Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies verduurzaming en (home)automatisering

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13:09
Na enkele specifieke vragen in diverse topics lijkt het mij toch beter om mijn complete woonsituatie toe te lichten in een eigen topic.

Twee maand geleden hebben wij de verbouwing van onze woning afgerond en zijn mijn vriendin en ik verhuist. Het betreft een ruime 2^1 kap uit de jaren '70.

Graag zou ik jullie om advies vragen t.a.v. verduurzaming, (home)automatisering én energie besparing. Aangezien wij voor ogen hebben om de woning voor zeker 20 jaar te bewonen zijn investeringsadviezen voor de lange termijn meer dan welkom.

De begane grond van de woning ziet er als volgt uit.

Woonkamer:
- 3x radiator (type: type: kolomradiator? met thermostaatkraan)
- Ongeïsoleerde vloer met kruipruimte

Keuken:
- Vloerverwarming
- Zeer waarschijnlijk ongeïsoleerde vloer op zand
- Ongeïsoleerd plat dak

Hal:
- Vloerverwarming
- 1x radiator (type: kolomradiator? met thermostaatkraan)
- Ongeïsoleerde vloer met kruipruimte

Bijkeuken / washok:
- Vloerverwarming
- Geïsoleerde vloer op zand
- Ongeïsoleerd plat dak

Bovenverdiepingen
- 4 slaapkamers met radiatoren voorzien van thermostaatkranen
- Badkamer voorzien van designradiator & vloerverwarming

CV
- Intergas Kombi Kompact HRE 30/36
- Honeywell Modulation thermostaat
- Robot 5 groepen vloerverwarmingsunit met Grundfos pomp.

Vanzelfsprekend is isoleren een van de belangrijkste oorzaken van het bovenstaande. De spouwmuur wordt binnen twee weken voorzien van isolatie. Daarna volgen de platte daken van respectievelijk de keuken en de bijkeuken.

Ik verwacht dat dit direct enorm gaat schelen in het comfort en gasverbruik. Op dit moment krijgen wij het namelijk slecht warm in de (bij)keuken. Dit komt ook mede doordat de woonkamer (snel) op temperatuur komt door de radiatoren. De vloerverwarming blijft achter terwijl de thermostaat alweer uit slaat.

Vragen

1. Is het te adviseren om een extra thermostaat in de keuken te hangen die een nieuwe regelklep bedient voor de vloerverwarming. Dit om de CV-ciruits van de radiatoren separaat te kunnen bedienen van de vloerverwarming. Echter ben ik bang dat de ketel dan mega overuren gaat draaien?

2. Los ik veel problemen op door een compleet systeen van bijvoorbeeld Honeywell te installeren om de radiatoren en de vloerverwarming te regelen?

3. Is het rendament van nieuwe radiatoren dusdanig veel beter dat het rendeert op termijn?

4. Zijn er nog andere zaken waar ik op kan letten?
- Aanvoer temperatuur CV (70 graden)
- Temperatuur vloerverwarming (40 graden)
- Pompsnelheid vloerverwarming (stand 2 v 4)

Daarnaast kan ik alle tips en adviezen over verduurzaming enorm waarderen. _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door ChillPascal op 20-11-2018 20:21]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:27

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Ik zou beginnen met de boel waterzijdig in te regelen, daarmee zorg je dat elke radiator genoeg (maar vooral niet teveel) water krijgt.
Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Even een IR thermometer aanschaffen en je kunt aan de bak, is nu perfecte periode met dit koude weer.

Geen idee hoe handig je bent met elektronica, maar ik zou de aanvoer- en retourleiding van de CV voorzien van temperatuursensoren (DS18B20) evenals de vloerverwarmingverdeler + de slangen van de groepen. De sensoren hang je aan een ESP8266, die lees je dan uit met bijv. Node-RED en pomp je naar een database (InfluxDB) vervolgens kun je daar weer grafiekjes van maken (Grafana). Op die manier kun je zien wat de installatie doet en daarop acteren.

Verder heb je het over een ongeisoleerde vloer, misschien deze voorzien van isolatie?
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Lading isolatiemateriaal bestellen en een weekend onder de vloer doorbrengen, zal vast ook flink schelen in comfort.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2018 20:31]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ChillPascal
Thanks voor je reactie. Ik zal even per onderdeel reageren
ThinkPad schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:29:
Ik zou beginnen met de boel waterzijdig in te regelen, daarmee zorg je dat elke radiator genoeg (maar vooral niet teveel) water krijgt.
Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Even een IR thermometer aanschaffen en je kunt aan de bak, is nu perfecte periode met dit koude weer.
Ik heb het door jou benoemde topic al diverse malen doorgenomen. Hulde voor de uitgebreide post _/-\o_
Echter hebben de radiatoren geen voetventielen ze beschikken alleen over een radiatorkraan. Deze lijken mij niet tot slecht in te regelen, doordat ik o.a. geen instellingen vast kan zetten. Klopt, toch?
Geen idee hoe handig je bent met elektronica, maar ik zou de aanvoer- en retourleiding van de CV voorzien van temperatuursensoren (DS18B20) evenals de vloerverwarmingverdeler + de slangen van de groepen. De sensoren hang je aan een ESP8266, die lees je dan uit met bijv. Node-RED en pomp je naar een database (InfluxDB) vervolgens kun je daar weer grafiekjes van maken (Grafana). Op die manier kun je zien wat de installatie doet en daarop acteren.
An sich ben ik wel handig met elektronica, ik ben en blijf een Tweaker :). Het is mij alleen niet helemaal helder of de door jou benoemde sensoren óp de leidingen zitten of in een speciale koppeling ín het systeem worden gemonteerd. Ik zit namelijk niet te wachten om aan het leidingwerk te gaan sleutelen. Een radiator vervangen wil ik nog wel aan beginnen.

Om ESP8266 aan het draaien te krijgen en de info hieruit te krijgen wordt wel een uitdaging. Hoewel er vast voldoende topic's / stappenplannen op internet te vinden zijn.
Verder heb je het over een ongeisoleerde vloer, misschien deze voorzien van isolatie?
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Lading isolatiemateriaal bestellen en een weekend onder de vloer doorbrengen, zal vast ook flink schelen in comfort.
Thanks, was deze nog niet tegen gekomen. Mocht ik van 't zomer nog een paar weken vakantie hebben kan ik mooi kamperen in de kruipruimte ;)

[Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 20-11-2018 20:54]

• ThinkPad

ThinkPad

ChillPascal schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:50:
[...]
Ik heb het door jou benoemde topic al diverse malen doorgenomen. Hulde voor de uitgebreide post _/-\o_
Echter hebben de radiatoren geen voetventielen ze beschikken alleen over een radiatorkraan. Deze lijken mij niet tot slecht in te regelen, doordat ik o.a. geen instellingen vast kan zetten. Klopt, toch?
Gewone open/dicht knoppen of thermostaatknoppen? Met die eerste kun je ook prima inregelen, het gaat er immers om dat je de doorstroming kunt beperken. Inregelen en daarna vanaf blijven (of de plastic knop eraf halen zodat instelling niet aangepast kan worden >:) )

Niet-inregelbare thermostaatkranen zou ik wel actie voor ondernemen. Voetventielen plaatsen, of de kranen vervangen door dubbel instelbare modellen. Dan kun je de flow vastzetten.
[...]
An sich ben ik wel handig met elektronica, ik ben en blijf een Tweaker :). Het is mij alleen niet helemaal helder of de door jou benoemde sensoren óp de leidingen zitten of in een speciale koppeling ín het systeem worden gemonteerd. Ik zit namelijk niet te wachten om aan het leidingwerk te gaan sleutelen. Een radiator vervangen wil ik nog wel aan beginnen.

Om ESP8266 aan het draaien te krijgen en de info hieruit te krijgen wordt wel een uitdaging. Hoewel er vast voldoende topic's / stappenplannen op internet te vinden zijn.
[...]
Die sensoren knoop je gewoon met een tie-rip op de leiding :)

Het uitlezen/programmeren is niet heel erg ingewikkeld, is allemaal al eens gedaan door iemand, dus inderdaad genoeg tutorials van te vinden op internet ;)

• ChillPascal
ThinkPad schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:11:
[...]

Gewone open/dicht knoppen of thermostaatknoppen? Met die eerste kun je ook prima inregelen, het gaat er immers om dat je de doorstroming kunt beperken. Inregelen en daarna vanaf blijven (of de plastic knop eraf halen zodat instelling niet aangepast kan worden >:) )

Niet-inregelbare thermostaatkranen zou ik wel actie voor ondernemen. Voetventielen plaatsen, of de kranen vervangen door dubbel instelbare modellen. Dan kun je de flow vastzetten.
De radiatoren op de benedenverdieping zijn voorzien van kranen zoals de onderstaande afbeelding. Jou advies is dus om deze te vervangen? Heeft het dan ook direct effect om de radiatoren zelf te vervangen? Gezien de totale kosten zou ik deze liever laten hangen om het geld in isolatie / domotica te steken.

[Voor 5% gewijzigd door ChillPascal op 21-11-2018 06:42]

• ThinkPad

ThinkPad

Nee hoor, met die kranen kun je prima inregelen.

Radiatoren vervangen heb je ook al eerder genoemd, maar ik zou niet weten waarom :? Tenzij je nu bijv. type 10 of type 11 hebt hangen. Als je die vervangt door type 22 of type 33 dan krijg je er een hoop capacititeit bij en kun je op lagere temperatuur stoken wat weer zuiniger is.

• ChillPascal
ThinkPad schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:22:
Nee hoor, met die kranen kun je prima inregelen.

Radiatoren vervangen heb je ook al eerder genoemd, maar ik zou niet weten waarom :? Tenzij je nu bijv. type 10 of type 11 hebt hangen. Als je die vervangt door type 22 of type 33 dan krijg je er een hoop capacititeit bij en kun je op lagere temperatuur stoken wat weer zuiniger is.
Nou het is geen van de radiatortypes (10 ~ 33). De radiator lijkt op de onderstaande afbeelding:

• ThinkPad

ThinkPad

Dat is een zgn. 'ledenradiator'. Vermogen daarvan is wat lastiger in te schatten (zoek maar eens op 'vermogen ledenradiator').

• BCM
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:56
1) Voor de ds18b20 sensoren kun je ook een rapberry Pi gebruiken (zelfs een Pi Zero kan het prima) met Domotiz erop. Misschien wat makkelijker installeren ipv het programmeren van een ESP
Ik gebruik bv een Pi zero als Domoticz slave met 10 sensoren erop.
2) Is je Temp aanvoer niet te hoog. De radiatoren geven dan meteen een berg warmte af zodat de thermostaat terug regelt. Door de temperatuur van de ketel te verlagen krijgt de vloerverwarming meer de tijd om ook echt warm te worden.

Cedo Nulli

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True