G.Skill Aegis 3000 MHz CL16 - niet boven 2133Mhz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoida
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 01:02
Dag allemaal,

Ik ben al 3 dagen aan het proberen om mijn nieuwe pc aan de praat te krijgen met RAM dat sneller zou moeten lopen dan 2133Mhz. Tot nu toe geen succes.

Wat heb ik in mijn build zitten?
  • Ryzen 7 2700X (stock speed)
  • Scythe Ninja 5
  • Gigabyte x470 Aorus Ultra Gaming - laatste BIOS F3 (agesa 1.0.0.4)
  • G.Skill Aegis 3000 MHz CL16
Wat heb ik al geprobeerd?
  • XMP functie in BIOS gebruikt - 3000Mhz
  • ingebouwde overclock functie gebruikt naar 2666, 2933 en 3200Mhz - enkel de 2666 zet geheugen op 2400Mhz, maar zet ook de base clock hoger. Netto resultaat is lagere benchmarks dan stock 2133Mhz |:(
  • Ryzen DRAM calculator (1.4.0.1) gebruikt voor RAM timings - geen enkele instelling/berekening komt voorbij de POST (oneindige reboots nog voor het BIOS scherm verschijnt)
Voor de laatste optie heb ik hier mijn RAM opgezocht:
https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/
Ik zou dus Hynix moeten hebben met H5AN8G8NAFR chips. Ik heb met Taiphoon burner gedubblecheckt en die zegt hetzelfde (H5AN8G8NAFR-TFC)

Voor berekening van de timings heb ik zowat alle combinaties uitgetest van 2400,2666, 2933 en 3000 Mhz met de 3 beschikbare Hynix chip types (Hynix MFR, AFR en CJR). Ik heb voltages bijgewerkt, procODT's hoger en lager gezet en ook de RTT waarden werden aangepast zoals aangeraden in de handleiding van .
Niets helpt...

Heeft er iemand een idee wat er nog te proberen valt? (of heeft toevallig iemand anders timings die werken met bovenstaande combinatie?)
Anders sta ik ook open voor de alternatieven:
  1. Welk moederbord zou er wel aan hoge snelheid werken met dit RAM?
  2. Welk RAM zou wel aan hoge snelheid werken met dit Mobo?
alvast bedankt,
Z

Beste antwoord (via Zoida op 10-11-2018 13:33)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ondanks dat recentelijk op de frontpage de BBG weer voorbij is gekomen, waarin werd aangegeven dat de QVL er niet veel toe doet en onder het artikel werd bediscuseerd is het in het geval van AMD setup's verstandig om geheugen te nemen die wel op de QVL staan van het moederbord. Tenminste als je snel geheugen gegarandeerd op de juiste snelheid wilt gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2018 09:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoeveel modules heb je? Bij meer dan 2 hoef je niet te rekenen op maximale kloksnelheden namelijk.

Speel daarnaast eens meer het voltage van het geheugen. Geen enkele kit die ik ken doet namelijk 3000 op 1.2v. Dan moet je al gauw naar de 1.3-1.35.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoida
Het zijn 2 modules 2x8gb.
Voor het voltage ben ik toch tot 1,36 gegaan met een soc van 1,02. Ik heb die voltages al ingesteld in een poging om de lagere snelheden zoals 2400-2666 Mhz te kunnen halen.
Moet ik dan nog verder gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
De Aegis modules staan niet op de QVL zodat het niet zeker is welke snelheid er verwacht kan worden of dat het uberhaupt compatibel is. pricewatch: Kingston HyperX Predator RGB HX429C15PB3AK2/16 bijvoorbeeld loopt native op 2933 volgens de QVL.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ondanks dat recentelijk op de frontpage de BBG weer voorbij is gekomen, waarin werd aangegeven dat de QVL er niet veel toe doet en onder het artikel werd bediscuseerd is het in het geval van AMD setup's verstandig om geheugen te nemen die wel op de QVL staan van het moederbord. Tenminste als je snel geheugen gegarandeerd op de juiste snelheid wilt gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2018 09:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoida
_Dune_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:27:
Ja, de BBG was inderdaad ook de reden waarom ik toch het risico heb genomen.
Heb ik toch weer geleerd om net weer wat meer onderzoek te doen. Ik had toch nog ergens van iemand op GoT gelezen die op hetzelfde bord met een ander GSkill set wel goede snelheden had gehaald. Ik vind alleen de juiste post zo meteen niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoida schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:44:
[...]

Ja, de BBG was inderdaad ook de reden waarom ik toch het risico heb genomen.
Heb ik toch weer geleerd om net weer wat meer onderzoek te doen. Ik had toch nog ergens van iemand op GoT gelezen die op hetzelfde bord met een ander GSkill set wel goede snelheden had gehaald. Ik vind alleen de juiste post zo meteen niet terug.
G.SKILL heeft verschillende type geheugen, er staan inderdaad ook type G.SKILL modules op de QVL van dit moederbord, alleen niet dit type. Wat de BBG's betreft, er was eens een tijd... ach ik maak er niet te veel woorden aan vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoida
Bedankt iedereen voor de info.
Alternate was zo coulant mij te laten ruilen voor ander RAM, dat wel op de lijst staat. Ik heb wel wat moeten opleggen, maar dat vond ik niet erg.
Ik heb nu deze gekocht en doet het nu zonder haperen op 3000Mhz prima:pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Mijn probleem is hierbij dus opgelost! Dank :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBlaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-02 18:27
Totale onzim dit is gewoon onkunde. Deze set is uitstekend en niks mis mee. Gewoon lekker in slot a2 b2 doen. Even een default bios.... Xmp aan herstel je oc eventueel.... Setten afkraken..... Ga lekker tennissen.... Deze set is juist voor ryzen!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

GoldenBlaster schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:24:
Totale onzim dit is gewoon onkunde. Deze set is uitstekend en niks mis mee. Gewoon lekker in slot a2 b2 doen. Even een default bios.... Xmp aan herstel je oc eventueel.... Setten afkraken..... Ga lekker tennissen.... Deze set is juist voor ryzen!!!!!
Ik begrijp dat jij het in november 2018 al aan de praat had op de biosversie en moederbordcombinatie die hij destijds had.
Pagina: 1