Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slechte schermprestaties na update ubuntu budgie 18.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SvenHe
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-05 13:52
Mijn vraag:
Zondag heb ik de instalatie van mijn laptop, lenovo x220 I5 met intel graphics geupdate.

(tussendoor:) En nu eerst topic opslaan want zo kan ik niet werken, ben zo terug....

Zo, opnieuw opgestart in weer een lagere linux kernel, nu 4.15.0.34

Probleem blijft:

Scherm gaat de hele tijd op zwart, terwijl ik bezig ben met typen.
Daarbij was vanmorgen toen ik de pc voor het eerst op de werkmonitor kopelde de hoogste resolutie niet meer beschikbaar, gaf full hd weer ipv 2560x1440

Bij schakelen naar oudere kernel (eerst 4.15.0.36) kwam die resolutie weer beschikbaar.
Maar de plotselinge uitval van de weergave blijft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu budgie 18.04

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Oudere kernels inschakelen, probleem blijft bij weergave op de externe monitor.
Kan de pc zelf kapot aan het gaan zijn?

Ik heb nu het scherm even losgekoppeld en kijk het uitvallen even aan.
De eerste indruk is dat het nu goed gaat.
Ook na paar minuten nog geen uitval.

Beeld valt weg op 4K monitor met Ubuntu 18.04.1 LTS
geeft geen herkenbare situatie weer

[Voor 62% gewijzigd door SvenHe op 30-10-2018 10:00. Reden: Scherm ging de hele tijd uit...]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Kijk eens wat een live omgeving van Ubuntu doet, die heeft waarschijnlijk nog niet alle laatste updates. En als je toch bezig bent met testen hiervan, probeer dan een andere distro met live omgeving, zoals Fedora.

Kan je ook in /var/log/Xorg.0.log zien welke driver er gebruikt wordt voor je videokaart? En welke hardware gebruik je precies? Laptop type is aardig, maar geeft niet direct in 1 oogopslag weer wat de configuratie is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• SvenHe
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-05 13:52
Dank voor je reactie.

Zo plotseling als het kwam zo verdween het weer.

Scherm is na het posten niet meer op zwart geweest....

Als het weer gebeurd meld ik me weer, met meer details.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True