Toon posts:

Advies 5.1 Home Cinema - componenten vs compleet systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-03 19:34
Ik zoek een?
Voor een fijne thuisbioscoop ervaring bij mijn LG55B6 OLED wil ik mijn oude home cinema vervangen.
Er staat nu een simpele budget Panasonic 5.1 van ~140 euro van 6-7 jaar oud. Hij staat nooit aan omdat de link met het tv niet goed werkt en eerlijk gezegd het geluid hopeloos is. Spraak hoor je slecht en de explosies zijn veel te hard in verhouding. Muziek klinkt er ook niet super op en is geklooi om via het tv wat te streamen. Bij voorkeur hou ik niet meer de Panasonic erbij om nog een verdwaalde Blu-ray of DVD af te kunnen spelen. Maar 95% van de films speel ik af via mijn smart tv.

Wat is je budget?
Bij voorkeur schappelijk tussen de 1.000-1.500. Het moet een beetje in verhouding blijven.
Voor een grote stap in kwaliteit wil ik het best wel oprekken naar 2.000 -2.500 maar ik ben geen Audiofiel.
Gezien er deze week een hoop acties zijn zou het mooi zijn daar gebruik van te maken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Als thuis bioscoop voor films en af en toe spotify streamen

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben bij HIFI Klubben geweest voor in eerste instantie een HEOS Denon set.
(Link: https://www.hifiklubben.n...b-e-9-f-surround-systeem/)
Deze werd afgeraden omdat de achter speakers op WiFi nog wel eens haperen.

Vervolgens heb ik ze gevraagd een set op offerte te zetten.
Echter is deze wel redelijk boven budget en heeft geen Blue-ray capaciteit:
5x Bowers & Wilkins M-1 Wandluidspreker (225 euro p/stuk)
1x DALI SUB E-12 F Subwoofer (649 euro)
1x Marantz NR1609 Surround receiver (649 euro)

Edit 2:
Bij Art&Craft een set samengesteld net een SR5012. Nog steeds boven mijn originele budget uiteraard.
5x Bowers & Wilkins M-1 Wandluidspreker (225 euro p/stuk)
1x Bowers & Wilkins ASW610 Black Ash (449 euro)
1x Marantz SR5012 - Zwart (663,50 euro)

Buiten het bovenstaande heb ik een set die in de aanbieding is bij Teufel op het oog.
Deze heeft dan wel Ultra Blue-ray ingehouwd.: Cubycon Impaq Streaming.
Link: https://www.teufelaudio.n...paq-streaming-p18976.html
(Zonder streaming 1.499 euro, met streaming kastje 1.599 euro, streaming kastje is voor het gemak zodat je niet met de telefoon in bluetooth bereik hoeft te blijven)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zie wisselende recensies over de levensduur van Teufel.
Van deze set is er wel een review bij ComputerTotaal, alleen word er geen vergelijking gemaakt.
De subwoofer zou geplaatst kunnen worden onder de bioscoop stoelen in mijn situatie.
Deze set moet in ieder geval met gemak 10 jaar mee kunnen, liever nog veel langer natuurlijk.

Dus is de stap in kosten tussen een all-in set als Teufel t.o.v. losse componenten het geld waard voor mijn toepassing? Is er eventueel in de losse set nog wat te wijzigen om het meer in lijn met mijn budget te krijgen?

Teufel heeft nu zijn Black Friday aanbieding.
HIFI Klubben geeft 10% korting op speakers deze week

Heb even een simpele schets gemaakt in paint.
Dus let even niet op verhoudingen etc. Pijlen zijn speakers, de zeshoek is waar de subwoofer nu staat.

Edit 1:
Een collega adviseert meer dan 50W uitgangsvermogen bij 8 ohm voor de B&W M1 speakers.
De receiver die hij heeft staan is mij wat te gortig, maar kom dan bijvoorbeeld bij de Marantz SR5012.
De SR5013 is al uit, maar de 5012 is nog te vinden https://tweakers.net/pric...marantz-sr5012-zwart.html

[Voor 8% gewijzigd door pascaldv op 19-11-2018 17:54. Reden: Zie Edit 1 / Edit 2]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:43
Kijk bijvoorbeeld ook eens hier, de goedkoopste combinatie van luidsprekers, AV versterker en blu-ray speler uit deze lijst kost bijvoorbeeld bij bol.com ongeveer 1100 euro, doe er eventueel een Chromecast bij voor de streaming services (de Sony heeft dat al aan boord). Deze set bestaat uit degelijke merken, dus zou een flink tijd mee moeten gaan. Persoonlijk vind ik het een pluspunt dat je bij deze aanpak individuele componenten kan vervangen/verbeteren, de Teufel is een all-in-one oplossing

[Voor 19% gewijzigd door martyw op 19-11-2018 20:28]

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13
Eens met Martyw. De Wharfedale DX-2 set voldoet voor circa €500 denk ik al aan je eisen (de voorloper van deze set heb ik toevallig dit weekend nog gehoord, erg fijne prijs/kwaliteit). Voor 1000 kun je een q acoustics 3010i cinema pack kopen, nog weer een tik beter.
En qua receiver heb je vervolgens alle keus. Keuze voor merk zou ik laten afhangen van het gemak waarmee je receiver streamingfuncties via de app kan bedienen, of je nog multiroom wilt e.d. Zelf ben ik erg tevreden over Yamaha Musiccast, maar hier zijn veel alternatieven voor.

• pascaldv
Alvast bedankt voor de bovenstaande tips.
Ben nog flink aan het filteren wat ik interessant vind.

Wil wel voorkomen dat het net niet aan de verwachting voldoet, liever in 1x goed dan later nog een subwoofer wisselen bijvoorbeeld. Lees namelijk dat vooral bij sets waar een subwoofer bij zit het vaak daar net te kort doet. Denon lijkt ook goed naar voren te komen met meer vermogen tegen een betere prijs als Marantz, zie ik dat goed?

Om de prijs wat schappelijker te maken zou ik de B&W M1 kunnen vervangen voor 4 stuks Dali Zensor3 en 1x Dali Zensor Vokal als front speaker. Komt dan ~400 voordeliger uit, prijsvoordeel is alleen bij de walnoot kleur vreemd genoeg. Moet natuurlijk ook nog nieuwe kabels kopen bij een losse set.

#ProductPrijsSubtotaal
1Marantz SR5012 Zwart€ 599,-€ 599,-
1Dali Sub E-12F (Bruin)€ 584,-€ 584,-
4Dali Zensor 3 (Zwart)€ 159,-€ 636,-
1Dali Zensor Vokal (Zwart)€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.048,-

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:51

Hoicks

Techno!

Ik zelf heb gekozen voor een Denon AVR-X2400h in combinatie met de Teufel Ultima 40 MK2 5.1 set.Heel fijne combinatie voor zowel muziek als film. De AVR-X2400h kan allerlei inputs aan qua streaming (ook zonder dat je telefoon in bereik is).

Ik heb 719 betaald voor de Teufel set en 399 voor de Denon receiver.

De speakers zijn wel fors, maar dat was voor mij de afweging tussen melkpakjes met minder geluid, of groot en stijlvol (heb de witte). En ik heb er geen minuut spijt van gehad nog.

Daarnaast kun je de Teufels kosteloos proberen voor een tijd en zit er tot max 12 jaar garantie op de speakers.

[Voor 71% gewijzigd door Hoicks op 20-11-2018 14:02]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• pascaldv
Hoicks schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:56:
Ik zelf heb gekozen voor een Denon AVR-X2400h in combinatie met de Teufel Ultima 40 MK2 5.1 set.Heel fijne combinatie voor zowel muziek als film. De AVR-X2400h kan allerlei inputs aan qua streaming (ook zonder dat je telefoon in bereik is).

Ik heb 719 betaald voor de Teufel set en 399 voor de Denon receiver.

De speakers zijn wel fors, maar dat was voor mij de afweging tussen melkpakjes met minder geluid, of groot en stijlvol (heb de witte). En ik heb er geen minuut spijt van gehad nog.

Daarnaast kun je de Teufels kosteloos proberen voor een tijd en zit er tot max 12 jaar garantie op de speakers.
Deze Receiver lijkt goed aan te sluiten op budget en functies, dankjewel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X2400H€ 399,-€ 399,-
1Dali Sub E-12F (Bruin)€ 584,-€ 584,-
4Dali Zensor 3 (Zwart)€ 159,-€ 636,-
1Dali Zensor Vokal (Zwart)€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.848,-

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02
Heb je al eens gekeken naar de Focal Dome 5.1. het design is anders en het moet je aanspreken maar ik heb er goede ervaringen mee. Focal speakers gaan heel mooi samen met een Marantz receiver zoals de sr5012.
Hierdoor zul je je budget moeten opschroeven tot 2200 euro. Voor deze prijs heb ik gekeken bij foka.nl. misschien dat het mogelijk is om over te prijs te onderhandelen als je ze belt.

Ik heb het even nagevraagd en deze combinatie bieden hun aan voor 2000 euro nadat je contact met ze opneemt.

[Voor 12% gewijzigd door Marcievg op 20-11-2018 15:36. Reden: toevoeging]

9900k, RTX 3090, 32GB DDR4, psn: marcievg

• pascaldv
Marcievg schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:22:
Heb je al eens gekeken naar de Focal Dome 5.1. het design is anders en het moet je aanspreken maar ik heb er goede ervaringen mee. Focal speakers gaan heel mooi samen met een Marantz receiver zoals de sr5012.
Hierdoor zul je je budget moeten opschroeven tot 2200 euro. Voor deze prijs heb ik gekeken bij foka.nl. misschien dat het mogelijk is om over te prijs te onderhandelen als je ze belt.

Ik heb het even nagevraagd en deze combinatie bieden hun aan voor 2000 euro nadat je contact met ze opneemt.
Design is inderdaad iets wat je moet liggen.
Zie veel lovende recensies, maar er wordt wel genoemd dat ze war moeite hebben met overgang naar lage tonen dat de subwoofer erg zijn best moet doen om het te compenseren.

Even de opgave in een wensenlijstje gezet als optie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Marantz SR5012 Zwart€ 599,-€ 599,-
1Focal Dome Flax Pack 5.1 (Zwart)€ 1.599,-€ 1.599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.198,-

Alternatief:

#ProductPrijsSubtotaal
1Denon AVR-X2400H€ 399,-€ 399,-
1Bowers & Wilkins MT-50 (Zwart)€ 1,475,-€ 1.475,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.874,-

Kom er net achter dat de Dali speakers niet tegen de muur gemonteerd kunnen worden ivm. uitgang aan de achterzijde. Dus die vallen daarmee af.

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02
Ja speakers uitzoeken blijft altijd lastig. Door het kijken naar de domes ben ik ook weer voor mezelf aan het kijken. Het is weer. Leuk om van alles te zien maar ik denk dat ik bij focal blijf.

9900k, RTX 3090, 32GB DDR4, psn: marcievg

• pascaldv
Het zijn de B&W M1's geworden met de Dali E12F.
Kreeg een goede 25% korting via hificorner vandaag.

Heb net de SR5013 gereserveerd bij HIFI Klubben voor 699.
Moet ik alleen nog de bekabeling uitkiezen dus neem wat aantekeningen mee naar de winkel.

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 16:09
pascaldv schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:16:
Het zijn de B&W M1's geworden met de Dali E12F.
Kreeg een goede 25% korting via hificorner vandaag.

Heb net de SR5013 gereserveerd bij HIFI Klubben voor 699.
Moet ik alleen nog de bekabeling uitkiezen dus neem wat aantekeningen mee naar de winkel.
Wat heeft de doorslag gegeven als ik vragen mag? Ik twijfel echt enorm. De reciever is bekend, ik ben voor de Denon AVR-X3500H gegaan. Goede aanbieding en ik geloof dat ik daar niet zozeer een breuk aan kan vallen.

Dan de speakers, man wat lastig! Ik heb nu een aantal opties voor ogen:
Q Acoustics 3050i 5.1 Cinema Pack.
Dali zensor series met de zensor 5 of 7.

Ik ga er van uit dat beide sets goed werken met de denon maar ik twijfel heel erg over de sub van QA. En het gaat wel over een klap geld.. lastig zulke keuzes :P

• pascaldv
Tribunus schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:54:
[...]

Wat heeft de doorslag gegeven als ik vragen mag? Ik twijfel echt enorm. De reciever is bekend, ik ben voor de Denon AVR-X3500H gegaan. Goede aanbieding en ik geloof dat ik daar niet zozeer een breuk aan kan vallen.

Dan de speakers, man wat lastig! Ik heb nu een aantal opties voor ogen:
Q Acoustics 3050i 5.1 Cinema Pack.
Dali zensor series met de zensor 5 of 7.

Ik ga er van uit dat beide sets goed werken met de denon maar ik twijfel heel erg over de sub van QA. En het gaat wel over een klap geld.. lastig zulke keuzes :P
Wat ik zoal in reviews terug las was dat Marantz wat warmer klinkt als de Denon.
Denon met de Dali had gewerkt als ik het goed heb begrepen en dan de Marantz met de B&W.
Maar blijkbaar had Marantz + Dali wat detail verloren. Maar goed, of ik dat verschil ooit gemerkt zal hebben is een ander verhaald.

Luisteren in de winkel klonk het allemaal prima, maar pikte niet heel snel verschil op met alles wat ze veranderde.

T.o.v. de Marantz SR5012 die ik eerder voor ogen had, voor de 100 euro verschil heb ik de meer recentere uitvoering genomen.

Een collega van mij zweert bij de B&W M1's en deze hebben zich goed bewezen gezien hoe lang ze in deze vorm al bestaan. Hij heeft de MT-60 set, maar die sub vond ik een stuk te duur.

We gaan het allemaal meemaken.
Dat ik niet voor een 500 euro set met lichtere versterker ben gegaan is dat deze set lang moet mee gaan.
Dan wil ik niet over een paar jaar weer willen upgraden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee