Nas of Server?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Mijn vraag
Op dit moment heb ik een nas staan van western Digital met een totaal capaciteit van 4TB
Nog ruim voldoende, maar ik begin tegen dingen aan te lopen...
1. Als 2 computers aanspraak maken op de nas (tegelijk) dan komt er niet veel van terecht
Oftewel een van de pc's krijgt zijn gevraagde data niet\
2. Ondanks dat instellingen goed staan krijg ik geen webinterface te zien als ik buiten mijn netwerk de nas benader. Alleen maar een simpel FTP overzichtje en daar staat niks in.
3. Back-uppen naar de nas gaat niet zo eenvoudig....

Nu is mijn vraag:
Een upgrade (of beter gezegd vervanging) van de nas staat op de planning maar wat is het beste...
Een nas of toch een miniserver bouwen?

Wat wil ik doen ermee:
Multimedia, dus vanaf mijn TV/Tablet moet het benaderbaar zijn
Mijn Cambridge audio Network streamer moet hem ook kunnen benaderen zonder enige vorm van inlog...
Telefoon moet ik naar kunnen back-uppen
Uitbreiding dus dat ik later extra schijven kan toevoegen of vervangen....
Dat mijn huisgenoot een eigen stukje heeft op de schijven en daar zijn documenten naar toe kan schrijven en dit apart is....

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x Windows 10 pc
1x Android Telefoon (one Plus 6)
1x Network Streamer: Cambridge Audio Network Streamer V2
1x Sony TV
2x ipads...(Geen back-ups gedraaid maar word notitie opgemaakt en dienen opgeslagen te worden op de nas zodat ze op de computer verder uitgewerkt kunnen worden)
1x Iphone (Geen back-ups gedraaid maar word notitie opgemaakt en dienen opgeslagen te worden op de nas zodat ze op de computer verder uitgewerkt kunnen worden)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
NAS of server? (2011)
https://linustechtips.com...-the-ultimate-comparison/
Verder wel achtergrond informatie opgedaan maar ik lees zoveel tegenstrijdige berichten en er is niets wat aansluit op mijn situatie....

[ Voor 76% gewijzigd door J.S. Bach op 29-10-2018 11:41 . Reden: Was te snel ]

Johann Sebastian Bach

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ludonondeju
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-05-2021
En wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
Moment komt eraan was te snel.....

Edit gewijzigd

[ Voor 5% gewijzigd door J.S. Bach op 29-10-2018 11:43 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
Wat bedoel je van iPad en iPhone geen backup??

iPhone en iPad maken gebruik van iCloud en maken daar hun Backups. Of indien je het device aan je PC hangt wordt de Backup via iTunes gemaakt. Het is niet mogenlijk om zelf de backup locatie toe te wijzen.

Daarnaast, ja Nas of een Server... Server met fileShare is een beetje en overkill en gelijk aan een NAS. Maak je gebruik van applicaties zoals webserver en content server en weet ik het wat je wil draaien. Dan moet je kijken hoeveel resources je nodig zou moeten hebben. En dan gaan kijken is een NAS voldoende om dat te kunnen draaien en welke NAS heb ik nodig.

Een Server kan een oude PC zijn met een hoop hardeschijven er in. Dan moet je ook afvragen. Is het voldoende om dit op deze manier te draaien of heb ik meer resources nodig.

Je netwerk..

Als je data van je NAS/Server af wil halen. Hoeveel data wordt er dan heen en weer gestuurd. Als jij een NAS aan je router hangt en via de WIFI naar je TV, en twee PC's en iPad stuurt kan dat meer dan voldoende zijn voor een foto overdracht. Maar als jij 4K films naar alle aparaten wil sturen. Dan kan het wel eens zo zijn dat WIFI niet toereikend is en dan happerend beeld of zelfs disconnects krijgt.

In het kort!!!
Dus waar wil je de NAS of SERVER voor gaan gebruiken.
Is het netwerk toereikend voor deze diensten of moet ik het netwerk upgraden

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
To_Tall schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:57:
Wat bedoel je van iPad en iPhone geen backup??

iPhone en iPad maken gebruik van iCloud en maken daar hun Backups. Of indien je het device aan je PC hangt wordt de Backup via iTunes gemaakt. Het is niet mogenlijk om zelf de backup locatie toe te wijzen
Daar word ook via iCloud geregeld.
Het enige wat wij doen is eens in de maand foto's naar de nas kopiëren....
Daarnaast, ja Nas of een Server... Server met fileShare is een beetje en overkill en gelijk aan een NAS. Maak je gebruik van applicaties zoals webserver en content server en weet ik het wat je wil draaien. Dan moet je kijken hoeveel resources je nodig zou moeten hebben. En dan gaan kijken is een NAS voldoende om dat te kunnen draaien en welke NAS heb ik nodig.

Een Server kan een oude PC zijn met een hoop hardeschijven er in. Dan moet je ook afvragen. Is het voldoende om dit op deze manier te draaien of heb ik meer resources nodig.
Daar is gewoon geen ruimte voor...
Je netwerk..

Als je data van je NAS/Server af wil halen. Hoeveel data wordt er dan heen en weer gestuurd. Als jij een NAS aan je router hangt en via de WIFI naar je TV, en twee PC's en iPad stuurt kan dat meer dan voldoende zijn voor een foto overdracht. Maar als jij 4K films naar alle aparaten wil sturen. Dan kan het wel eens zo zijn dat WIFI niet toereikend is en dan happerend beeld of zelfs disconnects krijgt.
Mijn netwerk zit als volgt in elkaar
Alles wat met een lankabel verbonden kan worden zit gewoon met een draadje aan het netwerk.
Alle wifi apparaten zitten allemaal op het 5GHZ netwerk en ik ben de enigste in de straat die alles op 5GHZ die echt actief gebruikt maakt van de 5GHZ en vanaf volgend jaar krijg ik glasvezel
In het kort!!!
Dus waar wil je de NAS of SERVER voor gaan gebruiken.
Het echt opslaan van data maar ook gebruik maken van multimedia vorm zodat ik de films/muziek die op mijn nas staan geparkeerd kan gebruiken op de daarvoor aangewezen apparaten TV en Networkstreamer
En ik wil de mogelijkheid hebben dat ik buiten mijn netwerk om de nas kan benaderen.....
Is het netwerk toereikend voor deze diensten of moet ik het netwerk upgraden
Netwerk is toereikend hiervoor....
Want als ik tussen computers heen en weer schrijf gaat dit gewoon met de maximale snelheid (bijgezegd het gaat dan van SSD naar SSD)

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
Hoe heb je gemeten dat je netwerk toereikend is? Is je nas toereikend??

Als je gebruik maakt van 5ghz. Dat zegt verder niets over de troughput van je WiFi. En zeker niet naar meerdere vragende apparaten.

Als je daarnaast gebruikt maakt van de standaard router/WiFi van je provider kan het zomaar zijn dat je ook tegen je max aanloopt je nas kan dan wel voldoende zijn maar als jij heel veel data heen en weer wil sturen naar verschillende apparaten tegelijk. Zou het zomaar kunnen zijn dat je tegen het max zit van de switch capaciteit van de router.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 17:37

Kraz

Saving the world

Hoeveel tijd/moeite wil je in je nieuwe oplossing steken?
Als je zelf iets in elkaar zet ben je waarschijnlijk goedkoper uit, maar moet je meer tijd/moeite steken in je OS + configuratie.

Ik zelf heb een Synology NAS en alles wat je beschijft heb ik ook. Daarnaast zijn er legio packages voor de NAN te installeren, waarmee je de mogelijkheden flink kunt uitbreiden.
Elke 'gebruiker' heeft zijn eigen account op mijn NAS. Met de DS Photo app log je in met jouw persoonlijke account en kun je instellen dat al jouw foto's worden gebackupt, zodra je WiFI verbinding hebt.
Ook kun je de shares instellen, zodat je mediaspelers deze kunnen benaderen. Ik doe dit mbv LibreElec op een rPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:57
Ik zeg NAS van een "gerenommeerd" merk, zoals bijv. Synology of QNAP. Die apparaatjes zijn geoptimaliseerd voor hun specifieke taken als centrale opslag, media server en back up. Snelheid is geen probleem, ook niet in multi-user omgevingen. Uitbreiding met additionele functies zoals DHCP, DNS, web server, mail server, download clients, etc. is m.b.v. apps heel eenvoudig en wordt breed ondersteund door verschillende communities. Verder is de besturingssoftware out-of-the-box vrij eenvoudig te bedienen (bijv. met wizards), en met een beetje extra studie komen "professionelere" toepassingen onder handbereik. Daarnaast zijn ze compact en redelijk energiezuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het verschil tussen NAS en server is niet meer. Als je kijkt wat er op een Qnap of Synology kan draaien is het gelijk een server. Dan kom je op kosten etc. Als je zoals @Masimo zegt third party functionaliteit gaat toevoegen en vanuit communities dingen gaat gebruiken dan zie ik het voordeel van stabieliteit etc. niet meer zo. Persoonlijk draai ik al jaren ClearOS op mijn server (atom bordje dus net zo zuinig etc.).
Kortom er is een ruime keuze en je moet vooral kijken naar wat er bij jouw past en waar je je happy bij voelt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1