Mijn vraag
Ik heb een jaar geleden een laptop oplader gekocht. Deze is onlangs kapot gegaan, 1 jaar en 4 dagen na bestelling. Ik belde ReplaceDirect op in de verwachting dat ik hem zo om zou kunnen ruilen, maar ze weigeren ook maar iets voor mij te doen omdat ik buiten mijn garantieperiode zou zitten.
Dit zijn de antwoorden die ik van hun heb gekregen:
Ik heb een klacht verstuurd naar thuiswinkel.org, wantals je het klachtenformulier invult gaat er eerst een mail naar de verkopende partij en als je het niet eens bent met hun oplossing kan je nog apart mailen naar klachten@thuiswinkel.org
Ik weet echter niet wat ik verder nog kan doen om mijn gelijk te krijgen. Ik zit inmiddels een week Onder werkende laptop omdat ik verwachtte dat ik er onder garantie 1 zou krijgen en ik wil er niet nu 1 kopen omdat ik weet dat ik die onder garantie gewoon van ReplaceDirect zou moeten krijgen.
Wat te doen?
Ik heb een jaar geleden een laptop oplader gekocht. Deze is onlangs kapot gegaan, 1 jaar en 4 dagen na bestelling. Ik belde ReplaceDirect op in de verwachting dat ik hem zo om zou kunnen ruilen, maar ze weigeren ook maar iets voor mij te doen omdat ik buiten mijn garantieperiode zou zitten.
Dit zijn de antwoorden die ik van hun heb gekregen:
Daarna heb ik een klacht ingediend bij thuiswinkel.org, waar ReplaceDirect ook weer op gereageerd heeft:Ik:
Hallo. Ik heb een jaar geleden een Dell power adapter gekocht, maar deze is er nu, bijna precies een jaar later, mee gestopt. Kan ik hiervoor een vervangende krijgen?
RD:
Goedemorgen, helaas moet ik je mededelen dat we geen vervanging kunnen toesturen.|Je bent buiten je garantie uiteraard is het wel mogelijk om een nieuwe bestelling te doen voor 'n nieuwe adapter indien je wenst.
Ik:
Volgens de wet moet een gekocht product deugdelijk zijn en een acceptabele tijd meegaan. Van een oploader mag worden verwahct dat deze véél meer dan 1 jaar meegaat. Zodoende ga ik er vanuit dat dit niet "buiten garantie" is voor de wet en wil ik toch graag een vervangende adapter.
Natuurlijk snap ik het als ik de defecte adapter eerst moet opsturen en zelfs dat ik dat zelf zou moeten betalen. Omdat de wettelijke garantie nog steeds van toepassing is, verwacht ik echter wel dat een vervanging of reparatie alsnog mogelijk is.
RD:
De Europese garantie is 2 jaar en mag door ieder land aangepast worden als het maar in het voordeel is van de consument. Nederland heeft ervoor gekozen om de Europese regeling niet over te nemen. In Nederland kennen we dus geen wettelijke garantie periode !!
Zoals ik aangaf is je garantie verstreken en maken wij hier geen uitzondering voor.
Ik:
Dit klopt simpelweg niet. Het gaat om de tijd waarvan een consument mag verwachten dat iets meegaat en dat is langer dan 1 jaar.
Dat is de variant die Nederland hanteert die inderdaad in het voordeel is van de consument.
In de Nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. U heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. De exacte duur zal afhangen van het soort product.
Doordat het product 1 jaar mee is gegaan is het geen deugdelijk product.
RD:
Zoals al eerder is aangegeven, hanteren wij een garantietermijn van 1 jaar voor dit product. Er zal dus geen omruil onder garantie gedaan worden
Ze blijven dus standvastig bij hun standpunt dat ik geen recht op garantie heb, terwijl ik toch voor 99% zeker weet dat ik dat wel nog heb, met bewijs op de pagina die zij nota bene meesturen...Ik:
Ik heb een oplader gekocht voor mijn laptop. Deze is na 1 jaar en 4 dagen kapot gegaan. Replacedirect zegt ik me al buiten de grarantieperiode bevind en dat ze niks voor me willen en kunnen doen. Volgens het Nederlandse recht heb ik recht op een deugdelijk product en onderdeel daarvan is dat je mag verwachten dat het product een redelijke periode mee gaat. Een laptopoplader is niet iets wat normaal gesproken elk jaar vervangen moet worden, dus ReplaceDirect handelt hiermee tegen de geest van de wet in.
ReplaceDirect :
Naar aanleiding van je contact met mijn collega via WhatsApp en via Thuiswinkel neem ik contact met je op.
Wij blijven bij het standpunt dat de garantieperiode van 1 jaar is verlopen waardoor je recht op garantie is vervallen. Ook de website van thuiswinkel geeft aan dat wij in ons recht staan, dit kun je hier teruglezen:
https://www.thuiswinkel.o...t-en-regelgeving/garantie
Wij betreuren de situatie echter kan ik je geen andere oplossing bieden. Vertrouwende je voldoende geïnformeerd te hebben.
Ik heb een klacht verstuurd naar thuiswinkel.org, wantals je het klachtenformulier invult gaat er eerst een mail naar de verkopende partij en als je het niet eens bent met hun oplossing kan je nog apart mailen naar klachten@thuiswinkel.org
Ik weet echter niet wat ik verder nog kan doen om mijn gelijk te krijgen. Ik zit inmiddels een week Onder werkende laptop omdat ik verwachtte dat ik er onder garantie 1 zou krijgen en ik wil er niet nu 1 kopen omdat ik weet dat ik die onder garantie gewoon van ReplaceDirect zou moeten krijgen.
Wat te doen?