ReplaceDirect levert geen garantie op laptopoplader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Mijn vraag
Ik heb een jaar geleden een laptop oplader gekocht. Deze is onlangs kapot gegaan, 1 jaar en 4 dagen na bestelling. Ik belde ReplaceDirect op in de verwachting dat ik hem zo om zou kunnen ruilen, maar ze weigeren ook maar iets voor mij te doen omdat ik buiten mijn garantieperiode zou zitten.
Dit zijn de antwoorden die ik van hun heb gekregen:
Ik:
Hallo. Ik heb een jaar geleden een Dell power adapter gekocht, maar deze is er nu, bijna precies een jaar later, mee gestopt. Kan ik hiervoor een vervangende krijgen?

RD:
Goedemorgen, helaas moet ik je mededelen dat we geen vervanging kunnen toesturen.|Je bent buiten je garantie uiteraard is het wel mogelijk om een nieuwe bestelling te doen voor 'n nieuwe adapter indien je wenst.

Ik:
Volgens de wet moet een gekocht product deugdelijk zijn en een acceptabele tijd meegaan. Van een oploader mag worden verwahct dat deze véél meer dan 1 jaar meegaat. Zodoende ga ik er vanuit dat dit niet "buiten garantie" is voor de wet en wil ik toch graag een vervangende adapter.
Natuurlijk snap ik het als ik de defecte adapter eerst moet opsturen en zelfs dat ik dat zelf zou moeten betalen. Omdat de wettelijke garantie nog steeds van toepassing is, verwacht ik echter wel dat een vervanging of reparatie alsnog mogelijk is.

RD:
De Europese garantie is 2 jaar en mag door ieder land aangepast worden als het maar in het voordeel is van de consument. Nederland heeft ervoor gekozen om de Europese regeling niet over te nemen. In Nederland kennen we dus geen wettelijke garantie periode !!
Zoals ik aangaf is je garantie verstreken en maken wij hier geen uitzondering voor.

Ik:
Dit klopt simpelweg niet. Het gaat om de tijd waarvan een consument mag verwachten dat iets meegaat en dat is langer dan 1 jaar.

Dat is de variant die Nederland hanteert die inderdaad in het voordeel is van de consument.

In de Nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. U heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. De exacte duur zal afhangen van het soort product.

Doordat het product 1 jaar mee is gegaan is het geen deugdelijk product.

RD:
Zoals al eerder is aangegeven, hanteren wij een garantietermijn van 1 jaar voor dit product. Er zal dus geen omruil onder garantie gedaan worden
Daarna heb ik een klacht ingediend bij thuiswinkel.org, waar ReplaceDirect ook weer op gereageerd heeft:
Ik:
Ik heb een oplader gekocht voor mijn laptop. Deze is na 1 jaar en 4 dagen kapot gegaan. Replacedirect zegt ik me al buiten de grarantieperiode bevind en dat ze niks voor me willen en kunnen doen. Volgens het Nederlandse recht heb ik recht op een deugdelijk product en onderdeel daarvan is dat je mag verwachten dat het product een redelijke periode mee gaat. Een laptopoplader is niet iets wat normaal gesproken elk jaar vervangen moet worden, dus ReplaceDirect handelt hiermee tegen de geest van de wet in.

ReplaceDirect :
Naar aanleiding van je contact met mijn collega via WhatsApp en via Thuiswinkel neem ik contact met je op.

Wij blijven bij het standpunt dat de garantieperiode van 1 jaar is verlopen waardoor je recht op garantie is vervallen. Ook de website van thuiswinkel geeft aan dat wij in ons recht staan, dit kun je hier teruglezen:
https://www.thuiswinkel.o...t-en-regelgeving/garantie

Wij betreuren de situatie echter kan ik je geen andere oplossing bieden. Vertrouwende je voldoende geïnformeerd te hebben.
Ze blijven dus standvastig bij hun standpunt dat ik geen recht op garantie heb, terwijl ik toch voor 99% zeker weet dat ik dat wel nog heb, met bewijs op de pagina die zij nota bene meesturen...

Ik heb een klacht verstuurd naar thuiswinkel.org, wantals je het klachtenformulier invult gaat er eerst een mail naar de verkopende partij en als je het niet eens bent met hun oplossing kan je nog apart mailen naar klachten@thuiswinkel.org

Ik weet echter niet wat ik verder nog kan doen om mijn gelijk te krijgen. Ik zit inmiddels een week Onder werkende laptop omdat ik verwachtte dat ik er onder garantie 1 zou krijgen en ik wil er niet nu 1 kopen omdat ik weet dat ik die onder garantie gewoon van ReplaceDirect zou moeten krijgen.

Wat te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

"wat de doen"

Je gelijk halen (want gelijk heb je) maar dat kost tijd.

In de tussentijd (elders!) een andere lader halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:24
Heb je rechtsbijstand, zo ja, deze ook ingeschakeld om ze om advies te vragen? Daarnaast een klacht indienen bij de ACM. Als er genoeg van zijn, dan starten ze vanzelf een onderzoek.
De Europese garantie is 2 jaar en mag door ieder land aangepast worden als het maar in het voordeel is van de consument. Nederland heeft ervoor gekozen om de Europese regeling niet over te nemen. In Nederland kennen we dus geen wettelijke garantie periode !!
Zoals ik aangaf is je garantie verstreken en maken wij hier geen uitzondering voor.
Daarbij is dit natuurlijk een pareltje. Aangeven dat de garantie in Nederland beter is dan die in Europa, maar hem vervolgens alsnog slechter laten uitvallen voor je _/-\o_

Ook even een bump @ReplaceDirect

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Klinkt als een standaard. 14 dagen de tijd geven het als nog op te lossen. Bij geen gehoor officieel in gebreken stellen. Daarna dagvaarden. En daarna voor de rechter laten komen. Ik had altijd al een raar onderbuik gevoel bij replace direct. Blijkt maar weer te kloppen.

Rechtsbijstand is zonden. Die zullen je schadeloos stellen en bedrijven als replacedirect hun gang laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
CurlyMo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:29:
Heb je rechtsbijstand, zo ja, deze ook ingeschakeld om ze om advies te vragen? Daarnaast een klacht indienen bij de ACM. Als er genoeg van zijn, dan starten ze vanzelf een onderzoek.

[...]
Nee geen rechtsbijstand. Ik heb inderdaad ook bij het ACM en klacht ingediend en ook die zouden dat ik in principe mijn recht sta. Ze wilden echter niet via de telefoon en een "bindende" uitspraak doen maar vertelde dat aan de hand van mijn verhaal ik gelijk zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Misschien heeft @GlowMouse nog wat vrije uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thefal schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:33:
[...]

Nee geen rechtsbijstand. Ik heb inderdaad ook bij het ACM en klacht ingediend en ook die zouden dat ik in principe mijn recht sta. Ze wilden echter niet via de telefoon en een "bindende" uitspraak doen maar vertelde dat aan de hand van mijn verhaal ik gelijk zou hebben.
Is de klacht bij de ACM wel opgeslagen bij ze? Of heb je alleen advies gekregen/ Normaal hebben ze daar volgens mij een webformulier voor.

Wat eerder al is gezegd. Begin met de aangetekende brief waarin je kort maar bondig je rechten toelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
Mooi dat ReplaceDirect zegt dat volgens Thuiswinkel.org zij in hun recht staat, maar dat dat totaal niet blijkt uit het gelinkte artikel.
Ik citeer:
In het algemeen kunnen we zeggen dat een product geen gebreken mag vertonen die niet te verwachten zijn tijdens de verwachte levensduur bij normaal gebruik.
Wil ReplaceDirect zeggen dat de verwachte levensduur van een oplader niet langer is dan een jaar? Voortaan mijden die toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
CurlyMo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:35:
[...]

Is de klacht bij de ACM wel opgeslagen bij ze? Of heb je alleen advies gekregen
Ik heb een case u met dus het is inderdaad opgeslagen. Ze gaan er echter niet vetder iets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thefal schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:37:
[...]

Ik heb een case u met dus het is inderdaad opgeslagen. Ze gaan er echter niet vetder iets mee doen.
Klopt, dat doen ze bij genoeg klachten. Maar de boetes zijn vrij hoog als ze eenmaal toeslaan:
De boetes variëren van 50.000 euro tot 220.000 euro.
https://www.thuiswinkel.o...zijn-voor-iedereen-gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
thefal schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:37:
[...]

De eerste stap is het ontbinden van de koop omdat ze hun verplichtingen niet nakomen:
Omdat u ten aanzien van de verplichting tot reparatie in verzuim bent, ga ik bij dezen over tot ontbinding van de koopovereenkomst. Ik verzoek u het volledige aankoopbedrag (€xxx) binnen twee weken, uiterlijk op 20 november 2018, terug te storten op rekeningnummer xxx tnv xxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Jimster schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:37:

Wil ReplaceDirect zeggen dat de verwachte levensduur van een oplader niet langer is dan een jaar? Voortaan mijden die toko.
Dit is volgens mij de eerste keer dat ik beroep moet doen op garantie bij hun, voorheen was ik ook altijd tevreden over ze. Sinds korte tijd zijn ze echter niet meer te bellen en alleen nog via mail of WhatsApp bereikbaar. Dat was voor mij al de eerste rode vlag...

Dit is precies de reden waarom ik fan ben van coolblue. Helaas iets duurder volgens mij, maar toen mijn koptelefoon na 2.5 jaar kapot ging werd deze in 5 minuten bij de kassa omgeruild tegen het model wat weliswaar een jaar oud was, maar ook nieuwer dan de originele die kapot ging en voor bijna dezelfde nieuwwaarde. En dat terwijl ik toen niet eens echt iets verwachtte omdat er al met dan 2 jaar was verstreken..

[ Voor 5% gewijzigd door thefal op 06-11-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
thefal schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:44:
[...]

Dit is volgens mij de eerste keer dat ik beroep moet doen op garantie bij hun, voorheen was ik ook altijd tevreden over ze. Sinds korte tijd zijn ze echter niet meer te bellen en alleen nog via mail of WhatsApp bereikbaar. Dat was voor mij al de eerste rode vlag...

Dit is precies de reden waarom ik fan ben van coolblue. Helaas iets duurder volgens mij, maar toen mijn koptelefoon na 2.5 jaar kapot ging werd deze in 5 minuten bij de kassa omgeruild tegen het model wat weliswaar een jaar oud was, maar ook nieuwer dan de originele die kapot ging en voor bijna dezelfde nieuwwaarde. En dat terwijl ik toen niet eens echt iets verwachtte omdat er al met dan 2 jaar was verstreken..
Over Coolblue zijn ook wel verhalen bekend waarbij ze moeilijk doen bij het claimen van garantie (pas hier nog zelfs een topic waarbij een artikel 1 dag ouder dan 2 jaar was en ze in eerste instantie niks willen doen) en ik heb zelf ook 2 keer ' problemen' met Coolblue gehad waar ik pas na veel aandringen mijn gelijk kon halen.

Ik wil CB niet zwartmaken, maar het valt me op dat ze altijd zo'n geweldige service wordt toebedeeld (ook omdat ze dat zelf zo hard roepen), maar ze uiteindelijk, net als alle andere bedrijven, ook de nodige tekortkomingen hebben. Ik denk dat het maar net is wie jouw verzoek behandeld. De ene medewerker is klantvriendelijker dan de ander.

[ Voor 3% gewijzigd door Medione1210 op 06-11-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Nav Dell Inspiron 13 5378 maakt adapters kapot. ga ik twijfelen over de oorzaak van het defect. Een lader moet het onder normale omstandigheden langer dan een jaar volhouden, maar als elke lader snel defect gaat, moet er wellicht worden gezocht naar een oorzaak die buiten de laders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
GlowMouse schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:39:
Nav Dell Inspiron 13 5378 maakt adapters kapot. ga ik twijfelen over de oorzaak van het defect. Een lader moet het onder normale omstandigheden langer dan een jaar volhouden, maar als elke lader snel defect gaat, moet er wellicht worden gezocht naar een oorzaak die buiten de laders ligt.
Het is inderdaad niet de eerste keer dat dit gebeurt, dat had ik eigenlijk compleet buiten beschouwing gelaten, stom. Of de laders nou kapot gaan door de laptop/het stroomnetwerk of omdat ik 3 defecte opladers heb ontvangen is moeilijk te zeggen, in ieder geval voor iemand als ik die ze niet open maakt om te kijken wat die nou precies kapot is gegaan. Omdat het product ouder is dan 6 maanden ligt de bewijslast bij mij en zoals uit dat topic blijkt heb ik geen idee hoe ik dat zou kunnen bewijzen.... Met dit gegeven erbij is garantie claimen dus misschien helemaal niet eens haalbaar...

Aan de andere kant, het probleem zou alsnog moeten liggen bij de adapter of bij het stroomnetwerk. In het laatste geval denk ik dat de adapter het ook gewoon aan zou moeten kunnen, vooral omdat niks anders in mijn huis last had van ook maar iets. Mja bewijzen..

[ Voor 12% gewijzigd door thefal op 06-11-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07 16:48
*knip* Offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Yorinn op 06-11-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
thefal schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:47:
[...]

Omdat het product ouder is dan 6 maanden ligt de bewijslast bij mij
Dat niet, maar met de historie van kapotte laders heb je wel de schijn tegen. Ik zou onder deze omstandigheden geen procedure aanbevelen. Je kunt wellicht iemand vinden die de lader wil onderzoeken en meer kan vertellen over de oorzaak van het defect. Ligt de oorzaak bij jou, is dat handig om te weten voor de volgende lader. Ligt de oorzaak niet bij jou, kun je hem vervolgens tegen redelijke kosten laten repareren, en kun je de reparatiekosten op de winkel verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 09:03
Zonder hier al te ver op in te gaan.

De Europese wetgeving is altijd zo dat je in lijn van de wet strenger mag handelen.
Is het Europees gezien 2 jaar hoeft Nederland dit niet over te nemen. Als je in Nederland mag verwachten dat een product minimaal 2 jaar mee gaat en daarmee minimaal 2 jaar garantie hebt.

Dat is zo ver ik weet zoals deze wetgeving interpreteert dient te worden.
Wat je kan proberen is de fabrikant vragen om garantie. Sommige willen meewerken. Ondanks dat ze dat niet hoeven te doen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Kevinp schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:56:
Zonder hier al te ver op in te gaan.

De Europese wetgeving is altijd zo dat je in lijn van de wet strenger mag handelen.
Is het Europees gezien 2 jaar hoeft Nederland dit niet over te nemen. Als je in Nederland mag verwachten dat een product minimaal 2 jaar mee gaat en daarmee minimaal 2 jaar garantie hebt.

Dat is zo ver ik weet zoals deze wetgeving interpreteert dient te worden.
Wat je kan proberen is de fabrikant vragen om garantie. Sommige willen meewerken. Ondanks dat ze dat niet hoeven te doen.
Dell, de fabrikant, wilt mij sowieso niet helpen maar dat kan ik snappen. Voor zover ik weet is de laptop eerst van een bedrijf geweest en die genieten voor zover ik weet niet van deze consumenten garantie.

Overigens wilde ze me wel helpen als ik een del account aanmaak en de laptop op mijn naam zet, alleen dat kan ik niet doen omdat de laptop al onder een andere naam geregistreerd staat en ik dat niet zonder hun toestemming kan aanpassen. En aangezien ik niet eens weet van wie de laptop eerst was...
Pagina: 1