Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is er kapot? M'n moederbord of m'n processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-11 19:32
Een vraagje:

Mijn computer start niet meer op. Ik heb inmiddels uit een andere computer een harde schijf overgezet, maar geen resultaat. Ik heb dus het vermoeden dat er iets mis is met mijn processor of mijn moederbord. Maar hoe kan ik dat controleren (ik heb niet zoveel verstand dat ik even een moederbord kan overzetten)? De laatste tijd was het al heel vaak zo dat, wanneer ik de computer had opgestart, hij automatisch afsloot. En dat dan 2 , 3 of 4 keer achter elkaar. Maar op een gegeven ogenblik bleef hij toch stabiel. Maar als ik hem dan de volgende dag weer opstartte dan sloot hij zichzelf weer een paar keer automatisch af. Ik dacht eerst aan een virus, en heb er daarom een andere harde schijf in gezet. Maar ook dat hielp niet. Kan me niet voorstellen dat het aan de geluidskaart, grafische kaart, geheugen of dvdspeler ligt. Vandaar dat ik denk aan de processor of het moederbord. Iemand die me kan helpen?

Verwijderd

Is je voeding wel ok?
Ook handig om door te nemen is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Al aan je voeding gedacht?

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• 103720
Nogmaals ik heb er niet echt veel verstand van dus excuseer mij als ik het niet allemaal begrijp. Jullie geven aan dat ik aan mijn voeding moet denken (niet mijn voeding, maar die van mijn computer). Maar als ik mijn computer opstart werken de cdromdrives nog wel, er brandt een groen lichtje op het moederbord, de ventilators werken perfect en ook lijkt het alsof hij begint met het draaien van de harde schijf. Als er iets kapot is met mijn voeding zou dat allemaal niet werken, toch?

Verwijderd

Vooral je processor heeft een heel preciese spanning nodig. Als je voeding bijvoorbeeld een brakke 5volt lijn heeft krijgt je CPU simpelweg te weinig spanning en gaat deze rekenfouten maken (dat verklaard waarom hij overnieuw begint op te starten). Je voeding is dan niet kapot maar simpelweg te zwak of van slechte kwaliteit

Als je computer eens fatsoenlijk opgestart is zou je hem kunnen stress-testen met bijvoorbeeld Prime95, en dan tegelijkertijd met een programma als Aida32 je voedingslijnen in de gaten houden. Als deze dan teveel beginnen af te wijken van de norm heb je je probleem gevonden
Ook de temperatuur in de gaten houden. Bij een te hoge temperatuur gaat je processor ook rekenfouten maken, brakke koeling zou dus ook de oorzaak kunnen zijn

Je geheugen zou ook kapot kunnen zijn, dit kun je testen met memtest86

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 16:40 ]

• 103720
Okay, maar het probleem is dat hij momenteel helemaal niet meer opstart (geen beeld) dus ik kan ook niets testen.

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11 17:20
probeer een andere voeding te regelen, of sluit alleen het noodzakelijke aan, dit doe je door simpelweg; cd-spelers, extra cooler etc de kabeltjes vanuit te trekken.

BUH

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Hebben jullie meerder pc's in huis?
Anders haal er daar tijdelijk eentje uit

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

[...] En dat dan 2 , 3 of 4 keer achter elkaar. Maar op een gegeven ogenblik bleef hij toch stabiel.
Ik wil de eerdergenoemde mogelijke hardwareproblemen niet direct uitsluiten, maar het kan ook een software probleem zijn.
Ik heb zoiets zelf ook aan de hand gehad.
Het bleek een brakke driver te zijn die ik in alle opwinding had ge-upgrade naar een nieuwe versie.
Maarja.... don't fix what aint broken zeggen ze wel eens. Ik deed het toch en werd dus hiervoor gelijk afgestraft.
Driver heb ik er vanafgegooid en toen de die oude weeg geinstalleerd en toen was het over.
Maar omdat je het ook al met een andere HD hebt geprobeerd zal die kans nog wel kleiner zijn, maar wil 'm nog niet uitsluiten.
Heb je misschien afgelopen tijd een (Windows-) update of andere software geïnstalleerd?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wij zijn helaas niet helderziend...

Als je wilt dat wij iets zinnigs kunnen zeggen zul je toch echt zelf eerst dingen moeten uitproberen. Heb je er weinig verstand van? Lees je dan in :o

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.