Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mutatie
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01:25
4 pagina's over dit (oops nu 5 :p )? Hoe kan je er nou over discusseren, je bent zoveel rondjes om de zon gegaan. Hoe je je ook voelt veranderd daar niks aan. Straks gaan we nog een discussie voeren over dat iemand 1+1=3 vind 8)7
Het is gewoon een feit.
Genderdiscussie is een andere, dat is psychologie en biologie, iets totaal anders dus en vaak grijs ipv zwart wit.

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:20
Een geboortejaar zou je in mijn ogen niet moeten kunnen wijzigen. In tegenstelling tot het geslacht wat in mijn ogen een kenmerk is, is het geboortejaar een feit. Een geboortejaar/datum is niet iets zichtbaars/tastbaars wat aan te passen valt.

Vergelijk het met een auto. Je kan de kleur wijzigen of er een ander type motorblok in leggen en dat laten registeren op je kentekenbewijs. Maar je kunt de datum van de eerste registratie niet aanpassen. Een auto is eenmaal op een bepaald moment op de weg gekomen en dat draai je niet terug. En een datum is ook geen zichtbaar of tastbaar "iets" wat überhaupt te wijzigen valt.

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-10 11:32

AntonyterHorst

Apple Maniak

D-e-n schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:21:
[...]

De logica is dat je geslacht ook daadwerkelijk veranderd kan worden. Wat je er ook van mag vinden, mensen die zich laten ombouwen zijn fysiek veranderd. Het lijkt me logisch het paspoort daar op aan te passen. Je geboortedatum is een FEIT, net als je woon- of geboorteplaats.
Dus als ik botox in ga spuiten mag ik in jouw ogen ook mijn leeftijd veranderen, immers ga ik uiterlijke kenmerken aanpassen zodat ik jonger lijk.
Ik ben het met beide niet eens, maar ze zijn beide prima te plaatsen als je zo gaat denken.

Iemand is geboren als man, wil vrouw worden, verandert naar vrouw.
Iemand is geboren in 1950, voelt zich 30 inclusief de uiterlijke kenmerken van een jonge fitte 30 jarige man, verandert zijn geboortejaar.

Man man man

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

AntonyterHorst schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:34:
[...]

Dus als ik botox in ga spuiten mag ik in jouw ogen ook mijn leeftijd veranderen, immers ga ik uiterlijke kenmerken aanpassen zodat ik jonger lijk.
Ik ben het met beide niet eens, maar ze zijn beide prima te plaatsen als je zo gaat denken.

Iemand is geboren als man, wil vrouw worden, verandert naar vrouw.
Iemand is geboren in 1950, voelt zich 30 inclusief de uiterlijke kenmerken van een jonge fitte 30 jarige man, verandert zijn geboortejaar.
De enige die hun geboortedatum kunnen veranderen zijn illegalen zonder paspoort of mensen uit landen met andere kalenders (mijn vrouw en haar ouders zijn van datum veranderd bij de aanvraag van een nieuw paspoort, maar nu ze in Europa en de VS wonen kunnen ze niet meer veranderen). Van man/vrouw kun je er nog over discussiëren bij randgevallen waar het niet overduidelijk is omdat iedereen een beetje man en een beetje vrouw is. Maar je bent nooit een beetje 20 jaar later geboren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 00:20
Waarom heeft iedereen het überhaupt over veranderen van leeftijd?

In het paspoort staat überhaupt geen leeftijd. Alleen een geboortedatum. En geboorteplaats. En het zijn beide geen zichtbare of tastbare kenmerken waardoor je ze ook niet kan wijzigen. Er valt namelijk niks te wijzigen aan iets wat je niet kan zien of voelen.

Het geslacht maar ook bijvoorbeeld lengte is wèl een zichtbaar kenmerk en daarom ook aan te passen aan hoe het er momenteel uitziet.

En die waardes in het paspoort worden ook niet zomaar aangepast, het wordt alleen gelijkgetrokken met wat waarneembaar is. Een overduidelijke vrouw kan niet de registratie aanpassen naar man. En als je onder het maatlat 1,70m bent kan je het ook niet naar 2,00m laten verzetten. Maar je kan je lengte wel wijzigen als je daadwerkelijk gegroeid/langer geworden bent.

Beginnen over botox e.d. is onzin. Een geboortejaar is namelijk niet concreet zichtbaar. Je kunt niet bepaalde kenmerken direct aan bijvoorbeeld 20 of 50 koppelen.
AntonyterHorst schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:34:
[...]

Punt is dat er geen uiterlijke kenmerken zijn die leeftijd echt kunnen aanduiden. Rimpels kunnen horen bij 40 of 50, maar er zijn ook mensen die ze al hebben op hun 30ste. En het verschil tussen iemand van 70 en 80 is ook niet altijd even goed zichtbaar. Net als conditie... iemand van 30 kan een slechtere conditie hebben dan iemand van 50.

Bij bijvoorbeeld geslacht en lengte zijn wel uiterlijke kenmerken te zien wat het aan kan duiden.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
WouterG schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:29:
[...]

Je hoeft niet omgebouwd te zijn voordat je je geslacht kunt laten veranderen. Je hebt alleen een verklaring van een deskundige nodig dat je je echt anders voelt.
Dat is eigenlijk ook raar, want die verklaring maakt het nog steeds geen feit. Waarom dat niet veranderen zonder een 'deskundige'. Gewoon dat iedereen aan mag kruisen wat hij of zij wil. En dan niet alleen het geslacht, maar gewoon alles behalve het BSN. Je naam kun je ook veranderen. Dat heeft alleen nog wel wat voeten in de aarde. Dat zou ook met een simpele mening moeten kunnen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:50
Roenie schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:38:
[...]
Dat is eigenlijk ook raar, want die verklaring maakt het nog steeds geen feit. Waarom dat niet veranderen zonder een 'deskundige'. Gewoon dat iedereen aan mag kruisen wat hij of zij wil. En dan niet alleen het geslacht, maar gewoon alles behalve het BSN. Je naam kun je ook veranderen. Dat heeft alleen nog wel wat voeten in de aarde. Dat zou ook met een simpele mening moeten kunnen.
Het dreigt een beetje een meta discussie te worden over wat wanneer nu wel of niet een feit is - terwijl het enige wat we vast kunnen stellen is dat je inmiddels om allerlei redenen zaken kunt aanpassen zoals je naam, lengte en geslacht terwijl dat niet per se is zoals je geboren bent. En in ene mag dat dan niet gelden voor je geboortejaar?

Ben er overigens niet voor, maar ik heb er dan ook niet mee te maken (alhoewel, midlife crisis, of een end-life crisis zoals Emile wellicht ondervindt is ook iets reëels wat mensen ondervinden). Zie nog steeds geen enkel steekhoudend argument waarom alles een keuze kan zijn, behalve je leeftijd. Enige wat ik zelf wel relevant vind is rechten en plichten die op basis van leeftijd zijn.

Prima dat we maatschappelijk afspreken dat niet aanpasbaar te maken, maar dat is dan een keuze en niet omdat mensen zich niet aantoonbaar jonger of ouder kunnen voelen.

Zoekt met regelmaat developers voor BigDataHub en IT consultants voor InTellegus. DM even voor meer info of check de site(s).

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 23:49
Rainbow_Dash schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:29:
[...]

Hoezo zou het over 10 jaar wel lukken?

Dit heeft alleen zin als we (ooit) oneindig kunnen leven. Dan maakt een getalletje zowieso niks meer uit.
Het argument van zijn advocaat was dat als het nu niet lukt, het balletje wel kan gaan rollen en er meer mensen zich niet naar hun leeftijd gaan voelen, dat het daarom over tien jaar misschien wel lukt.

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:57

MazeWing

passionate & cynical

We zijn volkomen doorgeslagen in dit soort dingen...

Je bent geboren op een bepaalde datum en dat is een feit. Op basis van die datum is je leeftijd gebaseerd en je leeftijd is weer gekoppeld dat aan een boel andere zaken.

Ik vind het hele gender gebeuren met die vrouw die nu een x heeft als geslacht al volkomen idioot, maar dit is nog een gradatie idioter (en ik dacht dat we de limiet al bereikt hadden).

Mocht dit wel doorgevoerd worden, dan zet ik mijn leeftijd op 4, zodat ik lekker de hele dag kan en mag spelen... 8)7 |:(

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: OnePlus 7 Pro Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz/G-Sync)

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:59
Probleem met die Ratelband is dat hij zijn geboortedatum niet wil of moet wijzigen maar zijn leeftijd. Net zoals je je geslacht bij geboorte niet kunt wijzigingen maar enkel later kunt aan passen naar je voorkeur zou je , als je meegaat in de hausse, je leeftijd moeten kunnen wijzigen en NIET je geboortedatum. Dat is is iets wezenlijks anders. Daarom snijdt Ratelband zijn verhaal geen hout. Het is hetzelfde als vragen aande rechtbank om het jaartal 2018 terug te draaien naar 2001 omdat hij zich 17 jaar jonger voelt.
Ratelband zou moeten pleiten voor een leeftijdsaanduiding naar keuze in het bevolkingsregister. Niets meer en niets minder.
Enige wat hij wil is weer ingehuurd worden voor een leuke snabbel op RTL Boulevard..

Bovendien is het hek van de dam als een rechtbank hierin meegaat. Ik voel mij 10 jaar ouder en wil eerder kunnen genieten van mijn pensioen. Of ik voel mij 3,50 meter i.p.v. de 1.82 die ik daadwerkelijk ben. O wacht ik ben geen Mens maar identificeer mij met een Bromvlieg...of ik voel mij een wereldburger geen Nederlander, mag ik wereldburger als nationaliteit vermelden in mijn paspoort...ik wil graag de vingerafdruk van mijn buurman in mijn paspoort want dat is meer mijn vinger dan die vanmijzelf.

Cobb wijzigde deze reactie 13-11-2018 15:19 (24%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Geboortejaar veranderen naar hoe oud je je voelt

Dat kan niet, er blijft ten alle tijden een geboortedatum. Leeftijdsregistratie zal het dan worden (wat denk ik verder niet rechtsgeldig wordt aan instanties)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

MazeWing schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:29:
We zijn volkomen doorgeslagen in dit soort dingen...

Je bent geboren op een bepaalde datum en dat is een feit. Op basis van die datum is je leeftijd gebaseerd en je leeftijd is weer gekoppeld dat aan een boel andere zaken.

Ik vind het hele gender gebeuren met die vrouw die nu een x heeft als geslacht al volkomen idioot, maar dit is nog een gradatie idioter (en ik dacht dat we de limiet al bereikt hadden).

Mocht dit wel doorgevoerd worden, dan zet ik mijn leeftijd op 4, zodat ik lekker de hele dag kan en mag spelen... 8)7 |:(
dacht eerder aan 67, pensioen *O*

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Clever girl

Case closed.
Positiviteitsgoeroe Emile Ratelband (69) mag wettelijk niet door het leven gaan als 49-jarige. Dat heeft de rechtbank in Arnhem bepaald.
Leuk idee, maar dat gaan we dus niet doen.

It takes two fools to argue.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:41
The voorbarig vrees ik.
Eerste nog bezwaar maken,
Dan naar een hogere rechter.
Dan naar het Europees hof.

Nee ik vermoed dat we nog niet van dit gezeur af zijn.
En deze "meneer" staat weer voor een jaar in de belangstelling

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Moet hij zelf ook voor de kosten van deze onzin opdraaien?

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• coenox
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 13-10 10:14
Kom toevallig dit draadje tegen. Mijn eerste gedachte: What the ...? 5 pagina's discussie over die aandachtszoeker Ratelband?

Maar na het lezen van de reacties toch nog een tweede gedachte: de vergelijking met transgenders wordt gemaakt en dat snap ik wel. Het gaat om wat we definiëren als man/vrouw, leeftijd, etc. Als je 'man' definiëert als iemand met een X en Y chromosoom is dat onveranderlijk. Maar als we die definitie loslaten kun je daar als maatschappij anders mee omgaan en kan er bij iedereen man/vrouw/X (https://www.telegraaf.nl/...te-een-x-in-paspoort-blij) in zijn/haar paspoort hebben staan.

Tijd en datum en leeftijd zijn ook cultureel bepaald. Wij zien dat als feiten, maar ook daar kan je anders mee omgaan. Er landen en culturen waarin tijd een veel mindere rol speelt dan bij ons. Ik heb eens iemand uit Ghana ontmoet die zijn geboortedatum niet wist en die zijn leeftijd slechts bij benadering wist.

De discussie die Ratelband aanzwengelt is daarmee wat mij betreft interessant en misschien minder vreemd dan het in eerste instantie lijkt. Desalniettemin denk ik dat ie geen schijn van kans heeft: de afspraken die we hebben over datum en leeftijd zijn bij ons functioneel en in beton gegoten. Voordat je het weet krijgen we rechtzaken van 14-jarigen die zich 18 voelen en hun rijbewijs willen halen en een biertje willen kopen (-;

<edit>
Lees net de uitspraak
</edit>

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:42

FunkyTrip

Funky vidi vici!

coenox schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:41:
Voordat je het weet krijgen we rechtzaken van 14-jarigen die zich 18 voelen en hun rijbewijs willen halen en een biertje willen kopen (-;
Op mijn CV ben ik dan ook gewoon weer 30 ipv 45. Geen last van ouderendiscriminatie ^O^

Dit dus.

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True