• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 21:19
Hallo,

Om wat mee te 'stoeien' heb ik een tijdje geleden een Prima Creator P120 aangeschaft.

Bij de eerste dagen printen had ik voornamelijk problemen dat hoekjes opkrulde, dus kleine hulpstukjes bijgeprint zodat die hoekjes lekker blijven zitten. Dan ging het weer even goed en dan blijven lagen niet goed aan elkaar plakken. Omdat het in dit geval testprintjes waren ben ik overgegaan naar een ABS (want die had ik toevallig liggen in de kleur die het moest worden en heb daar ook diverse dingen goed mee kunnen printen.

Echter wil ik nu een paar weken later weer dingen printen en heb ik het probleem dat het materiaal niet goed blijft plakken. Het ABS wordt wel ge-extrude, maar klontert een beetje rond de spuitmond en op een gegeven moment krijgt het houvast. Maar als die niet gelijk goed zit, dan kun je de rest ook wel vergeten.

Ik heb daarom wat met het printbed lopen kloten, maar geen succes. Vervolgens even een tutorial opgezocht voor een vergelijkbaar model (zijn vele merken in deze uitvoering) en daar kwam uit dat je de printer in de 'home' locatie moet zetten en vanaf dat moment het printbed moet afstellen (want dan staat de Z-as op 0).

A4 papiertje er onder en alle hoeken zo afgesteld dat het papier er met een klein beetje stroefheid nog onderdoor glijd. Dan zijn de hoeken leuk, maar het printje zit in het midden. Dus ik de rest van het bed ook nalopen, maar in het midden zit deze hoger en klemt het papier een stuk meer dan op de hoeken.
Ik heb dus het idee dat het printbed niet helemaal vlak is.

Nu is mijn vraag of dit een probleem is en of ik het nu goed heb afgesteld. Ik kan weer switchen naar PLA om te kijken of of het gewoon aan de ABS ligt en dat mijn printbed gewoon niet warm genoeg kan worden (het is tenslotte ook een stuk kouder dan weken geleden).

Litebit.eu voorraad check :).

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:21
Terwijl je het bed aan het levelen bent, heb je deze dan voorverwarmd voor PLA? Dit scheelt wel iets. Daarnaast helpt het soms om blauwe schilderstape te gebruiken of haarlak (afhankelijk van het printbed materiaal), het geprintte object blijft hier beter op plakken.

Denk dat je hier: OpenSource 3D Printing - Deel 2 genoeg informatie kunt vinden

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 22:37
ABS zonder enclosure printen is bijna niet te doen.
Beter print je met PLA, PLA+ of PETG wat in de meeste toepassingen een prima alternatief is.
Behalve dat het makkelijker print heb je ook geen last van de giftige dampen van ABS. Je kan nog beter een pak zware shag weg roken in 1 klap dan een paar snuiven ABS fumes in je longen.

Overigens geen super printer die je hebt gekocht. Voor die €250 had je een Ender3 kunnen halen die 3x zoveel build oppervlak heeft en nog eens 6 spoelen PLA er bij kunnen kopen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 09:12
Als je op de hoeken wel goed zit qua afstand en in het midden niet dan klopt er iets niet, of in de geleiding of qua printbed. Controleer de vlakheid van je printbed eens: bijvoorbeeld door een liniaal van hoek tot hoek leggen en te kijken of het bed vlak aansluit.
Mogelijk dat je dat met goed afstellen wel weg krijgt, je printbed heeft 4 schroeven zie ik, dus je hebt te maken met een overbepaald vlak, dus het kan zijn dat door onjuiste afstelling je het bed niet meer vlak hebt staan.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 22:33
Razwer schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:02:
ABS zonder enclosure printen is bijna niet te doen.
Beter print je met PLA, PLA+ of PETG wat in de meeste toepassingen een prima alternatief is.
Behalve dat het makkelijker print heb je ook geen last van de giftige dampen van ABS. Je kan nog beter een pak zware shag weg roken in 1 klap dan een paar snuiven ABS fumes in je longen.

Overigens geen super printer die je hebt gekocht. Voor die €250 had je een Ender3 kunnen halen die 3x zoveel build oppervlak heeft en nog eens 6 spoelen PLA er bij kunnen kopen.
mwah toch wel een beetje onwaar, ja ABS is niet het makkelijkste printmateriaal maar voor mooie printjes heb je echt niet een enclosure nodig (jaren geleden prima mee kunnen printen zonder enclosure whatsoever) en PLA is wel veel schoner maar je vergelijking ABS en pakje shag lijkt me wel wat overdreven. Al denk ik wel dat we inderdaad nu wel zover zijn dat we ABS als printmateriaal vaarwel kunnen zeggen tenzij je iets moet hebben wat een hogere temp moet kunnen weerstaan.

On topic
zo te zien is je printbed van Aluminium dat geeft wat voordelen en wat nadelen, nadeel is als ie ooit een beuk gehad heeft dat je die altijd weer terug ziet, voordeel je kanhem weer richten.
als je printbed op de 4 hoeken op nul staat en in het midden heb je dan een bult of dal ja dan is je printbed niet vlak. Dan is het een beetje de vraag waar de onvlakheid vandaan komt. Kan zijn dat het door de constructie onder spanning staat, haal het printbed eens los leg het op een enigsinds vlakke tafel en probeer het eens te laten tollen (beide kanten) tolt ie dan zit er inderdaad een bolling in je bed. Kan je em niet laten tollen dan kun je kijken of je hem kan laten wippen (ook beide kanten). Een lineaal over het bed leggen kan zoals hierboven al ergens beschreven staat ook mooi inzicht geven.

In heel veel oudere constructies zit het bed met 4 schroeven vast. dit geeft een overbepaald systeem en kun je ook gekke resultaten van krijgen . Beter is het om een ophanging van 3 stelschroeven te hebben, dit is nooit overbepaald.

Verwacht niet dat geleidingen krom zijn maar je kan het testen door je printbed een kwartslag te draaien.... dan zou het effect wat je ziet anders om moeten zijn.

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 13:36
Ik zelf heb een Malyan M200 die er praktisch gelijk uit ziet. Maar ik begrijp dat er detail verschillen in zitten. Bij mij heb ik ook met een liniaal gemerkt dat er een lichte glooiing in het bed zit. Vermoedelijk komt dit door de dunne eenzijdig verwarmde aluminium plaat die krom trekt. Met schilderstape en prit-stift over het bed was het vaak wel een vraagteken of ik meteen goede binding had met PLA. Standaard gebruik ik een 3 laag raft. Daar mee los je de bolling/holling op, mits er voldoende hechting blijft ontstaan. Toen ik een kleine glasplaat (2mm dik, zonder lijm of haarlak) er op legde (uiteraard hoogte uitgelijnd) was de hechting duidelijk beter. De vlakheid van het glas heeft daar ongetwijfeld mee geholpen. Daar tegen over staat echter wel dat de warmte overdracht naar het glas minder goed is door de onoverkomelijke luchtspleet.

Mocht je het overwegen, de aluminium plaat vlak buigen is onverstandig heb ik begrepen. Risico is dat je dan in de koperbanen van het verwarmingselement scheurtjes kan krijgen en deze het uiteindelijk niet meer doet.

Ik heb zelf nog geen ABS geprint (enkel PLA op 60 graden bed) dus daar kan ik geen ervaring in delen.

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 13:36
P.s. hou wel met dit printer model in de gaten dat de stroomkabel en thermistor kabels naar het verwarde bed kan breken door te strakke kabelvoering. Zie diverse filmpjes op YouTube over Malyan M200 of Monoprice Select Mini en heat bed kabel mod.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 15:35
Beetje een late reactie maar ik heb ook een P120.
Ook mijn bed is een beetje gebogen, midden is hoger. Dit komt voornamelijk doordat het alumium vrij dun is (blijft een budget printer.)

De oplossing is om een glasplaatje boven op het bed te klemmen.
Ik heb de zwarte sticker van het bed verwijderd en vervolgens glas van een fotolijst er op geklemd (eventueel de hoeken eraf snijden voor de schroefjes).
Ik klem het glas in het midden (voor en achter) en niet op de zijkanten, op deze manier blijft de glasplaat recht en wordt deze niet mee gebogen door het bed.

Een andere optie is om het glas met thermalpads op het bed vast te "plakken".
Met haarlak zijn de prints super easy te verwijderen en heb je zonder brim geen warping.
Wel levelen met het bed op 60 graden, zo is de afwijking wat kleiner dan met een koud bed.

Zoals aangegeven is de wire mod essentieel, maar de glasplaat is dat imho ook.
Verder een betere spool holder/roller, fan upgrade en fan schroud zijn ook zeer welkome mods.
Octoprint op een pi is ook imho een must.

https://www.mpselectmini.com/mods

Het is een relatief goedkope printer en vereist wat modding hier een daar.
Ik heb de P120 nu bijna een jaar en heb er veel prezier mee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee