Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 15:31
Beste,

Ik heb in 2017 in de maand december bij Alternate een voeding gekocht. Het gaat om de Corsair HX1200. Ik gebruik deze voeding voor mijn mining rig. Op de voeding zijn een moederbord + 6 videokaarten (ASUS Radeon RX 570 Strix OC 4GB) aangesloten. De voeding heeft genoeg kracht om deze kaarten van stroom te voorzien. Ik heb er bij de aanschaf dan ook opgelet dat ik een voeding koop die nog reserve heeft zodat de voeding niet gemakkelijk doorbrandt.

Tot begin deze week heeft de mining rig het altijd prima gedaan en heb ik er nooit problemen mee gehad. Nu is zijn er afgelopen maandag 2 SATA poorten van de voeding doorgebrand. Ik kan niet begrijpen hoe dit is gekomen dus ik denk dat mijn voeding defect is geraakt. Kortom, ik verwacht dat ik gebruik kan maken van de garantie.

Nu heb ik mijn voeding teruggestuurd naar Alternate (waar ik de voeding heb gekocht) met de verwachting dat dit onder de garantie valt.

Echter nu begint het probleem: Alternate zegt dat er sprake is van 'user abuse'. Ik heb met Alternate gebeld en uitgelegd dat ik niks apparts heb gedaan met de voeding en dat de voeding het altijd goed heeft gedaan. Verders heb ik de vergelijking gemaakt met een vriend van mij die dezelfde mining rig opstelling heeft als ik en die geen problemen heeft met de voeding. Echter blijft Alternate zeggen dat ik geen garantie heb omdat het onder user abuse valt. Daarnaast claimt alternate dat een voeding ook niet geschikt is om op te minen. Wanneer een voeding gebruikt wordt om mee te minen, dan vervalt volgens Alternate de garantie.

Mijn vraag aan jullie: Klopt het wat Alternate zegt en heb ik dus geen recht meer op garantie? Of heb ik wel recht op garantie en moet Alternate mij een nieuwe voeding opsturen?

Alvast bedankt voor alle hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF want dit heeft niets met aankoopadvies te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-06 22:02
Alternate heeft helaas gelijk in dit geval. Corsair (de fabrikant) zal de voeding ook afwijzen als CID (Custom user damage) aangezien er fysieke schade in dit geval brandschade aanwezig is.

Je kunt de doorgebrande sata power ook los bestellen. Dan kun je weer gebruik maken van de voeding en je mining rig. En ja, deze voedingen zijn inderdaad niet speciaal gemaakt voor mining.

Kort gezegd: was er geen zichtbare schade en de voeding was defect, had alternate hem kostenloos voor je omgeruild.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
McFastFood schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:34:
Alternate heeft helaas gelijk in dit geval. Corsair (de fabrikant) zal de voeding ook afwijzen als CID (Custom user damage) aangezien er fysieke schade in dit geval brandschade aanwezig is.
Dat is wel heel makkelijk niet ? Dus iedere voeding die om welke reden dan ook uit zichzelf kapot gaat heeft volgens jou geen garantie als dit op een manier gebeurt waarbij er iets te zien is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:34
Over het algemeen branden dingen door als ze te zwaar belast of kortgesloten worden. Het standpunt van alternate dat het gebruikersschade is, is dus verdedigbaar. Dat garantie zou vervallen bij het gebruik in een mining-rig zou ik echter in twijfel trekken, dat lijkt me eerder bangmakerij. Neemt echter niet weg dat je van goeie huizen moet komen om een fabricagefout aan te tonen als er iets doorgebrand is.

Ik vraag me nog wel een beetje af wat er precies "doorgebrand" is. Is dat een SATA-stekker? Of een poort op de voeding zelf? In dat eerste geval kun je toch gewoon een nieuw kabeltje gebruiken? Wel ff testen of je 'm goed vastduwt en of er niets met die disk aan de hand is though.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-06 22:38
McFastFood schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:34:

Je kunt de doorgebrande sata power ook los bestellen. Dan kun je weer gebruik maken van de voeding en je mining rig. En ja, deze voedingen zijn inderdaad niet speciaal gemaakt voor mining.

Kort gezegd: was er geen zichtbare schade en de voeding was defect, had alternate hem kostenloos voor je omgeruild.
Wat een onzin. Ze hebben zeker niet zomaar gelijk.
En volgens jou, als een voeding uit zichzelf kapot gaat, en een paar kabels frituurt, heb je geen garantie meer? 8)7
Moet niet veel mooier worden.

[ Voor 26% gewijzigd door WEBGAMING op 03-11-2018 19:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
Als je risercards met een sata aansluiting gebruikt dan kan het voorkomen dat er teveel stroom door de sataconnector wordt getrokken. Uit mijn hoofd is het maximum voor een sataconnector 60w waar een kaart wel 75w of soms meer uit het PCI-e slot kan vragen. In dat geval is het idd een user abuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@McFastFood Bedankt voor je vlugge reactie!
Wel vind ik het dan nog steeds gek dat de voeding van een vriend van mij niet doorbrand terwijl hij precies dezelfde opstelling en instellingen heeft. Ik heb de voeding gekocht met de gedachte dat hij genoeg reserve heeft en dus niet door zou branden.

Vandaar dat ik dus zat te denken dat het om een defect product gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Uszka schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:39:
Als je risercards met een sata aansluiting gebruikt dan kan het voorkomen dat er teveel stroom door de sataconnector wordt getrokken. Uit mijn hoofd is het maximum voor een sataconnector 60w waar een kaart wel 75w of soms meer uit het PCI-e slot kan vragen. In dat geval is het idd een user abuse.
Een heel goed punt. Zaten er videokaarten aangesloten met sata? Dan geef ik de winkel eigenlijk wel gelijk.
Maar ik heb eigenlijk nog nooit mining adapters gezien met een sata aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-06 22:02
PilatuS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:37:
[...]

Dat is wel heel makkelijk niet ? Dus iedere voeding die om welke reden dan ook uit zichzelf kapot gaat heeft volgens jou geen garantie als dit op een manier gebeurt waarbij er iets te zien is ?
Nee, dat is niet mijn beredenering. Ik bedoel te zeggen dat wanneer er fysieke schade (in dit geval) brandschade de fabrikant het product zal afwijzen aangezien ze het naar mijn ervaring als CID zullen zien. (Werk er dagelijks mee)

[ Voor 4% gewijzigd door McFastFood op 03-11-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:17
Uszka schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:39:
Dat is een zeer goed punt.

TS zegt nergens hoe hij z'n SATA-connectors heeft gebruikt. Vertel eens?

Als je ze niet gebruikt zullen ze in ieder geval nooit doorbranden, want dan loopt er ook geen stroom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Uszka In dat geval zou ik wel heel snel de winkel gelijk geven. Sata is niet ontworpen op zo veel stroom.

Meestal zie ik ze met een pcie 6 pin, dat is gewoon prima.
Zo veel stroom over sata laten lopen is gewoon vragen om problemen.

[ Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 03-11-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@mcDavid Beide zijn doorgebrand (de poort op de voeding zelf en de SATA-stekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gebruikte je nou sata adapters? Of sata verloopstukjes oid?

[ Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 03-11-2018 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Leviwal schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:43:
@mcDavid Beide zijn doorgebrand (de poort op de voeding zelf en de SATA-stekker)
Heb je sata gebruikt om je risercards mee te voeden? En hoeveel kaarten op één satakabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cekstuffertz
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
Het enige dat je op een miningrig met SATA van stroom zou moeten voorzien is je SSD. Met SATA adapters werken om je GPU’s van stroom te voorzien (omdat je bijv. te weinig 6pin connectors hebt) is een no-go. Dit is ook overal te lezen en wordt door alle deskundige miners afgeraden.

Hier een quote van een miningforum:

“Which is best?
General rule of thumb is to convert the least number of times as possible to avoid poor quality components. It is also important to understand power draw versus the standard of the connector which you are planning on using. Your video card will pull up to 75w from the PCI-e slot itself, then require the remainder be sent from the PSU rail directly.

6-pin PCI-e Power cable is rated for 75 watts/13 amps, the same amount given by the PCI-e lane on the motherboard.
Molex is rated for 132 watts/11 amps.
SATA is rated for 54 watts/4.5 amps. - Do not convert from SATA to Molex/6-pin, this will cause an overdraw and could result in a fire.”

[ Voor 55% gewijzigd door Cekstuffertz op 03-11-2018 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Leviwal Garantie geldt op 'normaal' gebruik, dus hoe je het aansluit en gebruikt. ga je iets overbelasten vervalt de garantie. de reden van BC-mining heeft daar geen letterlijke betrekking op (had ik ook niet vermeldt bij klachtomschrijving) klachten na 6mnd heeft de koper de bewijslast tegen zich, als je dan zelf aangeeft het te gebruiken op een mining-Rig.....

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 03-11-2018 19:52 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
McFastFood schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:40:
[...]

Nee, dat is niet mijn beredenering. Ik bedoel te zeggen dat wanneer er fysieke schade (in dit geval) brandschade de fabrikant het product zal afwijzen aangezien ze het naar mijn ervaring als CID zullen zien. (Werk er dagelijks mee)
Ik snap prima dat ze de boel afwijzen, maar of dat altijd terecht is denk ik van niet. Er kan best eens ergens iets spontaan doorbranden, ook op bijvoorbeeld een HDD of moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
De voeding heeft 8x 8 pin. Die kaarten hebben allemaal 1x 8 pin nodig, dus dan blijven er maar 2x 8 pin over. Nooit genoeg om de mining adapters te voeden.

Dus ik denk dat de vermoedens correct zijn, er zijn pci adapters aangesloten met sata, dat kan eigenlijk niet anders.
Inderdaad een grote no-no, en dat is inderdaad gewoon verkeerd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@Thralas Hoe bedoel je gebruikt?
Mijn videokaarten zijn aangesloten op een PCI Riser (die gevoed wordt door de voeding) en de kaarten zelf zijn ook van een voedingskabel voorzien die van de voeding afkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

Leviwal schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:58:
@Thralas Hoe bedoel je gebruikt?
Mijn videokaarten zijn aangesloten op een PCI Riser (die gevoed wordt door de voeding) en de kaarten zelf zijn ook van een voedingskabel voorzien die van de voeding afkomen.
Ja, maar hoe? Met SATA-power-kabels?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Leviwal schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:58:

Mijn videokaarten zijn aangesloten op een PCI Riser (die gevoed wordt door de voeding)
Met welke connector van de voeding?
en de kaarten zelf zijn ook van een voedingskabel voorzien die van de voeding afkomen.
Dat zullen de 6+2 pins PCI-e connectors zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Die voeding heeft 'maar' 8 PCIe (6+2) stroomstekkers waarvan er dus iig al zes naar de GPU's zelf gaan en de risers waarschijnlijk met Sata aangesloten worden... Die staan er *nogal* om bekend te smelten en flink wat schade te kunnen maken, als dat de oorzaak is (maak eventueel een foto van de setup?) zou ik het niet raar vinden als het niet onder garantie valt (gebruik van de verkeerde aansluitingen)...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@Compizfox Ja met SATA-power kabels

@Uszka de 6 pins Periperhal & Sata poorten op de voeding
en inderdaad de 6+2 pins PCI-e connectors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cekstuffertz
Als ik een gok mag wagen: Alle GPU’s zijn direct verbonden aan de PSU met 6 pin connectors en de risers die je hebt gekocht kunnen alleen met SATA worden gevoed? Deze risers kun je het beste direct weggooien en vervangen door 6 PIN risers. SATA is niet bedoeld voor meer dan 55w. Je kan eventueel goede kwaliteit 8 pin —> 2x 6 pin splitters gebruiken. Daarmee kun je het redden. Je 8 pin connectors op je PSU zijn geschikt voor 150w.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Het probleem is dus dat je de sata connectors hebt gebruikt om de videokaarten te voeden. Daarmee overbelast je de connectors en smelten ze.
Waarschuw je vriend maar dat hij de opstelling gaat veranderen anders wacht hem hetzelfde probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door Uszka op 03-11-2018 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Leviwal schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:05:
@Compizfox Ja met SATA-power kabels

@Uszka de 6 pins Periperhal & Sata poorten op de voeding
en inderdaad de 6+2 pins PCI-e connectors
Dan zal dat niet gauw onder de garantie vallen... Die zouden volgens de spec max. 54w mogen doen over de 12v lijnen en je riser vraagt al gauw 75w voor de GPU en dan verbruikt de riser zelf ook nog wat extra...
Oftewel: gooi die risers gelijk weg, vertel je vriend hetzelfde te doen en wees blij dat alleen je voeding beschadigd is en niet je huis is afgefikt ;)
En natuurlijk de volgende keer de juiste risers gebruiken, internet staat vol met waarschuwingen over die Sata risers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Het is zeldzaam, maar de winkel heeft 100% gelijk. Zoals nu al 10x gezegd is... Sata is niet bedoeld voor dit soort toepassingen, (en dat word ook op alle mining forums benoemd!) en je hebt gewoon te veel stroom over de sata aansluitingen getrokken.

[ Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 03-11-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan lijkt het me terecht dat je garantie geweigerd wordt. Die kabels zijn niet gemaakt om 75 W overheen te trekken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
Aha het wordt mij helemaal duidelijk. Ik heb dus geen recht meer op garantie vanwegen mijn eigen stomme fout.
Bedankt voor alle hulp!

Wat kan ik devolgende keer het beste zeggen tegen Alternate?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Uszka
Leviwal schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:13:
Sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Leviwal schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:13:
Aha het wordt mij helemaal duidelijk. Ik heb dus geen recht meer op garantie vanwegen mijn eigen stomme fout.
Bedankt voor alle hulp!

De waarheid ? "Ik ben dom geweest , ik heb onjuiste aansluitingen gebruikt " oid.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
RGAT schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:08:
Dan zal dat niet gauw onder de garantie vallen... Die zouden volgens de spec max. 54w mogen doen over de 12v lijnen en je riser vraagt al gauw 75w voor de GPU en dan verbruikt de riser zelf ook nog wat extra...
Ook aan de PSU-kant gaat het mogelijk mis. Zo'n 6-pins molex connector doet 7A per lijntje volgens deze site.

Echter, maar 1 of 2 lijntjes zullen 12V zijn, en ik zie foto's van kabels met 4 sata-connectors.

Met 4x75 = 300 W over (7*12=84 W) of (2*7*12=168 W) kun je sowieso maar 2 connectors gebruiken (en die zijn ook out of spec).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Thralas schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:15:
[...]

Ook aan de PSU-kant gaat het mogelijk mis. Zo'n 6-pins molex connector doet 7A per lijntje volgens deze site.

Echter, maar 1 of 2 lijntjes zullen 12V zijn, en ik zie foto's van kabels met 4 sata-connectors.

Met 4x75 = 300 W over (7*12=84 W) of (2*7*12=168 W) kun je sowieso maar 2 connectors gebruiken (en die zijn ook out of spec).
Je bedoelt 6 pin pcie? Dat is iets heel anders als molex.
6 pin pcie kan officieel 75W aan, en er word alleen gebruik gemaakt van 12V.

Een (normale) sata device zal eigenlijk nooit meer dan 20W verbruiken. Daarom kan je ook 4x sata op 1x 6 pin hebben. In realiteit zal er nooit zo veel stoom overheen gaan. Voor een harde schijf is 10W verbruik al veel.

[ Voor 27% gewijzigd door WEBGAMING op 03-11-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
WEBGAMING schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:17:
[...]
Je bedoelt 6 pin pcie? Dat is iets heel anders als molex.
Nee. De connectors aan de PSU-kant (niet gespecificeerd, bedenkt Corsair zelf).

N.b.: het bedrijf Molex heeft meer connectors dan alleen de 4-pins 'Molex' die we kennen als peripheral power connectors - óók een PCIe power connector of onderstaande is 'Molex'

Daar moet 3.3V/5V/12V/GND overheen. Zoiets dus, als het meezit:

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/media/k2/items/cache/bbdcd49acc4ef5c8faebe21d3a8c9d84_XL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je hoeft mij echt niet uit te leggen dat Molex eigenlijk alleen een merknaam is.
Ik kan je ook met 100% zekerheid vertellen dat de 6 pin pcie GEEN Molex connector is.

De aansluitingen op de voeding zijn gewoon pcie. Dat is gewoon 100% zeker, daar kan geen discussie over zijn. Het is toch gewoon duidelijk te zien?

Dat de stroom aansluitingen niet volgens specificatie zijn is iets anders, en dat gebeurt op bijna alle voedingen.
De connector blijft nog steeds een pcie 6 (of 8 ) pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Thralas schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:15:
[...]

Zou zomaar kunnen, vaak genoeg mensen gezien die dachten slim te zijn en 1 zo'n kabel met 5 Sata aansluitingen te gebruiken om 5 risers (5x75w voor 375w over die 6 pin op de voeding 8)7 8)7 8)7 ) aan te sluiten.
WEBGAMING schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:31:
Je hoeft mij echt niet uit te leggen dat Molex eigenlijk alleen een merknaam is.
Ik kan je ook met 100% zekerheid vertellen dat de 6 pin pcie GEEN Molex connector is.

De aansluitingen op de voeding zijn gewoon pcie. Dat is gewoon 100% zeker, daar kan geen discussie over zijn. Het is toch gewoon duidelijk te zien?

Dat de stroom aansluitingen niet volgens specificatie zijn is iets anders, en dat gebeurt op bijna alle voedingen.
De connector blijft nog steeds een pcie 6 (of 8 ) pin.
Punt is dan ook dat als je PCIe 6 pin connector aan de voeding kant met rare pinout die dus niet evenveel kan leveren als een normale PCIe 6 pin vanwege lagere voltages gebruikt wordt om een rits aan Sata aansluitingen te voeden het wel een probleem is.
Corsair gebruikt 8 pin connectors op de voeding voor de PCIe kabels maar voor de Sata kabels gebruiken ze op de voeding 6 pin connectors, die normaal 75w kunnen leveren als er 3 12v pinnen zijn maar bij Corsair zijn er wat 12v pinnen weg gehaalt om 5v en 3.3v te leveren, oftewel veel meer stroom dan de bedoeling (375w ipv 75w...) over veel minder pinnen...

[ Voor 44% gewijzigd door RGAT op 03-11-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:22
Ligt ook een beetje welke kaarten je voedt via een riser. GTX 10 serie kaarten vragen slechts +/-30W van het pci-e slot.

Dat neemt niet weg dat de SATA connector sterk af te raden is, ook de mechanishce verbinding is zwakker en verhoogt de kans op vonk vorming. De 4pin molex of 6pin pcie is een betere optie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 19:38
Om welke riser gaat het? En waar is deze gekocht? Want(zover ik weet) als niet duidelijk vertelt nog kon verwachten dat de riser niet gebruikt kon worden icm met zijn GPU''s is het product niet conform en kan TS de veroorzaakte schade verhalen op de winkelier en kunnen de risers terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cekstuffertz
loki504 schreef op zondag 4 november 2018 @ 07:59:
Om welke riser gaat het? En waar is deze gekocht? Want(zover ik weet) als niet duidelijk vertelt nog kon verwachten dat de riser niet gebruikt kon worden icm met zijn GPU''s is het product niet conform en kan TS de veroorzaakte schade verhalen op de winkelier en kunnen de risers terug naar de winkel.
Volgens mij haal je wat zaken door elkaar. TS heeft zelf risers gekocht die niet geschikt zijn voor gebruik met zijn GPU kaarten. De risers die TS heeft (met SATA aansluiting) zijn wel conform, maar dan voor hele lichte videokaarten (en ook dan moet je ze eigenlijk vermijden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Cekstuffertz schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:13:
[...]

Volgens mij haal je wat zaken door elkaar. TS heeft zelf risers gekocht die niet geschikt zijn voor gebruik met zijn GPU kaarten. De risers die TS heeft (met SATA aansluiting) zijn wel conform, maar dan voor hele lichte videokaarten (en ook dan moet je ze eigenlijk vermijden).
Ik haal niets door elkaar. Ik stel een aantal vragen om hem mogelijk te helpen. Ik probeer alleen te achterhalen hoe ze geadverteerd zijn. En om welke het gaat. Zodat hij mogelijk via een andere weg geholpen kan worden. Ik stel nergens dat de risers non conform zijn. Alleen dat de kans bestaat. Maar dat nu niet te achterhalen is omdat we niet weten om welke het gaat. En hoe het omschreven staat. Conform zegt namelijk ook iets over de verwachting. Als de risers omschreven stonden als hier sluit met gemaak de zwaarste videokaarten mee aan. Dan is het product niet conform. Dit wil niet zeggen dat het product kapot of niet goed werkt.

Tevens vind ik het raar dat blijkbaar genoeg stroom doorheen mag. En de voeding zelf niet zegt ho dit is teveel. Ik zou er toch niet aan moeten denken dat mijn huis affikt omdat ik een stopcontact iets te zwaar belast. Er zit immers overbelasting beveiliging op.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 04-11-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Een stekker die door brand of smelt is 99.9% een extern probleem want dan ligt de oorzaak buiten de voeding. De voeding heeft het benodigde vermogen gewoon geleverd anders was de stekker niet defect geraakt.

Daarnaast moet je met jouw setup eens gaan kijken naar hoe het zit met de opgegeven mtbf. Je gebruikt consumenten hardware in een server opstelling. Ook zou alternatief zich nog kunnen beroepen dat je niet onder het consumenten recht valt daar het minen gezien wordt als een zakelijke bezigheid. Maar goed dit zijn allemaal randzaken die nu niet spelen maar wel zeker mee kunnen spelen in andere zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Anoniem: 217290 maar die SATA kabel is onderdeel van de voeding. Net zoals een laptop adapter ook onderdeel is van product. En gewoon deugdelijk moet zijn. En dit is gewoon een consumenten koop. Als ik als consument een auto koop. En later besluit om er veel zakelijk mee te rijden betekent dat niet dat het ineens een zakelijke overeenkomst is. (En er zijn genoeg consumenten met mining rigs). En als alles bij Alternatief vandaan komt kan je ook nog zeggen dat Alternate had moet zeggen sorry maar dit gaat niet werken.

Zo ben ik ook vaak genoeg door Azerty gebeld met de mededeling dat het samen niet zou gaan werken. Omdat de onderdelen leken op een complete pc. Maar eigenlijk voor 2 pcs was.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 04-11-2018 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cekstuffertz
loki504 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:04:
@Anoniem: 217290 maar die SATA kabel is onderdeel van de voeding. Net zoals een laptop adapter ook onderdeel is van product. En gewoon deugdelijk moet zijn. En dit is gewoon een consumenten koop. Als ik als consument een auto koop. En later besluit om er veel zakelijk mee te rijden betekent dat niet dat het ineens een zakelijke overeenkomst is. (En er zijn genoeg consumenten met mining rigs). En als alles bij Alternatief vandaan komt kan je ook nog zeggen dat Alternate had moet zeggen sorry maar dit gaat niet werken.

Zo ben ik ook vaak genoeg door Azerty gebeld met de mededeling dat het samen niet zou gaan werken. Omdat de onderdelen leken op een complete pc. Maar eigenlijk voor 2 pcs was.
Als een consument een product ondeugelijk heeft gebruikt heeft een daarmee schade aan het product heeft veroorzaakt vervalt het recht op garantie. De voeding meet niet hoeveel stroom jij per sata connector op je kabel gebruikt.

Daarnaast worden PCIE risers (voor mining) vaak niet verkocht bij de grote pc shops. Ik weet dat zowel Alternate als Azerty deze niet verkopen. TS heeft al aangegeven het product verkeerd gebruikt te hebben, dus daar valt weinig meer over te discussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
loki504 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:04:
@Anoniem: 217290 maar die SATA kabel is onderdeel van de voeding. Net zoals een laptop adapter ook onderdeel is van product. En gewoon deugdelijk moet zijn.
Er is hierboven meermaals beredeneerd waarom het voeden van een PCIe-riser véél meer van een SATA-connector (of de connector aan PSU-zijde) vraagt dan hij volgens de specs zou moeten kunnen leveren.
En dit is gewoon een consumenten koop. Als ik als consument een auto koop. En later besluit om er veel zakelijk mee te rijden betekent dat niet dat het ineens een zakelijke overeenkomst is.
Je staart je blind op het (inderdaad waardeloze) argument van Alternate. 'Je mag niet minen' slaat natuurlijk nergens op, maar feitelijk heeft het er hier alle schijn van dat de hardware op dusdanige wijze is gebruikt dat men had moeten weten dat dat geen eigenlijk gebruik was.
(En er zijn genoeg consumenten met mining rigs). En als alles bij Alternatief vandaan komt kan je ook nog zeggen dat Alternate had moet zeggen sorry maar dit gaat niet werken.
Om dat te laten slagen zou het hele systeem moeten zijn geassembleerd door Alternate. Lijkt me niet aan de orde.
Dat is netjes van ze, maar in de basis geldt dat je zélf onderzoek moet doen of zaken op elkaar passen.

Voor gebruik Chinese risers die op dubieuze wijze out-of-spec via SATA gevoed worden zijn ze in ieder geval niet verantwoordelijk. Men heeft de PCie-power connector niet voor de lol bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Cekstuffertz schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:44:
[...]

Als een consument een product ondeugelijk heeft gebruikt heeft een daarmee schade aan het product heeft veroorzaakt vervalt het recht op garantie. De voeding meet niet hoeveel stroom jij per sata connector op je kabel gebruikt.

Daarnaast worden PCIE risers (voor mining) vaak niet verkocht bij de grote pc shops. Ik weet dat zowel Alternate als Azerty deze niet verkopen. TS heeft al aangegeven het product verkeerd gebruikt te hebben, dus daar valt weinig meer over te discussieren.
Alleen doen moest de Consument wel weten dat hij het verkeerd heeft gebruikt. En dat kan je nu nog niet stellen. En daar valt dus genoeg over te discussiëren.

@Thralas ik staar mij nergens blind op. Ik reageer alleen op iemand die stelt dat consumentenrecht mogelijk niet meer van toepassing is omdat er het om een mening rigide gaat.

En ja ik weet ook dat een sata pcie riser niet heel verstandig is. Maar daarom is het belangrijk dat we de omschrijving weten. Want als de verkoper de gedachte wekt dat je daar de zwaarste kaart aan kan hangen en dat blijkt niet het geval te zijn is de verkoper verantwoordelijk. Ook al staat internet vol met doe xxx niet verhalen.

[ Voor 25% gewijzigd door loki504 op 04-11-2018 11:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Als je spiritus en lucifers bestelt, is de winkel niet aansprakelijk als je je huis ermee affikt natuurlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 11:19
Nou kan het best dat de verkeerde aansluitingen gebruikt worden om videokaarten mee te voeden, maar tegelijkertijd: is het dan terecht dat er dingen uitbranden?
Immers, volgens de specs-pagina in de PriceWatch:
Stroomspanningbeveiliging: Kortsluiting, Overbelasting, Oververhitting, Spanningsbeveiliging
Ofwel, heeft de beveiliging in de voeding niet gefaald als er iets uitbrandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
vanaalten schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:12:
Nou kan het best dat de verkeerde aansluitingen gebruikt worden om videokaarten mee te voeden, maar tegelijkertijd: is het dan terecht dat er dingen uitbranden?

[...]

Hier zat ik ook mee. En de kaarten hebben zover ik weet stabiel gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Alleen als je 't ding volgens de gangbare specificaties gebruikt.

Als je een Tesla vol tegen een muur aanrijdt heeft de autopilot ook niet gefaald.

De overbelastingsbeveiliging is er ongetwijfeld voor bedoeld om een (algehele) piekstroom af te vangen op één van de rails. Op het niveau van één enkele SATA-connector zit er geen beveiligng op, omdat ze er vanuitgaan dat je er een SSD of HDD (~20W worst case, piek?) op aansluit.

Zo'n PCIe riser voldoet aantoonbaar niet aan de specs. Geen speld tussen te krijgen, tenzij je wilt betogen dat het werkelijke verbruik telt (maar dan ligt de bewijslast niet bij de fabrikant/winkel imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Thralas schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:14:
[...]

Alleen als je 't ding volgens de gangbare specificaties gebruikt.

Als je een Tesla vol tegen een muur aanrijdt heeft de autopilot ook niet gefaald.

De overbelastingsbeveiliging is er ongetwijfeld voor bedoeld om een (algehele) piekstroom af te vangen op één van de rails. Op het niveau van één enkele SATA-connector zit er geen beveiligng op, omdat ze er vanuitgaan dat je er een SSD of HDD (~20W worst case, piek?) op aansluit.

Zo'n PCIe riser voldoet aantoonbaar niet aan de specs. Geen speld tussen te krijgen, tenzij je wilt betogen dat het werkelijke verbruik telt (maar dan ligt de bewijslast niet bij de fabrikant/winkel imo).
Maar die beveiliging is er juist om te beschermen. Die auto pilot staat niet altijd aan. En beschermt je ook niet tegen botsing met muur.(tenzij hij aanstaat).

Als ik 5000w uit mijn stopcontact trekt. Slaan de stoppen door en gebeurt er niets. Juist daar is de beveiliging voor bedoeld. Smelt mijn stopcontact weg. Heeft de beveiliging gevaalt.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 04-11-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
@loki504 Maar je trekt geen 5000W uit een 16A groep. Pak een goedkope stekkerdoos van de Action met 1,0 of 1,5mm2 soepele bedrading en sluit daar een 3000W elektrische kachel op aan. Die is eerder zwart dan dat de 16A zekering in de meterkast doorslaat.

Verder hebben we het hier over SATA connectoren met smalle pinnetjes op een vrij slappe plastic connector. Gooi er continu een te hoge stroom doorheen en het wordt warm. Plastic wordt uiteindelijk zacht en pinnetjes komen dichter bij elkaar te liggen. Vervolgens krijg je een kortsluiting met hoge weerstand die niet genoeg stroom trekt om de beveiliging te laten trippen, maar wel voldoende warmte genereert om plastic te laten schroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@loki504 Het gaat op de volgende PCI Risers: PCI Riser 008C Express Extender Cable
Ik heb deze hier gekocth: https://miningwholesale.e...ender-card-adapter-6-pin/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
@Leviwal Zie ik daar een gegoten sata connector? Google eens naar "molded sata cable fire". Je gaat schrikken van die kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
@Leviwal zit de smelt kant aan de voedingskant? Of aan de riser kant.

@_JGC_ Klopt. En als er niet een maximum op staat dan mag je er vanuit gaan dat er gewoon 3k doorheen kan. Mocht het toch smelten is action aansprakelijk. Iets wat ik ook al geopperd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@loki504 De smelt kant zit aan de voedingskant. Dus het kabeluiteinde wat in de voeding moet is gesmolten, maar de SATA poorten in de voeding zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Leviwal schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:43:
@loki504 De smelt kant zit aan de voedingskant. Dus het kabeluiteinde wat in de voeding moet is gesmolten, maar de SATA poorten in de voeding zelf ook.
Dan lijkt mij dat het niet conform is. Anders was de beveiliging wel aangeslagen.

Maar misschien kan iemand met echt concrete juridische kennis je iets veder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 03:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Even samengevat, je voeding brandt door bij gebruik binnen specificatie en de webshop beweert dat het niet onder garantie valt? Moet niet veel mooier worden. Als Alternate (of welke webshop dan ook) dit blijft volhouden zou ik ze passeren en direct bij Corsair aankloppen. Uiteindelijk zal de webshop de garantieregeling via de leverancier laten lopen. Mogelijk is dat Corsair zelf, maar met zo'n antwoord van de webshop denk ik dat ze foto's naar de leverancier/dirstibuteur gemaild hebben en die probeert het af te wimpelen. Doorgaans neemt een klantenservice dan dat antwoord over en heeft de consument pech*.

Maar daarmee is de kous natuurlijk niet af. Sommige merken hebben gewoon een goede reputatie op het gebied van service (Logitech, anyone?) en volgens mij zit je met Corsair ook wel goed. Ik heb eens meegemaakt dat fabrikant de leverancier van ons op z'n flikker heeft gegeven omdat de servicegraad ondermaats was. Ook eens dat de klant gewoon te veel verwachtte, maar dat de fabrikant verzocht om een uitzondering te maken en ons (webwinkel) schadeloos heeft gesteld. Je kan het dus altijd proberen.

Als dit allemaal niet helpt, kun je mogelijk een geschillencommissie proberen (alleen kom ik nergens iets van, Q-shops, Thuiswinkelwaarborg, of het erg goede, Europeesche Trusted Shops tegen...) en anders kun je garantie via juridische wegen afdwingen. Jij kan aantonen waar de voeding voor was en dat alles binnen spec is gebruikt. Daarmee valt het defect gewoon binnen je garantierecht.

*Ik heb op die positie gezeten en moest met sommige leveranciers dan ook erg vervelend in discussie, simpelweg om onze klanten van degelijke producten te voorzien. Voor grotere webshops is dit gewoon te duur, omdat je dan klantenservicemedewerkers nodig hebt die in principe beslissingen van de directie moeten nemen zoals geven we deze leverancier de middelvinger, bestellen we niet meer, moeten we andere voorwaarden bedingen, etc...Oftewel je hebt mensen nodig die een bijna modaal salaris verdienen, i.p.v. onderbetaalde minimumloon wegwerp callcentermedewerkers)

[ Voor 3% gewijzigd door PhatFish op 04-11-2018 15:05 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cekstuffertz
Met die risers zelf is niks mis, je moet die SATA adapter die er bij wordt geleverd direct weggooien. Die kabels zijn meuk, maar die zijn in dit geval niet het probleem geweest blijkbaar. Volgens mij hebben deze PSU’s geen bescherming per individuele poort.
PhatFish schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:57:
Even samengevat, je voeding brandt door bij gebruik binnen specificatie en de webshop beweert dat het niet onder garantie valt? Moet niet veel mooier worden. [/small]
Dit klopt dus niet. Er is dmv adapters verkeerd gebruik gemaakt van het product. Daardoor heb je teveel stroom over een connector getrokken en is deze doorgebrand. Helaas, maar je eigen fout. Als je constant 350w trekt over een poort die bedoeld is voor 200w gaat het uiteindelijk mis door de warmte die vrijkomt.

[ Voor 40% gewijzigd door Cekstuffertz op 04-11-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

loki504 schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:52:
[...]

Dan lijkt mij dat het niet conform is. Anders was de beveiliging wel aangeslagen.
Natuurlijk moet die beveiliging dan wel in orde zijn. En dan nog, wat trekt het systeem van de TS en wat kan de voeding volgens spec leveren? Als de rails allemaal niet overbelast worden, heeft de beveiliging gewoon gefaald en dat valt toch echt gewoon onder de fabrieksgarantie.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Cekstuffertz schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:59:
Met die risers zelf is niks mis, je moet die SATA adapter die er bij wordt geleverd direct weggooien. Die kabels zijn meuk, maar die zijn in dit geval niet het probleem geweest blijkbaar. Volgens mij hebben deze PSU’s geen bescherming per individuele poort.

De laatste post over gebruik binnen specificaties klopt niet. Je hebt het product verkeerd aangesloten en gebruikt en je garantie vervalt dus. Zoek eens op het internet en je zal zien dat je veel soortgelijken gevallen zit.
Waar staat dan dat je er geen sata pci-e riser mag/kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cekstuffertz
loki504 schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:02:
[...]

Waar staat dan dat je er geen sata pci-e riser mag/kan gebruiken?
Lees je even een beetje in over SATA poorten en gebruik bij mining. SATA poorten zijn niet bedoeld voor 75W (dat de risers kunnen trekken). Daar zijn 6 pin connectors voor. Overal op het internet staan waarschuwingen en voorbeelden van doorgebrande kabels door SATA te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Cekstuffertz schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:59:

[...]

Dit klopt dus niet. Er is dmv adapters verkeerd gebruik gemaakt van het product. Daardoor heb je teveel stroom over een connector getrokken en is deze doorgebrand. Helaas, maar je eigen fout. Als je constant 350w trekt over een poort die bedoeld is voor 200w gaat het uiteindelijk mis door de warmte die vrijkomt.
Hier ga ik natuurlijk volledig in mee. Op het label van deze voeding staat overigens prima wat elke rail kan leveren. Als nergens gewaarschuwd wordt voor de SATA-rails en ze volgens het label wél de stroom moeten kunnen leveren die de kaarten nodig hebben, moet het in principe kunnen. Daarbij zal TS de gebruikte kabels op spec moeten checken. Als deze inderdaad onder spec zijn, heeft TS zeker pech en had beter moeten weten.

Oftewel TS: Check even de specificatie van je kabels. Is dat niet in orde, dan heeft Alternate waarschijnlijk gelijk. Ik zou het dan nog bij Corsair zelf proberen, misschien kunnen ze uit coulance iets doen. Zijn die kabels echter binnen spec (eigenlijk zelf even doormeten..voldoen ze niet dan fabrikant van de kabels aansprakelijk stellen + gevolgschade) en anders blijft het pech. Voor een 24/7 systeem moet je zelf zorgen dat alles, van schroefje tot kabel, gewoon in orde is. Eén van de redenen dat enterprise producten zo duur zijn. Er zit gewoon een retourafkoopregeling in de prijs verwerkt, zodat men niet al te veel hoeft te testen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@PhatFish Mijn mining rig trekt 780 watt. Dit zou de voeding dus aan moeten kunnen want de voeding kan 1200 watt leveren.
pricewatch: Corsair HX1200 V2

(Het product in deze topic is de HX1200i. Dit is fout. Het moet gewoon de HX1200 zijn (zie link in dit bericht.))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cekstuffertz
Leviwal schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:16:
@PhatFish Mijn mining rig trekt 780 watt. Dit zou de voeding dus aan moeten kunnen want de voeding kan 1200 watt leveren.

(Het product in deze topic is de HX1200i. Dit is fout. Het moet gewoon de HX1200 zijn (zie link in dit bericht.))
Maar nu haal je weer dingen door elkaar. Dat je PSU genoeg watt kan leveren betekend niet dat hij genoeg connectoren heeft voor 6 risers + 6 GPU’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

En per individuele rail? Dat is veel belangrijker. Je kan gemakkelijk een individuele rail overbelasten terwijl je nog ruim binnen totaalvermogen zit. Om deze reden had AMD bijvoorbeeld gezegd dat je minimaal een 750W voeding nodig had i.c.m. een R9 290. Met een beetje nadenken weet je gewoon dat het ding ca. 25A max van de 12V rail trekt en genoeg 550W+ kwaliteitsvoedingen die dat prima kunnen leveren. Maar je kan ook 800W van een 1200W voeding trekken, als de 12V rails echter maar 700W doen (bijvoorbeeld) ben je het ding gewoon aan het overbelasten. Daarbij heb je degradatie over tijd, waardoor je voeding gewoon minder efficiënt wordt en na bijna 2 jaar gaat dit wel een rol spelen.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
De voeding is niet het probleem. Het probleem is hoe jij de onderdelen hebt aangesloten op de voeding. Als je 75w, of soms zelfs meer AMD kennende, door een sata connector trekt en 3 of 4 risers op een sata kabel aansluit ga je ver buiten specs van die kabel. Het gevolg is dat de connectors smelten. De beveiliging van de rail waar de sata kabel op aangesloten zit zal niet geactiveerd worden want dat zit rond de 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Even vlug gekeken. Een RX570 kan op de piek 225W trekken en je hebt er zes.

Dus 225 / 12 = 18,75A per kaart, totaal 112,5A op de 12V rail.

Heb ik hier een label van de voeding gevonden, 2017 model HX1200.

Dit ding doet max 100A op de 12V rail. Laat je SATA rails e.d. voor wat ze zijn. Je had gewoon een extra voeding moeten gebruiken, dit is boven spec.

Sorry, Alternate heeft gelijk hierin. 12,5A boven spec is eventjes 150W op de piek die je over de rails heen trekt. Een voeding als deze moet dat echt wel aankunnen zo af en toe, maar met piekbelasting wat je met mining nogal vaak kan hebben......helaas, je hebt het echt zelf gesloopt. Ik doe zelf niet aan mining, maar volgens mij is dit precies waarom veel miners toch undervolten en underclocken. Dan maar een lagere hashrate. Of natuurlijk een extra voeding. Ben je van het hele gezeik af.

Overigens heeft dan nog steeds de OCP (Over Current Protection) op de 12V rail gefaaild. misschien toch reden voor Corsair om alsnog garantie of op z'n minst coulance te verlenen.

[ Voor 20% gewijzigd door PhatFish op 04-11-2018 15:34 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cekstuffertz
PhatFish schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:29:
Even vlug gekeken. Een RX570 kan op de piek 225W trekken en je hebt er zes.

Dus 225 / 12 = 18,75A per kaart, totaal 112,5A op de 12V rail.

Heb ik hier een label van de voeding gevonden, 2017 model HX1200.

Dit ding doet max 100A op de 12V rail. Laat je SATA rails e.d. voor wat ze zijn. Je had gewoon een extra voeding moeten gebruiken, dit is boven spec.

Sorry, Alternate heeft gelijk hierin. 12,5A boven spec is eventjes 150W op de piek die je over de rails heen trekt. Een voeding als deze moet dat echt wel aankunnen zo af en toe, maar met piekbelasting wat je met mining nogal vaak kan hebben......helaas, je hebt het echt zelf gesloopt.
Je rekenmethode is juist, maar je maakt een fout aan het begin van je berekening. De GPU haalt het meeste stroom direct van de PSU, maar kan max 75W trekken via de riser. Dan zit je op 4x75= 300W en dat betekend dan weer 300/12 = 25A. Nogsteeds meer dan je over die connector mag trekken.

Vraag aan TS: Staat je PSU op single of multiple rails? Dit is ook een verschil hoe de OCP werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:24

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ja dat is terecht, de PSU heeft toch geen sensor in de connector zitten waarmee hij dat kan meten.

De PSU zelf is beveiligd bovenstaande dingen, dit gaat om de connector specifiek niet de interne PSU.

@loki504 Onwetendheid is geen excuus.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Cekstuffertz schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:34:
[...]

Je rekenmethode is juist, maar je maakt een fout aan het begin van je berekening. De GPU haalt het meeste stroom direct van de PSU, maar kan max 75W trekken via de riser. Dan zit je op 4x75= 300W en dat betekend dan weer 300/12 = 25A. Nogsteeds meer dan je over die connector mag trekken.

Vraag aan TS: Staat je PSU op single of multiple rails? Dit is ook een verschil hoe de OCP werkt.
Nuja, het punt is dat de zwakste schakel (hier dus meeste weerstand) als eerste gaat doorfikken, want dat wordt gewoon het warmst. Dus inderdaad, je risers gaan als eerste en hebben hier de connector aan de voedingkant helaas meegenomen. Heel logisch eigenlijk. Zijn die risers de oorzaak? Misschien. Maar nog altijd meer dan opgegeven vermogen uit de voeding trekken met een continue belasting lijkt hoofdoorzaak. Dan gaat het vanzelf een keer fout. En nog altijd: Even handleiding checken of de OCP ook op de SATA-connectors hoort te werken. Staat daar niks over, dan is garantie misschien nog mogelijk. We hebben het hier ook over Corsair, niet MS-Tech of een ander hakkie takkie merk. Maar als TS garantie krijgt mag hij Corsair ook wel op z'n blote knieën bedanken. De voeding kiezen kan gewoon met middelbare school natuurkunde en dat daarop is TS helaas nat gegaan.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 23:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gisteren dit topic ook voorbij zien komen, ik verbaas mij erover dat de discussies nogaltijd gaande is, terwijl het zo duidelijk is. De S-ATA power connectoren zijn voor andere doeleinden gebruikt dan waar deze voor bedoeld zijn en trek je dan minder of puur max vermogen over deze aansluitingen dan zal het geen probleem zijn, maar ga je ver over de sepcificaties heen dan kun je gewoon wachten op het moment dat het verkeerd gaat en nee... dit zal niet onder garantie vallen.

Vergis je niet het gaat weleenswaar om een voeding met een opgegeven vermogen van 1200Watt, maar dit is een gecombineerd vermogen. Als je zelf dingen bouwt dan zal je hier toch kennis van moeten nemen of het uiteindelijk als leergeld moeten accepteren.

Daarnaast de discussies over de beveiligingen, mogelijk hebben deze ervoor gezorgd dat het hele systeem niet is uitgebrand. Een beveiliging hoeft niet te betekenen dat iets wordt afgeschakeld voordat het fout gaat, maar kan ook op het moment van fout gaan ervoor zorgen dat de schade beperkt blijft.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 04-11-2018 15:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-06 18:38

Baggeraar

Wat een gebagger..

Volgens de datasheet doet de connector max 9A per pin.
https://nl.mouser.com/dat...CRIMP_HOUSINGS-143469.pdf

dat wil dus zeggen volgens de post van Thralas:
Thralas schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:26:
[...]

Nee. De connectors aan de PSU-kant (niet gespecificeerd, bedenkt Corsair zelf).

N.b.: het bedrijf Molex heeft meer connectors dan alleen de 4-pins 'Molex' die we kennen als peripheral power connectors - óók een PCIe power connector of onderstaande is 'Molex'

Daar moet 3.3V/5V/12V/GND overheen. Zoiets dus, als het meezit:

[Afbeelding]
dat je 2x 9A = 18A zou moeten kunnen halen uit de 6 pin. Dat is 216W op de 12V lijn.

volgens corsair zitten er max 4 sata power connecties per kabel. dat wil dus zeggen: ~216w / 4 = 54W per connector.

Sata power heeft een max van 1.5A per contact, 3 contacten voor de 12V lijn maakt in totaal 4.5A = 54Watt

Ergo: De kabels zijn perfect gedimensioneerd voor waar ze voor bedoeld zijn: Sata schijven poweren.

De 75w die de kaarten maximaal uit de PCIe connector halen via het verloopstekker, is simpelweg te veel. Niettegenstaande wil dat dus zeggen dat
1) ofwel de voeding niet (goed) beveiligd is tegen 'user error' waardoor hij meer power kan leveren en daardoor dus de specificatie van zijn eigen componenten overtreft. (= garantie)
2) ofwel dat de connector die gebruikt werd om de connector van de voeding op in te pluggen niet volgens spec was, en dus slecht contact maakt(e) waardoor er warmteontwikkeling is ontstaan. (Ik lees dat de connector langs voedingszijde ook gesmolten is, dus dit is niet van toepassing.)

In mijn opinie, met de info die momenteel aanwezig is, gaat dit inderdaad om garantie. Ook al heeft de gebruiker het product, buiten zijn eigen wil, verkeerdelijk aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Inderdaad, IMHO kan de fabrikant en/of verkoper ook wel nog wat verbeteren aan de documentatie bij de voeding, maximale lasten voor connectoren etc zijn er niet in te vinden meen ik.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

_Dune_ schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:54:
Gisteren dit topic ook voorbij zien komen, ik verbaas mij erover dat de discussies nogaltijd gaande is, terwijl het zo duidelijk is. De S-ATA power connectoren zijn voor andere doeleinden gebruikt dan waar deze voor bedoeld zijn en trek je dan minder of puur max vermogen over deze aansluitingen dan zal het geen probleem zijn, maar ga je ver over de sepcificaties heen dan kun je gewoon wachten op het moment dat het verkeerd gaat en nee... dit zal niet onder garantie vallen.

Vergis je niet het gaat weleenswaar om een voeding met een opgegeven vermogen van 1200Watt, maar dit is een gecombineerd vermogen. Als je zelf dingen bouwt dan zal je hier toch kennis van moeten nemen of het uiteindelijk als leergeld moeten accepteren.

Daarnaast de discussies over de beveiligingen, mogelijk hebben deze ervoor gezorgd dat het hele systeem niet is uitgebrand. Een beveiliging hoeft niet te betekenen dat iets wordt afgeschakeld voordat het fout gaat, maar kan ook op het moment van fout gaan ervoor zorgen dat de schade beperkt blijft.
Is er misscchien een FAQ over? "Hoe kies ik een voeding?" bijvoorbeeld. Ik heb het overigens zelf op een vergelijkbare manier als TS moeten leren, maar dat was dan 16 jaar geleden.

Ik zie wel dit. maar daarin mis ik gewoon de simpele natuurkunde, even los nog van de connectoren. Had TS alles op de juiste 12V PEG connectors, dan nog had de voeding het mogelijk begeven op termijn. Simpelweg het verhaal van Volts, Ampères en vermogen als basis voor het kiezen van een voeding in de FAQ en dit soort topics zouden dan tot het verleden moeten behoren, denk ik dan.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
begintmeta schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:03:
Inderdaad, IMHO kan de fabrikant en/of verkoper ook wel nog wat verbeteren aan de documentatie bij de voeding, maximale lasten voor connectoren etc zijn er niet in te vinden meen ik.
Die zijn ook niet nodig onder de aanname dat het apparaat dat je aansluit zich ook netjes aan de standaard houdt. Als je die specs wilt weten kun je de standaard kopen.

De risers van TS zijn min-of-meer dit:

Afbeeldingslocatie: https://moeilijklastig.nl/verloopjes/MIDI-to-16A.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 04-11-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

begintmeta schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:03:
Dat is ook nergens voor nodig als jij, je houdt aan de specificities van de voeding. De kabels meegeleverd bij de voeding zullen hier aan voldoen zeker bij het merk waar het hier om gaat.

Op dit moment worden er zaken bij gehaald die nergens op slaan. :/ Als men zelf zaken wil gaan bouwen, dan zal je toch moeten inlezen op bebaalde zaken, specificities en bovenal waarschuwingen goed lezen en aannemen. Doe je dat niet dan zal je het gevolg moeten accepteren, zie het als een stukje leergeld.

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 04-11-2018 16:32 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Oké dus Alternate is niet aansprakelijk. Maar dan kan TS alsnog de verkoper van die risers aansprakelijk stellen voor de schade. Omdat ze duidelijk niet deugen. Zeker voor een riser gericht op mining moet een rx 570 er prima op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_Dune_ schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:21:
...
Dat is ook nergens voor nodig als jij, je houdt aan de specificities van de voeding. De kabels meegeleverd bij de voeding zullen hier aan voldoen zeker bij het merk waar het hier om gaat.
...
Het is meer dat IMHO naast 'Connect the SATA cables to your SATA SSD or hard drive’s power sockets.' wat meer informatie zou mogen worden gegeven over correct gebruik, zo wordt het aansluiten van videokaarten met andere stekkers dan 4-polige (en daar impliciet) helemaal niet genoemd bijvoorbeeld.
loki504 schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:54:
Oké dus Alternate is niet aansprakelijk. Maar dan kan TS alsnog de verkoper van die risers aansprakelijk stellen voor de schade. Omdat ze duidelijk niet deugen. Zeker voor een riser gericht op mining moet een rx 570 er prima op draaien.
Ik denk dat die riserverkoper/fabrikant veel meer te verbeteren heeft inderdaad

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 04-11-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cekstuffertz
Nee, wordt weer de schuld bij de Riser fabrikant gelegd. Er is helemaal niks mis met de riser zelf, hij moet alleen goed worden aangesloten (er zijn bijna geen mining rigs die niet werken met dit type risers). Dat wil zeggen op een 6-pin connector zoals ook op de riser zelf zit. De meegeleverde adapter zou er eigenlijk niet bij moeten zitten, maar zorgt er niet voor dat het product niet deugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Cekstuffertz schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:09:
Nee, wordt weer de schuld bij de Riser fabrikant gelegd. Er is helemaal niks mis met de riser zelf, hij moet alleen goed worden aangesloten (er zijn bijna geen mining rigs die niet werken met dit type risers). Dat wil zeggen op een 6-pin connector zoals ook op de riser zelf zit. De meegeleverde adapter zou er eigenlijk niet bij moeten zitten, maar zorgt er niet voor dat het product niet deugd.
Niet de fabrikant. Maar de verkoper. Die geeft immers niet duidelijkheid wat wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@Cekstuffertz PSU staat op multiple rails.

Even gewoon een gedachte: Gek dat dit probleem zich pas voordoet na 10 maanden goed te hebben gedraait. Als ik de reacties geloof, heb ik mijn voeding al vanaf het begin overbelast. Dus dan zou dit probleem al op het begin moeten zijn gebeurt lijkt me toch? Of hoeft dit niet perse het geval te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

*knip* Troll

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 04-11-2018 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cekstuffertz
Leviwal schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:23:

Even gewoon een gedachte: Gek dat dit probleem zich pas voordoet na 10 maanden goed te hebben gedraait. Als ik de reacties geloof, heb ik mijn voeding al vanaf het begin overbelast. Dus dan zou dit probleem al op het begin moeten zijn gebeurt lijkt me toch? Of hoeft dit niet perse het geval te zijn?
Nee hoeft niet perse, doordat je teveel stroom door je kabel trekt komt er warmte vrij. Een mogelijke verklaring voor wat er is gebeurd is dat een connector heel langzaam is gaan smelten en dat nu het punt is bereikt dat er kortsluiting is ontstaan en dat de schade daardoor is ontstaan.
loki504 schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:16:
[...]

Niet de fabrikant. Maar de verkoper. Die geeft immers niet duidelijkheid wat wel en niet kan.
Nee, ook dit is niet waar. De verkoper hoeft niet stap voor stap uit te leggen wat wel of niet kan en hoe alles precies moet worden aangesloten. Helemaal als jij een miningrig gaat maken die 24/7 aanstaat hoor jij als consument research te doen. In dit geval is dit dus niet gedaan, want overal op het internet staat de waarschuwing voor SATA connectoren bij Mining. Nogsteeds verbaasd dat deze discussie zo lang door moet gaan als duidelijk is wat er misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Leviwal schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:23:

Wat is er nou precies kapot? Als het de connector is kan je die of vervangen of een andere erop solderen?
En als je nog handiger bent dan schroef je de voeding open en vervang je daar iets in.
Waar is die voeding nu dan, heb je alweer terug of heeft Alternate hem nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@Cekstuffertz aha oké. Overigens zet ik de mining rig per week 1 keer uit (door een reden die er niet toe doet). Maar dan is het dus een sluipend moordend proces geweest. Duur leergeld ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Cekstuffertz schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:31:
[...]

Nee hoeft niet perse, doordat je teveel stroom door je kabel trekt komt er warmte vrij. Een mogelijke verklaring voor wat er is gebeurd is dat een connector heel langzaam is gaan smelten en dat nu het punt is bereikt dat er kortsluiting is ontstaan en dat de schade daardoor is ontstaan.

[...]

Nee, ook dit is niet waar. De verkoper hoeft niet stap voor stap uit te leggen wat wel of niet kan en hoe alles precies moet worden aangesloten. Helemaal als jij een miningrig gaat maken die 24/7 aanstaat hoor jij als consument research te doen. In dit geval is dit dus niet gedaan, want overal op het internet staat de waarschuwing voor SATA connectoren bij Mining. Nogsteeds verbaasd dat deze discussie zo lang door moet gaan als duidelijk is wat er misgaat.
De hele reden dat er een discussie is komt omdat jij er vanuit gaat dat beide bedrijven geen schuld hebben. En ik het daar niet mee bent. Omdat het product de indruk wekt dat je het met een sata kabel kan verbinden. Wat blijkbaar niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviwal
@Soldaatje Het kabeluiteinde wat in de voeding moet is deels gesmolten, maar de SATA poorten in de voeding zelf ook. Of de SATA poorten in de voeding helemaal kapot zijn (dus geen stroom meer doorvoeren) weet ik niet want Alternate heeft de voeding nog. Alternate heeft mij niks gezegt over hoe defect en wat er defect is. Ze zeiden alleen User Abuse. De medewerker aan de telefoon kon mij niet helpen met waarom het niet onder garantie valt en ze nemen hiervoor nog contact met mij op.
Bedankt voor de tip iig. Stel dat er niks uitkomt dat is een neiuwe connector erop solderen wellicht een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Leviwal Misschien kan @Alternate.nl @AlternateBE hier antwoord op geven in dit topic.
(wel zo netjes om hun ook de kans op reageren te geven)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je kan altijd nog een RMA ticket bij Corsair aanmaken (met factuur erbij) en vragen of zij je willen helpen. Niet geschoten is altijd mis, misschien zijn ze je goedgezind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:06
Daarnaast claimt alternate dat een voeding ook niet geschikt is om op te minen. Wanneer een voeding gebruikt wordt om mee te minen, dan vervalt volgens Alternate de garantie.
Ik vind dit toch zo'n onzin argument, doen andere webshops helaas ook wel eens.
De voeding moet gewoon aankunnen wat hij kan volgens de specificaties, als dat nou met minen, gamen, encoden of wat dan ook is zou er niet toe moeten doen.
Als de voeding binnen een jaar met gebruik volgens de specificaties ( gedeeltelijk ) kapot gaat is dat geen '' user abuse '' maar gewoon een ondeugdelijk product.

Hopelijk komt Alternate zsm met een oplossing voor je, maar ik ken ze niet anders dan dat ze alles aangrijpen '' minen, user abuse '' om maar niet hoeven te vergoeden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

JohanNL schreef op zondag 4 november 2018 @ 23:14:
[...]

Ik vind dit toch zo'n onzin argument, doen andere webshops helaas ook wel eens.
De voeding moet gewoon aankunnen wat hij kan volgens de specificaties, als dat nou met minen, gamen, encoden of wat dan ook is zou er niet toe moeten doen.
Als de voeding binnen een jaar met gebruik volgens de specificaties ( gedeeltelijk ) kapot gaat is dat geen '' user abuse '' maar gewoon een ondeugdelijk product.

Hopelijk komt Alternate zsm met een oplossing voor je, maar ik ken ze niet anders dan dat ze alles aangrijpen '' minen, user abuse '' om maar niet hoeven te vergoeden.
Alleen is aan het begin van dit topic al vastgesteld dat de voeding weldegelijk foutief gebruikt is, er is te veel (buiten specificities) gevraagd van de S-ATA voedingslijnen. Nogmaals de 1200 watt kun je niet van elk lijntje halen. Het opgegeven vermogen is een optel som van de verschillende rails en lijnen. Op elke voeding staat exact aangegeven waar welke aansluiting voor bedoeld is en hoeveel vermogen er van een rail of lijn gevraagd mag worden. Hier zal een bepaalde marge ingebouwd zijn, zodat iets niet direct stuk gaat bij overvraag, maar als dit langdurig is zal dit zeker fout gaan.

En ja... Een Alternate medewerkers heeft zich ongelukkig of fout uitgedrukt om aan te geven dat de voeding niet geschikt is voor mining. Al hoe wel je kunt je afvragen of een dergelijke voeding geschikt is voor 24/7 gebruik waarbij een groot deel van het vermogen gevraagd wordt.

Om even snel een voorbeeld te geven van een PSU die geschikt is voor 24/7 gebruik click ruim tweemaal de prijs van de voeding die hier besproken wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 04-11-2018 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MTBF volgens corsair is 100.000 uur wat inhoud 11 jaar non stop...
dus ja daar mag je dan wel van uitgaan dat de voeding 24/7 gebruikt kan worden voor tenminste een aantal jaren. 100.000 vind ik overigens hoog voor een consumenten voeding maar dat daargelaten.

De vraag die eerder speelt is of minen wel als een consumenten activiteit gezien mag worden of dat dit toch meer zakelijk gezien moet worden. In het eerste zou alternate mogelijk moetten adviseren / aangeven aan de consument of de voeding wel of niet geschikt is voor het minen. Maar ik durf wel te stellen dat minen niet als normaal consumenten gebruik gezien hoeft te worden dus dat dat niet van toepassing is hier.

Daarnaast is al vast gesteld dat verkeerd gebruik hier de oorzaak is dus op garantie hoeft TS niet te rekenen, hooguit dat coulance nog gegeven wordt maar dat is service en geen verplichting voor alternate.

Smelten van connecteren is nu eenmaal eigenlijk altijd user abuse in de vorm van verkeerd gebruik / over belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op maandag 5 november 2018 @ 01:19:
MTBF volgens corsair is 100.000 uur wat inhoud 11 jaar non stop...
dus ja daar mag je dan wel van uitgaan dat de voeding 24/7 gebruikt kan worden voor tenminste een aantal jaren. 100.000 vind ik overigens hoog voor een consumenten voeding maar dat daargelaten.

De vraag die eerder speelt is of minen wel als een consumenten activiteit gezien mag worden of dat dit toch meer zakelijk gezien moet worden. In het eerste zou alternate mogelijk moetten adviseren / aangeven aan de consument of de voeding wel of niet geschikt is voor het minen. Maar ik durf wel te stellen dat minen niet als normaal consumenten gebruik gezien hoeft te worden dus dat dat niet van toepassing is hier.

Daarnaast is al vast gesteld dat verkeerd gebruik hier de oorzaak is dus op garantie hoeft TS niet te rekenen, hooguit dat coulance nog gegeven wordt maar dat is service en geen verplichting voor alternate.

Smelten van connecteren is nu eenmaal eigenlijk altijd user abuse in de vorm van verkeerd gebruik / over belasting.
Maar geldt dat dan ook voor een pc die 24/7 gebruikt wordt om te gamen op hoge load, een pc met een bootlading aan hardeschrijven of achterlijke quad-sli/crossfirex setup?...
Als je niet mag minen met de voeding binnen garantie, dan komt het er dus op neer dat je de voeding niet 24/7 mag gebruiken. Wat nou als je dan 23/7 mining doet... De voeding is gemaakt (zegt de fabrikant) om x stroom te leveren, als de voeding dat niet langer dan een kwartiertje achter elkaar kan moet de fabrikant dat duidelijk melden, in alle andere gevallen zou het niet uitmaken of je de voeding gewoon gebruikt door minen of wat dan ook...
Die 'regel' (voor zover dat geldig is...) dat met minen je garantie vervalt is gewoon doordat er veel mensen als TS zijn die iets slopen en dan naar de winkel rennen voor gratis nieuwe spullen.

Dat hier TS geen garantie heeft is al op pagina 1 duidelijk, maar wat nou als er degelijke risers gebruikt waren en de voeding een productiefout had, waarom zou dat dan niet onder garantie vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cekstuffertz
RGAT schreef op maandag 5 november 2018 @ 01:46:
[...]
Dat hier TS geen garantie heeft is al op pagina 1 duidelijk, maar wat nou als er degelijke risers gebruikt waren en de voeding een productiefout had, waarom zou dat dan niet onder garantie vallen?
Nogmaals, de risers zijn degelijk, ze zijn alleen verkeerd aangesloten door TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@RGAT volgens mij lees je maar half mijn bericht :).

Het gaat erom of minen gezien mag worden als een consumenten bezigheid of dat dit als zakelijk gezien moet worden. Niet of een voeding dit wel of niet aan kan. Als minen als zakelijk bestemt wordt het uiteindelijk doel is geld verdienen en dat wordt gezien als een zakelijke bezigheid kan dat nogal gevolgen hebben voor de rechten die TS heeft. Op het moment dat jij goederen voor een zakelijke toepassing koopt heb je niet langer het consumentenrecht aan je zijde. Dan ben je afhankelijk van de afspraken met leveranciers.

Onder andere WKOA, en de garantie gaan dan sowieso al overboord.

Of minen zakelijk gezien moet worden durf ik niet zeker te zeggen ik weet niet of hier al eens uitspraken over zijn gedaan op juridisch vlak. Maar er zijn meer voorbeelden waar mensen denken als consument dingen te kopen en onder het consumenten recht te vallen dit is echter lang niet altijd zo. Het soort gebruik kan wel degelijk van invloed zijn of het onder consumentenrecht valt of niet.

Een schoonmaakster die de hele dag bedrijfspanden schoonmaakt en een stofzuiger koopt bij een willekeurige elektro zaak voor haar werkzaamheden kan zich ook niet ineens beroepen op het feit dat ze het als consument heeft gekocht. Het betreft dan zakelijk gebruik.

24/7 games is ook niet realistisch en in een game trek je niet constant 95% load van je setup waar een mining rig dat wel doet. Maar nogmaals het gaat om hoe dit juridisch wordt aangeplakt of het consumenten gebruik is of zakelijk. Het is in ieder geval niet direct zo dat TS als consument aangemerkt zal worden nu die duidelijk heeft aangegeven het als mining rig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-06 10:18
RGAT schreef op maandag 5 november 2018 @ 01:46:
[...]
De risers hebben niets met de zaak te maken. Het probleem is dat er een videokaart (met hoog verbruik) aan een SATA aansluiting is gehangen. Of je dat nu met een riser, of een adapterkabel doet, dat maakt niet uit.

Met de voeding is waarschijnlijk ook niets mis geweest. Sterker nog: het kan goed zijn dat die nog prima werkt, al weet je langs de buitenkant niet of er vanbinnen nog iets is doorgebrand buiten de connector.

Het probleem is dat er te grote stromen over een connector zijn gelopen, en die connector is daar niet op voorzien. De TS heeft zijn les geleerd lijkt me, en gelukkig zonder veel schade. Met wat pech breekt er brand uit.

Je zou nog de voeding kunnen laten bekijken door iemand die er iets vanaf weet, om te kijken of die nog gebruikt kan worden. Garantie kan je vergeten, maar met wat geluk is die voeding nog 10 jaar bruikbaar voor iemand die die SATA connectoren niet nodig heeft.
Pagina: 1