Toon posts:

Grundfos Alpha 2 temperatuur afhankelijk maken?

Pagina: 1
Acties:

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 23:06
Wij hebben een Grundfos Alpha 2 voor onze vloerverwarming. Zou deze aangepast kunnen worden zodat zijn pompdruk afhankelijk wordt van de watertemperatuur?

Volgens mij kunnen dit soort pompen nog zuiniger werken als we ze dynamisch kunnen aansturen afhankelijk van de warmtevraag. De pomp is redelijk zuinig, maar het is onzin dat hij de hele zomer doordraait. Hier is dus al eenvoudig de helft te besparen. Een pompschakelaar heb ik bekeken maar wordt afgeraden, een pwm-regeling zou beter zijn, maar kan dat op deze pomp?

Ook zou ik graag zien dat de vloerverwarming een hoger debiet krijgt als het buiten kouder wordt. Met mijn modulerende thermostaat en een buitensensor wordt de watertemperatuur al hoger, maar de vloerverwarming compenseert dat vervolgens weer weg. Jammer en zou met een temperatuursensor in of bij de pomp intelligenter gemaakt kunnen worden. Waarom bestaat dit nog niet? Wat zie ik over het hoofd?

1) Bestaan er al kwaliteitspompen die temperatuur geregeld worden?
2) Zijn er mogelijkheden om de Alpha 2 m.b.v. PWM te regelen? (ik ben handig met elektro en software).

Edit: er zijn verschillende versies van de Alpha 2, vermoedelijk is dit het eerste model (een bizar laag serienummer van 1000080).

[Voor 5% gewijzigd door carlo op 19-11-2018 23:41. Reden: Modelnummer toegevoegd.]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien heeft de Grundfoss Alpha 2 problemen met "vaak" aan en uit?

Ik gebruik een temperatuurgestuurde pompschakelaar bij een Antares A-label vloerverwarmings pomp en ik schakel de pomp elke nacht nog afzonderlijk samen met de cv-ketel tussen 23 en 6 uur helemaal uit.
In de zomer gaat de vvw-pomp twee weken achter elkaar uit en dan kort voor 15 minuten aan.
Sinds 2 jaar zonder problemen (de pomp heeft ook een temperatuursturing - kijk maar op de foto- aka nachtschakeling - welke ik niet gebruik).

Aktueel jaarverbruik: 21 kWh - YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb mijn Alpha2 sinds kort op PP2 ("Hoogste Proportionele druk Curve") staan.

Ik heb geen flow-meters, maar wat ik zie is dat het stroomverbruik op het display toeneemt als het water warmer wordt. Geen idee of dat betekent dat hij harder werkt en/of een hoger debiet heeft?

Verder schakel ik de Alpha ook uit als de verwarming niet aanstaat. Niet met een pompschakelaar, maar met een eigen stukje software dat op basis van een thermometer bij de ketel via een sonoff-s20 de pomp aan/uit zet.
Zit genoeg vertraging in mijn schakeling zodat hij op dagen als vandaag gewoon 1 keer aan en uit gaat.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen. De Alpha2 wordt toch ook wel eens als pomp in een secundair circuit met naregeling gebruikt? Dan schakelt hij nog veel vaker....

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 23:06
ocaj schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:30:
Verder schakel ik de Alpha ook uit als de verwarming niet aanstaat. Niet met een pompschakelaar, maar met een eigen stukje software dat op basis van een thermometer bij de ketel via een sonoff-s20 de pomp aan/uit zet.
Leuk idee en houd ik in gedachten.
Zit genoeg vertraging in mijn schakeling zodat hij op dagen als vandaag gewoon 1 keer aan en uit gaat.
Voor stroombesparing zou ik vaker willen schakelen.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen. De Alpha2 wordt toch ook wel eens als pomp in een secundair circuit met naregeling gebruikt? Dan schakelt hij nog veel vaker....
Grundfoss schijnt een pompschakelaar expliciet af te raden i.v.m. piekspanningen bij het inschakelen. Nu zal het in de praktijk wel loslopen, maar als de elektronica het na 10 jaar begeeft terwijl de mechanica makkelijk 15 jaar mee kan zou ik dat jammer vinden.

Eerst de alternatieven onderzoeken en dan kan ik alsnog voor een pompschakelaar kiezen. Liefst houd ik de regelelektronica altijd onder spanning en regel ik het toerental terug m.b.v. een PWM signaal. Dit geeft ook de mogelijkheid om het debiet van de pomp te regelen afhankelijk van de buitentemperatuur (PP1 bij temperatuur > 0C en PP2 als het kouder is dan 0C).

Dus, iemand ervaring met PWM aansturen (of op andere dynamische wijze) van de Grundfos Alpha 2 ?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier de alpha2 achter een zwave fibaro tussenstekker.
Schakel ik in en uit als de warmtepomp aan of uit gaat.
Gaat al 3 jaar goed, wordt dagelijks geschakeld in de stookmaanden.

Als hij het zou begeven koop ik wel een nieuwe en weer een ervaring rijker.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee