Toon posts:

Verplicht ong zelf 30% sociale premies betalen. Advies nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 5.046 views

Onderwerpen

Vraag

• jonathanmaas95
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
--

[Voor 121% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:28]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, Bitcoin is geld dus daar moet je wel belasting over betalen. Is het niet als loon, dan wel als investering / spaargeld.

Maar gezien je vraagstelling om "elders" een kamer te huren; ben je nou woonachtig in NL en ben je NL staatsburger? Dan denk ik dat "kamer in buitenland" meer een zoektocht is naar belastingfraude?

Ik zou de vraagstelling over de sociale premies eens neerleggen bij het ministerie van SZW. En voor je loon / salaris / investering zou ik een zeer goede accountant raadplegen.

/edit: LEES Crypto opgeven aan belasting [NL] eens goed door ;)

[Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2018 18:06]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:00
Ben je daar in loondienst en officieel geregistreerd als medewerker? Of sta je als ZZP'er op de lijst? Of heb je een bedrijfje dat officieel is ingehuurd?

Of verricht je onofficieel werk zonder contract en krijg je gewoon 'zwart' uitbetaald?

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:51

msteggink

2 tflops@home

Je bent woonachtig in Nederland? En je vraagt hoe je de belasting kunt ontwijken?

Webstek

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom ga je niet in China wonen dan? Je maakt hier gebruik van alle voorzieningen en je zoekt nu hulp om daar niet eerlijk voor te betalen?

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:47

Jeoh

blaat

Heb je Google al eens aangeslingerd?

https://www.belastingdien...dend_werken_en_ondernemen

"Maar waarvoor ben ik verplicht verzekerd?"

https://www.rijksoverheid...en-ik-verplicht-verzekerd

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:29
In Nederland moet je je vermogen in BTC opgeven en er zeker belasting over betalen. Het klinkt een beetje alsof je mogelijkheden zoekt om de belasting te ontwijken.
Als je dat kamertje huurt in het buitenland raad ik je aan daar ook te gaan wonen, want je wil immers wel van alle voordelen gebruik maken in Nederland maar niks betalen.

• jonathanmaas95
MAX3400 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:04:
Euh, Bitcoin is geld dus daar moet je wel belasting over betalen. Is het niet als loon, dan wel als investering / spaargeld.

Maar gezien je vraagstelling om "elders" een kamer te huren; ben je nou woonachtig in NL en ben je NL staatsburger? Dan denk ik dat "kamer in buitenland" meer een zoektocht is naar belastingfraude?

Ik zou de vraagstelling over de sociale premies eens neerleggen bij het ministerie van SZW. En voor je loon / salaris / investering zou ik een zeer goede accountant raadplegen.

/edit: LEES Crypto opgeven aan belasting [NL] eens goed door ;)
--

[Voor 13% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:28]

• jonathanmaas95
President schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:04:
Ben je daar in loondienst en officieel geregistreerd als medewerker? Of sta je als ZZP'er op de lijst? Of heb je een bedrijfje dat officieel is ingehuurd?

Of verricht je onofficieel werk zonder contract en krijg je gewoon 'zwart' uitbetaald?
--

[Voor 11% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:29]

• wardjj
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:54
Heb je hier en hier wat aan?
Laten we ervan uit gaan dat je buitenlandse werkgever, géén premies betaalt in Nederland en dat je geen loonbelasting meer afdraagt. In de meeste gevallen zul je niet meer sociaal verzekerd blijven in Nederland. Wil je dit laten toetsen, dan is het mogelijk om dit te laten doen door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Houd er rekening mee dat dit veel tijd in beslag kan nemen.

Als je geen recht meer hebt op WLZ, dan stopt in de regel ook het recht op de Nederlandse zorgverzekering zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet (ZvW). Met andere woorden; je recht op de basisverzekering stopt. Je doet er goed aan om een andere verzekering te regelen, want je zult nog wel gebruik willen kunnen maken van zorg in Nederland.
Sowieso handig om advies te vragen aan iemand die hier écht verstand van heeft, hoe goed bedoeld alle adviezen hier op Tweakers ook zijn. ;)

[Voor 5% gewijzigd door wardjj op 18-11-2018 18:19]

• jonathanmaas95
wardjj schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:16:
Heb je hier wat aan?

[...]

Sowieso handig om advies te vragen aan iemand die hier écht verstand van heeft, hoe goed bedoeld alle adviezen hier op Tweakers ook zijn. ;)
--

[Voor 36% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:29]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:14:
[...]

Je moet 1.2% belasting betalen over Bitcoin als 't goed is.
Je moet 1.2% belasting betalen over vermogen. Of dat in bitcoin is of niet, maakt niet uit. Vermogen is o.a. geld dat je op een rekening gestald hebt, waarover al inkomstenbelasting (of whatever ander soort belasting er geldt over dat geld) betaald is, of een ander goed dat als investering geldt en geacht wordt meer waard te worden over tijd.
Dit is een ander verhaal waar ik 't over heb. Ik heb 't over mijn salaris. Ik maak mijn BItcoin dan over in Euro's, het is maar voor een paar uur BTC.
Over je salaris moet je inkomstenbelasting betalen. Of dat in bitcoin is of niet maakt niet uit.

Die sociale premie die je moet betalen kom je dus niet onder uit. Overigens als je bedrijf dat voor je zou doen zou dat gewoon van je salaris af gaan.

Wat jij op dit moment wilt heet belastingontduiking en daar doen we hier niet aan mee.
jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:20:
[...]Zoals je begrijpt heb ik geen zin om zowel belasting te betalen zelf (in HongKong) als de sociale premies...
Dat begrijpen we zeker en dat hoeft ook niet. Tussen de meeste landen, waaronder Hong Kong en Nederland, bestaan verdragen ter voorkoming van dubbele belasting Dat komt over het algemeen er op neer dat je de in Hong Kong betaalde belasting af mag trekken van wat je hier moet betalen aan belasting.

[Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 18-11-2018 18:22]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jonathanmaas95
msteggink schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:04:
Je bent woonachtig in Nederland? En je vraagt hoe je de belasting kunt ontwijken?
--

[Voor 21% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:29]

• jonathanmaas95
CyBeR schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:20:
[...]

Je moet 1.2% belasting betalen over vermogen. Of dat in bitcoin is of niet, maakt niet uit. Vermogen is o.a. geld dat je op een rekening gestald hebt, waarover al inkomstenbelasting (of whatever ander soort belasting er geldt over dat geld) betaald is, of een ander goed dat als investering geldt en geacht wordt meer waard te worden over tijd.

[...]

Over je salaris moet je inkomstenbelasting betalen. Of dat in bitcoin is of niet maakt niet uit.

Die sociale premie die je moet betalen kom je dus niet onder uit. Overigens als je bedrijf dat voor je zou doen zou dat gewoon van je salaris af gaan.

Wat jij op dit moment wilt heet belastingontduiking en daar doen we hier niet aan mee.
--

[Voor 8% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:30]

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44

Spotmatic

Ken sent me

TS, beantwoord nou even de vraag of je in NL woont of niet.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• jonathanmaas95
Spotmatic schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:23:
TS, beantwoord nou even de vraag of je in NL woont of niet.
--

[Voor 18% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:29]

• President
https://www.expatverzeker...d-met-buitenlands-inkomen

Niet meer sociaal verzekerd in Nederland
Laten we ervan uit gaan dat je buitenlandse werkgever, géén premies betaalt in Nederland en dat je geen loonbelasting meer afdraagt. In de meeste gevallen zul je niet meer sociaal verzekerd blijven in Nederland. Wil je dit laten toetsen, dan is het mogelijk om dit te laten doen door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Houd er rekening mee dat dit veel tijd in beslag kan nemen.

Als je geen recht meer hebt op WLZ, dan stopt in de regel ook het recht op de Nederlandse zorgverzekering zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet (ZvW). Met andere woorden; je recht op de basisverzekering stopt. Je doet er goed aan om een andere verzekering te regelen, want je zult nog wel gebruik willen kunnen maken van zorg in Nederland.

Goed lezen en SVB contact.

Bitcoin is gewoon loon in natura dacht ik

• jonathanmaas95
President schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:24:
https://www.expatverzeker...d-met-buitenlands-inkomen

Niet meer sociaal verzekerd in Nederland

Goed lezen en SVB contact.

Bitcoin is gewoon loon in natura dacht ik
--

[Voor 22% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:30]

• President
Je zoekt dus niet in het witte gebied naar mogelijkheden maar in het grijze/zwarte gebied: op papier aan bepaalde voorwaarden doen om hier een financieel voordeel te halen.

Maar je gaat niet echt ergens anders of wonen, waardoor het niet meer grijs is maar je aan belastingontduiking en andere zaken wilt gaan doen. Je zoekt dus een illegale uitweg

• wardjj
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:54
jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:27:
[...]

SVB is ontzettend onduidelijk geweest. Heb meer dan 5 keer gebeld. Ook met de belastingdienst. Natuurlijk is het voor hun makkelijk als ik gewoon zelf alles betaald, maar het gaat nu niet om wat makkelijk is maar wat het meest voordelig is. Zoals ik al eerder aangaf kan ik eventueel een kamer huren in Duitsland en vanuit daar werken (of geregistreerd staan). Wellicht dat dit een goedkoper alternatief is als ik een paar honderd euro betaal aan een kamer dan 3 x zoveel aan die premies.
Dan zit je daar met hetzelfde probleem. Lees eerst eens die volledige pagina door die ik stuurde. Zoek het daarna gewoon uit met iemand die hier verstand van heeft; je probeert nu gewoon belasting te ontwijken/duiken. Iemand die er verstand van heeft is bijvoorbeeld die organisatie waar ik net naar linkte, een fiscalist of een belastingadviseur. Zoek eens op belastingadvies expats bijvoorbeeld en leg je kwestie daar eens neer.

• jonathanmaas95
wardjj schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:31:
[...]

Dan zit je daar met hetzelfde probleem. Lees eerst eens die volledige pagina door die ik stuurde. Zoek het daarna gewoon uit met iemand die hier verstand van heeft; je probeert nu gewoon belasting te ontwijken/duiken. Iemand die er verstand van heeft is bijvoorbeeld die organisatie waar ik net naar linkte, een fiscalist of een belastingadviseur. Zoek eens op belastingadvies expats bijvoorbeeld en leg je kwestie daar eens neer.
--

[Voor 4% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:30]

• President
Nog een laatste tip: als je belasting wilt ontduiken is het niet verstandig om je identiteit prijs te geven

Of je bent niet Jonathan Maas die in 1995 is geboren natuurlijk

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:27:
[...]

SVB is ontzettend onduidelijk geweest. Heb meer dan 5 keer gebeld. Ook met de belastingdienst. Natuurlijk is het voor hun makkelijk als ik gewoon zelf alles betaald, maar het gaat nu niet om wat makkelijk is maar wat het meest voordelig is. Zoals ik al eerder aangaf kan ik eventueel een kamer huren in Duitsland en vanuit daar werken (of geregistreerd staan). Wellicht dat dit een goedkoper alternatief is als ik een paar honderd euro betaal aan een kamer dan 3 x zoveel aan die premies.
Zo werkt dat niet. Als jij werkt in Nederland betaal je ook in Nederland.
Tenzij je 80% van je werktijd op je kamertje in Duitsland wilt gaan zitten.
En ik kan je uit ervaring vertellen dat de Duitse premies nog een stuk hoger liggen.

• jonathanmaas95
noMSforme schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:42:
[...]

Zo werkt dat niet. Als jij werkt in Nederland betaal je ook in Nederland.
Tenzij je 80% van je werktijd op je kamertje in Duitsland wilt gaan zitten.
En ik kan je uit ervaring vertellen dat de Duitse premies nog een stuk hoger liggen.
--

[Voor 25% gewijzigd door jonathanmaas95 op 19-11-2018 22:30]

• jonathanmaas95
President schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:40:
Nog een laatste tip: als je belasting wilt ontduiken is het niet verstandig om je identiteit prijs te geven

Of je bent niet Jonathan Maas die in 1995 is geboren natuurlijk
--

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 11:28

RoamingZombie

Watching the sheeple...

jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:03:
[...]

Ik werk online. Alles wat ik doe is internationaal. Ik werk niet binnen NL. Het is gewoon toevallig dat ik vanuit NL werk. Ik zou overal ter wereld kunnen werken vanuit mijn laptop.
Gelukkig gaan sociale premies over waar je woont en niet waar je werkt. Je woont in Nederland, maakt gebruik van de sociale voorzieningen en moet dus deze premies gewoon betalen.

Ninety percent of everything is crap.

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
[...]

Ik werk online. Alles wat ik doe is internationaal. Ik werk niet binnen NL. Het is gewoon toevallig dat ik vanuit NL werk. Ik zou overal ter wereld kunnen werken vanuit mijn laptop.
Het gaat er om waar je fysiek aanwezig bent.
Je slaat de toetsen van je laptop aan in Nederland, dus je werkt in Nederland.

zie bjivoorbeeld:
https://www.jongbloed-fis...gratie/183_dagenregeling/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
Bijna alle aannames van topicstarter zijn fout. Hij werkt werkt per definitie in NL omdat hij daar zich fysiek bevindt.

De aanname waar hij belastingplichtig is is ook incorrect. Dat wordt namelijk bepaald in het belastingverdrag, in dit geval tussen NL en Hong Kong. Ik heb het verdrag er niet bijgepakt, maar voor een persoon met de Nederlandse nationaliteit, woonachtig in NL en werkzaam in NL is dat vrijwel zeker NL.

Dat er initieel belasting in HK wordt ingehouden is voor bovenstaande niet relevant. Het verdrag regelt typisch welk land wat mag heffen en als er teveel is ingehouden (voorheffing) in het andere land dan kan dat typisch verrekend of teruggevraagd worden.

Voor sociale premies geld iets soortgelijks. Heb het niet precies gelezen, maar deze pagina van de SVB gaat erover: https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/wizards/w_nl_btl_wg.jsp

HK wordt daar genoemd als verdragsland. Voordeel is dat je dus maar eenmaal hoeft te betalen.

Een paar euro schuiven naar een fiscaal adviseur is ook aan te raden alvorens fiscaal door te prutsen.

Het was even typen, maar als NL burger zien we binnenkort graag de belastingbijdrage van topicstarter tegemoet.

edit: Hong Kong en China worden door elkaar gebruikt. Het is ook essentieel dat duidelijk te hebben.

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2018 22:04]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:15
[...]

Al genoemd bij bovenstaande posts. Maar ik werk bij een multinational. Toevallig in Nederland, maar ik zou overal ter wereld mijn werk kunnen doen. Toch mag ik niet goedkoopste locatie waar we een kantoor hebben staan uitkiezen voor mijn belastingen. Want hoewel ik overal zou kunnen werken, werk ik in Nederland.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@jonathanmaas95
Maak een afspraak met een belastingadviseur en/of accountant. Zelf heb je er duidelijk geen of weinig kaas van gegeten. Een belastingadviseur/accountant is een stuk goedkoper dan de hoge boete + naheffing die je na een paar jaar gaat krijgen omdat je geen belasting of premies betaald hebt.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:59:
Mijn vraag
Ik werk online voor een bedrijf in China en krijg uitbetaald in Bitcoin.
Een bedrijf wat in China gevestigd is mag dat dus niet. Salaris kan in China niet uitbetaald worden in Bitcoin.
Je zit dus al in een legaal erg grijs gebied.

En ik zou als ik jou was heel snel uitzoeken wat het verschil is tussen Hong Kong en China. De belastingssystemen zijn totaal anders. (zeker gezien de belastingshervorming betreffende wereldinkomen in Oktober in China).

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:24

Theo

moederbord

Je woont in Nederland, maakt gebruikt van het Nederlandse zorgsysteem, loopt over de Nederlandse stoep en kijkt naar Nederlandse publieke televisie én je hebt genoten van het Nederlandse onderwijssysteem.

Voor je werk bevindt je je in Nederland; je adres is in Nederland en als er wat fout gaat dan hoop je dat de Nederlandse brandweer of politie op de stoep staat. Kijk je op je ID dan is deze in Nederland uitgegeven en staat er dat je een Nederlands staatsburger bent.

Je betaalt hier dus ook voor door inkomstenbelasting in, jawel, Nederland!

Welkom in het land van de werkenden in Nederland waar je door je inkomstenbelasting gewoon mee mag betalen aan alles.

Dat je voor een buitenlands bedrijf werkzaam bent heeft hier niks mee te maken. Half Nederland heeft een Multinational als werkgever, en half Nederland kan thuiswerken of vanaf elke plek op de wereld inloggen om te werken.

7400 Wp op het dak

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:06

t_captain

Moderator General Chat
Dag iedereen. Ik zou graag wat advies/perspectief krijgen van jullie. Ik werk online voor een bedrijf in China en krijg uitbetaald in Bitcoin. In Nederland hoef je geen belasting te betalen hiervoor maar iedereen is (blijkbaar) verplicht om sociale premies te betalen.
Ho! Het uitbetalen in Bitcoin verandert niets aan je belastingplicht. Als je het werk vanuit Nederland uitvoert, ben je hier belastingplichgtig over je inkomen.

Die "sociale premies", dat zijn in jouw geval waarschijnlijk premies volksverzekeringen, en die worden samen met de inkomstenbelasting geind. De andere sociale premies zijn premies werknemersverzekeringen (betaalt de werkgever in NL) en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (afhankelijk van de situatie wie die betaalt).
Ik vroeg me af wat er mogelijk is en of jullie je gedachtes zouden kunnen delen. Zelf dacht ik om in het buitenland een kamer te huren en dan daar geregisteerd te zijn om niet verplicht 30% van mijn loon in te leveren.
Als je daadwerkelijk in dat land gaat wonen, word je daar belastingplichtig. Doe je het als rookgordijn voor de Nederlandse fiscus, lees dan even dit artikel voor een reality check.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:14
jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:15:
[...]

Ik ben in loondienst daar ja. ik werk online en ik moet dan ook in Hong Kong belasting betalen.
https://meijburg.nl/nieuw...sen-hongkong-en-nederland
Vestigingsplaats lichamen
Wat Nederland betreft, is iedere persoon die op grond van de Nederlandse wetgeving in Nederland aan belasting is onderworpen op grond van zijn woonplaats, verblijf, plaats van leiding of enige andere soortgelijke omstandigheid, in Nederland gevestigd.
Succes met de naheffing :)

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-06 14:15
jonathanmaas95 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:14:
[...]

Je moet 1.2% belasting betalen over Bitcoin als 't goed is. Dit is een ander verhaal waar ik 't over heb. Ik heb 't over mijn salaris. Ik maak mijn BItcoin dan over in Euro's, het is maar voor een paar uur BTC.
Daar ga je dus helemaal de fout in. Je doelt op de vermogensrendementheffing en die betaal je over je vermogen, of dit euro's, dollars, goud of bitcoins zijn doet allemaal niet ter zake.

Over inkomen uit arbeid betaal je inkomstenbelasting, ook hier maakt het theoretisch niet uit of je uitbetaald krijgt in Bitcoins, goud of gewoon in euro's.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:33

Clush

Do as I say...

Dit is toch wel weer een voorbeeld van waarom PFSL mijn favoriete subforum is :X

Ik hoop van harte dat dit het eerste jaar is dat TS op deze manier werkt, anders mag je straks over de afgelopen jaren ook nog even je inkomstenbelasting aftikken, want ik begrijp dat je nu je salaris als vermogen danwel belegging hebt opgegeven?

Werkelijk onbegrijpelijk dat je dit niet uitzoekt voordat je via zo'n vage constructie aan de slag gaat. Ik zou echt vandaag nog een afspraak maken met een goede belastingadviseur, want dit heeft er alle schijn van een erg serieuze naheffing te worden en waarschijnlijk ook nog een forse boete als je niet opschiet.

Zolang de belastingdienst geen onderzoek start bestaat er nog iets als een inkeerregeling, ik zou alles op alles zetten om te zorgen dat je daar in elk geval gebruik van kan maken.
In Nederland hoef je geen belasting te betalen hiervoor
8)7 Serieus, zoek een goede adviseur... dit klinkt bijzonder onwaarschijnlijk.

... not as I do.

Anoniem: 224360

Clush schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:04:
Dit is toch wel weer een voorbeeld van waarom PFSL mijn favoriete subforum is :X

Ik hoop van harte dat dit het eerste jaar is dat TS op deze manier werkt, anders mag je straks over de afgelopen jaren ook nog even je inkomstenbelasting aftikken, want ik begrijp dat je nu je salaris als vermogen danwel belegging hebt opgegeven?

Werkelijk onbegrijpelijk dat je dit niet uitzoekt voordat je via zo'n vage constructie aan de slag gaat. Ik zou echt vandaag nog een afspraak maken met een goede belastingadviseur, want dit heeft er alle schijn van een erg serieuze naheffing te worden en waarschijnlijk ook nog een forse boete als je niet opschiet.

Zolang de belastingdienst geen onderzoek start bestaat er nog iets als een inkeerregeling, ik zou alles op alles zetten om te zorgen dat je daar in elk geval gebruik van kan maken.

[...]

8)7 Serieus, zoek een goede adviseur... dit klinkt bijzonder onwaarschijnlijk.
TS werkt vanuit thuis bij z'n ouders. De kans is groot dat het om een paar k inkomen op jaarbasis gaat......

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 12:29
Zoals meerdere malen hierboven aangegeven:

Je bent hier sowieso sociaal verzekerd.

Gezien de hele constructie om je werkzaamheden is het inderdaad verstandig om hulp te zoeken bij een goede belastingadviseur.

PSN: Leech1984

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 08:18
Anoniem: 224360 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:19:
[...]

TS werkt vanuit thuis bij z'n ouders. De kans is groot dat het om een paar k inkomen op jaarbasis gaat......
Of tientallen k per maand, daar weten we helemaal niks van (er zijn rare baantjes in deze wereld) en is ook niet relevant. Dat het salaris in BTC wordt uitbetaald is ook niet relevant*, zoals TS zelf ook aangeeft, dat vertroebelt de discussie alleen maar.

Verder is het meeste al gezegd, maar ik wil nog even benadrukken dat een kamer in het buitenland regelen als fictief adres, als fraude wordt gezien en toevallig een specifieke vorm van fraude waar de belastingdienst momenteel extra aandacht voor heeft.

* Edit: tenminste, voor de Nederlandse wetgeving, mogelijk is het wel relevant voor de wetgeving in Hong Kong

[Voor 7% gewijzigd door Lapa op 19-11-2018 13:15]

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:33

Clush

Do as I say...

Anoniem: 224360 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:19:
[...]

Blijkbaar is de huur van een kamer in Duitsland minder dan de sociale premies over z'n inkomen... Denk dat het wel om een iets groter bedrag gaat.

... not as I do.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Lapa schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:25:
Verder is het meeste al gezegd, maar ik wil nog even benadrukken dat een kamer in het buitenland regelen als fictief adres, als fraude wordt gezien en toevallig een specifieke vorm van fraude waar de belastingdienst momenteel extra aandacht voor heeft.
Tenzij je daadwerkelijk in Duitsland gaat wonen, natuurlijk. Zoek dan wel even uit wat de juridische definitie van wonen is, want dagelijks langdurig bij de ouders op bezoek zit er dan mogelijk niet in.

Maar vraag dan wel even op tweakers.de (of bij een Duitse belastingadviseur) wat je verplichtingen in Duitsland dan weer zijn, want dan zul je daar inkomensbelasting/premies moeten betalen. Mocht dat ook niet de bedoeling zijn, dan zul je in een land moeten wonen waar premies en verzekeringen laag zijn.

[Voor 17% gewijzigd door bwerg op 19-11-2018 12:32]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 22:44
Rukapul schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:14:
Bijna alle aannames van topicstarter zijn fout. Hij werkt werkt per definitie in NL omdat hij daar zich fysiek bevindt.

De aanname waar hij belastingplichtig is is ook incorrect. Dat wordt namelijk bepaald in het belastingverdrag, in dit geval tussen NL en Hong Kong. Ik heb het verdrag er niet bijgepakt, maar voor een persoon met de Nederlandse nationaliteit, woonachtig in NL en werkzaam in NL is dat vrijwel zeker NL.
Klopt. Het artikel uit het verdrag:
Artikel 14. Inkomsten uit dienstbetrekking
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 15, 17 en 18 zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een verdragsluitende partij ter zake van een dienstbetrekking slechts in die verdragsluitende partij belastbaar, tenzij de dienstbetrekking in de andere verdragsluitende partij wordt uitgeoefend. Indien de dienstbetrekking aldaar wordt uitgeoefend, mag de ter zake daarvan verkregen beloning in die andere verdragsluitende partij worden belast.
2. Niettegenstaande de bepalingen van het eerste lid, is de beloning verkregen door een inwoner van een verdragsluitende partij ter zake van een in de andere verdragsluitende partij uitgeoefende dienstbetrekking slechts in de eerstbedoelde verdragsluitende partij belastbaar, indien:
a. de genieter in de andere verdragsluitende partij verblijft gedurende een tijdvak dat of tijdvakken die in een tijdvak van 12 maanden beginnend of eindigend in het desbetreffende belastingjaar een totaal van 183 dagen niet te boven gaat of gaan, en
b. de beloning wordt betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van de andere verdragsluitende partij is, en
c. de beloning niet ten laste komt van een vaste inrichting die de werkgever in de andere verdragsluitende partij heeft.
(...)
@jonathanmaas95
Als je wil voorkomen dat je (afhankelijk van de hoogte van het bedrag) een keer een boete door de Belastingdienst krijgt opgelegd dan wel een dagvaarding krijgt om bij de strafrechter te moeten verschijnen, dan zou het verstandig zijn om contact te zoeken met een belastingadviseur met kennis van internationaal belastingrecht.

Be yourself, no matter what they say ...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Edit: Ik krijg in Bitcoin uitbetaald maar dat wordt snel Euro's. Het maakt nu niet uit of ik in Bitcoin uit wordt betaald of in dollars. Ze geven me een bepaalde salaris waarde in dollars en dat krijg ik dan in Bitcoin waarde wat ik dan ook bij een exchange kan omruilen. Dus ik krijg 'eigenlijk' betaald in dollars
Ik zou sowieso in dollars laten uitbetalen, volgens mij houd je dan meer over dan het eerst via een bitcoin exchange te laten lopen.

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 18:58
https://www.jongbloed-fis...stingverdragen/hong_kong/

Er is een belastingverdrag. Dat zou ervoor moeten zorgen dat je niet 2x belasting betaald, maar voor de inhoud van de specifieke regeling moet je zelf even kijken, met een specialist. Kan vrij ingewikkeld zijn.

Was al gelinked maar nu via mensen die je daarover kunnen adviseren.

Los daarvan: ga je ook geen beroep doen op ww of bijstand als dat ophoud? Of betaal ik extra belasting omdat jij dat niet wilt?

P.s. belastingonduiking is een misdrijf....ik zou ermee oppassen dat je niet over t randje gaat. De straffen en naheffingen zijn...fors.

[Voor 9% gewijzigd door BuZZem op 19-11-2018 14:09]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 09:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daar TS ieder bericht van hem verwijderd heeft, heeft dit topic geen nut meer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
Klein verschil tussen een maatschappelijke en forumparasiet blijkbaar :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee