Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 23:56
Beste Tweakers,

Op dit moment heb ik een wat oudere build thuis staan als main-pc. In de loop van de tijd is er wel wat veranderd, met als laatste verandering een FM2+ upgrade-setje tweedehands hier op Tweakers gekocht anderhalf jaar geleden.

Huidige pc:
AMD A4-4000
ASRock FM2A88M Extreme6+
16 GB Kingston RAM
GeForce 580GTX 1536MB
Samsung 1TB
Corsair CX 450W

Het upgradesetje kwam eigenlijk met een X4 860, maar door een foutje leverde de Tweaker hem met een A4-4000. De X4 860 werd vlot daarna opgestuurd, maar door laksheid van mijn kant en weinig gebruik van de pc heb ik die pas een jaar later gemonteerd om erachter te komen dat die niet werkte (constant BSOD's met de cpu erin).

Nu werkte het wel, want ik doe niet extreem intensieve dingen met de pc. Beetje Photoshop, wat oudere games (Sims 4, EU4). De laatste tijd doe ik echter wat meer met de pc, ga ik met Premiere Pro spelen en loop ik er wel tegenaan dat hij (naar mijn mening) langzaam is.

Om hem sneller te maken, heb ik verschillende opties:
1. CPU upgraden
2. SSD monteren
3. Upgraden naar nieuwere socket

Gezien mijn budget, zou ik het liefst voor optie 1 of 2 gaan, maar ik twijfel of dat voldoende gaat zijn. Voor (minder dan) €100 kan ik een SSD aanschaffen of (tweedehands) een snellere cpu op de kop tikken. Denken jullie dat dat voldoende snelheidswinst gaat boeken of kan ik beter meer uitgeven? Of zie ik iets over het hoofd wat meer impact gaat hebben?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! :)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Je hebt een dual core gebaseerd op bulldozer, bagger traag dus. Die X4 860 is al 3x zo snel.

Heb je wel de laatste bios er op staan? Je hebt namelijk een nieuwere bios nodig voor de 860 dan voor de 4000.

Het zal nog steeds geen snelheidsmonster zijn, maar al wel aanzienlijk sneller dan nu.

Een ssd is nooit een slecht idee, maar daarna zal de bottleneck altijd je cpu zijn, zowel bij een 4000 als de 860.

Maar met beide zal het al wel aanzienlijk veel sneller gaan dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
De laatste bios erop staan, weet ik zo niet. Zal ik eens naar kijken, bedankt voor de tip! Zou dat de BSOD's kunnen verklaren met de 860?

Een snelheidsmonster hoeft niet persé, het zijn niet de meest veeleisende dingen die ik erop doe. Maar wat vlotter dan nu, is wel prettig.

Ik zal eens gaan kijken naar een cpu en SSD. :)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FereiDON
White Feather schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:41:
Heb je wel de laatste bios er op staan? Je hebt namelijk een nieuwere bios nodig voor de 860 dan voor de 4000.
Dit was een geweldige tip! :D _/-\o_

Het was inderdaad een oude bios. De 860K draait nu vlekkeloos. Heel erg bedankt! Het verschil is meteen merkbaar. Alleen even kijken naar een andere koeler, hij wordt erg warm met deze A4-4000 stock koeler. :X

Maar als ik deze advertentie bekijk, lijkt de 860K stock koeler niet echt anders dan mijn huidige. Is die wel anders?

Ik las op internet al heel vaak dat het een warme processor is. Maar op dit moment komt de cpu dichtbij de thermal limit onder full load (AMD Overdrive, thermal margin, houdt 5°C over) en throttelt daardoor een beetje (mp gaat naar x35 ipv x37 normaal of 40x turbo). Dat lijkt me té warm en niet bevorderlijk.

Ik wil er ook niet teveel in investeren, dus ik ga nog even kijken naar de faninstellingen, maar een andere koeler van de V&A halen kan natuurlijk ook. En betere koelpasta. O-)

En eens kijken naar een SSD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Heb je nieuwe koelpasta gebruikt?
pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS koelt veel beter dan het stockkoelertje voor een lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Helaas werd deze AMD generatie érg heet, en had het bovendien wat problemen met lage IPC... beetje pentium 4 niveau dus. Gelukkig zijn de huidige Ryzens echt absurd veel beter (draai voor de gein eens cinebench, lijkt qua workflow wel wát op wat je doet met premiere), en veel koeler. Intels natuurlijk ook (hoewel die in de 8000-serie ook best heet kunnen worden).

Een échte upgrade zal, voor premiere, mits je storage inderdaad niet de limiet is (meten = weten), inderdaad al érg snel in een betere CPU zitten, en helaas is dat ook een ander socket (en mits je nu op DDR3 zit, ook RAM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FereiDON
Uszka schreef op maandag 12 november 2018 @ 06:59:
Heb je nieuwe koelpasta gebruikt?
pricewatch: Arctic Alpine 64 PLUS koelt veel beter dan het stockkoelertje voor een lage prijs.
Ik heb nieuwe koelpasta gebruikt, maar het was wel een tube die al open was en een b-merk. Dat koelertje ziet er leuk uit! Die zal ik bestellen met een tube betere koelpasta. Dank je! d:)b
Umbrah schreef op maandag 12 november 2018 @ 07:11:
Helaas werd deze AMD generatie érg heet, en had het bovendien wat problemen met lage IPC... beetje pentium 4 niveau dus. Gelukkig zijn de huidige Ryzens echt absurd veel beter (draai voor de gein eens cinebench, lijkt qua workflow wel wát op wat je doet met premiere), en veel koeler. Intels natuurlijk ook (hoewel die in de 8000-serie ook best heet kunnen worden).

Een échte upgrade zal, voor premiere, mits je storage inderdaad niet de limiet is (meten = weten), inderdaad al érg snel in een betere CPU zitten, en helaas is dat ook een ander socket (en mits je nu op DDR3 zit, ook RAM).
Cinebench heb ik toevallig gisteren gedraaid, vooral om te kijken of het nu wel stabiel was en dat was zo. Ik meende dat ik op 6800 punten zat? Ik zit nu op m'n werk, kan het niet nakijken.

En inderdaad, dat is het punt. Om nu de pc te upgraden komt voor mij op een vervelend moment. Het is niet alleen de CPU, maar ook het moederbord en RAM geheugen. Komt wel weer. Het ging me nu om de pc met zo min mogelijk middelen iets vlotter te krijgen. En ik ben blij dat ik het topic geopend heb, want daardoor kon ik het met een simpele BIOS update oplossen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
FereiDON schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:24:
[...]

Ik heb nieuwe koelpasta gebruikt, maar het was wel een tube die al open was en een b-merk. Dat koelertje ziet er leuk uit! Die zal ik bestellen met een tube betere koelpasta. Dank je! d:)b
Er zit al koelpasta op die koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Umbrah schreef op maandag 12 november 2018 @ 07:11:
Heb zelf 2 jaar met een met een Athlon X4 860 systeem gewerkt, dat ze erg heet werden heb ik nooit kunnen waarnemen. Heeft altijd stabiel en netjes z'n werk gedaan, idle temperatuur tussen de 25 en 30 graden, onder load nooit boven de 60 graden uitgekomen. Uiteraard is dit inmiddels een verouderde generatie cpu, maar als je niet al te hoge eisen stelt kun je in combinatie met een leuke videokaart best nog wel even vooruit hoor ;)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Heel erg bedankt alvast! Ik heb nu die andere koeler gemonteerd, scheelt behoorlijk. Met Prime95 wordt hij nog steeds wel warm, na langere tijd op 12 graden thermal margin, maar onder de games die we geprobeerd hebben na uren nog op 25 graden thermal margin. Stukken beter dus!

Nu wel een ander probleem, daar maak ik apart een topic voor aan (linkje).
FereiDON schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:24:
Cinebench heb ik toevallig gisteren gedraaid, vooral om te kijken of het nu wel stabiel was en dat was zo. Ik meende dat ik op 6800 punten zat? Ik zit nu op m'n werk, kan het niet nakijken.
Een Cinebench van 6800 slaat natuurlijk nergens op. Dat was de Geekbench score. :+
Cinebench zat op 91 (single) en 288 (multi).

[ Voor 42% gewijzigd door FereiDON op 19-11-2018 20:04 ]

Pagina: 1