• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:33
Jaren geleden heb ik bij iemand een TP-Link TL-WA901ND geïnstalleerd in de woonkamer om het wifi-bereik te vergroten.
Deze begint nu keuren te vertonen en ik ben op zoek naar een opvolger die het liefst simultaan 2.4 en 5GHz uitzendt in verband met oude en nieuwe apparatuur en 5GHz nu echt wel nodig is.

Ik ben destijds bij de TP-Link gekomen omdat deze via een outlet in de muur via het LAN-netwerk gevoed kan worden met internet. Dus niet als repeater maar als uitbreiding op de wifi van de router die in de meterkast staat (hiervan is de wifi uitgeschakeld).
Het accesspoint staat in de woonkamer, dus hij moet wel toonbaar zijn (ik zie wel modellen met 6 antennes, als je die zou omdraaien dan heb je een bijzettafel :))

Het liefste had bijv. een TP-Link Deco of ander merk neergezet, maar het mag allemaal niet teveel kosten.
Een Wifi Versterker van KPN zou in principe doen wat ik zoek: https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm maar zijn er misschien in dat segment betere producten leverbaar?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:38:
Jaren geleden heb ik bij iemand een TP-Link TL-WA901ND geïnstalleerd in de woonkamer om het wifi-bereik te vergroten.
Waar is dan de wifi modem/router? Of is er niet zo'n apparaat?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Binnetie
DJMaze schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:01:
[...]

Waar is dan de wifi modem/router? Of is er niet zo'n apparaat?
Dat is een Experiabox. Ik vermoed nog een V8. Op een 100/100 glasvezellijn.

• Binnetie
Is de Wifi versterker van KPN een optie of zijn er in dat segment betere alternatieven?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je al eens gekeken naar een Ubiquiti UniFi AP?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Binnetie
Wel overwogen, maar toch een beetje de 'schrik' voor het configuren en monteren.
Op zolder staat een AP (bekabeld op een tafeltje) en in de woonkamer staat een AP bekabeld op een tafeltje.

Er is in de woonkamer niet direct een mogelijkheid tot ophangen. In dit geval zullen ze moeten kunnen liggen of staan.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:40
Binnetie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:26:
Wel overwogen, maar toch een beetje de 'schrik' voor het configuren en monteren.
Op zolder staat een AP (bekabeld op een tafeltje) en in de woonkamer staat een AP bekabeld op een tafeltje.

Er is in de woonkamer niet direct een mogelijkheid tot ophangen. In dit geval zullen ze moeten kunnen liggen of staan.
Die UniFi AP's kun je ook gewoon wegleggen. Alleen zie je dan wel steeds de status LED, maar die is ook uit te schakelen als je de UniFi software goed configureert :)

• Binnetie
nextware schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:50:
[...]

Die UniFi AP's kun je ook gewoon wegleggen. Alleen zie je dan wel steeds de status LED, maar die is ook uit te schakelen als je de UniFi software goed configureert :)
Dat kan ook met de Lite versies, via de controller geinstalleerd op een laptop?

• Binnetie
Netgear Orbi is ook een leuk systeem, hebben mensen hier ervaring mee in vergelijking met 2 UniFi AP's?

Ik wil er dan 2 neerzetten en bekabeld aansluiten (zolder 2e etage en begane grond in de woonkamer).

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-03 19:40
Tp-link eap serie (Heb ik ook eap-245) of ubiquity unify serie nemen.

Met 1 van die 2 series weet je dat je zeker dat je netwerk de komende 5 jaar weer meegaat. En direct automatische roaming.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Binnetie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:28:
[...]

Dat kan ook met de Lite versies, via de controller geinstalleerd op een laptop?
Ja je kan de led ring uitzetten en een ap inbedrijfstelling is echt niet moeilijk
Er worden hier allemaal dure oplossingen genoemd die op zich prima kunnen werken, maar weinig toegevoegde waarde bieden ten opzichte van wat TS zelf voorstelt en herhaaldelijk van vraagt of het een goede optie is - maar geen antwoord op krijgt : een KPN WiFi versterker.

Antwoord is simpel : als de huidige AP totdat het kuren ging vertonen naar tevredenheid werkte, dan zal die WiFi versterker dat ook doen, maar dan met 5GHz erbij en hogere performance. Bovendien kost het slechts EUR 50. Voor dat bedrag komt niets in de buurt qua performance en gebruiksgemak. Het is dus een erg goede optie.

De andere genoemde oplossingen zijn managed WiFi systemen. Hun toegevoegde waarde zit in eenvoudig beheer van meerdere AP's vanaf een centrale omgeving / UI. Dat is mooi, maar heeft alleen zin als je alle AP's in huis ermee uitrust - dus hier zou je naast de AP in de woonkamer ook de AP boven moeten vervangen. Goedkoopste opties zijn de Ubiquiti UniFi UAP AC Lite of TP Link's equivalent. Kosten EUR 75 per stuk, en dat keer twee dus. Minimaal EUR 150 uitgeven voor functionaliteit waar TS niet om gevraagd heeft...
Komt bij: de UAP AC Lite heeft qua WiFi zelf lagere specs dan de WiFi versterker. Om dezelfde performance te halen moet je iig in de woonkamer een UAP AC Pro plaatsen. Dat kost EUR 125, dus nog eens EUR 150 bij het totaal, EUR 200. Dan heb je wel een perfect samenwerkende, eenvoudig te beheren netwerk (die ik van harte kan aanbevelen - dit is wat ik zelf thuis draai) maar een factor vier duurder is onnodig voor de genoemde eisen en redelijk onbegrijpelijk als budget al als belangrijke factor genoemd is.

En dan de Deco/Orbi meshsystemen... Mesh is een lapmiddel voor situaties waarin men geen kabels kan of wil trekken. TS heeft kabels, dus iedere toegevoegde waarde tov een regulier WiFi - systeem (zoals ik hierboven beschreef) ontbreekt, en ze zijn nog duurder.

Soittakaa Paranoid!

• Binnetie
@dion_b dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb toevallig net overleg gehad met mijn collega en hem de Netgear Orbi laten zien. Hij wilde meteen de dure set: https://www.coolblue.nl/p...rbk53-multiroom-wifi.html 495 euro... misschien heeft hij ene bonus gekregen hoor :) Toch is het zo dat deze set alleen de router bekabeld aangesloten wordt en de rest gewoon een hop is voorzien van ethernet aansluitingen om eventueel een computer aan te sluiten.

Wat je dus adviseert is een UAP Pro + 2x een UAP Lite? De Pro voor de woonkamer en de 2 lite's voor de eerste etage en de zolder? Of zie ik dat nu verkeerd?

Het mooiste zou zijn dat je 1 netwerk hebt zonder verschillende SSID's zodat de printer, Sonos, iPads allemaal met elkaar kunnen communiceren. Hij had er ook erg veel last van dat de iPhone met de AP beneden verbonden bleef maar dit gaf een slechte performance, dus moest hij handmatig overschakelen naar het AP op zolder.

Edit:
Wat ook nog kan, ik sprak zojuist een IT collega die meteen over Ubiquiti begon en er veel ervaring mee heeft, bij mensen met nieuwebouwwoningen:
- Zolder: UAP Pro-E (zonder injector) via ethernet aangesloten
- Woonkamer: UAP Pro-E (zonder injector) via ethernet aangesloten
- pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE in de meterkast

De tussenverdieping (1e etage) is geen hoge performance nodig en kan meeliften op 1 van de beide AP's.
Deze setup draait op meerdere plekken al 1+ jaar stabiel. En is al met al goedkoper dan de Orbi.
De UAP Pro-E kiest hij omdat deze 3 antennes heeft en iOS devices hier beter mee overweg gaan.

[Voor 38% gewijzigd door Binnetie op 07-12-2018 14:06]

Binnetie schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:53:
@dion_b dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb toevallig net overleg gehad met mijn collega en hem de Netgear Orbi laten zien. Hij wilde meteen de dure set: https://www.coolblue.nl/p...rbk53-multiroom-wifi.html 495 euro... misschien heeft hij ene bonus gekregen hoor :) Toch is het zo dat deze set alleen de router bekabeld aangesloten wordt en de rest gewoon een hop is voorzien van ethernet aansluitingen om eventueel een computer aan te sluiten.
Juist. En die draadloze hops zijn veel minder stabiel of performant vergeleken met een netwerkkabel - die jij al hebt.
Wat je dus adviseert is een UAP Pro + 2x een UAP Lite? De Pro voor de woonkamer en de 2 lite's voor de eerste etage en de zolder? Of zie ik dat nu verkeerd?
Nouja, wat ik eigenlijk adviseer is gewoon voor EUR 50 zo'n KPN WiFi versterker te plaatsen...
Het mooiste zou zijn dat je 1 netwerk hebt zonder verschillende SSID's zodat de printer, Sonos, iPads allemaal met elkaar kunnen communiceren. Hij had er ook erg veel last van dat de iPhone met de AP beneden verbonden bleef maar dit gaf een slechte performance, dus moest hij handmatig overschakelen naar het AP op zolder.
Eh, hier heb je het over instellingen. Dat staat los van de hardware die je hebt. Je hebt geen bijzondere hardware nodig om overal zelfde SSID in te stellen, je moet alleen secuur ervoor zorgen dat niet alleen SSID maar ook alle andere essentiele instellingen (met name Sercurity en Encryption) identiek ingesteld zijn en andere (kanaal, vooral in de 2.4GHz) juist verschillend en niet overlappend om goed te kunnen roamen.

De managed systemen die hier genoemd werden doen dit automatisch, maar je kunt het prima handmatig doen. Reikt je budget wel naar zo'n EUR 200, dan kun je absoluut een mooi UniFi systeem overwegen, met een Pro beneden en een Lite boven. Dan hoef je je niet in die instellingen te verdiepen om goed te kunnen roamen. Desnoods kun je op de tussenverdieping nog een Lite toevoegen, je moet gewoon kijken hoe dekking is met twee AP's.
Edit:
Wat ook nog kan, ik sprak zojuist een IT collega die meteen over Ubiquiti begon en er veel ervaring mee heeft, bij mensen met nieuwebouwwoningen:
- Zolder: UAP Pro-E (zonder injector) via ethernet aangesloten
- Woonkamer: UAP Pro-E (zonder injector) via ethernet aangesloten
- pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE in de meterkast

De tussenverdieping (1e etage) is geen hoge performance nodig en kan meeliften op 1 van de beide AP's.
Deze setup draait op meerdere plekken al 1+ jaar stabiel. En is al met al goedkoper dan de Orbi.
De UAP Pro-E kiest hij omdat deze 3 antennes heeft en iOS devices hier beter mee overweg gaan.
Dat laatste heeft een vrij hoge klok-klepelgehalte. Geen enkel iOS device heeft zelf meer dan twee antenne's, dus de enige toegevoegde waarde van die derde antenne is een marginaal hogere ontvangstgevoeligheid.

Naast die derde antenne (en dus 3x3 MIMO met clients die het aankunnen en antenna diversity bij clients die dat niet kunnen) zijn de enige verschillen tussen de Lite en de Pro:
- Lite heeft 1 Ethernetpoort, Pro heeft er 2, je kunt dus een bedraad apparaat in de buurt aansluiten zonder dat je een switch extra nodig hebt.
- Lite heeft geen USB, Pro wel. Ik gebruik dat bijv om een Raspberry Pi Nano W te voeden die voor muziek zorgt.

IMHO is de Pro doorgaans overrated. Twee Pro's kosten meer dan drie Lites. Enige situatie waarin twee Pro's meerwaarde bieden tov meer lites is als je 3x3 MIMO clients hebt (zeer zeldzaam) en de hogere snelheid van die derde stroom daadwerkelijk zinnig kunt gebruiken, of (zoals bij mij) het niet zinnig mogelijk is om drie AP's op te hangen en je toch net dat beetje extra dekking wilt tov twee Lites.

Soittakaa Paranoid!

• Binnetie
Dan is de keus makkelijker en kan ik beter voor 3x een Lite gaan op zolder, 1e etage voor een wat betere dekking en de woonkamer.
De PoE-switch neem ik dan iets ruimer zodat er een extra PoE poort is voor de toekomst.
Kom ik totaal op €312,- incl. de switch.

Overigens zie ik nog een ander verschil. Dat zijn met name de snelheidsverschillen onderling: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf 857Mbit vs 1300Mbit. Voor hun gebruik zou dat niet uitmaken, want downloaden wordt niet gedaan, ook geen grote bestanden kopieren tussen laptops en NAS (wat nog over ethernet kan).
Binnetie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:28:
[...]

Overigens zie ik nog een ander verschil. Dat zijn met name de snelheidsverschillen onderling: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf 857Mbit vs 1300Mbit. Voor hun gebruik zou dat niet uitmaken, want downloaden wordt niet gedaan, ook geen grote bestanden kopieren tussen laptops en NAS (wat nog over ethernet kan).
Valt best mee ;)

Dat is het MIMO-verhaal, 2x2 vs 3x3. Die hogere link rates (wat dus geen realistische doorvoorsnelheden zijn) haal je alleen als je clients ze ook aankunnen. Rekensommetje is max 433.3Mbps per datastroom in WiFi-ac; 2x 433 = 866.6, 3x 433=1300. 3x3 MIMO clients zijn erg zeldzaam (en zijn sinds introductie van WiFi-ac juist zeldzamer geworden omdat 2x2 nagenoeg altijd snel genoeg is). Als je een willekeurige MacBook Pro tussen najaar 2014 en 2016 of een van de duurste touchbar varianten van 2017 of nieuwer hebt, dan heb je een WiFi-ac client met 3x3. Anders vrijwel zeker niet.
Grap is dat de AP maar met een client tegelijk kan praten, dus al heb je meerdere 1x1 en 2x2 clients die tegelijk aandacht willen, dan nog zal de ap ze een voor een moeten afhandelen en daarbij zal de performance niet noemenswaardig verschillen van wat een AC Lite zou doen onder de omstandigheden.

Multi-user MIMO is een techniek om wel met meerdere clients tegelijk te kunnen praten zodat je je capaciteit zinniger kan inzetten. Helaas:
1) deze AP's ondersteunen het niet.
2) client support is zeer zeldzaam, en zodra er maar een enkele client is die het niet support kan de rest het ook niet gebruiken.
3) in praktijk vallen de huidige implementaties zwaar tegen. Die van Qualcomm-Atheros weten een zeer bescheiden winst te behalen, maar niet genoeg om zinnig mee te nemen als factor in de aanschaf; die van Broadcom werkt zo slecht dat het ook onder ideale omstandigheden (veel low-end apparaten die tegelijk downstream data proberen binnen te halen) slechtere resultaten neerzet dan als je het niet gebruikt 8)7
Kortom, MU-MIMO is een goed idee, maar vooralsnog niet meer dan dat.

Soittakaa Paranoid!

• Binnetie
@dion_b, hij heeft een Macbook Pro uit 2015. Maar dat is alleen voor surfen en een beetje office werk. Daarvoor hoef ik dan ook geen Pro.

Ik heb afgelopen weekend foto's van zijn switch ontvangen en besloten om er een 8 poorts Netgear er bij te doen omdat de 5 poorts variant net te kort schiet: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS. Volgens mij is deze compitable met de Ubiquiti Lite?
Vanaf de meterkast worden ze dan gevoed.
De oudste exemplaren van de UAP AC Lite ondersteunden alleen proprietary passive 24V PoE, maar alles van afgelopen twee jaar ondersteunt 802.3af prima. Let er wel op dat dat expliciet op de dozen staat voor je het aanzet, zo niet je verkoper vragen waarom hij je z'n bejaarde meuk als nieuw levert...

Soittakaa Paranoid!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Als tplink goed is bevallen; EAP225. Heb die zelf, goed bereik, dual band etc etc

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee