Vraag

• N1v3K
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Beste tweakers,

Hopelijk heeft iemand een antwoord op de volgende kwestie...

Ik heb sinds kort een Mesh Wifi netwerk op basis van de Deco M9 plus.
Twee van deze Deco's (begane grond en eerste verdieping) zijn bekabeld aangesloten op mijn Experiabox (waar glasvezel op binnenkomt).
De derde staat draadloos op zolder (daar kon ik helaas geen kabel door een pijp naartoe trekken).

De opzet van mijn netwerk is als volgt:

De Deco's staan ingesteld als access-point. WiFi op de Experiabox heb ik uitgeschakeld.

Nu doet zich het volgende voor. Wanneer ik met de Shield een video wil afspelen van de NAS, werkt dit voor geen meter. Om de paar seconden hakkelt het bestand, met buffering tot gevolg. Kortom traag als dikke *vulmaarin*.
Downloaden met de NAS gaat wel, al is het niet zo snel als ik gewend ben. Met de Sonos muziek afspelen van de NAS hetzelfde probleem. En dat zijn toch echt geen grote bestanden.

De vraag is nu .. waar zit het knelpunt? Ik heb natuurlijk eerst geprobeerd om de Deco tussen de NAS en de Experiabox eruit te halen. Daarmee is het probleem van het afspelen verholpen. De downloadsnelheid van de NAS wordt er echter niet beter van.

Nou zou je kunnen zeggen, zet die NAS direct op de Experiabox en verder niet naar omkijken, maar ik ben straks van plan een mancave op de zolder te maken en daar de NAS neer te zetten. Achter de draadloze Deco. Als dit echter tot gevolg heeft dat ik nergens in huis vloeiend kan streamen, schiet ik er niks mee op.

Ik denk nu dat ik geen 2 Deco's bekabeld kan aansluiten, maar dat lijkt me vreemd. Zeker omdat ik ze als AP heb ingesteld. Ik vind er met Google niks over terug in ieder geval...

Wat zou ik moeten proberen om te achterhalen waar het probleem zit?

Beste antwoord (via N1v3K op 03-12-2018 22:09)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan je niet gewoon even met een kabeltestertje de aders testen? Dan weet je het zeker en scheelt een hoop werk. Als je die niet hebt dan is iets als dit prima.

[Voor 63% gewijzigd door spone op 21-11-2018 19:29]

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 23:24
N1v3K schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:46:
De downloadsnelheid van de NAS wordt er echter niet beter van.
Is het wel beter als je NAS met een patch kabel direct op de Experiabox aansluit? Zo ja, dan mogelijk een slechte kabel naar boven?

[Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 12-11-2018 22:27]

• N1v3K
  • Niet online
Goeie... Ga ik vanavond even proberen (y)

• N1v3K
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op maandag 12 november 2018 @ 22:27:
[...]

Is het wel beter als je NAS met een patch kabel direct op de Experiabox aansluit? Zo ja, dan mogelijk een slechte kabel naar boven?
Ik heb ondertussen het volgende gedaan:
- NAS aangesloten op de switch. Omdat daar ook de Sonos en de Shield opzitten, is streamen van media alvast geen probleem meer. Wellicht dat ik toch maar moet gaan kijken om een netwerkkabel in gootjes langs de trap naar de zolder te leggen.
- Op het moment dat ik de 2e Deco (die ik dus tussen NAS en Experiabox uit had gehaald) weer bekabeld aansloot, gingen beide Deco's op storing :/ Misschien dat mijn vermoeden dat 2 Deco's bekabeld aansluiten en als AP gebruiken toch niet mogelijk is. Wat op zich vreemd is, met name omdat ze eerst allebei gewoon in werking bleven. De 2e Deco daarom nu ook draadloos verbinding laten maken met de 1e.
- Vervolgens heb ik gekeken hoe het zat met de bekabeling. Ik heb een Speedtest met mijn laptop gedraaid op alle kabels (behalve die naar de TV-ontvanger). Dus de kabel(1) naar de switch, de kabel(2) naar Deco 1 en kabel(3) die nu dus niet is aangesloten op de 2e Deco.

Ik kwam op het volgende uit:
Kabel 1: 100 Mbps up en down
Kabel 2: 200 Mbps up en down
Kabel 3: 100 Mbps up en down

(Ik heb 200 Mbps glasvezel internet van Telfort).

Raar ... :?

Laatste test die ik heb gedraaid, was wederom een Speedtest met de laptop, maar nu direct op de poorten van de Experiabox waar kabels 1, 2 en 3 normaal gesproken inzitten. En tadaaaa... op alle 3 de poorten netjes 200 Mbps up en down. Ondanks dat het allemaal Cat6 is, gaat er iets dus niet goed in kabels 1 en 3, maar wat?!...

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2021
Is de officiële volgorde bij het"knijpen" van de connectors wel aangehouden?

Money isn't rellevant..... who you are is.....

• N1v3K
  • Niet online
Daar heb ik wel op gelet iig. Ook verschillende keren moeten "steken"...
Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat het toch mis is gegaan...

Ga ik ook nog even checken :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:07
Zelf connectors knijpen geeft altijd prutswerk, koop gewoon patchkabels op maat of neem een stugge kabel die je aan beide zijden afmonteert op een wandcontactdoos.
Als je maar 100Mbps haalt dan maken bepaalde adres geen connectie en kan hij alleen nog op 100Mps draaien, je kunt dat zien aan de lampjes op je switch.

Kabels meten met speedtest is een onzinnige test, je meet alleen je internet snelheid.
Een kabel moet 1000Mbps halen

Die deco's zijn een mesh systeem die je ook als accesspoint kunt gebruiken.
Echter dat kan volgen mij niet meer als je de bekabelde exemplaren als accesspoint schakelt, zo gauw je er een enkel draadloos aansluit moet je een mesh systeem maken en dat kan niet als je niet minimaal een andere als mesh hebt geconfigureerd anders is er geen backhaul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• N1v3K
  • Niet online
Ik heb de connectoren nagekeken, maar de aders zitten allemaal netjes op volgorde...
Ben(V) schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:08:
Zelf connectors knijpen geeft altijd prutswerk, koop gewoon patchkabels op maat of neem een stugge kabel die je aan beide zijden afmonteert op een wandcontactdoos.
Ik heb de kabels door loze leidingen getrokken, dus kant en klare kabel gaat helaas niet.
Als je maar 100Mbps haalt dan maken bepaalde adres geen connectie en kan hij alleen nog op 100Mps draaien, je kunt dat zien aan de lampjes op je switch.
Lampjes branden allemaal... :?
Die deco's zijn een mesh systeem die je ook als accesspoint kunt gebruiken.
Echter dat kan volgen mij niet meer als je de bekabelde exemplaren als accesspoint schakelt, zo gauw je er een enkel draadloos aansluit moet je een mesh systeem maken en dat kan niet als je niet minimaal een andere als mesh hebt geconfigureerd anders is er geen backhaul.
Je moet er altijd 1tje bekabeld aansluiten, anders komt daar geen internet op binnen ;)
De rest is nu ook draadloos aangesloten (zoals de onderste situatie op de afbeelding).

Een breuk in de kabel, waarbij 1 of meerdere aders kapot zijn, is dat nog mogelijk? Of doet de hele kabel dan niks meer?

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:11
Breuk is zeker mogelijk. 100 Mbit gebruikt maar 4 aders en gigabit 8. Maar dat zou je wel aan de lampjes moeten zien. Anders toch zeker in je netwerk info in Windows.

• Ben(V)
Connectors aanknijpen geeft altijd prutswerk en zeker als je stugge kabel gebruikt hebt.

Als je maar 100Mbps haalt hebt je gegarandeerd een slecht aangeknepen connector want een breuk van maar een aderpaar in een kabel is zo onwaarschijnlijk dat je dat kunt negeren.

Want zoals net gezegd is, als je maar 100Mbps heb dan heb je een connectie met te weinig aders en roepen alle lampjes branden is vrij zinloos.
De meeste switches (maar niet alle) geven aan of je een 1Gbps link of een 100Mbps link hebben met ofwel een andere kleur of andere link lampjes..

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• N1v3K
  • Niet online
Goed. Ik heb ondertussen de connectoren vervangen. Check, dubbel check, triple check. Die zitten gewoon echt wel goed nu.
Heeft echter niets veranderd aan de situatie, dus ik ga maar gewoon nieuwe kabels trekken....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan je niet gewoon even met een kabeltestertje de aders testen? Dan weet je het zeker en scheelt een hoop werk. Als je die niet hebt dan is iets als dit prima.

[Voor 63% gewijzigd door spone op 21-11-2018 19:29]

• N1v3K
  • Niet online
Dat kan ik inderdaad nog even proberen.
Bedankt voor de tip :)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@N1v3K wat voor kabels heb je getrokken? Het kan namelijk zijn dat dit geen volledige koperen kabels zijn, maar CCA kabels, zie ook: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels.

• Ben(V)
Het zijn gewoon de connectors, gebroken aderparen binnenin een kabels is ontzettend onwaarschijnlijk.

Een CCA kabel gaat pas spelen bij heel lange kabels en de kabels in de meeste huizen zullen bijna nooit boven de 30m komen en dat is zelfs voor CCA kabels geen probleem.

CCA kabels geven eerder problemen met gecorrodeerde aansluitingen die dus op den duur problemen opleveren.

• N1v3K
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:22:
@N1v3K wat voor kabels heb je getrokken? Het kan namelijk zijn dat dit geen volledige koperen kabels zijn, maar CCA kabels, zie ook: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels.
Poh.. goede vraag. Het was een rol van 50 meter geloof ik.
Heb de doos met restant nog wel ergens liggen. Maar ben net verhuisd, dus waar had ik die ook alweer gelaten? O-)
Morgen komt als het goed is de kabeltester binnen, dus kan ik gaan meten.

• N1v3K
  • Niet online
Ondertussen met de kabeltester aan de slag geweest. Bij de twee "defecte" kabels allebei op 2 aders geen groen licht. Respectievelijk aders 4 en 8 en aders 7 en 8. De ene kabel waar ik wel volle 200 Mbit internetsnelheid haalde, gaf groen licht op alle aders....

Verder heb ik ook gevonden welke kabel ik heb.

• N1v3K
  • Niet online
Nieuwe kabel getrokken. Nieuwe connectoren erop en het is weer up and running :)

Was dus gewoon kabelbreuk. Had deze kabels al eerder door loze leidingen getrokken, misschien niet voorzichtig genoeg mee geweest.

In ieder geval bedankt voor het meedenken d:)b
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee