Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Is dit handig als een educatieve vorm (Hardware - Servers)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• RFlintstone
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 27-04 11:56
Hallo Tweaker community,

Nou ben ik zeer geïnteresseerd in de server-side en het in elkaar zetten van computers en servers.
En aangezien ik op mijn studie (eigenlijk) niks leer wat hardware gerelateerd is ben ik op het idee gekomen om zelf een rack server te gaan bouwen. Nou weet ik dat dit veel geld kost maar op langer termijn relatief veel geld bespaardt op opslag en maandelijke kosten kwa host bedrijven.

Is dit handig om zelf in elkaar te zetten, moet ik een server rack (pre build) kopen of moet ik heel het idee uit mijn hoofd zetten? Ik ben namelijk bijna 18 en heb een baantje bij de Coop waamee ik mijn geld bij elkaar krijg (~120,- (soms meer) per maand) voor mijn (altijd grote en ICT gerelateerde dingen) spaar doelen.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg,
Ruben Flinterman

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat wil je dat een (zelfbouw/zelfkoop) server je op gaat leveren? Wat hoop je er van te leren?

• RFlintstone
sebastius schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:31:
Wat wil je dat een (zelfbouw/zelfkoop) server je op gaat leveren? Wat hoop je er van te leren?
Hi Sebastius,
Ik hoop er van leren hoe ik een server in elkaar moet zetten, hoe een server werkt, hoe je een server moet configureren ga zo maar door. Daarnaast zou het uiteraard heel fijn zijn om ergens je bestanden kwijt te kunnen en bijv. je game servers makkelijk te kunnen draaien zonder zorgen. Daarnaast lijkt het mij ook super interessant om in de praktijk te leren hoe RAID werkt en hoe je servers aan kan sluiten als een fall back server.

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

RFlintstone schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:36:
[...]

Hi Sebastius,
Ik hoop er van leren hoe ik een server in elkaar moet zetten, hoe een server werkt, hoe je een server moet configureren ga zo maar door. Daarnaast zou het uiteraard heel fijn zijn om ergens je bestanden kwijt te kunnen en bijv. je game servers makkelijk te kunnen draaien zonder zorgen. Daarnaast lijkt het mij ook super interessant om in de praktijk te leren hoe RAID werkt en hoe je servers aan kan sluiten als een fall back server.
Dan moet je het vooral gewoon doen :) Ik denk dat je het romantischer ziet dan dat het in werkelijkheid is, maar dat mag :)

Groeten en 'met vriendelijke groet' dingen hoef je op dit forum niet te doen, scheelt weer ruimte in de database

• RFlintstone
sebastius schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:40:
[...]
Dan moet je het vooral gewoon doen :) Ik denk dat je het romantischer ziet dan dat het in werkelijkheid is, maar dat mag :)

Groeten en 'met vriendelijke groet' dingen hoef je op dit forum niet te doen, scheelt weer ruimte in de database
Haha, dat zal vast zo zijn! Ik ben een ITer en 'nerd' in hart en nieren. Ik verdiep me al sinds mijn tiende in computers in de zin zo van 'hoe werkt dat nou'. Ik denk dat ik daarom ook twee jaar voorsprong heb met HTML en CSS als je het gaat vergelijken met mijn klasgenoten (whoops ^^). Kortom, ik denk dat ik zelfs zo'n klus leuk vind! (ook al zal het zeer veel zoeken en misschien uren verspillen zijn)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een Raspberry kan ook "server" spelen; daar heb je dus geen "rack spul" voor nodig.

Ik lees niet per definitie wat de machine aan services moet gaan leveren dus het is niet duidelijk of je dan een budget van €50 of €50.000 moet gaan reserveren.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RFlintstone
MAX3400 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:50:
Een Raspberry kan ook "server" spelen; daar heb je dus geen "rack spul" voor nodig.

Ik lees niet per definitie wat de machine aan services moet gaan leveren dus het is niet duidelijk of je dan een budget van €50 of €50.000 moet gaan reserveren.
Grote opslag (een paar TB), 24/7 meerde virtual machines die vloeien kunnen draaien ect.
Meerdere services zoals Plex en (zwaardere) game servers moeten erop kunnen. (Ik heb gezien dat, dat al gouw een minimum van 500,- is).

• dycell
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22-06 19:03
Hoi RFlintstone, ik snap je enthousiasme.
Ik heb in de begin jaren erg veel servers zelf gebouwd voor klanten. Dit waren erg mooie kasten.

Maar net als dat men tegenwoordig bijna geen eigen PC's meer bouwt worden er al helemaal geen servers meer gebouwd. Dat laat men tegenwoordig helemaal over aan Dell, HP of Hawaii. De kennis die je met het bouwen van servers opdoet is dan ook niet meer relevant. Tenzij je servicemonteur wilt worden maar servers zijn tegenwoordig zo eenvoudig in opzet dat vervanging van onderdelen een peuleschil is. Over het algemeen laat je dit ook over aan de leverancier gezien dit binnen het service contract valt.

Als je echt met server "hardware" wil gaan spelen dan raad ik je aan om een intel NUC te kopen en VMware ESX hierop te installeren. Dan kun je namelijk op een goedkope manier kennis maken met Enterprise hardware (SCSI kaarten, NIC's en Multiprocessor) zonder dat het echt veel geld kost (het is immers allemaal virtuele hardware). Je kunt zelfs virtuele ESX hosts draaien zodat je failovers en vmotions kunt uitproberen:
https://www.virtuallyghet...xi-virtual-appliance.html

Alleen de stroomkosten en lawaai van een tweedehand server laten je al schrikken denk ik anders :)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat kan ook al met een NAS van 200 Euro
24/7 meerde virtual machines die vloeien kunnen draaien
En die doen wat? Wat is vloeiend? Waarom 24/7?
ect.
???
Meerdere services zoals Plex
En moet dat dan transcoden of alleen passthrough? Welke bitrates? Hoeveel streams?
en (zwaardere) game servers moeten erop kunnen.
Wat is "zwaar"? Waar connecten die dingen naar?
Daarnaast lijkt het mij ook super interessant om in de praktijk te leren hoe RAID werkt
Dat kan ook in een VM mits je enige moeite doet om de virtual disks met software-RAID te configureren.
en hoe je servers aan kan sluiten als een fall back server.
? Dus je hebt dan 2 machines nodig?

Alles wat ik nu als vraag opschrijf, heeft minstens bepaalde requirements. Je zal dus eerst je requirements inzichtelijk moeten hebben voordat je iets kan gaan kopen / bedenken. Leuk, RAID; dat kan met een controllertje van 2 tientjes of met een controller van 2K. Plex kan je duizenden Euro's aan CPU-power gaan kosten op basis van 4 streams 4K 10-bit transcoding. VM's vloeiend draaien kan je zomaar 128GB aan RAM kosten en/of ECC; weer duizend Euro verder.

[Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 10-11-2018 15:11]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:05
RFlintstone schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:21: Nou weet ik dat dit veel geld kost maar op langer termijn relatief veel geld bespaardt op opslag en maandelijke kosten kwa host bedrijven.
Kleine waarschuwing: Als je hier vanuit gaat, ga je bedrogen uitkomen. Hosting bedrijven kunnen hun energie en hardware dusdanig veel goedkoper inkopen (en effectiever inzetten) dat je zelfgehoste zelfbouwserver op alle fronten een flink stuk duurder uit zal vallen dan virtuele hosting.

De enige valide reden om een thuisserver te hosten is inderdaad het educatieve effect. Maar gezien de kosten van enterprise hardware en je beperkte inkomen zou ik je adviseren je geld aan iets anders te besteden. Voor een beetje rack+server(s) ben je al gauw duizenden euro's kwijt, dat is gewoon zonde. Zeker als die dingen praktisch niks staan te doen.

Koop liever een Raspberry Pi en ga daar bijvoorbeeld een webserver op draaien, bijna evenveel plezier voor een fractie van de kosten.

Of inderdaad een Intel NUC (of gewoon wat oude desktop hardware) als je met VM's of containers wilt spelen.

Als je over een paar jaar stage loopt bij een bedrijf waar veel serverhardware gebruikt wordt, en je wel even wat (oud) spul kunt lenen voor thuis, dát is het moment dat je dit project uit moet voeren ;)

[Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 10-11-2018 15:17]

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 13:11
@RFlintstone : Ik zou eerst eens kijken naar PNS Beleid. Dan zie je in iedergeval dat je topic niets met Professional Networking & Serverste maken heeft.

Maar ik zou gewoon eens op VA kijken een een HP Proliant DL350 aanschaffen. Voor minder dan 500 euro ben je klaar. Kan je in iedergeval eens testen met server hardware.
NUCje is ook een mogelijkheid.

Voor onder de 500 euro moet dit zeker wel lukken.

• Ayyylias
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21-06 14:50
Rolfie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:16:
@RFlintstone : Ik zou eerst eens kijken naar PNS Beleid. Dan zie je in iedergeval dat je topic niets met Professional Networking & Serverste maken heeft.

Maar ik zou gewoon eens op VA kijken een een HP Proliant DL350 aanschaffen. Voor minder dan 500 euro ben je klaar. Kan je in iedergeval eens testen met server hardware.
NUCje is ook een mogelijkheid.

Voor onder de 500 euro moet dit zeker wel lukken.
DL350? (DL360 G7 misschien?)

Persoonlijk (ook gezien het inkomen) raad ik aan om dan bijvoorbeeld voor een HP DL360 G7 (of DL380 G7) te gaan, hiervoor zijn hier en daar wel een paar mooie ads te scoren!

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig (ik ben nu ~18.5) (maar heb de mazel dat ik bij een data center werk en op die manier ook professionele evaring opdoe. (al is mijn werk meer met het netwerk en linux )

Zelf heb ik al een redelijke collectie, thuis, een DL380 G6 (niet echt een aanrader vanwege iLO2), en dan nog een paar andere servers (waaronder een DL360p G8, DL580 G7)

Als je aankoop advies wil (bijvoorbeeld bij een advertentie, laat het maar weten :) )
een paar tips zijn sowieso: blijf weg van *55** Xeons, ze kunnen redelijk zijn maar vaak toch wel redelijk teleurstellend. Hetzelfde geld voor (niet high end) Xeons waar het laatste nummer geen 0 is (Bijvoorbeeld: E5606), dit zal (meestal) in een behoorlijke teleurstelling resulteren.

Als je lekker wilt kunnen hobbyen en daarna verder gaan met bijvoorbeeld virtualisatie raad ik bijvoorbeeld x5650 - x5690s (waar x5675 meestal de ideale balans zal zijn.)

Ik kan geen uitspraak doen (of verantwoording nemen) over de accuraatheid van deze advertentie, maar iets als dit: V&A aangeboden: HP Proliant DL380 G7 2X Intel Xeon X5660 (12cores) 48GB Ram al mooi zijn om lekker op te leren.

• Expendable
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22-06 14:30
Met DL350 bedoelt Rolfie gewoon de rack mount versie van de ML350, de tower in de hp server generatie.
Tegenwoordig heb je zelfs de ML350p G8 met niet al te zware specs voor rond 250,-
(ML350) G6 machines kosten maar paar tientjes, verbruik is inderdaad wel wat hoger, zolang je maar geen G5 machines pakt, die slurpen echt te veel stroom.

Dus wat dat betreft sluit ik aardig aan op mcelias5, behalve dat je wel voor minder geld wel aan een G7 kan komen dan de gelinkte advertentie.

• 26779
  • Registratie: juni 2021
  • Niet online
Ik sluit me aan bij @MAX3400 Je idee over hardware is denk ik veel te romantisch.
Het is totaal niet interessant uit wat voor onderdelen een server is opgebouwd. Het is veel interessanter hoe een server wordt ingericht en welke services deze gaat uitvoeren.
Als je met virtualisatie wilt spelen is vooral geheugen belangrijk. Dan kan je meerdere VM's 'vloeiend' en 24/7 laten draaien.
Als je echter slechts wat services wilt draaien dan zou ik je sterk aanraden om ergens een goedkope VPS te huren.
Ik heb zelf een VPS draaien bij Contabo in een DE datacenter. Voor 9 euro per maand heeft deze 4 Xeon E5 cores, 12GB geheugen en 300GB SSD opslag.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik snap dat je het leuk vindt bedenk echter eerst waar ga je het rack plaatsen en wie gaat de stroom betalen. Want een vol rack maakt gewoon herrie en dan ook echt herrie, daarnaast vreet het stroom die vooral in de vorm van warmte vrijkomt. In de winter fijn kan je hele huis warm houden maar zomers is het anders. Tweede hands is er echter veel te vinden/ te krijgen dat scheelt. Echter grote SAS schijven zijn duur.
Begin met op zoek te gaan naar een oude server, sloop die haal hem uit elkaar zet hem in elkaar zet er linux op en klooi ermee (als je een beetje zoekt kan je hem zelfs krijgen).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-06 12:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eens met bovenstaande opmerkingen.
Een server is niet meer dan een PC met wat extra dure of dubbele onderdelen.
Ik denk dat het zonde is van je geld, en dan hoop ik dat je de stroom nog niet zelf hoeft te betalen ;)

Serverhardware is eerlijk gezegd niet interessant om te leren. Iedere fabrikant doet alles op z'n eigen manier maar als klant heb je daar eigenlijk niks mee te maken. Je steekt er stroom en netwerk in en kijkt er dan nooit meer naar om. Als je ooit een PC van dichtbij hebt gezien dan weet je ook hoe een server werkt.

Als je het echt wil omdat je het leuk vindt, hot-swappende hardware is gewoon gaaf, koop dan 2e hands wat oude servers van V&A.

Als je het alleen een keer van dichtbij wil zien dan is het misschien leuker om een rondleiding te krijgen in een datacenter. Ik denk dat als je een berichtje stuurt naar systeembeheer bij jouw op school dat je meer dan welkom bent om een keertje te komen kijken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:23

Equator

Crew Council

Bowmore & Laphroaig fan

@RFlintstone Elk systeem wat services draait kan je wel een server noemen. Of de verschijningsvorm nu een laptop, Raspberry Pi of een rack-mounted systeem is maakt niet uit.

Ik verplaats je topic naar Complete Systemen & Laptops. Maar kijk daar ook eens rond, en dan vooral naar het Het grote zuinige server topic - deel 2

Daar kan je waarschijnlijk wat tips halen.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• twiekert
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 24-06 12:12

twiekert

is professioneel prutser

Zonde van je geld tenzij je je echt in de producten van bijv.VMware wilt verdiepen (ESXi icm vCenter). En dan door naar VMware NSX. Daarna zijn er pakketten van VMware voor monitoring, devops die je de komende jaren wel bezig houden :P.

Vergeet ook niet dat zo'n Dual DL380 G7 je een paar honderd euro per jaar aan stroom kost als je deze altijd aan laat staan.

Nu even niet!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True