Toon posts:

M.2 cooling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yormir
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-06-2021
Ik wil op het moment mijn pc upgrade met een ssd. In mijn pc heb ik nu alleen een sshd van 2tb en dat is erg traag. Daarom wou ik een samsung 970 evo 500gb erbij doen en daarop mijn windows zetten. Maar ik lees nu dat deze ssd ook erg warm kan worden. En dat daar speciale coolers voor zijn is dit nodig? (Bijvoorbeeld de pricewatch: EK Water Blocks EK-M.2 NVMe Heatsink - Nickel) En zijn er dingen waarbij ik moet opletten met het monteren van de ssd en het installeren van windows?

Wat is je budget?
Ik heb eigenlijk niet een bepaald budget hiervoor.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind samsung een erg goed merk, maar als er betere alternatieven zijn hoor ik het graag.

[b]Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

I7 6700k
Asus Z170 pro gaming
CORSAIR Vengeance LPX 2x16gb
Gainward gtx 1070 gs
Seagate sshd 2tb
Corsair CX750.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 21:33
Ik ben benieuwd waar je gelezen hebt dat ze zo warm worden. Een normale M2 SSD haalt een temperatuur van rond de 50 graden bij maximaal gebruik. Dat is normaal. Koeling voor zo'n SSD is echt niet nodig, zeker niet als je een prima airflow hebt in je kast :)

• Yormir
Ik had het hier gelezen: https://forums.overclocke...ssd-overheating.18827705/ . Misschien dat dit net één geval is.
De behuizing die ik heb zit volgens mij niet zo'n hele goede airflow.
Toen ik deze pc heb gekocht (dit is de eerste game pc die ik heb gekocht) heb ik eigenlijk te veel bezuinigd op de case...
De case is: pricewatch: Sharkoon VG5-W Blauw

[Voor 15% gewijzigd door Yormir op 20-11-2018 07:39]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 23:42
Een NVME ssd, want dat is de 970 EVO, heeft op papier een hoge snelheid alleen komt die beloofde snelheid er niet uit in een gamebak. De laadtijden van games gaan met een NVME net zo snel dan met een SATA ssd. De betere optie is dan ook om een SATA M2 te nemen met een hogere capaciteit voor nagenoeg dezelfde prijs, bijvoorbeeld pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB Hoe meer op de ssd kan hoe beter.

• Yormir
Maar zou je die snelheden niet merken bij het opstarten van windows of andere programma's zoals unreal engine?
Want het is op papier inderdaad een groot verschil 3400MB/s vs 560MB/s

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Yormir schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:54:
Maar zou je die snelheden niet merken bij het opstarten van windows of andere programma's zoals unreal engine?
Want het is op papier inderdaad een groot verschil 3400MB/s vs 560MB/s
Nope, de reviews zijn daar vrij unaniem over; alleen de synthetische benchmarks laten zien hoe snel de SSD kan zijn maar effectief is een 970 misschien 10 tot 20% sneller dan een SATA SSD in de meestgebruikte scenario's door normale computergebruikers inclusief gamers.

Als je dan toch een snellere SSD wil, zoek er eentje die tot QD8 random read het meest effectief werkt; meer dan dat heeft een PC eigenlijk niet nodig. En dan komt daarna de prijs om de hoek kijken. Grote kans dat je een Intel Xpoint of Optane SSD gaat vinden of een SSD met 96-layer QLC, als je in de NVME hoek wil blijven kijken.

Lees ook eens c schijf overzetten? door voor wat andere /extra meningen. Of mijn "meting" in MAX3400 in "Nieuwe PC voor gaming/studie (ongeveer € 1000)"

[Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 20-11-2018 08:06]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Luchtbakker
Uszka schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:44:
Een NVME ssd, want dat is de 970 EVO, heeft op papier een hoge snelheid alleen komt die beloofde snelheid er niet uit in een gamebak. De laadtijden van games gaan met een NVME net zo snel dan met een SATA ssd. De betere optie is dan ook om een SATA M2 te nemen met een hogere capaciteit voor nagenoeg dezelfde prijs, bijvoorbeeld pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB Hoe meer op de ssd kan hoe beter.
Ik heb zo even niet de recources om een betere te vinden, maar het aantal iops en lees/schijf snelheid is echt bagger laag bij deze ssd op m2. Daar is uiteraard de prijs ook naar, maar ik zou een andere aanraden. Kost wel iets meer maar dan zijn ze ook duidelijk sneller.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Kan je duidelijker maken op welke manier die bagger traag zou zijn? Als ik gewoon alle SATA600 schijven in de pricewatch neerzet, met random read en random of seq schrijf kom ik uit op: categorie: Solid state drives (ik denk dat die link het moet doen).

Conclusie: Hij wijkt niet significant af van andere schijven met SATA600 connectie. Ja, hij is significant trager als een PCIe SSD, maar dat werd hierboven al genoemd, dat is leuk voor als je een benchmark wil draaien, maar in de praktijk blijkt keer op keer dat voor de normale consument een SATA600 SSD geen bottleneck vormt. De extra IOPS van een PCIe is gewoon niet nodig, en je bent beter af meer SSD opslag voor dezelfde prijs te krijgen met SATA600.

• Yormir
MAX3400 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:59:
[...]

Nope, de reviews zijn daar vrij unaniem over; alleen de synthetische benchmarks laten zien hoe snel de SSD kan zijn maar effectief is een 970 misschien 10 tot 20% sneller dan een SATA SSD in de meestgebruikte scenario's door normale computergebruikers inclusief gamers.

Als je dan toch een snellere SSD wil, zoek er eentje die tot QD8 random read het meest effectief werkt; meer dan dat heeft een PC eigenlijk niet nodig. En dan komt daarna de prijs om de hoek kijken. Grote kans dat je een Intel Xpoint of Optane SSD gaat vinden of een SSD met 96-layer QLC, als je in de NVME hoek wil blijven kijken.

Lees ook eens c schijf overzetten? door voor wat andere /extra meningen. Of mijn "meting" in MAX3400 in "Nieuwe PC voor gaming/studie (ongeveer € 1000)"
En welke reviews bedoel je dan als ik vragen mag?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Bijvoorbeeld: https://nl.hardware.info/...ktijk-benchmarkresultaten. Zal hem samenvatten: Bestanden kopieren en RAR'en gaat significant sneller. Verder nog een enkel dingetje iets sneller, maar overall bij de meeste dagelijkse taken is er geen verschil (booten, game laden, etc).

Edit: Hier nog eentje: https://techreport.com/re...-pro-512gb-ssd-reviewed/4

[Voor 12% gewijzigd door Sissors op 20-11-2018 15:53]

• Luchtbakker
Sissors schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:45:
Kan je duidelijker maken op welke manier die bagger traag zou zijn?
Met alle liefde, vergelijk de MX500 1TB op m.2 eens met de Intel 660p 1TB op m.2.

MX500 (€144) pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB
Lezen (random 4K): 95.000IOPS
Schrijven (random 4K): 90.000IOPS
Schijfsnelheid: 510MB/s
Leessnelheid: 560MB/s

Intel P660 (€203) pricewatch: Intel 660p 1TB
Lezen (random 4K): 150.000IOPS
Schrijven (random 4K): 220.000IOPS
Schijfsnelheid: 1.800MB/s
Leessnelheid: 1.800MB/s

Kies je voor een m.2 schijf, kies dan eentje die sneller is dan een SATA3 schijf. Het grote voordeel aan die M2 aansluiting is dat extreem hoge snelheden mogelijk zijn, en dat merk je duidelijk.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:43

BiLo

PSN: toiletcleaner

Ik heb de 960EVO icm exact die heatsink.

De heatsink puur voor thermal throttling en daarbij de looks genomen.

(reviews: Samsung 970 Evo en 970 Pro - Nieuwe nvme-drives in bijna alles beter)

Voor de snelheid, zoals MAX3400 al aangeeft, hoef je het echt niet te doen. Deze NVME SSD zijn uitsluitend sneller in benchmarks. Met het opstarten van je PC of games merk je er niks van

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:04
michelsoe12 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:14:
[...]

Met alle liefde, vergelijk de MX500 1TB op m.2 eens met de Intel 660p 1TB op m.2.

MX500 (€144) pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB
Lezen (random 4K): 95.000IOPS
Schrijven (random 4K): 90.000IOPS
Schijfsnelheid: 510MB/s
Leessnelheid: 560MB/s

Intel P660 (€203) pricewatch: Intel 660p 1TB
Lezen (random 4K): 150.000IOPS
Schrijven (random 4K): 220.000IOPS
Schijfsnelheid: 1.800MB/s
Leessnelheid: 1.800MB/s

Kies je voor een m.2 schijf, kies dan eentje die sneller is dan een SATA3 schijf. Het grote voordeel aan die M2 aansluiting is dat extreem hoge snelheden mogelijk zijn, en dat merk je duidelijk.
Zoals al aangegeven zijn dat mooie cijfertjes, maar maakt het geen hol uit voor een gamesysteem, het is alleen wel 50% duurder. En die Crucial is een sata schijf, logisch dat hij een bepaalde maximum snelheid heeft, dat is de limiet van sata3, dus die limiet geldt voor iedere sata-schijf. Dat maakt de Crucial niet opeens bagger.

Dat een nvme-ssd hogere prestaties kan leveren, dat weten we allemaal wel neem ik aan, maar wel onder specifieke omstandigheden, zoals zware databases, videobewerking en rarren/parren.

Koop gewoon een sata m2/2.5" ssd, dan kun je gelijk een grotere nemen voor hetzelfde geld.

[Voor 10% gewijzigd door White Feather op 20-11-2018 16:25]

• MAX3400

MAX3400

Yormir schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:42:
[...]

En welke reviews bedoel je dan als ik vragen mag?
Welke niet? Andersom gevraagd; welke URLs heb jij gelezen die wel valideren dat een 970 EVO die winst geeft? Want er is een reden dat je die SSD op het oog hebt in je startpost.

• Yormir
DylanE schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:21:
Ik heb de 960EVO icm exact die heatsink.

De heatsink puur voor thermal throttling en daarbij de looks genomen.

(reviews: Samsung 970 Evo en 970 Pro - Nieuwe nvme-drives in bijna alles beter)

Voor de snelheid, zoals MAX3400 al aangeeft, hoef je het echt niet te doen. Deze NVME SSD zijn uitsluitend sneller in benchmarks. Met het opstarten van je PC of games merk je er niks van
Hoe warm wordt de ssd met de heatsink als ik vragen mag?

• Yormir
MAX3400 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:28:
[...]

Welke niet? Andersom gevraagd; welke URLs heb jij gelezen die wel valideren dat een 970 EVO die winst geeft? Want er is een reden dat je die SSD op het oog hebt in je startpost.
Bijvoorbeeld deze: https://nl.hardware.info/...iew-real-world-benchmarks
Bij heavy workload scheelt het 50% met de crucial ssd. Dat vind ik toch een zeer groot verschil.

• BiLo

BiLo

Yormir schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:33:
[...]

Bij heavy workload scheelt het 50% met de crucial ssd. Dat vind ik toch een zeer groot verschil.
Heb je ook de conclusie gelezen?

Ten slotte willen we meegeven dat de 'merkbaarheid' van de stap van een sata-ssd naar een nvme-ssd in het niet valt bij die van een ouderwetse hdd naar een ssd. Twijfel je bijvoorbeeld tussen een sata-ssd van 1 TB en een nvme-exemplaar van 500 GB, dan zouden wij altijd voor de eerste optie gaan. Dat doet natuurlijk niets af aan de goede prestaties van Samsung-ssd's die we vandaag bespreken, maar is wel goed om in je achterhoofd te houden bij de aanschaf van een nieuwe ssd.

https://nl.hardware.info/...-in-de-praktijk-conclusie

Zoals reeds aangegeven; je kunt je blindstaren op de cijfertjes en ja op papier zijn ze sneller maar in de praktijk merk je er zo goed als niets van.

• MAX3400

MAX3400

Yormir schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:33:
[...]

* MAX3400 kijkt naar de topicstart en mist wat info?....

Nee, je komt alleen met een voorstel tot een SSD; niet dat je bizarre dingen gaat doen met Photoshop en Lightroom.

De conclusie heb je ook niet gelezen?
Ten slotte willen we meegeven dat de 'merkbaarheid' van de stap van een sata-ssd naar een nvme-ssd in het niet valt bij die van een ouderwetse hdd naar een ssd
. Twijfel je bijvoorbeeld tussen een sata-ssd van 1 TB en een nvme-exemplaar van 500 GB, dan zouden wij altijd voor de eerste optie gaan
Je komt zelf van een hybrid HDD; die dingen hebben al amper nut dus ik zie vooralsnog immer 0 nut dat je een NVME gaat kopen.

Maar als jij dat geld wel wil besteden; helemaal best.

• Yormir
MAX3400 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:45:
[...]

* MAX3400 kijkt naar de topicstart en mist wat info?....

Nee, je komt alleen met een voorstel tot een SSD; niet dat je bizarre dingen gaat doen met Photoshop en Lightroom.

De conclusie heb je ook niet gelezen?

[...]

Je komt zelf van een hybrid HDD; die dingen hebben al amper nut dus ik zie vooralsnog immer 0 nut dat je een NVME gaat kopen.

Maar als jij dat geld wel wil besteden; helemaal best.
Photoshop zal ik waarschijnlijk nu niet gaan gebruiken. Ik wil vooral unreal engine met alle nvidia physx willen gebruiken.(misschien handig geweest om in de begin post te melden sorry :P) En misschien 1 of 2 games op de ssd. De andere schrijf zou in de pc blijven.

• MAX3400

MAX3400

Yormir schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:50:
[...]

Ik wil vooral unreal engine met alle nvidia physx willen gebruiken.
Dus je ontwikkelt in de Unreal Engine? En over hoeveel data-throughput hebben we het dan wat je nu genereert? En gaat dat dan om veeeeeel kleine bestandjes of enkele grote?

Zoals ik eerder aangaf; een gemiddelde PC heeft over het algemeen meer aan of heeeel veeeel storage dus dan zit je aan SATA-drives met QLC-technologie of NVME-drives die vooral geent zijn op lage queue depths (tot ongeveer 8 diep) en dan zou (nadruk) je toch eens subtiel de kant van Intel 660 op willen duwen. Wel NVME, halve burst-rate van een 970 EVO, 20% goedkoper.

Allicht, maar ook hier geldt/gold; reviews vertellen je mogelijk meer hierover. ;)

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:28

NSG

Je weet niks!

Ik heb een 960EVO 500GB in mijn HP Spectre x360 (ultrabook), pas na 10 minuten 100% belasten van de SSD werd de 50 en heel even de 51 graden aangetikt. Dus kan mij echt niet voorstellen dat ie in een computerkast nog warmer wordt. Laat staan tijdens het gamen, want bij normaal gebruik kom je niet eens in de buurt van 100% belasting.

• MAX3400

MAX3400

@NSG de 960 EVO kon relatief eenvoudig de 80 graden aantikken. Aangezien dat rond de throttling-treshold lag, ging de performance ook nog eens achteruit. Maar zoals je zelf aangeeft; dat is afhankelijk van de behuizing waar 'ie in zit. Veel "gewone ATX machines" hebben amper/geen airflow over de M.2 slots terwijl laptops daar juist iets beter voor geoptimaliseerd zijn ;)

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:28

NSG

Je weet niks!

@MAX3400
Ok, er zitten wat ventilatiegaten in de buurt (op de plek van de zwarte strip op de foto), maar airflow is er niet. Wel is het zo dat ik veel minder last heb van restwarmte van de CPU en GPU die blijft "hangen". Dat lijkt mij een groter probleem in een ATX kast.

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-05 19:16
als je enigzins airflow hebt word de warmte vrij vlot afgevoerd in een atx kast de fans in de buurt van de cpu blazen over het algemeen naar buiten.

ik heb ook wel gelezen dat de nand chips juist de warmte nodig hebben voor een langzamere degradatie. en dat heatsinks dan getrimd worden om alleen over de controller te vallen

Steam: Evert

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik heb nog geen 2 weken geleden een review hier op Tweakers gelezen of HWinfo over het grote verschil van NVMe ssd's met of zonder heatsink, en het verschil was zeer groot. Voornamelijk na een tijdje waar de SSD controller tegen de 100 graden aanliep.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 23:42
michelsoe12 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:14:
Het grote voordeel aan die M2 aansluiting is dat extreem hoge snelheden mogelijk zijn, en dat merk je duidelijk.
Dat merk je niet duidelijk. Ik heb hier aardig wat systemen staan allemaal met ssd, zowel sata als NVME en verschillende merken. Windows start iets meer dan een seconde sneller op vanaf NVME, games scheelt niets en kleine bestandjes laden gaat een fractie sneller vanaf sata. Allemaal niet merkbaar.

• BiLo

BiLo

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:52:
Ik heb nog geen 2 weken geleden een review hier op Tweakers gelezen of HWinfo over het grote verschil van NVMe ssd's met of zonder heatsink, en het verschil was zeer groot. Voornamelijk na een tijdje waar de SSD controller tegen de 100 graden aanliep.
https://nl.hardware.info/...t-resultaten-temperaturen

• Yormir
MAX3400 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:57:
[...]

Dus je ontwikkelt in de Unreal Engine? En over hoeveel data-throughput hebben we het dan wat je nu genereert? En gaat dat dan om veeeeeel kleine bestandjes of enkele grote?

Zoals ik eerder aangaf; een gemiddelde PC heeft over het algemeen meer aan of heeeel veeeel storage dus dan zit je aan SATA-drives met QLC-technologie of NVME-drives die vooral geent zijn op lage queue depths (tot ongeveer 8 diep) en dan zou (nadruk) je toch eens subtiel de kant van Intel 660 op willen duwen. Wel NVME, halve burst-rate van een 970 EVO, 20% goedkoper.

Allicht, maar ook hier geldt/gold; reviews vertellen je mogelijk meer hierover. ;)
Ik denk dat het dan over vooral grootte bestanden gaat, maar niet helemaal zeker.

En die intel 660 is inderdaad erg interessant.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee