Toon posts:

Nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EotT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-03 20:28
Hallo iedereen.

Ik ga voor de eerste keer eens een volledige desktop samenstellen. Via dit topic wou ik eens kijken of er misschien dingen beter kunnen/componenten goed op elkaar afgesteld zijn/eventueel goedkoper/etc.
Ik zou de componenten volgende week willen kopen (Black Friday kortingen). (Tenzij er een reden is om beter toch nog te wachten. Het is niet dringend om deze desktop te kopen, kan zeker nog minstens een half jaar wachten, maar Black Friday lijkt me een mooi moment om nog een mooie korting te krijgen). De prijs van de desktop kan nog wel wat omhoog, hangt ook beetje af van voor hoeveel ik de componenten op Black Friday kan kopen.
Ik moet ook nog wel een windows licentie erbij aanschaffen. Ik ben nog aan het zien wat daarvoor de beste optie is. Ik hoop dat het prijskaartje (incl windows, zonder monitor) op Black Friday op minder dan €1000 euro komt.

Enkele afwegingen die ik heb gemaakt:
- cpu: Aangezien de nieuwe Ryzen 2 tot aardig wat stroom verbruiken, heb ik toch maar voor een Intel cpu gekozen. Ik zou graag een stille pc hebben, dus minder verbruik = stiller. Hiervoor zou ik ook een extra koeler toe voegen (zie verder).
- gpu: Ik heb voor een AMD gekozen, want ik veronderstel dat ik een monitor met freesync ga kopen (aangezien deze veel goedkoper zijn). Deze gpu lijkt me vergelijkbaar met een nvidia gtx 1060 (zowel prestaties als prijs). Is er een reden waarom ik beter voor de 1060 zou gaan? Indien ik een 1060 zou vinden die merkelijk goedkoper is, is dit dan aan te raden (met de monitor in het achterhoofd? Eventueel dan toch een monitor met gsync aanschaffen?)
- Koeling: Ik zou graag een stille desktop hebben, dus heb ik een aparte koeling erbij gezet. Ik heb hier helemaal geen verstand van. Kan ik beter voor een andere gaan?
- Moederbord: Hiervan heb ik ook niet veel kennis. De z390 lijken me niet zoveel meer te bieden, dus lijkt het me beter om voor een goedkoper z370 bord te gaan.
- Behuizing: maakt me niet uit. Liefst geen RGB, geen lichtjes, enkele fans voor betere airflow?
- Monitor: (niet erbij, ter info): Ik ben van plan om een 32 inch 1440p monitor te kopen (waarschijnlijk gebogen, eventueel met HDR) --> Hiervoor is het misschien aangeraden om nog even te wachten, ik denk dat er in 2019 nog veel op het gebied van monitoren zal veranderen? Ik heb op dit moment nog een perfect werkende 24inch monitor, die ik - indien nodig - nog een hele tijd kan gebruiken.

Desktop zal niet overklokt worden.

Graag commentaar en opmerkingen. Bedankt! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600 Boxed€ 249,90€ 249,90
1MSI Z370 Gaming Plus€ 113,50€ 113,50
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 243,94€ 243,94
1Zalman Z11 Plus€ 68,16€ 68,16
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,95€ 48,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 125,-€ 125,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 150,-€ 150,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.079,40

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1440p gaming? Dan moet je, bij voorkeur, een Vega GPU aanschaffen of een 1070 (of beter natuurlijk). Een en ander staat haarfijn uitgelegd in de BBG's zoals reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2018

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@EotT Er is een goedkopere goede optie. de Ryzen5 2600.
Voeding kent wat bekende problemen en daarom adviseer ik liever een ander. oa Corsair RM550X (2018)
of pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M. voor €80,- zijn er wel beter kasten te verkrijgen. pricewatch: Fractal Design Meshify C

@MAX3400 iemand die al 12j lid is, kent de BGG wel :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:34:
@MAX3400 iemand die al 12j lid is, kent de BGG wel :D
Qua posthistory houdt het niet over dus ik kan niet inschatten wat iemand niet/wel weet als er over 1440p gesproken wordt en een RX580 uitgekozen wordt.

/edit: eventueel kan een overgeklokte RX590 nog iets doen op 1440p/normal detail maar anders zal er toch echt iets meer dan €300 moeten worden uitgegeven aan een GPU.

[Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2018 17:41]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MAX3400 (niet erbij, ter info): Ik ben van plan om een 32 inch 1440p monitor te kopen (waarschijnlijk gebogen, eventueel met HDR) --> Hiervoor is het misschien aangeraden om nog even te wachten, ik denk dat er in 2019 nog veel op het gebied van monitoren zal veranderen? Ik heb op dit moment nog een perfect werkende 24inch monitor, die ik - indien nodig - nog een hele tijd kan gebruiken.

Ik ben ook van alles van plan :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EotT
Ik ken de BGG inderdaad wel. Ik had het systeem eerst al eens samengesteld op Alternate (aangezien ik meestal daar iets koop, is niet zo ver van mij vandaag), en niet alles was daar beschikbaar.
Ik veronderstel ook niet dat ik bij de black friday deals enorm veel keuze ga hebben op alle componenten, dus zal ik waarschijnlijk toch al een beetje moeten afwijken van dit lijstje.

Misschien had ik hetvolgende nog beter toegevoegd in mijn eerste post: Gaming is op zich niet het hoofddoel. Ik verwacht ook niet dat ik op hoogste settings alles ga kunnen draaien, en dat is ook niet nodig. Ik wil dus zeker geen high-end gaming systeem maken.

Bedankt al voor de opmerkingen. Ik zal toch nog eens de Ryzen5 2600 bekijken. Ik had de vorige uren al verschillende reviews gelezen, maar was niet helemaal overtuigd. Ik zie nu dat ik me vergist had bij de prijs (gekeken naar Ryzen5 2600X, waardoor de intel niet veel duurder was ).

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:48:
Ik heb op dit moment nog een perfect werkende 24inch monitor, die ik - indien nodig - nog een hele tijd kan gebruiken.
Goed, en welke resolutie dan??? Zo kunnen we wel bezig blijven...

@EotT als gaming niet je hoofddoel is, waarom dan een GPU van 300 Euro? Je kan 2160p60 (indien nodig) als aansturen met de IGP van de CPU.

[Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2018 17:50]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 14:22

PcDealer

HP ftw \o/

EotT schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:49:
Ik zal toch nog eens de Ryzen5 2600 bekijken. Ik had de vorige uren al verschillende reviews gelezen, maar was niet helemaal overtuigd. Ik zie nu dat ik me vergist had bij de prijs (gekeken naar Ryzen5 2600X, waardoor de intel niet veel duurder was ).
Waarom niet overtuigt? Wat doe je wel qua gaming? Of is een onboard goed genoeg?

LinkedIn WoT Cash Converter

• noco04
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-05-2022
Ik hoop dat je niet van plan bent om de volle 100 euro uit te geven aan je Windows. Er zijn vele websites die Windows aanbieden voor een 15 tal eurotjes. Bv: scdkeys

• MAX3400

MAX3400

noco04 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:56:
Ik hoop dat je niet van plan bent om de volle 100 euro uit te geven aan je Windows. Er zijn vele websites die Windows aanbieden voor een 15 tal eurotjes. Bv: scdkeys
Want? Een retail key is duur(der) maar geeft enige support door Microsoft.

Als je nou ook alle topics op GoT even linkt over deze goedkope keys; er is al zoveeeeel over gesproken incl. alle voor- en nadelen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 14:22

PcDealer

HP ftw \o/

Retail ook nog op vervangende systemen te gebruiken.

LinkedIn WoT Cash Converter

• EotT
Goede ervaringen met intel, wat minder met amd (maar dan spreken we wel al over vele jaren geleden). Amd heeft in mijn ogen toch nog steeds een achterstand op het gebied van energieverbruik. Natuurlijk is er de laatste jaren al een grote stap vooruit gezet, dat weet ik wel. Prijs/prestatie daarentegen is natuurlijk wel een sterk punt. Amd heeft veel meer cores/threads, maar ga ik daar wel gebruik van kunnen maken? Misschien is het beter om minder, maar snellere cores te hebben?
Misschien is het gewoon beetje een persoonlijke voorkeur, maar misschien moet ik er toch maar voor die Ryzen 5 2600 gaan. Daarom dat het goed is dat ik hier de vraag toch maar stelde, om betere keuzes te maken.
noco04 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:56:
Ja, maar dat lijkt me niet helemaal correct te zijn. Dan liefst toch maar een key die blijft werken, waar er geen problemen mee komen.
[b]MAX3400 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:59:
Support boeit me niet, maar ik wil geen problemen krijgen met de key. Het moet gewoon zonder problemen blijven werken.
[b]MAX3400 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:49:
Goed, en welke resolutie dan??? Zo kunnen we wel bezig blijven...
@EotT als gaming niet je hoofddoel is, waarom dan een GPU van 300 Euro? Je kan 2160p60 (indien nodig) als aansturen met de IGP van de CPU.
Nu heb ik maar 1080p op 24 inch.
Daarom dat ik er ook niet teveel aan wil geven, aangezien het niet het hoofddoel is. Maar ik wel wel nog de mogelijkheid hebben om wat te gamen. Je kan een IGP toch niet echt geschikt noemen om te gamen...
Met een black friday deal moet het eventueel toch al wel mogelijk zijn om het voor €200 te kunnen kopen, dan valt het al goed mee.

[Voor 3% gewijzigd door EotT op 18-11-2018 20:26]

• noco04
MAX3400 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:59:
[...]

Als je nou ook alle topics op GoT even linkt over deze goedkope keys; er is al zoveeeeel over gesproken incl. alle voor- en nadelen.
@MAX3400 Als je een bepaald budget hebt vermoed ik dat je dan geen zin hebt om nog een 100 euro uit te aan Windows.

Edit: en zeker als het je niet deert kwa support.

[Voor 5% gewijzigd door noco04 op 18-11-2018 18:17]

• MAX3400

MAX3400

noco04 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:14:
[...]

@MAX3400 Als je een bepaald budget hebt vermoed ik dat je dan geen zin hebt om nog een 100 euro uit te aan Windows.
Sorry hoor maar dat is omgekeerde wereld. Dan ga je toch lekker Linux draaien als €100 teveel is voor je?

Dus jij raadt aan om wel €1000 aan een PC te spenderen en dan de grenzen van legaliteit op te zoeken om een OS te installeren?

/edit: even omgerekend voor je; een Windows licentie (retail) kost je minder dan 3 cent per dag, uitgaande van de 11 en 14 jaar software-updates voor respectievelijk Windows 7 en XP.

[Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 18-11-2018 18:23]

• noco04
MAX3400 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:18:
[...]

Sorry hoor maar dat is omgekeerde wereld. Dan ga je toch lekker Linux draaien als €100 teveel is voor je?

Dus jij raadt aan om wel €1000 aan een PC te spenderen en dan de grenzen van legaliteit op te zoeken om een OS te installeren?
Ik heb gelezen dat pas illegal wordt wanneer er grote bedrijven aan meedoen. :/

• MAX3400

MAX3400

noco04 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:24:
[...]

|:( Illegaal = illegaal... Ongeacht of je alleen woont of een bedrijf hebt met 400 miljard omzet...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

noco04 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:24:
[...]

Lijkt het je niet beter om als 14 jarige niet eigenwijs te doen ?
In deze sectie is het advies op een OS nvt, daar kan een TS'er zelf voor kiezen.

• noco04
Hackus schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:28:
[...]

Lijkt het je niet beter om als 14 jarige niet eigenwijs te doen ?
In deze sectie is het advies op een OS nvt, daar kan een TS'er zelf voor kiezen.
Hoe kan het dat Windows 10 zo goedkoop is?
Ik ben al een paar weken bezig met forums te lezen en zo wat mensen te helpen. Ik las onder andere op dit forum dat het niet illegaal is. Ik probeer gewoon mij kennis wat toe te passen zodat ik nog meer bijleer. Het is niet mijn bedoeling om eigenwijs te doen maar ik leer ook bij uit deze discussies.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee