Toon posts:

Trage wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:52
Hey allemaal,

Mijn wifi gedraagd zich ineens heel raar.
Ik heb een ziggo 40 mbit abbonement want altijd meer dan genoeg is maar nu ineens kreeg ik problemen met streamen dus ben ik gaan kijken waardoor dat het kwam maar ik kom er maar niet uit...

Wat ik heb getest:
- router uit en aan gezet
- verschillende speedtesten sommige zeggen 40mbit (ziggo en googles eigen) en andere zeggen maar een 100 kb (speedtest app en speedtest.nl)
- aan t surfen merk ik geen vertraging
- streamen via laptop gaat zonder problemen
- streamen via raspberry en kodi gaat voor geen meter

Dus ik snap niet waar het aan kan liggen...

Hopelijk kan iemand mij hier het juiste zetje geven in de goede richting

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt het over WiFi maar noemt niet een onderdeel van je WiFi setup. Dat maakt het nogal lastig om hier iets over te roepen.

Begin eens met de basics:
- welke modemrouter heb je van ziggo (exacte type staat geheid op sticker onderop)?
- heb je alleen IPv4 verbinding of ook IPv6? (Ziggo en Google doen v4 en v6, Speedtest.nl is uit het jaar kruik, kan 40Mbps sowieso niet goed meten en is v4 only)
- streamen doe je binnenhuis. Van waar naar waar stream je exact?
- je hebt het over WiFi, maar hoe is het bedraad? Als dat ook brak is, heeft het probleem niets met WiFi te maken...

Soittakaa Paranoid!

• dongilles
Sorry voor de niet volledig uitleg frustratie gisteren :)
Bedankt dat je toch de tijd hebt genomen om te reageren

- Ik heb een connectbox van Ziggo
- Ik heb een IPv6 verbinding
- Ik stream binnenshuis en heb geprobeerd met
-Iphone 7 en CE
-Sonos speaker
-Samsung TV
Bij allen problemen dat de snelheid te laag is
- Bedraad vanmorgen ook getest
- Laptop bedraad is net zo langzaam als op de wifi
- Kodi ook bedraad maar dus ook te langzaam

Ik gaf aan dat streamen via de laptop goed gaat maar dit komt door de kwaliteit waarmee is gecontroleerd, de kwaliteit stond erg laag (vriendin had even youtube getest maar niet door dat de kwaliteit op 240 stond)

Net ook nog contact gehad met Ziggo en het enige nuttige was dat er in iedergaval tot aan de modem niets mis is. Dus ik ga vanavond eens een andere modem aansluiten (heb nog een andere connectbox liggen)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
- aan t surfen merk ik geen vertraging
- streamen via laptop gaat zonder problemen
- streamen via raspberry en kodi gaat voor geen meter

Dus ik snap niet waar het aan kan liggen...
Je hebt duidelijk al wat geprobeerd, maar de benadering van dit soort dingen is om het systematisch proberen aan te pakken.

Goeie eerste stap is een netwerk-tekeningetje maken. Waar komt het internet binnen, welke apparaten zitten er op welke manier (bekabeld/draadloos) verbonden.

Vervolgens systematisch gaan uitsluiten waar het probleem optreedt. Beginnen met bekabeld proberen direct op je modem/orouter.

Als je raspberry moeilijk doet, ik neem aan dat die met een netwerkkabel zit, wat als je die specifieke kabel in je laptop plugt, misschien is het dan wel de netwerkkabel.

[edit] Ik zie dat je al een update hebt. Welke dienst probeer je te streamen. Misschien ligt het probleem wel bij hun?

[edit2] En natuurlijk ook de superbasics: je hebt alles al een keertje (en dan met name die connectbox) herstart, toch?

[edit3] Lees nu dat je dat al gedaan had. Top :-)

[Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 09-11-2018 09:38]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dongilles schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:33:
Sorry voor de niet volledig uitleg frustratie gisteren :)
Bedankt dat je toch de tijd hebt genomen om te reageren

- Ik heb een connectbox van Ziggo
- Ik heb een IPv6 verbinding
- Ik stream binnenshuis en heb geprobeerd met
-Iphone 7 en CE
-Sonos speaker
-Samsung TV
Bij allen problemen dat de snelheid te laag is
- Bedraad vanmorgen ook getest
- Laptop bedraad is net zo langzaam als op de wifi
- Kodi ook bedraad maar dus ook te langzaam
Goed, dan is het alvast geen WiFi-probleem en ook geen probleem met je internetverbinding.

Wat nog steeds niet duidelijk is, is van waar naar waar je streamt. Kun je anders even een tekening maken van de "server" (bron waar je vandaan streamt), de "client" (device waar je op streamt), en welke schakels (netwerkkabels, switches, andere apparatuur) er tussenin zitten. Neem de simpelste scenario waar je problemen mee constateert, dus bedraad en zo min mogelijk ertusen.
Ik gaf aan dat streamen via de laptop goed gaat maar dit komt door de kwaliteit waarmee is gecontroleerd, de kwaliteit stond erg laag (vriendin had even youtube getest maar niet door dat de kwaliteit op 240 stond)

Net ook nog contact gehad met Ziggo en het enige nuttige was dat er in iedergaval tot aan de modem niets mis is. Dus ik ga vanavond eens een andere modem aansluiten (heb nog een andere connectbox liggen)
Als alles puur binnenhuis blijft, is dit niet zinnig. Je modem is geen partij tussen apparaten binnenhuis. Overigens zijn er meerdere types Connectbox. Als je al met verschillende aan de slag gaat, kijk welke het zijn (ik noemde al die sticker onderop, daar staat het exacte type). Maar hou het liever simpel en beperk je bij troubleshooten tot de minimale setup waarbij problemen optreden. At random met andere compontenten rommelen verwart de situatie alleen maar.

Soittakaa Paranoid!

• dongilles
Dank voor weer de reactie.

Ik doelde met streamen op online diensten RLT XL Uitzending gemist en youtube,alle 3 geven problemen op normale kwaliteit, youtube op lage kwaliteit gaat wel.
Ik heb ook gecontroleerd met de mobiel maar via 4g gaat streamen zonder problemen
dus het lijkt me niet aan de streaming diensten te liggen.

Het simpelste wat ik heb getest, en wat nog problemen gaf:
Laptop met UTP (geleverd door Ziggo) rechtstreeks op de Connectbox.
De connectbox zit rechtstreeks op de ziggo hoofdkabel (die groene) wel met een verlengkabel (https://www.allekabels.nl...vk5kmVNmPn6hoCLbIQAvD_BwE)
Ik kan nog eens testen zonder deze verleng kabel om te controleren of hier geen problemen mee zijn ontstaan.
Dat is de simpelste opstelling die maar kan

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dongilles schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:44:
Dank voor weer de reactie.

Ik doelde met streamen op online diensten RLT XL Uitzending gemist en youtube,alle 3 geven problemen op normale kwaliteit, youtube op lage kwaliteit gaat wel.
Ah, dat is andere koek dan. Het klonk alsof je van een thuisserver naar een Kodi mediaspeler aan het streamen was...
Ik heb ook gecontroleerd met de mobiel maar via 4g gaat streamen zonder problemen
dus het lijkt me niet aan de streaming diensten te liggen.
Sommige diensten hebben volstrekt andere codering en zelfs andere content delivery systemen voor mobiel vs vast, dus dit is nog niet zeker - maar als je meerdere verschillende diensten geprobeerd hebt is het inderdaad onwaarschijnlijk dat het aan de dienst ligt.
Het simpelste wat ik heb getest, en wat nog problemen gaf:
Laptop met UTP (geleverd door Ziggo) rechtstreeks op de Connectbox.
De connectbox zit rechtstreeks op de ziggo hoofdkabel (die groene) wel met een verlengkabel (https://www.allekabels.nl...vk5kmVNmPn6hoCLbIQAvD_BwE)
Ik kan nog eens testen zonder deze verleng kabel om te controleren of hier geen problemen mee zijn ontstaan.
Dat is de simpelste opstelling die maar kan
Duidelijk, dan heb je bijna alles binnenhuis uitgesloten. Mbt die "verlengkabel", dat lijkt op een gewone - en goede - coaxkabel en lijkt eigenlijk exact hetzelfde als de kabel die ik van Ziggo zelf gekregen heb. Qua specs voldoet het sowieso. Voordat je gaat rommelen aan de kabel: lees even in de modem uit hoe de signaalwaardes zijn. Als er problemen zijn zou je een lage ontvangstniveau (Rx level) verwachten, onder de -6dBmV, en een hoge zendniveau (Tx level), boven de +51dBmV. Als die twee goed zijn en de Rx SNR overal (ruim) boven de 33dB is, dan zou ik niet aan de huidge kabel zitten.

Wel nog iets om te proberen: als je met die laptop bedraad direct op de modem aangesloten bent, koppel alle andere apparaten (bedraad en draadloos) los. Draadloos doe je dat door tijdelijk WiFi uit te zetten of de SSID te veranderen. Trage verbindingen kunnen namelijk veroorzaakt worden door andere apparaten achter dezelfde verbinding die de boel plat trekken.

Soittakaa Paranoid!

• dongilles
Duidelijk, dan heb je bijna alles binnenhuis uitgesloten. Mbt die "verlengkabel", dat lijkt op een gewone - en goede - coaxkabel en lijkt eigenlijk exact hetzelfde als de kabel die ik van Ziggo zelf gekregen heb. Qua specs voldoet het sowieso. Voordat je gaat rommelen aan de kabel: lees even in de modem uit hoe de signaalwaardes zijn. Als er problemen zijn zou je een lage ontvangstniveau (Rx level) verwachten, onder de -6dBmV, en een hoge zendniveau (Tx level), boven de +51dBmV. Als die twee goed zijn en de Rx SNR overal (ruim) boven de 33dB is, dan zou ik niet aan de huidge kabel zitten.
Klopt maar van Ziggo mag deze niet zo lang zijn dus om uit te sluiten ga ik het toch maar testen (5 min werk)
Ik heb de Connectbox een diagnose laten doen vanmorgen wat ik terug krijg:
- Er is internet verbinding
- er is een IPv6 adres
- Signaalsterkte van alle verbonden apparaten is laag, ik verwacht door de lage snelheden want alle apparaten geven volle signaal sterkte aan
- en dat de internet verbinding is verbroken dat alle aansluitingen gecontroleerd moeten worden en of er geen storing is (alles nagelopen geen losse verbindingen of storing)
Dus hier kwam ik ook niet echt verder mee
Wel nog iets om te proberen: als je met die laptop bedraad direct op de modem aangesloten bent, koppel alle andere apparaten (bedraad en draadloos) los. Draadloos doe je dat door tijdelijk WiFi uit te zetten of de SSID te veranderen. Trage verbindingen kunnen namelijk veroorzaakt worden door andere apparaten achter dezelfde verbinding die de boel plat trekken.
Goede tip! ga ik vanavond ook testen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dongilles schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:41:
[...]

Klopt maar van Ziggo mag deze niet zo lang zijn dus om uit te sluiten ga ik het toch maar testen (5 min werk)
Ik heb de Connectbox een diagnose laten doen vanmorgen wat ik terug krijg:
- Er is internet verbinding
- er is een IPv6 adres
- Signaalsterkte van alle verbonden apparaten is laag, ik verwacht door de lage snelheden want alle apparaten geven volle signaal sterkte aan
- en dat de internet verbinding is verbroken dat alle aansluitingen gecontroleerd moeten worden en of er geen storing is (alles nagelopen geen losse verbindingen of storing)
Dus hier kwam ik ook niet echt verder mee
Ipv zo'n gare diagnose, gewoon zelf bij de signaalwaardes die ik noemde kijken.

WiFi signaalsterkte is sowieso niet relevant, het probleem speelt ook bedraad. Bedenk dat "laag" en "hoog" totaal anders geinterpreteerd kunnen worden door verschillende apparaten. Ook hier: wil je het zeker weten, post de signaalwaardes in dBm.

Soittakaa Paranoid!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:55
Volgens de aansluitvoorwaarden mag je een Ziggo modem alleen aansluiten met de door hen meegeleverde kabel want dat is de vereiste kwaliteit en de maximaal toegestane lengte.
Een eigen verlengkabel is dus geen Ziggo garantie voor een goed signaal meer.

Maar die kabel is niet het probleem want Ziggo heeft de waarden uit je Connectbox uitgelezen en die waren OK anders hadden ze dat gezegd.

Dat het wifi signaal van je devices zwak is was te verwachten en heeft niets met het signaal wat je ziet op je device zelf te maken.
Daar waar je kijkt zie je de signaal sterkte van de andere kant.

Blijft nog twee dingen over.
Ofwel er is iets dat je verbinding dichttrekt, dus alles uit zetten inclusief alle wifi en testen met alleen een PC die bedraad is aangesloten direkt op de Connectbox.
Ofwel je zit in een overbelastte wijk en dan moet je toch Ziggo weer aanspreken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dongilles
[b]dion_b schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:12:
Ik heb even moeten zoeken waar deze waardes staan in de Connectbox maar volgens mij heb ik het gevonden
Bij gebundelde downstream-kanalen
- dBmV beneden de 2.0 (bij alle kanalen
- SNR 38 (bij alle kanalen
Bij gebundelde upstream-kanalen
- DbMv tussen de 40 en 43.5

Zie ook onderstaande screenshots.
Zijn dit de gegevens die je bedoelde?
https://www.dropbox.com/s...lixia/downstream.PNG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/g3tu9lm6eh3lmmq/upstream.PNG?dl=0
Dit heb ik ook getest maar heeft niets opgeleverd snelheden blijven slecht. :-(

Daarnaast heb ik ook nog andere modemkabels getest maar ook dit heeft niets opgeleverd.
Helaas lukt het niet om de andere connectbox te testen omdat deze geactiveerd moet worden, waarschijnlijk door Ziggo.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:55
Signal levels zijn prima.

Downstream moet tussen -15dBmv en +15dBmv liggen dus die van jouw liggen daar prima midden tussen.

Upstream mag niet meer zijn dan +55dBmv zijn (is afhankelijk van het aantal kanalen dus van je max upload snelheid).

Docsis modems regelen hun upstream signaalsterkte omhoog als de andere kant te weinig signaal krijgt, dus hoge upstream levels wijzen op een slechte verbinding.

Als je dus testen gedaan hebt met alleen een bekabelde PC, dan kan het alleen bij Ziggo liggen en moet je gaan bellen
Maar nogmaals wat zijn die slechte snelheden dan want met een 40Mbps abbo kunt je echt niet meer dan 40Mbps verwachten.

Als je op de snelheden van die app's duid dan ligt dat aan je eigen wifi.

[Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 09-11-2018 21:21]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dongilles
Bedankt voor de hulp allemaal.
Dinsdag komt de ziggo monteur ben benieuwd wat die vind

• dongilles
Het probleem heeft zichzelf opgelost, het zat waarschijnlijk bij ziggo.

Evengoed bedankt allemaal
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee