Dell Inspiron 13 5378 maakt adapters kapot.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Mijn vraag
Mijn laptop lijkt er een gewoonte van te maken stroomadapters te slopen. Van het ene op het andere moment werkt die gewoon niet meer. Er is aan de buitenkant geen schade te zien. Ik zit momenteel dus met een onbruikbare laptop. In de anderhalf jaar dat ik deze laptop heb heeft hij al 3 originele gesloopt.

De eerste zat bij de laptop inbegrepen en deed het 3 maanden.
De 2e heb ik via Marktplaats gekocht en deed het ook 3 maanden.
De 3e heb ik via Replacedirect gekocht en deed het een jaar (en 4 dagen).

Nu ben ik bezig garantie te claimen bij ReplaceDirect maar daar doen ze moeilijk over omdat ik over mijn garantie heen ben (met 4 dagen!), dus daar probeer ik alsnog mijn gelijk te krijgen. Bij Dell kan ik geen garantie halen omdat het product op iemand anders' naam was geregistreerd, waardoor ze niks voor me willen doen.

Belangrijker probleem en relevanter voor dit gedeelte van het forum dan de garantie is echter: Waarom blijft dit gebeuren?

Met eerdere laptops heb ik nooit problemen gehad kwa stroomtoevoer. Ook is er buiten laptops nog niet iets zomaar kapot gegaan, behalve een iPhone kabeltje uit China van 50 cent maar daar verwacht ik dan ook niet veel van.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell Inspiron 13 5378 2-in-1
Dell laptoplader 3RG0T
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meerdere opladers geprobeerd dus daar ligt het niet aan.
Het zou eraan kunnen liggen dat mijn huis te veel spanning geeft maar dit is het enige wat kapot is dus ik denk niet dat dat het is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je hebt zowiezo 2 jaar recht op garantie in NL. Dus niet af laten schepen met 1 jaar.

Ik had zowiezo garantie geclaimed op die eerste die bij de laptop geleverd was. Nu ben je daar buitenom gaan werken en is er bij Dell dus niets bekend over het slopen van adapters door die laptop, en kan je eigenlijk ook niet echt wat aan bij Dell om het te bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
De laptop zelf was blijkbaar voorheen van een bedrijf, dus ik kan snappen dat ik dan niet de 2 jaar consumentenrechts daaribj krijg. Van ReplaceDirect verwacht ik wel dat ze me die 2 jaar geven.

Trouwens in NL heb je helemaal niet 2 jaar, maar geldt de "verwachte levensduur", wat voor een laptopoploader nog wel iets langer mag zijn dan 2 jaar. Mja gelijk hebben en gelijk krijgen is wat anders..

Anyway ik ben daar dus mee bezig, maar ik ben bang dat de laptop er nog meer gaat slopen in de toekomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Neem je de adapters dagelijks mee, of ligt deze altijd op dezelfde plek?

Het kan met de manier van oprollen van de snoeren te maken hebben.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
BillSpaarbank schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:14:
Neem je de adapters dagelijks mee, of ligt deze altijd op dezelfde plek?

Het kan met de manier van oprollen van de snoeren te maken hebben.
Adapter ligt altijd op dezelfde plek, hij wordt wel 1x per dag uit de laptop gehaald en ook 1x per dag weer in de laptop gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk eens of dit iets voor je is:
Koop een originele Dell adapter N4M5X, geen "replacement" van een derde partij. Als je die hebt kun je vervolgens testen met een 230V energiemeter hoeveel vermogen er wordt gevraagd. Controleer dan wat maximaal aan vermogen wordt gevraagd. Als dat dichtbij of meer is dan 45W is er waarschijnlijk iets aan de hand met de laptop, kortsluiting bijvoorbeeld. Dat gaat vaak gepaard met hitte en mogelijk een chemisch luchtje. Als je bijvoorbeeld bepaalde USB apparaten aansluit, test dan ook met die apparaten. Die kunnen ook veel verbruiken als er iets defect is door kortsluiting, en daarmee kunnen ze in principe ook de voeding aantasten.

No-name replacement adapters voldoen soms niet aan de EU eisen. Ze hebben bijvoorbeeld geen overspanning of stroombeveiligingen of onvoldoende afscherming.

De onbruikbare adapters die defect zijn kun je voorzichtig openwrikken en kijken of bijvoorbeeld een zekering is doorgesmolten of dat er andere tekenen zijn van overbelasting, bijvoorbeeld zwartblakering, gesmolten plastic en geplofte condensatoren. Vaak zijn onderdelen voorzien van een pasta, dat is normaal en het is bedoeld om de onderdelen te fixeren zodat ze niet teveel bewegen als tijdens transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:30
Er zijn meer dan 2 factoren actief in dit verhaal.

factor 1: de laptop
factor 2: de adapter
factor 3: de stroomtoevoer

Onder factor 3 valt ook de locatie. Misschien is er wel overspanning aanwezig op het stopcontact wat je voornamelijk gebruikt en zorgt dat voor de slijtage van de adapter. Je zou er eens een slof tussen kunnen zetten met overspanningsbeveiliging of beter nog die dat ook signaleert en er over alarmeert om het uit te sluiten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
boyette schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 05:26:
Je zou er eens een slof tussen kunnen zetten met overspanningsbeveiliging of beter nog die dat ook signaleert en er over alarmeert om het uit te sluiten,
Ik weet niet wat een slof is maar bedoel je zoiets?
mrmrmr schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 02:52:
Kijk eens of dit iets voor je is:
Koop een originele Dell adapter N4M5X, geen "replacement" van een derde partij.
Ik heb deze , de 3RG0T en ik dacht dat dat een originele Dell adapter was? Er staat in ieder geval een Dell logo op. Toen mijn eerste adapter kapot ging en ik de 2e ging kopen ben ik naar vele computerwinkels gegaan, maar geen enkele 3rd party adapter wilde werken. Op Marktplaats vond ik toen deze en dat was de enige die werkte. De 3e die ik heb gekocht was er ook precies zo 1.

[ Voor 24% gewijzigd door thefal op 06-11-2018 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@boyette @thefal

Dat kun je ook meten met een energiemeter. Overspanning komt op dit moment (herfst, zon staat lager) niet vaak voor in Nederland. Dat komt omdat de spanning alvast wat wordt verlaagd wegens zonnepanelen in een wijk die stroom opwekken. De opwekking werkt spanningverhogend. In een straat met heel veel panelen, bijvoorbeeld een fabriek met een groot dak vol panelen, kan overspanning wel een probleem zijn. Dat kun je soms zelf uitvinden door de spanning af te lezen omstreeks 13:00 uur bij zonneschijn en als het donker is. De spanning bij licht zal dan hoger zijn.

@thefal

Dat is een originele adapter van Dell. Dat zou dus goed moeten zijn. Die is online te bestellen bij Nederlandse webshops, Google even naar het typenummer.

Als je de adapter en een energiemeter hebt kun je testen of je laptop qua stroomverbruik in orde is.

Met een energiemeter kun je ook controleren of de spanning uit het stopcontact ergens tussen 220 en 240V is.

Een energiemeter is een goede investering, want je kunt er sluipverbruik van apparatuur mee opsporen. Dat verdient zichzelf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
mrmrmr schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:39:
Met een energiemeter kun je ook controleren of de spanning uit het stopcontact ergens tussen 220 en 240V is.

Een energiemeter is een goede investering, want je kunt er sluipverbruik van apparatuur mee opsporen. Dat verdient zichzelf terug.
Die moet ik nog ergens hebben liggen dus zodra ik een nieuwe heb (hopelijk gewoon van ReplaceDirect) zal ik het meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De spanning van het stopcontact kun je nu al meten. Alleen voor het meten van het stroomverbruik heb je een werkende adapter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

zoals BillSpaarbank ookal aangaf; zitten er knikken in de draad? te strak rond de adapter oprollen leid tot beschadiging van de binnenste isolatielaag waardoor er kortsluiting optreed. Dit is bij veel laptop adapters de reden van voortijdige uitval. Sommige modellen zijn hier gevoeliger voor dan andere. Dat zou je evt met een multimeter kunnen testen

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 06-11-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
-36- schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:45:
zoals BillSpaarbank ookal aangaf; zitten er knikken in de draad?
Nee aan de buitenkant ziet de adapter er prima uit.

Ik blijk toch geen stroommeter te hebben , binnenkort misschien maar aanschaffen dus.
Pagina: 1