leger, maar dan moet je erg voorzichtig zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bstard
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 13:39

bstard

---------------

Weer lekke deze t5 hoor. Had me ingehouden natuurlijk met preorderen, even 't geklaag bekeken vrijdag avond en leek wel mee te vallen. So far, so good.

Blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Op populair verzoek de ranches:
Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico5-colonial-era-ranches.png
Ranches zijn dus inderdaad super goed, een ROI van 3 is zelfs beter dan die van het logging camp.

Let wel op dat een ranch in 1 jaar ongeveer 15 daalt. Na een aantal jaar kom je dus onder de 100 effectiveness uit en kun je beter wisselen naar een ander ranch type. Let op dat je dus zeker niet gaat mixen, dan kun je immers niet meer wisselen.

Dus eerst alles pigs en dan alles iets anders.

Daarnaast blijken de prijzen van resources per era te veranderen. Ik heb dus alles moeten dubbel checken. De world era guide is nu ook af :).

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 26-05-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik heb nu een tabacco plantage met een effectiveness van bijna 300 door allerlei factoren zoals andere plantages in de buurt, 4 cattle ranches, goede ligging, wat managers in de buurt die er nog een beetje bijgooien en mijn dictator :D Die plantage is in zijn eentje al goed voor het leveren van resources voor 2 van die sigaarfabrieken :)
sdk1985 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:57:
[...]
Daarnaast blijken de prijzen van resources per era te veranderen. Ik heb dus alles moeten dubbel checken. De world era guide is nu ook af :).
En je zit nog met eventuele events en deals...

Vandaag ook weer: inkopen van iets (weet niet meer precies wat) voor 1500 verkopen voor 3200 ^^

[ Voor 55% gewijzigd door Caelorum op 26-05-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Plantations zijn best gaaf. Veel beter dan farms uit Tropico 3/4 (maar iets minder dan de Plantations uit modern times). Er zitten ook beste leuke upgrades tussen. Zo is de Cacoe upgrade (+100 effectiveness) erg sterk.

Heb ten behoeven van een tutorial video even de eerste missie opnieuw gedaan en ik was na 43 minuten onafhankelijk.

Probleem met plantages is dat ze in de World War era niet zo viable meer zijn. Vereisen immers veel workers welke weer veel service buildings kosten.Zelfs bij 300 effectiveness haal je nog het industrie niveau niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.gameplayinside.com/wp-content/uploads/2014/05/tropico5-world-war-era-industries.png
Bij weinig cash is de Textile mill het beste "pad" en bij een langzame start (=geld farmen in colonial) de rum distilery.

Volledige guide: Tropico 5 guide: Making money in the World War era

In de Cold war era heb ik alle plantations gesloopt (op 2 na voor food) en ik importeer verder alles via 10 docks en dat levert een almanac winst van 100k op 700 inwoners (200 income, 100 eruit) 8) .

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 26-05-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ja, op een gegeven moment is het beter om gewoon alles te importeren en te verwerken en weer te exporteren. Tenzij je graag uneducated population wilt houden of onafhankelijk wil zijn van de "markt".
Speel het spel nu zelf op zijn allermoeilijkst. Er zit anders geen uitdaging voor mij in. Op zich is het spel ook niet echt moeilijk ofzo, maar dat heb ik nooit gezocht in Tropico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk! Ik ben wel weer toe aan een nieuw spel! Ik ga even wachten op een aanbieding, maar t/m die tijd lekker dit topic volgen.

edit:
Bij Bol.com is ie 40 euro en ik had precies nog een cadeaubon van 40, dus gelijk maar besteld d:)b

[ Voor 30% gewijzigd door Room42 op 27-05-2014 01:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:48

Shabbaman

Got love?

Waar is het childhood museum!!1! :(

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Cowman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:29
Shabbaman schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:32:
je kan wel El Presidente action figures verkopen bij de Supermarket :D

Inderdaad wel iets wat me opviel: aantal gebouwen om El Presidente mee de hemel in te prijzen zijn volgens mij laag dit keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Evil Cowman schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:35:
[...]

je kan wel El Presidente action figures verkopen bij de Supermarket :D

Inderdaad wel iets wat me opviel: aantal gebouwen om El Presidente mee de hemel in te prijzen zijn volgens mij laag dit keer..
Maar je kan nu wel met pensioen en de macht overdragen aan je (buitenechtelijke) kinderen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gezien de enorme vracht DLC bij T4 zal dat wel komen. Dat is ook de reden dat ik het spel nu niet koop. De hele DLC routine koop ik wel in één zwik over anderhalf jaar ofzo bij een steamsale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik zal de DLC ook pas kopen zodra het als een pack oid in een steamsale beschikbaar is, maar heb het spel nu zelf ook. Wel gekregen, maar had em anders ook wel gekocht :)
De basis is ook al best vermakelijk en het geld waard. Alleen die DLC is vaak enorm overpriced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Caelorum schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:45:
Ik zal de DLC ook pas kopen zodra het als een pack oid in een steamsale beschikbaar is, maar heb het spel nu zelf ook. Wel gekregen, maar had em anders ook wel gekocht :)
De basis is ook al best vermakelijk en het geld waard. Alleen die DLC is vaak enorm overpriced.
$5 voor 1 scenario + 1 gebouw + 1 outfit.
En dan elke week zo'n DLC pack erbij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz

Iooryz

iooryz

Shabbaman schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:32:
Dat was inderdaad ook een van de eerste gebouwen die ik miste.

Maar zoals hierboven aangegeven zal het wel met een (overprijste) DLC komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik geloof niet dat je in Tropico 4 iets mist zonder DLC. Lijkt me geen reden om de game niet te spelen.Is in Tropico 5 niet anders.

In de laatste era's komen er helaas wel wat meer bugs en balans problemen. Wat dacht je van een fabriek met 4 werknemers die 15k per maand verdient? Of een bedrijf dat alleen maar verlies kan maken :+ .

Ondertussen blijk je toch te kunnen zien waarom factions je haten (!). Zal er wel even een guide over maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan wel, maar ik ga niet omwille van DLC spellen opnieuw spelen. Ik heb ze liever net als vroeger gewoon compleet voor ik eraan begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Waarom zou je iets opnieuw moeten spelen als er een DLC uit komt? Omdat je persé die cement fabriek wilt?

Het idee van DLC is optionele extra content voor diegene die niet genoeg van het spel kunnen krijgen. Zoals geintroduceerd in Borderlands. Als het daar niet aan voldoet dan koop ik die dlc uberhaupt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Die losse scenario's zal je toch vanaf het begin moeten spelen ^^ En die extra gebouwen zijn er alleen in de nieuwe scenario's of sandbox. Beide zaken waarvoor je niet het hele spel opnieuw hoeft te spelen. (als het zo is als in Tropico 4 iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

sdk1985 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:39:
Het idee van DLC is optionele extra content voor diegene die niet genoeg van het spel kunnen krijgen. Zoals geintroduceerd in Borderlands. Als het daar niet aan voldoet dan koop ik die dlc uberhaupt niet.
Dat is de theorie, maar in praktijk wil het vaak zijn dat een half spel om de markt gemikt wordt en dan bijgepleisterd wordt door expansions and DLC. Alles best maar dat is een reden dat ik niet snel een spel koop bij release maar pas altijd als de hele pack op de markt komt voor weinig :)

Deze keer dus niet omdat ik vertrouwen heb in de kwaliteit van het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:11
hoe handelen jullie de teamsters? ik merkte in de laatste 2 era's dat al mn stocks vol blijven en het erg moeilijk is om ze leeg te laten rijden. heb uiteindelijk per 5 productiegebouwen een teamster neergezet.

vraag 2, waarom werken mijn factory ranchs niet? er komt geen corn in en dus krijg ik de melding "no production due to unforseen circumstances." ofzoiets. en er wordt wel corn verkocht bij de docks (dus er is genoeg)

verder echt een topspel, maar ik snap niet waarom jullie alles gaan berekenen om de maximale profit te halen. veel leuker om alles een beetje te bouwen en lekker kutten met inkomen en uitgaven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz

Iooryz

iooryz

DLC bestaad al jaren, maar de laatste jaren krijg ik het idee dat het meer en meer gebruikt word om nog wat extra geld te verdienen aan een spel dat nog niet helemaal af is. (Al heb ik dat idee niet bij Tropico 4 en 5, maar wel bij Simcity bijvoorbeeld). Vroeger kon je nog gewoon extra's downloaden van de website van de makers zonder daarvoor te betalen.

Teamsters zijn inderdaad wel een probleem. Ik merk ook dat ik er in Tropico 5 naar verhouding een stuk meer bouw dan ik bij Tropico 4 deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PheraX schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 08:11:
hoe handelen jullie de teamsters? ik merkte in de laatste 2 era's dat al mn stocks vol blijven en het erg moeilijk is om ze leeg te laten rijden. heb uiteindelijk per 5 productiegebouwen een teamster neergezet.
Is inderdaad redelijk onduidelijk, vind sowieso dat je iets te weinig controle hebt over bepaalde zaken. Bijvoorbeeld als je als opdracht hebt gekregen om x aantal bauxiet uit te voeren, zou ik het leuk vinden als ze dat ook als prioriteit zouden zien. Dus alle bauxiet uit de voorraad bij de mijn halen en daadwerkelijk bij de haven afleveren.
Of inderdaad zien of je genoeg bouwers of teamsters hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:48

Shabbaman

Got love?

Basszje schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 23:30:
Dat is de theorie, maar in praktijk wil het vaak zijn dat een half spel om de markt gemikt wordt en dan bijgepleisterd wordt door expansions and DLC.
Dat gaat naar mijn bescheiden mening voor Tropico 4 niet op. Modern Times is een onmisbare uitbreiding, maar bevat in vergelijking met vanilla Tropico 4 ook veel content (en was daarom ook veel te duur). De overige DLC was gewoon prut, en daar kan je prima zonder leven. Ik vertrouw erop dat het met Tropico 5 niet anders gaat.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
Heeft iemand al een manier gevonden om de intro filmpjes automatisch te skippen ?
In de map "Movies" vind je per filmpje een IVF en OPUS file (Haemimont & Kalypso). Deze krijg ik open met VLC Media Player.
Ze renamen helpt echter niet.

[ Voor 9% gewijzigd door cedrique op 28-05-2014 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Volgens mij hebben de teamsters ook een werkgebied waarin ze dingen ophalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:27:
Volgens mij hebben de teamsters ook een werkgebied waarin ze dingen ophalen..
Dat zou veel verklaren, maar wordt (mij) niet duidelijk gemaakt. Misschien heb ik wat over het hoofd gezien, maar intussen ligt er voor een fortuin aan goud in kratten bij de ingang van de mijn.. (en dat terwijl de crime happiness ook nog eens erg laag is, ondanks drie politiestations).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Zet er eens een teamster naast. Daarnaast zo snel mogelijk die parkeer en metro dingen plaatsen.
Pagina: 1 2 3 Laatste