Toon posts:

c schijf overzetten?

Pagina: 1
Acties:

• EierKoek
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-07-2022
hallo,

ik zit momenteel te kijken om mijn processor te vervangen, meteen samen met mijn moederbord en geheugen.
nu vroeg ik mij af. kan ik mijn c schijf gewoon in de nieuwe pc prikken? ik snap dat drivers etc moeilijk gaan doen en geïnstalleerd en verwijderd moeten worden. ik las een paar artikelen die zeggen dat het wel of niet kan. meer recente zei dat het wel kan tegenwoordig. maar blijft allemaal beetje vaag.

een ander ding waar ik mee zit is windows zelf. ik lees dat windows gebonden is aan je moederbord etc. ikzelf heb een windows 8.1 code, nu geupgrade naar 10. Welke stappen moet ik nemen bij mijn upgrade? schijf overzetten? of schone installatie? las dat windows 8.1 code wel makkelijker is met hardware vervangen.

probeer het zelf uit te vinden maar wordt er een beetje masjoge van. wat komt allemaal kijken bij een nieuw moederbord, processor en geheugen?

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
EierKoek schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:22:

probeer het zelf uit te vinden maar wordt er een beetje masjoge van. wat komt allemaal kijken bij een nieuw moederbord, processor en geheugen?
Sowieso een nieuwe Windows licentie, aangezien je nu een "gratis" upgrade versie draait en gebonden is aan de huidige hardware.

En als je het helemaal netjes wilt doen, zou ik ook een nieuwe installatie van je OS doen.

Misery and hate will kill us all.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die moederbordgebonden licentie geldt alleen voor OEM-licenties en zelfs dan is het over het algemeen geen enkel probleem om deze opnieuw te activeren op het nieuwe moederbord.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
@Room42 Waarschijnlijk werkt het ingeven van de Win8.1 serial tijdens de nieuwe Win10 installatie ook prima inderdaad.
100% zeker is het niet natuurlijk, maar dan kan er altijd naderhand nog een nieuwe licentie aangeschaft worden.

Misery and hate will kill us all.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je de chipset aanzienlijk verandert en/of de CPU, dan zal je een herinstallatie moeten doen. Anders kunnen we waarschijnlijk een tig aantal topics van je verwachten dat je raar gedrag hebt van de PC, vastlopers, issues met games, USB-devices die raar werken etc.

Persoonlijk zou ik zeggen gewoon een nieuwe Windows 10 licentie kopen; als je alle spullen bij 1 bedrijf bestelt, is er zelfs een mogelijkheid dat ze een (goedkopere) OEM-licentie kunnen leveren. Let wel; voor eventuele support op dat OS moet je dan bij de leverancier zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 13:03

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:58:
Als je de chipset aanzienlijk verandert en/of de CPU, dan zal je een herinstallatie moeten doen
Op Windows 7 en eerder wel ja. Op Windows 10 is zelfs dit geen enkel probleem.

Mijn Win10 installatie is van mijn eerste Core i5-2500 naar een i7-4770 naar een laptop met Core i3 naar mijn huidige Core i7 laptop gegaan zonder herinstallatie. Vroeger zat een deel van deze drivers in kernel-space, tegenwoordig helemaal niet meer en kan Windows dus rustig zichzelf in "Oops-die-driver-doet-het-niet"-mode opstarten om vervolgens zelf die driver te vervangen.

• MAX3400

MAX3400

Croga schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:02:
[...]

Mijn Win10 installatie is van mijn eerste Core i5-2500 naar een i7-4770 naar een laptop met Core i3 naar mijn huidige Core i7
Intel... En relatief kleine stappen. Als je ineens van een P67 chip naar een Z390 gaat ofzo of, erger, van een P67 naar een X470, dan houdt het wel snel op. Besides, een gemiddelde installatie uitvoeren (kaal) is bijna net zo snel als 3 of 4x een bestaande installatie updaten en hier en daar wat drivers zoeken / updaten.

Een beetje systeem tegenwoordig met een SATA-SSD, is in een kwartiertje klaar met installeren.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 13:03

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:10:
Intel... En relatief kleine stappen. Als je ineens van een P67 chip naar een Z390 gaat ofzo of, erger, van een P67 naar een X470, dan houdt het wel snel op.
Nope, maakt allemaal niets uit. Windows is in staat de drivers te negeren en nieuwe te regelen, of dat nu van Intel naar AMD is of van P67 naar X470 maakt geen drol uit.
Besides, een gemiddelde installatie uitvoeren (kaal) is bijna net zo snel als 3 of 4x een bestaande installatie updaten en hier en daar wat drivers zoeken / updaten.
Een beetje systeem tegenwoordig met een SATA-SSD, is in een kwartiertje klaar met installeren.
Overzetten van de SSD van het ene systeem naar het andere kost een halve minuut. Dat is nog altijd een heel stuk sneller dan dat kwartier. Als je drivers moet zoeken en updaten na het overzetten van de SSD dan moet je dat ook na een kale installatie.

Er is geen enkele reden om dat kwartier te spenderen dus is het weggegooide tijd.....

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MAX3400 schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:58:
Als je de chipset aanzienlijk verandert en/of de CPU, dan zal je een herinstallatie moeten doen. Anders kunnen we waarschijnlijk een tig aantal topics van je verwachten dat je raar gedrag hebt van de PC, vastlopers, issues met games, USB-devices die raar werken etc.
Niet nodig. Vorige week van een 7 jaar oud Intel platform naar een nieuw AMD Ryzen platform overgestapt en geen herinstallatie uitgevoerd. Gaat prima, geen enkel issue te vinden. Ik heb zelfs geen drivers hoeven installeren, Windows vond ze allemaal zelf.
Persoonlijk zou ik zeggen gewoon een nieuwe Windows 10 licentie kopen; als je alle spullen bij 1 bedrijf bestelt, is er zelfs een mogelijkheid dat ze een (goedkopere) OEM-licentie kunnen leveren. Let wel; voor eventuele support op dat OS moet je dan bij de leverancier zijn.
Waarom? Vorige licentie aan je Microsoft account koppelen en na de hardware wijziging kan je daarmee keurig Windows 10 opnieuw activeren.

[Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 13-11-2018 06:46]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• EierKoek
Helemaal top. Dankjewel allemaal voor de reactie.
Ik ga dan de SSD verhuizen.
en als dit toch nog problemen geeft wordt het opnieuw installeren. (misschien dan meteen upgraden naar m.2 :P)
had daar al helemaal geen zin in al gaat het op een SSD wel snel. maar andere programma's die ik nu geïnstalleerd heb moeten dan ook opnieuw wat gewoon een pokke klus is voor en dag. (ben lui, weet het)
maar toch blij nu met de bevestiging dat dit moet kunnen.

• MAX3400

MAX3400

EierKoek schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:10:
...(misschien dan meteen upgraden naar m.2 :P)
M.2 is zo snel/langzaam als de pin-out en controller. Dus klakkeloos zeggen "upgraden" is zo ongeveer 0 garantie voor enige merkbare verbetering.

• EierKoek
MAX3400 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:12:
[...]

M.2 is zo snel/langzaam als de pin-out en controller. Dus klakkeloos zeggen "upgraden" is zo ongeveer 0 garantie voor enige merkbare verbetering.
ik bedoel dan ook de 500 mb schrijf lezen van ssd over stat naar 3 gig lezen schrijven (grof gezegt) van M.2. ik weet dat er M.2 ssd zijn die nog steeds sata snelheden hebben. staat er ook vaan bij. die heb ik ook niet op het oog.

• MAX3400

MAX3400

EierKoek schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:22:
[...]

ik bedoel dan ook de 500 mb schrijf lezen van ssd over stat naar 3 gig lezen schrijven (grof gezegt) van M.2. ik weet dat er M.2 ssd zijn die nog steeds sata snelheden hebben. staat er ook vaan bij. die heb ik ook niet op het oog.
En waarom moet / wil je dan specifiek een M.2 PCI-E NVME SSD? Ongetwijfeld heb ik dit al vaker gepost op GoT maar bijna alle reviews laten zien dat de meerprijs voor dit soort SSD's voor 99% van alle mensen met een PC amper/geen winst oplevert ten opzichte van het SATA-protocol.

Aan de andere kant; er zijn de laatste tijd PCI-E SSD's op de markt die niet zo ontzettend rap zijn als bijvoorbeeld een Intel 905 of een Samsung 970 maar nog wel betaalbaar(der) zijn als je kijkt naar prijs/GB.

Het is uiteindelijk wat je er zelf voor over hebt; een gemiddelde computergebruiker heeft meer dan voldoende aan een SSD die "grofweg" 1500MB/s aan throughput kan genereren.

/edit: @EierKoek misschien dat mijn post in MAX3400 in "Nieuwe PC voor gaming/studie (ongeveer € 1000)" ook iets duidelijker maakt dat zelfs virtualisatie niet echt super-duper-dure SSD's benodigd.

/edit2: reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2018 heeft ook een NVME-SSD. Oftewel; wat is de lijst van componenten van jouw PC nou eigenlijk en welke hoeveelheid IOPS/throughput heb je nu daadwerkelijk nodig?

[Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2018 21:54]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
EierKoek schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:22:
[...]

Let er wel op dat deze snelheid op papier geweldig klinkt, maar in de praktijk bij normaal gebruik niet merkbaar is. Een SSD is niet snel omdat ie 500MB/s doet of 3GB/s tegenover een HDD die zeg 100MB/s doet. Een SSD is snel omdat ie andere dingen 1000x sneller doet dan een HDD. Die dingen waar het echt om gaat zie je niet terug in 500MB/s of 3GB/s. Op dit papiertje is een SSD namelijk 5x of 30x sneller dan een HDD, maar dat geeft dus een compleet vertekend beeld.

Het laden van Windows en de programma's in Windows, het laden van een spel. Je hebt het over zulke kleine verschillen in de praktijk dat het niet merkbaar gaat zijn.

• EierKoek
moet toegevend at hoor vooral voor het hebben is maar ook om een beetje furute prof te zijn. mijn idee is nu om een 500GB of misschien wel 1TB. dan heb ik 1 schijf waar ik alle op zet en als ik dan weer een moederbord vervang na 5-6 jaar, dat ik dan niks opnieuw hoef te installeren. steek gewoon mijn schijf in moederbord, even updaten (hoop ik) en door. en dan maar wat extra betalen voor een M.2 om echt 10+ jaren proof te zijn.
vooral grote spellen willen nog wel eens een laadtijd hebben en dat zal in de toekomst alleen maar langer worden.
maar misschien wil ik ook te veel :P prijs is inderdaad nog wel het enigste wat mij tegenhoud.
ik moet nog ff kijken wat ik kan en mag van mijzelf. haha
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee