Bestelwagen zonder tussenschot mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 14:35
Wat voor mogelijkheden bestaan er voor een particulier om een bestelwagen zonder tussenschot (vaste wand) te rijden?

Als hobby vlieg ik met modelvliegtuigen. Ik gebruik momenteel een stokoude Opel Corsa om met mijn modelvliegtuigen naar de heide te rijden. Hiertoe heb ik de achterbank en de rechterstoel uit de auto gehaald.

Opel Corsa

(hierboven zie je dat met de romp van één vliegtuig de Corsa al aardig vol zit.)

Omdat de vliegtuigen inmiddels wat groter zijn geworden, ben ik op zoek naar een wegenbelastingvriendelijk bestelwagentje, waarin ik rompen en vleugels tot 230 cm kan vervoeren. Liefst met een laadvloertje, want er moet ook nog het nodige materiaal mee en soms heb ik wat andere dingen te vervoeren. Ik rijd ongeveer 3000 km per jaar met deze auto.

Zoals de titel aangeeft is mijn ideaalbeeld een bestelwagentje zonder tussenschot. Ik heb op Duitse autosites een Opel Combo L2H1 bestelwagen gezien, waarbij er geen tussenschot is en je de rechtervoorstoel ook nog kunt inklappen. Dan kan ik enorm lange dingen vervoeren, maar ook nog met 2 personen in de auto rijden. In Nederland ben ik dat type nooit tegengekomen.

Ik heb begrepen dat de afmetingen in de laadruimte in NL bepalen of een wagen als bestelwagen de weg op mag en wel of geen vaste wand moet hebben.

Gezien het geringe aantal kilometers wat ik maak, leek me een benzinemotor economischer dan een diesel.

Tips zijn welkom.
Hans

[EDIT] vraagstelling aangepast n.a.v. feedback dat de discussie grijs/geel kenteken irrelevant is voor mijn vraag. Het gaat om bestelwagen versus personenwagen om als particulier wegenbelastingvoordeel te halen.

[EDIT2] Een aanhanger kan ik bij mijn huis niet goed kwijt. Een bestelwagen kan ik wel parkeren.

[ Voor 13% gewijzigd door hmeijdam op 18-11-2018 08:28 . Reden: Reden uitgelegd dat aanhanger geen optie is ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:44
Is een Renault Kangoo, Fiat Doblo, Citroën Nemo of een van de afgeleiden niet iets? In principe bestelwagens, maar ze zijn er ook in personen uitvoering dus geen schot. Bank er weer uit zoals bij je huidige en dan ben je er ook. Niet zwaar en als benzine te krijgen ( ~ 40 euro MRB)

Even de eerste de beste gepakt, maar dit model bv
https://www.autoscout24.n...pt_listings&ipl=item_card

Nieuwere (gelijk aan een combo)
https://www.autotrader.nl...make=fiat&safemodel=doblo

Of een Kangoo
https://www.autoscout24.n...pt_listings&ipl=item_card

Of een combo
https://www.autowereld.nl.../foto.html#foto-290672662

Weet niet of de passagiers versies opklapbare voorstoelen hebben, maar van de bestel uitvoering van bv de Doblo/Combo zijn ze er wel. Wellicht is er ergens een sloop die zo’n stoel heeft. Laadvloer mis je dan, maar dat is met wat hout zelf af te werken.

[ Voor 88% gewijzigd door Speedy op 16-11-2018 21:51 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@hmeijdam even ter info; een grijs kenteken kan je ook op een Nissan Micra krijgen mits je voldoet aan de bepalingen van de fiscus. Allicht, maar zo op vrijdagavond lastiger, zou je eens met de fiscus kunnen bellen in hoeverre deze regelgeving te interpreteren is. Misschien dat dan een auto zoals een oudere Volvo 850 zou kunnen voldoen aan jouw laaddiepte-eis?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Om het belastingvoordeel van grijs kenteken te krijgen moet je de auto zakelijk rijden met al het papierwerk wat daar bij komt, dus tenzij je al een eenmanszaak hebt of iets dergelijks, gaat dat waarschijnlijk al niet lukken.

Vervolgens moet de auto aan een aantal fisieke eisen voldoen om grijs kenteken te mogen hebben, die eisen hangen af van het bouwjaar het jaar waarin de auto op grijs kenteken wordt gezet, als ie dat niet vanaf dag 1 was. Kan zijn dat het 'tussenschot' 30 cm hoog is.

Is een gewone stationwagen niet wat? Meeste bestelbusjes zijn vooral hoog ipv lang, omdat er voor de fiscus een kubus van bepaalde afmetingen in moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
Bedankt voor alle tips alvast, daar ga ik allemaal naar kijken.
BPM zal ik niet kunnen ontlopen als particulier, maar ik ga me eens verdiepen in de gewichten van bovenstaande auto's en op de site van de belastingdienst uitrekenen hoeveel verschil het grijs/geel kenteken van eenzelfde type wagen uitmaakt.

De vlakke laadvloer en enige hoogte is voor mij handig, omdat ik er achter ben gekomen dat een groot deel van de schade's aan mijn vliegtuigen optreedt tijdens het in- en uitladen. Een beetje manoeuvreerruimte en een interieur met weinig uitsteeksels scheelt een hoop reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kan je eventueel een gunstige deal afspreken met een locaal verhuurbedrijf?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:01
Ander idee.
Zelf een aanhangwagentje maken.
Waar je alles in kan leggen.

Die kan je helemaal customizen met rekjes enzovoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Camper. Wel de ruimte maar op kwarttarief meen ik
Dus minder wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een busje is aardig duur om te rijden als particulier, is een dichte aanhanger niet een mooie oplossing?
Voordeel is ook dat je dan eens wat meer mensen meer kan nemen als je gaat vliegen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 17-11-2018 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 17:48

SambalBij

We're all MAD here

Zoals al in je eigen link naar de belastingdienst staat, en tevens op https://www.belastingdien.../eisen_aan_een_bestelauto

Als je het hebt over een 'Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)' zoals een Opel Combo, VW Caddy etc (want dak meestal meer dan 25cm hoger dan de bovenzijde van het portier) moet je wel een schot hebben, maar dat hoeft maar 30cm hoog te zijn (geen idee tenopzichte van wat; neem aan de laadvloer) waardoor je daar misschen wel mee wegkomt door de spullen die je meeneemt daar overheen te leggen?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Dakdragers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Dat schot zit er in voor de veiligheid. Dat je de lading niet tegen je aan krijgt als je een klapper maakt. Maar bij bv een vw caddy kun je het schot erg gemakkelijk weg halen.
Maar waarom niet een auto die een slagje groter is, zodat je wel met een tussenschot kunt rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
hmeijdam schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:08:
Wat voor mogelijkheden bestaan er voor een particulier om een bestelwagen zonder tussenschot (vaste wand) te rijden?
Een tussenschot moet altijd, maar indien de dagmaat goed is (verschil in hoogte tussen de bovenkant van het bestuurdersportier en het dak) dan kan je toe met een schot van 30 centimeter. Je ziet dit vaak bij terreinwagens met een verhoogd dak.

Je mag niet je tussenschot verwijderen, dat is een economisch delict en de straffen zijn niet mals. Zelfs als de bestelwagen niet eens dusdanig gebruikt wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/703/158/812/DV_8_8332846_01_4c_DE_20120717123032.jpg

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
@CMD-Snake Nu ben ik in verwarring.

Op deze site van de belastingdienst lees ik het volgende voor een grote bestelwagen

Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)

Laadruimte (blok) minimaal 200 cm lang, minimaal 130 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm en een lengte van minimaal 200 cm

Zijruiten: toegestaan in de laadruimte

Vaste wand: niet nodig

Aanvullende eis: voor het meten van de laadruimte: de bestuurdersstoel staat in de fabrieksmatige achterste stand, de rugleuning mag rechtop staan

De combo waar ik naar keek heeft een laadruimte van 2170mm lang, 1305mm hoog en 1714mm breed. Dan zou hij toch moeten voldoen aan de eis voor "Grote bestelauto?"

(de aanhanger kan ik niet goed kwijt bij mijn huis, een bestelwagen kan ik gewoon parkeren)

[ Voor 4% gewijzigd door hmeijdam op 17-11-2018 12:35 . Reden: reactie op tips aanhanger ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Een kennis die ook aan modelvliegen doet heeft gewoon een Renault Traffic met achterbank als gezinswagen.

Altijd laadruimte genoeg, en je kan achterin een luchtbed neerleggen om te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 16:38
Bij de Renault Kangoo die ik indertijd reed van het werk, kon de voorste passagierszetel volledig plat, en kon dat stuk tussenschot gedraaid worden zodat je kon laden tot vanvoor en nog steeds beschermd bent door het tussenschot. Is dat niet wat je zoekt? Zoals hier staat op de link hieronder(wel even de foto naar rechts scrollen)

https://www.2dehands.be/a...ult-kangoo-378147484.html

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 17-11-2018 12:42 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
skelleniels schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:41:
Bij de Renault Kangoo die ik indertijd reed van het werk, kon de voorste passagierszetel volledig plat, en kon dat stuk tussenschot gedraaid worden zodat je kon laden tot vanvoor en nog steeds beschermd bent door het tussenschot. Is dat niet wat je zoekt? Zoals hier staat op de link hieronder(wel even de foto naar rechts scrollen)

https://www.2dehands.be/a...ult-kangoo-378147484.html
Dat is inderdaad wat ik bij Duitse autosites ook zag. Ik neem aan dat je hier in België mee reed? In NL heb ik dit echter nooit gezien en vroeg me inderdaad af waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 16:38
hmeijdam schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:53:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bij Duitse autosites ook zag. Ik neem aan dat je hier in België mee reed? In NL heb ik dit echter nooit gezien en vroeg me inderdaad af waarom niet?
Dit is inderdaad in België, als ik me niet vergis was dit zelfs de standaarduitvoering(toch in 2011, al tijdje geleden, maar ze worden geloof ik nog steeds zo verkocht)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@hmeijdam

Ik snap het even niet. Ben je een ondernemer? Zo nee dan heb je verder niets met de belastingdienst te maken en zal je zo'n ding gewoon op een normaal kenteken moeten zetten. En dan mag je kopen wat je wil. Met of zonder tussenschot.

Als particulier zal je niet op grijs kenteken kunnen rijden. Wat hier dus al geopperd word, koop zo'n Kango, Berlingo ding en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Het hele tussenschot hoeft voor jou dus niet omdat je hem toch niet zakelijk rijdt. Dus dan moet je alleen nog over veiligheid nadenken.
En hoeveel je per maand wil betalen aan wegenbelasting. Een echte bus heeft vaak 2.5 tot 3 meter (lange wielbasis) laadruimte, maarja dan zit je inderdaad met benzine motor alsnog zo op 90 euro oid wegenbelasting.
Misschien moet je gewoon een station zoeken waarvan voorstoel passagier plat kan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:03:
@hmeijdamAls particulier zal je niet op grijs kenteken kunnen rijden. Wat hier dus al geopperd word, koop zo'n Kango, Berlingo ding en je bent klaar.
Dat is nieuw voor mij. Ik heb op deze pagina van de belastingdienst bij de vraag "Voor welk soort motorrijtuig wilt u een berekening maken?" een keuze tussen onder andere "bestelauto particulier", "bestelauto ondernemer" en "bestelauto gehandicapte". Gezien de keuze "bestelauto particulier" nam ik aan dat je daar als particulier ook voordeel mee kunt halen.
Voorbeeld:
Ik kan daar uitrekenen dat een benzine bestelauto particulier van 1100kg per kwartaal €76 euro wegenbelasting kost, een benzine personenwagen met hetzelfde gewicht kost €128,- per kwartaal. Een bestelauto ondernemer van 1100kg kost €70,- per kwartaal

[ Voor 0% gewijzigd door hmeijdam op 17-11-2018 13:22 . Reden: oa toegevoegd bij keuze ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat de wegenbelasting anders kan/zal zijn betekent nog niet dat je dan op grijs kenteken rijd.

Dat gebeurt pas hier,

https://www.belastingdien...totarief_voor_ondernemers

Ze zullen vast de wegenbelasting anders berekenen als je een bestelauto van 1100kg rijd of een personenauto van 1100kg als particulier.Dat staat ook netjes uitgelegd waarom dat zo is. Maar dat betekent dus nog niet dat je op grijs kenteken rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:28:
Dat de wegenbelasting anders kan/zal zijn betekent nog niet dat je dan op grijs kenteken rijd.
aha, nu begrijp ik je antwoord. Ik heb mijn vraag dus eigenlijk onduidelijk gesteld en had niet over grijs kenteken moeten beginnen, maar alleen wegenbelastingvriendelijk moeten noemen. Kijken of ik dat nog kan aanpassen in de vraagstelling
[edit] Vraagstelling aangepast en iedereen bedankt die me duidelijk heeft willen maken dat geel/grijs kenteken irrelevant voor mij is.

[ Voor 13% gewijzigd door hmeijdam op 17-11-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.autodegoede.nl...odealers.nl/3142705/4274/

Dit zou een optie kunnen zijn. Ik weet niet wat het budget is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:56
Ik weet dat er ook van de halve tussenwanden zijn, zodat alleen de bestuurder beschermd is.Afbeeldingslocatie: https://pics.auto-commerce.eu/ac0297/foto/large_1507988036786010.JPG

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
Camper?

Je hoeft er natuurlijk niet mee op vakantie te gaan, of uberhaupt gebruik van te maken. Maar met een voldoende hoge bus of een (hef)dak, een dom keukenblokje wat andere regeltjes maar dan ben je er al.

Dus een marktplaats kookplaatje inbouwen op de meest kleine gasfles die je kan vinden, en een uitklapbare bank die je tot bed kan ombouwen en je bent een eind. Ingeklapt enz houd je dan in een beetje bus gewoon de hele lengte tot je beschikking. Alleen mis je 40cm ofzo aan 1 kant tbv de bank/bed/keukentje.

Voordeel is dat je dan je bus onder het kwartaaltarief kan rijden :)

Kost je eenmalig wel wat moeite (+herkeuring als t nog niet als camper geregistreerd staat) maar met 75% korting op de wegenbelasting scheelt dat wel

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 17-11-2018 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:43

M0i

Ik rij zelf al jaren in een Caddy bestel op benzine dit bevalt me erg goed als klussenbus je bent met de wegenbelasting € 116 per kwartaal kwijt als bedrijfswagen particulier, het tussenschot moet 30 cm hoog zijn is mij ooit verteld.

(ik weet ze controleren hier niet op tijdens de apk etc. ook een agent zal je er niet op aanspreken als hij ontbreekt maar hij moet er wel zitten volgens de voorwaarden bestelwagen particulier)

Tel je een personenwagen in de zelfde gewichtsklasse dan kom je op € 187 per kwartaal voor de wegenbelasting het verschil is dus € 284 per jaar.
Ook in de verzekering zit wat verschil een simpele Caddy is bij aanschaf niet zo duur als een personenwagen en dus is de premie ook lager, ga wel even buurten bij de maatschappijen onderling niet iedereen kan en wil een bestelbus verzekeren.

In Nederland zijn busjes op benzine schaars en daar is de prijs dan ook na, bij de oosterburen zijn ze volop verkrijgbaar en kun je ook nog kiezen uit meerdere busjes bij de handelaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
Zo'n halve tussenwand zou ook al een goede oplossing zijn. De lange delen steken daar makkelijk overheen.

Het idee van de camper werd ook al op de modelvliegclub genoemd, hoewel men daar meer de mogelijkheid benadrukte om hem dan meteen als mobiel clubhuis te gaan gebruiken inclusief frituur en gevulde koelkast graag.

Ik ga me eens verdiepen in het importeren van een auto uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roboog
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06-2022
Mercedes Citan, lang model het beste. Drie jaar oud en de bpm is foetsie. Als particulier kan je niet zakelijk grijs (goedkoper) rijden, je betaalt het dubbele. Tussenschot niet nodig, is 2 delen losschroeven. Voorstoelen kunnen voorovergeklapt worden. De lengte van een variant van de Citan tussen de korte en de " extra-lange", de " lange dus" is 178cm over de laadvloer. op 20 cm vanaf de vloer,, rechtervoorstoel voorgeklapt 185cm. Als er geen passagier mee hoeft kun je die rechtervoorstoel ook demonteren. Zit met vier vloerbouten vast. De diesel rijdt 1 op 20 ongeveer. (vanaf 2013 tenminste). Met die rechtervoorstoel voorovegeklapt kan er een fiets rechttoe-rechtaan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 22:58
Ik zou voor een gesloten aanhanger gaan. Zoiets: https://www.tweedehands.n...raad-actie-271027536.html
Je hebt ze tot 6 meter lang.
Wegenbelasting: €0
En in aanschaf ook een stuk aantrekkelijker dan een busje.

Enige nadeel is dat je auto zo'n ding wel moet kunnen (en mogen) trekken. En dat je waarschijnlijk een B+E rijbewijs moet hebben. Vroeger ging dat nog automatisch maar tegenwoordig is dat een extra examen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 00:26
RocketKoen schreef op zondag 18 november 2018 @ 00:46:
Ik zou voor een gesloten aanhanger gaan. Zoiets: https://www.tweedehands.n...raad-actie-271027536.html
Je hebt ze tot 6 meter lang.
Wegenbelasting: €0
En in aanschaf ook een stuk aantrekkelijker dan een busje.

Enige nadeel is dat je auto zo'n ding wel moet kunnen (en mogen) trekken. En dat je waarschijnlijk een B+E rijbewijs moet hebben. Vroeger ging dat nog automatisch maar tegenwoordig is dat een extra examen.
Hoezo B+E? Met de huidige regels heb je dat amper nodig. Zeker aangezien dit om bulk gaat met weinig gewicht kun je gewoon het maximumgewicht van de aanhanger laten terugzetten. 1000kg is al meer dan zat.

Maar TS noemt al dat hij een aanhanger niet kwijt kan en een busje wel.
Hoewel dat wettelijk inderdaad zo is, kan ik me ook voorstellen dat de buurt niet heel blij is met een permanente stalling van een busje. Zeker als parkeren al krap is.

@ ts
Ik weet niet hoe vaak je er op uit trekt met al die spullen, maar een aanhanger + stalling in de buurt is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een aparte auto/bestelwagen/busje.

Als het bijvoorbeeld eens in de maand is kan het zelfs makkelijk uit om een boedelbak te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
timberleek schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:17:

Als het bijvoorbeeld eens in de maand is kan het zelfs makkelijk uit om een boedelbak te huren.
Voor geplanned vervoer zou dat nog kunnen, maar een aanhanger huren is een extra drempeltje voor die winstille zondagochtend waar je opeens zin krijgt om te gaan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 00:26
jadjong schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:29:
[...]

Voor geplanned vervoer zou dat nog kunnen, maar een aanhanger huren is een extra drempeltje voor die winstille zondagochtend waar je opeens zin krijgt om te gaan vliegen.
Dat klopt. Ik weet niet hoe het werkt voor de TS. Ik ben totaal niet bekend met deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
timberleek schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:17:
[...]@ ts
Ik weet niet hoe vaak je er op uit trekt met al die spullen, maar een aanhanger + stalling in de buurt is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een aparte auto/bestelwagen/busje.
Een aanhanger is voor mij geen optie, omdat ik die niet goed bij huis kwijt kan. Een bestelwagentje is in dat opzicht geen probleem.
Omdat het vliegen volkomen ad-hoc gebeurt, denk aan "hup 's-avonds na het eten nog even een uurtje gaan vliegen" wordt het elders stallen van een aanhanger al gauw gedoe. Afgezien van de kosten die dat weer met zich meebrengt (garagebox huren).

Het zal voor mij dus een bestelwagen worden en het gaat daarbij eigenlijk alleen om het bepalen van het soort bestelwagen waar ik het beste naar op zoek kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonder budget word het lastig helpen.

Ik heb al een link gegeven. Dat is niks? Voldoet aan de voorwaarden voor lagere mrb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijdam
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:20:
Zonder budget word het lastig helpen.
Ik heb al een link gegeven. Dat is niks? Voldoet aan de voorwaarden voor lagere mrb.
Ja, dat was wel een goede tip hoor en past ook wel binnen het budget (<10K).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hmeijdam
Wat is het geworden?

Gaandeweg mijn zoektocht bleken de benzine bestelwagens nog best aan de prijs te zijn, omdat 90% van de bestelwagens diesels zijn. Uiteindelijk heb ik een Dacia Logan MCV uit 2007, dus van het oude model, op de kop getikt en hier de achterbank uit gehaald. Ik kan nu tot 210 cm vervoeren en als ik de rechtervoorstoel naar voren doe, nog langere dingen. Hij heeft een iets hoger onderstel (voor de slechte Roemeense wegen) en dat komt bij mijn ritjes over de heide goed van pas. Door de simpele Renault techniek kan ik het onderhoud ook zelf blijven doen.

Ter vergelijking met mijn oude Corsa in de openingspost heb ik hetzelfde vliegtuig in de Dacia gelegd. Ik kan er nu wel 4 van meenemen :) en dan kan er nog een passagier mee.

Dacia Logan MCV

De Dacia kost aan wegenbelasting € 43 per maand en verbruikt bij mijn gebruik ongeveer 1 liter benzine op 13KM

[ Voor 6% gewijzigd door hmeijdam op 31-01-2019 11:38 . Reden: stijlaanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42
Ik zou met dit weer wel ski's onder dat vliegtuig zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Leuk een terugkoppeling, Had ik nooit aan gedacht aan een Logan.
Pagina: 1