Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Coolblue : Smartphone Retour

Pagina: 1
Acties:

• Korlean
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 29-05 19:33
Hoi ik vroeg me het volgende af, CoolBlue heeft naar hun eigen zeggen een makkelijk/duidelijk retourbeleid.

Wat ik me nu afvroeg, ik twijfel enorm over een nieuwe smartphone, als ik deze bestel en ik behandel hem enorm voorzichtig (altijd met case, en enkel binnen thuis gebruiken) voor een dag of 3. (om te zien of een switch van iOS aar Android me ligt bv) Als deze dan geen beschadigingen heeft en de verpakking is ook nog in prima staat, kan ik deze dan retourneren voor mijn aankoopsom terug te krijgen ? Of gaan ze sowieso me slechts 75% terugbetalen (wat op een 1000/1300 € telefoon al aanzienlijk is...)

Volgens hun retour :

"Toch niet blij met je aankoop? Dan kun je dit binnen 30 dagen, na ontvangst van je product, bij ons melden via het online retourformulier. Hierna krijg je nog eens 14 dagen de tijd om je product gratis terug te sturen.
Graag wel in originele staat en verpakking (indien redelijkerwijs mogelijk). Dus bekijk het product gerust zoals je in de winkel zou doen. Bijvoorbeeld: haal een pan uit de doos en bekijk hem van alle kanten, maar ga er niet mee koken.

Is je product toch nét teveel gebruikt? Dan laten we je er niet mee zitten. Je ontvangt dan 75% van het oorspronkelijke aankoopbedrag. "

Als je dat leest zou je misschien ook de telefoon niet mogen inschakelen ?

Wat denken jullie ? Iemand hier ervaring mee ?

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-06 19:07
Ik zelf zou ze gewoon bellen en deze vraag stellen. Dan weet je het zeker..

of mail ze met deze vraag, als ze dan antwoorden heb je hun antwoord zwart op wit en bestel je het wanneer je het ermee eens bent en anders niet :)

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:45
Als je er niet mee gaat koken, bekrast of iets anders onherstelbaars, dan is er niets aan de hand

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10:49
Het is de bedoeling dat je het product beoordeeld zoals je dit ook in de winkel zou doen. Het is dus niet om te kijken of de overstap van iOS je bevalt. Als je dit wilt onderzoeken is er vast wel iemand in je omgeving die een reserve android toestel heeft liggen. Dit zal je al een behoorlijke indruk geven.

Of coolblue daadwerkelijk kan zien dat je de telefoon 3 dagen hebt gebruikt lijkt me zeer sterk als je de telefoon inderdaad zo netjes behandeld. Het zal m.i. dus niet voor problemen zorgen. Wel is de wet koop of afstand hier absoluut niet voor bedoeld.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
3 dagen is geen proberen in mijn ogen maar gewoon gebruiken.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10:59

LankHoar

Professionele amateur

Uitproberen != gebruiken.

Dat gezegd hebbende, indien jij dat ding als nieuw weer retourneert binnen de gestelde termijn, dan zal er niets aan de hand zijn. WKOA is daar echter niet voor bedoeld.

Indien je die vraag bij Coolblue neer gaat leggen, post je dan het antwoord hier ook nog even? Ik verwacht namelijk een "nee dat is niet de bedoeling", maar ben wel benieuwd :)

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:45
Vooral geen slapende honden wakker maken dan...

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
ciris schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:46:
3 dagen is geen proberen in mijn ogen maar gewoon gebruiken.
De tijd in dagen is anders dan de gebruikstijd. Mijn laatste telefoon heb ik ongeveer een week in "testgebruik" gehad, door hem minimaal in te stellen en voornamelijk taken die ik op m'n oude device ook deed, te vergelijken met hoe het op de nieuwe voelde. Maar dat was misschien 1 of 2 keer per dag. Qua gebruik heb ik in die tijd echter minder de telefoon gebruikt dan ik op m'n reistijd naar het werk deed met m'n "echte" telefoon op dat moment. Wat is begrijp van TS is dat ook de richting die hij op wil.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 11:08

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De WKOA is bedoeld om een product te kunnen beoordelen wat je in een winkel ook zou kunnen. De gedachte daarvan is niet om het te gebruiken voor 3 dagen.

Afhankelijk van hoe je het gebruikt zal het niet zichtbaar zijn en waarschijnlijk goed gaan met retourneren, maar dat is niet volgens de strekking van de wet.

Ik zou adviseren gewoon eens iemand een leentoestel vragen in je omgeving. Er is vast nog wel iemand met een S6 ofzo. Als je in de buurt van Utrecht woont, mag je me ook een PM sturen. Uiteraard kan mijn S6 zich qua camera etc niet meten met de huidige nieuwe Android telefoons, maar het Android idee krijg je dan wel.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Korlean
Stoelpoot schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:49:
[...]

De tijd in dagen is anders dan de gebruikstijd. Mijn laatste telefoon heb ik ongeveer een week in "testgebruik" gehad, door hem minimaal in te stellen en voornamelijk taken die ik op m'n oude device ook deed, te vergelijken met hoe het op de nieuwe voelde. Maar dat was misschien 1 of 2 keer per dag. Qua gebruik heb ik in die tijd echter minder de telefoon gebruikt dan ik op m'n reistijd naar het werk deed met m'n "echte" telefoon op dat moment. Wat is begrijp van TS is dat ook de richting die hij op wil.
Klopt, ik zou hem bv niet meenemen naar mijn werk of als mijn gewone telefoon gebruiken. Gewoon instellen met de apps die ik gebruik en zien hoe dat ligt en of ik dit de extra prijs waard vind.

Zie het dus echt als aan mijn bureau met de nieuwe smartphone meteen in een degelijk hoesje, verpakking netjes opengemaakt , instellen even testen en als het niet ok is terugsturen...

Maar ik snap ook wel het probleem hierin, want wat moeten zij met deze telefoon, en iemand anders wilt natuurlijk ook geen telefoon die uitgepakt is enz;..

[Voor 7% gewijzigd door Korlean op 05-11-2018 15:53]

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10:59

LankHoar

Professionele amateur

Korlean schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:51:
[...]

en zien hoe dat ligt en of ik dit de extra prijs waard vind.
Off-topic: Je wilt van Apple naar Android switchen. Hoe kun je dan een meerprijs gaan uitgeven? Ga je van de iPhone 4S naar de Samsung Galaxy S9+ ofzo? :+

[Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 05-11-2018 15:56]

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Ik zou zeggen, kom er maar in@CoolblueBV hoe gaan jullie hier mee om?

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 05-11-2018 16:00]

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Korlean Ik zou in een winkel zelf gaan kijken als je twijfel hebt. Ik vind het zelf een rare gedacht om een smartphone in WKOA retour te sturen. Informeer je dus goed voor je aankoopt. grote kans dat je een bepaald % in mindering krijgt. (ook al is het misschien juridisch niet toegestaan) 3 dagen uitproberen lijkt me wel lang btw.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:30

Croga

The Unreasonable Man

Hann1BaL schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:50:
De WKOA is bedoeld om een product te kunnen beoordelen wat je in een winkel ook zou kunnen. De gedachte daarvan is niet om het te gebruiken voor 3 dagen.
Sinds wanneer?

Dit blijft een heel hardnekkig gerucht zonder enige basis. Het is onzin. Het herroepingsrecht heeft helemaal niets te maken met "beoordelen zoals in de winkel".

Je mag met het product alles doen wat nodig is om de inherente eigenschappen van het product te kunnen beoordelen. In tegenstelling tot wat CB beweert mag je dus wél koken in de pan (anders kun je de eigenschappen van het product niet beoordelen).

Maar belangrijker: Zelfs als je verder gaat dan dat (en een telefoon 3 dagen gebruiken is wel een discussie geval) mag je het ding retour sturen en mag de winkel slechts kosten in rekening brengen als dat "verder gaan" resulteerd in beschadiging. En dan mogen ze ook nog slechts kosten in rekening brengen ter hoogte van de resulterende waardevermindering. Bij net gebruik van een smartphone is dat, simpelweg, 0.

• Korlean
Ok, misschien had ik geen aantal dagen moeten specifiëren het is ook eerder in de mindset van binnen 3 dagen beslist te hebben dat het wel of niet ok is, zeker geen 3 dagen gebruiken als primaire telefoon ofzo.

Maar ik snap het algemene sentiment wel en denk dat ik het beter niet doe dan.

Thanks

[Voor 4% gewijzigd door Korlean op 05-11-2018 15:59]

• Stoelpoot
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:55:
@Korlean Ik zou in een winkel zelf gaan kijken als je twijfel hebt. Ik vind het zelf een rare gedacht om een smartphone in WKOA retour te sturen. Informeer je dus goed voor je aankoopt. grote kans dat je een bepaald % in mindering krijgt. (ook al is het misschien juridisch niet toegestaan) 3 dagen uitproberen lijkt me wel lang btw.
Ik vind een smartphone juist bij uitstek een voorbeeld van een WKOA-product. Ik beoordeel telefoons op uiteenlopende onderdelen zoals de plaatsing van de camera, het gewicht en de verdeling daarvan, de gladheid van het materiaal, de grootte van het apparaat (in verschillende broekzakken en beide handen), de afwerking van het scherm en of ik het device face-down kan neerleggen, de manier waarop het device in de hand ligt en de invloed die de ligging heeft voor het bedienen van bepaalde apps... Allemaal dingen waar de WKOA juist voor bedoeld is. En daar doen ik gemakkelijk een week over als ik de kans heb. Dan heb ik meerdere testpunten, en zoals ik hierboven al aangeef hoeft een testmoment niet lang te duren en is het zelfs mogelijk dat je er minder tijd aan besteedt dan in de winkel al doe je een week over het testen. Elke dag 5 minuten iets bekijken waar je aan denkt is korter dan je met zo'n aankoop bezig bent in de winkel.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Croga schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:58:
[...]

Maar belangrijker: Zelfs als je verder gaat dan dat (en een telefoon 3 dagen gebruiken is wel een discussie geval) mag je het ding retour sturen en mag de winkel slechts kosten in rekening brengen als dat "verder gaan" resulteerd in beschadiging. En dan mogen ze ook nog slechts kosten in rekening brengen ter hoogte van de resulterende waardevermindering. Bij net gebruik van een smartphone is dat, simpelweg, 0.
Dit is helemaal waar. De vraag is wat je gaat doen als Coolblue je toch maar 75% teruggeeft. Heb je een rechtsbijstandsverzekering of wil je er zelf moeite in steken, of laat je Coolblue er liever mee wegkomen?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Spectaculous
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13-06 19:47
Stoelpoot schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:01:
[...]

Ik vind een smartphone juist bij uitstek een voorbeeld van een WKOA-product. Ik beoordeel telefoons op uiteenlopende onderdelen zoals de plaatsing van de camera, het gewicht en de verdeling daarvan, de gladheid van het materiaal, de grootte van het apparaat (in verschillende broekzakken en beide handen), de afwerking van het scherm en of ik het device face-down kan neerleggen, de manier waarop het device in de hand ligt en de invloed die de ligging heeft voor het bedienen van bepaalde apps... Allemaal dingen waar de WKOA juist voor bedoeld is. En daar doen ik gemakkelijk een week over als ik de kans heb. Dan heb ik meerdere testpunten, en zoals ik hierboven al aangeef hoeft een testmoment niet lang te duren en is het zelfs mogelijk dat je er minder tijd aan besteedt dan in de winkel al doe je een week over het testen. Elke dag 5 minuten iets bekijken waar je aan denkt is korter dan je met zo'n aankoop bezig bent in de winkel.
Alle dingen die je noemt zijn te testen zonder het device aan te zetten en denk ik ook geen enkel probleem. Dat je daar een week over doet lijkt me dan ook geen enkel probleem. Ik denk dat daar het ook in zit. Zodra je je Apple ID koppelt aan de telefoon ga je een grens over (dit kan je immers in de winkel ook niet doen). Hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar zodra je apps gaat installeren op een device is het niet meer bekijken, maar echt gebruiken in mijn ogen.

• Stoelpoot
  • Niet online
Spectaculous schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:06:
[...]

Alle dingen die je noemt zijn te testen zonder het device aan te zetten en denk ik ook geen enkel probleem. Dat je daar een week over doet lijkt me dan ook geen enkel probleem. Ik denk dat daar het ook in zit. Zodra je je Apple ID koppelt aan de telefoon ga je een grens over (dit kan je immers in de winkel ook niet doen). Hoe het wettelijk zit weet ik niet, maar zodra je apps gaat installeren op een device is het niet meer bekijken, maar echt gebruiken in mijn ogen.
Een Apple ID kan in de winkel niet omdat de winkel daar een Apple ID heeft gekoppeld. Waarom? Om apps te installeren en het toestel met functionerende apps te kunnen tonen. Dus het koppelen van een Apple ID / Google Account is juist essentieel voor het testen. Het is je eigen account omdat het niet praktisch is een nieuw account aan te maken.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:58
https://www.rentnet.nl/sm...pxMX10xpF-0QaAvFWEALw_wcB

Ik zou zeggen huur hem voor een weekend een probeer het.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09:32
Ach ja... dit is en blijft een eeuwige discussie omdat de regelgeving daarin toch wel wat ruimte laat en er daardoor veelal een persoonlijke interpretatie op los wordt gelaten.

Zoals hierboven al genoemd... een app installeren zal de ene persoon beoordelen als in gebruik nemen, een ander wil het toestel juist uitproberen voor die specifieke functionaliteit of app en kan niet anders dan een appje installeren om te zien of het werkt zoals verwacht. Ook ken ik winkels waar je dit wel zou mogen doen op een test-toestel en ook winkels waar het niet mag... dus hoe beoordeel je 'zoals je het ook in de winkel zou kunnen uitproberen' dan?

Wie heeft er nu gelijk? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven en die lading wordt ook niet specifiek gedekt in de regelgeving... wat dat betreft ben je meer gebonden aan hoe de winkel zoiets beoordeelt, daar kunnen ze je dus eigenlijk het enige juiste antwoord geven.

Oftewel tl;dr: vraag het CoolBlue ;) Laat het zeker niet afhangen van de meningen hierover die je hier leest en dat je straks een minder leuke verrassing krijgt en een paar honderd euro kwijt bent voor 3 dagen testen.

[Voor 10% gewijzigd door MicGlou op 05-11-2018 16:15]

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
@GlowMouse In de algemene voorwaarden staat alleen dit:
6. Herroepingsrecht
Soms werkt het gewoon niet tussen jou en je product. In dat geval kun je het product binnen 30 dagen na ontvangst terugsturen. Anders worden jullie er allebei niet gelukkig van. We sturen je een nieuw product of je ontvangt je betaling binnen 3 dagen terug.
‘Daarom’ accepteren we ook als reden.
Kan je aanvullende voorwaarden stellen buiten de AV om en zijn deze dan geldig?

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Schijnbaar wil je kijken of het Android OS en app-landschap voldoende zijn vergeleken met iOS.

Dat uitproberen hoeft niet met de nieuwste apparatuur. En de ervaring alleen thuis is anders dan ook onderweg. Dus: waarom niet huren of een ouder apparaat van iemand voor een weekje lenen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

GlowMouse schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:06:
Dit is helemaal waar. De vraag is wat je gaat doen als Coolblue je toch maar 75% teruggeeft. Heb je een rechtsbijstandsverzekering of wil je er zelf moeite in steken, of laat je Coolblue er liever mee wegkomen?
Ik ben geen groot fan van Coolblue maar in deze zijn ze heel duidelijk. Zolang een product niet beschadigt, vies of incompleet is krijg je gewoon 100% terug. Zie https://www.coolblue.nl/k...rkt-het-retourproces.html

Zoals gezegd; bij een smartphone is dit vrij eenvoudig. Zoals TS al aan geeft is het een kwestie van voorzichtig met het apparaat om gaan en zorgen dat je netjes met de verpakking om gaat.

Uiteraar is er altijd een kans dat dat niet goed gaat. Maar Coolblue is een groot bedrijf. Ze zijn nauwelijks meer in staat iets te verwerken wat buiten hun procedures valt maar dit valt daar gewoon binnen en zal dus gewoon volgens die procedures uitgevoerd gaan worden.

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Spectaculous schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:06:
[...]

Zoals Croga al noemde maakt het praktisch gezien niet zoveel uit of je 'verder gaat dan uitproberen'. De winkel mag alleen de waardeverbinding in rekening brengen die is veroorzaakt door het 'verder gaan dan uitproberen'. Wat is de waardevermindering als je je Apple of Googleaccount koppelt? Die is er niet. Mag dus ook niet in rekening worden gebracht. Coolblue zal die 25% waardevermindering moeten onderbouwen, en bij zo'n standaardbedrag is dat erg lastig.
The Killer schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:17:
@GlowMouse In de algemene voorwaarden staat alleen dit:

[...]

Kan je aanvullende voorwaarden stellen buiten de AV om en zijn deze dan geldig?
Lees ook het artikel erna ;)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

F_J_K schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:18:
Dus: waarom niet huren of een ouder apparaat van iemand voor een weekje lenen?
Waarom wel? Waarom extra moeite doen als bestaande regels en processen je ook gewoon kunnen helpen zonder dat dat extra moeite en/of geld kost?

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Dat stond er net nog niet. Heus. :+

• Bazvv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 11-06 15:37
Een Samsung telefoon zoals de S8+ zit gesealed met een sticker in de verpakking.
Die seal moet je kapotmaken om de telefoon eruit te halen.
Dan kan je het product niet meer terugsturen voor 100% vergoeding.

Edit: Ok misschien te stelling, ze kunnen moeilijk doen erover.
Retour mag alleen in ongeopende verpakking.

[Voor 25% gewijzigd door Bazvv op 05-11-2018 16:35]

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Bazvv schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:27:
Een Samsung telefoon zoals de S8+ zit gesealed met een sticker in de verpakking.
Die seal moet je kapotmaken om de telefoon eruit te halen.
Dan kan je het product niet meer terugsturen voor 100% vergoeding.
Dat kan wel. Het zou mooi zijn als je toch tenminste de moeite neemt om je even in de materie te verdiepen voor je zo stellig dit soort dingen roept.
Edit: Ok misschien te stelling, ze kunnen moeilijk doen erover.
Retour mag alleen in ongeopende verpakking.
Een winkel doet graag moeilijk bij WKOA of garantie omdat veel klanten het er snel bij laten zitten. Dat maakt het nog niet wettig.

[Voor 23% gewijzigd door GlowMouse op 05-11-2018 16:45]

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-06 20:05
Croga schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:23:
[...]

Waarom wel? Waarom extra moeite doen als bestaande regels en processen je ook gewoon kunnen helpen zonder dat dat extra moeite en/of geld kost?
Omdat ik het eigenlijk niet zo fijn vind dat iedereen op de ikke ikke ikke tour gaat. Dat iets mag wil nog niet zeggen dat het geen aanslag is op redelijkheid degelijkheid en de maatschappij. Ja in dit geval als je er netjes mee om gaat hoeft dat weinig extra te kosten en dan zijn de baten duidelijk hoger dan de kosten. Maar met de instelling waarom pers ik niet het uiterste uit wat mogelijk is en mag, zijn er al genoeg dingen kapot gegaan. Onderschat niet hoe asociaal mensen werkelijk kunnen zijn. Simpel voorbeeld zonder te ver uit te wijken van WKOA. Er zijn mensen die zodra ze zien dat een webshop gratis retour heeft bij WKOA (bol.com bijvoorbeeld) expres extra spullen bestellen om bij gratis verzending uit te komen, om vervolgens dus de extra's die ze helemaal niet wilden hebben weer gratis retour te doen. Of bijvoorbeeld hoe standaard het is geworden om kleding in 3 maten en 2 kleuren te bestellen. Ja het kan en mag, maar je hoeft niet altijd gebruik te maken van het uiterste wat kan en mag.

Aan de TS: Maak je niet druk, het toestel zal je bevallen, kijk eventueel wat filmpjes op youtube, ga inderdaad voorzichting om met het toestel de eerste dagen just in case je er toch van af wilt, en coolblue zal praktisch nooit moeilijk doen in zo'n geval. Je hebt op deze manier op een redelijke manier gebruik gemaakt van je mogelijkheden binnen de wet zonder de aso consument uit te hangen.

[Voor 13% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 05-11-2018 16:35]

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

TWeaKLeGeND schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:31:
[...]

Onderschat niet hoe asociaal mensen werkelijk kunnen zijn. Simpel voorbeeld zonder te ver uit te wijken van WKOA. Er zijn mensen die zodra ze zien dat een webshop gratis retour heeft bij WKOA (bol.com bijvoorbeeld) expres extra spullen bestellen om bij gratis verzending uit te komen, om vervolgens dus de extra's die ze helemaal niet wilden hebben weer gratis retour te doen.
Bedankt voor de tip :+
Of bijvoorbeeld hoe standaard het is geworden om kleding in 3 maten en 2 kleuren te bestellen. Ja het kan en mag, maar je hoeft niet altijd gebruik te maken van het uiterste wat kan en mag.
Sommige winkels vinden het juist prettig als je alles met 1x bestellen en 1x retourneren kunt kopen. Beter dan dat je vijf keer net wat anders bestelt en vijf keer retourneert. Was het Zalando niet die het hun klanten zelfs aanraadt? Juist bij kleding moet je het even passen. Als je kleding via een webshop aanbiedt, vraag je ook wel om een fors aantal retouren, en kun je dat meenemen in de beprijzing.

Laten we toch even ontopic blijven :>

• Korlean
PS : ik stelde even (anoniem :p ) de vraag aan CoolBlue en draaide de rollen om (dat ik interesse had in een iPhone XR / XS) hun antwoord :

---
Cool dat je interesse hebt in Coolbue voor de aankoop van een iPhone. Ik begrijp dat je jouw oog liet vallen op de Apple iPhone Xr & Apple iPhone Xs Max, dat zijn mooie keuzes.

------------------

Tevredenheidsgarantie
Op alle aankopen die je doet bij Coolblue geniet je van een 30 dagen tevredenheidsgarantie. Tijdens deze periode kan je jouw aankoop retourneren voor een omruiling of geldteruggave, indien het product niet voldoet aan jouw voorwaarden of verwachtingen. Lees hier onze retourvoorwaarden na.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je toch nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op of bezoek één van onze winkels.

Met vriendelijke groet,

Thomas van Coolblue
Klantenservice medewerker

-------
ze verwijzen dan naar : https://www.coolblue.be/n...erugsturen-en-ruilen.html

op zich een "non-antwoord" omdat in hun voorwaarden niet echt af te leiden is of een toestel opzetten dan wel mag of niet ...

[Voor 4% gewijzigd door Korlean op 05-11-2018 16:52]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Welke shop ook, ze vinden altijd wel een krasje of dergelijks in situatie als deze. Dit heeft ook niets met CB specifiek te maken. Reken er maar op, dat alle shops wel redenen vinden om een korting toe te passen. verder gaan dan wat je in de winkel kunt testen, komt hetzelfde neer dat wanneer je een broek draagt en na het weekend terugstuurt. een iPhone kun je ook zonder ID testen met de basis geleverde Apps. hier lees je meer info van Apple zelf mbt. retouren https://www.apple.com/nl/shop/help/returns_refund

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

(wat op een 1000/1300 € telefoon al aanzienlijk is...)
Waarom zou je meteen all-out gaan op zo'n toestel om te kijken of een overstap het waard is?

Ik kocht een 99 euro toestel om de werking van android te testen, vervolgens een 199 voor snelheid, uiteindelijk een 500 voor kwaliteit, maar met die van 99 euro kon ik al meer dan genoeg testen of Android mij enigszins zou bevallen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-06 20:05
Hackus schreef op maandag 5 november 2018 @ 16:52:
Welke shop ook, ze vinden altijd wel een krasje of dergelijks in situatie als deze. Dit heeft ook niets met CB specifiek te maken. Reken er maar op, dat alle shops wel redenen vinden om een korting toe te passen. verder gaan dan wat je in de winkel kunt testen, komt hetzelfde neer dat wanneer je een broek draagt en na het weekend terugstuurt. een iPhone kun je ook zonder ID testen met de basis geleverde Apps. hier lees je meer info van Apple zelf mbt. retouren https://www.apple.com/nl/shop/help/returns_refund
Zwaar overdreven. Je hebt het recht, en zolang je er respectvol mee om gaat is er niks aan de hand. Bij de meeste winkels is dat zo. Je hebt er ook rotte appels tussen maar CB zal niet proberen de consument te naaien die een retour doet.

• ucsdcom
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 14:13
Als je bij Coolblue kijkt bij de “tweede kans” toestellen, dan kom je vanzelf tegen wat Coolblue bedoelt met haar retour policy: je ziet hele wisselende rijtjes toestellen van geretourneerd met slechts een geopende verpakking tot aan flink beschadigde retouren. Bij die flink beschadigde toestellen gaat die “strafkorting” er vanaf. Op die manier een toestel wat je op zicht hebt retourneren, is natuurlijk te gek voor woorden. Dan heb je gekke dingen gedaan, of hem echt intensief gebruikt.

Formeel is het niet de bedoeling dat je een product wat je op zicht hebt heel intensief gaat gebruiken. Maar stel: je koopt een android toestel en opeens blijkt dat het toestel het met jouw carkit niet doet, dan is het niet wat je mocht verwachten en kan je het toestel retourneren.

Zorg dan vooraf wel dat je hem netjes uitpakt, alle doosjes, toebehoren en verpakkings materialen waar het toestel in terug kan bewaart. Voor het terug sturen je toestel volledig resetten, extra goed opletten dat Samsung account locks of Apple locks ook zijn gereset voor je de telefoon reset. Anders is hij onbruikbaar bij ontvangst door een ander.

Zitten er geen krassen, deuken of andere (minimale) beschadigingen op het toestel en verpak je hem na een reset netjes, dan krijg je je geld terug. Toestel dus niet in je broekzak doen, op tafel laten slingeren of op je auto dashboard knallen tijdens dolke ritjes.

Nu zorg ik wel altijd goed voor mijn toestellen en verpak ik ze als dat kan weer alsof ze niet uit de doos zijn geweest. Bij BCC wilde een manager blijkbaar standaard moeilijk doen, tot de verkoper achter de schermen, maar voor mij net verstaanbaar zei: “ ik heb hem gecontroleerd en het toestel is de doos niet uitgeweest”. Toen kreeg ik mijn geld terug. 3 kwart brengt spullen in een andere staat terug, of komt met een zak vol doosjes etc., open gescheurde verpakkingen en krassen. Dat maakt dat er natuurlijk echt aantoonbaar waardeverlies is voor de shop.Dat ze dan nog iets in rekening brengen is niet gek.

Coolblue reageert natuurlijk ook wel eens anders dan verwacht. Bij Coolblue is mijn ervaring echter zeker niet dat je benadeeld wordt. En retourneren kan dan ook gewoon zonder dat je vooraf moet rekenen op strafkorting.

[Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 05-11-2018 19:04]

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

ucsdcom schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:59:
3 kwart brengt spullen in een andere staat terug, of komt met een zak vol doosjes etc., open gescheurde verpakkingen en krassen. Dat maakt dat er natuurlijk echt aantoonbaar waardeverlies is voor de shop.Dat ze dan nog iets in rekening brengen is niet gek.
Of iets netjes is ingepakt is geen criterium onder wkoa. Herverpakkingskosten mogen niet in rekening worden gebracht. Je mag geen dingen onnodig beschadigen, maar als je alles niet meer goed in de doos weet te puzzelen, is dat geen probleem van de klant.
Als je bij Coolblue kijkt naar de tweedekansjes, moet je goed zoeken naar producten waar 25% korting op wordt gegeven. Nog een aanwijzing dat er iets niet deugt. Je spreekt van een strafkorting, maar de wet biedt geen mogelijkheden voor het toebrengen van leed. Enkel de waardevermindering die het gevolg is van het verder gaan dan uitproberen mogen in mindering worden gebracht. De waardevermindering doordat de verpakking is geopend of de waardevermindering doordat de accu een keer is opgeladen blijft dus voor rekening van de verkoper.

• Medione1210
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13-06 21:23
ucsdcom schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:59:

Formeel is het niet de bedoeling dat je een product wat je op zicht hebt heel intensief gaat gebruiken. Maar stel: je koopt een android toestel en opeens blijkt dat het toestel het met jouw carkit niet doet, dan is het niet wat je mocht verwachten en kan je het toestel retourneren.
Ik heb een keer problemen gehad met retourneren omdat ik een software update had gedaan!
Die kwam update werd voorgesteld en ik had(eigenlijk zonder nadenken) 'ja' geklikt.
Vóór het retourneren heb ik het toestel teruggezet naar de te fabrieksinstellingen, maar de update werd niet ongedaan gemaakt!

Uiteindelijk na heel veel gezeur alsnog mijn geld teruggekregen.

Ik weet niet of de verkoper hier een probleem van mocht maken ,maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik pas nu voortaan goed op en voer pas een update uit als ik zeker weet dat ik het artikel wil behouden.

• Korlean
Medione1210 schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:54:
[...]

Ik heb een keer problemen gehad met retourneren omdat ik een software update had gedaan!
Die kwam update werd voorgesteld en ik had(eigenlijk zonder nadenken) 'ja' geklikt.
Vóór het retourneren heb ik het toestel teruggezet naar de te fabrieksinstellingen, maar de update werd niet ongedaan gemaakt!

Uiteindelijk na heel veel gezeur alsnog mijn geld teruggekregen.

Ik weet niet of de verkoper hier een probleem van mocht maken ,maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik pas nu voortaan goed op en voer pas een update uit als ik zeker weet dat ik het artikel wil behouden.
Was dit bij coolblue? Goed om te weten,zal ik niet doen.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09:08
@glowmouse dat is wel degelijk een criterium. Als jij alles los in de doos pleurt mogen deze kosten wel degelijk doorberekent worden aangezien je niet zorgvuldig bent omgegaan met het product wat wel gesteld wordt als voorwaarde van de wkoa. Nog los van eventuele mogelijke schades bij het niet goed verpakken.

De verpakking dermate beschadigen bij het openen is ook een reden voor waarde vermindering. Als jij de doos van je televisie compleet aan stukken scheurt en hem vervolgens in een andere doos terug stuurt dan mag de verkoper wel degelijk de doos in rekening brengen. Alleen als jij een blister of verpakking open maakt die niet op nieuw te sluiten is mag de verkoper geen kosten doorberekenen omdat je het product moet kunnen testen. Een compleet verscheurde blister daar en tegen is ook weer in rekening te brengen door de verkoper.

Wkoa is geen vrij brief om maar alles te vernielen en dan doodleuk je geld terug te vragen. Je dient de producten zorgvuldig te behandelen op het moment dat ze in jouw bezit zijn. Schades die verder gaan dan nodig om de werking van het product vast te stellen zijn gewoon verhaalbaar ook aan de verpakking

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

mrveenie schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:15:
@glowmouse dat is wel degelijk een criterium. Als jij alles los in de doos pleurt mogen deze kosten wel degelijk doorberekentd worden aangezien je niet zorgvuldig bent omgegaan met het product wat wel gesteld wordt als voorwaarde van de wkoa.
Je kunt prima zorgvuldig met spullen omgaan zonder ze terug in de doos te stoppen. Of dat nou een bureaustoel is waarbij je de gasveer na assemblage niet meer los krijgt, of een moederbord/cpu/koeler-combo is die je gemonteerd (maar goed verpakt) terugstuurt. Zolang je niet verder bent gegaan dan uitproberen en alles terugstuurt, mogen er geen kosten in rekening worden gebracht.

• stftweaker
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-06 22:34
Ze doen hier niet moeilijk over. Zolang jij het product in originele staat en verpakking terug kan sturen is er niks aan de hand. Andere webshops gaan je straffen, coolblue doet deze als tweedekans in de verkoop. Iedereen blij :)

zit gewoon bij de prijs ingecalculeert en is niets iets met slapende honden of gezeur.
Wel onthouden originele staat, geen krasjes dingetjes, en de doos ook 100% goed.

Al hou je het toestel 3 weken geen probleem.

How are you doing?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Het bewijst natuurlijk niets dat CB de sectie 2e kansje heeft. de prijzen daar hebben ook geen weergave of het product is teruggestuurd eo er een bepaald % in mindering is gebracht. er zitten ook gerepareerde artikelen tussen. waar CB aan de klant een nieuw toestel heeft geleverd. dus een aangeboden iPhone kan om verschillende redenen in de sectie 2e kans staan. oa beschadigde gerepareerde s8 incompleet die maar €70,- goedkoper is dan nieuwprijs. maar goed, ik zou sowieso de folie er niet afhalen(van de iPhone)

• TheBorg
  • Laatst online: 13-06 23:10

TheBorg

Resistance is futile.

Draai het eens om. Je besteld en ontvangt straks een iPhone waarvan je verwacht dat deze nieuw is. Dat betekend beschermfolie op het scherm, krasvrij, geen vingerafdrukken, etc. Dat is ook de staat waarin je het toestel terug moet sturen. Alles minder dan dat is namelijk waardevermindering die de winkelier in mindering mag brengen. Is een toestel immers niet meer als nieuw te verkopen dan moet het ding dus naar de "Tweede Kans" afdeling.

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

TheBorg schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:44:
Draai het eens om. Je besteld en ontvangt straks een iPhone waarvan je verwacht dat deze nieuw is. Dat betekend beschermfolie op het scherm, krasvrij, geen vingerafdrukken, etc.
Eens.
Dat is ook de staat waarin je het toestel terug moet sturen.
Oneens. De beschermfolie mag je verwijderen om het scherm in volle glorie te aanschouwen. Natuurlijk laat je ook vingerafdrukken achter als je het toestel vastpakt.
Alles minder dan dat is namelijk waardevermindering die de winkelier in mindering mag brengen.
Dat is niet wat de wet bepaalt.

• mars_photoguy
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 14-05-2019
TheBorg schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:44:
Draai het eens om. Je besteld en ontvangt straks een iPhone waarvan je verwacht dat deze nieuw is. Dat betekend beschermfolie op het scherm, krasvrij, geen vingerafdrukken, etc. Dat is ook de staat waarin je het toestel terug moet sturen. Alles minder dan dat is namelijk waardevermindering die de winkelier in mindering mag brengen. Is een toestel immers niet meer als nieuw te verkopen dan moet het ding dus naar de "Tweede Kans" afdeling.
Niet helemaal mee eens.. als het toestel word teruggestuurd word het een tweede kans.. dus dan betaal je al wat minder omdat iemand er aan heeft gezeten. Meestal is dat maar een paar euro maar als je een nieuwe iphone koopt krijg je ook een nieuwe iphone.

Niet alles is wat het lijkt.

• reller
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:49
Zou je het zelf geen probleem vinden om de nieuwprijs te betalen voor een product wat 2-3 dagen door iemand anders in gebruik is geweest?

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

reller schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:13:
Zou je het zelf geen probleem vinden om de nieuwprijs te betalen voor een product wat 2-3 dagen door iemand anders in gebruik is geweest?
Natuurlijk wil niemand dat, maar dat de wkoa leuker is voor de consument dan voor de ondernemer staat volgens mij niet ter discussie.

• Gomez12
  • Laatst online: 01-04 12:22
mars_photoguy schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:08:
[...]
Niet helemaal mee eens.. als het toestel word teruggestuurd word het een tweede kans.. dus dan betaal je al wat minder omdat iemand er aan heeft gezeten. Meestal is dat maar een paar euro maar als je een nieuwe iphone koopt krijg je ook een nieuwe iphone.
Nope, 90% van de retouren gaat gewoon weer de verkoop in bij CB.

Ze zijn niet gek daar bij CB, ze gaan niet al het geld retourneren (volgens wkoa) en het dan voor minder als 2e kans verkopen.
2e kansjes zijn de gevallen die echt niet meer als nieuw te verkopen zijn.

Voor schermfolietjes en verzegelingen etc hebben fabrikanten gewoon adressen voor.

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06-01 16:38
Lijkt me duidelijk en dat weet je zelf ook wel zonder hier die vraag te stellen !!
Als je de telefoon 3 dagen wilt gebruiken verwacht dan gewoon 75 % geld terug !

Er zijn op internet genoeg reviews en video's te vinden van telefoons tegenwoordig en iedereen heeft tegenwoordig bijna een smartphone dus zo moeilijk is het niet om er een vast te houden en te proberen !

Ga dan niet dingen doen waarvan jezelf al weet dat het eigenlijk niet kan zoals duidelijk blijkt uit je kommentaren in dit topic !

Ik denk erover om voor de kerst een kalkoen te bestellen online en in januari de kalkoen weer terug te sturen 8)7

[Voor 10% gewijzigd door leekers op 06-11-2018 06:34]

"Beautiful Clean Coal"

• TutanRamon
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11-06 12:30
leekers schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 06:32:
...

Ik denk erover om voor de kerst een kalkoen te bestellen online en in januari de kalkoen weer terug te sturen 8)7
Helaas, kalkoenen zijn uitgesloten van het herroepingsrecht :+

We see things as we are, not as they are

• Gomez12
  • Laatst online: 01-04 12:22
TutanRamon schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 06:41:
[...]

Helaas, kalkoenen zijn uitgesloten van het herroepingsrecht :+
Valt een kalkoen in de diepvries onder vers voedsel? Anders valt het officieel gewoon onder de WKOA

Anoniem: 1031525

Het is volgens mij heel simpel: als jij de telefoon bestelt met in je achterhoofd dat je hem vooral een paar dagen wil gebruiken om te kijken of de overstap naar een ander OS iets voor je is, dan moet je ook de verantwoordelijkheid dragen er op een dusdanige manier mee om te gaan.

Hetzelfde geldt voor het lenen van het toestel van iemand anders. Als jij er dan geen hoesje omheen doet en hem na een week met allemaal krassen van je sleutels weer bij mij inlevert, dan kan ik je vertellen dat je bij mij een groot probleem hebt.

De mogelijkheid bestaat dat jij de eigendomsrechten weer overdraagt aan de verkoper. Dat brengt met zich mee dat je op een zeer verantwoorde manier met het product om gaat. Ik heb 3 weken geleden een complete telescoop besteld, uit de verpakking gehaald, alles heel voorzichtig in elkaar gedraaid en een paar dagen uitgeprobeerd. Het ding beviel niet, dus uiteindelijk alles weer heel netjes en voorzichtig los gemaakt en terug in de originele verpakking gedaan. Ik kreeg een compliment van de verkoper, want hij was nog als nieuw en dus door hun ook als dusdanig te verkopen. Ga jij dan ook verantwoord met die telefoon om en zorg ervoor dat, wanneer je hem toch niet wil houden, de verkoper hem weer als nieuw kan verkopen.

• UltraInstinct
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10-06 21:12
Wilt kijken of IOS wat voor hem is bij switchen van android, wilt de duurtste iphone aanschaffen. Klinkt niet echt logisch imo. Ik koop vaak bij Coolblue, je kan het terugsturen als het niet bevalt maar ze gaan het heel erg goed controleren op beschadigingen etc, want het blijft een product van 1500 euro
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True