Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe krijg je 4 bar in een vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zenman
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 10-06 16:51
* OPGELOST*
Ik wil de pompkop van de circulatiepomp van onze WTH vloerverwarming demonteren om vervuiling (inclusief eventuele metaaldeeltjes) te verwijderen. Dit naar aanleiding van een zingend/brommend geluid dat sinds kort door de pomp wordt veroorzaakt. Volgens WTH kan het liggen aan vervuiling of een lager, vandaar eerst de schoonmaak-actie (4 bouten en de kop kun je er zo afpakken).
Ter voorbereiding heb ik gekeken hoe het systeem weer gevuld moet worden nadat ik de boel heb laten leeglopen.

Wat mij opvalt is dat de drukmeter van de verdeler aangeeft dat er bijna 4 bar op staat. Op de waterleiding in huis staat amper 3 bar, dus hoe krijg ik het systeem dan weer op 4 bar? Hoe kan het systeem überhaupt op 4 bar zijn gekomen?

Iemand een tip voor me?

Het systeem:

Beste antwoord (via zenman op 27-10-2018 15:32)

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb dezelfde opstelling als de TS, de piepschuim isolatie van de warmtewisselaar kan je gewoon met twee Torx (T20?) openschroeven. De stadsverwarming gaat niet via de warmtewisselaar en nee, en er zit nergens een expansievat.

Bij mij is het een HSF EcoAdvance Twist, kan je misschien wat info over vinden op het net.
Hier een voorbeeld:
https://i.ytimg.com/vi/2PRgQEaDprI/maxresdefault.jpg

Hier een filmpje, @ 39s zie je de flows voor de vloerverwarming.
YouTube: HSF EcoAdvance; de slimme, zelfdenkende en zelflerende warmteaflever...

[Voor 54% gewijzigd door fsfikke op 27-10-2018 14:34]

DUT Racing

Alle reacties

• gasemans
  • Nu online
Is de 4 bar niet in warme stand? Water zet uit bij een hogere temp toch?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

gasemans schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:58:
Heb je al eens een biertje te lang in de vriezer laten liggen? ;)

Die pomp zorgt voor een hogere druk.

DUT Racing

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 13-06 15:50
Schrik. Heb je een biertje op? Systeemdruk ligt tussen de 1.5 en 2 bar. Snelheidsmeter van een auto gaat ook verder dan de snelheid die een auto daadwerkelijk kan bereiken,

[Voor 55% gewijzigd door pleio65 op 27-10-2018 13:05]

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als je de waterdruk eraf hebt gehaald, kijk dan maar waar hij op staat. Gok een meter die niet klopt.
Anders is 4 bar wel hoog. Waar staat de meter van je ketel op?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• zenman
gasemans schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:58:
Nee, het komt niet door de warmte. Op de eerste foto zie je de temp (20 gr.) en de druk (bijna 4 bar).

• zenman
Cyberpope schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:11:
Als je de waterdruk eraf hebt gehaald, kijk dan maar waar hij op staat. Gok een meter die niet klopt.
Anders is 4 bar wel hoog. Waar staat de meter van je ketel op?
Ohja, vergeten erbij te vermelden dat wij geen gas hebben. De woning is aangesloten op stadsverwarming. De meters op de foto zijn de enige zichtbare meters in het hele huis.

• gasemans
  • Nu online
zenman schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Nee, het komt niet door de warmte. Op de eerste foto zie je de temp (20 gr.) en de druk (bijna 4 bar).
Foto's werden niet geladen toen ik reageerde :)

Dan zal denk ik de pomp de extra druk veroorzaken.
Hele systeem eens uitzetten en dan kijken wat de druk is? Tevens even kijken wat de vereiste druk is op je systeem.

• zenman
gasemans schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:15:
Dan zal denk ik de pomp de extra druk veroorzaken.
Hele systeem eens uitzetten en dan kijken wat de druk is? Tevens even kijken wat de vereiste druk is op je systeem.
Ik kan helaas nergens informatie vinden over de vereiste druk. Als ik de stekker van de pomp uit het stopcontact trek gebeurt er niets met de druk. Het wordt wel lekker stil 8)

[Voor 14% gewijzigd door zenman op 27-10-2018 13:19]

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-06 23:14
@zenman
een 1,5 tot 2 bar, dat is meer normaal in het CV systeem.
4 bar is te veel. ;)

maar er zijn meer dingen.
(maar zoals als gedeeltelijk al genoemd.)
1. staat de pomp aan, dan kan de bar meter beïnvloed worden.
2. bar meter, ze zijn niet altijd betrouwbaar. (ze kunnen kapot)
3. meeste huizen hebben een zolder waar de cv ketel staat.
is dat 5 meter hoger als de vloerverwarming, dan is de bar ongeveer 0,5 hoger als boven.
dus wat is de bar stand boven bij de ketel?

(ik lees te laat dat je stads verwarming hebt, dus sommige dingen moet je ketel vervangen voor stadsverwarming.
en ik snap dat je geen andere meters hebt.)

een puntje waar je eerst naar moet kijken!
dit soort vreemde bar waardes, die kunnen duiden op een kapot expansie vat.
(een expansie vat moet er voor zorgen dat de druk niet te hoog of te laag word.
het water kan daardoor een beetje krimpen en uit zetten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zenman
migjes schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:18:
@zenman
dit soort vreemde bar waardes, die kunnen duiden op een kapot expansie vat.
(een expansie vat moet er voor zorgen dat de druk niet te hoog of te laag word.
het water kan daardoor een beetje krimpen en uit zetten.)
We hebben ook geen expansievat.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

zenman schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

Ik kan helaas nergens informatie vinden over de vereiste druk. Als ik de stekker van de pomp uit het stopcontact trek gebeurt er niets met de druk. Het wordt wel lekker stil 8)
Stekker uit de pomp, dan zou je via het onluchtingsventil de druk er af kunnen halen.

DUT Racing

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

fsfikke schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:59:
[...]

Heb je al eens een biertje te lang in de vriezer laten liggen? ;)
Water zet wel degelijk uit bij hogere temperatuur. Het zet ook uit als het bevriest, maar dat is een ander verhaal.

• zenman
Het rode streepje voor de max. druk staat bij 7 bar. Het mag blijkbaar nog hoger worden. Maar ja, wat is nu de ideale druk?

• migjes
zenman schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:22:
[...]

We hebben ook geen expansievat.
dat kan, maar dat zou dan ook betekenen dat je een open verbinding hebt met de stads verwarming?
(je moet ergens de druk kunnen verliezen van het warmer en kouder worden van het water.
normaal is dat het expansie vat (gesloten systeem), jij zegt nu dus dat het de stads verwarming is die de druk opvangt (open systeem).)
en dan bepaald de stads verwarming de druk.

dan is het gewoon afsluiten, schoonmaken.
en weer open zetten, na het ontluchten heb je de druk weer terug van de stads verwarming.
en dan moet je zeker niet het systeem vullen met kraan water, maar met water van de stads verwarming. ;)

maar weet dit wel zeker.
check wel heel goed of je gelijk hebt, anders maak je grote fouten. ;)

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-10-2018 14:00]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

zenman schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:42:
Het rode streepje voor de max. druk staat bij 7 bar. Het mag blijkbaar nog hoger worden. Maar ja, wat is nu de ideale druk?
Ik mag hopen dat zoiets in de handleiding staat. Die dus al eens geraadpleegd?

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• zenman
Geen handleiding vd vloerverwarming gekregen bij de oplevering van het huis. Kan ‘m ook niet op internet vinden...

• zenman
Ik denk niet dat het water van de stadsverwarming rechtstreeks door onze leidingen lopen. Als wij dan een lek hebben dan loopt de hele stadsverwarming leeg in onze woning. Ik weet dat er voor warm tapwater een warmtewisselaar tussen zit in de meterkast. Waarschijnlijk levert de warmtewisselaar ook de warmte voor de vloerverwarming. Ik kan dat helaas niet goed bekijken omdat de warmtewisselaar in een verzegelde piepschuimen “koffer” verpakt is.

• migjes
zenman schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:09:
Ik denk niet dat het water van de stadsverwarming rechtstreeks door onze leidingen lopen. Als wij dan een lek hebben dan loopt de hele stadsverwarming leeg in onze woning. Ik weet dat er voor warm tapwater een warmtewisselaar tussen zit in de meterkast. Waarschijnlijk levert de warmtewisselaar ook de warmte voor de vloerverwarming. Ik kan dat helaas niet goed bekijken omdat de warmtewisselaar in een verzegelde piepschuimen “koffer” verpakt is.
dat lijkt mij ook, lijkt mij sterk dat de stads verwarming geheel leeg kan lopen in je woning.
dat wil je wel losgekoppeld hebben. ;)
(maar ik ken niet elk systeem wat is toe gepast)

warmtewisselaars, ik ben gewend dat die maar 1 functie hebben, of verwarming of tap water.
(maar ik ken echt niet elk stukje hardware, dus zeg nooit nooit.)

met een gesloten systeem, dan moet je ergens een expansie vat hebben. :?
anders kun je de druk van het warmer en kouder worden van het water niet ergens opvangen.
en dat veroorzaakt dus ook die te hoge druk. ;)
(en die zal ongeveer een +/-18 liter moeten zijn, wat een +/- standaard maat is.
en zit zeker niet verwerkt in je warmtewisselaar.)

edit:
of te wel:
waar hangt een ding zo als dit:
https://www.warmteservice.nl/search?text=expansie+vat
in je huis en is die nog wel goed?

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-10-2018 14:31]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb dezelfde opstelling als de TS, de piepschuim isolatie van de warmtewisselaar kan je gewoon met twee Torx (T20?) openschroeven. De stadsverwarming gaat niet via de warmtewisselaar en nee, en er zit nergens een expansievat.

Bij mij is het een HSF EcoAdvance Twist, kan je misschien wat info over vinden op het net.
Hier een voorbeeld:

Hier een filmpje, @ 39s zie je de flows voor de vloerverwarming.
YouTube: HSF EcoAdvance; de slimme, zelfdenkende en zelflerende warmteaflever...

[Voor 54% gewijzigd door fsfikke op 27-10-2018 14:34]

DUT Racing

• migjes
@fsfikke
dus toch een open systeem volgens jouw. ;)

dan is het dus voor @zenman :

dan is het gewoon afsluiten, schoonmaken.
en weer open zetten, na het ontluchten heb je de druk weer terug van de stads verwarming.
en dan moet je zeker niet het systeem vullen met kraan water, maar met water van de stads verwarming.

zoals ik hier al melden.
migjes in "Hoe krijg je 4 bar in een vloerverwarming?"

[Voor 14% gewijzigd door migjes op 27-10-2018 14:35]

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-06 19:21
zenman schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:09:
Ik denk niet dat het water van de stadsverwarming rechtstreeks door onze leidingen lopen. Als wij dan een lek hebben dan loopt de hele stadsverwarming leeg in onze woning.
Ik kan alleen voor Flevoland spreken, maar de stadsverwarming loopt gewoon compleet leeg in je woning. Natuurlijk gaat hij niet echt leeg maar so to speak. De wisselaar is puur voor tapwater.
Wij gebruiken behandeld water in het verwarmingssysteem ter bescherming van de leidingen, ketels en uw binneninstallatie.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• zenman
Bedankt allemaal! _/-\o_

Ik heb de verzegeling omzeild en de piepschuim behuizing eraf gehaald. Inderdaad loopt de stadsverwarming rechtstreeks door onze vloer en door onze radiatoren, tssss. Zal wel op de een of andere manier beveiligd zijn dan. Ik heb er even een filmpje van gemaakt:
https://youtu.be/oXAnOGJ6usA
[YouTube: Stadsverwarming en vloerverwarming]

[Voor 8% gewijzigd door zenman op 27-10-2018 15:44]

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-06 19:21
Er zit een drukverschilregelaar in die de flow wat remt (anders drukt ie door je thermostaatknoppen) maar ga er maar vanuit dat je een home-Aquanura hebt als er een leiding/fitting knapt, en die stopt niet vanzelf :)

Dubbele wisselaar heb je overigens ook gewoon te koop, maar je raadt het al deze is duurder. Die afleverset wordt bijna niet geplaatst.

[Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 27-10-2018 15:33]

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-06 16:09
Wat @Jim423 zegt; Bij stadsverwarming is er geen beveiliging, was denk te duur ofzo |:(

[Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 27-10-2018 16:10]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True