Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-JanS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02-2023
Ik zoek een?
Ander audio systeem ivm. nieuwe woning waar mijn grote 5.1 set niet meer past (Klipsch RF82 en RW-12D etc.

Wat is je budget?
Max 1000,- tenzij...

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
voornamelijk films en series kijken, ook muziek afspelen?

Wat heb je zelf al gevonden?
Veel te veel, dat is ook het probleem. Ik zie door de bomen het bos niet meer zo.

In prijs van hoog naar laag heb ik gevonden:
999,- Harman Kardon BDS 480. Is een 2.1 systeem maar wel met een subwoofer van 200watt rms.

929,- Samsung HW-K950 is een soundbar systeem met satelliet speakers en subwoofer. 500watt totaal vermogen, staat verder niet niet gespecificeerd hoe dat samengesteld is.

829,- Onkyo HT-S7805 is een 5.1 home-cinema systeem met een subwoofer van slechts 80watt rms?? (Heb nu 340watt rms!)
Center, fronts en surrounds zouden allemaal 130 watt rms hebben. Lijkt me vreemd want de fronts zijn 2x zo hoog dan de surrounds.

799,- Harman Kardon HKTS 65 5.1 home-cinema. Flinke vermogens, 150watt rms voor de speakers en 200 voor de subwoofer. Verder al wel ouder systeem 2013.

779,- Harman Kardon BDS 635 ongeveer gelijk geprijsd met bovenstaande. Echter veel nieuwer 2016. Vermogen subwoofer wel de helft 100 vs 200 watt rms. Front speakers zelfs 1/3! 50 watt vs 150 watt. Wel mooier design vind ik.

422,- Onkyo SKS-HT728 5.1 systeem met zuiltjes als front. Frontspeakers staat 650watt rms! Lijkt me extreem veel. Maar impendantie is slechts 6Ohm, zal daarmee te maken hebben?
Subwoofer ook veel, 290 watt rms.

1399,- KEF T205 Erg mooi design vind ik. Wat duurder, heeft dat met design te maken of zou het ook beter geluid opleveren dan bovenstaande? Heb hem eens beluisterd bij een kennis maar vond het geluid wel minder dan mijn huidige setup. (subwoofer gaat ook pas vanaf 30hz zie ik, mijn huidige bijv. 22hz)

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat kan ik afleiden uit de verschillende Harman Kardon benamingen?
Heeft die Samsung soundbar met ATMOS functie speciale invoer nodig? bijv gewoon netflixen via de TV, maak ik dan wel gebruik van de extra speakers of koop ik die voor niets? Ik kijk namelijk geen films op blue-ray oid

Ik zit niet zo in de audio-systemen dus wat keuze hulp en advies is van harte welkom!
Wellicht vergelijk ik ook appels en peren, dan hoor ik graag wat ik verkeerd doe.
Dat ik er op achteruit ga t.o.v. van mijn huidige set weet ik en is jammer maargoed.. past niet in de nieuwe woning en ook de vrouw vindt de RF-82's veeel te groot. (die hele set staat overigens op marktplaats)

[ Voor 3% gewijzigd door Robert-JanS op 11-11-2018 12:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HK en andere alles in een setjes direct uit je hoofd zetten met jouw budget. Klinkt als karton en dat is het vaak ook. Wattages niet naar kijken, is marketingshizzle en in principe verbruik je sowieso bij normaal gebruik maar een paar watt daadwerkelijk.

Waar stuur je nu je Klipsch set mee aan? Wil je alleen speakers of eigenlijk een volledige set? Maakt nogal uit voor 1000 euro ;)

De grootte kan ik me voorstellen (dr staan hier Klipsch F3 en F1) maar om dan meteen de rest ook te vervangen...dr zijn meer mogelijkheden :)
Ter indicatie: die zwarte torens zijn idd storend, maar al veel minder als ze wit zijn en tegen een witte achtergrond wegvallen. Je zou ze kunnen laten wrappen of spuiten, ik heb dat serieus overwogen. Een sub kun je ook in een kast of ombouw doen (mijn Sub-10 is ingebouwd in een Ikea Besta) en dan zie je er niks van.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-JanS
In principe wel alles vervangen ja. Set wordt nu aangestuurd met een Onkyo Receiver, ouder type Onkyo TX-SR506. Om deels te vervangen zie ik niet zo zitten eigenlijk. De surrounds RS-52's zijn ook flink groot en die zijn ook een probleem (ophangen aan glas is zo lastig, nieuwe woning heeft veel meer glas, in ieder geval op de plek waar dan de surrounds moeten komen) Dus zo'n kleine satteliet speaker kan wel in de vensterbank. Die klipsch niet! De platte van de KEF set kan ik nog net kwijt denk ik..
En om de RW-12D sub te houden en te combineren met veel kleinere speakers is ook weer wat overkill lijkt me.

Zag dat Klipsch ook een soundbar heeft..

Wattages weet ik dat het veel marketing is etc. maar geeft toch wel iets van een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lees iig [FAQ] Audio eens door, beginnen bij het begin. Is je onduidelijkheid over wattages ook van de baan. Nogmaals, boeit niet.

En verder: wat accepteer je dan wel als "klein genoeg"? Aan glas ophangen zou ik sowieso niet doen. Maar bookshelves op stands nemen net zo veel footprint in als een vloerstaander. En iets zegt me dat je vriendin gewoon die lompe torens weg wil. Maar niets zegt me wat ze dan wel ok vindt ;)

Subs zijn er ook kleiner met met zo veel punch trouwens. Kost wel een paar centen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert-JanS
Haha, ze vindt de torens inderdaad te groot maar ze staan er nu ook dus dat is niet doorslaggevend ;-).
Afmetingen van de subwoofer zijn niet zo van belang, daar vind ik wel plek voor, dus die zou prima kunnen blijven!

Welk formaat satelliet speakers klein genoeg: moet dan met goed fatsoen in de vensterbank passen.
(RS-52 zijn daarvoor veel te groot!)

Je hebt me wel aan het denken gezet over niet alles weg doen!
Ik zag de Klipsch RP-440D soundbar en RP-140D satelliet speakers.
Wellicht is dat wel een goede optie icm. huidige receiver en subwoofer.

Maar dat is dan wel een duur geintje voor een downsizing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zie hieronder hoe ik geschikte receivers selecteer:
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

Jouw speakers kun je natuurlijk ook op standaards zetten. En zoals @The Eagle al noemt: let gewoon niet op Watt, RMS en Ohm. Dat zijn laboratoriumwaarden in onrealistische settings.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1