Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik zoek een?
Indicatie voor kant en klare NAS of componenten zelfbouwserver voor opzetten eigen clouddienst en eventueel VPN-server

Wat is je budget?
In principe maakt dit niet uit, al hoef ik geen professionele datacenterserver. Als ik dan een getal moeten noemen: +-€600?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open (elk advies is welkom!) echter heeft zelfbouw de voorkeur i.v.m mogelijke upgrades of uitbreidingen in de toekomst (en dat blijft natuurlijk het leukste :) ).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Ik ben een paar weken geleden begonnen met experimenten met domotica (Home Assistant op een Raspberry Pi 3B+ met wat sensoren en KaKu-switches) in mijn studentenkamer (éénkamerappartement van ca. 30m2). Ik kwam op gegeven moment op het punt dat ik dit systeem graag wil uitbreiden en o.a. veilig vanaf buitenshuis wil kunnen benaderen. Na wat zoeken werd mij duidelijk dat een VPN hiervoor de veiligste optie is. Een externe VPN-provider wil ik niet en helaas heeft mijn huidige router (Linksys EA4500) geen VPN-server mogelijkheden.

Online privacy (met name datahonger van diverse bedrijven) staat bij mij redelijk hoog in het vaandel en hierom draait naast HA ook PiHole op de Raspberry. Momenteel gebruik ik Onedrive als clouddienst maar hier wil ik eigenlijk ook vanaf en mijn bestanden zelf gaan beheren. Hierbij is een VPN ook geen overbodige luxe met het ook op veiligheid.

TL;DR wenslijst:
  1. Persoonlijke bestanden op een eigen cloud/fileserver opslaan (moet ook buitenshuis te benaderen zijn). Dient ter vervanging van Onedrive. Het doel is om deze uiteindelijk te koppelen aan een domein (zoiets als nas.weetiknogniet.nl),
  2. Capaciteit: 4TB in RAID 1 (2x WD Red 4TB bijv.). In het geval van een NAS dus minimaal 2x3.5"-bays,
  3. Zelf een VPN-server hosten om buitenshuis mijn thuisnetwerk veilig te kunnen benaderen,
  4. Komt op een studentenkamer te staan dus ook geluidsproductie zo minimaal mogelijk.
Setup:
  • Router: Linksys E4500, 100/100 mbit internet
  • DNS-server: Raspberry Pi 3B+ met PiHole
  • Domoticaserver: Raspberry Pi 3B+
Eigen onderzoek
Wat betreft opslagfunctionaliteiten zou bijvoorbeeld een Synology DS218J volgens mij prima voldoen https://tweakers.net/pric...wd-red-schijven)-8tb.html. Hier zou ik tevens een VPN-server op kunnen hosten echter vraag ik mij af in hoeverre de processor krachtig genoeg is hiervoor.

Wat betreft zelfbouw denk ik aan een systeem met Intel G4560/AMD Ryzen 3 1200 en 4GB geheugen op een mITX-bordje tezamen met 2x 4TB WD Red in een kleine case. FreeNAS wordt op het internet flink geprezen en klinkt als een prima OS.

Alvast dank voor de moeite, ik hoor graag van jullie!

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Beste antwoord (via Bojan023 op 01-11-2018 18:18)

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 09:57

GforceNL

Out of memory....

Gebruik hier een ds218+ voor deze doeleinden en werkt prima. Privé cloud server werkt goed en VPN met meerdere devices ook. Heb niet het idee dat ik voor deze taken processor kracht tekort kom.

<Zinloze tekst hier>

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:53
Ik denk dat een degelijke synology prima is voor jouw. Neem dan wel een 4 bay om eventueel nog uit te kunnen bereiden naar 4 x 4 TB en iets met minstens een quad core erin. Weet ook niet of je met encryptie van je gegevens wilt gaan werken dan kan een dual core al gauw aan zijn eind zitten.

Mijn ervaring is namelijk met synology dat je steeds meer en meer er op wilt gaan draaien en dus de dual core al snel te kort gaat schieten en je dit dus in je performance gaat merken.

Overigens zie ik nog niks van backup staan? Hoe ga je dat regelen want Raid 1 = geen backup. Als dus je schijven (beide dus niet 1) klappen of corrupt raken ben je alles kwijt, of je krijgt om wat voor reden dan ook een versleutel virus op je systeem dan ben je ook alles kwijt.

Zet hier dus ook nog wat geld voor in.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
Joenino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:49:
Overigens zie ik nog niks van backup staan? Hoe ga je dat regelen want Raid 1 = geen backup. Als dus je schijven (beide dus niet 1) klappen of corrupt raken ben je alles kwijt, of je krijgt om wat voor reden dan ook een versleutel virus op je systeem dan ben je ook alles kwijt.

Zet hier dus ook nog wat geld voor in.
Ah ja, dat ben ik vergeten te melden. Ik heb al een 4TB externe harde schijf die ik als backup wil gaan gebruiken! Dank voor je tip m.b.t. de processor.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Gebruik hier een ds218+ voor deze doeleinden en werkt prima. Privé cloud server werkt goed en VPN met meerdere devices ook. Heb niet het idee dat ik voor deze taken processor kracht tekort kom.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:56
Let wel op dat mocht je deze NAS (later) gaan inzetten als media server dat niet alle NAS apparaten goed werken (bijvoorbeeld Plex). Dit vanwege de ondersteuning en processorcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Kijk eens naar een HP Microserver.
Zie ook dit topic: Het grote HP Proliant Microserver topic

Als je niet vies bent van een béétje zelf doen:
- Proxmox VE er op als hypervisor
- FreeNAS als NAS
- Owncloud of Nextcloud voor filesharing

Duw je er 16G of 32G in, hou je nog wat over voor extra functionaliteit. De CPU gaat wel een risico vormen, wat je omschrijft kan ruim maar wil je fors veel meer dan moet je misschien omkijken naar zwaardere hardware.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
GforceNL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:00:
Kijk, goed om te weten!
Tomino schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:04:
Let wel op dat mocht je deze NAS (later) gaan inzetten als media server dat niet alle NAS apparaten goed werken (bijvoorbeeld Plex). Dit vanwege de ondersteuning en processorcapaciteit.
Goed dat je het even benoemt. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst dit inderdaad ook als mediaserver wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@Tomino ik gebruikte een ouder model destijds met Plex en dit ging eigenlijk altijd goed. Dit model nog niet getest, maar wel voor de zekerheid de “+” genomen just in case.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:56
GforceNL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:13:
@Tomino ik gebruikte een ouder model destijds met Plex en dit ging eigenlijk altijd goed. Dit model nog niet getest, maar wel voor de zekerheid de “+” genomen just in case.
Yes.
Voor de volledigheid: https://support.plex.tv/a...-devices-and-limitations/
Ligt er maar net aan wat voor video je gaat afspelen. Je wilt in ieder geval niet op je Pi bepaalde codecs decoden (of encoden) :)
Pagina: 1