Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:18
Jaren geleden heb ik bij iemand een TP-Link TL-WA901ND geïnstalleerd in de woonkamer om het wifi-bereik te vergroten.
Deze begint nu keuren te vertonen en ik ben op zoek naar een opvolger die het liefst simultaan 2.4 en 5GHz uitzendt in verband met oude en nieuwe apparatuur en 5GHz nu echt wel nodig is.

Ik ben destijds bij de TP-Link gekomen omdat deze via een outlet in de muur via het LAN-netwerk gevoed kan worden met internet. Dus niet als repeater maar als uitbreiding op de wifi van de router die in de meterkast staat (hiervan is de wifi uitgeschakeld).
Het accesspoint staat in de woonkamer, dus hij moet wel toonbaar zijn (ik zie wel modellen met 6 antennes, als je die zou omdraaien dan heb je een bijzettafel :))

Het liefste had bijv. een TP-Link Deco of ander merk neergezet, maar het mag allemaal niet teveel kosten.
Een Wifi Versterker van KPN zou in principe doen wat ik zoek: https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm maar zijn er misschien in dat segment betere producten leverbaar?

• Binnetie
DJMaze schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:01:
[...]

Waar is dan de wifi modem/router? Of is er niet zo'n apparaat?
Dat is een Experiabox. Ik vermoed nog een V8. Op een 100/100 glasvezellijn.

• Binnetie
Is de Wifi versterker van KPN een optie of zijn er in dat segment betere alternatieven?

• Binnetie
Wel overwogen, maar toch een beetje de 'schrik' voor het configuren en monteren.
Op zolder staat een AP (bekabeld op een tafeltje) en in de woonkamer staat een AP bekabeld op een tafeltje.

Er is in de woonkamer niet direct een mogelijkheid tot ophangen. In dit geval zullen ze moeten kunnen liggen of staan.

• Binnetie
nextware schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:50:
[...]

Die UniFi AP's kun je ook gewoon wegleggen. Alleen zie je dan wel steeds de status LED, maar die is ook uit te schakelen als je de UniFi software goed configureert :)
Dat kan ook met de Lite versies, via de controller geinstalleerd op een laptop?

• Binnetie
Netgear Orbi is ook een leuk systeem, hebben mensen hier ervaring mee in vergelijking met 2 UniFi AP's?

Ik wil er dan 2 neerzetten en bekabeld aansluiten (zolder 2e etage en begane grond in de woonkamer).

• Binnetie
@dion_b dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb toevallig net overleg gehad met mijn collega en hem de Netgear Orbi laten zien. Hij wilde meteen de dure set: https://www.coolblue.nl/p...rbk53-multiroom-wifi.html 495 euro... misschien heeft hij ene bonus gekregen hoor :) Toch is het zo dat deze set alleen de router bekabeld aangesloten wordt en de rest gewoon een hop is voorzien van ethernet aansluitingen om eventueel een computer aan te sluiten.

Wat je dus adviseert is een UAP Pro + 2x een UAP Lite? De Pro voor de woonkamer en de 2 lite's voor de eerste etage en de zolder? Of zie ik dat nu verkeerd?

Het mooiste zou zijn dat je 1 netwerk hebt zonder verschillende SSID's zodat de printer, Sonos, iPads allemaal met elkaar kunnen communiceren. Hij had er ook erg veel last van dat de iPhone met de AP beneden verbonden bleef maar dit gaf een slechte performance, dus moest hij handmatig overschakelen naar het AP op zolder.

Edit:
Wat ook nog kan, ik sprak zojuist een IT collega die meteen over Ubiquiti begon en er veel ervaring mee heeft, bij mensen met nieuwebouwwoningen:
- Zolder: UAP Pro-E (zonder injector) via ethernet aangesloten
- Woonkamer: UAP Pro-E (zonder injector) via ethernet aangesloten
- pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE in de meterkast

De tussenverdieping (1e etage) is geen hoge performance nodig en kan meeliften op 1 van de beide AP's.
Deze setup draait op meerdere plekken al 1+ jaar stabiel. En is al met al goedkoper dan de Orbi.
De UAP Pro-E kiest hij omdat deze 3 antennes heeft en iOS devices hier beter mee overweg gaan.

[Voor 38% gewijzigd door Binnetie op 07-12-2018 14:06]

• Binnetie
Dan is de keus makkelijker en kan ik beter voor 3x een Lite gaan op zolder, 1e etage voor een wat betere dekking en de woonkamer.
De PoE-switch neem ik dan iets ruimer zodat er een extra PoE poort is voor de toekomst.
Kom ik totaal op €312,- incl. de switch.

Overigens zie ik nog een ander verschil. Dat zijn met name de snelheidsverschillen onderling: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf 857Mbit vs 1300Mbit. Voor hun gebruik zou dat niet uitmaken, want downloaden wordt niet gedaan, ook geen grote bestanden kopieren tussen laptops en NAS (wat nog over ethernet kan).

• Binnetie
@dion_b, hij heeft een Macbook Pro uit 2015. Maar dat is alleen voor surfen en een beetje office werk. Daarvoor hoef ik dan ook geen Pro.

Ik heb afgelopen weekend foto's van zijn switch ontvangen en besloten om er een 8 poorts Netgear er bij te doen omdat de 5 poorts variant net te kort schiet: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS. Volgens mij is deze compitable met de Ubiquiti Lite?
Vanaf de meterkast worden ze dan gevoed.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True