Na enkele specifieke vragen in diverse topics lijkt het mij toch beter om mijn complete woonsituatie toe te lichten in een eigen topic.
Twee maand geleden hebben wij de verbouwing van onze woning afgerond en zijn mijn vriendin en ik verhuist. Het betreft een ruime 2^1 kap uit de jaren '70.
Graag zou ik jullie om advies vragen t.a.v. verduurzaming, (home)automatisering én energie besparing. Aangezien wij voor ogen hebben om de woning voor zeker 20 jaar te bewonen zijn investeringsadviezen voor de lange termijn meer dan welkom.
De begane grond van de woning ziet er als volgt uit.
Woonkamer:
- 3x radiator (type: type: kolomradiator? met thermostaatkraan)
- Ongeïsoleerde vloer met kruipruimte
Keuken:
- Vloerverwarming
- Zeer waarschijnlijk ongeïsoleerde vloer op zand
- Ongeïsoleerd plat dak
Hal:
- Vloerverwarming
- 1x radiator (type: kolomradiator? met thermostaatkraan)
Bijkeuken / washok:
- Vloerverwarming
- Geïsoleerde vloer op zand
- Ongeïsoleerd plat dak
Bovenverdiepingen
- 4 slaapkamers met radiatoren voorzien van thermostaatkranen
- Badkamer voorzien van designradiator & vloerverwarming
CV
- Intergas Kombi Kompact HRE 30/36
- Honeywell Modulation thermostaat
- Robot 5 groepen vloerverwarmingsunit met Grundfos pomp.
Vanzelfsprekend is isoleren een van de belangrijkste oorzaken van het bovenstaande. De spouwmuur wordt binnen twee weken voorzien van isolatie. Daarna volgen de platte daken van respectievelijk de keuken en de bijkeuken.
Ik verwacht dat dit direct enorm gaat schelen in het comfort en gasverbruik. Op dit moment krijgen wij het namelijk slecht warm in de (bij)keuken. Dit komt ook mede doordat de woonkamer (snel) op temperatuur komt door de radiatoren. De vloerverwarming blijft achter terwijl de thermostaat alweer uit slaat.
Vragen
1. Is het te adviseren om een extra thermostaat in de keuken te hangen die een nieuwe regelklep bedient voor de vloerverwarming. Dit om de CV-ciruits van de radiatoren separaat te kunnen bedienen van de vloerverwarming. Echter ben ik bang dat de ketel dan mega overuren gaat draaien?
2. Los ik veel problemen op door een compleet systeen van bijvoorbeeld Honeywell te installeren om de radiatoren en de vloerverwarming te regelen?
3. Is het rendament van nieuwe radiatoren dusdanig veel beter dat het rendeert op termijn?
4. Zijn er nog andere zaken waar ik op kan letten?
- Aanvoer temperatuur CV (70 graden)
- Temperatuur vloerverwarming (40 graden)
- Pompsnelheid vloerverwarming (stand 2 v 4)
Daarnaast kan ik alle tips en adviezen over verduurzaming enorm waarderen.
Twee maand geleden hebben wij de verbouwing van onze woning afgerond en zijn mijn vriendin en ik verhuist. Het betreft een ruime 2^1 kap uit de jaren '70.
Graag zou ik jullie om advies vragen t.a.v. verduurzaming, (home)automatisering én energie besparing. Aangezien wij voor ogen hebben om de woning voor zeker 20 jaar te bewonen zijn investeringsadviezen voor de lange termijn meer dan welkom.
De begane grond van de woning ziet er als volgt uit.
Woonkamer:
- 3x radiator (type: type: kolomradiator? met thermostaatkraan)
Keuken:
- Vloerverwarming
- Zeer waarschijnlijk ongeïsoleerde vloer op zand
- Ongeïsoleerd plat dak
Hal:
- Vloerverwarming
- 1x radiator (type: kolomradiator? met thermostaatkraan)
Bijkeuken / washok:
- Vloerverwarming
- Geïsoleerde vloer op zand
- Ongeïsoleerd plat dak
Bovenverdiepingen
- 4 slaapkamers met radiatoren voorzien van thermostaatkranen
- Badkamer voorzien van designradiator & vloerverwarming
CV
- Intergas Kombi Kompact HRE 30/36
- Honeywell Modulation thermostaat
- Robot 5 groepen vloerverwarmingsunit met Grundfos pomp.
Vanzelfsprekend is isoleren een van de belangrijkste oorzaken van het bovenstaande. De spouwmuur wordt binnen twee weken voorzien van isolatie. Daarna volgen de platte daken van respectievelijk de keuken en de bijkeuken.
Ik verwacht dat dit direct enorm gaat schelen in het comfort en gasverbruik. Op dit moment krijgen wij het namelijk slecht warm in de (bij)keuken. Dit komt ook mede doordat de woonkamer (snel) op temperatuur komt door de radiatoren. De vloerverwarming blijft achter terwijl de thermostaat alweer uit slaat.
Vragen
1. Is het te adviseren om een extra thermostaat in de keuken te hangen die een nieuwe regelklep bedient voor de vloerverwarming. Dit om de CV-ciruits van de radiatoren separaat te kunnen bedienen van de vloerverwarming. Echter ben ik bang dat de ketel dan mega overuren gaat draaien?
2. Los ik veel problemen op door een compleet systeen van bijvoorbeeld Honeywell te installeren om de radiatoren en de vloerverwarming te regelen?
3. Is het rendament van nieuwe radiatoren dusdanig veel beter dat het rendeert op termijn?
4. Zijn er nog andere zaken waar ik op kan letten?
- Aanvoer temperatuur CV (70 graden)
- Temperatuur vloerverwarming (40 graden)
- Pompsnelheid vloerverwarming (stand 2 v 4)
Daarnaast kan ik alle tips en adviezen over verduurzaming enorm waarderen.

[Voor 5% gewijzigd door ChillPascal op 20-11-2018 20:21]