Toon posts:

Waar ligt het probleem? Vanalles al geprobeerd.

Pagina: 1
Acties:

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 20:04
Anders dan de titel "Waar ligt het probleem? Vanalles al geprobeerd" kan ik het niet omschrijven.

Het hele verhaal: H
Een tijd geleden begon mijn pc (Windows 7 Ultimate) steeds vaker problemen te vertonen met het opstarten. Hij kwam zelfs niet tot het Windows scherm. Maar de pc rebootte automatisch en op een gegeven ogenblik startte hij toch op en kon ik er de hele dag probleemloos mee werken. Dit is weken goed gegaan en ik nam het opstartprobleem maar even voor lief.
Echer omdat ik mijn pc dagelijks voor mijn werk gebruik had ik zoiets van: Ik kan wel wachten totdat hij het helemaal niet meer doet, maar beter is om te kijken waardoor het probleem veroorzaakt wordt en dat te vervangen. Ik ben naar de lokale computerwinkel gegaan en daar hebben we samen alle hardware verwijderd om op die manier uit te sluiten waar het probleem zou liggen. Uiteindelijk totdat er nog maar alleen het moederbord en de processor in zaten en het probleem bleef bestaan.

Verkoper gaf aan dat het onwaarschijnlijk was dat de processor defect was omdat ik geen problemen had als hij eenmaal opgestart was en dan ook nooit een of andere foutmelding meer gaf. Dus waarschijnlijk een defect moederbord. Omdat mijn systeem 4 jaar oud is was het niet meer mogelijk om een nieuw moederbord er in te zetten. Dus hier op Tweakers een tweedehands moederbord gekocht bij de meest betrouwbare verkoper die er is. Moederbord ontvangen, naar de winkel gegaan waar ze het moederbord er in hebben gezet en..............probleem was nog steeds aanwezig. Nu hadden ze daar nog wel een tweedehands processor liggen en die er in gezet en het probleem leek opgelost.

Dus Tweakers-verkoper medegedeeld dat het waarschijnlijk toch niet het moederbord was maar dat de processor toch defect was. Deze Tweakers-verkoper gaf aan dat dat wel heeeeel erg onwaarschijnlijk was. Dus de stoute schoenen aangetrokken en naar deze verkoper gereden. Daar het systeem getest en ook hij gaf toch aan dat het aan de processor lag. Op dat moment ook bij hem een tweedehands processor gekocht en die er in gezet. Paar dagen probleemloos kunnen werken. Totdat ik weer een foutmelding kreeg tijdens het booten.

De SSD-schijf er uit gehaald, oude harde schijf er in gezet en schone installatie van Windows er op gezet. Systeem werkte weer een paar keer achter elkaar. Dus zou ik dan de pech hebben dat ook nog m'n SSD-schijf defect was? De harde schijf verwijderd en m'n SSD-schijf er weer in gezet. Nieuwe Windows installatie er overheen gezet en kon m'n pc weer een aantal keren zonder problemen opstarten. Wel ondertussen al een nieuwe SSD-schijf besteld want zoals gezegd, ik moet werken met m'n pc dus kan 'm eigenlijk geen dag missen.

Dus omdat het systeem weer werkte, de rest van m'n harde schijven er in gezet en systeem opgestart. BAM, wederom een error tijdens het opstarten. Harde schijven weer verwijderd. En geprobeerd om Windows weer opnieuw op m'n SSD-schijf te installeren maar kreeg tijdens de installatie een foutmelding. Dus dacht ik "SSD-schijf ook niet goed". Nieuwe SSD-schijf die vanmorgen is binnengekomen er in gezet en ook daar krijg ik dezelfde foutmelding tijdens de installatie van Windows als op m'n oude SSD-schijf.

Ik weet het dus niet meer.

Al het advies is welkom.

Screenshots van de foutmeldingen:

Eerste soort foutmelding:
https://imgur.com/a/jN5nWpe

Tweede melding:
https://imgur.com/a/OkmMsio

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Als je de foutmelding googled: https://neosmart.net/wiki/0xc0000225/

Als het dan toch hardwarematig lijkt te worden veroorzaakt, en alle onderdelen die je hebt genoemd zijn al vervangen... zou ik eens de voeding vervangen:

"Causes of this Error
This error has been known to occur as a result of one or more of the following:

Cause 1: BCD is missing or corrupt
One of the most common causes of this error is the BCD that became missing or corrupt. That could happen because of disk write errors, power outages, boot sector viruses, or errors made while configuring the BCD manually."

Wellicht dat je voeding een probleem heeft en na een paar keer de BCD sloopt. Zeker als je het mo-bo ook al hebt vervangen. Nog een vraag: bij het vervangen van de Mo-bo, heb je toen ook de SATA-kabels vervangen? Misschien zijn die rot?

EDIT: Weet je nog? 12 jaar geleden? ;-) Wat is er kapot? M'n moederbord of m'n processor?

[Voor 7% gewijzigd door Jivebunny op 13-11-2018 13:36]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• 103720
In de winkel hebben we een nieuwe voeding aangesloten en toen bleef het probleem met het opstarten. Dus toen geconcludeerd dat het niet aan de voeding lag.

Ik heb het nu over een ander probleem (dat hij dus geen boot-device kan vinden, of dat hij Windows niet meer kan installeren) maar ga er dus vanuit dat het niet aan de voeding ligt.

Sata-kabels zijn nog niet vervangen.

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

103720 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:36:
Ik heb het nu over een ander probleem (dat hij dus geen boot-device kan vinden, of dat hij Windows niet meer kan installeren) maar ga er dus vanuit dat het niet aan de voeding ligt.

Sata-kabels zijn nog niet vervangen.
Dat hij geen boot device kan vinden zou betekenen dat ie je harde schijven/ssd ook niet meer zou moeten zien in je BIOS. Check daar even. Als ie daar geen HDD/SSD ziet, kunnen het de kabeltjes prima zijn. Het kan nog steeds ook zo zijn dat je MasterBootRecord (MBR) corrupt is geraakt door problematische kabeltjes/voeding.

En die problematische kabeltjes/voeding kunnen uiteindelijk je HDD/SSD inmiddels ook gewoon gemolt hebben en teveel sectors kapot hebben gemaakt. Wanneer je in staat bent, zou ik een S.M.A.R.T. test van je disks in een ander apparaat proberen te draaien.

[Voor 16% gewijzigd door Jivebunny op 13-11-2018 13:40]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@103720 allicht, als suggestie, even een lijstje posten van de actuele componenten van je PC? Je startpost is erg uitgebreid en geeft enige zorg tot controller / kabel / storage

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

MAX3400 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:45:
@103720 allicht, als suggestie, even een lijstje posten van de actuele componenten van je PC? Je startpost is erg uitgebreid en geeft enige zorg tot controller / kabel / storage
En de voeding is ook nog niet uitgesloten. Want de voeding is vervangen in de winkel (tijdelijk) maar het is niet duidelijk of er toen een verse install is gemaakt en met die voeding verder is gewerkt. Ik bedoel, corrupte BCD/MBR door voedingsproblemen is met alleen de voeding tijdelijk vervangen niet opgelost.

• 103720
Wow, wat een hoop reacties. Hartelijk dank daarvoor. Ben helaas geen echte kenner van dit alles dus het duurt even wat langer voordat ik kan reageren met de juiste antwoorden.

Wel ben ik ondertussen op mijn nieuwe SSD-schijf toch weer een verse instal van WIndows aan het doen. Vijf minuten geleden stopte hij wederom met de instal en kwam de foutmelding (zie bijlage 2) weer in het scherm. Heb toen, nav de opmerking over de kabels, de SSD-schijf op een andere SATA- en stroomkabel aangesloten, computer opgestart en computer startte op met de verdere voortgang van de Windows installatie.

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Top, we hoeven ook niet direct een antwoord hoor. Gewoon suggesties om verder te komen in het uitsluitingsproces.

Als het straks alsnog opnieuw gebeurt, probeer dan met een nieuwe voeding. Anders dan dat weet ik het ook niet meer.

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:42
Misschien toch je voeding eens veranderen.
Het kan zijn dat toch ergens misschien een teveel aan voltage wordt gegeven na een bepaalde tijd.
Of met opstarten.
Dat er toch iets mis is in de voeding

Of aansluiten op een geaard stopcontact? en niet in een stekkerdoos mocht dit wel zo zijn.
Misschien de stekkerdoos stuk

PSN: McMillan0984

• 103720
Ga nu kijken of het lukt om Windows te installeren op m'n nieuwe ssd-drive. Als dat lukt ga ik kijken of ik hem een paar dagen stabiel kan laten draaien zonder andere harde schijven er aan te hangen.

Als het systeem stabiel is kan ik dan met een SMART-test kijken of m'n harde schijven goed zijn? Of moet dat perse in een andere computer?

Ga voor de zekerheid wel alvast een nieuwe sata-kabel halen

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

103720 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:59:
Als het systeem stabiel is kan ik dan met een SMART-test kijken of m'n harde schijven goed zijn? Of moet dat perse in een andere computer?

Ga voor de zekerheid wel alvast een nieuwe sata-kabel halen
Je systeem draait alleen op die SSD en crasht ook alleen via die SSD (of geheugen misschien). Andere schijven zouden gewoon logische volumes (moeten) zijn als ik je goed begrijp, en ook je oude SSD zou dat kunnen zijn als je die nog aankoppelt. Dan kan je prima SMART tests draaien of die drives laten checken.

Nogmaals denk ik kabels/voeding en de suggestie van de stekkerdoos vind ik ook geen gekke.

Als de komende dagen dit stabiel draait wat je nu hebt gedaan, waren het de kabeltjes. Als het toch crasht, check de stekkerdoos (is makkelijkst) ook al had je het ook in de winkel geloof ik. Daarna de voeding checken als de stekkerdoos het niet oplost.

Succes iig.

• 103720
Heel erg bedankt alvast, wordt echt gewaardeerd.. Ik hou jullie op de hoogte.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als ik je wensenlijsten bekijk gebruik je high-end voedingen. Natuurlijk kan alles kapot maar de voeding zou niet mijn eerste verdachte zijn. Welke voeding heb je. De Cooler Master of de Seasonic?

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:14
Zal wel kapot ram geheugen zijn, laat memtest maar eens draaien wel opstarten van usb stick.
Heb ik vroeger ook gehad met een Pentium 1.7ghz, nu met elk nieuw systeem test ik mn geheugen altijd.

[Voor 8% gewijzigd door Goofy1978 op 13-11-2018 18:48]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel veel text, maar vooralsnog exact nul specificaties. Kom aub op met die lijst van onderdelen, anders blijft het gokwerk. We zijn helaas niet helderziend en onze glazen bol is ook nog stuk ;)

Soittakaa Paranoid!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 11:16
Poeh, dit soort meldingen is bijna altijd of je harddisk/SSD, of je kabels (dus sata kabel en/of voeding kabel). Nooit je processor, die gaan naar mijn ervaring zo goed als nooit kapot. Moederbord, mwa, zou kunnen, ander poortje proberen, maar kleine kans. Gezien je de SSD al vervangen hebt en het moederbord ook blijven alleen de kabels over.
Geheugen geloof ik niet in, dan kreeg je wel andere problemen (sowieso, geheugen gaat de laatste paar jaar eigenlijk amper stuk naar mijn ervaring).

• 103720
De SATA-kabel waar m'n oude SSD aan hing heb ik vervangen en daar heb ik m'n nieuwe SSD aangesloten en daar Windows opnieuw op geïnstalleerd. Afgelopen dagen geen problemen gehad. Mijn oude SSD heb ik ook aangesloten en die was via Windows Verkenner gewoon benaderbaar.

Vandaag dus maar de stoute schoenen aangetrokken en mijn oude SSD weer als opstartschijf 'ingesteld' en daar weer Windows op geinstalleerd (en Windows van mijn nieuwe SSD verwijderd).

Installatie verliep goed. Daarna hardware geinstalleerd en programma's en moest daardoor een paar keer opnieuw opstarten..................en ja hoor, daar was hij weer.

http://oi63.tinypic.com/25j8o3s.jpg

Bij een herstart startte Windows toch weer gewoon op. Ik heb Speedfan gedwonload en S.M.A.R.T. uitgevoerd met dit resultaat:

http://oi63.tinypic.com/6fnkuq.jpg

Ik zie daar dus 1 rood icoontje, is dat de boosdoener?

Mijn hardware:
Intel Core I7-4790
MSI Z97 PC Mate
Crucial 4 x 8gb DDR3 PC12800 CLB Ballistix Tactical
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX760 Gaming OC 2 GB
Cooler Master Voeding V450s 450W Modulair

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aan de linkerkant van je plaatjes, staat code vermeld. Daarmee kan je je plaatje direct op de forums kwijt; hoeven wij niet door te klikken naar sites met mogelijke pop-ups etc...
[IMG]http://i65.tinypic.com/1hz1o2.jpg[/ IMG]
^ vanzelfsprekend heb ik even een spatie ingevoegd om je plaatje niet direct in te voegen ;)

[Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2018 20:27]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 08:45

millman

6708Mhz @ -185c

Mocht je er deze week niet uitkomen kan je bij mij nog uitgebreid testen, draai hier ook een z97 soc force. Ben wel pas vanaf volgend weekend thuis. Stuur maar pm that..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• 103720
@millman , hartelijk dank voor je aanbod.

Het probleem is dat het PROBLEEM niet continu de kop opsteekt. Ik heb m'n pc het afgelopen uur 10 keer opnieuw opgestarte en geen enkel probleem. Terwijl het best zo kan zijn dat als ik 'm morgenvroeg opstart dat hij dan weer niet werkt. Soms is het beter als een onderdeel gewoon helemaal kapot is, dan weet je ten minste waar je aan toe bent.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15
Unknow attribute zegt nu niet veel, gebruik eens CrystalDiskMark.

Maar euhm wat is die oude ssd?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:35

nelizmastr

Goed wies kapot

Damic schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:32:
Unknow attribute zegt nu niet veel, gebruik eens CrystalDiskMark.

Maar euhm wat is die oude ssd?
Volgens het plaatje een MX100 van Crucial

I reject your reality and substitute my own

• 103720
Is een Crucial SSD 256GB Sata600 MX100

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15
Ow nu je het zegt, sorry :)

Je zou de Crucial Storage Executive eens kunnen draaien om te zien (behalve dan de firmware die out of date is) wat er mis is

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• 103720
Nu al 5 dagen alleen aan het werk op de nieuwe SSD. Geen enkel probleem gehad (klop klop op hout). Dus waarschijnlijk toch ook de oude SSD die corrupt was.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11

MsG

Forumzwerver

Soms werkt een firmware update van ssd's of hardeschijven ook nog, als je je verveelt zou je nog eens kunnen kijken of die nog beschikbaar is voor de andere ssd's.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• 103720
Okay, MsG (leuke band, was ik vroeger fan van ;-)

bedankt voor de tip. Maar ben er wel een beetje klaar mee. Pfffff.....Nu al een week of 4 bezig met van alles om het syteem stabiel te krijgen. Moederbord vervangen (was dus niet nodig), cooler vervangen (heb ik nu ook over) en processor vervangen (terwijl die nooit kapot gaan, haha). En nu ook nog een ssd moeten vervangen. Eens kijken of ik het spul wat ik over heb nog kan verkopen.

Eenieder bedankt voor zijn/haar bijdrage.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee