• CycloneCleaver
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:21
Beste Tweakers,

Ik loop tegen een probleem op dat ik maar niet krijg opgelost. Gister avond viel mij op, dat in taakbeheer mijn Intel CPU (6850K) in taakbeheer een snelheid aangaf van 3800 Mhz. Nu heb ik deze cpu in de Bios van mijn moederbord (Asus Rampage V Edition 10) al sinds meer dan 2 jaar ingesteld dat alle Cores van de CPU gelijk moeten lopen, namelijk 100 Mhz * 40 = 4000 Mhz. Dit heeft altijd gewerkt.

Opeens is dit dus niet meer zo en ik ben op onderzoek uitgegeaan. In de Bios is er niks veranderd, maar er was wel een nieuwe versie (die van mij was al 1,5 jaar oud). Dus de nieuwe Bios geflashed. Helaas geen resultaat.

Daarna verder onderzoek gedaan. Nu blijkt dat bij belasting, CPU-Z, maar 1 van de 6 cores op 4000 Mhz laat draaien, en de andere op 3800 Mhz. Dit zou overeen komen met de specificaties van de CPU. Echter... niet met mijn instellingen in de Bios. Ook valt op dat de Core Voltage in CPU-Z lager blijft hangen dan normaal bij stress testen: 1.072V. Normaal gaf deze 1.130V (De laagste waarde waarbij ik 4000 Mhz kon draaien op alle cores zonder dat de CPU onstabiel werd).

Ook heb ik in apparaatbeheer eens de drivers van de CPU verwijderd en opniew opgestart. Geen verbetering

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. in ASUS AI Suite 3 (Dat ik normaal nooit gebruik), geeft hij ook aan dat mijn CPU op 5 * een multiplier van 38 draait, en een keer 40. Op de een of andere manier worden de instellingen van mijn Bios, dus dus al 2 jaar werken, opeens overruled. Stel ik het in deze software in dat alle cores in sync moeten draaien op 4000 Mhz, wordt dit direct overgenomen en zijn en geen problemen. Dan gaat ook de Core Voltage weer netjes omhoog.

Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Met vriendelijke groeten,

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:54
De rapportage van clockspeed in windows taskmanager is niet accuraat. Installeer CPU-Z en check of je daar wel ziet wat je verwacht.
Taskmanager geeft alleen de standaard clockspeeds weer, geen OC of live informatie.

🇺🇦

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:20
Energiebeheerschema?

• CycloneCleaver
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:21
Uiteraard gedaan, zoals beschreven in de 3e alinea. CPU-Z geeft ook aan dat er maar 1 core op 4 Ghz loopt. Er is dus echt een probleem.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee