Toon posts:

Partitie niet mogelijk !

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tilebos
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-02 18:37
Goedemorgen,

Misschien niet de juiste afdeling voor dit topic, maar kon het zo gouw niet vinden.

Ik heb een nieuw systeem gebouwd voor zakelijk gebruik :

Ryzen 5 2400g
Asrock AB350m
16GB Gskill 2400mhz
250gb SSD
4TB Seagate HDD.

Nu is het zo dat na het installeren van Windows, ik enkel 2TB van de 4TB kan toewijzen als opslag. De overige 1.6TB kan ik niet toewijzen. De opties blijven grijs gemarkeerd en kan niets selecteren.

De 2 TB is overigens zonder probleem toe te voegen.

Ik heb alle mogelijke forums afgestruind om een oplossing te zoeken, maar ter vergeefs.

Weet iemand misschien wat ik fout doe?

...

Ik gebruik windows 10 home, verse installatie .

Wat heb ik al geprobeerd :

Schijf omzetten naar GPT , dit laat hij niet toe, optie blijft grijs en kan ik niet selecteren.
Verschillende software gebruikt om alsnog een partitie te maken, lukt niet.

In het BIOS gezocht naar een oplossing. Werkt ook niet.

Zie screenshots :

http://i64.tinypic.com/300ruwp.png

http://i67.tinypic.com/wsw8ps.png

http://i68.tinypic.com/2z7ehj6.png

Graag hoor ik jullie reacties.

Met vr. gr. Matthijs

...

Beste antwoord (via Tilebos op 08-11-2018 13:11)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:17

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Koppel de schijf eens los bij installatie van windows. Pas als de installatie klaar is deze weer aansluiten.

Alle reacties

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
32 of 64 bits versie van Windows en welke Windows hebben we het over?

• Tilebos
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:09:
32 of 64 bits versie van Windows en welke Windows hebben we het over?
64 bits

• CHBF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04-2019
Hier gaat het puur om hardware dus ik weet niet of dat dit de handigste plaats is maar dat is aan jou en eventueel een moderator.
Windows heeft vaak problemen met stukken af te splitsen en dat komt doordat er data staat op het stuk wat je wil afsplitsen wat tot de eerste partitie behoort (geen idee waarom, Windows :')). Het nog een keer proberen kan helpen (geen idee waarom), zoveel mogelijk data verwijderen (dus verplaatsen naar een ander opslagmedium) en defragmenteren kan allemaal helpen. Tenslotte kan je ook buiten Windows de partities (bijvoorbeeld met GParted) wijzigen maar dat is niet zonder risico en advies hierover laat ik aan andere mensen over. Sowieso is het wijzigen van partities niet zonder risico. Bij mij is het nog niet verkeerd gegaan (dual booting/triple booting) maar naar verluidt gaat er ook wel eens data verloren zonder dat de gebruiker een fout maakte.

Lukt het echt niet? Geen probleem, de schijf formatteren en direct de partities aanmaken. Met een net nieuw systeem zal dat niet echt een probleem zijn, het installeren is zo weer opnieuw gedaan (minder dan 10 minuten met een USB-stick via USB3?). Ik begrijp alleen niet wat jouw plan is. Zo te zien gebruik jij de SSD voor de installatie van Windows en software en de harde schijf voor data-opslag en eventueel installatie van andere programma's. Waarom meerdere partities op die harde schijf?

[Voor 14% gewijzigd door CHBF op 08-11-2018 12:14]

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:57
Als je disk nu geen GPT tabel heeft, dan zal je idd niet meer dan 2TB kunnen gebruiken.

Maar als je de partitietabel veranderd, zul je altijd de gehele disk opnieuw moeten formatteren. Geen idee hoe die windows tools werken maar ik kan me voorstellen dat je eerst de bestaande partities moet verwijderen of zo.

Anders inderdaad even GParted of zo gebruiken, daarmee kan het altijd. Waar je in de tussentijd die data laat die er al opstaat moet je zelf even verzinnen.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:05
@Tilebos Heb je ook al alle volumes verwijderd voor je probeerde naar GPT te gaan:

Right click the 4TB hard drive and select Convert to GPT Disk. If it is grayed out, you need to delete all volumes first.

https://www.aomeitech.com...-4tb-hard-drive-3889.html

[Voor 40% gewijzigd door HKLM_ op 08-11-2018 12:16]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• CHBF
mcDavid schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:14:
Anders inderdaad even GParted of zo gebruiken, daarmee kan het altijd. Waar je in de tussentijd die data laat die er al opstaat moet je zelf even verzinnen.
Ach, bij een nieuw systeem komt die data al van een extern medium (harde schijf of netwerk), dat kan geen probleem zijn. ;)

• Tilebos
CHBF schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:16:
[...]

Ach, bij een nieuw systeem komt die data al van een extern medium (harde schijf of netwerk), dat kan geen probleem zijn. ;)
Het is inderdaad een lege nieuwe schijf, dus dataverlies is in deze geen probleem.

• Tilebos
HKLM_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:15:
@Tilebos Heb je ook al alle volumes verwijderd voor je probeerde naar GPT te gaan:

Right click the 4TB hard drive and select Convert to GPT Disk. If it is grayed out, you need to delete all volumes first.

https://www.aomeitech.com...-4tb-hard-drive-3889.html
Hi , thanks for your respond. Unfortunately it wont allow me to do that.

• CHBF
Tilebos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:17:
[...]

Het is inderdaad een lege nieuwe schijf, dus dataverlies is in deze geen probleem.
Dan kan het eventueel het gemakkelijkst zijn om de schijf opnieuw te formatteren. Echter, als jij iets verkeerd deed en het daardoor vastloopt dan gaat dat weer gebeuren dus wel even zien dat je weet hoe je het aan moet pakken.

• HKLM_
Tilebos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:18:
[...]

Hi , thanks for your respond. Unfortunately it wont allow me to do that.
Blijft die grijs dan?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 23:39
Ik zou lekker met diskpart (command line) aan de gang gaan, of een externe partitie tool (die van paragon bijvoorbeeld).

• Tilebos
Ja. Want dat komt omdat er een deel door het systeem is gereserveerd. Dit kan ik dus niet formateren of verwijderen.

• HKLM_
Tilebos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:21:
[...]

Ja. Want dat komt omdat er een deel door het systeem is gereserveerd. Dit kan ik dus niet formateren of verwijderen.
Dus dan heb je mijn tip nog niet geprobeerd / uitgevoerd. Aangezien daar de hele disk leeg voor dient te zijn.

Boot anders vanaf je windows USB stick en formateer dat ding

[Voor 30% gewijzigd door HKLM_ op 08-11-2018 12:24]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Tilebos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:21:
[...]

Dan is hij dus al geinitialiseert, maar verkeerd.

Dan moet je even met andere programma's aan de gang, OF vanaf een Win7/10 USB of DVD opstarten. Daar kan je ze wel verwijderne.

• Tilebos
HKLM_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:23:
[...]

Dus dan heb je mijn tip nog niet geprobeerd / uitgevoerd. Aangezien daar de hele disk leeg voor dient te zijn.
Nee dat klopt. Maar als iemand weet hoe ik de door het systeem gereserveerde deel van +/- 580 MB kan formateren / verwijderen. Moet er een GPT convert mogelijk zijn. dus. Hoe verwijder je dat.

• HKLM_
Tilebos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:24:
[...]

Nee dat klopt. Maar als iemand weet hoe ik de door het systeem gereserveerde deel van +/- 580 MB kan formateren / verwijderen. Moet er een GPT convert mogelijk zijn. dus. Hoe verwijder je dat.
Probeer eens je windows setup te booten en dan heel die schijf te formateren / volumes verwijderen. Daarna gewoon de setup afbreken en weer terug naar windows en opnieuw proberen.

[Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 08-11-2018 12:26]

• Tilebos
HKLM_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:25:
[...]

Probeer eens je windows setup te booten en dan heel die schijf te formateren / volumes verwijderen.
Dank voor je reactie, Ik heb windows opnieuw geprobeerd te installeren. Maar wanneer ik een installatie medium kan selecteren, word de schijf al in twee delen gesplitst, deze kunnen niet verwijderd of geformatteerd worden... Heel vreemd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:17

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Koppel de schijf eens los bij installatie van windows. Pas als de installatie klaar is deze weer aansluiten.

• Tilebos
Hurricane schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:28:
Nog niet geprobeerd. Goeie tip. Ga ik nu gelijk doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tilebos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:02:
Goedemorgen,

Misschien niet de juiste afdeling voor dit topic, maar kon het zo gouw niet vinden.
In plaats van zo'n lamme disclaimer en dan je topic op de eerste de beste plek neerplempen kun je ook gewoon vooraf navraag doen bij een moderator als je het niet zeker weet. We beantwoorden veel liever dat soort vragen vooraf dan dat we achteraf moeten ingrijpen :o

Jouw vraag gaat over opslagmedia. Opslagtechnologie dus. Daar hebben we een apart subforum voor.

Move PMG -> OT

Soittakaa Paranoid!

• Tilebos
dion_b schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:33:
[...]

In plaats van zo'n lamme disclaimer en dan je topic op de eerste de beste plek neerplempen kun je ook gewoon vooraf navraag doen bij een moderator als je het niet zeker weet. We beantwoorden veel liever dat soort vragen vooraf dan dat we achteraf moeten ingrijpen :o

Jouw vraag gaat over opslagmedia. Opslagtechnologie dus. Daar hebben we een apart subforum voor.

Move PMG -> OT
Perfect. Zal ik hem daar direct opnieuw neerplempen 😃

• HKLM_
Tilebos schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:35:
[...]

Perfect. Zal ik hem daar direct opnieuw neerplempen 😃
Hij is verplaatst hoor :P

• Tilebos
Gelukkig!. Iedereen bedankt voor de reacties in ieder geval. 💪

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:53
Je reageert alleen om ÊÊn of andere reden niet op de andere opmerkingen. Zoals een extern programma gebruiken oid.
Ik heb dit zelf ook gehad en heb er een ander programma op los gelaten dan Windows' tools en dat werkte uit eindelijk wel. Waardoor het kwam, geen idee.

• Tilebos
Arunia schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:38:
Je reageert alleen om ÊÊn of andere reden niet op de andere opmerkingen. Zoals een extern programma gebruiken oid.
Ik heb dit zelf ook gehad en heb er een ander programma op los gelaten dan Windows' tools en dat werkte uit eindelijk wel. Waardoor het kwam, geen idee.
Ik ben nu aan het proberen zonder extra schijf een schone installatie te doen. Hopen dat dit werkt... Dankje voor de reactie.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:23
diskpart werkt in dit soort gevallen ook prima, en is gewoon in windows aanwezig. Clear disk en create doen echt wonderen ;)

Specs!

• Tilebos
Het probleem is opgelost.

Iedereen dank voor de hulp en reacties.

Wat is de fix ?

Op ÊÊn of andere manier is er bij het installeren een partitie aangemakt op de 4TB schijf. ( bestanden die door windows worden gereserveerd voor bijvoorbeeld back-ups of crashdump etc. )

Ik heb windows opnieuw via USB media tool geinstalleerd. en daarbij de 4TB schijf niet aangesloten.
Pas na de installatie heb ik de schijf aangesloten, gereboot en toen kon ik " JAWEL '' een convert doen naar GPT schijf.

Super blij dat het is opgelost.

Nu Koffie.

Doei !! :P

• Tilebos
Hurricane schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:28:
Dit heeft het probleem verholpen. Dank voor de tip. totaal niet aan gedacht ! _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee