Gele bril - werkt dit echt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Alvorens ik de daadwerkelijke vraag stel, eerst wat achtergrond. Sinds ik me kan heugen heb ik een bril, later lenzen. Nu heb ik een aantal jaar mn rijbewijs maar door de komst van scherpere verlichting heb ik savonds steeds meer last van "licht overlast". Dit uit zich vooral in een ronding rond een lichtbron. Deze is niet compleet rond, meestal half of 3 kwart.

Dit nagevraagd bij mn opticien maar dit komt vooral door de natuurlijke bolling van mn oog, waardoor het licht iets anders binnenkomt. Dit maakt opzich niet uit en ik red me prima. Echter is het wel vermoeiend rijden.

Ik hoor steeds meer verhalen van mensen over een gele bril en op het internet leesje van alles. Echter niets met mijn situatie.

Mijn vraag is dan ook, wat zijn jullie ervaringen? Ik vind het niet erg om geld uit te geven, maar zou deze net zo effectief zijn als deze?

Alvast dank!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:55

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb een goedkope uit China al jaren in de auto liggen en ik zelf vind het aanzienlijk fijner rijden.

Had de opticien niet een mooie bril hiervoor?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Touchdomex schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:45:

Had de opticien niet een mooie bril hiervoor?
Ja, die was mogelijk nog duurder... Daarom ben ik juist op zoek naar ervaringen en kennis van anderen. Ik vind het zonde om geld uit te geven aan iets waar ik niets aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Ik gebruik op de mountainbike een goedkope sportbril van de Action waar ook een set gele lenzen bij zit. Het verschil is in een donker bos zeker merkbaar: het lijkt of er meer licht is.

Gezien jouw probleem vraag ik me af of dit wel de oplossing is. Lichtbronnen lijken met een gele bril namelijk nog feller. Wordt je probleem daar dan niet mee vergroot?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Spotmatic schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:48:
Ik gebruik op de mountainbike een goedkope sportbril van de Action waar ook een set gele lenzen bij zit. Het verschil is in een donker bos zeker merkbaar: het lijkt of er meer licht is.

Gezien jouw probleem vraag ik me af of dit wel de oplossing is. Lichtbronnen lijken met een gele bril namelijk nog feller. Wordt je probleem daar dan niet mee vergroot?
Het zijn niet zo zeer de lichtbronnen, het is vooral de reflectie. Door het licht wordt het donkere "overruled".

Ik heb er een plaatje bij gevonden: Afbeeldingslocatie: https://roosdorp.nl/wp-content/uploads/2014/03/nachtbril-1-e1394533427330.jpg(komt van: https://roosdorp.nl/beter-zien-in-het-donker/). Zoals aan de linker kant zie ik het nu.

[ Voor 16% gewijzigd door Mimiix op 31-10-2018 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik gebruik er een van de Kruidvat die laatst in de aanbieding was. Het werkt voor mij echt fijn, ik ben overgevoelig voor licht en vooral die slecht afgestelde halogeenlampen zijn echt dramatisch. Het licht wordt met de bril enorm geel, dat maakt het veel minder pijnlijk en ik heb veel minder hoofdpijn sinds ik 's avonds die bril op heb.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Ik ben ook benieuwd naar oplossingen en ervaringen. Eigenlijk had ik er nooit zoveel last van, maar nu met alle xenon en LED begin ik er acht last van te krijgen. Gisteren reed een Tesla Model X mij tegemoet en nadat hij passeerde zag ik gewoon een seconde of 2 helemaal niets meer. Voor mijn gevoel best gevaarlijk, maar ik kan er niets tegen doen. Met halogeen, ook al zijn ze fout afgesteld, is dat vele malen minder. Fijn dat fabrikanten denken aan het zicht van de bestuurder (1 persoon), maar al het tegemoetkomend verkeer hebben ze lak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 16:10
Ik heb zelf ook zeer goede ervaringen met dergelijke brillen, ik heb zelf een Polaroid bril waarbij de glazen iets meer richting het groen dan het geel zijn. Ik rij de helft van de tijd op 80 kilometer per uur wegen zonder middenberm of vangrail waardoor de lampen van tegenliggers door niks geblokkeerd worden en de afstand ook nog eens +- 1-1.5 meter is. Ook ik heb voornamelijk last van auto's die Xenon en LED verlichting hebben.
Verder hebben veel mensen de lampen gewoon verkeerd afgesteld waardoor ze volledig in de ogen van de tegenligger schijnen.

Waar ik zelf geen goede ervaring mee heb is dat sommige chinese brillen niet meer dan een veredelde zonnebril zijn en wel het probleem verminderen maar daarmee ook het zicht verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik gebruik al jaren f.lux op de PC en zit ook te kijken voor een dergelijke bril voor tijdens het autorijden. Echter draag ik bijna altijd een (normale) bril. Hebben de mensen die hier hun ervaringen delen daar toevallig ook een mening over?

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 16:10
Seroczynski schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:13:
Ik gebruik al jaren f.lux op de PC en zit ook te kijken voor een dergelijke bril voor tijdens het autorijden. Echter draag ik bijna altijd een (normale) bril. Hebben de mensen die hier hun ervaringen delen daar toevallig ook een mening over?
Een simpele overzet bril lijkt me afdoende? Het ziet er misschien niet mooi uit maar je hebt hem toch alleen in de auto op. Je zult dergelijke brillen vast op sterkte kunnen kopen maar een overzet bril lijkt mij om in ieder geval te kijken of je het uberhaupt fijn vindt prima.

Mijn beide ouders zaten in een zelfde situatie en hebben eerst gekeken of een overzet bril wat was en zijn daar uiteindelijk gewoon bij gebleven.

[ Voor 10% gewijzigd door CCJJVV op 31-10-2018 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TheBrut3 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:52:
Ik ben ook benieuwd naar oplossingen en ervaringen. Eigenlijk had ik er nooit zoveel last van, maar nu met alle xenon en LED begin ik er acht last van te krijgen. Gisteren reed een Tesla Model X mij tegemoet en nadat hij passeerde zag ik gewoon een seconde of 2 helemaal niets meer. Voor mijn gevoel best gevaarlijk, maar ik kan er niets tegen doen. Met halogeen, ook al zijn ze fout afgesteld, is dat vele malen minder. Fijn dat fabrikanten denken aan het zicht van de bestuurder (1 persoon), maar al het tegemoetkomend verkeer hebben ze lak aan.
Het enige wat je eraan kan doen is "meedoen": zelf ook een auto met fellere lampen en getint glas gaan rijden dus. Gemeenten maken er ook een potje van met verkeerslichten: sinds ze daar LEDlampen instoppen zijn ze veel feller geworden. Als 98% van het licht dat mijn ogen bereikt van felle groene lampen komt, blijft er bar weinig over om te zien of er nog iemand oversteekt.
Fietsers zijn hiermee nog veel meer in het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 13:39
Mijn vriendin ziet in de avond niet goed, zeker als ze bij een kruising komt met veel licht vind ze dit heel verwarrend en al helemaal met regen en het licht van tegenliggers, zij gebruikt dan zo een bril en het rijd voor haar een stuk prettiger.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb het zelfde probleem, rijden is donker is klote, rijden in het donker met regen is een hel !
Maar ik heb 2 jaar geleden zon goedkoop geel "voorzetbril" gekocht, maar die deed voor mij neit veel :(
Misschien dat een duurdere beter zou werken, dat zou ik nog eens moeten proberen..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
Ik heb 's avonds ook last van licht in de auto of op de motor. Wat ik in de auto altijd doe is de achteruitkijkspiegel in de nachtstand zetten, niet veel mensen weten dat dit bestaat. Ken je de nachtstand van je achteruitkijkspiegel?

Uiteraard helpt dit alleen tegen licht van achter, maar op de snelweg is dit vaak het enige licht waar ik last van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Seroczynski schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:13:
Ik heb jarenlang een gele bril op sterkte gebruikt, beviel mij uitermate goed.
Tegenwoordig rijd ik weinig meer in het donker en vergeet ik de bril vaak mee te nemen. Niet handig van mezelf.

Laatste jaren kocht ik altijd een bril met dan gratis een zonnebril. Ik ben voor de gewone bril echter over op een bril met meekleurende glazen (uitkomst!). Dus de volgende keer neem ik een combi van bril met meekleurende glazen + 1 met gele glazen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Interessant topic.

Werkt een gele bril ook voor TV kijken in het donker? Overdag TV kijken vind ik fijner dan 's avonds. Zeker in het donker heb ik moeite met ondertitels.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Technomania schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:49:
Interessant topic.

Werkt een gele bril ook voor TV kijken in het donker? Overdag TV kijken vind ik fijner dan 's avonds. Zeker in het donker heb ik moeite met ondertitels.
Nooit geprobeerd. Maar ik herken het wel, ik zorg dan ook altijd voor voldoende licht om mij heen in de avond :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Technomania schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:49:
Interessant topic.

Ik ben sinds een tijdje overgestapt naar gele ondertiteling. Het is even wennen, maar het helpt bij mij wel. Sommige televisies hebben ook een blauwfilter, bijna hetzelfde principe. Als de oorzaak ligt bij omliggende lichtbronnen, dan zal een gele bril hier wellicht bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, zoals ik kan lezen. Dat geeft me ergens wel een goed gevoel, dat het dus niet aan mn ogen ligt.
CCJJVV schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:06:
Ik heb zelf ook zeer goede ervaringen met dergelijke brillen, ik heb zelf een Polaroid bril waarbij de glazen iets meer richting het groen dan het geel zijn. Ik rij de helft van de tijd op 80 kilometer per uur wegen zonder middenberm of vangrail waardoor de lampen van tegenliggers door niks geblokkeerd worden en de afstand ook nog eens +- 1-1.5 meter is. Ook ik heb voornamelijk last van auto's die Xenon en LED verlichting hebben.
Verder hebben veel mensen de lampen gewoon verkeerd afgesteld waardoor ze volledig in de ogen van de tegenligger schijnen.

Waar ik zelf geen goede ervaring mee heb is dat sommige chinese brillen niet meer dan een veredelde zonnebril zijn en wel het probleem verminderen maar daarmee ook het zicht verminderen.
Dus jij zegt, beter een iets duurder modelletje? Die bol.com dingen van 10 - 20 euro zijn vaak ook van die chinese modellen wat jij noemt. Heb jij dan deze? https://www.bol.com/nl/p/...etsbril/9200000077915460/
HenkEisDS schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:46:
Ik heb 's avonds ook last van licht in de auto of op de motor. Wat ik in de auto altijd doe is de achteruitkijkspiegel in de nachtstand zetten, niet veel mensen weten dat dit bestaat. Ken je de nachtstand van je achteruitkijkspiegel?

Uiteraard helpt dit alleen tegen licht van achter, maar op de snelweg is dit vaak het enige licht waar ik last van heb.
Uiterraard! Maar dan heb ik nog steeds 2 spiegels... en als die lampen te hoog staan is je auto sowieso verlicht. Daar zit verder ook mn probleem niet zo(Althans, niet voor mn zicht this wel heel irritant).

RemcoDelft schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:22:

[...]
Het enige wat je eraan kan doen is "meedoen": zelf ook een auto met fellere lampen en getint glas gaan rijden dus. Gemeenten maken er ook een potje van met verkeerslichten: sinds ze daar LEDlampen instoppen zijn ze veel feller geworden. Als 98% van het licht dat mijn ogen bereikt van felle groene lampen komt, blijft er bar weinig over om te zien of er nog iemand oversteekt.
Fietsers zijn hiermee nog veel meer in het nadeel.
Helaas, daarvoor houdt ik teveel van mn auto. Die LEdlampen ben ik het mee eens. Alsmede die reclame borden die in fel wit licht staan te schijnen. Of bijvoorbeeld de bekende witte pijl van RWS die bij wegafsluiting gebruikt wordt. Die verblind je ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

ik gebruik al jaren een gele zonnebril met Skylet Fun glazen in de mist (en bij vliegen waar ik ze voor heb gekocht). Contrasten zijn veel scherper.

dus bij mist is het zeker een aanrader

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik rij in de avond zelfs met mn zonnebril, polarized zorgt overdag dat die glinsteringen niet zo scherp zijn, maar in de avond net zoveel tegen die mega neon koplampen van moderne auto's, helemaal als het regent.

Heb zo'n gele gehad, maar de kleurverschuiving vond ik niks, chineze sites hebben ook meer transparant, die binnenkort maar aanschaffen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
Heb zelf ook last van dit probleem. Wat helpt is een polaroidbril, zonder het verduisterende effect. Als je je zonnebril eventjes op zet zie je dat dat al enorm helpt, maar is veel te donker waardoor je te veel moeite moet doen wat te zien.

Toen kwam ik overzetbrillen, maar daar moet je dus verschrikkelijk mee uitkijken. Had er eentje die dus je hele blikveld opzij blokkeert:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/0/2/5/9200000025105209_1.jpg
Door die dichte zijkant zat ik de eerste keer bijna meteen tegen een auto aan bij het invoegen :X

Ging om deze: https://www.bol.com/nl/p/...l-zwart/9200000025105209/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:38
Ik weet niet of de kleur iets helpt tegen deze (mij zeer ook zeer bekende) schitteringen.
Maar een gepolarizeerde bril helpt wel erg veel. Zelf heb ik een gepolarizeerde zonnebril, en ook in de avonduren zie ik hier meer mee in de auto omdat deze goed helpt tegen de schitteringen.

Gepolarizeerde gele brillen zullen vast goed helpen. Maar ik twijfel erg of ongepolarizeerde gele brillen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 15:23
Ik heb ooit een clip-on besteld uit China en deze over het algemeen werkt deze prima.
Alleen met regen vind ik het zicht hinderlijk en ben ik geneigd deze weer af te doen (maar dit kan ook aan mij liggen).

https://bottenberg.dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 14:31

charlie7

pr0

Ik heb hetzelfde, door de bolling van mijn oog heb ik veel last van licht in het donker.
Heb daar een aantal jaar geleden een bril met gele glazen voor gekocht bij de opticien. Dit werkt uitstekend.

Bril is kapot gegaan.. daarna voor een euro een bril met gele glazen gekocht bij de Action, ook dit werkt perfect. Heb 'm altijd op als ik in het donker naar huis rijd.

Succes!

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik rij zelf altijd als het regent overdag met m'n serengeti op, heeft gepolariseerde glazen. Scheelt zeer veel vind ik. Haalt de schittering weg van de regendruppels waardoor er een voor mij rustiger beeld volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
charlie7 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:47:
Ik heb hetzelfde, door de bolling van mijn oog heb ik veel last van licht in het donker.
Heb daar een aantal jaar geleden een bril met gele glazen voor gekocht bij de opticien. Dit werkt uitstekend.

Bril is kapot gegaan.. daarna voor een euro een bril met gele glazen gekocht bij de Action, ook dit werkt perfect. Heb 'm altijd op als ik in het donker naar huis rijd.

Succes!
Dit inderdaad. Had je ook last van die kringen rond verlichting etc?
ShellGhost schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:58:
Ik rij zelf altijd als het regent overdag met m'n serengeti op, heeft gepolariseerde glazen. Scheelt zeer veel vind ik. Haalt de schittering weg van de regendruppels waardoor er een voor mij rustiger beeld volgt.
Die heb ik zelf ook, althans van een kickstarter project. Gepolariseerd helpt inderdaad echt een bak! Alleen ja, savonds met een zonnebril is mij te donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13
Ik heb een aantal jaar geleden bij een brillenboer tijdens een 2 voor 1 actie een tweede bril aangeschaft met gele glazen tegen een kleine meerwaarde voor de gekleurde glazen.

Toen ik hem kocht vertelde de opticien dat het niet voor iedereen werkt. Maar ik wil sindsdien niet anders meer. Zodra het regent of donker is, gaat de bril op tijdens verkeersdeelname. Lichten van tegenliggers verblinden niet meer en de schittering van lichten op het wegdek tijdens regenval is compleet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Ik rij motor, en persoonlijk vind ik het fijn rijden met een amber bril.

Mijn go-to bril is een Sinner Raptor Trans+, die meekleurt in zonnig weer - dus kan ik die bril in eigenlijk alle situaties ophouden.

Er is heel veel marketing omtrent dit soort brillen, maar ik vermoed dat het een kwestie is van persoonlijke voorkeur...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:40

Mad-Matt

TheDoctor#2181

D3nnisd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:22:
[...]

[...]

Die heb ik zelf ook, althans van een kickstarter project. Gepolariseerd helpt inderdaad echt een bak! Alleen ja, savonds met een zonnebril is mij te donker.
Dat eerste heb ik ook enorm veel last van, Licht is bij mij nooit een puntje, altijd een soort ster en met kringen.
(Ik dacht altijd dat het door mijn lenzen kwam.)

('s nachts wordt ik ook helemaal gek van Led/Xenon)

[ Voor 4% gewijzigd door Mad-Matt op 31-10-2018 12:51 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
[...]

[...]

Ik heb deze: https://www.serengeti-eyewear.com/en/san-remo/7609
ZIjn amberkleurig en halen schittering weg, halen contrast wat omhoog zodat ze in de schemering nog steeds zeer goed werken.
Ik ga niet weg van huis zonder deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7

charlie7

pr0

[...]

Ja, eigenlijk exact wat er hierboven in dat plaatje gepost is.
Met de bril op zie ik gewoon een stipje ipv hele kringen/stralen.

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667365

D3nnisd schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:51:

Het zijn niet zo zeer de lichtbronnen, het is vooral de reflectie. Door het licht wordt het donkere "overruled".

Ik heb er een plaatje bij gevonden: [Afbeelding](komt van: https://roosdorp.nl/beter-zien-in-het-donker/). Zoals aan de linker kant zie ik het nu.
Ik heb een goedkope bril over bril van de markt voor nog geen 2 tientjes maar ik mer verschil.
Het is inderdaad zoals op het plaatje die je laat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Ik zat naar deze clip-on te kijken. Gepolariseerd, en eenvoudig te gebruiken voor brildragers. Lang niet zo duur en lijkt mij prima om mee te beginnen, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41

Qck

Bazinga

Interessant topic, hier heb ik ook last van! Naar aanleiding van de verhalen hier wil ik ook beginnen aan een gele bril. In ieder geval voor tijdens het rijden in de avond/ochtend en wellicht wel vaker. Ik ben zelf brildragend dus dacht ik te beginnen met een voorzetbril: https://www.bol.com/nl/p/...il-zwart/9200000025105209
Waar ik dan wel over twijfel is het zicht aan de zijkant, dat wordt wel minder.

Music is not just a sound, it's a way of living.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:15
ik denk dat het keyword hier Polariserend is. Dat haalt de schittering weg. De gele of oranje kleur zorgt enkel voor een beter contrast.

Zolang een gele bril niet polariserend is dan doet dat niets met schittering van lampen en reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7

charlie7

pr0

JipJapGoedje schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:29:
ik denk dat het keyword hier Polariserend is. Dat haalt de schittering weg. De gele of oranje kleur zorgt enkel voor een beter contrast.

Zolang een gele bril niet polariserend is dan doet dat niets met schittering van lampen en reflecties.
Wat je hier zegt klopt niet. De gele bril van de action die ik nu heb, is niet gepolariseerd en werkt wel degelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Wat me opvalt is dat ik nog geen opticiens hier voorbij heb zien komen die uitleggen wat een gele bril, of zonnebril met geelfilter erin verwerkt nu eigenlijk doet. Ik ben zelf al te lang uit de optiekwereld om daar iets over de huidige stand van zaken te kunnen zeggen.
Destijds was Serengeti (een van) de eerste fabrikanten die dit toepaste. Een geelfilter zorgt verder voor contrast verhoging zodat je een beter onderscheid kan maken tussen voorwerpen in je zichtsveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

26779 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:02:
Wat me opvalt is dat ik nog geen opticiens hier voorbij heb zien komen die uitleggen wat een gele bril, of zonnebril met geelfilter erin verwerkt nu eigenlijk doet. Ik ben zelf al te lang uit de optiekwereld om daar iets over de huidige stand van zaken te kunnen zeggen.
Destijds was Serengeti (een van) de eerste fabrikanten die dit toepaste. Een geelfilter zorgt verder voor contrast verhoging zodat je een beter onderscheid kan maken tussen voorwerpen in je zichtsveld.
Andere kant zeggen ze ook dat het 'glare' van koplampen tegen gaat, maar volgens mij is dat veel meer het effect uit de polarisatie van de glazen dan de kleur. Andere zeggen dat het combi van zo'n anti reflectie coating en polarisatie op gewoon transparante glazen veel beter effect hebben.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
26779 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:02:
Dit vind ik zo snel op de Hans Anders site: https://www.hansanders.nl/nachtbril/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:37
De kleur betekent slechts dat die kleur niet/minder wordt doorgelaten. Een gele bril zal dus een minder geel beeld geven, en daar veel verlichting geel/wit is, neem je daar een hoop van weg. Doordat je in effect lichtbronnen minder fel maakt, kunnen je ogen het dynamisch bereik instellen op iets waar je meer van de rest (niet-lichtbronnen) meepakt (je pupil verkleint met fel licht, en dat kost je oogbol stops aan licht waarmee donker wegvalt, wat je met die bril dus vermindert). Dit kan er dus uitzien als beter contrast.

Polarisatie staat hier los van (tenzij je bril kleur+polarisatie heeft, maar daar is volgens mij meestal geen sprake van).

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 31-10-2018 15:25 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVE
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:58
Geel zorgt voor meer contrast zonder dat het al te veel licht blokkeert.
Vroeger had je skibrillen met inzetvizier. (Ik ski al behoorlijk lang niet meer, dus niet op de hoogte van de huidige spullen) Bruin voor zon, geel voor sneeuw/mist, en dat hielp echt wel goed.

Ik heb een gele bril in de auto liggen voor schemer/mist/zware regen/sneeuw. Als het helemaal donker is doet het niet zo veel voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik ook zo'n bril in de schemering en nacht en werkt echt heel goed voor mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Brent schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:24:
De kleur betekent slechts dat die kleur niet/minder wordt doorgelaten. Een gele bril zal dus een minder geel beeld geven, en daar veel verlichting geel/wit is, neem je daar een hoop van weg. Doordat je in effect lichtbronnen minder fel maakt, kunnen je ogen het dynamisch bereik instellen op iets waar je meer van de rest (niet-lichtbronnen) meepakt (je pupil verkleint met fel licht, en dat kost je oogbol stops aan licht waarmee donker wegvalt, wat je met die bril dus vermindert). Dit kan er dus uitzien als beter contrast.

Polarisatie staat hier los van (tenzij je bril kleur+polarisatie heeft, maar daar is volgens mij meestal geen sprake van).
Maar voor mij oogde juist alles enorm geel ipv het wegnemen. Ik heb er gisteravond nog eentje opgehad (met die regen op de snelweg), had het idee dat ik op de snelweg reed in de tijd nog met die geel/oranje verlichting boven de snelweg :P Dus meer het idee dat het geel toevoegt dan juist filtert.

Beetje voorbeeld: alles oogde voor mij zo geel-achtig
Afbeeldingslocatie: https://www.mantripping.com/images/stories/how-do-night-driving-glasses-work/night-drivers-on-and-off-2.jpg

Valt me op dat bv 'bijzondere ontwikkelingen', zoals de ZEISS Drivesafe, juist gewoon transparant zijn ipv geel, en imho een beter effect zouden geven:
Afbeeldingslocatie: https://www.zeiss.ca/vision-care/en_ca/products/eyeglass-lenses/drivesafe-lenses/j/m/inpagetabs/tab-13813000091/collectionexpand_69c/corpimageml_eea7/image.mobile.980.jpg/1450434669403.jpg/zeiss.drivesafe-lenses-9.jpg

Heb nu 3 brillen besteld op amazon, 1 geel, 1 donker en 1 meekleurend, ga ze gewoon allemaal testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvDalen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 23:21
Ik hou dit topic even in de gaten.
Heb hier zelf ook ontzettend last van, als het regent en het is donker zie ik de weg bijna niet bij tegenliggers.

Heb mijn vrouw al gevraagd of ze een goedkope gele bril (Action of Kruidvat o.i.d) voor me mee wil nemen.
Dan kan ik die testen.

Gek dat je je pas echt realiseert waar je last van hebt als je het van anderen hoort...

Ik heb trouwens een bril en lenzen.
Bijziend met cilinder.

[ Voor 0% gewijzigd door DannyvDalen op 31-10-2018 18:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7

charlie7

pr0

SinergyX schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:35:
[...]

Maar voor mij oogde juist alles enorm geel ipv het wegnemen. Ik heb er gisteravond nog eentje opgehad (met die regen op de snelweg), had het idee dat ik op de snelweg reed in de tijd nog met die geel/oranje verlichting boven de snelweg :P Dus meer het idee dat het geel toevoegt dan juist filtert.

[Afbeelding]

Valt me op dat bv 'bijzondere ontwikkelingen', zoals de ZEISS Drivesafe, juist gewoon transparant zijn ipv geel, en imho een beter effect zouden geven:
[Afbeelding]

Heb nu 3 brillen besteld op amazon, 1 geel, 1 donker en 1 meekleurend, ga ze gewoon allemaal testen :P
Tof! Blogpost over je bevinden aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:21
Als ik bekende wegen rijd in het donker doe ik nog wel eens gewoon mijn zonnebril op sterkte op. Dan is wel ff wennen want het is dan wel erg donker, maar je blijft alles gewoon zien. (Behalve dan waar de boomgrens overgaat in de lucht). Verkeersborden, de lijnen op de weg, andere verkeersdeelnemers, blijf je allemaal nog goed zien. Gaat eigenlijk heel prima...en rijdt heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:37
[...]

[Afbeelding]
Als de transmissie geel is ipv reflectie dan moet je mijn verhaal omdraaien idd. Maar er zijn dan volgens mij ook allerlei soorten brillen variërend van 5 tot 50 euro op de markt.
[Afbeelding]
Dit lijkt me een antiglare coating. Dit helpt bij externe glare, maar niet bij glare door een troebel of oud oog denk ik.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:01
DannyvDalen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:36:
Ik hou dit topic even in de gaten.
Heb hier zelf ook ontzettend last van, als het regent en het is donker zie ik de weg bijna niet bij tegenliggers.

Heb mijn vrouw al gevraagd of ze een goedkope gele bril (Action of Kruidvat o.i.d) voor me mee wil nemen.
Dan kan ik die testen.

Gek dat je je pas echt realiseert waar je last van hebt als je het van anderen hoort...

Ik heb trouwens een bril en lenzen.
Bijziend met cilinder.
Er zit veel verschil in brillenglazen.
Nu Zeiss (bijziend/cilinder + leesdeel) glas en dit werkt veel beter dan de vorige brillen.
(overigens neem ik nooit meer een bril met leesgedeelte, maar dat is een andere discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 15:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Erg benieuwd naar je bevindingen!

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@D3nnisd Doe jezelf een lol, zoek een optometrist. Iedereen in NL mag zichzelf opticien noemen, al verkoop je pleebrillen. Een optometrist weet meer, doet mer, kan meer en adviseert beter. Dan weet je al een stuk meer waar je aan toe bent - en anders ga je langs je huisarts voor een verwijzing naar de oogarts en ben je er helemaaluit.

Met je ogen moet je niet prutsen of zelf dokteren. Laat dat aan de profs over :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 03-05 20:07
Helixes schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:37:
Ik rij motor, en persoonlijk vind ik het fijn rijden met een amber bril.

Mijn go-to bril is een Sinner Raptor Trans+, die meekleurt in zonnig weer - dus kan ik die bril in eigenlijk alle situaties ophouden.

Er is heel veel marketing omtrent dit soort brillen, maar ik vermoed dat het een kwestie is van persoonlijke voorkeur...
Weet je of er ook een gepolariseerde versie is (wellicht van een ander merk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je linkjes naar de brillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:09 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ixl85 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:04:
[...]

Heb je linkjes naar de brillen?
https://www.amazon.de/s?merchant=AZBDH8CV2WJJ4
Daar heb ik er 2 gekocht, maandag komen die binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Kleine update: Mn schoonvader bleek zo'n bril te hebben(een goedkope) en die heb ik even kunnen lenen. Het zorgt voor veel rust op de weg en haalt voor mij ook de donkere plekken weg om auto's heen door de verblinding van diens verlichting. Ik denk dat zoals een aantal al aangaven het keyword Polariserend is. Daarmee valt nog meer winst te behalen. Juist omdat de koplampen nog steeds sterren/halo's hebben alleen heb ik er nu minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb mijn gele bril bij de opticien laten maken, als extra bril.

Ik ben er erg tevreden mee want het maakt wit licht minder fel en voorkomt dus dat ik daarna tijdelijk verblind ben. Het rijdt ook prettiger dan met een zonnebril op.

Na de introductie van Xenon koplampen reden er plotseling veel oude auto's met verblindende Xenon rond die door amateurs waren ingebouwd. Tegenwoordig is de conversie nog makkelijker door (in Nederland terecht niet verkrijgbare) LED H4 koplampen in te bouwen.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
En? Is het pakketje al binnen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ixl85 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:13:
[...]

En? Is het pakketje al binnen? ;)
Binnengekregen, maar nog niet kunnen testen in de avond.

Viel me wel op, de 'meekleurende' zonnebril heeft wel polarized glazen, maar de gele bril dus niet (krijg je zo'n tester bij). Even binnenhuis gekeken, de gele bril maakt alles 'even fel', zeer benieuwd op de weg.

De derde bleek dezelfde meekleurende glazen te hebben, enkel ander montuur.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
SinergyX schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:08:
[...]

Viel me wel op, de 'meekleurende' zonnebril heeft wel polarized glazen, maar de gele bril dus niet (krijg je zo'n tester bij). Even binnenhuis gekeken, de gele bril maakt alles 'even fel', zeer benieuwd op de weg.

Al nieuws?
Als je van een 2ehands bril af moet, heeft deze aasgier wellicht interesse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
SinergyX schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:08:
[...]

En kun je al je bevindingen hier delen? Ben erg nieuwsgierig wat er uit kwam en volgens mij de andere Tweakers hier ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Wizzu schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:53:
[...]

En kun je al je bevindingen hier delen? Ben erg nieuwsgierig wat er uit kwam en volgens mij de andere Tweakers hier ook :)
Ja!

Ik heb deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...x-zwart/9200000053242527/

Werkt voor mij echt helemaal prima en ik merk vooral dat ik minder last houd van verblindingen. Voorheen had ik een paar minuten last van vlekken, nu 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deels, helaas is 1 van de brillen gesneuveld, met iets te grof geweld terug in het doosje willen proppen brak hij in twee :( Ik heb maar weinig in de avond gereden en de keren had ik helaas steeds de non-polarized versie bij me.

Maar ik merk dat de basis van goed zicht in de avond begint bij polarized glazen, de kleur is daarna persoonlijk, maar het 'dempen' van koplampen en reflectie komt 99% door polarized en marginaal door de kleur. Een ding is zeker, het voegt niets aan contrast toe. Iets wat je normaal heel donker ziet, blijft gewoon donker, maar dan met geeltinten.

Ik vond zelf de meekleurende glazen een stuk fijner, die waren wel polarized, alles wordt marginale tint donkerder maar reflecties zijn nagenoeg weg. Of ik had gewoon een verkeerd model gele glazen gekregen, ook bij de gele stond polarized maar de test werkte niet. Heb alleen echt niet het idee dat een andere kleur enig effect in de avond lijkt te hebben (ik zou denk eerder voor groen/blauw gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:06
Voor overdag heb ik altijd een Serengeti met Drivers lenzen in de auto liggen. Maar voor 's avonds is dat te donker. De bril maakt echt een verschil. Het contrast, demping van de (laagstaande) zon. Heerlijk!

https://www.serengeti-eyewear.com/en/uv-solar-lens/drivers

Voor 's avonds zijn gele glazen inderdaad prima. Heb het wel eens getest met mijn ESS ICE NARO ballistische bril. Werkt goed, niet echt stylish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:38
Ik heb een gele bril voor het rijden 's nachts. Het is vooral heel fijn tegen die fel blauw/witte lampen. Die zijn dan een stuk minder irritant en je wordt er een stuk minder door verblind.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik had daar ook veel last van, ook gele bril, serengeti enz. geprobeerd. Toen mijn ogen laten laseren. Voila, probleem opgelost!

Dikke vette aanrader wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:49
Ik heb zo'n bril met blue light filter (eigl voor computer scherm) maar het werkt bij mij ook.
Niet veel verschil maar ik had ook niet echt last van dus het is voldoende.
Ik heb het idee dat ik met lenzen veel meer last van savonds dan met brillen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bij werkt het. Er is een reden dat koplampen in Frankrijk vroeger geel waren ipv wit. Ook bij sneeuw en mist heeft het een beter zicht.
offtopic:
Toen de Kanaaltunnel gebouwd werd vroegen de Engelsen zich af hoe dat moest met al die gele koplampen op het eiland. Dat ze links reden was hun nog niet opgevallen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:20

steveman

Comfortabel ten onder

Als ik het goed heb werkt een geel filter omdat het blauw licht uitfiltert. Blauw licht laat zich niet zo goed te sterk als vergeleken met de andere golflengtes afbuigen door je ooglens (of eigenlijk lensen in het algemeen) waardoor er altijd wat onscherpte in het beeld ontstaat zodra er ook blauw licht bij is.

Als je nu het blauwe licht weghaalt wordt je beeld scherper.

Mede hierom snap ik ook echt niet waarom al die ledjes op gadgets zonodig blauw moeten zijn!

Moest even de kennis opfrissen, alhier:
https://www.kimbols.be/hu...nkel-neonverlichting.html

[ Voor 19% gewijzigd door steveman op 17-04-2019 15:57 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:31:
Bij werkt het. Er is een reden dat koplampen in Frankrijk vroeger geel waren ipv wit. Ook bij sneeuw en mist heeft het een beter zicht.
Is dat niet een overblijfsel uit de oorlog, om het verschil te zien tussen Duitse en Franse auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Teleluvr schreef op woensdag 17 april 2019 @ 19:07:
[...]

Is dat niet een overblijfsel uit de oorlog, om het verschil te zien tussen Duitse en Franse auto's?
Voor zover ik weet niet. Wel verschillen de spoorbreedtes per land zodat de legertreinen vroeger niet zo maar de grens over konden.

Maar misschien ook wel, dan is het nieuw voor mij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fep
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-05 00:35

fep

ff reageren op en oud topic.

Ik heb al jaren zo'n nachtbril van de Halfords in de auto liggen. Misschien 5 keer geprobeerd, op verschillende wegen In de stad, buitenaf, op de autosnelweg
Ik weet niet of het de kwaliteit is, maar ik kan er niet mee rijden. Alles wordt geel. De koplamp van de fiets, een lampje bij een oprit, de lantaarnpaal, de witte belijning.

Het verschil tussen een wit lampje van een fiets en een gelig sfeerlampje van een oprit is hetzelfde. Dit verschil zie je niet met een nachtbril en dat kan gevaarlijk zijn.

Ook wordt de lichtopbrengst minder. Niet alleen de felle koplampen van de tegenligger worden zwakker, maar ook dat fietslampje. Zelfs de witte belijning licht minder op door jouw koplampen. Alsof je met een lichtverkleurde zonnebril 's nachts gaat rijden.
Vooral met schemer en tegenliggers, merk je dat als je de bril afdoet, het opeens lichter buiten lijkt.
Ik vind het dus echt helemaal niks. :N

Het zou mooi zijn als er een heldere bril bestaat, zonder gele glazen, die alleen de schitteringen kan tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

fep schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:31:
ff reageren op en oud topic.
<>
Het zou mooi zijn als er een heldere bril bestaat, zonder gele glazen, die alleen de schitteringen kan tegenhouden.
Probeer eens een 3D bril, kleurloos maar wel polariserend, zou al wat schittering tegen kunnen houden? Zeker bij regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:50
@franssie Ja, wel kleurloos, maar niet lichtdoorlatend. een 3d bril houdt ongeveer 50% van het licht tegen. (daarom staan in een 3d bioscoop ook de projectoren veel feller ingesteld dan bij niet 3d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

nachtnet schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:27:
@franssie Ja, wel kleurloos, maar niet lichtdoorlatend. een 3d bril houdt ongeveer 50% van het licht tegen. (daarom staan in een 3d bioscoop ook de projectoren veel feller ingesteld dan bij niet 3d)
klopt, ze houden licht tegen want dat is de werking van polariserende brillen. En niet helemaal 50% want ze zijn niet perfect. maar schittering houdt polarisatie wel tegen waardoor het minder verblindt en dat kan opwegen tegen het mindere inkomende licht. Maar als je al last hebt van nachtblindheid zeker een factor om rekening mee te houden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik vroeg mij af of jullie ook deze brillen gebruiken voor de computer?

Een collega van mij gebruikt het zo te zien en aangezien ik lang/laat achter de computer zit, wil ik er eens naar kijken. Iemand anders gaf aan dat je tegenwoordig ook gewone brillen met een blauw licht filter kunt krijgen als optie. Klopt dit? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
HollowGamer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:55:
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik vroeg mij af of jullie ook deze brillen gebruiken voor de computer?

Een collega van mij gebruikt het zo te zien en aangezien ik lang/laat achter de computer zit, wil ik er eens naar kijken. Iemand anders gaf aan dat je tegenwoordig ook gewone brillen met een blauw licht filter kunt krijgen als optie. Klopt dit? :)
Aan de gele brillen heb je niks bij computergebruik,maar je vraag past beter in Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Waarom stel je niet gewoon in op je computer dat je 's avonds dat blauwe licht filter laat aanzetten. Dit kan gewoon in Windows zelf.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Iemand anders gaf aan dat je tegenwoordig ook gewone brillen met een blauw licht filter kunt krijgen als optie. Klopt dit? :)
Dat klopt, stomtoevallig gisteren zo'n bril opgehaald. Gewoon een simpel Hans Anders-je, het is mijn eerste bril en hij is vooral voor lange werkdagen achter het beeldscherm bedoeld.

[ Voor 17% gewijzigd door FirePuma142 op 24-10-2021 14:07 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
TheBrut3 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:52:
Dat is dus niet zo want tijdens de APK wordt daar op gelet en indien nodig bijgesteld(is een APK punt de koplampen).
Het is veelal onwetendheid zoals tijdens lamp wisselen verschuift de koplamp iets waardoor die fout afgesteld is.

Overgens kan ik ook slecht tegen LED verlichting omdat het laserlicht is, bij oude gloeilampen van vroeger had je veel lichtvervuiling wat alle kanten op ging en daardoor rustiger aan de ogen, LED is heel erg gericht op iets en daardoor voelt het snel als onprettig.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2021 14:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Waarom stel je niet gewoon in op je computer dat je 's avonds dat blauwe licht filter laat aanzetten. Dit kan gewoon in Windows zelf.
Dat heb ik, alleen is dat niet hetzelfde. Je scherm geeft nog altijd blauw licht af, toch?
Met zo'n bril blokkeer je dat - tenminste zo begrijp ik het, maar daarom wil ik om ervaringen vragen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
HollowGamer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Dat heb ik, alleen is dat niet hetzelfde. Je scherm geeft nog altijd blauw licht af, toch?
Met zo'n bril blokkeer je dat - tenminste zo begrijp ik het, maar daarom wil ik om ervaringen vragen. :)
Blauw licht kun je niet blokkeren, alleen verminderen anders zou je nogal wat kleuren gaan missen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

franssie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:36:
[...]

klopt, ze houden licht tegen want dat is de werking van polariserende brillen. En niet helemaal 50% want ze zijn niet perfect. maar schittering houdt polarisatie wel tegen waardoor het minder verblindt en dat kan opwegen tegen het mindere inkomende licht. Maar als je al last hebt van nachtblindheid zeker een factor om rekening mee te houden inderdaad.
Een zonnebril met gepolariseerde glazen vermindert niet alleen de lichtintensiteit, maar ook de lichtschittering op grote en gladde oppervlakten zoals asfalt, water en sneeuw.

Afbeeldingslocatie: https://roosdorp.nl/wp-content/uploads/2014/04/polariserende-zonnebril-2.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1