Toon posts:

6950 update mogelijk? Of toch maar nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-03 07:43
Ik zit een beetje met een dilemma.
Ik heb momenteel onderstaande pc (hier zit ook nog 16gb ram en een SSD in ) en zoals je kan voorstellen is dit niet meer echt een top bak om spelletjes mee te spelen. Ik (en de vriendin) willen hier toch wel terug een beetje mee beginnen.
Nu ben ik zelf al een tijdje aan het kijken om deze te vervangen, maar omwillen van de hoge cpu prijzen ben ik hier nog niet echt mee door gegaan.Ik ben meestal van het idee dat ik iets koop wat te goed is voor mij zodat ik er enkele jaren mee door kan (huidige pc heb ik bv gekocht in +-2012). Maar als ik iets wil samenstellen kom ik al snel aan 1200 a 1300€ uit. Niet dat dit boven budget is maar het is toch veel geld.
Het laatste idee wat ik had is om de 6950 te vervangen door bv een 580 of een 1060/1070ti. Vooral in het geval van de ati 580 is dit slechts een kost van een €200 (2dehandse aankopen). En ik denk toch dat dit wel veel zal veranderen in fps (ter info:ik speel op 1080). Ik verwacht hier dan terug 1 of 2 jaar mee door te kunnen.
Nu is eigenlijk mijn vraag of dit wel mogelijk is met mijn huidige voeding en moederbord?
Ivm. de voeding kan ik niet echt uit aan de verschillende extra stekkers voor de gpu.
een bijkomend probleempje is dat ik mij meen ter herrinneren dat de pcie 16x poort stuk is op mijn moederbord, momenteel zit de 6950 ook in een 8x poort. Zou bv de 580 (of 1070ti) werken op een 8x poort? Ik ga dadelijk mijn 6950 ompluggen naar de16x poort om te kijken of deze werkt.

Graag even jullie licht laten schijnen of dit nog zou kunnen samenwerken. En of je dit nog een goede update vind.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500 Tray€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3€ 0,-€ 0,-
1Powercolor HD6950 2GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Beste antwoord (via brogel op 08-11-2018 15:40)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De videokaart upgraden is mogelijk met wat je nu hebt al zit de voeding wel aan het eind van zijn levensduur.
Qua prestaties zal je er met een RX 580 meer dan een factor 3 op vooruit gaan. Een nieuwe RX 570 is ook nog een optie. Zit maar 10 - 15% onder de 580. Computerbase heeft een test gedaan met high-end AMD kaarten van de afgelopen generaties zodat je kan zien hoe de prestaties zich verhouden. Een HD 6950 zit iets onder de 6970 en een RX 580 is vergelijkbaar met de R9 290X.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De videokaart upgraden is mogelijk met wat je nu hebt al zit de voeding wel aan het eind van zijn levensduur.
Qua prestaties zal je er met een RX 580 meer dan een factor 3 op vooruit gaan. Een nieuwe RX 570 is ook nog een optie. Zit maar 10 - 15% onder de 580. Computerbase heeft een test gedaan met high-end AMD kaarten van de afgelopen generaties zodat je kan zien hoe de prestaties zich verhouden. Een HD 6950 zit iets onder de 6970 en een RX 580 is vergelijkbaar met de R9 290X.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:00
Lees ook: https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard
Welke games, resolutie en fps?
GPUs worden in het algemeen zuiniger. Als het aantal stekkers en het TDP gelijk zijn, lijkt me dat prima. Hoewel je een 6 jaar oude voeding misschien niet meer wil gebruiken.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-03 17:42
Die pci-e x8 poort zou geen probleem moeten zijn (https://www.pugetsystems....n-Gaming-Performance-518/)

En de i5 2500 gaat nog aardig goed mee tegenwoordig (hangt wel af van de game), dus als je inderdaad enkel de videokaart vervangt voor een gtx1060 of rx 580 ga al een enorme verbetering merken. Ik zou dit eerst doen en als de processor het toch niet trekt kun je altijd nog upgraden.

Bouwt computers @ Danmetic

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10
Het antwoord van @DanDGT is eigenlijk gewoon het enige goede antwoord. Het ligt er vooral aan wat je wilt spelen. En dan nog gaat het vaak ook prima.

Heb het verhaal al vaker gedaan, maar heb een nieuwe pc gebouwd samen met een neefje.
Ikzelf heb een I7 3770k, 16GB ram, SSD 1TB en een R9 290x.
Hij heeft een i5 8400, 8GB ram, SSD 1TB (nieuwer model) en een Rx 580x 8GB.
Verschil in benchmark Heaven was welgeteld 2 frames per seconde.
Dus voor nu zou ik echt eerst de GPU upgraden. Wellicht je voeding vervangen als deze aardig oud is en het gewoon even aankijken. Is het niks, dan de rest ook vervangen waar nodig.
De GPU moet je toch al aanschaffen. Enige is, of je een duurdere had genomen als de pc voldoet of niet. Maar een 1060 6GB of rx 580x 8GB is voor normaal gebruik gewoon een goede optie.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arunia schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:03:
Het antwoord van @DanDGT is eigenlijk gewoon het enige goede antwoord. Het ligt er vooral aan wat je wilt spelen. En dan nog gaat het vaak ook prima.

Heb het verhaal al vaker gedaan, maar heb een nieuwe pc gebouwd samen met een neefje.
Ikzelf heb een I7 3770k, 16GB ram, SSD 1TB en een R9 290x.
Hij heeft een i5 8400, 8GB ram, SSD 1TB (nieuwer model) en een Rx 580x 8GB.
Verschil in benchmark Heaven was welgeteld 2 frames per seconde.
Dus voor nu zou ik echt eerst de GPU upgraden. Wellicht je voeding vervangen als deze aardig oud is en het gewoon even aankijken. Is het niks, dan de rest ook vervangen waar nodig.
De GPU moet je toch al aanschaffen. Enige is, of je een duurdere had genomen als de pc voldoet of niet. Maar een 1060 6GB of rx 580x 8GB is voor normaal gebruik gewoon een goede optie.
Dat is niet gek, aangezien je R290X ongeveer gelijk is aan een RX580, en i5-8400 met 8GB v I7-3770k 16GB, zit ook niet veel verschil in. vergelijken met i5-2500(van TS) lijkt me ook niet gelijkwaardig, dus begrijp je punt niet.

@brogel evt zou je een ander moederbord kunnen overwegen als je 16x poot defect blijkt.. maar een GTX1060 of RX570/580 is ook goed.
Welk beeldscherm gebruik je nu ? (denk aan FreeSync mogelijkheid met AMD videokaart) je merkt dat vanzelf wat het verschil is en of meer upgraden nodig blijkt voor jouw situatie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:21
Hackus schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:26:
[...]

Dat is niet gek, aangezien je R290X ongeveer gelijk is aan een RX580, en i5-8400 met 8GB v I7-3770k 16GB, zit ook niet veel verschil in. vergelijken met i5-2500(van TS) lijkt me ook niet gelijkwaardig, dus begrijp je punt niet.

@brogel evt zou je een ander moederbord kunnen overwegen als je 16x poot defect blijkt.. maar een GTX1060 of RX570/580 is ook goed.
Welk beeldscherm gebruik je nu ? (denk aan FreeSync mogelijkheid met AMD videokaart) je merkt dat vanzelf wat het verschil is en of meer upgraden nodig blijkt voor jouw situatie
Volgens mij is het doel van het vergelijk dat een oude generatie (lees: 3xxx serie) zich prima kan meten met een nieuwe generatie (de 8xxx serie) ondanks dat er 5 series/generaties tussen zitten. Dit geldt ook voor de GPU, de 2xx is qua 3 series ouder dan de 5xx.

Wat m.i. op te maken is uit deze vergelijking, is dat het upgraden van de CPU minder impact heeft dan het upgraden van de GPU. Dus dat een 1060/1070/570/580 een goede optie is. Wel is het PCIe slot een mogelijk issue, ik durf niet te zeggen van de performance-loss is op een 8x slot.

@TS: Je zou een nieuwe GPU kunnen kopen om te zien hoe dit performed. Als het goed is, Profit! Als het niet goed is, dan kan je altijd nog de keuze maken voor een nieuwe CPU/Mobo/Mem set of voor een vervangend mobo voor de i5-2500.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

freggel schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Volgens mij is het doel van het vergelijk dat een oude generatie (lees: 3xxx serie) zich prima kan meten met een nieuwe generatie (de 8xxx serie) ondanks dat er 5 series/generaties tussen zitten. Dit geldt ook voor de GPU, de 2xx is qua 3 series ouder dan de 5xx.

Wat m.i. op te maken is uit deze vergelijking, is dat het upgraden van de CPU minder impact heeft dan het upgraden van de GPU. Dus dat een 1060/1070/570/580 een goede optie is. Wel is het PCIe slot een mogelijk issue, ik durf niet te zeggen van de performance-loss is op een 8x slot.

@TS: Je zou een nieuwe GPU kunnen kopen om te zien hoe dit performed. Als het goed is, Profit! Als het niet goed is, dan kan je altijd nog de keuze maken voor een nieuwe CPU/Mobo/Mem set of voor een vervangend mobo voor de i5-2500.
OFFT:
TS heeft een i5-2500(nonK) dus die vergelijking gaat niet op. alle i7 vanaf 3770 zijn nog prima te gebruiken(voor de meeste zaken) een huidige i3-8100 is al 20% beter dan i5-2500 ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10
@Hackus Inderdaad is mijn vergelijking ook precies wat @freggel zegt.
Die 2xxx serie is wel iets minder dan de 3xxx serie, maar kunnen zich nog best goed meten met de 8xxx serie.

Punt blijft, dat TS eigenlijk gewoon eerst een nieuwe GPU moet proberen. Bevalt het, helemaal goed. Zo niet, dan de rest upgraden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Heb met dezelfde processor gezeten nog een tijd lang. Je merkt dat die generatie lang mee kon maar nu wel enigszins in verval is.

Ik zou kijken of je in ieder geval van de kelderende tweedehands waarde van diverse kaarten vanwege de miningdip kan profiteren. Zoals een R9 290 of bijvoorbeeld een GTX 970. Daarmee draai je veel spellen, zeker op 1080P nog prima op. Als je dan alsnog de bottleneck merkt van de CPU kan je daar altijd nog iets mee doen.

Omdat ik een hele overstap te duur vond ben ik tweedehands voor enkele tientjes geüpgrade van i5 2500 Non-K naar een i7 2600K. Alsnog geen nieuw spul, maar voor die paar tientjes wel een behoorlijke verbetering voor de meeste games.

Concreet benoemen wat je speelt en wat voor settings je vereist maakt wel wat meer duidelijk. Nu is het een beetje gissen voor ons. De ene game is vrij CPU-intensief, de andere game weer nauwelijks.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-03 07:43
Sorry voor mijn late reactie, ik heb nogal een drukke periode momenteel.

Maar naast de drukte heb ik toch enkele dagen geleden 2de hands een 1070ti aangekocht voor €335, wat mij momenteel wel een goede prijs lijkt.

Ben ook zeker wel tevreden van mijn beslissing. Ik denk dat ik nu nog even door ga met mijn huidige setup en tegen de zomer (of volgende winter) kijk wat er op dat moment mogelijk is qua update.

Het enige wat ik uit het oog was verloren is dat de 1070ti niet past in mijn kast. Hier is dus wat boor en sloop werk bij komen kijken. Met als gevolg dat mijn SSD's nu los in mijn behuizing liggen...

Bedankt nog allemaal voor de info en fijne links.
Topic mag van mij gesloten worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee