Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 23:56
Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn bios geüpdatet zodat ik een nieuwere processor in mijn moederbord kon prikken. Daarnaast ook het advies opgevolgd voor een andere koeler.

Sinds het wisselen van de CPU heb ik echter het probleem dat ik onregelmatig een vastloper heb. De computer hangt dan plotseling en reageert nergens meer op. Echt een vastloper, geen BSOD. Ik had al even gevraagd in het Voedingen-topic naar advies over de voeding.

Het rare is dat hij zaterdag zo ongeveer de hele middag prima heeft gedraaid, geen enkele vastloper. Maar zondag wilde hij amper opstarten, omdat hij bij het laden van Windows tot drie keer toe vastliep. Er is geen pijl op te trekken.

Mijn setup:
AMD X4 860K
ASRock FM2A88X Extreme6+
Kingston 4 x 4GB DDR3
GeForce 580GTX
1TB HDD
PCI WiFi kaartje
2 case fans (120mm + 140mm)
Corsair CX450M

Ik heb MemTest gedraaid (wel kort, twee runs) daar kwam niks uit. Ik heb SeaTools long run gedraaid, was ook goed.

De voeding zou eventueel een verdachte kunnen zijn, maar tegelijkertijd freezt de computer ook bij lage belasting. Ik weet niet hoe je dat verder kunt testen. Ik heb geen extra voeding om het mee te testen.

Zou de CPU stuk zijn? Hoe test je dat?

Andere ideeën? Ik zou nog een keer MemTest kunnen draaien, maar aangezien ik met de vorige CPU geen problemen had, zou je zeggen dat het aan de CPU ligt of het hogere vermogen dat getrokken wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door FereiDON op 19-11-2018 09:23 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 09:20
Je zou eens Prime95 kunnen draaien om de CPU te stressen. Dit geeft wel onrealistisch hoge temperaturen dus daar zou ik mij niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Vanochtend een half uur laten draaien, op dit moment draait hij bijna een uur. Gaat prima, geen errors of vastlopers. Temperaturen lopen inderdaad langzaam op, heeft nog een thermal margin van ruim 7 graden. Maar dat is nog altijd beter dan met de stock koeler.

Hoelang moet Prime95 draaien?

[ Voor 30% gewijzigd door FereiDON op 19-11-2018 15:10 ]

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Als hij een uur of 2 draait dan is de CPU in ieder geval niet helemaal kapot.

Ik zou ook eens een goedkope SSD kopen om windows op te zetten, het is 2018 8)
Hoeft niet duur te zijn: pricewatch: Kingston A400 240GB

Wellicht dat je HDD op een of andere manier roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@FereiDON Was het niet mbt een Windows update ?
PC stofvrij en (koeler nieuwe koelpasta) en goed monteren. welke koeler heb je nu gekocht ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Randleman schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:12:
Als hij een uur of 2 draait dan is de CPU in ieder geval niet helemaal kapot.

Wellicht dat je HDD op een of andere manier roet in het eten gooit.
Nee precies. Je zou zeggen dat je het dan met Prime95 wel zou merken.

SDD staat in de planning! Wilde voor een 500GB Samsung 860 of Crucial MX500 gaan.
Hackus schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:16:
@FereiDON Was het niet mbt een Windows update ?
PC stofvrij en (koeler nieuwe koelpasta) en goed monteren. welke koeler heb je nu gekocht ?
Hm, Windows heeft wel een update gehad, maar of dat samenviel met de problemen weet ik niet.

Ik heb nu de Arctic Alpine 64 plus, gekocht naar aanleiding van een tip in een ander topic. Daar zit vanuit de fabriek Arctic MX-4 op.

Stofvrij gemaakt heb ik de pc niet. Zou dat zoveel problemen kunnen geven? Hij is niet schoon, maar ik heb ze heel veel stoffiger gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-03 11:30
ik zal de sata kabels is omwisselen, ik had ook constant dat me pc bevroor. alle sata kabels vervangen en de geheugen modulles omgekeerd en 0 vastlopers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Randleman schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:12:

Als je een budget SSD'tje zoekt, zou ik eerder voor deze gaan pricewatch: Crucial BX500 240GB. Veel beter! Die A400 is echt een crap ding. Ontbreken allerlei dingen en functies waardoor ie zo verrot is. Lees maar eens reviews. Maar als TS voor een 860/MX500 wil gaan, dan hebben we niks te zeggen. :9~

@FereiDON Over je vastlopers. Welke BIOS versie heb je? Want ik zie verschillende op de site van Asrock > https://www.asrock.com/MB...0Extreme6+/index.asp#BIOS

En ja, kan ook gewoon een brakke processor zijn. Bij Aliexpress kan je ook heel goedkoop tweedehands processors kopen. Had een A8-3850 voor 20 euri (daarvoor een A4 3400) voor een FM1 bordje van een kennis besteld samen met zo'n BX500 SSD'tje als upgradesetje, omdat hun PC zo traag als dikke stront was geworden en van 4GB naar 8GB geheugen en gaat nu weer als de brandweer.

Overigens heb ik ook die pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS koeler op m'n antieke pricewatch: AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition. Koelt perfect rond de 40 graden en als ik game rond de 47/49. Echt een prima ding voor geen geld!. Nu nog met koelpasta die erop zat, maar ik heb nog pricewatch: Arctic Silver 5 - 3,5 gram als back-up.

Qua voeding heb ik alleen een pricewatch: AOpen Z400-08FC voor je om te testen als je wilt. Kan hem wel op sturen. Is niet de beste en meest moderne, maar je zou het kunnen proberen. Heeft het bij mij prima gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 05:11:
[...]

Als je een budget SSD'tje zoekt, zou ik eerder voor deze gaan pricewatch: Crucial BX500 240GB. Veel beter! Die A400 is echt een crap ding. Ontbreken allerlei dingen en functies waardoor ie zo verrot is. Lees maar eens reviews.
Is dit echt zo'n brak ding? Een aantal bekenden van mij hebben er 1 om een oude PC weer een paar jaar mee te laten gaan en tot nu geen issues. Waar vind ik de problemen? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Randleman schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:54:
[...]

Is dit echt zo'n brak ding? Een aantal bekenden van mij hebben er 1 om een oude PC weer een paar jaar mee te laten gaan en tot nu geen issues. Waar vind ik de problemen? Ben wel benieuwd :)
Nou ja problemen problemen. Ik kan het niet meer vinden en ben ook geen SSD/geheugen expert maar las ergens een "expert" erover waarom het niet echt een denderend ding was, maar misschien is dat ook lulkoek. Ben zelf geen expert op gebied van SSD's dus weet het ook niet. Ken de basis een beetje.

Dus ja, brak brak. Het blijft een budget SSD natuurlijk dus is er veel gestript om de kosten te drukken en er wordt gebruik gemaakt van TLC geheugen en geen DRAM ofzo waardoor de prestaties op den duur lager zullen worden. Dat is bij de BX500 ook (al dachten/hoopten ze op het nieuwe QLC geheugen) alleen die heeft Micron's eigen geheugen en een betere controller (de A400 heeft een Phison controller) en maakt gebruik van Dynamic Write Cache ofzo waardoor ie wat sneller en beter zou moeten zijn in verhouding. Is ook een nieuwere drive. Maar omdat ze even duur zijn, denk ik dat die BX500 wat beter is. Heb hem al in een paar PC's van kennissen hangen. Vind Crucial's software ook heel mooi. Heb zelf verder geen ervaring met Kingston SSD's.
It is a DRAMless design product paired with the proven very reliable SM2258XT controller. To cope with the TLC write gap, Crucial created a big SLC written buffer on these SSDs.

The BX500 offers a range of additional benefits, including:
Data loss protection via the Multistep Data Integrity Algorithm.
Protection from overheating via Adaptive Thermal Monitoring tools.
Faster writes via Dynamic Write Acceleration technology.
https://www.hardwaresecre...-a400-120-gib-ssd-review/

https://www.guru3d.com/ar..._480_gb_ssd_review,1.html

Dit waren ze niet hoor. Het stond ergens anders, maar weet niet meer waar. Maar nogmaals dit zijn budget SSD's niet bedoeld voor zware taken. Maar dan nog, voor dezelfde prijs zou ik toch voor de Crucial gaan omdat ze eigen componenten gebruiken en net wat betere features hebben. Maar ja, als @FereiDON voor een 860 EVO of MX500 gaat, is deze hele discussie nutteloos. :D

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 20-11-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:43:
[...]

Nou ja problemen problemen. Ik kan het niet meer vinden en ben ook geen SSD/geheugen expert maar las ergens een "expert" erover waarom ie niet zo lang mee zou gaan, maar misschien is dat bij extreme belasting. Ik weet het ook niet. Daar gebruik je zo'n drive ook niet voor.

Dus ja, brak brak. Het blijft een budget SSD natuurlijk dus is er veel gestript om de kosten te drukken en er wordt gebruik gemaakt van TLC geheugen en geen DRAM ofzo waardoor de prestaties op den duur lager zullen worden. Dat is bij de BX500 ook (al dachten/hoopten ze op het nieuwe QLC geheugen) alleen die heeft Micron's eigen geheugen en een betere controller (de A400 heeft een Phison controller) en maakt gebruik van Dynamic Cache ofzo waardoor ie wat sneller en beter zou moeten zijn in verhouding. Is ook een nieuwere drive. Maar omdat ze even duur zijn, denk ik dat die BX500 wat beter is. Heb hem al in een paar PC's van kennissen hangen. Vind Crucial's software ook heel mooi. Heb zelf verder geen ervaring met Kingston SSD's.

[...]

https://www.hardwaresecre...-a400-120-gib-ssd-review/

https://www.guru3d.com/ar..._480_gb_ssd_review,1.html

Dit waren ze niet hoor. Het stond ergens anders, maar weet niet meer waar. Maar nogmaals dit zijn budget SSD's niet bedoeld voor zware taken. Maar dan nog, voor dezelfde prijs zou ik toch voor de Crucial gaan omdat ze eigen componenten gebruiken en net wat betere features hebben. Maar ja, als @FereiDON voor een 860 EVO of MX500 gaat, is deze hele discussie nutteloos. :D
Inderdaad, voor dezelfde prijs zou ik dan ook voor de BX500 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 05:11:
[...]

@FereiDON Over je vastlopers. Welke BIOS versie heb je? Want ik zie verschillende op de site van Asrock > https://www.asrock.com/MB...0Extreme6+/index.asp#BIOS
In eerste instantie kreeg ik alleen maar BSOD's met de 860K, maar toen bleek dat ik een te oude BIOS had. Ik zit nu op 4.20. Daarmee moet hij de CPU gewoon ondersteunen. Sindsdien ook geen BSOD's meer gehad.
En ja, kan ook gewoon een brakke processor zijn. Bij Aliexpress kan je ook heel goedkoop tweedehands processors kopen. Had een A8-3850 voor 20 euri (daarvoor een A4 3400) voor een FM1 bordje van een kennis besteld samen met zo'n BX500 SSD'tje als upgradesetje, omdat hun PC zo traag als dikke stront was geworden en van 4GB naar 8GB geheugen en gaat nu weer als de brandweer.
Ja dat is waar. Maar ik ben van een A4-4000 naar een X4 860K gegaan, omdat 'ie zo langzaam was. Dus ik kan altijd nog terug naar die andere. Kijken of het daarmee weg is. Heb alleen geen koelpasta meer.

Anders is het nog het overwegen waard om te upgraden naar een nieuwer socket, bijvoorbeeld gebaseerd op het budgetsysteem van deze maand.
Overigens heb ik ook die pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS koeler op m'n antieke pricewatch: AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition. Koelt perfect rond de 40 graden en als ik game rond de 47/49. Echt een prima ding voor geen geld!. Nu nog met koelpasta die erop zat, maar ik heb nog pricewatch: Arctic Silver 5 - 3,5 gram als back-up.
Ja, klopt! Heerlijk koelertje! :D Tijdens gamen ook ruim binnen de marge. Alleen met stresstesten komt hij wat dichterbij de thermal margin. Scheelt flink met de stock koeler.
Qua voeding heb ik alleen een pricewatch: AOpen Z400-08FC voor je om te testen als je wilt. Kan hem wel op sturen. Is niet de beste en meest moderne, maar je zou het kunnen proberen. Heeft het bij mij prima gedaan!
Dat zou misschien nog wel een optie zijn! Wel iets lichter dan mijn huidige voeding, maar zou het moeten trekken.
[...]

Was dat niet deze review van Tweakers? Daar scoort hij inderdaad niet zo lekker. Ik vind het wel een interessante discussie! :)

Even een andere vraag: zou een brakke stekkerdoos dit soort problemen kunnen geven? Ik had ten tijde van de CPU-wissel ook de stekkerdoos omgewisseld. Het is een ongeaarde stekkerdoos, beetje oud brak ding, maar daar kon een extra stekker in en dan hoefde ik niet moeilijk te doen met stekkers. Ik heb hem sinds gisteravond weer omgewisseld, sindsdien nog geen vastloper gehad, maar dat zegt niks. Ik ben benieuwd hoe vandaag loopt.

En van de week even goed ontstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
FereiDON schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:17:

[...]

Was dat niet deze review van Tweakers? Daar scoort hij inderdaad niet zo lekker. Ik vind het wel een interessante discussie! :)
Ik zie niks geks in die review eigenlijk. Ja, het is samen met de WD green de langzaamste maar het zijn dan ook de goedkoopste. Nu is er de BX500 die het een stuk beter doet voor dezelfde prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
FereiDON schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:17:
[...]

Even een andere vraag: zou een brakke stekkerdoos dit soort problemen kunnen geven? Ik had ten tijde van de CPU-wissel ook de stekkerdoos omgewisseld. Het is een ongeaarde stekkerdoos, beetje oud brak ding, maar daar kon een extra stekker in en dan hoefde ik niet moeilijk te doen met stekkers. Ik heb hem sinds gisteravond weer omgewisseld, sindsdien nog geen vastloper gehad, maar dat zegt niks. Ik ben benieuwd hoe vandaag loopt.

En van de week even goed ontstoffen.
Lijkt me wat vergezocht. Stroom is stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:04:
[...]

Lijkt me wat vergezocht. Stroom is stroom.
Jij bent toch ook actief in het voedingen topic? Dus dan zou je ondertussen wel moeten weten dat stroom niet altijd stroom is, anders was het hele voedingen topic ook niet nodig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Randleman schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:21:
[...]

Jij bent toch ook actief in het voedingen topic? Dus dan zou je ondertussen wel moeten weten dat stroom niet altijd stroom is, anders was het hele voedingen topic ook niet nodig >:)
Ik ben geen voeding expert zoals The Mask en ook geen elektricien, maar het gaat hier om een stekkerdoos en dan lijkt het me sterk dat die je PC laat vastlopen. Althans, ik heb het nog nooit meegemaakt in mijn 20 jaar ervaring met computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
chim0 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:25:
[...]

Ik ben geen voeding expert zoals The Mask en ook geen elektricien, maar het gaat hier om een stekkerdoos en dan lijkt het me sterk dat die je PC laat vastlopen. Althans, ik heb het nog nooit meegemaakt in mijn 20 jaar ervaring met computers.
Ik ook niet maar toch. @FereiDON, kun je je PC eens zonder stekkerblok aansluiten? Dus gewoon een geaard stopcontact?

edit: niet goed gelezen, je doet dit dus nu al. Heb het zelf nog nooit meegemaakt maar wie weet?

[ Voor 9% gewijzigd door Randleman op 20-11-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Kingston A400 240GB is geen brak ding.
pricewatch: Crucial BX500 240GB is wel beter, moderner en iets sneller.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Nu online
Bovendien kan je een "domme" stekkerdoos niet vergelijken met een voeding natuurlijk. Stekkerdoos gaat 220 in en komt 220 uit. Bij een voeding komt 220 in en gebeurt er allerlei tovenarij binnenin. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Bedankt voor jullie reacties en meedenken. Vandaag heeft hij de hele dag aangestaan, lage load, geen games, maar ook geen enkele vastloper. Een snelle Google-search in het Engels ('stekkerdoos' is 'power strip', weer wat geleerd) laat wel wat voorbeelden zien van personen die daar ook vage problemen mee hadden, maar ook niet overduidelijk.

Ik durf nog niet te zeggen dat dit het was, want ik kan het me ook slecht voorstellen, maar een dagje zonder vastloper was wel prettig.

* FereiDON gaat zijn werk nog maar eens een keer opslaan.

• FereiDON
Gisteren toch weer een aantal vastlopers. :(

• chim0
  • Nu online
Denk toch die processor hoor. Om daarachter te komen zou je toch een andere moeten testen.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:09
[...]

Heb er zelf 2 gehad, gingen allebei stuk binnen 1,5 jaar :/

Don't let perfect be the enemy of good.

Pagina: 1