Op het forum is veel te vinden over verwarmen met lucht/water-warmtepomp en water/water-warmtepomp. Wij hopen binnenkort aan de slag te kunnen met ons nieuwbouwhuis en willen daar direct van start gaan met een warmtepomp als hoofdverwarming. Ondanks alle informatie op tweakers zijn er een paar dingen waar ik nog geen goed antwoord op heb gevonden.
- Wij twijfelen nog een beetje tussen de twee varianten. Enerzijds speelt de initiele investering een rol, anderzijds de kosten op lange termijn. We vragen ons af of de hoge investering in een water/water-warmtepomp het wel waard is t.o.v. de meer gebruikte lucht/water-warmtepomp. Maar een lucht/water-warmtepomp werkt vaak maar tot ongeveer -15C. Betekend dat dat je kou moet verduren als het onverhoopt toch eens kouder wordt? In Nederland gebeurt dat niet zo vaak, maar door klimaatverandering wordt het weer vooral extremer, waardoor het misschien wel iets is om rekening mee te houden.
- Verder lijkt het me niet logisch om in het hele huis, inclusief slaapkamers, vloerverwarming aan te leggen. Als onze kinderen in hun slaapkamer huiswerken willen (moeten) maken, wil je het daar snel warm hebben. Is het dan handig/beter om lage temperatuur radiatoren te installeren? Ik zou verwachten in de woonkamer en badkamer vloerverwarming aan te leggen en in alle andere ruimtes lage temperatuur radiatoren.
- Kun je een warmtepomp gebruiken i.c.m. zonneverwarming zoals Honeywell Evohome?
O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.