Toon posts:

Samba en Linux permissies

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:07
Wie kan mij helpen met het oplossen van mijn puzzel :)

Server 1: Samba Server (CentOS)
Linux accounts (tevens ook Samba accounts):
- foo (id 2001)

Samba config:
code:
1
2
3
4
5
[sambashare]
comment = Samba share voor foo en bar
writable = no
write list = foo
path = /foobar

Server 2: CentOS Server
Linux accounts:
- foo (id 4005)

Op server 2 wil ik de Samba share mounten en wil dat user foo kan schrijven, echter komt de userid op server 1 niet overeen met de user id op server 2.

Hoe los ik dit op?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-03 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UID maakt niet uit, want je 'logt in' met het lokale account om te schrijven in de map op server 1 en die heeft uid 2001. De UID van de gebruiker aan de client kant heeft niet direct invloed hierop, tenzij je POSIX attributen laat toepassen. Maar kijk eens naar de uid= en gid= opties van het mount commando. Hoe zou je een FAT of NTFS partitie bijvoorbeeld mounten om met een non-root gebruiker te kunnen schrijven?

Dit is overigens een vraag die al jaren lang met Google is te vinden. ;) En ook hier is het meerdere keren langs gekomen (paar maanden geleden nog zelfs).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:07
Hero of Time schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:23:
UID maakt niet uit, want je 'logt in' met het lokale account om te schrijven in de map op server 1 en die heeft uid 2001. De UID van de gebruiker aan de client kant heeft niet direct invloed hierop, tenzij je POSIX attributen laat toepassen. Maar kijk eens naar de uid= en gid= opties van het mount commando. Hoe zou je een FAT of NTFS partitie bijvoorbeeld mounten om met een non-root gebruiker te kunnen schrijven?

Dit is overigens een vraag die al jaren lang met Google is te vinden. ;) En ook hier is het meerdere keren langs gekomen (paar maanden geleden nog zelfs).
Bedankt voor je reactie, maar begrijp het nog niet helemaal :)

‘Inloggen’ (minuten) is het probleem niet, schrijven wel.

Ik zal er eens nogmaals op gaan Googlen, had geen direct antwoord kunnen vinden.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-03 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Polat06, je kan ook de man-page van mount lezen en die opties bekijken die ik noem. ;) Er staan meerdere voorbeelden in en ik weet zeker dat je er daarmee uit gaat komen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee