Samba en Linux permissies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Wie kan mij helpen met het oplossen van mijn puzzel :)

Server 1: Samba Server (CentOS)
Linux accounts (tevens ook Samba accounts):
- foo (id 2001)

Samba config:
code:
1
2
3
4
5
[sambashare]
comment = Samba share voor foo en bar
writable = no
write list = foo
path = /foobar

Server 2: CentOS Server
Linux accounts:
- foo (id 4005)

Op server 2 wil ik de Samba share mounten en wil dat user foo kan schrijven, echter komt de userid op server 1 niet overeen met de user id op server 2.

Hoe los ik dit op?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UID maakt niet uit, want je 'logt in' met het lokale account om te schrijven in de map op server 1 en die heeft uid 2001. De UID van de gebruiker aan de client kant heeft niet direct invloed hierop, tenzij je POSIX attributen laat toepassen. Maar kijk eens naar de uid= en gid= opties van het mount commando. Hoe zou je een FAT of NTFS partitie bijvoorbeeld mounten om met een non-root gebruiker te kunnen schrijven?

Dit is overigens een vraag die al jaren lang met Google is te vinden. ;) En ook hier is het meerdere keren langs gekomen (paar maanden geleden nog zelfs).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Hero of Time schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:23:
UID maakt niet uit, want je 'logt in' met het lokale account om te schrijven in de map op server 1 en die heeft uid 2001. De UID van de gebruiker aan de client kant heeft niet direct invloed hierop, tenzij je POSIX attributen laat toepassen. Maar kijk eens naar de uid= en gid= opties van het mount commando. Hoe zou je een FAT of NTFS partitie bijvoorbeeld mounten om met een non-root gebruiker te kunnen schrijven?

Dit is overigens een vraag die al jaren lang met Google is te vinden. ;) En ook hier is het meerdere keren langs gekomen (paar maanden geleden nog zelfs).
Bedankt voor je reactie, maar begrijp het nog niet helemaal :)

‘Inloggen’ (minuten) is het probleem niet, schrijven wel.

Ik zal er eens nogmaals op gaan Googlen, had geen direct antwoord kunnen vinden.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Polat06, je kan ook de man-page van mount lezen en die opties bekijken die ik noem. ;) Er staan meerdere voorbeelden in en ik weet zeker dat je er daarmee uit gaat komen.

Commandline FTW | Tweakt met mate