Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Type verwarming i.c.m. warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• Pieter.txt
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13-06 18:50
Eerder heb ik al eens een vergelijkbare discussie gestart. Ondertussen zijn we wat verder in ons proces om een huis te bouwen en hebben we wat nieuwe vragen.

We twijfelen nog altijd tussen een L/W warmtepomp en W/W warmtepomp. Vooral het financiële plaatje speelt een belangrijke rol. Een W/W warmtepomp past misschien gewoon niet in het budget. We vinden een W/W warmtepomp vooral interessant vanwege de mogelijkheid voor enige (passieve) koeling in de zomer, maar men heeft ons ook gezegd dat we daar niet teveel van moeten verwachten en dat het (dus) misschien de hogere investering niet waard is.

Daarnaast zitten we nog met het type verwarming op de 1e en 2e verdieping. Op de begane grond en in de badkamer komt sowieso vloerverwarming. We vragen ons af of we ook vloerverwarming in de slaapkamers moeten doen of niet. Het ene bouwbedrijf biedt dat standaard aan, terwijl de ander het juist (liever) niet doet. In dat laatste geval wordt aangeraden om elektrische radiatoren op de slaapkamers te installeren. De reden hiervoor zou zijn dat:
  • vloerverwarming is traag en als je dus in de winter je slaapkamer snel wilt verwarmen (want als kind wil je je huiswerk maken op je kamer zonder dat je vingers vastvriezen aan het papier (ligtelijk overdreven natuurlijk, want isolatie is stukken beter tegenwoordig dan in mijn jeugd)) dan lukt dat niet met vloerverwarming
  • vloerverwarming is ook lastig om de kamer 's avonds weer snel te laten afkoelen als je gaat slapen, want je wilt meestal niet in een (te) warme kamer slapen
  • met vloerverwarming verwarm je ook (gedeeltelijk) andere ruimtes, omdat de warmte zich via de vloer verspreidt
Met elektrische radiatoren zou je snel alleen die ruimte kunnen verwarmen waar dat nodig is en als je die uitzet dan is de warmte ook (relatief) snel weer verdwenen. Daarom beveelt het installatiebedrijf voor de slaapkamers elektrische radiatoren aan.

Kortom:
  1. is de meerprijs van een W/W warmtepomp de investering waard vanwege een hoger comfort (of wellich andere reden(en))?
  2. is het verstandig om op de slaapkamers elektrische radiatoren (of misschien beter iets als Jaga DBE) te gebruiken i.p.v. vloerverwarming?

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13-06 16:56
@Pieter.txt
als jij een huis laat/gaat bouwen, dan neem ik aan dat je alles volgens de regels doet en zeker de minimaalst isolatie normen gaat aanleggen. (meer is beter in mijn ogen, voorbijrijden op de toekomst, meer isolatie(of minder koude bruggen) is nu duur, maar straks een geschenk uit de hemel.).

op dat moment kun je eigenlijk je huis gewoon beter 24x7 op temperatuur houden.
vinden warmtepompen eigenlijk prettiger om te doen.
en kun je gewoon overal vloerverwarming leggen.
(je zou er nog wel even naar kunnen kijken of je dan niet 1 lus vloerverwarming per slaap kamer kunt doen.
zodat je wel per slaapkamer kunt regelen of je er wel wil verwarmen.)

het probleem koelen:
of je nu L/W gebruikt of W/W maakt niet uit.
pas als je L/L of W/L (ik weet niet eens zeker of die wel bestaat, maar zeg nooit nooit.) dan kun je echt goed koelen.
het probleem is:
1. warmte stijgt omhoog, kou zakt naar beneden. dus je krijgt al snel een klein koud laagje lucht hangend boven de vloer.
2. een radiator/vloerverwarming mag niet te koud worden, anders komt daar condens op en krijg je natte plekken. en dat wil je niet. dus koel water kan nooit te koud zijn zoals bij een L/L unit(die voeren het condens water appart af).

heb je vloer verwarming op de boven verdieping, dan valt de kou wel van het plafon de huiskamer in.
en dan werkt de koeling niet eens zo slecht.
(dus nog een reden om boven gewoon vloerverwarming te leggen.)
maar verwacht nog steeds niet het zelfde als een L/L unit.
(ach een paar graden je huis omlaag kunnen brengen is al heel prettig ;) )

verder, leest relatief en niks te hard wat ik schrijf. ;)
alleen deze wel:
slaapkamers elektrische radiatoren, nooit doen!
dat is een nood oplossing en zelfs dan is het vaak niet verstandig. ;)

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 14-11-2018 13:42]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Pieter.txt
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13-06 18:50
Bedankt voor de toelichting. Ik had al zo'n gevoel dat elektrische radiatoren niet de juiste oplossing zouden zijn. Ik denk er wel over om niet voor vloerverwarming maar voor lage temperatuur radiatoren (bijv. Jaga Strada) te kiezen. Dat lijkt een oplossing die ook past bij de karakteristieken van een warmtepomp zonder de nadelen van het langzaam opwarmen en weer afkoelen. Het kan juist helpen om snel even bij te verwarmen in een verder goed geisoleerd huis.

Voor de keuze tussen een L/W of W/W warmtepomp zal waarschijnlijk eerder het budget doorslaggevend gaan worden dan de eigenschappen van de twee systemen. Het enige voordeel van een W/W warmtepomp lijkt het passief koelen te zijn (en de efficientere verwarming als het buiten koud is), maar dat lijkt de meerprijs dan niet waard te zijn.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Een w/w en een l/w kunnen beide koelen (kan wel een bestel optie zijn bij sommige l/w)
Kwa stroomverbruik koelt een w/w goedkoper, maar of dat de meerprijs verantwoord weet ik niet.

Met beide kan je niet zo goed koelen als een echte airco, maar het kan zomers wel net het verschil maken. En koelen wordt nog wel eens onderschat bij goed geïsoleerde huizen.

Indien mogelijk zou ik voor overal vloerverwarming gaan. Met een warmtepomp verwarmen is bij voorkeur op een vaste temperatuur zonder (of een kleine) nachtverlaging.

Mocht je in de slaapkamers snel warmte willen, dan kan je misschien beter kijken naar infrarood panelen. Die verwarmen niet de hele ruimte, maar alleen waar je zit. Al vraag ik me af of dit nog nodig is in een goed geïsoleerd huis.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13-06 16:56
Pieter.txt schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:29:
Bedankt voor de toelichting. Ik had al zo'n gevoel dat elektrische radiatoren niet de juiste oplossing zouden zijn. Ik denk er wel over om niet voor vloerverwarming maar voor lage temperatuur radiatoren (bijv. Jaga Strada) te kiezen. Dat lijkt een oplossing die ook past bij de karakteristieken van een warmtepomp zonder de nadelen van het langzaam opwarmen en weer afkoelen. Het kan juist helpen om snel even bij te verwarmen in een verder goed geisoleerd huis.
een lage temperatuur radiator(LT) of vloer verwarming, dat is geen keuzen voor snel verwarmen.
zodra je met een warmtepomp gaat werken, dan verwarm je beter je huis gewoon 24x7. ;)
(vandaar dat isolatie ook zo belangrijk is met warmtepompen.)

de keuze LT radiatoren of vloerverwarming is eigenlijk, wil je een stenen vloer of niet.
en wil je radiatoren zien of niet.
(ja je hebt mensen die leggen een houten vloer op vloerverwarming, het kan wel maar blijft een beetje tegenstrijdig.)
Voor de keuze tussen een L/W of W/W warmtepomp zal waarschijnlijk eerder het budget doorslaggevend gaan worden dan de eigenschappen van de twee systemen. Het enige voordeel van een W/W warmtepomp lijkt het passief koelen te zijn (en de efficientere verwarming als het buiten koud is), maar dat lijkt de meerprijs dan niet waard te zijn.
dat word dus een L/W. ;)
dat kan nog steeds leuk koelen zelfs met vloerverwarming. (het is alleen minder merkbaar in huis als een L/L unit, maar het koelt wel. ook hier gewoon 24x7 een beetje koelen en het heeft zeker effect.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Sowieso vloerverwarming nemen als je nu kan kiezen. Met radiatoren en warmtepomp krijg je het ook niet sneller warm, dan kan je beter gaan voor degene met het meeste afgifte.

WW vs LW heeft als voordeel weinig geluidsproductie, geen last van defrost, "gratis" koeling en minder ruimte nodig. Maar de hoge kosten...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True