Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14-11 14:38
Emile Ratelband gaat proberen bij de rechter zijn geboortejaar te veranderen met twintig jaar, aangezien hij zich zo voelt lichamelijk en geestelijk en een medische verklaring zou dit ondersteunen. De bekende advocaat Jan-Hein Kuijpers zal hem bijstaan.

https://www.ad.nl/show/em...r-mijn-leeftijd~afb720d5/

De Speld had er in ieder geval een grappig stukje over geschreven:
https://speld.nl/2018/11/...art-emile-ratelband-dood/

Nou wil ik best erin meegaan dat iemand zich ouder of jonger kan voelen, maar dit heeft bijvoorbeeld ook consequenties voor het krijgen van AOW en pensioen.

Het zal in ieder geval een interessant zaak worden, ben benieuwd naar de uitspraak.

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Ik ben er nog steeds niet over uit of hij dit doet als satire omdat hij die genderwijzigingen ed onzin vindt, of omdat hij werkelijk vindt dat dit zou moeten gebeuren. Ik zie het ook al gebeuren, de rechter keurt het af en... Afijn.

Bottom line, hij heeft z’n internationale persmomentje gehad.

• Yor
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 02:08

Yor

Yor1313#2571

Stel dat een rechter dit goed zou keuren, opent dat meteen de optie om jezelf ook ouder te laten verklaren. Je mag immers ervan uitgaan dat men niet mag discrimineren ten opzichte van iemand die jonger is en zich daadwerkelijk ouder voelt. Ik hoop dat Ratelband wint en loop direct bij de huisarts binnen voor een 67+ verklaring.

http://yor.minitroopers.com

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Kunnen we die beste man niet al vast 80 maken? Dan is de kans dat 'ie omkiept ook wat groter. Wat een lambal is het toch. Tjakka!

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-11 22:08
Emile-wie?

Ah, aap uit de mouw. Aandachtenthousiasteling sinds de jaren 80’. Dus helaas, 20 gaat hij echt niet meer voor door. Net zo min als z’n trucjes, of wel? :+

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 07:11
Ach.. die man doet alles voor een beetje aandacht. Zolang dit het enige is doet hij niet bijzonder veel kwaad, op wat verspliing belastingcentjes voor de rechter na.

Mocht ie winnen dan voel ik me gelijk 67 :).

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:46
Volgens mij hadden we al een lange tijd niet meer van hem gehoord en moet ie weer even iets hebben zodat ie in het nieuws komt. Ik vind het pure tijdverspilling en hoop dan ook dat de rechter lekker vlot beslist in zijn nadeel.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 05:00

-36-

Trust me. I'm an amateur

WhatsappHack schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:38:
Ik ben er nog steeds niet over uit of hij dit doet als satire omdat hij die genderwijzigingen ed onzin vindt, of omdat hij werkelijk vindt dat dit zou moeten gebeuren. Ik zie het ook al gebeuren, de rechter keurt het af en... Afijn.

Bottom line, hij heeft z’n internationale persmomentje gehad.
Aandacht idd,om mee te liften op de publiciteit van het debat over genderregistratie momenteel. Denk niet dat hij verder oprecht in het onderwerp is geïnteresseerd.

Wel grappig, als je het stukje op the guardian leest zonder te weten wie Emile Ratelband is zou je bijna denken dat het een geloofwaardig iemand betrof. https://www.theguardian.c...ntify-as-20-years-younger

-36- wijzigde deze reactie 08-11-2018 23:12 (27%)

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:57
zelfverklaard bewustzijnsverruimer
sjah, dat zegt al genoeg.

Volgens mij moeten we het niet te serieus nemen.

Maar om toch inhoudelijk te reageren: het heet toch niet voor niets geboortedatum...de datum waar je op geboren bent. Hoe je het went of keert - dat kan niet veranderen. Verder is je leeftijd in praktische zin nog bepalender dan geslacht, lijkt me uiterst onhandig om ook dit te kunnen aanpassen...
Man van, zelfverklaard, 18 jaar is aan ouderdomsklachten overleden. De zoon van 65 erft alle eigendommen.
Doe maar niet.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:06

tweakduke

Duke rules the world...

Hij was ook bij DWDD. Hij kon het moeilijk verteren dat Mathijs zijn idee niet serieus nam.

Ik snap best dat iemand zich jonger of ouder kan voelen, maar feit blijft je geboortedatum. Het lijkt mij ook het beste dat we dat zo houden.

Moet je voorstellen, als je door een arts gekeurd wordt hoe oud je bent en je leeftijd daar op wordt bepaald. Moet je misschien zomaar 10 jaar langer doorwerken. Ratelband voelt zich nu gediscrimineerd, maar het is toch de wereld op zijn kop.

Ik maak me meer zorgen over de draagmoeders die hij nu heeft en de kinderen die daar eventueel uit voorkomen. Hij heeft nu al geen of slecht contact met zijn exen en andere 7 kinderen. Die man moet tegen zichzelf in bescherming worden genomen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Als de rechter hierin meegaat wil ik van deze planeet af.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 04:56
Handig! Mag je dan als minderjarige gewoon drank halen en autorijden omdat je je 18 voelt?

zcflevo.nl

• Maximized
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:54

Maximized

En niet minimized

Hoe is dit anders dan iemand die naar de huisarts toe gaat en zich juridisch als het tegenovergestelde geslacht laat verklaren omdat ze zich zo voelen? Genoeg mensen die dat doen, en dan moeten we dat allemaal heel normaal vinden tegenwoordig. Oh wee als je dáár kritisch over bent, want voor je het weet ben je niet inclusief bezig.

Ik ben heel benieuwd wat hier gaat gebeuren. Waarom zou ik mij wel als een ander geslacht kunnen identificeren, maar niet als een andere leeftijd? Of als iemand met een andere huidskleur? Of als een heel andere soort?

Waar houdt deze idioterie op?

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:14
mcDavid schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:13:
Handig! Mag je dan als minderjarige gewoon drank halen en autorijden omdat je je 18 voelt?
Dat lijkt mij wel. En ik heb wel behoefte aan pensioen, vanaf volgende maand of zo.

Nee, natuurlijk gaat dit niet door. En Emile weet dat ook wel, die is niet dom. Dit is aandachttrekkerij, vrij succesvol zelfs.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:04
Maximized schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:17:
Hoe is dit anders dan iemand die naar de huisarts toe gaat en zich juridisch als het tegenovergestelde geslacht laat verklaren omdat ze zich zo voelen?
Ja, zo werkt het echt. Je loopt gewoon naar je huisarts, en je loopt terug als het tegenovergestelde geslacht. Wat ik niet begrijp is dat mensen zich daar zo druk over maken. Het geslacht wat in je paspoort staat is verder niet bijzonder relevant. Dit in tegenstelling tot je leeftijd. En zelfs puur fysiek is geslacht niet altijd zo binair als sommige graag zouden willen om hun zwart-witte wereldbeeld in stand te houden.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sissors schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:34:
Het geslacht wat in je paspoort staat is verder niet bijzonder relevant. Dit in tegenstelling tot je leeftijd.
Er zijn wel situaties waarin (met reden) onderscheid wordt gemaakt tussen mensen op basis van geslacht. Bijvoorbeeld in sportcompetities, waar er een fysiek verschil is. Dat iemand na een geslachtsverandering voordeel heeft in de nieuwe competitie, is natuurlijk wel dubieus. Bij leeftijd is dat verschil natuurlijk inderdaad honderd keer belangrijker: er zijn talloze rechten en plichten verbonden aan je leeftijd.

bwerg wijzigde deze reactie 08-11-2018 23:07 (16%)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
[...]

Ja, zo werkt het echt. Je loopt gewoon naar je huisarts, en je loopt terug als het tegenovergestelde geslacht.
Jazeker, ik verander zo om de 2 weken van geslacht, handig als ik eens een Ladies Night wil pakken :+

Verder, gaan we nou werkelijk discussiëren over een idee van Ratelband? Ik ken geiten die zinnigere dingen zeggen :P

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:36

T-MOB

Echte chocomel eerst!

bwerg schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:06:
[...]
Er zijn wel situaties waarin (met reden) onderscheid wordt gemaakt tussen mensen op basis van geslacht. Bijvoorbeeld in sportcompetities, waar er een fysiek verschil is.
Dat onderscheid kun je ook maken op basis van ras (of genetische herkomst of hoe je het ook onaanstootgevend zou moeten formuleren). Aziaten hebben een fysiek nadeel in het basketball. Alles behalve Kenianen en Ethiopiers hebben het in het langeafstandslopen. En was er niet zo'n cabaretier met een sketch dat de vrouwen eigenlijk bij de paralympics mee moesten doen?

Bij Ratelband zit het probleem trouwens niet in het fysieke. Die heeft mentaal een hele eigen league.

The current moment has been described as “post-truth,” which is a misnomer. The problem is that everyone has their truth and nobody admits doubt.

• ZenTex
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13-11 15:29

ZenTex

Doet maar wat.

T-MOB schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 01:16:
[...]

Dat onderscheid kun je ook maken op basis van ras (of genetische herkomst of hoe je het ook onaanstootgevend zou moeten formuleren). Aziaten hebben een fysiek nadeel in het basketball.
ALs ze slim zijn voelen ze zich, en identificeren ze zichzelf als Nederlander.
Probleem opgelost. :+

(dus nee, een vent die zichzelf omdoopt tot vrouw heeft een voordeel binnen een vrouwencompetitie, een Aziaat die zich omdoopt tot nederlander heeft geen enkel voordeel.)

Enfin. Eikel dat Ratelband is, heeft hij wel een punt en ik mag toch hopen dat het satire is...
Al heb ik mijn twijfels. :F

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
ZenTex schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 01:45:

Enfin. Eikel dat Ratelband is, heeft hij wel een punt en ik mag toch hopen dat het satire is...
Welk punt heeft ie dan precies? Genderdystrofie, of het hele transgender-zijn in het algemeen is toch wel een iets andere orde dan "goh, ik voel me nog aardig kwiek voor een bejaarde"

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Het punt; hoe ver kunnen we gaan met dit soort zaken. Jezelf identificeren met [vul maar wat in]

Ik vind de gender discussie al een raar iets, maar er valt wat voor te zeggen. Maar het zelfde geld voor leeftijd. Voor bijna alles eigenlijk, dus waar ligt de grens?

Met geslacht verandering en gender identiteit en de discussies hieromtrent hebben we Pandora doos geopend.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 05:27
Het is bewonderenswaardig dat je als pathologische narcist met chronische aandachtsverslaving je toevlucht zoekt in zelfverklaarde goeroes, allemaal onder het oog van lopende camera's uiteraard, maar met de 'onthechting' wil het zo te horen nog niet zo best vlotten. :N

Welk afgelegen klooster rekent deze dolende ziel uit zelfbescherming in en gooit daarna de sleutel van de poort meteen weg??

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Elk land heeft z'n eigen aandachtsgeile maniakken de er alles aan doen om in de spotlights te komen, danwel te blijven of in terug te keren.

Het feit dat hij hierin geslaagd is zegt meer over ons dan over hem.
Helemaal omdat het artikel waar naar gelinkt werd in r/Europe op Reddit van de Straits Times kwam.
Een krant uit Singapore, ja. :+

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hij wil gewoon een punt maken van die genderdiscussie (en dat heeft hij ook) en aandacht (en dat heeft hij ook).
[...]

(dus nee, een vent die zichzelf omdoopt tot vrouw
Aheeft een voordeel binnen een vrouwencompetitie, een Aziaat die zich omdoopt tot nederlander heeft geen enkel voordeel.)
Omdat je het omdraait. Een Nederlander die zich ontpopt tot Aziaat en daar gaat basketballen in het nationale team heeft wel voordeel.

Marzman wijzigde deze reactie 09-11-2018 04:12 (66%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 05:27
ZenTex schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 03:42:
[...]
Het feit dat hij hierin geslaagd is zegt meer over ons dan over hem.
Na het allereerste tjakkkaa ben ik al naar een andere zender gezapt. :Y

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 06:04
Ik heb ook wel eens grappend gezegd dat je de gender discussie ook kunt voeren over leeftijd, ras, je naam, je gewicht, je lengte....etc. Je kunt je hele paspoort veranderen met dit soort ongein.
Dan gaat het mij echter niet om de personen die aan genderdystrophie lijden, maar om mensen die er voor kiezen beledigd te zijn omdat ze jaloers zijn of aandacht willen.

Ik vergelijk het altijd maar (misschien heel scheef) met mensen die als fashion statement een bril dragen met vensterglas of zelfs geen glas. Want het is zo fijn om slechte ogen te hebben, en je voelt je zo lekker modieus als je voor de tiende keer op een dag brilsmurf of blinde wordt genoemd.
Beetje rondcrossen in een rolstoel is vast ook een avontuur.

Afijn, geen enkele rechter gaat hier in mee, dat het idee überhaupt lang genoeg heeft mogen bestaan en dit soort aandacht krijgt is al absurd. Die gek heeft zo z'n doel al lang bereikt, aandacht.

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Wel weer jammer dat jullie “die hele genderdiscussie” afdoen als een soort aanstellerij. Ik snap dat hoor maar ga dan een keer met een transgender in gesprek in plaats van los te gaan op de stromannen die door reddit et al de wereld in worden geholpen.

Er is nogal een verschil tussen de tumblerina’s die “xim / xer” genoemd willen worden, en de mannen en vrouwen die oprecht worstelen met hun geslacht.

Dat je dat expres plat slaat (zoals Ratelband) voor een goedkope stunt vind ik erg kwalijk.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

CurtPoindexter schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 06:04:
Wel weer jammer dat jullie “die hele genderdiscussie” afdoen als een soort aanstellerij.
Ik weet niet op wie "jullie" slaat. In mijn geval is dat niet de bedoeling.
Wel stoor ik me eraan dat dit zo'n hype in de media word en de SJW's compleet inde bres springen voor deze mensen terwijl ik me van het bestaan van zoiets niet eens bewust was.
OK, je voelt je vrouw/man, prima. Maar date hele "identificeren als" eromheen komt inderdaad als aanstellerij over, en dat doet een Ratelband even dunnetjes over net nu het een beetje geluwd is.

Dus nee, van mij hoeft dit allemaal niet. Prima dat je je als man/vrouw, 49 ipv 69 jarige, als dolfijn identificeert.
Word je van mij geen minder persoon van. Maar waarom een officiele uitzondering maken in identiteitsbewijzen etc? Maarom deze groep wel en anderen niet?
Dat bedoel ik met pandora's doos. ;)

• leekers
  • Registratie: januari 2014
CurtPoindexter schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 06:04:
Wel weer jammer dat jullie “die hele genderdiscussie” afdoen als een soort aanstellerij. Ik snap dat hoor maar ga dan een keer met een transgender in gesprek in plaats van los te gaan op de stromannen die door reddit et al de wereld in worden geholpen.

Er is nogal een verschil tussen de tumblerina’s die “xim / xer” genoemd willen worden, en de mannen en vrouwen die oprecht worstelen met hun geslacht.

Dat je dat expres plat slaat (zoals Ratelband) voor een goedkope stunt vind ik erg kwalijk.
De gender discussie heeft natuurlijk niets te maken met een idioot zoals ratelband die weer eens uit is op aandacht
Gewoon doodzwijgen van deze oude man is gewoon het beste

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:04
bwerg schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:06:
[...]

Er zijn wel situaties waarin (met reden) onderscheid wordt gemaakt tussen mensen op basis van geslacht. Bijvoorbeeld in sportcompetities, waar er een fysiek verschil is. Dat iemand na een geslachtsverandering voordeel heeft in de nieuwe competitie, is natuurlijk wel dubieus. Bij leeftijd is dat verschil natuurlijk inderdaad honderd keer belangrijker: er zijn talloze rechten en plichten verbonden aan je leeftijd.
Eens. Zelf vind ik dan ook dat als man -> vrouw transgender die niet echt vanaf behoorlijk jong alle hormoon behandeling ed heeft gehad, je gewoon niet zou moeten willen meedoen aan competities in een sport waarbij kracht een significant gedeelte is. Ja, dat is dan jammer, misschien zelfs oneerlijk voor diegene, maar het gaat anders altijd problemen opleveren.

Overigens heeft Ratelband (waarschijnlijk onbedoeld, gezien het gewoon een aandachtshoer is uiteraard) op zich wel iets van een punt. Je mag vanaf je 18de drinken bijvoorbeeld. Maar natuurlijk is niet iedereen precies op zijn 18de verjaardag gereed om met alcohol om te gaan (genoeg nooit bijvoorbeeld). En zo is het hetzelfde met zo ongeveer alles wat aan leeftijd vast hangt. Maar het is gewoon niet realistisch om voor elke persoon specifiek alles te bepalen. En dus hebben we een systeem dat voor niemand echt perfect is, maar voor (bijna) iedereen acceptabel is.

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
"maar ze zei dat ze zich 18 voelde meneer de rechter".

Het is echt prima als iemand zich ouder of jonger voelt of gedraagt dan dat hij of zij daadwerkelijk is, maar voor de wet en in officiële documenten is het natuurlijk volslagen idioot om iets ander dan de fysieke leeftijd aan te houden.

• Soldaatje
Zijn advocaat zei ook bij de DWDD dat hij de kans op slagen nu klein acht maar dat het over tien jaar misschien wel lukt.
Zou toch wat zijn als Ratelband hiermee in de geschiedenisboeken komt als eerste persoon die het bij de rechter geprobeerd heeft.

• Rainbow_Dash
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:36

Rainbow_Dash

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Soldaatje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:25:
Zijn advocaat zei ook bij de DWDD dat hij de kans op slagen nu klein acht maar dat het over tien jaar misschien wel lukt.
Zou toch wat zijn als Ratelband hiermee in de geschiedenisboeken komt als eerste persoon die het bij de rechter geprobeerd heeft.
Hoezo zou het over 10 jaar wel lukken?

Dit heeft alleen zin als we (ooit) oneindig kunnen leven. Dan maakt een getalletje zowieso niks meer uit.

Reisblog: Pascal and Andrea.com - Kleurijk Mexico!

• robertpNL
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Als hij zijn leeftijd met twintig jaar wil verlagen, zou zijn geboortejaar met twintig moeten worden verhoogd. Dat zou dus bij het GBA, overheidssystemen en andere registraties moeten worden aangepast. Daar zit wel een uitdaging denk ik. Stel, je belt naar je zorgverzekeraar op en je zegt dat je geboortedatum is veranderd. Dat zou wel heel vreemd zijn.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:22
Lijkt me tijd voor een extra pagina in 't paspoort, 1 pagina met feiten (leeftijd, geslacht, geboorteplaats) en een met hoe je je voelt. Sommige mensen voelen zich anders qua geslacht, maar ook qua leeftijd, lengte, gewicht. Dan mag je die pagina voor 250 euro zelf invullen ;)

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Ik denk dat Ratelband het volledig verkeerd aanpakt. Ik zou me juist twintig jaar ouder laten maken. Dan heb ik die pensioengerechtigde leeftijd in no-time te pakken :Y)

En, dus, zal dit wel geen success worden. Er is geen juridische basis voor het wijzigen van je leeftijd (tenzij, wellicht, je kunt aantonen dat je geboortedag een andere is dan is geregistreerd). Omgekeerd wordt leeftijd vaak gebruikt om rechten toe te kennen, of juist in te trekken - wat de rechter genoeg reden geeft om hier niet in mee te gaan.

Naja. Herr Ratelband ook weer vijf minuten in het nieuws geweest. In die zin een betere publiciteitsstunt dan je huis in de fik steken...

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NiGeLaToR schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:52:
Emile-wie?

Ah, aap uit de mouw. Aandachtenthousiasteling sinds de jaren 80’. Dus helaas, 20 gaat hij echt niet meer voor door. Net zo min als z’n trucjes, of wel? :+
Hoe kan je Emiel Ratelband nou niet kennen? Dan kan je zeggen 'interesses' enzo, maar een ontstoken kies ligt ook niet in mijn interesses en toch merk ik die op. Die man is toch niet te negeren geweest de afgelopen decenia?

/▌

• NiGeLaToR
Marzman schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:06:
[...]

Hoe kan je Emiel Ratelband nou niet kennen? Dan kan je zeggen 'interesses' enzo, maar een ontstoken kies ligt ook niet in mijn interesses en toch merk ik die op. Die man is toch niet te negeren geweest de afgelopen decenia?
Haha, helaas, je mistte m'n cynisme.. bedoel er meer mee, dat hij weer een manier heeft gevonden om viraal te gaan. Dat is ook een kwaliteit.

Zelf heb ik altijd medelijden met hem als ik hem hoor praten en hoop dat ie nog voor z'n dood vindt wat ie zoekt in dit leven.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:11
Soldaatje schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:35:
Nou wil ik best erin meegaan dat iemand zich ouder of jonger kan voelen, maar dit heeft bijvoorbeeld ook consequenties voor het krijgen van AOW en pensioen.
sluipschutter schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:52:
Mocht ie winnen dan voel ik me gelijk 67 :).
Op AOW zal het invloed hebben. Maar wat win je er mee als jij jezelf gelijk 67 voelt? Dan krijg je AOW en als je pensioen hebt opgebouwd, dan heb je er recht op. Maar van de maandelijks ¤350,-, welke ik heb opgebouwd, ga ik echt niet vrolijk worden.

Overigens weet ik niet hoe het met bijstand en AOW zit. Maar volgens mij zijn we dan gelijk een stuk minder kwijt aan bijstand, voor mensen die "denken" slim te zijn. :+

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

tweakduke schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:03:
Hij was ook bij DWDD. Hij kon het moeilijk verteren dat Mathijs zijn idee niet serieus nam.

Ik snap best dat iemand zich jonger of ouder kan voelen, maar feit blijft je geboortedatum. Het lijkt mij ook het beste dat we dat zo houden.

Moet je voorstellen, als je door een arts gekeurd wordt hoe oud je bent en je leeftijd daar op wordt bepaald. Moet je misschien zomaar 10 jaar langer doorwerken. Ratelband voelt zich nu gediscrimineerd, maar het is toch de wereld op zijn kop.

Ik maak me meer zorgen over de draagmoeders die hij nu heeft en de kinderen die daar eventueel uit voorkomen. Hij heeft nu al geen of slecht contact met zijn exen en andere 7 kinderen. Die man moet tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
Inderdaad. en het zal wel weer de aandacht zijn in de media waar ie weer naar hunkert
over 5j voelt ie zich ineens 80 en moet de 49 van nu, ineens weer naar 80.

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:09:
[...]

Haha, helaas, je mistte m'n cynisme.. bedoel er meer mee, dat hij weer een manier heeft gevonden om viraal te gaan. Dat is ook een kwaliteit.

Zelf heb ik altijd medelijden met hem als ik hem hoor praten en hoop dat ie nog voor z'n dood vindt wat ie zoekt in dit leven.
Ah, het is misschien nog te vroeg om het op te merken.

Volgens mij doet die man wel aardig waar hij zelf zin in heeft. Goeroe, TV, Radio, Politiek, van zijn eigen uit beredeneert heeft hij het waarschijnlijk nog niet eens zo slecht. Altijd grote huizen gehad, grote auto's, je zou hem zelfs als succesvol kunnen omschrijven, als hij niet zo irritant was ;)

/▌

• Onbekend
  • Laatst online: 09:56
Doordat het aanpassen van het geboortejaar effect kan hebben op aow en andere zaken waarbij naar de leeftijd wordt gekeken, lijkt het inderdaad not done om je geboortejaar te laten veranderen.

Maar nu zat ik te denken aan mensen die lijden aan progeria, waarbij men snel oud wordt, waarbij het geboortejaar hier soms in het nadeel is
Aangezien men ook al een ander geslacht kan krijgen omdat je je niet bij je huidige geslacht voelt, denk ik dat het aanpassen van het geboortejaar dan ook gewoon moet kunnen.

Echter, er gaan natuurlijk ook andere mensen (zoals Emile) het geboortejaar proberen te veranderen, maar dit gaat nu ook al zo met de "algemeen geaccepteerde" geslachtsverandering.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14-11 16:57

AntonyterHorst

Niet alles wat je leest is...

[...]

(dus nee, een vent die zichzelf omdoopt tot vrouw heeft een voordeel binnen een vrouwencompetitie, een Aziaat die zich omdoopt tot nederlander heeft geen enkel voordeel.)

Zeker mee eens. Het idee van een gendertransformatie is naar mijn idee minstens net zo ziek en gestoord als het veranderen van je geboortedatum.

Maar goed, waarom zou iemand wel officieel van geslacht mogen veranderen maar zou iemand niet van leeftijd mogen veranderen?

• NiGeLaToR
Marzman schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:14:
[...]
Ah, het is misschien nog te vroeg om het op te merken.

Volgens mij doet die man wel aardig waar hij zelf zin in heeft. Goeroe, TV, Radio, Politiek, van zijn eigen uit beredeneert heeft hij het waarschijnlijk nog niet eens zo slecht. Altijd grote huizen gehad, grote auto's, je zou hem zelfs als succesvol kunnen omschrijven, als hij niet zo irritant was ;)
Njah, misschien heb je gelijk - toch komt het op mij altijd over alsof hij zoekende is.. naar.. tjah.. zichzelf?

Herkenbare zoektocht hoor, tis niet alsof ik weet wat ik later wil worden ofzo :+

• GreNade
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

GreNade

Zeg maar Wouter

*knip*, zulke opmerkingen voegen niets aan een topic toe.

Evest wijzigde deze reactie 09-11-2018 09:36 (73%)

It's easier to try, than to prove it can't be done

• J2S
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-11 18:38

J2S

Hoi?

Onbekend schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:20:
Doordat het aanpassen van het geboortejaar effect kan hebben op aow en andere zaken waarbij naar de leeftijd wordt gekeken, lijkt het inderdaad not done om je geboortejaar te laten veranderen.

Maar nu zat ik te denken aan mensen die lijden aan progeria, waarbij men snel oud wordt, waarbij het geboortejaar hier soms in het nadeel is
Aangezien men ook al een ander geslacht kan krijgen omdat je je niet bij je huidige geslacht voelt, denk ik dat het aanpassen van het geboortejaar dan ook gewoon moet kunnen.

Echter, er gaan natuurlijk ook andere mensen (zoals Emile) het geboortejaar proberen te veranderen, maar dit gaat nu ook al zo met de "algemeen geaccepteerde" geslachtsverandering.
Progeria heeft hier niets mee te maken. Er wordt naar de leeftijd gekeken om in te schatten hoeveel verantwoordelijkheid iemand kan hebben (geen perfect systeem, I know). Dat je lichaam er ouder uitziet maakt het nog niet dat je mentaal verder bent. Als je je geslacht laat veranderen, heeft dat verder geen invloed op aansprakelijkheden, dus dat kan zonder consequenties gebeuren vanuit legaal perspectief.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:54
Ik voel me 67...kan ik nu stoppen met werken en van mijn aow genieten? :')

• D-e-n
  • Laatst online: 09:21
AntonyterHorst schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:26:
[...]
Zeker mee eens. Het idee van een gendertransformatie is naar mijn idee minstens net zo ziek en gestoord als het veranderen van je geboortedatum.

Maar goed, waarom zou iemand wel officieel van geslacht mogen veranderen maar zou iemand niet van leeftijd mogen veranderen?
Ik vind het behoorlijk gestoord dat hier überhaupt discussie over is. Je bent je er kennelijk niet van bewust dat er mensen zijn die gewoon wetenschappelijk aantoonbaar een probleem hebben met het geslacht?

• Onbekend
J2S schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:33:
[...]

Progeria heeft hier niets mee te maken. Er wordt naar de leeftijd gekeken om in te schatten hoeveel verantwoordelijkheid iemand kan hebben (geen perfect systeem, I know). Dat je lichaam er ouder uitziet maakt het nog niet dat je mentaal verder bent.
Dat is inderdaad een beetje het probleem. Er wordt van alles aan een leeftijd gekoppeld, zoals startdatum AOW, stemgerechtigd vanaf 18 jaar, financieel verantwoordelijk vanaf 23 jaar, maar voor iedereen ligt dat persoonlijk anders.
Als je je geslacht laat veranderen, heeft dat verder geen invloed op aansprakelijkheden, dus dat kan zonder consequenties gebeuren vanuit legaal perspectief.
Zoals eerder was aangegeven, kan je bijvoorbeeld meedoen met een dameselftal terwijl je fysiek sterker bent omdat je een man bent/was. Ook kan je als je van vrouw naar man bent omgebouwd, een hoger salaris ontvangen omdat vrouwen gemiddeld minder verdienen. Of je kunt je ombouwen naar vrouw, zodat je meer kans hebt om in de top van een bedrijf te komen omdat de wetgever eist dat x procent een vrouw moet zijn.

• AntonyterHorst

AntonyterHorst

D-e-n schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:43:
[...]

Ik vind het behoorlijk gestoord dat hier überhaupt discussie over is. Je bent je er kennelijk niet van bewust dat er mensen zijn die gewoon wetenschappelijk aantoonbaar een probleem hebben met het geslacht?
Mannen die de overstap maken naar het vrouw zijn hebben voordelen en kunnen voordelen halen die ze eerst niet hadden, hetzelfde geldt andersom.

• J2S

J2S

Hoi?

Onbekend schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:46:
Zoals eerder was aangegeven, kan je bijvoorbeeld meedoen met een dameselftal terwijl je fysiek sterker bent omdat je een man bent/was. Ook kan je als je van vrouw naar man bent omgebouwd, een hoger salaris ontvangen omdat vrouwen gemiddeld minder verdienen. Of je kunt je ombouwen naar vrouw, zodat je meer kans hebt om in de top van een bedrijf te komen omdat de wetgever eist dat x procent een vrouw moet zijn.
Dat zijn niet legale consequenties. Dat laatste dan wel een beetje, maar die regeling moet ook komen te vervallen wanneer de gelijkheid beter is in de maatschappij IMO. Het heeft geen invloed op je rechten, alleen je kansen in deze oneerlijke maatschappij.

Daarnaast is er nog het traject van geslachtsverandering, er is geen equivalent voor leeftijdsverandering.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

[...]

De discussie lijkt me niet geheel onredelijk en legitiem, alhoewel er wel vaak behoorlijk lelijke dingen over geroepen worden. Voor het overgrote merendeel van de mensen is geslacht een duidelijk binair iets. Voor een klein groepje mensen is dat echter minder duidelijk en zijn er indien nodig tegenwoordig gelukkig goede medische oplossingen voor.

Van die groep is er ook een gedeelte die 100% man of vrouw is en dus geen genetische, hormonale, lichamelijke of andere afwijkingen hebben maar zich wel met een ander geslacht identificeren. Je zou je kunnen afvragen of voor een ingrijpende lichamelijke veranderingen aan een verder gezond lichaam wel de juiste oplossing is voor wat in de basis dus een psychisch probleem is. (lompe mensen noemen dat dan gestoord)
Er zijn onderhand bv toch wel duidelijke aanwijzingen dat een geslachtsverandering bij deze groep in veel gevallen niet het gewenste resultaat geeft en er geen verbetering van de mentale toestand of ervaren levenskwaliteit is. Wat de vraag oproept of je mensen zich hier niet beter tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Dat het kan en de persoon het wil betekend niet dat het dan ook perse moet.

Oftewel: Is een ingrijpende fysieke operatie wel de beste oplossing voor een psychisch probleem?

Aan de andere kant als je gelukkiger word door aan je lichaam te laten sleutelen moet dat kunnen en is niet iets wat door anderen verboden gemaakt zou moeten worden. En het lijkt me logisch dat dan ook in je paspoort word aangepast. Administratie hoort op de realiteit gebaseerd zijn, niet andersom.

Voor de leeftijdsdiscussie geld dat ook. Maar in tegenstelling tot geslacht word leeftijd slechts door 1 onveranderbare factor bepaald en dat is tijd.

-36- wijzigde deze reactie 09-11-2018 16:26 (82%)

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08:59
Geef het een jaartje, dan gaat dit werkelijkheid worden (America gaat natuurlijk de eerste zijn, gezien hun "recht" systeem). En dan is pedofieliteit ook legaal, want ja je voelt je als een 10 jarig jongetje en wilt natuurlijk die versie 10 jarige meisjes wel ff meenemen. :N

Er zijn al cases waarbij een 50+ man zicht "voelt" als een 5 jarig meisje, maar wil wel alle dingen nog kunnen doen als een volwassenen (auto-rijden, geld vangen etc.) > bron: YouTube: Exclusive: Stefonknee Wolscht's controversial interview uncut

De wereld is na 2012 niet vergaan, maar zo voelt het wel als je de menigte zo ziet...

• leekers
AntonyterHorst schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:26:
[...]

Uit jouw uitspraken blijkt dat jij je echt verdiept hebt in het onderwerp gendertransformatie !
Mensen ziek en gestoord noemen omdat ze over gendertransformatie denken geeft goed weer in wat voor bekrompen wereld iemand leeft !

Nogmaals trouwens beide zaken hebben helemaal niets met elkaar te maken topic gaat over het veranderen van iemands leeftijd !

leekers wijzigde deze reactie 09-11-2018 10:10 (9%)

• D-e-n
@AntonyterHorst
@-36-
Voor de duidelijkheid: ik vind het "gestoord" dat het veranderen van leeftijd nu serieus besproken zou moeten worden omdat er een discussie is over geslachtsverandering en de gekoppelde verandering in het paspoort daarvan.

Leeftijd is een getalletje in je paspoort. Het geslacht is een fysiek kenmerk en het lijkt me van belang dat dat klopt met je paspoort. Dat er een discussie is over geslachtsverandering zelf staat daar los van.

• NiGeLaToR
[...]

Wellicht is het niet vergelijkbaar, maar datzelfde kan toch met leeftijd zijn? Vind dat niet per se een vreemde discussie - het is meer de vraag wat je als samenleving kan en wil faciliteren om mensen die hier problemen mee hebben te helpen.

Qua leeftijd hebben hele volksstammen midlife crisis, quarterlife crisis, etc etc, allemaal mentale problemen gerelateerd aan leeftijd. En dat je er weinig aan kunt doen dat je ouder wordt is ook een beetje dubbel: er is niet voor niets een industrie die zich louter bezig houdt met het jonger laten ogen van mensen...

Qua wetenschappelijk onderzoek verbaast het me dan ook niet dat er ook onderzoek naar gedaan is en er zelfs bewijs is dat mensen die zich jonger voelen, mogelijk ook een jonger brein hebben.

Hmm.. zou Emile dus nog een kans maken ook om dit geregeld te krijgen :X

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-11 16:44

Milmoor

Footsteps and pictures.

TheMandroid schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:42:
Daar zou ik geen probleem mee hebben, maar je krijgt wel de AOW die hoort bij het aantal jaren dat je hierin opgebouwd hebt. Net als iemand die een aantal jaar niet in Nederland gewoond heeft, die krijgt ook niet de volle mep. Als je verder genoeg gespaard hebt, waarom niet? Aanvulling tot een bestaansminimum is weer een stap verder. Die wat mij betreft hoort in de discussie over een basisinkomen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• D-e-n
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:13:
[...]

Wellicht is het niet vergelijkbaar, maar datzelfde kan toch met leeftijd zijn?
Leeftijd is puur een getal dat zegt hoelang je op deze aardkloot staat. De Emiel R zich jonger voelt is prima en als hij wil liegen over zijn leeftijd op Tinder omdat hij dan allemaal domme jongere vrouwen kan n***** moet hij dat helemaal zelf weten. Maar zijn geboortedatum is gewoon een feit.

• mashell
  • Laatst online: 14-11 15:47
geslacht is een fysiek kenmerk en het lijkt me van belang dat dat klopt met je paspoort.
Hoezo staat dat eigenlijk in je paspoort? Voor identificatie, waar een paspoort voor dient, is het helemaal niet noodzakelijk het geslacht te vermelden. Dat wat je in je onderbroek hebt is nogal prive en een vermelding daarvan heeft eigenlijk niets te zoeken in je paspoort.

• D-e-n
mashell schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:24:
[...]

Hoezo staat dat eigenlijk in je paspoort? Voor identificatie, waar een paspoort voor dient, is het helemaal niet noodzakelijk het geslacht te vermelden. Dat wat je in je onderbroek hebt is nogal prive en een vermelding daarvan heeft eigenlijk niets te zoeken in je paspoort.
Dat is dan weer een andere discussie die je van mij best mag voeren: moet het erin staan. Maar ik denk dat je daar als land niet alleen zelf over gaat.

Maar dat maakt nog steeds niet dat je deze actie van Emiel R serieus moet nemen.

• Onbekend
D-e-n schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:08:
@AntonyterHorst
@-36-
Leeftijd is een getalletje in je paspoort. Het geslacht is een fysiek kenmerk en het lijkt me van belang dat dat klopt met je paspoort. Dat er een discussie is over geslachtsverandering zelf staat daar los van.
Waarom zou er een geboortedatum en geslacht op een paspoort moeten staan?
Een BSN-nummer en een gelijkende pasfoto zou voldoende moeten wezen....

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08:45
Onbekend schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:28:
[...]

Waarom zou er een geboortedatum en geslacht op een paspoort moeten staan?
Een BSN-nummer en een gelijkende pasfoto zou voldoende moeten wezen....
Omdat (fysieke) leeftijd ook een identificatie middel is. Je mag geen drank kopen als je <18 bent. En een paspoort moet daarin dus kunnen faciliteren.

• Joeri.Bijlsma
  • Laatst online: 08:59
*knip*, troll

Evest wijzigde deze reactie 09-11-2018 10:44 (97%)

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:11
Kan toch al? Bijstand heet dat.
Denk je echt dat je daar vrolijk van wordt? Geen idee wat je leeftijd is, maar ik gok dat je AOW opbouw nog geen 100% is, net als je pensioen. Zo'n grote vetpot is het dan echt niet hoor.
Netto 50% van 70% van het minimum loon (bijvoorbeeld) en nog een paar honderd aan pensioen word je niet oud mee.

• Onbekend
japie06 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:32:
[...]

Omdat (fysieke) leeftijd ook een identificatie middel is. Je mag geen drank kopen als je <18 bent. En een paspoort moet daarin dus kunnen faciliteren.
Dat is inderdaad een goed punt. Maar dit is zo ontstaan omdat je altijd een ID bij je hebt, en daar "toevallig" een geboortedatum op staat.
Helaas zegt een geboortedatum niks of je al volgroeid bent en of je verstandig met drank om kan gaan. :(

• Helixes
  • Nu online
Onbekend schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:48:Helaas zegt een geboortedatum niks of je al volgroeid bent en of je verstandig met drank om kan gaan. :(
Leeftijd zegt wel iets over de ontwikkeling van je hersenen, welke nog steeds de voornaamste reden was om de leeftijdsgrens op te schuiven van 16 naar 18 :Y)

Hoe Ratelband het ook wil hebben, daar gaat het wettelijk veranderen van je leeftijd ook niets aan wijzigen...

• Onbekend
Helixes schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:54:
[...]

Leeftijd zegt wel iets over de ontwikkeling van je hersenen, welke nog steeds de voornaamste reden was om de leeftijdsgrens op te schuiven van 16 naar 18 :Y)

Hoe Ratelband het ook wil hebben, daar gaat het wettelijk veranderen van je leeftijd ook niets aan wijzigen...
Ik begrijp jouw punt voor jonge personen. Maar als nu iemand van 67 jaar zegt dat hij nu 47 jaar oud wil zijn, zijn de hersenen al volgroeid e.d., en we hebben nog niks te maken met aow. Waarom dan nog geen leeftijd aanpassen?

• Pazzi
  • Laatst online: 09:00

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Een leeftijd is niet aan te passen.

Je geboortedatum staat vast, is een feit. Je leeftijd is daarna simpele wiskunde: dag van vandaag minus je geboortedatum. Je kunt je net zo oud voelen als je wilt: je leeftijd staat vast.

Ik word (dood)moe van dit soort aandachttrekkerij. Ik hoop dat de rechter hier in 5 minuten mee klaar is en alle kosten door Ratelband laat betalen. Ga iets nuttigs doen met je tijd en laat rechters (die het al druk genoeg hebben) hun tijd ook aan iets beters besteden.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Gonadan schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:04:
Als de rechter hierin meegaat wil ik van deze planeet af.
Waarschijnlijk is dit een jaar of 10 - 5 geleden ook al eens gezegd over het veranderen van het geslacht :+
Maar dat terzijde..

Wat ik dan wel weer interessant vind, stel dat de rechter akkoord gaat (stel..) en hij mag zijn geboortedatum wijzigen naar 20 jaar later.
Hoe zit het dan met diploma's (er van uitgaande dat meneer Ratelband wel wat diploma's heeft :+)?
Of met een mogelijke veroordeling op je 18e / 19e levensjaar?

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

The key to joy is disobedience

Waarom zou de rechter mee moeten gaan in wat Ratelband [ii]voelt[/]?
Vandaag voel ik me twintig jaar jonger..
Morgen denk ik bij het opstaan dat ik al 20 jaar recht heb op AOW en maandag voel ik me klote (of was dat nu 'mijn kloten'?)

Hoe dan ook... daar gaat die rechter een dagtaak aan hebben

Take life too serious and it ceases to be fun
ex-mod @ last.fm

• Helixes
  • Nu online
Onbekend schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:08:
Ik begrijp jouw punt voor jonge personen. Maar als nu iemand van 67 jaar zegt dat hij nu 47 jaar oud wil zijn, zijn de hersenen al volgroeid e.d., en we hebben nog niks te maken met aow. Waarom dan nog geen leeftijd aanpassen?
Aha, maar met 67 begint de aftakeling van diezelfde hersenen wel. Is deze persoon tien jaar later nog wel als 57-jarige geschikt voor de arbeidsmarkt? Want dat is natuurlijk wel de consequentie - dat onze leeftijdsquerulant nog 20 jaar moet doorwerken.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Helixes schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:35:
[...]

Aha, maar met 67 begint de aftakeling van diezelfde hersenen wel. Is deze persoon tien jaar later nog wel als 57-jarige geschikt voor de arbeidsmarkt? Want dat is natuurlijk wel de consequentie - dat onze leeftijdsquerulant nog 20 jaar moet doorwerken.
En dat is nu net waar ik hem wel gelijk geef. Leeftijd zegt bijna niets over geschiktheid.
leeftijd is maar een nummertje. ik ken 60 jarige die zowel mentaal als fysiek fitter zijn dan 40 jarige.
En dat kun je op veel vlakken doortrekken.

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• AntonyterHorst

AntonyterHorst

leekers schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:08:
[...]

Uit jouw uitspraken blijkt dat jij je echt verdiept hebt in het onderwerp gendertransformatie !
Mensen ziek en gestoord noemen omdat ze over gendertransformatie denken geeft goed weer in wat voor bekrompen wereld iemand leeft !

Nogmaals trouwens beide zaken hebben helemaal niets met elkaar te maken topic gaat over het veranderen van iemands leeftijd !
Maar ondertussen mogen we meneer Ratelband wel gestoord en ziek noemen omdat hij zijn leeftijd aan wil passen? 20 jaar geleden keek iedereen net zo tegen geslachtsverandering aan als dat wij nu toen tegen over het verzoek van meneer Ratelband.

*knip*, te ver off-topic.

Evest wijzigde deze reactie 09-11-2018 13:17 (24%)

• Helixes
  • Nu online
heuveltje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:40:
En dat is nu net waar ik hem wel gelijk geef. Leeftijd zegt bijna niets over geschiktheid.
leeftijd is maar een nummertje. ik ken 60 jarige die zowel mentaal als fysiek fitter zijn dan 40 jarige.
En dat kun je op veel vlakken doortrekken.
Natuurlijk bestaat zoiets bij de gratie van de normaalverdeling.

Toch is dat lastig. Immers, die zestigjarige die je aanhaalt kan zomaar een mentale duikvlucht nemen, en binnen tien jaar als mentale tachtiger door het leven gaan.

En, daarbij geldt diezelfde normaalverdeling dan waarschijnlijk wel weer als indicatie.In welke mate de huidige mentale staat voorspellend is voor hoe men zich over 20 jaar voelt is voor de medici - daar durf ik me niet aan te wagen. En, ja, je vraagt de rechter daar dus wel over te oordelen - niet alleen de mentale leeftijd van nu. Maar ook over tien, twintig - vijftig jaar.

• J2S

J2S

Hoi?

Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie van Ratelband waarom hij 20 zich jaar jonger voelt en niet, zeg, 15, 18, 21 of 23 jaar jonger.

• Evest
  • Niet online

Evest

Moderator General Chat

Mt. Evest

Modbreak:Het is, gezien de context van het idee van Ratelband, lastig om de genderdiscussie hier buiten beschouwing te laten. Echter is dit topic er niet om de gehele genderdiscussie (opnieuw) te voeren; daarvoor is een ander topic.

Verder wil ik graag nog even het belang van onderbouwing benadrukken: een post met alleen je mening, zonder verdere onderbouwing, voegt weinig toe aan de discussie.

Errare humanum est, sed in errare perseverare diabolicum. - Seneca

• -ION-
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-11 20:56
leekers schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:08:
[...]
Waarom is iemand die jouw mening niet deelt gelijk bekrompen? Iemand kan zich toch prima hebben verdiept in de feiten rondom transgenders en tot een andere mening komen? Wie is er nou bekrompen?

EDIT: excuses voor de offtopic

-ION- wijzigde deze reactie 09-11-2018 13:23 (5%)

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

The key to joy is disobedience

AntonyterHorst schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:47:
[...]

Maar ondertussen mogen we meneer Ratelband wel gestoord en ziek noemen omdat hij zijn leeftijd aan wil passen? 20 jaar geleden keek iedereen net zo tegen geslachtsverandering aan als dat wij nu toen tegen over het verzoek van meneer Ratelband.

En waarom leef ik in een bekrompen wereld als ik de mensen die een geslachtsverandering ondergaan ziek en/of gestoord noem? Ik laat die mensen in hun waarde en ze moeten lekker doen wat ze moeten doen, al vind ik het nog steeds apart dat dat vaak voor een groot deel vergoedt wordt.
Ik ben alleen van mening dat het niet gezond is en dat die mensen daarom ziek zijn. Oh en ik ken een aantal mensen die de verandering willen ondergaan, neemt niet weg dat ik ze nog steeds gestoord en ziek vinid...
Twintig jaar geleden had ik het ook al niet op Ratelband.
En laten we even wel zijn... 20 jaar geleden (het was toen 1998) was het misschien wat raarder dan anno nu dat iemand zich niet helemaal lekker voelde in zijn/haar eigen lichaam, maar echt niet ongehoord.
Sterker nog, er zijn een aantal hits over heren die zich als dames kleden die van ver voor '98 zijn.

Ik heb aan alle kanten respect voor transgenders. Voor allerlei groepjes die zich daaraan willen liëren wat minder, overigens. En ik schaar Ratelband daaronder... zijn probleem is niet zozeer zijn leeftijd, maar dat hij mediageil narcist is. Het winnen of verliezen maakt ook niet echt uit... Hij is weer overal over de tong gegaan en is zelfs internationaal viraal gegaan... Tjakka. Aandacht en centen, daar kan geen Tinder tegenop.

Take life too serious and it ceases to be fun
ex-mod @ last.fm

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:40
[...]

Ja, zo werkt het echt. Je loopt gewoon naar je huisarts, en je loopt terug als het tegenovergestelde geslacht. Wat ik niet begrijp is dat mensen zich daar zo druk over maken. Het geslacht wat in je paspoort staat is verder niet bijzonder relevant. Dit in tegenstelling tot je leeftijd. En zelfs puur fysiek is geslacht niet altijd zo binair als sommige graag zouden willen om hun zwart-witte wereldbeeld in stand te houden.
Je geslacht is niet zo relevant zolang je lekker binnen het veilige NL blijft, maar als jij ooit eens een keer naar Rusland of het midden oosten of afrika wilt dan merk je daar bij aankomst wel dat het toch enige relevantie heeft als ze je daar een paar dagen opsluiten in afwachting van het onderzoek hoe deze rare situatie nou opgelost moet worden...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Waar doel je op met die laatste zin? Hij lijkt een beetje als sneer bedoeld. :)

De huidige tendens om meer bewust te zijn dat niet iedereen aan 'de norm' voldoet juich ik toe. Zo is het bijvoorbeeld goed dat mensen die echt niet op hun plek zijn in hun huidige geslacht hier iets aan kunnen doen.
We moeten ons echter wel blijven beseffen dat het uitzonderingen zijn en het niet per se tot norm willen verheffen. Uitzonderingen waar mensen serieus mee zitten moet je respecteren en proberen te helpen, maar we hoeven ook niet alles om te gaan gooien omdat niet iedereen aan de norm voldoet.
Als de heer Ratelband ergens vanwege zijn leeftijd geen toegang tot heeft en vindt dat hij dat wel zou moeten hebben dan moet hij die beslissing aanvechten. Lukt dat dan volgt wellicht jurisprudentie die anderen ook kan helpen. Het aanpassen van de leeftijd an sich is een bijzondere manier om tot je doel te komen.

offtopic:
Norm is een rotwoord in een discussie als deze, maar ik weet even geen betere. Prik er maar even doorheen. :)
Sissors schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:55:
Eens. Zelf vind ik dan ook dat als man -> vrouw transgender die niet echt vanaf behoorlijk jong alle hormoon behandeling ed heeft gehad, je gewoon niet zou moeten willen meedoen aan competities in een sport waarbij kracht een significant gedeelte is. Ja, dat is dan jammer, misschien zelfs oneerlijk voor diegene, maar het gaat anders altijd problemen opleveren.
Caster Semenya, een olympisch kampioene heeft van nature een zeer hoge testosteronspiegel. Dat zie je dan ook aan bouw en spierontwikkeling, dat heeft als gevolg gehad dat er allemaal gedoe is geweest met geslachtstests. Er is niets officieel bekend, maar ze schijnt wel een extra gen te hebben wat dit veroorzaakt.
Om nu nog mee te mogen doen met vrouwensport moet ze van de IAAF medicijnen nemen om de testosteronspiegel te verlagen.
Dus waar bij de één het als doping gezien wordt moet de ander zich verplicht die middelen toedienen. Waar willen we dan uiteindelijk heen? 8)7
Overigens heeft Ratelband (waarschijnlijk onbedoeld, gezien het gewoon een aandachtshoer is uiteraard) op zich wel iets van een punt. Je mag vanaf je 18de drinken bijvoorbeeld. Maar natuurlijk is niet iedereen precies op zijn 18de verjaardag gereed om met alcohol om te gaan (genoeg nooit bijvoorbeeld). En zo is het hetzelfde met zo ongeveer alles wat aan leeftijd vast hangt. Maar het is gewoon niet realistisch om voor elke persoon specifiek alles te bepalen. En dus hebben we een systeem dat voor niemand echt perfect is, maar voor (bijna) iedereen acceptabel is.
Tja, da's een beetje het idee van wetgeving. Ergens moet een grens getrokken worden die gemiddeld voor de meeste mensen het beste resultaat geeft. Voor de individuele uitzonderingen hebben we rechters uitgevonden. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Pazzi schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:17:
Een leeftijd is niet aan te passen.

Je geboortedatum staat vast, is een feit. Je leeftijd is daarna simpele wiskunde: dag van vandaag minus je geboortedatum. Je kunt je net zo oud voelen als je wilt: je leeftijd staat vast.
Ja, maar dit zou je toch ook kunnen zeggen over geslacht? Als je in iemands DNA kijkt, XX = vrouwelijk, XY = mannelijk.

Buiten het feit wat ik vind van genderneutraliteit, vind ik dit wel in dezelfde trend vallen..

• eL_Jay
  • Laatst online: 08:13
Aangezien je je biologische geslacht (dus niet gender identificatie, maar echt je biologische chromosomen volgens de wet) kan veranderen, vind ik dit veel minder gek

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Er zijn ook mensen die zich oprecht een pony voelen. Moeten we die als zodanig gaan registreren? Kan iemand van 40 zich ook 12 laten verklaren? Kan die laatste persoon dan legaal romantische relaties aangaan met andere niet-volwassenen? Kan iemand van 18 zich gewoon 56 laten verklaren omdat hij zich ouder voelt? Is iemand de jongste F1-coureur ooit als hij op zijn 28e levensjaar laat bestempelen als iemand van 10?

Nu snap ik dat mensen die zich een ander geslacht voelen dit ook zo beleven, dit ook zo uiten, en zich vaak ook zo gedragen. Dat mag je aanpassen wat mij betreft, mannen en vrouwen zijn tegenwoordig gelijk, dus daar haal je geen voor- of nadeel uit.

Maar leeftijd is niet zomaar een triviaal getalletje. Vind ik dan, dus ik ben tegen.

We willen niet dat deze persoon gaat bestaan:

Vroeger: Blanke 42 jarig, menselijk, man, zwaar overgewicht.
Nu: Zwart 12 jarig, paard, vrouwelijk, kan vliegen.

Klinkt idioot, maar heel feitelijk:

Je bent niet zwart, je bent blank.
Je bent niet 12, je bent 42 jaren oud.
Je bent geen paard, je bent een mens.
Je bent geen vrouw, je bent een man.
Je kan niet vliegen.

Het zijn simpele true/false bewering. Als "gevoelens" de leiding nemen dan is het einde zoek. Het hoort niet thuis in de legale registratie van mensen. Ook het geslacht niet, vind ik dan. Ik heb niks tegen transgenders en die verandering is onschuldig, dus dat vind ik zonder gevolgen; dus whatever.

Maar leeftijd? Afblijven.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
Ik vind het wel een ludieke actie en moest er hard om lachen.
Maar hem kennende zal het niet ideologisch gedreven zijn maar puur zijn nieuwe verdienmodel dat hij heeft onderkent in het anti-anti-kamp en waar hij financieel mee wil gaan scoren. Deze man is een proleet.

ancient astronaut theorist ;)

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Laurensius88 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:56:
[...]

Ja, maar dit zou je toch ook kunnen zeggen over geslacht? Als je in iemands DNA kijkt, XX = vrouwelijk, XY = mannelijk.

Buiten het feit wat ik vind van genderneutraliteit, vind ik dit wel in dezelfde trend vallen..
Meestal is DNA idd een goede indicatie van gender maar zeker ook geen 100% vast verband zoals bij tijd en geboortedatum. Mannelijke geslachtskenmerken icm XX, of XXY bestaat bv ook. Geslacht is dus van meer factoren afhankelijk dan enkel chromosomen. En mentale identiteit is daar net zoals uiterlijke geslachtskenmerken een onderdeel(tje) van.

-36- wijzigde deze reactie 09-11-2018 20:01 (16%)

• NiGeLaToR
D-e-n schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:22:
[...]

Leeftijd is puur een getal dat zegt hoelang je op deze aardkloot staat. De Emiel R zich jonger voelt is prima en als hij wil liegen over zijn leeftijd op Tinder omdat hij dan allemaal domme jongere vrouwen kan n***** moet hij dat helemaal zelf weten. Maar zijn geboortedatum is gewoon een feit.
Lengte, naam, geslacht, zijn allemaal variabelen anno 2018, maar volgens jou mag je geboortejaar dus niet aangepast worden. Snap dat dit wat lastiger is met pensioenen enzo, maar ik zie de logica van je redenatie niet helemaal in :)

• Jack Flushell
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09-11 20:00
Volslagen onzin. Zinloos kapitaal en tijd verspillen door iemand die louter en alleen uit is op publiciteit. Zo min mogelijk aandacht geven.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Mensen zoals Ratelband zijn bekend geworden omdat ze een toneelstukje kunnen opvoeren waar ze aandacht mee kunnen krijgen, waar ze zowel zelf behoefte aan hebben als van kunnen leven. Ze weten instinctief hoe ze mensen en de media moeten bewerken. De media is aan de andere kant ook gretig en gulzig als het gaat om de verkoopbaarheid van deze aandacht als zijnde nieuws, grappig, celebrity, discussie, etc.

Maar het is niets anders dan dat, een stukje zorgvuldig geacteerd toneel om weer een podium te krijgen, waarvan ongetwijfeld weer financieel geprofiteerd gaat worden (Robbie Muntz liet dat al op satirische wijze zien tijden terug in het programma waskracht).

Dit verdient op geen enkele manier serieuze aandacht.

Climate dashboard

• Pazzi

Pazzi

Laurensius88 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:56:
[...]

Ik vind het twee verschillende dingen.

Het geslacht (zoals bedoeld in het paspoort) wordt bij de geboorte bepaald op basis van uiterlijke kenmerken, niet door een DNA-test. Op latere leeftijd wordt die geslachtsbepaling ondersteund door andere lichamelijke ontwikkelingen, zoals baardgroei of borsten.

En die uiterlijke kenmerken zijn aan te passen, waarmee het geslacht kan worden gewijzigd. Iemand die XY-DNA bezit (en dus waarschijnlijk als man is geboren) heeft na een volledige geslachtsverandering nog steeds XY-DNA, maar wel het vrouwelijke geslacht.

De datum waarop je geboren bent is een vaststaand feit en daarmee je leeftijd ook.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson

• Crotchy
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-11 13:52
Pazzi schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:14:
[...]

Ik vind het twee verschillende dingen.

Het geslacht (zoals bedoeld in het paspoort) wordt bij de geboorte bepaald op basis van uiterlijke kenmerken, niet door een DNA-test. Op latere leeftijd wordt die geslachtsbepaling ondersteund door andere lichamelijke ontwikkelingen, zoals baardgroei of borsten.

En die uiterlijke kenmerken zijn aan te passen, waarmee het geslacht kan worden gewijzigd. Iemand die XY-DNA bezit (en dus waarschijnlijk als man is geboren) heeft na een volledige geslachtsverandering nog steeds XY-DNA, maar wel het vrouwelijke geslacht.

De datum waarop je geboren bent is een vaststaand feit en daarmee je leeftijd ook.
echter zijn er ook ingrepen om jonger te lijken, denk aan botox of haar verf...

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06:52
Ik vind het wel bijzonder dat er veel mensen zijn die vinden dat het vraagstuk van of jij je jouw leeftijd voelt anders is dan de transgender. In mijn beleving is het hetzelfde. Je anders voelen dan hoe je geregistreerd staat. We hebben lang geleden een bevolkingsregister gekregen en daar wordt iedereen in opgenomen die een paspoort heeft. Hier staat oa jouw naam, geboortedatum en geslacht in. Bij geboorte zijn jouw gegevens heel makkelijk te registreren. Er is geen dokter die moeite heeft om op dat moment de datum en geslacht te bepalen. Dus beide feitelijk te constateren. Dit leggen we vast in het bevolkingsregister. Gaandeweg voelt iemand zich niet happy met zijn of haar geslacht en wil dit laten aanpassen. Medisch gezien kunnen we dit tegenwoordig goed faciliteren. Biologisch gezien niet want diegene zal geen kinderen kunnen krijgen/verwekken neem ik zo aan. Leeftijd is misschien nog wel vaker een issue waar men zich anders over voelt. Zoals men eerst moeite had met transgender, heeft men dat nu bij de leeftijdsverandering.

Even los van Ratelband zijn motieven, hij heeft een valide juridisch argument in mijn beleving. Namelijk als iemand zijn gevoel bepalend kan zijn voor hoe je geregistreerd komt te staan, dan mogen we volgens onze eigen wet niet discrimineren op basis van welke gronden. Dus zijn gevoel zich niet in zijn geregistreerde leeftijd te kunnen vinden is net zo valide als iemand zijn gevoel over zijn geslacht. Helemaal juridisch gezien. Beide wijzigen heeft namelijk gevolgen voor andere regels die we hebben. Ik noem pensioen, drank kopen enz net zoals welke wc mag er gebruikt worden, welke kleedkamer.

Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe een rechter gaat oordelen zonder iemand zijn gevoel te diskwalificeren.

Edit: als je het argument meeneemt die ook een aantal keer gebruikt wordt dat geslacht meerdere factoren heeft dan alleen uiterlijke kenmerken dan zou je bij leeftijd ook de biologische klok mee moeten nemen. Die loopt bij iedereen anders. De ene is op 80 jaar nog iemand van 60 en andersom. Dus ook daar kan je een paralel trekken naar dezelfde denkwijze.

Teknix1982 wijzigde deze reactie 10-11-2018 07:19 (9%)

• Pazzi

Pazzi

Crotchy schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 05:47:
[...]

echter zijn er ook ingrepen om jonger te lijken, denk aan botox of haar verf...
Precies, jonger lijken. Het aantal jaren / dagen dat is verstreken sinds je geboorte, oftewel je leeftijd, wijzigt daarmee niet.
Teknix1982 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 07:01:
... Je anders voelen dan hoe je geregistreerd staat....
En daar ligt voor mij het probleem. Een leeftijd staat namelijk nergens geregistreerd: die wordt bepaald op basis van een geboortedatum. Een leeftijd kan ook niet geregistreerd worden omdat die letterlijk continu wijzigt.
...De ene is op 80 jaar nog iemand van 60 en andersom...
En dat is dus feitelijk niet waar. Iemand die is geboren op 10-11-1938 is vandaag 80 jaar oud want er zijn 80 jaren verstreken sinds zijn geboorte. Hoe oud hij zich voelt heeft daar geen invloed op.

De enige manier waarop Ratelband zijn zin kan krijgen is een aanpassing van zijn geboortedatum. Ik zie dat als het verdraaien van de waarheid en volgens mij staat dat lijnrecht tegenover het hele idee achter rechtspraak.

• Crotchy
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-11 13:52
Pazzi schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:17:
[...]

Precies, jonger lijken. Het aantal jaren / dagen dat is verstreken sinds je geboorte, oftewel je leeftijd, wijzigt daarmee niet.
echter kun je ook je geslacht niet aanpassen, dit staat ook vast bij geboorte.
je zult nog steeds XX/XY hebben zelfs na medische ingrepen.

nu ben ik van mening dat iemand zijn geslacht heus mag veranderen, maar ieder argument dat hier tot nu toe aangebracht wordt waarom men hun leeftijd niet zou mogen veranderen, gaat ook op voor het al dan niet aanpassen van geslacht/gender.

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 06:52
[...]

[...]

En daar ligt voor mij het probleem. Een leeftijd staat namelijk nergens geregistreerd: die wordt bepaald op basis van een geboortedatum. Een leeftijd kan ook niet geregistreerd worden omdat die letterlijk continu wijzigt.

[...]

En dat is dus feitelijk niet waar. Iemand die is geboren op 10-11-1938 is vandaag 80 jaar oud want er zijn 80 jaren verstreken sinds zijn geboorte. Hoe oud hij zich voelt heeft daar geen invloed op.

De enige manier waarop Ratelband zijn zin kan krijgen is een aanpassing van zijn geboortedatum. Ik zie dat als het verdraaien van de waarheid en volgens mij staat dat lijnrecht tegenover het hele idee achter rechtspraak.
Je kan je geslacht ook alleen visueel wijzigen. Een man die vrouw wordt gemaakt zal nog steeds geen kinderen kunnen baren. Ik snap je punt met de geboortedatum, die is onwijzigbaar. Maar de leeftijd voor de wet is nu alleen maar gebaseerd op die datum. Hoe (on)volwassen iemand ook is tov zijn leeftijdsgenoten. De wet laat daar geen ruimte in terwijl je een bepaalde leeftijd voelen wel degelijk relatief kan zijn. Kinderen die vroeg volwassen qua gedrag zijn, zijn het wettelijk niet. Visa versa misschien nog wel erger. Kortom, waar leeftijd voor gebruikt wordt in de wet, is eigenlijk niet op die manier te gebruiken. Wanneer iemand geboren is, zegt erg weinig over diegene zijn karakter en of diegene verantwoord kan omgaan met alcohol, rijbewijs e.d. Dus de tijd vanaf geboorte is inderdaad niet te wijzigen, maar welke leeftijd iemand zich voelt is onmogelijk voor iedereen gelijk.

• Pazzi

Pazzi

Crotchy schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:08:
[...]

echter kun je ook je geslacht niet aanpassen, dit staat ook vast bij geboorte.
je zult nog steeds XX/XY hebben zelfs na medische ingrepen.
Het geslacht zoals vermeld op het paspoort wordt echter niet bepaald op basis van XX of XY. Iemand met XX als DNA hoeft niet persé het vrouwelijke geslacht te hebben en iemand met het vrouwelijke geslacht hoeft niet persé XX-DNA te hebben.

De uiterlijke kenmerken (al dan niet medisch aangepast) bepalen het geslacht op het paspoort en dat is daarmee dus aan te passen.
Teknix1982 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:18:
[...]
Kortom, waar leeftijd voor gebruikt wordt in de wet, is eigenlijk niet op die manier te gebruiken. Wanneer iemand geboren is, zegt erg weinig over diegene zijn karakter en of diegene verantwoord kan omgaan met alcohol, rijbewijs e.d.
Dit ben ik volledig met je eens. Wat mij betreft zou dat ook de discussie moeten zijn: is leeftijd wel een geschikt meetpunt voor het toekennen van bepaalde rechten als alcohol, rijbewijs, pensioen, etc.? Gezien enkele recente wetswijzigingen (alcohol van 16 naar 18, rijbewijs van 18 naar 17, pensioen van 65 naar 67 en 3 maanden) kun je daar over twijfelen. Maar dat opent weer hele andere vraagstukken...

• Roenie
  • Niet online
Dat moet dan ook kunnen, maar dan wel een lager bedrag omdat je per jaar opbouwt. Eigenlijk niet eens zo gek: iedereen kiest zijn eigen AOW moment met de daar bijbehorende hoogte van de uitkering.
[...]Ik vind het behoorlijk gestoord dat hier überhaupt discussie over is. Je bent je er kennelijk niet van bewust dat er mensen zijn die gewoon wetenschappelijk aantoonbaar een probleem hebben met het geslacht?
Die kunnen wat mij betreft eerst naar de psychiater, dan eventueel naar de chirurg. Maar als zij een geslacht in een paspoort mogen veranderen dan is het niet raar om een leeftijd ook te veranderen. Nu staat je leeftijd niet in je paspoort, maar je zou een tweede geboortejaar kunnen invoeren voor hoe oud je je voelt. En dus voor mensen die een ander geslacht willen: twee geslachten, een bij geboorte en een hoe je je voelt. Kortom, gewoon twee data en twee geslachten in het paspoort. Voor degene die happy is voor hoe hij of zij is zijn die twee gelijk. Iedereen die problemen met het een en/of andere heeft zijn die verschillend.
Onbekend schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:46:
offtopic:
Vrouwen verdienen gemiddeld niet minder omdat zij vrouw zijn, maar omdat zij andere keuzes maken. Dat is een wezenlijk verschil.
Precies, jonger lijken. Het aantal jaren / dagen dat is verstreken sinds je geboorte, oftewel je leeftijd, wijzigt daarmee niet. ...
Met een geslachtsverandering heb je ook niet het DNA van het andere geslacht. Kortom, je lijkt op het andere geslacht, maar je bent het niet.
Pazzi schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:41:
Het geslacht zoals vermeld op het paspoort wordt echter niet bepaald op basis van XX of XY. Iemand met XX als DNA hoeft niet persé het vrouwelijke geslacht te hebben en iemand met het vrouwelijke geslacht hoeft niet persé XX-DNA te hebben.

De uiterlijke kenmerken (al dan niet medisch aangepast) bepalen het geslacht op het paspoort en dat is daarmee dus aan te passen.
En ditzelfde kun je zeggen over leeftijd. Waarom dan een geboortejaar bepalen op basis van de werkelijke geboorte en niet op hoe oud iemand zich voelt. Daarom mijn idee: twee kolommen voor geslacht en geboortejaar. Sterker nog, ook eentje voor lengte en naam.

• D-e-n
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:33:
[...]

Lengte, naam, geslacht, zijn allemaal variabelen anno 2018, maar volgens jou mag je geboortejaar dus niet aangepast worden. Snap dat dit wat lastiger is met pensioenen enzo, maar ik zie de logica van je redenatie niet helemaal in :)
De logica is dat je geslacht ook daadwerkelijk veranderd kan worden. Wat je er ook van mag vinden, mensen die zich laten ombouwen zijn fysiek veranderd. Het lijkt me logisch het paspoort daar op aan te passen. Je geboortedatum is een FEIT, net als je woon- of geboorteplaats.

• Soldaatje
D-e-n schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:21:
[...]

De logica is dat je geslacht ook daadwerkelijk veranderd kan worden. Wat je er ook van mag vinden, mensen die zich laten ombouwen zijn fysiek veranderd. Het lijkt me logisch het paspoort daar op aan te passen. Je geboortedatum is een FEIT, net als je woon- of geboorteplaats.
Maar je kan niet opeens kinderen baren bijvoorbeeld, dus je kan je wel laten ombouwen maar 100% haal je niet.

• D-e-n
Soldaatje schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:25:
[...]

Maar je kan niet opeens kinderen baren bijvoorbeeld, dus je kan je wel laten ombouwen maar 100% haal je niet.
Er zijn genoeg vrouwen die geen kinderen kunnen baren die toch 100% vrouw zijn.......

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:37
D-e-n schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:21:
[...]

Je hoeft niet omgebouwd te zijn voordat je je geslacht kunt laten veranderen. Je hebt alleen een verklaring van een deskundige nodig dat je je echt anders voelt.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True