Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wij starters worden vergeten

Pagina: 1
Acties:
  • 931 views

• Aviv1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 31-05 22:03
<selfpitty>

Hallo,

Liep laatst in Bos en Lommer langs een aantal hagelnieuwe appartementencomplexen (vlakbij metrostation de Vlugtlaan). Voor de lol liep ik eens naar het portiek van een van de complexen om daar de naamboordjes af te lezen. Van de 60 namen stond er slechts één a twee Nederlandse namen tussen. Vrijwel alle namen waren *kuch* . (ban incoming)
Hoe is het mogelijk dat starters zoals ik - een autochtone, hoogopgeleide man van 28 - onmogelijk aan een starterswoning komen in de omgeving Amsterdam/Almere? Het bedrijfsleven bevindt zich allemaal in deze regio en ik moet dus ook daar wonen. Met mijn salaris mag ik met een hoop pijn en moeite €195k lenen, maar dat is lang niet genoeg. Daarnaast krijg je voor dat geld ook ontzettend weinig (gem. 52m2). Huren is geen optie, dat is veel duurder dan een hypotheek en je heb te maken met malafide, hebzuchtige huurbazen die willen dat je 4x de huur verdient. Ondertussen halen we ook hordes "kennismigranten" naar Nederland. Slimme en vooral keihard werkende Indiërs die voor ons het technische IT werk doen. Dit omdat de meeste Nederlanders daar niet voor zijn opgeleid/geen zin in hebben; zij doen liever sales, marketing en projectmanagement. Deze kennismigranten genieten van de zogenaamde 30% regeling. Hierdoor hebben zij meer te besteden aan woonlasten wat de huurprijzen nog weer verder opwerkt. En dan nog te zwijgen over al die buitenlandse studenten die hierheen komen. De randstad is de laatste jaren gigantisch overvol geraakt. De treinstations puilen uit van de forenzen, de wegen staan muurvast. Alles gebeurt hier! Maar er is weinig ruimte en er zijn geen starterswoningen! En wat doet onze overheid? Geen ene moer, struisvogelpolitiek. Zij houden zich vast aan bestemmingsplannen en zijn extreem traag in hun besluitvorming. Ik ben al 2 jaar bezig iets te vinden maar de makelaar belt weer op dat iemand heeft overboden of je bent niet uitgeloot. Maar wij jonge, goed opgeleide starters zijn de drijfveer achter de huidige maar vooral toekomstige economie! Daar moet in worden geïnvesteerd, zij moeten meer aandacht/voorrang krijgen dan (kennis)migranten. Beperk de randstad voor de werkende massa en eenieder die ergens anders werkt/hand ophoudt; gaat alstublieft buiten de randstad wonen.

</selfpitty>

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:18
Klopt, Amsterdam is hard aan het internationaliseren en de koop-/huurprijzen volgen die trend. Sprak vorige week iemand die uit Tel Aviv is gekomen, die vond het allemaal nog wel meevallen in de zin dat je daar minimaal een ton moet meenemen om iets te kunnen kopen. Hoge huren waarbij je rustig de helft van je inkomen aftikt vond ze heel normaal. Wen er maar aan, ik denk niet dat dit proces nog terug te draaien is zonder serieuze recessie.

• Schnupperpuppe
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Ik heb even snel gezocht op Funda. Amsterdam en omgeving, max. 175k.
562 resultaten. Problem solved ;-)

Heb je niet teveel noten op zang?

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 01:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou zeggen tegen alle starters: zoek mekaar op en ga lekker in Schubbekutteveen samen een nieuw bedrijf beginnen zodat je dáár kunt wonen en werken.
Het idee dat alléén in de Randstad werk te vinden is en 'dat daar alles gebeurt' is gewoonweg niet waar. Maar daar moet je jezelf wel voor open willen stellen en schijnbaar wil TS dat niet.

Er is nou eenmaal weinig ruimte (over) in de Randstad, en dus slaat de verhouding vraag/aanbod door... je kunt je er druk over maken maar dat lost zo weinig op.

[Voor 23% gewijzigd door Icephase op 02-11-2018 12:53]

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Typisch Amsterdams. Denken dat er buiten Amsterdam niet gewoond en gewerkt kan worden ;)

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:24
Dus je hebt geen geld achter de hand, komt net kijken, vindt jezelf nogal zielig en vindt dat de overheid jou als autochtoon maar moet helpen omdat je verwachtingen (Woonruimte in Amsterdam) en mogelijkheden (geen geld, lage leencapaciteit) ruim uit elkaar liggen?

Jij komt er wel..

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:28
5 jaar terug had ik een collega die een huis zocht. Natuurlijk hetzelfde gezeik want huizen zijn altijd te duur. Ik gaf een bepaalde wijk aan als voorbeeld waar ik zelf vandaan kom. De wijk stond nogal bekend als een "achterbuurt". Omdat er veel flats zijn met relatief veel buitenlanders. Die huizen waren wel relatief gezien goedkoper. Voor 180k had je al een rijtjeshuis met een tuin en al.

Weet je wat hij zei?
"Ik ga toch niet in een Turkenbuurt wonen."

Nu 5 jaar later in die wijk zijn die appartementen gesloopt en zijn er nieuwbouwhuizen gekomen en staan mensen te duwen en te trekken om in aanmerking te komen voor een woning. Prijzen gaan richting de half miljoen euro. Dan zien ze dat daar nogal veel buitenlanders zijn, en hoor je precies hetzelfde wat jij nu verteld:
"Die buitenlanders krijgen wel woningen, en wij niet."

Bos en lommer is ook zo'n buurt. Vroeger wilde niemand er wonen, en nu er een tekort is voelt men zich verheven over de medelanders.

• JelleHerpen
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-02 13:34
Wen er maar aan want zo gaat het voorlopig nog even door. De economie trekt aan, mensen willen een nieuw huis. Mensen blijven niet meer tot hun 30ste thuis wonen en verhuizen naar een plek waar ze dichtbij hun werk wonen. Overigens vraag ik me af dat jij vanaf een naam al kan lezen of het een zogenoemde kennismigrant is of een beste man/vrouw/familie die hier jaren geleden naartoe zijn gevlucht kinderen hebben gekregen in Nederland en deze zichzelf de pleuris in hebben gewerkt/geleerd om de zaakjes goed op orde te hebben.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06-2019
Aviv1 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:41:
<selfpitty>

Hallo,

Liep laatst in Bos en Lommer langs een aantal hagelnieuwe appartementencomplexen (vlakbij metrostation de Vlugtlaan). Voor de lol liep ik eens naar het portiek van een van de complexen om daar de naamboordjes af te lezen. Van de 60 namen stond er slechts één Nederlandse naam tussen. Vrijwel alle namen begonnen met *kuch* . (ban incoming) Hoe is het mogelijk dat starters zoals ik - een autochtone, hoogopgeleide man van 28 - onmogelijk aan een starterswoning komt in de omgeving Amsterdam/Almere?
Omdat er nóg duizenden zijn zoals jij. Vraag en aanbod. Ik zou verwachten dat ik dát aan een "hoogopgeleide man" niet uit hoefde te leggen..
Het bedrijfsleven bevindt zich allemaal in deze regio en ik moet dus ook daar wonen.
Gelul. Meer woorden kan ik er niet vuil aan maken.
Met mijn salaris mag ik met een hoop pijn en moeite €195k lenen, maar dat is lang niet genoeg. Daarnaast krijg je voor dat geld ook ontzettend weinig (gem. 52m2).
Ja, je hebt ook gelijk. Eigenlijk zou je met jouw nét-bovenmodale salaris gewoon een vrijstaande jaren-30 villa aan de Apollolaan moeten kunnen kopen.
Huren is geen optie, dat is veel duurder dan een hypotheek en je heb te maken met malafide, hebzuchtige huurbazen die willen dat je 4x de huur verdient.
Dus je kán het wel betalen, maar je wil het gewoon niet. Tsja.
Ondertussen halen we ook hordes "kennismigranten" naar Nederland. Slimme en vooral keihard werkende Indiërs die voor ons het technische IT werk doen. Dit omdat de meeste Nederlanders daar niet voor zijn opgeleid/geen zin in hebben; zij doen liever sales, marketing en projectmanagement. Deze kennismigranten genieten van de zogenaamde 30% regeling. Hierdoor hebben zij meer te besteden aan woonlasten wat de huurprijzen nog weer verder opwerkt. En dan nog te zwijgen over al die buitenlandse studenten die hierheen komen. De randstad is de laatste jaren gigantisch overvol geraakt. De treinstations puilen uit van de forenzen, de wegen staan muurvast. Alles gebeurt hier! Maar er is weinig ruimte en er zijn geen starterswoningen! En wat doet onze overheid? Geen ene moer, struisvogelpolitiek. Zij houden zich vast aan bestemmingsplannen en zijn extreem traag in hun besluitvorming. Ik ben al 2 jaar bezig iets te vinden maar de makelaar belt weer op dat iemand heeft overboden of je bent niet uitgeloot. Maar wij jonge, goed opgeleide starters zijn de drijfveer achter de huidige maar vooral toekomstige economie! Daar moet in worden geïnvesteerd, zij moeten meer aandacht/voorrang krijgen dan (kennis)migranten.
Want? Dat werk moet ook gedaan worden, maar jullie fucking millenialsneeuwvlokjes vinden jezelf daar te goed voor.

Wat een gejank zeg :O

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Schnupperpuppe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:50:
Ik heb even snel gezocht op Funda. Amsterdam en omgeving, max. 175k.
562 resultaten. Problem solved ;-)

Heb je niet teveel noten op zang?
Die gaan voor 200+ weg. Het is heel gebruikelijk om huizen tegenwoordig onder de marktwaarde in de verkoop te gooien.

Verder: VVD. Enough said.

Die vinden dit allemaal prachtig want hun achterban kan dik cashen. Denk je niet dat er in Den Haag niet besproken is wat de gevolgen zijn van het platgooien van de bouw in 2008/2009? Is allemaal goed over nagedacht hoor :)

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16-06 14:55
<selfpitty>
Voor de lol liep ik eens naar het portiek van een van de complexen om daar de naamboordjes af te lezen. Van de 60 namen stond er slechts één a twee Nederlandse namen tussen. Vrijwel alle namen waren *kuch* . (ban incoming)
Hoe is het mogelijk dat starters zoals ik - een autochtone, hoogopgeleide man van 28 - onmogelijk aan een starterswoning komen in de omgeving Amsterdam/Almere?
Waarom denk je dat deze bewoners, zonder ze ooit gesproken te hebben, dan ook werkelijk autochtone Nederlanders zijn? Ik ken véél mensen die net zo autochtoon zijn als jij :X
CBS gebruikt de volgende definitie: "beide ouders zijn in Nederland geboren, ongeacht het land waar iemand zelf is geboren."

Je insinueert dus iets dat pertinent onwaar is, wat ook geen verassing is na het lezen van je pleidooi rant.

[Voor 5% gewijzigd door Tomino op 02-11-2018 12:59]

• krosis
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10-05 13:27
Leuk, een hoop onzin gemixt met racisme. Je had tenminste nog wat paragrafen kunnen gebruiken. "Ik ben blank dus ik heb recht op een woning waar het krap is". Zo zie je maar dat hoogopgeleid != intelligentie.

• Aviv1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 31-05 22:03
Alfalva schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:55:
[...]

Omdat er nóg duizenden zijn zoals jij. Vraag en aanbod. Ik zou verwachten dat ik dát aan een "hoogopgeleide man" niet uit hoede te leggen..

[...]

Gelul. Meer woorden kan ik er niet vuil aan maken.

[...]

Ja, je hebt ook gelijk. Eigenlijk zou je met jouw nét-bovenmodale salaris gewoon een vrijstaande jaren-30 villa aan de Apollolaan moeten kunnen kopen.

:)

[...]

Dus je kán het wel betalen, maar je wil het gewoon niet. Tsja.

Ik kan geen €1k per maand missen aan huur, vriend. Ik ben het ook niet bereid te betalen voor wat ik ervoor krijg. Laat ik het zo zeggen; ik zal de "vraag" niet nog groter maken door te helpen met vragen.

[...]

Want? Dat werk moet ook gedaan worden, maar jullie fucking millenialsneeuwvlokjes vinden jezelf daar te goed voor.

Dat is dus wat ik zeg, aap. Wij Nederlanders vinden ons daar inderdaad te goed voor met als gevolg dat wij oostblokkers/Indiërs hierheen moeten halen.. en die moeten ook weer wonen.

Wat een gejank zeg :O

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 07:13
Hoe is het mogelijk dat starters zoals ik - een autochtone, hoogopgeleide man van 28 - onmogelijk aan een starterswoning komen in de omgeving Amsterdam/Almere?
De randstad is de laatste jaren gigantisch overvol geraakt.
Anders nog iets?

• krosis
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 10-05 13:27
Je bent niet Tweaker waardig. Ga fietsen.

• tha_crazy
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:07

tha_crazy

Mafketel

Wat ben ik toch blij dat ik lekker in een dorp in brabant woon.
Werk op 20 minuten afstand, en als ik wat anders wil dan kan ik dat ook makkelijk in een half uurtje rijden.
En nee, ik ben niet hoog opgeleid, gewoon MBO, 28 jaar oud. Software programmeur.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

En zo is het wel genoeg. Andere users uitmaken voor aap ga je maar ergens anders doen. Met deze insteek is dit totaal kansloos als topic. Na even afkoelen zou je eens een kijkje kunnen nemen in de discussie die hier al langer loopt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True