Toon posts:

Nieuw high end game systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ancalagon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:29
Vroeger bouwde ik veel PC's, voor mezelf en familie/vrienden. De afgelopen jaren is dat veel minder geworden, en de huidige computer is al jaren niet vervangen. Aangezien ik nu begin te merken dat games niet meer aan de minimum spec list voldoen, is het tijd voor een nieuwe.

Mijn strategie is altijd als volgt: ik koop een high end (maar niet insane) systeem. In het begin kan ik (vrijwel) alles spelen op ultra/high settings, in de jaren erna mag dat afzwakken. Ik merk namelijk dat ik aan upgraden toch niet doe. De huidige computer heeft het zo een jaar of 6 tot 7 volgehouden.

Ik heb me verdiept in reviews van onderdelen, maar weet niet of ik een beetje goede balans heb. Daarnaast was ik niet meer heel erg bij met de hardware specificaties, dus het is heel goed mogelijk dat ik belangrijke info of reviews heb gemist. Alle feedback meer dan welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt all round gebruikt. Aan de ene kant voor thuis werken (kantoorbaan, weinig spannends qua specs) en regulier thuis gebruik. Maar uiteraard ook voor gamen. Franchises die ik graag speel zijn GTA, Assassins creed, FarCry,Metro, Fallout, Elder Scrolls, the Witcher etc. Dus voornamelijk de shooter met verhaal en RPG achtige games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vast bedrag. Voor mij speelt voornamelijk het concept value for money. Dus een tientje meer voor merkbare verbetering, nooit een probleem. 400 euro extra voor 5% verbetering gaat hem niet worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. De huidige PC blijft behouden en wordt game pc en huiswerkpc voor de kinderen. Alles wordt vervangen, behalve de headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals aangegeven, ik zoek niet naar perfectie en bijbehorende prijskaartje. Ik zoek meestal naar "de knik" in de prijs/prestatiegrafiek. Dus net voordat je belachelijk veel meer gaat betalen voor relatief weinig meerwaarde. Ik heb het idee dat ik hier nog wel eens een heel klein beetje zondig, maar het is wel mijn richtlijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen hele sterke voorkeur voor merken, maar heb wel gezien dat ik in het voorstel hieronder vaak terug heb gegrepen op merken die ik nu ook in het systeem heb. Mede ook omdat de onderdelen er goed uit lijken te komen in reviews op deze site en hardware info.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte van het scherm is afgestemd op de beschikbare ruimte op het bureau. Veel groter gaat het niet worden. De kast staat onder het bureau en niet in het zicht. Het formaat van de kast maakt niet veel uit (als in maximaal formaat). Nu staat er een Raven 2.

Ga je overklokken?
Nee. Ik heb daar onvoldoende ervaring mee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals gezegd, ik heb me redelijk ingelezen. Maar veel reviews gaan over componenten in isolement. Of het als totaalsysteem goed werkt en in balans is, kan ik slecht inschatten. Daarnaast ben ik altijd te porren voor meer power, maar er moeten wel hele goede argumenten komen om een serieuze extra investering op dit totaalbedrag te rechtvaardigen. Als voorbeeld: ik zie wel dat de 2080ti er tegenwoordig ook al is, maar de verdubbeling van de kosten is me veel en veel te gortig.

"Leuk systeem, prima bij elkaar geklikt" is uiteraard ook een prima antwoord, maar ik ben heel benieuwd wat er binnen redelijke marges nog verbeterd kan worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 326,-€ 326,-
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 137,99€ 137,99
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 649,-€ 649,-
1Fractal Design Define S2 Blackout€ 138,75€ 138,75
1Acer Predator Z35P Zwart€ 839,-€ 839,-
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,-€ 74,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 133,10€ 133,10
1Corsair RM650x (2018)€ 96,50€ 96,50
1Samsung 970 Evo 1TB€ 255,-€ 255,-
1Brother DCP-L3550CDW€ 293,45€ 293,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.942,79

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-06 20:10
Als je voor Value for Money gaat zou ik die 970 Evo eruit donderen voor een 860 Evo of Crucial MX500. Je bespaart er een hoop geld mee en je merkt er weinig van. Reguliere SSD's reageren al snelleren dan je eigenlijk merkt.

Waarom de Define S2? Begrijp me niet verkeerd, de kast is echt prima. Ik zie het nut er alleen niet echt van in voor jouw PC. Volgensmij zijn de Meshify C TG en Define C TG ook prima geschikt voor jouw systeem. Sure, ze zijn wat compacter dan de S2, maar alles wat je in je lijstje hebt past er gewoon in zonder issues.

Over de monitor: God alle jezus wat een ding. Goede keuze.

Dat was 'm wel weer voor mijn commentaar

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 16:58
youridv1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:34:
Als je voor Value for Money gaat zou ik die 970 Evo eruit donderen voor een 860 Evo of Crucial MX500. Je bespaart er een hoop geld mee en je merkt er weinig van. Reguliere SSD's reageren al snelleren dan je eigenlijk merkt.

Waarom de Define S2? Begrijp me niet verkeerd, de kast is echt prima. Ik zie het nut er alleen niet echt van in voor jouw PC. Volgensmij zijn de Meshify C TG en Define C TG ook prima geschikt voor jouw systeem. Sure, ze zijn wat compacter dan de S2, maar alles wat je in je lijstje hebt past er gewoon in zonder issues.

Over de monitor: God alle jezus wat een ding. Goede keuze.

Dat was 'm wel weer voor mijn commentaar
Sorry, maar hier moet ik toch wel iets over zeggen.

een 970 evo is een m.2 schijf en die prik je zo erin en je neemt geen sata poorten in beslag. verder als de topic starter meerdere schijven in wilt douwen en dan zit je vol met HDD sata/SSD sata dan zit hij zo weer vol met schijven terwijl dat vermijd kan worden door een goeie m.2 schijf erin te doen.
Verder is ook dat de prijzen van m.2 schijven nu wel een stuk goedkoper zijn dan eerst.

De kast is prima. hij heeft een high-end game systeem die lang mee moet. ik zou zelfs een andere aanraden : CM mastercase H500M. maar de S2 is prima. Of de dark rock pro 4 wel past is een andere vraag.

Je hebt trouwens ook een alienware 120 HZ 1440p 21:9 scherm @Ancalagon betaal je net iets meer voor maar dan heb je 120 hertz.

pricewatch: Dell Alienware AW3418DW Zwart

[Voor 3% gewijzigd door agittunc op 09-11-2018 09:51]

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 12:46
Je kunt inderdaad zoals @youridv1 aangeeft beter de SSD inruilen als je value for money wilt.
De koeler kan je nog vervangen door een Mugen PCGH edition om nog wat te besparen.
Het mobo kan je vervangen voor de Tomahawk, scheelt ook weer een paar tientjes en is een prima basis.
Verder ziet het er ongeveer zo uit als mijn aankomende build dus kan niet anders dan het er mee eens zijn.

Scherm is wel een hele dure jongen, maar daar kan ik je geen advies op geven.

Game-PC: Fractal Define R6 || i5-9600k || Scythe Mugen 5 PCGH edition || MSI Z370 Tomahawk || MSI RTX2080 Gaming Trio || 16GB DDR4 Corair Vengeance || Corsair RM650x || LG UltraGear 27GL850 144hz 1440p

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-05 14:41
agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:49:

een 970 evo is een m.2 schijf en die prik je zo erin en je neemt geen sata poorten in beslag. verder als de topic starter meerdere schijven in wilt douwen en dan zit je vol met HDD sata/SSD sata dan zit hij zo weer vol met schijven terwijl dat vermijd kan worden door een goeie m.2 schijf erin te doen.
Verder is ook dat de prijzen van m.2 schijven nu wel een stuk goedkoper zijn dan eerst.
De aangehaalde alternatieven zijn eveneens m2 SSD's hoor, maar hebben een lagere snelheid door ander protocol. Snelheden zijn gewone SATA snelheden.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:49
(jarig!)
Is de koeler niet een heel klein beetje overkill voor als je niet eens gaat overklokken?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• youridv1
[...]

De kast is prima. hij heeft een high-end game systeem die lang mee moet. ik zou zelfs een andere aanraden : CM mastercase H500M. maar de S2 is prima. Of de dark rock pro 4 wel past is een andere vraag.
Over de SSD: Dat klopt, maar ga jij 100 euro uitgeven aan het niet hoeven gebruiken van 2 kabeltjes? Dat is echt een boel geld voor niks. Meningen verschillen natuurlijk. :)

Over de kast: Ik zei ook zelf al dat het een prima kast is... Noem eens iets wat de S2 toevoegt aan dit systeem ten opzichte van een Meshify C?
Tempered Glass? Nope
PSU shroud? Nope
Betere bouwkwaliteit? Nope
Beter cablemanagment? Nope
Extra stoffilters? Nope
Ruimte voor de Dark Rock Pro 4? Nope, alle 3 de kasten (S2, C TG, Mesh TG) hebben minstens een volle centimeter extra ruimte bovenop die koeler.
Al die dingen hebben de andere twee ook...
Extra prijs? Yep
De Define S2 is echt een prima kast, maar er is gewoon niks aanwezig dat die kast higher end maakt dan de andere twee kasten die ik aanhaalde, behalve de prijs.
Ja, oke, ruimte voor custom open loop waterkoeling. Dat lijkt me echter nogal ver gezocht in een value build. 700 euro weggooien aan koeling...

De Meshify C voegt wel een airflow verbetering toe aan dit systeem. Daar heb je dat Mesh front panel voor. Eventueel kun je er nog een extra case fan of twee bij nemen om echt te profiteren van dat front panel, maar dat is niet per se nodig en is een hele makkelijke verbetering mocht de topicstarter het nodig achten :Y
joskuiper schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:51:
De koeler kan je nog vervangen door een Mugen PCGH edition om nog wat te besparen.
Kan ik me ook in vinden.
Engineer Stewie schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:52:
[...]
De aangehaalde alternatieven zijn eveneens m2 SSD's hoor, maar hebben een lagere snelheid door ander protocol. Snelheden zijn gewone SATA snelheden.
Dit is wel erg zinloos. Waarom zou je een slot wat eventueel nog nuttig zou kunnen zijn voor een latere PCIe drive verspillen aan een SATA drive...
Ik zou gewoon een van deze twee nemen:
Samsung 860 EVO 1TB
Crucial MX500 2,5" 1TB

[Voor 37% gewijzigd door youridv1 op 09-11-2018 10:20]

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 19:01
[...]

pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

100 euro goedkoper en in de praktijk merk je nauwelijks tot niks iets van de lagere read/write snelheden.. Tenzij je heel veel bestanden heen en weer gaat kopiëren :P. En heeft ook geen kabeltjes nodig.

Owja, dat moederbord is echt geen 140 euro waard. Je kunt beter dit pakken pricewatch: MSI B450 Tomahawk en het bespaarde geld in een betere GPU/andere componenten stoppen.

[Voor 12% gewijzigd door Randleman op 09-11-2018 10:17]

• agittunc
youridv1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:05:
[...]

Over de SSD: Dat klopt, maar ga jij 100 euro uitgeven aan het niet hoeven gebruiken van 2 kabeltjes? Dat is echt een boel geld voor niks. Meningen verschillen natuurlijk. :)

Over de kast: Ik zei ook zelf al dat het een prima kast is... Noem eens iets wat de S2 toevoegt aan dit systeem ten opzichte van een Meshify C?
Tempered Glass? Nope
PSU shroud? Nope
Betere bouwkwaliteit? Nope
Beter cablemanagment? Nope
Extra stoffilters? Nope
Al die dingen hebben de andere twee ook...
Extra prijs? Yep
De Define S2 is echt een prima kast, maar er is gewoon niks aanwezig dat die kast higher end maakt dan de andere twee kasten die ik aanhaalde, behalve de prijs

[...]

Kan ik me ook in vinden.

[...]

Dit is wel erg zinloos. Waarom zou je een slot wat eventueel nog nuttig zou kunnen zijn voor een latere PCIe drive verspillen aan een SATA drive...
Ik zou gewoon een van deze twee nemen:
Samsung 860 EVO 1TB
Crucial MX500 2,5" 1TB
Het hoeft geen NVME te zijn ik heb gezegt een m.2 dus kan een van beide zijn. en zoals ik al zei als hij meerdere schijven van 2tb+ wilt dan zit de topic starter zometeen met terkort aan sata sloten omdat het aangeraden werd.

• Ancalagon
Heel erg bedankt voor alle feedback tot nu toe. Even een korte reactie, vanmiddag heb ik meer tijd.

970 vs andere alternatieven: Dit was een van mijn zondig dingen. Hier twijfel ik nog sterk over. De Crucial M.2 kwam er beduidend minder goed uit bij de test op HardwareInfo. Maar daar is de prijs dan ook naar. En gewoon SSD is zeker ook een optie.

Wat ik nog vergeten ben om te zeggen: Eén schijf van 1TB voldoet. Er gaat niets extra in komen. Ik heb een Synology voor de data. Ik heb nu een 500GB SSD, maar die is toch redelijk vol aan het raken. Dus vandaar de upgrade naar 1TB.

Moederbord: Dit was een testwinnaar op hardwareinfo. De Tomahawk ken ik nog niet. Dit ga ik vanmiddag bekijken.

Koeler: Wederom, testwinnaar maar mogelijk inderdaad een beetje overkill omdat ik niet ga overklokken.

Kast: Het wordt saai, maar wederom een testwinnaar op HWI. De genoemde kasten ga ik ook bekijken.

Vanmiddag of vanavond een uitgebreidere reactie. Super bedankt iedereen, de hoeveelheid reacties overtreft alle verwachtingen. Heel blij mee.

• youridv1
agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:22:
[...]
en zoals ik al zei als hij meerdere schijven van 2tb+ wilt dan zit de topic starter zometeen met terkort aan sata sloten omdat het aangeraden werd.
Dat bord heeft er 6... Sata sloten kom je niet snel te kort. m.2 sloten wel..

Na het forum zo door te lezen zie ik dit eigenlijk een beetje voorbij komen
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Tomahawk€ 108,50€ 108,50
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 669,-€ 669,-
1Fractal Design Meshify C - TG€ 84,50€ 84,50
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 48,95€ 48,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 133,10€ 133,10
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 150,-€ 150,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.749,-

• agittunc
youridv1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:28:
[...]

Dat bord heeft er 6... Sata sloten kom je niet snel te kort. m.2 sloten wel..

Na het forum zo door te lezen zie ik dit eigenlijk een beetje voorbij komen
Ziet er ook goed uit. Maar de vraag van mij is hoe zit het met de VRM van die moederbord? Want de topic starter zou zonder moeie wel naar 4.0-4.1 vastzetten.

voor dat ik het vergeet., een ddr4-3200 zou wel beter zijn met een 2700x. misschien iets om in de gaten te houden.

• agittunc
Ancalagon schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:27:
Heel erg bedankt voor alle feedback tot nu toe. Even een korte reactie, vanmiddag heb ik meer tijd.

970 vs andere alternatieven: Dit was een van mijn zondig dingen. Hier twijfel ik nog sterk over. De Crucial M.2 kwam er beduidend minder goed uit bij de test op HardwareInfo. Maar daar is de prijs dan ook naar. En gewoon SSD is zeker ook een optie.

Wat ik nog vergeten ben om te zeggen: Eén schijf van 1TB voldoet. Er gaat niets extra in komen. Ik heb een Synology voor de data. Ik heb nu een 500GB SSD, maar die is toch redelijk vol aan het raken. Dus vandaar de upgrade naar 1TB.

Moederbord: Dit was een testwinnaar op hardwareinfo. De Tomahawk ken ik nog niet. Dit ga ik vanmiddag bekijken.

Koeler: Wederom, testwinnaar maar mogelijk inderdaad een beetje overkill omdat ik niet ga overklokken.

Kast: Het wordt saai, maar wederom een testwinnaar op HWI. De genoemde kasten ga ik ook bekijken.

Vanmiddag of vanavond een uitgebreidere reactie. Super bedankt iedereen, de hoeveelheid reacties overtreft alle verwachtingen. Heel blij mee.
Wederom is het handig om te kijken of je de CPU en RAM kan overklokken. dit is in princiepe een simpel process dat mensen van tweakers je kan helpen.

Het is een grote verbetering voor je prestaties van een pc.

PS : Zen2 is ook al om de hoek, misschien is het een goed idee om alsnog een x470 te houden en dan mocht je de 7nm architectuur in willen hoef je geen mobo te vervangen.

• youridv1
@agittunc De topicstarter heeft al aangegeven niet aan overclocking te willen doen. De Tomahawk is prima voor stock speeds. De vorige generatie B350 Tomahawk werd ook vaak gebruikt voor mild overclocking.
Bij de 2700X merk je van overclocking in games toch weinig. Je kunt met een beetje geluk overclocken naar 4.2GHz, al is dat al geen garantie. Uit zichzelf klokt de 2700X al naar 4.0-4.1 tijdens gaming loads. Het levert weinig op en is ook niet erg populair onder 2700x users

Klopt, sneller RAM zou nog wel kunnen. Kost wel iets en het levert geen werelden van verschil op. Zeker niet op een resolutie als 3440x1440p. Denk dat het fps en algemene performance verschil binnen de 2% blijft

[Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 09-11-2018 10:34]

• Randleman
agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:30:
[...]

Ziet er ook goed uit. Maar de vraag van mij is hoe zit het met de VRM van die moederbord? Want de topic starter zou zonder moeie wel naar 4.0-4.1 vastzetten.

voor dat ik het vergeet., een ddr4-3200 zou wel beter zijn met een 2700x. misschien iets om in de gaten te houden.
VRM van welk moederbord? Deze? pricewatch: MSI B450 Tomahawk

Die kan prima een 2700x op 4.2 aan (assuming dat je CPU goed genoeg is voor 4.2ghz).
De 30 euro duurdere pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming doet het niet beter op dat gebied. Zelfs slechter door de eigenaardige bios..
agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:32:
[...]

PS : Zen2 is ook al om de hoek, misschien is het een goed idee om alsnog een x470 te houden en dan mocht je de 7nm architectuur in willen hoef je geen mobo te vervangen.
Zen2 gaat niet werken op B450? :|

[Voor 18% gewijzigd door Randleman op 09-11-2018 10:36]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:30:
[...]

Zou je het vet gedrukte eens kunnen voorzien van ondertitel? :)

Daarnaast zoek geheugen uit die op de QVL van het moederbord staat, anders krijgen wij weer dergelijke topics.

Ook vanuit mij de vraag, wat is er mis met de door TS voorgestelde Gigabyte moederbord? Ik heb het Hardware.info artikel ook gelezen, overigens de laatste tijd al wel meer artikelen en deze bordjes worden vaak naar voren geschoven als prijs/prestatie : Goed. Met een kanttekening dat overclocken met dit bord niet goed of geheel niet gaat. Veel mensen zullen dat dan ook niet doen.

Het Gigabyte moederbord heeft overigens naast de X470 chipset, betere Audio en Netwerk chip aanboord dan het voorgestelde MSI moederbord (verklaard de meer prijs). Daarnaast meer IO mogelijkheden, USB-C, Audio optic out.

[Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2018 10:43]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• agittunc
Randleman schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:35:
[...]

VRM van welk moederbord? Deze? pricewatch: MSI B450 Tomahawk

Die kan prima een 2700x op 4.2 aan (assuming dat je CPU goed genoeg is voor 4.2ghz).
De 30 euro duurdere pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming doet het niet beter op dat gebied. Zelfs slechter door de eigenaardige bios..

[...]

Zen2 gaat niet werken op B450? :|
AMD heeft aangegeven dat ze AM4 support blijven hebben tot 2020. dus zen 2 ook.
_Dune_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:35:
[...]

Zou je het vet gedrukte eens kunnen voorzien van ondertitel? :)

Daarnaast zoek geheugen uit die op de QVL van het moederbord staat, anders krijgen wij weer dergelijke topics.
snap niet helemaal wat je bedoelt.

• Randleman
agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:38:

AMD heeft aangegeven dat ze AM4 support blijven hebben tot 2020. dus zen 2 ook.
[...]

Hier zeg je dus dat B450 niet ondersteund gaat worden :P.

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:38:
[...]
snap niet helemaal wat je bedoelt.
En ik jou niet :) … maar ik vermoed een overclock naar 4-4.1 Ghz ?
[...]
AMD heeft al vaker aangegeven AM4 tot 2020 te ondersteunen met de tot dan uitkomende processoren en dat is ongeacht chipset, AMD is geen Intel. ;) Een B450 moederbord zal dus de 7nm processoren ook gewoon ondersteunen. Mits de fabrikant van het moederbord zorgt voor een BIOS update, zodat de nieuwe processoren herkend worden.

[Voor 58% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2018 10:54]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• agittunc
_Dune_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:39:
[...]

En ik jou niet :) … maar ik vermoed een overclock naar 4-4.1 Ghz ?
Ja een overclock, sinds de AMD setups hier wel veel extra juice erbij krijgt en stijgen de prestaties wel degelijk.

met ram van 3200 erbij kan je zeker meer power uit je systeem krijgen. snap ook niet waarom er een b450 wordt aangeraden terwijl de x470 bord prima is.
_Dune_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:39:
[...]

[...]

AMD heeft al vaker aangegeven AM4 tot 2020 te ondersteunen met de tot dan uitkomende processoren en dat is ongeacht chipset, AMD is geen Intel. ;) Een B450 moederbord zal dus de 7nm processoren ook gewoon ondersteunen. Mits de fabrikant van het moederbord zorgt voor een BIOS update, zodat de nieuwe processoren herkend worden.
Klopt maar vergeet niet dat je VRM ook een limiet heeft en b450 zal meer problemen krijgen dan een x470 door de power delivery die een zen 2 cpu nodig zal hebben. tuurlijk niet allemaal zijn zo maar als de high end zen2 net als 2700x is kan je misschien limitaties hebben (meer op b450 dan x470).

[Voor 44% gewijzigd door agittunc op 09-11-2018 11:00]

• Engineer Stewie
agittunc schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:54:
[...]

Ja een overclock, sinds de AMD setups hier wel veel extra juice erbij krijgt en stijgen de prestaties wel degelijk.

met ram van 3200 erbij kan je zeker meer power uit je systeem krijgen. snap ook niet waarom er een b450 wordt aangeraden terwijl de x470 bord prima is.
De MSI Tomahawk B450 is voor overklokken gelijkwaardig aan het bord uit de TS, ookal is het een X470 bordm de VRM's zijn ook maar matig uitgevoerd. Als je een 2700X langdurig wil overklokken kijk je beter voor een iets deftiger moederbord. Voor een 2600X is het dan weer super...

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dus wij zijn met z'n allen aan het discuseren over overclocken terwijl TS dit aangeeft... :P grappig...
Ga je overklokken?
Nee. Ik heb daar onvoldoende ervaring mee.
Het is natuurlijk wel zo dat als een moederbord meer 'hoofdruimte' heeft toekomstige processoren beter ondersteund worden, omdanks AMD's garantie AM4 = werken. Ik doel dan meer op VRM koeling overigens. Ik vermoed dat, dat bedoeld wordt bij het Gigabyte moederbord?

• agittunc
_Dune_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:04:
Dus wij zijn met z'n allen aan het discuseren over overclocken terwijl TS dit aangeeft... :P grappig...

[...]

Het is natuurlijk wel zo dat als een moederbord meer 'hoofdruimte' heeft toekomstige processoren beter ondersteund worden, omdanks AMD's garantie AM4 = werken. Ik doel dan meer op VRM koeling overigens. Ik vermoed dat, dat bedoeld wordt bij het Gigabyte moederbord?
Ja inderdaad.

Maargoed als de TS het alsnog niet wil doen is een 3000 ook prima.

zou alleen nog willen aangeven dat een overclock + betere ram wel veel doet voor je performance en ook op 1440p 21:9.

• Ancalagon
kan het toch niet laten om nog even snel vanaf het werk te reageren. Echt super deze hele discussie. En kan er echt wat mee. Zelfs zaken die jullie benoemen als "doet de TS niets mee".

Overklokken.... Ik heb het op nee gezet omdat ik er 1) nog nooit mee bezig ben geweest anders dan default overclocks vanuit meegeleverde software en b) ik geen idee heb hoe het moet en wat de risico's zijn. het is een behoorlijk bedrag, het moet niet stuk.

Ik werd getriggerd door : "Wederom is het handig om te kijken of je de CPU en RAM kan overklokken. dit is in princiepe een simpel process dat mensen van tweakers je kan helpen. "

Hoe eenvoudig hebben we het over? Gaat het om extra/andere hardware, om BIOS settings, dat soort zaken? Afhankelijk van kosten en eenvoud zou ik er nog wel voor te porren kunnen zijn. Maar ook hier geldt dan wel: voor heel veel geld 2 of 3 procent er bij ga ik niet doen. Het moet wel echt meerwaarde bieden. En het is niet de bedoeling dat het systeem er dan binnen 3 jaar aan onderdoor gaat.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 14:25
Ancalagon schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:27:

Stel je deze vraag... "ga je elke dag GB's aan data zippen/unzippen?"
Ja: pricewatch: Samsung 970 Evo 1TB
Nee: pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

Beide zijn in het formaat zonder extra kabeltjes... ;)

Je haalt de review van Hardware.info aan, die hun conclusie is anders toch ook vrij sluitend...
https://be.hardware.info/...-in-de-praktijk-conclusie

[Voor 12% gewijzigd door Inrage op 09-11-2018 11:41]

• Engineer Stewie
OC = Bios settings + deftige koeling en fatsoenlijk ram geheugen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Je hebt trouwens ook een alienware 120 HZ 1440p 21:9 scherm @Ancalagon betaal je net iets meer voor maar dan heb je 120 hertz.

pricewatch: Dell Alienware AW3418DW Zwart
Het gaat niet om m2. dat heeft Crucial ook. het gaat om NMVe SSD v Sata. in heel veel gevallen merk je het snelheidsverschil niet. dus kan het ook met Sata m.2 stickje.

@Ancalagon De printer heeft geen invloed op je set. maar ik zou mocht je de X470 willen om de extra opties een beter bordje halen dan je nu hebt, en anders B450. een Ryzen X behoeft niet altijd een X moederbord (al denken velen dat wel) Je gaat sowieso niet overclocken. (wat ook nog op B450 kan)

Mijn voorstel

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Tomahawk€ 108,50€ 108,50
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G€ 669,-€ 669,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 159,50€ 159,50
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 150,45€ 150,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.751,95

[Voor 53% gewijzigd door Hackus op 09-11-2018 12:00]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ancalagon
Ik blijf in herhaling vallen, maar allemaal echt ontzettend bedankt voor alle feedback. Bij mij is nu wel enorm veel twijfel ontstaan.

Eerst het makkelijke. Als ik vasthoudt aan mijn niet-overclock standpunt, wordt het een blend van de opzet van youridv1 en hackus. De meshify ziet er goed uit, ik ga dan vermoedelijk voor de mugen vanwege huidige goede ervaringen, de Tomahawk en ofwel de gewone of M.2 variant van Crucial (maar 6 euro verschil). Welke van de twee geheugens moet ik even kijken, hangt van de QVL af.

Maar dan de grote hamvraag. Wat moet ik doen qua upgrades om wel te overklokken?
Stewie geeft aan betere ram en koeling, maar ik neem aan ook een beter moederbord? En dan toch de be quiet weer terug? Dit is voor mij nieuw terrein, dus ik hoor het graag van de experts. En de belangrijkste vraag wordt dan uiteindelijk, hoeveel kost dat extra en hoeveel extra performance krijg ik daar voor terug?

• youridv1
Eigenlijk niets. Zelfs videokaart overclocking kan prima met die. Ook al zou je ook voor een iets dikkere koeler kunnen gaan zoals een Asus Strix. Het is een kwestie van een overclock utility Gigabyte Xtreme Engine (heb je toch nodig voor het instellen van de verlichting van je kaart) installeren en de power target ophogen evenals de temp target. Vervolgens kun je de kaart manueel nog een core en memory offset geven om vervolgens Unigine Heaven of iets dergelijks te draaien. Dit zijn stresstests die je kunt laten loopen om te kijken of je overclock niet voor crashes zorgt. Doet ie dat wel, dan is er geen nood. Gewoon de overclock terugdraaien. Je doet geen permanente schade zolang je van de voltage knop afblijft.

CPU's zul je wel ietwat extra voltage moeten geven om hoger te klokken. 1.35 Volt is gezond en alles tussen 1.35 en 1.40 is ook goed te doen. Dat eet wel een beetje aan de levensduur van je processor maar dan heb ik het over 1-2 jaar afname tov de standaard levensduur van 10+ jaar.

• Ancalagon
Ok. Dat is wel een verrassing voor me. Ik had het idee dat ik dan richting een setup als deze moest gaan om het maximale uit de hardware te kunnen trekken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Aorus X470 Gaming 7 WiFi€ 241,99€ 241,99
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 978,-€ 978,-
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,-€ 74,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX€ 183,-€ 183,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 253,-€ 253,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.369,44

De meerkosten ten opzicht van mijn eerste setup zou dan uitkomen op ongeveer 400 euro, met name vanwege
  • de videokaart (+300), de goedkoopste 1080ti STRIX die ik kon vinden
  • het moederbord (+100), in verband met de veel betere stroomvoorziening
  • het 3600 geheugen (+50), omdat ik van Stewie begreep dat geheugen belangrijk is
  • de kast (-55) omdat jullie aangeven dat de Meshify meer dan prima is en de define s2 niet hoeft.
Oh ja, vergeten om de Sumsung om te wisselen, dus daar kan nog 100 euro bespaard worden.

Mbt het geheugen: deze kwam het dichts bij een versie die op de QVL staat, maar is net niet 100% hetzelfde (F4-3600C18Q-16GTZRX, dus met een Q ipv de D). Geen idee of dat uitmaakt.

Maar qua prijs van de videokaart schiet je zo wel enorm omhoog. Kan je al bijna gaan denken aan de 2080ti, die rond de 1300 euro zijn.

Met of zonder de 2080ti, ik heb het gevoel dat dit heel veel extra geld is, waar ik me maar van afvraag of het dat ook echt waard is ten opzichte van de prestatiewinst.Hebben jullie daar een indicatie van? Wat me dit qua prestatiewinst gaat opleveren?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ancalagon Begrijp je het zelf allemaal nog wel ?
De set die ik aangeef kun je gewoon alles van gebruiken, en de prestaties zijn prima. 2080Ti kost je nog €400,- extra. de extra €500,- die je nu uitgeeft tov mijn voorstel, denk je echt dat je er zoveel mee wint ? je gekozen SSD is meer dan €100,- duurder, niet €6,- . je lijkt de draad een beetje kwijt te zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ancalagon
Hackus schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:39:
@Ancalagon Begrijp je het zelf allemaal nog wel ?
De set die ik aangeef kun je gewoon alles van gebruiken, en de prestaties zijn prima. 2080Ti kost je nog €400,- extra. de extra €500,- die je nu uitgeeft tov mijn voorstel, denk je echt dat je er zoveel mee wint ? je gekozen SSD is meer dan €100,- duurder, niet €6,- . je lijkt de draad een beetje kwijt te zijn
Nee hoor, ik ben de draad niet kwijt. Ik heb jouw idee en die van youridv1 gecombineerd en dat is de voornaamste kandidaat.

Maar toen iemand zei dat overklokken niet heel moeilijk was, werd ik even benieuwd waar dat toe kon leiden. De vraag die je mij stelt (is dat het wel waard) is inderdaad de vraag die ik jullie stel. Ik heb er geen verstand van. De Strix is 300 euro duurder dan de Gigabyte, maar ga ik dat verschil merken? De Gaming 7 heeft serieus betere stroomvoorziening, maar is dat nodig? Ga ik het verschil merken tussen 3600 geheugen en 3000 geheugen?

De 6 euro verschil die ik bedoel, is het verschil tussen de SSD in jouw voorstel en die van youridv1. De een is een traditionele SSD, de ander de M.2. Beide van Crucial, beide 1TB.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou dat geld niet uitgeven. met de mogelijkheden van MSI presteert je 2700X prima. verschil in 3200 en 3400 MT/s is verwaarloosbaar. Het is alleen leuk als het echt het maximum er uit wilt halen. Als je toch X470 wilt, is de AsRock Taichi een goede optie. maar ik zou het lekker laten op B450 moederbord. ROG Strix is alleen een naam en daar hangt Asus een prijskaartje aan. in 99 gevallen duurder, maar niet specifiek beter.
(zeker niet bij AMD kaarten) als je beter 3600 RAM wilt, dat liever pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ ipv C18D. Kort om Je hebt al sneller RAM waar AMD goed mee overweg kan (tov) non K Intel. 3200MT/s is prima. als je een betere videokaart wenst (die goedkoper is dat je nu hebt gekozen) pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio Let wel op dat die groter is dan de eerder door mij genoemde https://tweakers.net/pricewatch/compare/1235959;752917/

Ook een goede en wat beter (op maat) pricewatch: EVGA GeForce RTX 2080 XC Ultra Gaming

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 10-11-2018 15:09]

• Ancalagon
Ik heb even ingelezen op de 2080 vs de 1080Ti. Wat ik er van begrijp, is het volgende.

De 1080Ti en de 2080 ontlopen elkaar vrijwel niets. Dus dan komt het op het volgende neer. Is de 2080 het extra geld waard, met de belofte van ray tracing and DLSS.

De gigabyte 1080 Ti is 669 euro, de door jou genoemde 2080 van EVGA is 300 euro duurder..

Of heb ik nog iets gemist.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ancalagon schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:03:
Ik heb even ingelezen op de 2080 vs de 1080Ti. Wat ik er van begrijp, is het volgende.

De 1080Ti en de 2080 ontlopen elkaar vrijwel niets. Dus dan komt het op het volgende neer. Is de 2080 het extra geld waard, met de belofte van ray tracing and DLSS.

De gigabyte 1080 Ti is 669 euro, de door jou genoemde 2080 van EVGA is 300 euro duurder..

Of heb ik nog iets gemist.
ik geef die optie omdat jij met erg dure 1080Ti op de proppen komt => pricewatch: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING uit je lijstje hierboven

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 10-11-2018 21:17]

• Ancalagon
Snap ik, dat was op aanraden van youridv1, omdat die kaart beter overclock-baar zou moeten zijn.

Maar ik denk dat ik het op de 1080ti van gigabyte hou. Ik slaap er nog even een nachtje over en hak morgen een knoop door denk ik.

• Ancalagon
De computer is besteld. Met een beetje geluk is alles overmorgen binnen. Ik ben uiteindelijk toch voor de 1080 ti gegaan en gewoon het 3000 MHz geheugen. De bijkans 400 euro extra was het me niet waard.

Allen nogmaals enorm bedankt. Jullie hebben me enorm geholpen.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:52

Major_ton

Shoot!

Ancalagon schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:04:
De computer is besteld. Met een beetje geluk is alles overmorgen binnen. Ik ben uiteindelijk toch voor de 1080 ti gegaan en gewoon het 3000 MHz geheugen. De bijkans 400 euro extra was het me niet waard.

Allen nogmaals enorm bedankt. Jullie hebben me enorm geholpen.
Verstandige keuze denk ik. Het begon een beetje uit de hand te lopen op precies dat vlak wat je niet wilde.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee