Toon posts:

Police have achieved a breakthrough in the interception

Pagina: 1
Acties:
  • 1.525 views

• GML-NL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-11-2018
TLDR

Is mijn privacy in de toekomst nog wel gewaarborgd. En dat de overheid niet mij meekijkt

Soms heb ik het gevoel dat ik in een tuin speel of leef en de overheid de sleutel heeft van de tuin zodat ik er niet uit kan. Ik kan er wel vrij in rond lopen maar er wordt naar mij gekeken.

Ik ben geloof sterk in ethiek qua mensenrechten met persoonlijke mening.

De vrijheid om te mogen denken
De vrijheid om te mogen spreken
De vrijheid om te mogen lezen.

Aantal weken geleden heb ik een datawandeling gedaan in Almere. Het weekend van de wetenschap heet het volgensmij.

Ik verbaasde mij echt wat bedrijven en overheden van mij weten en ik schrok er echt enorm van.

Datawandeling:
https://www.weekendvandew...ten/datawandeling-almere/

Zo kreeg ik een melding van Mcdonalds dat de koffie goedkoper was want ik ben een koffie drinker en vroeg aan mij of ik er intresse in had.

Andere voorbeelden kan je op de site vinden.

In dit topic is vooral voor mij de vraag hoe ver kan een overheid etisch gaan betreft recht op vrijheid van meningsuiting of vrijheid om te spreken zonder dat een overheid mag of kan meeluisteren.

Ze zeggen toch altijd je hebt toch niks te verbergen. Het boek van de correspodent is zeker een aanrader.
https://decorrespondent.n...erbergen/6428004-ab2d5fc2

Graag wil ik uw mening weten betreft privacy / meeluisteren van de overheid zonder toestemming, want dit gebeurd ook

Mooi voorbeeld is Barbie,Samantha de Jong. Dutch television personality.

Met haar ging het medish niet zo goed.

Er hebben toen meer dan 88 mensen in haar persoonlijk EPD (electronisch patienten dossier) gekeken. Niet alleen de overheid maar ook ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen houden zich ook niet aan afsrpaken.

Nieuwsgierigheid is een menselijk factor maar ik vind het niet kunnen dat 88 mensen in haar dossier hebben gekeken.

Als dit een niet relevant topic is verdwijder ik deze.

Nieuwsbericht van politie.nl
https://www.politie.nl/en...crypto-communication.html

Last update:
06-11-2018 | 13:40
Apeldoorn - Police in the Netherlands and the Public Prosecution Service have achieved a breakthrough in the interception and decryption of encrypted communication between criminals. Criminals thought they could safely communicate with so-called crypto phones which used the application Ironchat. Police experts in the east of the Netherlands have succeeded in gaining access to this communication. As a result, the police have been able to watch live the communication between criminals for some time.

The server on which the encrypted communication took place was discovered after the police in the east of the Netherlands traced a supplier of the crypto phones in an investigation into money laundering. With these crypto phones, which cost thousands of euros, only text messages can be sent. As a result of using a separate computer server that encrypted the communication, the data traffic became invisible to the authorities.
The owner of the company, a 46-year-old man from Lingewaard, and his partner, a 52-year-old man from Boxtel, have been arrested. They are suspected of money laundering and participation in a criminal organisation. Their homes and the company premises have been searched. There have been searches in various places in the country.

Hoor graag van jullie

[Voor 0% gewijzigd door GML-NL op 11-11-2018 15:40. Reden: meedenkt, moest meekijkt zijn]

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Warrig verhaal, daar zou ik me eerder druk over maken dan "de slechte overheid die meeluistert" (of je zou in China moeten wonen).

Lijkt me eerder dat je veel lekt via Facebook / Connect / Google, etc... dan is het logisch dat Mc Donalds weet dat je daar was, omdat ze exact je locatie + activiteit in kaart brengen op die manier.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:32
GML-NL schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:44:

Er hebben toen meer dan 88 mensen in haar persoonlijk EPD (electronisch patienten dossier) gekeken. Niet alleen de overheid maar ook ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen houden zich ook niet aan afsrpaken.

Nieuwsgierigheid is een menselijk factor maar ik vind het niet kunnen dat 88 mensen in haar dossier hebben gekeken.
Van de 4000 medewerkers in dat ziekenhuis hebben er inderdaad enkelen hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen. Om dat tegen te gaan hebben organisaties de gegevens zo ver mogelijk afgeschermd, controles ingericht die onterechte inzage signaleren, de betreffende medewerkers worden aangesproken op hun gedrag, veel meer kun je er als organisatie niet aan doen.

Je opmerking dat de overheid maar ook ziekenhuizen en verzekeringsmaatschappijen zich niet aan afspraken houden lijkt me meer voort te komen uit paranoia dan uit de werkelijkheid. Organisaties bestaan uit mensen en die hebben nu eenmaal hun zwakheden.

Ook je vragen over vrijheid van denken en meningsuiting getuigen van enige paranoia... word je nu beperkt in wat je mag denken of zeggen?

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-03 18:22
Als je bewust toestemming geeft dat bedrijven jouw data mogen gebruiken moet er niet geklaagd worden als ze dat ook daadwerkelijk gebruiken.

Klinkt inderdaad paranoïde zoals migchiell al aangeeft. Probeer de zaken eens van beide kanten te bekijken. Je wilt uiteraard veilig zijn in Nederland, maar niemand mag meekijken hoor :').

Dat EPD verhaal is ook alleen maar omdat Samantha de Jong "bekend" is. Bij een gewone burger kwam dit niet eens ter sprake ongeacht of het wel of niet noodzakelijk was dat inzage in het dossier nodig was.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wat een ongelooflijk warrig verhaal...

Je begint met een Engelse titel en een TL;DR, die eigenlijk gewoon overgaat in de rest van je verhaal.
Vervolgens post je een stukje over een datawandeling (voor meer info, klik op een link... waarom leg jij niet uit wat het is, in plaats van ons allemaal naar een externe site (met de cookies van dien) te sturen) en daar volgt een opmerking over McDonalds.
Dan volgt er een opmerking over het doel van het topic (??) en of ik effe een boek wil gaan lezen.
Je volgende stap is de overheid beschuldigen van afluisteren, op basis van de acties van een aantal personen die niet overweg bleken te kunnen met de grenzen binnen hun werk... (je legt daar de schuld verkeerd)
En dan sluit je af met een (Engels) nieuwsbericht over hoe de politie een server in beslag heeft genomen, en op basis van het daaruit voortvloeiende vervolgonderzoek mensen heeft opgepakt. Ergo: politie vangt boeven. Lijkt me keurig recherchewerk... vergelijkbaar met wat er in een serie als 'The Wire' gedaan werd, maar dan anno nu, en hier.

Misschien een idee, om de boel op een logische manier te ordenen, van onnodige zaken te ontdoen, en me uit te leggen waar we over gaan discussieren...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-03 16:18
Davetc schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:21:
Als je bewust toestemming geeft dat bedrijven jouw data mogen gebruiken moet er niet geklaagd worden als ze dat ook daadwerkelijk gebruiken.

Klinkt inderdaad paranoïde zoals migchiell al aangeeft. Probeer de zaken eens van beide kanten te bekijken. Je wilt uiteraard veilig zijn in Nederland, maar niemand mag meekijken hoor :').

Dat EPD verhaal is ook alleen maar omdat Samantha de Jong "bekend" is. Bij een gewone burger kwam dit niet eens ter sprake ongeacht of het wel of niet noodzakelijk was dat inzage in het dossier nodig was.
In principe zou het EPD gewoon netjes afgeschermd moeten zijn. Bijv alleen artsen/verplegers die aan die afdeling zijn verbonden. Iedereen daar buiten zou dan een uitzonderingsprocedure moeten doorlopen om bij het dossier te komen. (met automatische melding dat ze dat gedaan hebben).

Of het nou een bekende Nederlander is of niet (geen idee wie het is overigens) zou niet uit moeten maken maar verklaart inderdaad waarom ze het niet kunnen laten. Geloof dat dit net voor de ingang van de privacy wetgeving gebeurde

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:00

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

GML-NL schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:44:
Daarom houden we in systemen van ziekenhuizen, justitie en politie elke raadpleging bij.
Schijnbaar informeren ze daar hun gebruikers niet goed over.

Maar ook bij veel commercieele partijen werkt het zo.
Die waar ik gewerkt heb in elk geval wel.
Dus het is altijd in de logs terug te vinden.
Itrme schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:41:
[...]

In principe zou het EPD gewoon netjes afgeschermd moeten zijn. Bijv alleen artsen/verplegers die aan die afdeling zijn verbonden. Iedereen daar buiten zou dan een uitzonderingsprocedure moeten doorlopen om bij het dossier te komen. (met automatische melding dat ze dat gedaan hebben).
Ik zal je een geheimpje vertellen. Er is gewoon 1 medewerker de hele nacht ingelogd op de IC en alle collega's werken onder die account. Het is gewoon niet praktisch voor sommige systemen om voor elk wissewasje in en uit te loggen op een windows account en dan weer in te loggen in een applicatie.
Zelfs niet met pasjes. Mensen zoeken zelf de meest efficiente weg als de praktijk zoals hen die door IT wordt opgelegd niet efficient is. Mensen op de afdeling kennen ook vaak elkaars wachtwoorden.

[Voor 42% gewijzigd door MrMonkE op 11-11-2018 16:49. Reden: Add reactie en spelling.. meh spekking.. no spelling]

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:44
Graag wil ik uw mening weten betreft privacy / meeluisteren van de overheid zonder toestemming, want dit gebeurd ook
Als je nou even je stelling onderbouwt of op zijn minst wat verder uitwerkt, dat zou de discussie wel helpen.

Veel meer dan drie losse flodders schieten doe je namelijk niet :s

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-03 16:18
MrMonkE schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:44:
[...]

Ik zal je een geheimpje vertellen. Er is gewoon 1 medewerker de hele nacht ingelogd op de IC en alle collega's werken onder die account. Het is gewoon niet praktisch voor sommige systemen om voor elk wissewasje in en uit te loggen op een windows account en dan weer in te loggen in een applicatie.
Zelfs niet met pasjes. Mensen zoeken zelf de meest efficiente weg als de praktijk zoals hen die door IT wordt opgelegd niet efficient is. Mensen op de afdeling kennen ook vaak elkaars wachtwoorden.
Als dat t geval was dan hadden ze lastig kunnen nagaan dat er 88 personen in het dossier hebben gekeken ;)

Ik ben er inderdaad bekend mee, die gemakszucht. Neemt niet weg dat de ICT afdeling in dat geval naar een oplossing zou moeten zoeken alles zo werkbaar mogelijk te houden. Een gedeeld account is niet bepaald wenselijk.

• migchiell
Davetc schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:21:

Ook bij de dossiers van "gewone" burgers wordt steeksproefgewijs gekeken of er niemand ten onrechte in heeft zitten kijken :)
Itrme schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:41:
[...]

Of het nou een bekende Nederlander is of niet (geen idee wie het is overigens) zou niet uit moeten maken maar verklaart inderdaad waarom ze het niet kunnen laten. Geloof dat dit net voor de ingang van de privacy wetgeving gebeurde
Dat is het ook, precies zoals je beschrijft. Exacte implementatie zal per ziekenhuis iets verschillen maar in grote lijnen hebben ze allemaal dergelijke procedures.

[Voor 47% gewijzigd door migchiell op 11-11-2018 17:34]

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Itrme schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:20:
[...]

Als dat t geval was dan hadden ze lastig kunnen nagaan dat er 88 personen in het dossier hebben gekeken ;)

Ik ben er inderdaad bekend mee, die gemakszucht. Neemt niet weg dat de ICT afdeling in dat geval naar een oplossing zou moeten zoeken alles zo werkbaar mogelijk te houden. Een gedeeld account is niet bepaald wenselijk.
Niet gedeeld, het zijn persoonlijke accounts waarbij alles onder diegene die als eerst was ingelogd komt te staan. Ik heb het overigens wel ever 10 jaar terug dus misschien hebben ze inmiddels systemen die dat veel beter doen maar mijn ervaring met het migreren en zelfs volgen van versies van software daar was dat het heel langzaam ging. Sommige paketten liepen 5 major versie nummers achter. dus 2.0 ipv 7.0. Dat zijn periodes van meerdere jaren. Verkeerde zuinigheid en dan na jaren geconfronteerd worden met een monsterlijke migratie die praktisch onmogelijk is. Van uitstel komt afstel.

• GML-NL
8)7
mijn nederlands is niet zo goed excuses ik kom oorspronkelijk uit griekenland
;w ;w

[Voor 8% gewijzigd door GML-NL op 11-11-2018 18:12]

• Jeroenneman

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MrMonkE schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:47:
[...]

Niet gedeeld, het zijn persoonlijke accounts waarbij alles onder diegene die als eerst was ingelogd komt te staan. Ik heb het overigens wel ever 10 jaar terug dus misschien hebben ze inmiddels systemen die dat veel beter doen maar mijn ervaring met het migreren en zelfs volgen van versies van software daar was dat het heel langzaam ging. Sommige paketten liepen 5 major versie nummers achter. dus 2.0 ipv 7.0. Dat zijn periodes van meerdere jaren. Verkeerde zuinigheid en dan na jaren geconfronteerd worden met een monsterlijke migratie die praktisch onmogelijk is. Van uitstel komt afstel.
Inmiddels swiped iedereen gewoon even z'n pas eroverheen. 2 seconden werk. En bij de meeste systemen open je dan snel weer dezelfde patiënt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Jeroenneman schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:15:
[...]

Inmiddels swiped iedereen gewoon even z'n pas eroverheen. 2 seconden werk. En bij de meeste systemen open je dan snel weer dezelfde patiënt.
Dit heb ik inderdaad wel eens in het AMC gezien toen ik op visite was bij een kennis.
Dat is ideaal.

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
GML-NL schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:11:
8)7
mijn nederlands is niet zo goed excuses ik kom oorspronkelijk uit griekenland
;w ;w
Je Nederlands is goed - het verhaal is alleen warrig :p

Waar ben je bang voor? Dat de Nederlandse overheid overal luistervinken heeft?

Is het in Griekenland niet veel anders / beter / hetzelfde?

• GML-NL
Ελπίζω ότι όλα θα πάνε καλά μαζί σας.
αντίο

• migchiell
GML-NL schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:49:
αντίο
Dat maakt het er niet veel duidelijker op :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GML-NL schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:49:
αντίο
Wil je een discussie voeren of ga je er weer vandoor? Want het draagt niet veel bij...

Anyhow, je topicstart komt op 1 ding neer: de zwakste schakel in de keten. In het ziekenhuis was het "toegang tot een systeem". Met de encrypted smartphones was het ook "toegang tot een systeem". En de wandeling was specifiek geent op "toegang tot systemen" krijgen/vinden.

Je privacy is een heeeel stuk meer gegarandeerd als je eenvoudigweg een jaar lang geen internet gebruikt. Moet je eens zien hoeveel spam je minder krijgt. Hoeveel push-meuk je minder krijgt. Alle tijd over om gewoon te bellen naar vrienden of instanties om eens een afspraak te maken en iets leuks/nuttigs te gaan doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-03 23:13
Ik denk dat we hier beter maar mee kunnen stoppen.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee